امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اموزش بازی سازی دو بعدی با GameMaker-قسمت دوم
#1
                                                                                               بسمه تعالی
در قسمت اول اموختید که محیط game maker چگونه است نحوه ساخت شخصیت را اموختید ایجاد شئ و زمین بازی و نسبت دادن event و action به شی و به حرکت در اوردن شخصیت بازی را اموختید .... حال در این اموزش به صدا گذاری و ساخت بازی حرفه ای تر با سیستم امتیاز دهی و چند مرحله ای خواهیم پرداخت در ضمن
قسمت قبل اینجا است .... لطفا اگر قسمت اول را دنبال نکرده اید...قبل از خواندن این قسمت ,قسمت اول را حتما بخوانید
صدا گذاری
صدا یکی از بخش ها ی مهم بازی های مختلف است برای اضافه کردن صدا به بازی مراحل زیر رو دنبال کنید:
در نوار ابزار  روی create a sound(شماره ی 1 عکس 1) کلیک کنید...با یک همچین صفحه ای رو برو خواهید شد
[تصویر:  c047229_gmaker_sound.png]
عکس1

2- نام انتخاب کنید
3- صدا رو بار گذاری کنید
4- صدا رو ذخیره کنید
5و6و7و8-تنظیمات صدا(قدرت صدا افکت صدا و...)
9- ok
استفاده از صدا
ما می خواهیم هنگامی که شخصیت ما به چیزی برخورد کند صدای کوتاهی ایجاد کند ... برای این کا شیئی به نام rock ایجاد کنید و ان را در صفحه قرار دهید
بعد صفحه ی تنظیمات ادمک را باز کنید و add event  رو بزنید و از میان دکمه ها در پنجره ی باز شده conllision را انتخاب کنید از میان ان ها شئ rock را انتخاب کنید
و از سربرگ عمودی main1 مانند عکس زیر از زیر مجموعه ی sound اولین ایتم از سمت چپ روی به روی کادر اکشن بکشید(drog &drop کنید) و روی ان جفت کلیک کنید 
و در پنجره ی باز شده و در قسمت sound صدا ی مورد نظر رو انتخاب کنید ok رو بزنید,save کنید و بازی رو اجرا کنید میبینید که به محض برخورد این دو شئ صدای مورد نظر
پخش می شود
[تصویر:  75668299027234150482.png]
ساخت یک بازی حرفه ای 
حالا برای ساختن یک بازی حرفه ای اماده شوید!!!!
اول برای ساخت یک بازی حر فه ای ابتدا به یک سناریو نیاز است سناریو ما به شرح زیر است:

ادمک شجاع ما علاوه بر اینکه از سنگ ها ی فضایی جا خالی می دهد و به دشمنش تیر پرت می کنند و دشمن نیز به سمت ادمک تیر پرت می کند و به ازای برخورد ادمک به سنگ ها امتیاز کسر شود و  برخورد تیر ادمک به دشمن امتیاز مثبت لحاظ شده و هنگامی که تیر دشمن به ادمک ما برخورد کرد بازی تمام شود
حال بیاید از صفر این بازی رو بسازیم
ابتدا شخصیت ها را مانند سنگ ها و ادمک و دشمن و تیر ادمک و تیر دشمن رو وارد کنید و ان ها را به شئ(object)  تبدیل کنید
[تصویر:  44981304523382176002.png]
حال  به این می پردازیم که به هر کدام چه even وaction هایی باید بدیم
اول از شخصیت اصلی یعنی همون ادمک شجاعمون شروع می کنیم
اول با کلید ها ی جهت نما به ادمک اجازه حرکت بدید و در ضمن امکان ایستادن رو هم بدید و قرار دادن سرعت هم فراموش نشود و صدا گذاری هم کنید حال به سراغ این می رویم سراغ این که چکار کنیم ادمک شلیک کند ... پنجره تیر ادمک را باز کنید و این مراحل را دنبال کنید:
دکمه  add event را بزنید و create  را بزنید بعد move fixed رو به کادر اکشن بکشید(drog&drop کنید) و پنجره ان را باز کنید و از میان فلش ها راست رو بزنید و درspeed عددی بزرگ مثلا 30 رو بزنید  و ok رو بزنید
[تصویر:  89613815879427726949.png]
ما می خواهیم با زدن دکمه space ادمک تیر پرت کند پس دوباره پنجره تنضیمات ادمک رو باز کنید و add event رو بزنید و از میان دکمه ها key press رو انتخاب کنید و از منو باز شده space رو بزنید  و به سر برگ main1 بروید و create instance(شماره 1 تصویر پایین) رو به کادر action بکشید
[تصویر:  27366789219691179205.png]
و از object تیر ادمک رو انتخاب کنید و در کادر های X وY به ترتیب اعداد30 و 5 رو تایپ کنید توجه داشته باشید مبدا مختصات سر ادمک است و relative رو نیز تیک بزنید این باعث می شود که تیر با توجه به نقاط مختلف که ادمک حرکت می کند در فاصله ی مشخص شده قرار گیرد ..ok  رو بزنید و همین کار ها رو هم روی دشمن پیاده کنید و همچنین زمین بازی را نیز بسازید و object های مختلف رو نیز در بازی بگذارید
حرکت سنگ ها رو به زودی یاد خواهید گرفت
تنظیم حرکت عمودی
حال می خواهیم که دشمن ما به بالا حرکت کند و پس از خارج شدن از زمین بازی دوباره به ان باز گردد
برای این کار ابتدا پنجره تنظیمات دشمن را باز کنید و پس از زدن دکمه add event  روی create کلیک کنید و move fixed رو به داخل کادر action  بکشید و از میان فلش ها بالا رو انتخاب کنید و به ان سرعت 12 بدهید دو باره روی دکمه  add event  کلیک کنید و از منو ی باز شده پس از کلیک کردن روی other ,گزینه ی intersect boundray رو انتخاب کنید .با این عمل game maker میفهمد که هنگامی که شئ از محدوده ی بازی خارج شده باید کاری انجام دهد. از میان ایتم های اکشن reverse vertical (شماره 1 تصویر پایین) رو  را به کادر اکشن می کشیم و در پنجره باز شده ok رو بزنید

