امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چگونه مقاله بنویسیم ؟! | آموزش مقاله نویسی
#1
 
پیشه ام نویسندگی است، خیلی  خوب می دانم  نوشتن چه احساس فرح بخشی دارد، خوب می دانم هنوز هنری خلق نشده که افکار را از روی صورت بازسازی کند و از این رو ادبیات، پلی است به سوی بیان اندیشه ها!  گفتیم اندیشه، قضیه این اندیشه خیلی سنگین است و برای ورود به آن باید چند دوره کلاس فلسفه و ... را پشت سر بگذارید، بگذارید این جور سر و ته این قضیه را هم بیاوریم:هیچ چیز، بد یا خوب نیست، فقط نیروی اندیشه، بدی و خوبی و سعادت و شقاوت را می‌آفریند.  شکسپیر می گوید: دیدن وحس کردن، وجودداشتن است، زندگی در اندیشه‌است! پس به اندیشه های خود زبان ندهید و آن هارا بنویسید! البته همه ی این هارا گفتیم برسیم به اینجا نویسندگی مکتبی است برای بیان اندیشه ها و چیز های دیگر که اندیشه مهم ترین آن ها است!  نگفتیم که منتقد گیم، حتما باید اندیشه داشته باشد! نمی خواهد آقا شما همان احساس را داشته باشید بس است! در آخر هم بگویم از آنجایی که بذله گویی برازنده ترین لباسی است که می توان در یک مجلس و محفل پوشید، ما نیز کار خود را با بذله گویی در طول مقاله پیش خواهیم برد! قبل از صحبت کردن در ارتباط با اصل مطلب نکات زیر را به خاطر داشته باشید: 
محاوره ای ننویسید، کتابی !
علائم نگارشی، هرگز فراموش نشود !
همیشه نثر ساده و روان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد !
اگر "طنز" می نویسید مانند بنده با مخاطب خودمانی نشوید !
کاری که وظیفه و صمیمیت در آن دخالت دارد، خلل‌پذیر نیست.
موفقیت هائی که نصیب بشر شده عمومأ در سایه تحمل و بردباری بوده‌است.
یک پارچگی و به هم پیوستگی متن نشان دهنده قدرت نویسنده، کاری بسی سخت !
همیشه از افراد قوی تر از خود، چیز بیاموزید و آن هارا الگوی خود قرار دهید! البته افراد نجیب!
همیشه مقاله خود را پس از نوشتن چند بار بخوانید و به کار گیری صحیح فعل ها را در آن بررسی کنید !
برای قرار دادن علائم نگارشی دو حالت وجود دارد ; 1_ یا اینگونه بگزارید (گیم، لذت بخش است!) یعنی به کلمات قبلش بچسبانید ولی از کلمه بعد فاصله داشته باشد یا اینگونه (گیم ، لذت بخش است ! ) یعنی علامت نگارشی به کلمه نچسبد !
اگر به خاطر پول نیز می نویسید، برای دل خودتان بنویسید و اگر از مقاله ی خودتان لذت نبردید ، منتشرش نکنید!
از گفتن سخنان تکراری جدا بپرهیزید. پیوست: برای مثال این گونه ننویسید : سازنده این بازی استدیوی Dice است. ناشر این بازی EA است. این گونه بنویسید : سازنده این بازی استدیوی Dice می باشد و وظیفه انتشار این بازی را نیز EA بر عهده دارد.

اگر در نقد و بررسی برای هر بخش تیتر استفاده نمی کنید که نکته ی خیلی خوبی هم هست، فقط سعی کنید قسمت هارا با عکس یا گذاشتن فاصله از هم جدا کنید و همچنین در خط اول یا دوم خط بازی حتما نام بخش مورد بررسی خود را بگویید مثلا: اگر بخواهیم لیستی از برترین انجین های بازی سازی تهیه کنیم به طور یقین نام ID Tech در آن خود نمایی می کند این موتور بازی سازی یکی از قدیمی ترین موتور های بازی سازی است که همین بازی مد نظر خودمان و DOOM   و همچنین Rage که چند سال اخیر منتشر شد و گرافیک بسیار زیبایی را به نمایش عموم گذاشت از جمله بازی های مشهور آن هستند! ID Tech یکی از قدیمی ترین انجین های بازی سازی است که نسخه ی پنجم آن برای The New Order درحال استفاده است که از ویزگی های بارز آن می توان به سایه زنی هایی کم نقص، Pixel Shader یا همان تاری حرکت، انمیشن واقع گرایانه شخصیت ها و اجسام طراحی های زیبا و البته پر جزئیات اشاره کرد. ( همانطور که دیدید، همه به طور غیر مستقیم می فهمند، بخش گرافیک را بررسی می کنیم! )
هنگام استفاده از حروف لاتین، واج آغازین آن را با حرف بزرگ بنویسید و بقیه کلمه ها نیز کوچک باشند برای مثال: RockStar، اما هنگامی که از مختصر نام یک بازی مثلا Call Of Duty : Modern Warfare 3 استفاده می کنید تمام حروف آن را که متشکل از حروف اول آن ها هستند به صورت، حرف بزرگ بنویسید برای مثال : COD : MW3
کلیشه ای ننویسید! یعنی تنها در طول مقاله، تمجید و تعریف نکنید و به نکات ضعف بازی با دقت توجه کنید، حتی مشکلی کوچک و جزئی "پیوست" : جمله ای که معمولا هر منتقدی که با من مواجه شده گفته است! کلا کلمه ی " کلیشه ای " واژه ی محبوبی است، کلا منتقد ها از زدن حرف های قلمبه سلمبه خوششان می آید !

نقل‌قول:
و ...
ترتیب بخش ها در اکثر مقالات (از راست به چپ) : مقدمه_ داستان_گیم پلی _گرافیک _موسیقی و صداگذاری _نتیجه گیری
البته در بسیاری از نقد و بررسی ها نیز ترتیب اینگونه است : مقدمه _ داستان _ گرافیک _موسیقی و صداگذااری_گیم پلی_نتیجه گیری

 انتخاب نام برای مقاله
انتخاب نام مناسب برای مقاله خیلی اهمیت دارد به گونه ای که خود باعث جذب مخاطب می شود! اما چگونه نامی مناسب انتخاب کنیم؟ سعی کنیم تکراری نباشد، طولانی هم نباشد و نیز خلاقیت نکته ای مهم و کلیدی در این امر است و عموما نباید انتظار نداشته باشید در آن واحد نام مناسب را پیدا کنید!  مثلا :
نقل‌قول:
غول فلزی جنگ | اولین نگاه به Wolfenstein: The New Order
کچل دوست داشتنی | بیوگرافی Agent 47
رستگاری قاتل شیک پوش | نقد و بررسی Hitman : Absoulation
نکته : عقیده شخصی: من یک راه پیشنهاد می کنم؛ ابتدا مقاله را بنویسید سپس یک نام مناسب برای مقاله انتخاب کنید، بدین ترتیب عنوان های خوبی به ذهنتان می رسد


[تصویر:  81016642186996749637.jpg]
هیس! اسنایپر ها فریاد نمی زنند !
مقدمه :
به نظر من مقدمه بازی اساسی ترین مورد در جذب مخاطب برای خواندن مقاله شماست و باید بیشتر از هر بخش دیگری روی این قسمت کار کنید،زیرا این بخش میزان قدرت واقعی شما را در امر نویسندگی بیان می کند و نشان می دهد که به چه میزان می توانید مخاطب را برای خواندن مقاله جذب کنید.
نقل‌قول:
مثال از بازی= Sniper Elite 3 جنگ و نارنجک مثل کک و کرک می ماند ، سخت است درد ترکش! این ایهام را برای خودتان داشته باشید تا با یک سوال مقدمه خود را پیش ببریم؛ گلوله درد دارد، چرا اسلحه دواست؟ مگر نمی شود همه چیز را مصالحت  آمیز حل کرد؟ باید بگویم نه! در این کره خاکی بعضی ها دلشان می خواهد مرز های مردمان دیگر را در نوردند و به وطن خویش بیافزایند، در واقع حرص و طمع شان به قدری زیاد است که به چیزی که دارند هم قانع نیستند و باید همه ی دنیا را تصرف کنند، این مردمان به مقوله ی "راسیسم" بد جوری گرفتار شده اند و فکر می کنند وقتی نژادشان برتر باشد باید بر تخت پادشاهی بنشینند! منظورم هیتلریان وهم نژادانمان آریایی های محترم هستند که حتی دست از سر هم نوعان سیاه عزیزمان نیز دست بر نداشتند و تا صحرای بد بخت ها هم تصرف کردند. این همه را گفتیم برسیم به اینجا که استدیوی Rebellion بار دیگر با عنوان محبوبش Sniper Elite پس از ۲ سال بازگشته است تا سومین نسخه از این سری محبوب را روانه بازار کند.
نکات :همیشه ابتدای مقدمه را پر قدرت شروع کنید تا بتوانید آن را به خوبی به پایان برسانید_ در تمام طول مقدمه یک پارچگی متن را در نظر بگیرید_نامی از استدیوی بازی و ناشر آن اشکالی ندارد ، اما نام بردن آن ها بهتر است_عقیده شخصی : سعی کنید هیچگاه نام بازی را در مقدمه بیان نکنید ، تا هنگامی که باکس آرت بازی را قرار دهید و زیر آن مشخصات بازی را اعم از سازنده ، ناشر ، تاریخ انتشار بازی ، نام بازی  ، پلتفرم ها ، سبک و ...) را قرار دهید._ در پیشنمایش می توانید تاریخچه بازی را ذکر کنید ، خیلی هم خوب است ! اما در نقد و بررسی این اجازه را ندارید. و ...

[تصویر:  47403974660733179908.jpg]
نوستالژی یعنی این !

داستان :
هر اندازه دست شما در بخش گرافیک برای استفاده از جملات قلمبه سلمبه باز باشد ، همان قدر دست شما در بخش داستان کوتاه است. چرا؟ چون مخاطب ما می خواهد داستان بازی را کاملا متوجه شود و با استفاده از ایهام و این چیز ها نمی فهمد عزیز دل برادر !
نقل‌قول:
مثال از بازی  Wolfenstein : The New Order = همه ی ما در این دنیا نقشی را بر عهده داریم، هرکس می آید نقش خودش را بازی می کند و سری مخفی می شود. " جان کارمک" کسی است که نقش خود را به خوبی ایفا کرده و گیمران سراسر دنیا بسیاری از لحظات فرح بخششان را به او مدیون هستند! او پدر، پدرِ معنوی بازی های اول شخص شوتر است و همچنین Domm را نیز به فرزندی گرفته است! بسیاری از بازیسازان بزرگ عاشق او هستند  و به دست آورد های وی غبطه می خورند. با این حساب Wolfenstein همان پدر معنوی بازی های اول شخص شوتر، بار دیگر باز هم با ناشر قدرت مند خود Bethesda Softworke و همچنین استدیوی گمنام و خوش ذوق Machine Games  پس از ۵ سال وقفه  به دنیای بازی های رایانه ای با قدرت بسیاری باز خواهد گشت و سناریوی جدیدی را برای این سری پر طرفدار رقم خواهد زد ! 
 آدولف هیتلر با استفاده از اختراع مخوف دانش مندان خود یعنی بمب هسته ای و البته شکست روسیه، به نوعی کد خدای زمین شده بود! دنیا رفته رفته گامی به سوی نابودی بر می دارد و هیتلر خون می ریزد، تخم بیدادگری و ستم گری می کارد، پس در نتیجه ثمره جنگ و درد و ویرانی و کشتار می شود. اما ناگهان در این بین شبحی از دل تاریکی بر می خیزد، نامش .B.J است، William Joseph  blazkowicz جوانی تقریبا ۳۰ ساله متولد ایالات متحده آمریکا اما آمریکایی نبودنش را می توان از چهره اش تشخیص داد، او اصلیتی  لهستانی با قدی بلند، چشمانی روشن و موهایی طلایی رنگ دارد و  ویلیام همان شخصیت عنوان Wolfenstein HD نیز هست. ژانر داستان بازی اکشنِ جنایی است که با چاشنی علمی- تخیلی اجین شده است .ماجرا از جایی شروع میشود که  در ابتدای بازی بی جِی در کما به سر می برد اما هنگامی که نازی ها به بیمارستانی که او در آن قرار دارد هجوم می آورند تا همه را از دم تیغ بگذرانند نا گهان از کمای ۱۴ ساله اش بر می خیزد و به کمک معشوقه اش Anya از آن بیمارستان فرار می کند! قرار است بی جِی یک ابر قهرمان باشد و با کمک دوستان خود تنهایی به قلب دشمنان بتازد و بشریت را از شر ظلم و ستم برهاند! ضمنا او یک فرد باهوش است که در مواقعی که واجب هست دیوانه خواهد شد و دشمنانش را با اره برقی گردن خواهد زد! در این راه دشمنان زیادی خواهید داشت از انواع ربات های ساخته شده به دست داشنمندان هیتلر گرفته تا انسان های دست به سینه که هر وقت صاحبشان بانگ بر دارد همانند سگان وحشی پارس خواهند کرد! اما انتظار می رود General Calavera و خانوم Engel یکی از مهم ترین Bad Man های سناریوی این بازی باشند، رویداد های بازی نیز در سرتاسر دنیا از ریو گرفته تا کاخ سفید آمریکا رخ خواهد داد.
نکات: مثل این مقاله های کلیشه ای مستقیما اول بخش نیایید بگویید داستان بازی از این قرار است و ... بلکه ابتدا ذهن مخاطب را برای پذیرفتن داستان آماده کنید؛ مقدمه هم در این آماده کردن رُل مهمی بازی می کند! در مقاله، داستان بازی را اسپویل نکنید! از این عبارات خطر اسپویل هم استفاده نکنید، جالب نیست ! اگر بازی یک IP بود، سعی کنید داستان نسخه ی قبلی را کمی به خاطر مخاطبان بیاورید _می توانید در مورد نویسنده داستان بازی بحث کنید، خیلی هم خوب است!
 
نکته : از منبع های مختلف برای درست متوجه شدن صحیح داستان بهره بگیرید چون اگر اشتباه کنید رسما خودتان را نابود کرده اید !

گیم پلی :
گیم پلی بازی معمولا مهم ترین قسمت یک بازی است و بیشتر از همه ی بخش های دیگر اهمیت دارد، به همین سبب باید بیشتر از بخش های دیگر روی آن کار کنید و بیشتر از همه بنویسید، البته همان طور که گفتم در نوشتن مقدمه باید بیشتر از همه ی موارد دیگر زیبا بنویسید ولی در بخش گیم پلی باید خیلی خوب بررسی کنید اما مشکل خیلی ها اینجاست، چه چیز هایی را بررسی کنیم؟ شایان به ذکر است هنوز هم خیلی ها نمی دانند هوش مصنوعی بازی را در قسمت گیم پلی بررسی می کنند و فیزیک را نیز در بخش گرافیک! خدا رحم کند این بعضی ها نریزند اینجا و دست به اعتصاب بزنند !
نقل‌قول:
مثال از بازی Wolfenstein : The New Order  = Wolfenstein یک عنوان شوتر اصیل و کلاسیک است که بازگشته است تا خاطرات بد سال 2009 را به فراموشی بسپارد و خاطراتی به مراتب شیرین تر از 2001 و Castle To Wolfenstein برای گیمران به ارمغان بیاورد! همان طور که اشاره کردم دوربین بازی همانند نسخه های پیش اول شخص است. سرعت بازی فوق العاده بالاست وگیم پلی بازی خیلی پویا و روان است، حتی کوچک  ترین افت فریمی نیز در این در گیری های پر زد و خورد که پر شده است از انفجار، گلوله و خون دیده نمی شود، سازندگان تاکید کرده اند کاری خواهیم کرد که در هنگام بازی با درجه ی سختی خون گریه کنید که نامش می شود: I am Death incarnate اما متاسفانه به این نکته اشاره نکرده اند که درجه ی Daddy can I play را کجای دلمان بگذاریم! کاری به این ها نداریم! شما می توانید مراحل را به صورت مخفیانه پیش ببرید، البته گاهی و یا کلا آن را به صورت تمام اکشن پیش ببرید در اینجا به کسانی که از والدینشان برای بازی کردن اجازه می گیرند گزینه دوم پیشنهاد می شود تا حالش را ببرند! چون اصلا نیاز نیست کسی را بکشید خودشان زهرِ ترک می شوند می میرند!  در این کشت و کشتار ها اسلحه ها نقش مهم تری از نشانه گیری شما ایفا خواهند کرد زیرا بازی آنچنان سریع است که نمی تواند سه ساعت همانند مادر بزرگی که با گوشی لمسی اش کار میکند وقن صرف کنید! بلکه باید سعی کنید از اسلحه هایی همانند تیر بار و اسلحه ی لیزری استفاده کنید اما اگر درگیری ها تن به تن و نزدیک است شاتگان توصیه می شود تا دشمن را بترکانید! توصیه: کاور گیری فراموش نشود!  بی جِی قهرمان است اما سوپر استار که نیست! البته نباید از بحث درگیری های تن به تن گذشت که بسیار لذت بخش است و عموما با از مشت و چاقو بهره می گیرد ، بری مثال : شما هنگامی که به دشمن نزدیک شده اید می توانید به صورت او مشت بزنید البته مواظب دست خودتان هم باشید زیرا بعضی مواقع وقتی مشت می زنید شخصیت بازی دست خودش را به نشانه درد تکان می دهد اما با چاقو کشتن معمولا لذت بخش تر است، زیرا می توانید چاقو را در شکن یا گلوی دشمنانتان رو کنید. سیستم سلامتی بازی هم به گونه ای طراحی شده است که با خوردن جعبه های سلامتی پر می شود البته ظاهرا زیر 20 درصد سلامتی به طور خود جوش پر می شود، همانند سری COD، دشمنان بازی هر کدام به یک میزان به شما ضربه خواهند زد مثلا اگر گیر Boss ها بیفتید فاتحه خویش را خوانده اید! در ضمن به این نکته توجه داشته باشد که می توانید همانند Titanfall کنترل ربات ها را بر عهده بگیرید و از آن ها بر علیه خودشان استفاده کنید! فقط باید از نقطه ی ضعفشان وارد عمل شوید وگرنه یک خربار تیر هم بر روی ربات خالی کنید اتفاقی نخواهد افتاد از دیگر دشمنان بازی انسان ها هستند که همیشه هستند و همچنین سگ های آرواره مکانیکی که هاری ندارند اما درد دارند! ممکن است روح و اسکلت هم در بازی ببینیم مثل نسخه های قبلی اما از روح و اسکلت گذشته این دشمنانی که داریم هم هوش مصنوعی فوق العاده دارند و با استراتژی های مخصوصی به شما حمله خواهند کرد تا شما را از پای در بیاورند اما هرچه درجه آسان تر باشد دشمنان گیج تر خواهند بود!
 
مواردی قابل بررسی: سبک بازی _دوربین بازی _نوع طراحی مرحله بازی مثلا: Open World بودن که هنوز هم خیلی ها فکر می کنند یک نوع سبک محسوب می شود! حتی اساتید بزرگوار! مراحل فرعی، مینی گیم ها در بازی، کاور گیری، بخش های مخصوص بازی برای مثال: Bullet Time در مکس پین یا X-Ray در اسنایپر الایت  و یا Devil Mod و Angel Mod در DMC، روند بازی مانند: سریع و نفس گیر بودن آن؛ اسلحه های به کار گرفته شده در بازی، سیستم نشانه گیری، منوی انتخاب اسلحه ها برای مثال: inventory بودن یا دایره بودن، مهمات، کم یا زیاد بودن آن ها، درگیری های تن به تن، سیستم سلامتی بازی، تصمیم گیری ها در بازی: مثلا همانند بازی Walking dead که شما تصمیم های زیادی پیش رو خواهید داشت. البته تصمیمات را لو ندهید، حرکات پارکور، بررسی بخش مولتی پلیر بازی، co – op بازی، بسته های الحاقی بازی، DLC های بازی، هوش مصنوعی، xp ها، وسایل نقلیه، Boss ها و دشمنان بازی، صحنه های سینمایی، المان و نو آوری های جدید، روش سیو بازی و ...
نکته : بررسی قابلیت های بازی بسیار مهم است و حتما همه ی قابلیت های آن را نام ببرید! می توانید عنوانی را که بررسی می کنید با عنوان قبلی مقایسه کنید، چه از لحاظ اضافه شدن موارد جدید، بهتر شدن گیم پلی یا بد تر شدن آن و ...
 

[تصویر:  65018535290175018575.jpg]
کلی زحمت کشیدم این عکس را انداختم تا بزارم فیس بوق دوتا لایک بکنند! بیخیال به گرافیک بازی حتی در این وضعیت توجه کنید!
گرافیک :
برای بررسی این قسمت نیاز به چشمانی تیز بین و فازی انتقاد پذیرانه دارید! زیرا تمام این چیز های با کیفیت و یا بد کیفیتی که در بازی می بینید به بخش گرافیک مربوط است برای مثال شما می گویید: کیفیته بازی چه قد بده! قیافه های شخصیت ها اصلا خوب طراحی نشده!
نقل‌قول:
مثال از بازی Sniper Elite 3 = دل خودتان را صابون نزنید که می خواهید یک گرافیک فوق العاده و نسل هشتمی در حد The Order 1886 تجربه کنید! زیرا گرافیک این عنوان هنوز هم در حال و هوای نسل هفتم است! با همه ی این لفظ ها هنوز کمی زود است که بخواهیم قضاوت عجولانه بکنیم و همین طور با همه ی این حرفا هنوز دیر نیست بخواهیم گرافیک بازی را کمی نقد کنیم! لوکیشن های بازی کاملا متناسب با صحرای بزرگ آفریقا طراحی شده است و شما را کاملا در آن جو و اتمسفر محو و غرق خواهد کرد! یک لحظه غرق نشوید که نورپردازی بازی بسیار بهتر از طراحی لوکیشن های بدون لبه و دایره ای شکل بازی است و به شما توصیه می کنم اگر می خواهید غرق شوید، در نورپردازی هایی که همه از قوانین فیزیکی، نظیر: نور به خط راست منتشر می شود، نور اگر به جسم شفافی بر خورد کند با همان زاویه ی تابش بازتاب می شود و از این نظیر حرف ها که بیشتر از معلم فیزیک شنیده ایم، پیروی می کند!  سایه زنی ها نیز به یک مکمل خوب برای نورپردازی ها شده تا بازی را از نظر بصری، به زیبایی برساند البته چهره پردازی ها کمی از این زیبایی های مذبورمی کاهد به گونه ای که شما هنگامی که در بازی قرار دارید، چشم خود را باز می کنید و می بیند: اِ همه که سر تا پا یه کرباس هستند و بیشتر به افسانه هفت برادر دوقلو می مانند تا سربازانی به شکل و شمایلی متفاوت!
Karl انمیشن های حرکتی متفاوتی دارد و می تواند به انواع و اقسام گوناگونی حرکت کند مثلا: نیم خیز، ایستاده یا سینه خیز که باید بگویم باز هم سازندگان دسته گل به آب داده اند و حتی ذره ای این انیمیشن های زیبا را نسبت به نسخه ی قبل دست خوش تغییر نکرده اند که می توانستند با تکنولوژی موشن کپچر به این انمیشن های حرکتی قوتی ببخشند که متاسفانه هنوز حرکتی انجام نشده است اما هنوز این بازی ویژگی هایی دارد که بتوان آن هارا ستود مثلا همین تکنولوژی X-Ray که به زیبایی در بازی استفاده شده است و اگر بخواهیم از بعد گرافیک به آن نگاه کنیم، باید بگوییم که: سازندگان در ساخت آناتومی بدن انسان بسیار زحمت کشیده اند و ماهیچه ها و استخوان های بدن انسان بسیار حرفه ای و تخریب پذیر کار شده است و پر شده است از هزاران پالیگان که قوت شایانی به این طراحی ها می بخشد، فیزیک بازی هم همانند این بخش خیلی خوب کار شده است! فیزیکی تفهیم پذیرکه به هرچه بهتر شدن بازی کمک خواهد کرد به گونه ای که حتی موج های انفجار نیز می توانند تاثیر گذار باشند، علاوه بر این ها حتی قطعات جسمی که تخریب می شود نیز به زیبایی به اطراف پرتاب می شود  و این ترکش ها می تواند یک تانک غول پیکر زرهی را نیز منفجر کند !
 
موارد قابل بررسی: انجین بازی سازی، تکسچر ها و بافت ها، لوکیشن های بازی، طراحی محیط های بازی، طراحی هنری بازی، نور پردازی ها، رنگ آمیزی ها، ترکیب رنگ ها، فریم بازی، جزئیات بازی، جلوه های بصری، تکنیک های بازی مانند: تکنیک های شن و آتش، انمیشن های بازی، طراحی شخصیت ها، موشن کپچر، سیستم 3D در بازی،کارتونی یا واقعی بودن گرافیک، تنوع مراحل بازی، بررسی وسعت محیط بازی و ...
 
نکته : می توانید میزان پیشرفت گرافیک بازی را بررسی کنید یا آن را با بازی های دیگه مقایسه کنید تا سطح گرافیک بازی را به خوبی متوجه شوید!
[تصویر:  61655911096459369274.jpg]
این عکس را زدم که بخش هارا از یکدیگر جدا کنم ! همیشه از تصویر ها به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید.
موسیقی و صداگذاری :
موسیقی خیلی می تواند در یک بازی تاثیر بگذارد، اجازه دهید من یک مثال بزنم، مثلا: شما هم شاید مثل من از آن دسته گیمر هایی باشید که هنگام انجام بازی های ترسناکی مانند: Dead Space  صدای اسپیکر خود را خاموش کنید چون موسیقی بازی می تواند به خوبی آن جو و اتمسفر بازی را برایتان به ارمغان بیاورد تا حتی از رفتن به دستشویی نیز حراس داشته باشید!
صداگذاری بازی نیز به اندازه همین بخش موسیقی اهمیت دارد، تنها موسیقی که نمی تواند انسان را بترساند اگر این طور است پس: صدای جِر و جَر در ها و زامبی هایی که جلویتان ظاهر می شوند و می گویند: ها ها ها اومدم بخورمت، چه می شود؟ علاوه بر این ها صداگذاری شخصیت های بازی نیز می تواند مقدار ابهت و یا بز دلی شخصیت بازی را نیز به خوبی نشان بدهد ! مثلا شخصی را در بازی می بینید که سیبیلی همانند سیبیل سگ دارد اما وقتی زبان به صحبت می گشاید عیبش نهفته می شود و همه می دانند که فقط هیکل گنده کرده است  و یا وقتی به قیافیه ی لیون اسکات کندی نگاه می کنید با خود می گویید: این بچه قرتی می خواد این همه زامبی رو بکشه؟ برو بچه جون یه دستی به اون موهای خوشگلت بکش! اما وقتی زبان بازی می کند شما حور دیگه ای به قضیه نگاه می کند و عاشقش می شوید !
 
نقل‌قول:
مثال از بازی Killer Is Dead = صداگزاری بازی روزنه‌ای از امید را دل طرفداران این بازی باز می‌کند زیرا قوی‌تر از سایر قسمت‌ها کار شده است. شخصیت‌هایی که صداگذاری را به عهده گرفتند افردای حرفه‌ای هستند. البته این موضوع زیاد در مورد زبان انگلیسی بازی صدق نمی‌کند و طبیعتا نیز باید این گونه باشد زیرا این بازی یک اثر ژاپنی است و زبان ژاپنی، زبان اصلی و برتر در صداگذاری آن به حساب می‌آید. موندو بسیار خوب صداگذاری شده ولی به نظر بنده Mika صدای گوش خراشی دارد و چندان چنگی به‌دل نمیزند. می توانستند با فریادهای کمتر به قدری به این شخصیت زن جذابیت بیشتری ببخشند. آقای Akira Yamaoka موزیک بازی راساخته است پس دیگر خیالتان از بابت موزیک راحت باشد چوت استاد Yamaoka کار ساخت موسیقی را به خوبی بلد است و همین موضوع باعث خواهد شد تا اتمسفر این عنوان جوی اثر گذار داشته باشد. همان‌طور که گفتیم گیم‌پلی بازی روان و فوق سریع است پس همین امر باعث می‌شود تا موسیقی هم ریتم تند و کندش را به خوبی به‌‌نمایش بگذارد. این کار به شکل بسیار خوبی در بازی پیاده‌سازی شده و موسیقی‌های بازی در همان لحظه‌ای که باید بخش شوند، بخش می‌شوند و همه چیز مرتب و در جای خودش است. افکت‌های صوتی المان‌های محیطی مانند شمشیرها و شلیک‌ها بسیار قابل تقدیر هستند و یک جو بسیار هیجان‌انگیز را به وجود اورده اند. موسیقی و صداگذاری باعث شده که در لحظه هیجان‌ بیشتری را در بازی احساس کنید. پس اگر مشکل قلبی دارد این اثر را به هیچ وجه تجربه نکنید!
 
موارد قابل بررسی: نوازنده موسیقی بازی، بررسی ترک های بازی مثلا: قطعه ی Survial بازی Ghost که توسط امینم اجرا شده بود و خیلی هم سر و صدا به پا کرد! ریتم موسیقی ها، آدرنالین! آری آدرنالین، صدا پیشه های بازی، کیفیت موسیقی و صداها و ...
نکته : _
لازم به ذکر نیست !
نتیجه گیری :
در این بخش شما باید برداشت های خود از این بازی را بیان کنید به نحوی که مخاطب بدون خواندن مقاله نیز بتواند سطح بازی را به خوبی درک کند و با خود بیاندیشد که آیا بازی را بخرم یا نه! دقت کنید که هرگز بین نقد شما و نتیجه گیری تناقض نباشد! مثلا: اگر بازی خیلی افتضاح بود و ارزش بازی کردن نداشت، رک بگویید: ارزش خریدن ندارد!
نقل‌قول:
مثال از بازی Call Of Juarez : Gunslinger=  در کل بازی call of juarez عنوانی متوسط در سبک تیر اندازی اول شخص محسوب می شود که به نظر می رسد نتواند یک گیمر حرفه ای(Professional gamers) را راضی نگه دارد ولی مطمئنا هیچ کس از خرید این بازی و کسب تجربه ای جدید در سبک western پشیمان نخواهد شد در ضمن حرکت در جهت ریشه های بازی را می توان امیدوار کننده دانست همچنین techland بار ها نشان داده که خلاقیت خاصی در بازی ها به خرج می دهد و می تواند با خلاقیت های خود gunslinger را به عنوانی بزرگ تبدیل کند این عنوان قراراست چند روزه دیگر بر روی شبکه های xboxlive , psn و steam عرضه شود.
 
موارد قابل بررسی:  خوب یا بد بودن بازی، تاریخ انتشار بازی، امتیاز دهی به بازی، بیان نکات قوت و ضعف بازی در امتیاز دهی و ....
نکته : می توانید برای اثبات خوبی یک بازی اینگونه نیز صحبت کنید: مطمئن باشید، دلار هایی که برای این بازی خرج می کنید هدر نخواهند شد !
 
در آخر امیدوارم از مقاله لذت کافی را برده باشید و به کسانی که می خواهند نویسنده شوند ولی نمی دانند استارت کار را چگونه بزنند کمک شایانی کرده باشد و همچنین اگر سوالی بود در خدمت شما عزیزان هستم، ممکنه خیلی ها مثلا تا حالا نمی دانند انجین چیست و می توانند از من سوال کنند !
دوست دار شما مهدی مجد

 

 

 

 

 

 

 
                [تصویر:  b7obiqb22m40mxrq72ov.png]
اون که رفته دیگه هیچ وقت نمی یاد...  تا قیامت دلِ من گریه می خواد
ســــرنوشـــت  
چشاش کوره نمی بینه...
زخم خنجرش میمونه تو سینه
پاسخ
#2
مرسی . کلی وقت بود منتظر همچین چیزی بودم...حتما ازش استفاده میکنم
موفق باشی[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[تصویر:  sina-black.png]
پاسخ
#3
اول یک تشکر بکنم ازتون. خسته نباشید.
فقط یه چیز؛ بیشتر منتقدهای بزرگ جهان راهبرد شما رو انتخاب نمی کنند.
نقل‌قول: اگر در نقد و بررسی برای هر بخش تیتر استفاده نمی کنید که نکته ی خیلی خوبی هم هست
میشه بیشتر توضیح بدین؟! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
ـــــــــــ
نقل‌قول: ترتیب بخش ها در اکثر مقالات (از راست به چپ) : مقدمه_ داستان_گیم پلی _گرافیک _صداگزاری و موسیقی_نتیجه گیری
تا جایی که من می دونم ترتیب این جوریه و در بیش تر مقالات سایت هم رعایت میشه: مقدمه--> داستان--> گرافیک--> صدا و موسیقی--> گیم پلی--> نتیجه گیری
ـــــــــــ
نقل‌قول: نکته : عقیده شخصی: من یک راه پیشنهاد می کنم؛ ابتدا مقاله را بنویسید سپس یک نام مناسب برای مقاله انتخاب کنید، بدین ترتیب عنوان های خوبی به ذهنتان می رسد
فکر نکنم عقیده شخصی باشه! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
اکثر منتقدها همین کار رو می کنند!
ــــــــــ
بعد سه مورد رو هم من به شما بگم:
نقل‌قول: 1. علائم نگارشی، هرگز نشه فراموش!
ویراستاری مطلبتون در حد خوبی نیست و میشه گفت کاملاً اشتباهه. [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
نقل‌قول: همیشه مقاله خود را پس از نوشتن چند بار بخوانید و به کار گیری صحیح فعل ها را در آن بررسی کنید !
نقل‌قول: اگه مقاله در جمله بندی ها مشکل داشت ببخشید چون به دلیل مشغله ی زیاد نمی توانم مقاله را بخوانم اما بزودی ویرایشی خواهم کرد!
حرفی ندارم! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
نقل‌قول: گیم پلی بازی معمولا مهم ترین قسمت یک بازی است و بیشتر از همه ی بخش های دیگر اهمیت دارد، به همین سبب بیشتر از همه این بخش اهمیت دارد،
الآن دقیقاً چی شد؟! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
ــــــــــــــــ
ولی در کل خیلی خیلی خوب بود. امیدوارم از چیزهایی که گفتم ناراحت نشی. خسته نباشی. [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[تصویر:  h9pacwys58r03u326n3a.png]
پاسخ
#4
(04-30-2014, 08:12 PM)'a.gamer' نوشته است: اول یک تشکر بکنم ازتون. خسته نباشید.
فقط یه چیز؛ بیشتر منتقدهای بزرگ جهان راهبرد شما رو انتخاب نمی کنند.
نقل‌قول: اگر در نقد و بررسی برای هر بخش تیتر استفاده نمی کنید که نکته ی خیلی خوبی هم هست
میشه بیشتر توضیح بدین؟! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
ـــــــــــ
نقل‌قول: ترتیب بخش ها در اکثر مقالات (از راست به چپ) : مقدمه_ داستان_گیم پلی _گرافیک _صداگزاری و موسیقی_نتیجه گیری
تا جایی که من می دونم ترتیب این جوریه و در بیش تر مقالات سایت هم رعایت میشه: مقدمه--> داستان--> گرافیک--> صدا و موسیقی--> گیم پلی--> نتیجه گیری
ـــــــــــ
نقل‌قول: نکته : عقیده شخصی: من یک راه پیشنهاد می کنم؛ ابتدا مقاله را بنویسید سپس یک نام مناسب برای مقاله انتخاب کنید، بدین ترتیب عنوان های خوبی به ذهنتان می رسد
فکر نکنم عقیده شخصی باشه! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
اکثر منتقدها همین کار رو می کنند!
ــــــــــ
بعد سه مورد رو هم من به شما بگم:
نقل‌قول: 1. علائم نگارشی، هرگز نشه فراموش!
ویراستاری مطلبتون در حد خوبی نیست و میشه گفت کاملاً اشتباهه. [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
نقل‌قول: همیشه مقاله خود را پس از نوشتن چند بار بخوانید و به کار گیری صحیح فعل ها را در آن بررسی کنید !
نقل‌قول: اگه مقاله در جمله بندی ها مشکل داشت ببخشید چون به دلیل مشغله ی زیاد نمی توانم مقاله را بخوانم اما بزودی ویرایشی خواهم کرد!
حرفی ندارم! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
نقل‌قول: گیم پلی بازی معمولا مهم ترین قسمت یک بازی است و بیشتر از همه ی بخش های دیگر اهمیت دارد، به همین سبب بیشتر از همه این بخش اهمیت دارد،
الآن دقیقاً چی شد؟! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
ــــــــــــــــ
ولی در کل خیلی خیلی خوب بود. امیدوارم از چیزهایی که گفتم ناراحت نشی. خسته نباشی. [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]


 


داداش ویر استاری که افتضاحه باید یه تغییراتی تو مطلب بدیم ! مطلب کمی طنز بود مثلا که خیلی خوب پیادش نکردم چون وورد رو باز کردم و 4600 تا همینطوری پشت سر هم نوشتم به دلیل گرافتاری های کاری ! میشه ""توضیح بدید"" بیشتر واسه همین بخش حساب کن ! ویر استاریش هم مشکلی نداره [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

من گفتم اکثرا ! ولی تا جایی که من میدونم تو بیشتر نقد و بررسی گیمفا این سبک هست ! نمی دونم شایدم من نخوندم چون کلا حال نمی کنم با مقالات جدید [img]images/smi/s0 (43).gif[/img] تو پیشنمایشم و اولین نگاه که همه جا این شکلی هست ! پس اکثرا این شکلیه ! ولی باید اونی که شما میگی رو هم به مقاله اضافه کنم !

هرگز نشه فراموش رو با توجه به اون لامپ اضافی خاموش ، هرگز نشه فراموش گفتم ، مشکلی داری ؟[img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

اونجا رو هم که چند بار بخوانید رو خیلی باحال اشاره کردین ! من خودمم اتفاقا به امیر محمد بابائیان گفتم خودمون رعایت نمی کنیم اونوقت داریم مقاله می نویسیم می تونی ازش بپرسی [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

گیم پلی و ... هم بر میگرده به اون بحث نگاه نکردن ! الآن دارم ویرایش می کنم مطلبو ! سپرده بودم یکی ویرایش کنه ولی نمی دونم چرا نکرده ! سرم ان قد درد می کرد رفتم خوابیدم دوباره ااومدم

لطف کردی نظرات رو گفتی نه ناراحت نیستم از انتقاد خوشم میاد داداش [img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
 

 
                [تصویر:  b7obiqb22m40mxrq72ov.png]
اون که رفته دیگه هیچ وقت نمی یاد...  تا قیامت دلِ من گریه می خواد
ســــرنوشـــت  
چشاش کوره نمی بینه...
زخم خنجرش میمونه تو سینه
پاسخ
#5
دادا مث من بیکاری نه یه خط نه دو خط چقد نوشتی ؟!!!!!!!!!![img]images/smi/s0 (5).gif[/img]
.Oh, then that's the rule you'll have to break to know the truth
پاسخ
#6
(05-01-2014, 12:41 AM)'hexer' نوشته است: دادا مث من بیکاری نه یه خط نه دو خط چقد نوشتی ؟!!!!!!!!!![img]images/smi/s0 (5).gif[/img]

 
بیکاری نیست.
ارزش گذاشتن هستش.


 
پاسخ
#7
(05-01-2014, 12:41 AM)hexer نوشته است: دادا مث من بیکاری نه یه خط نه دو خط چقد نوشتی ؟!!!!!!!!!![img]images/smi/s0 (5).gif[/img]
شما فکر کن بیکاریم!
                [تصویر:  b7obiqb22m40mxrq72ov.png]
اون که رفته دیگه هیچ وقت نمی یاد...  تا قیامت دلِ من گریه می خواد
ســــرنوشـــت  
چشاش کوره نمی بینه...
زخم خنجرش میمونه تو سینه
پاسخ
#8
خوب بود مرسی [img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
I'm nuclear
I'm wild
I'm breaking up inside
A heart of broken glass
Defiled
Deep inside
The abandoning child
 
پاسخ
#9
ممنون مهدی جان مقاله ی خوبی بود[img]images/smi/s0 (24).gif[/img]
ولی اگر مایل باشی اشکالاتت رو بگم. خود من مدتی نویسنده بودم و میدونم نویسنده برای مطلبش تلاش می کنه که به بهترین نحو ارائه بشه ولی اول راه همیشه و برای همه مشکلات وجود داره.
ــــــــــــــــــــــــــــ
نقل‌قول: موسیقی و صداگزاری :
خب درستش صداگذاری هست!!
نقل‌قول: اگر "طنز" می نویسید مانند بنده با مخاطب خودمانی نشوید !
نقل‌قول: کلی زحمت کشیدم این عکس را انداختم تا بزارم فیس بوق دوتا لایک بکنند! بیخیال به گرافیک بازی حتی در این وضعیت توجه کنید!
 