[تصویر:  83169942332642742776.png]
حرکت سنگ های سر گردان
ما می خواهیم که سنگ ها به طور تصادفی مسیری را انتخاب کنند و حرکت کنند وپس از خارج شدن از صفحه از سمت دیگر وارد شوند و به همین ترتیب 
برای این کار ابتدا پنجره تنظیمات سنگ را باز کرده و add event  رو بزنید و از میان منو ی باز شده روی create کلیک  کنید و از میان اکشن ها اکشن move free رو انتخاب  کنید و در پنجره ی باز شده عبارت [random[360 رو تایپ کرده ودر کادر speed عددی را تایپ کنید.  سپس  دوبار از منوی add event گزینه ی other واز منو ی باز شده      out side room رو انتخاب کنید و از میان اکشن ها اکشن wrap screen(شماره ی 1 در تصویر زیر) ررا به کادر اکشن بکشید (دقت کنید که قبل از کشیدن ایتم ,رویداد out side room انتخاب شده باشد) و از پنجره ی باز شده در کادر dirction گزینه ی in both directions را انتخاب کنید
 [تصویر:  89674373617097885977.png]
[تصویر:  39960876897010388527.png]
حال بازی را سیو و اجرا کنید می بینید که سنگ ما در جهت ها مختلف حرکت خواهد کرد


به زودی مباحث دیگری اضافه خواهد شد
سوالات خود را می توانید در همین تاپیک بپرسید
نویسنده:کیان نژادشمسی
 خوشحالم که برگشتم S0 (2)
پاسخ
#2
چطور با این نرم افزار  یک یار یا همکار درست کنیم!؟[img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

[تصویر:  76561198078353517.png]

پاسخ
#3
(07-02-2013, 11:26 AM)'Farhan' نوشته است: چطور با این نرم افزار  یک یار یا همکار درست کنیم!؟[img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

همکاره خوش حرکت کنه یا دو نفره باشه؟؟؟؟
 خوشحالم که برگشتم S0 (2)
پاسخ
#4
(07-02-2013, 12:02 PM)'kian' نوشته است:
(07-02-2013, 11:26 AM)'Farhan' نوشته است: چطور با این نرم افزار  یک یار یا همکار درست کنیم!؟[img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

همکاره خوش حرکت کنه یا دو نفره باشه؟؟؟؟
 
دو نفره باشه.هر نفر هم یک یار داشته باشه.آموزش هر دوش رو داداش بده همه نیازه ...ممنون.[img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

[تصویر:  76561198078353517.png]

پاسخ
#5
(07-02-2013, 03:57 PM)Farhan نوشته است:
(07-02-2013, 12:02 PM)'kian' نوشته است:
(07-02-2013, 11:26 AM)'Farhan' نوشته است: چطور با این نرم افزار  یک یار یا همکار درست کنیم!؟[img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

همکاره خوش حرکت کنه یا دو نفره باشه؟؟؟؟
 
دو نفره باشه.هر نفر هم یک یار داشته باشه.آموزش هر دوش رو داداش بده همه نیازه ...ممنون.[img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

باشه به زودی اموزشش رو می ذارم
 خوشحالم که برگشتم S0 (2)
پاسخ
#6
پست اول بروز شد
 خوشحالم که برگشتم S0 (2)
پاسخ
#7
آموزش خوبی بود اگه مشکلی داشتی می تونی از منم بپرسی چون بنده به گیم میکر کاملاً مسلطم خوشحال میشم کمک کنم[img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
پاسخ
#8
اینم ادامه اموزش
سیستم امتیاز دهی
بیایید برای ادمک شجاعمون امتیاز بذاریم . برای این کار مرحل زیر را دنبال کنید :
 پنجره ی تنظیمات ادمک را باز کنید و add event را باز کنید و از منو conllision را انتخاب کنید و از میان ایتم های یاز شده  دشمن را انتخاب کنید

[تصویر:  01369449354013489497.png]
[font]حال از میا ن سربرگ ها ی عمودی score را انتخاب کنید و از میا ن ایتم ها ی اکشن ,set score رو به کادر اکشن بکشید و ادمه...
[تصویر:  45298150060280542525.png][/font]
چند مرحله ای کردن بازی
همون طور که میدونید در game maker کلمه ی room  هم به معنای زمین و هم به معنا ی مرحله است برای ایجاد چند مرحله چند room  ایجاد کنید برای متصل کردن این مراحل ,مراحل زیر را دنبال کنید:
اول sprite دکمه  رو وارد کنید و ان ها را به object تبدیل کنید و پنجره تنضیمات  دکمه را باز کنید و  از add event گزینه mouse را انتخاب کنید و از منو ی باز شده left button را انتخاب کنید
حال برای اینکه بفهمیم اصلا اتاقی وجود دارد یا نه باری این کار از سر برگ main1 ایتم check next (شماره1 عکس1)را به روی کادر action بکشید بعد از ان ایتم next room(شماره2 عکس1) را در قسمت action بکشید و از سر برگ controlایتم else (شماره1 عکس2)رو نیز به روی کادر اکشن بکشید
[تصویر:  51595415929546153324.png]
عکس1
[تصویر:  49990112259773238138.png]
عکس2
و از سربرگ عمودی main2 ایتم end game (شماره1 عکس3) رو به کادر اکشن بکشید و ok رو بزنید .. تمام شد 

[font][تصویر:  52591805592094548162.png]
عکس3[/font]
نویسنده:کیان نژادشمسی
 خوشحالم که برگشتم S0 (2)
پاسخ
#9
استفاده از اکشن خیلی حجم بازی رو زیاد میکنه به جای اینکه اینقدر از اکشن استفاده کنید مقداری هم کد بنویسید(برنامه نویسی کنید)
پاسخ
#10
سلام.چطوری میشه دشمن هوش مصنوعی داشته باشه و ما بهش تیر بزنیم و اون هم به ما تیر بزنه و از تیر های ما جاخالی بده.اگه به ما تیر خورد ما بمیریم و اگه دشمن تیر خورد دشمن بمیره.
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آموزش ساخت بازی با یونیتی قسمت دوم alirseo 0 1,486 07-23-2018, 07:41 PM
آخرین ارسال: alirseo
  آموزش ساخت بازی با یونیتی قسمت اول alirseo 0 1,378 07-23-2018, 07:38 PM
آخرین ارسال: alirseo
  آموزش های تخصصی ساخت بازی با Unity - آپدیت روزانه (استاد کوجیمای بعدی شمایید!) Rise of Duty 32 9,961 05-18-2016, 05:11 PM
آخرین ارسال: azizi_372
  کتاب «بازی سازی با گیم میکر» منتشر شد Pooriya__kh 0 1,990 05-10-2015, 12:40 PM
آخرین ارسال: Pooriya__kh
  اموزش بازی سازی دو بعدی با GameMaker-قسمت اول kian 7 5,196 02-07-2014, 12:40 PM
آخرین ارسال: LICH KING

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان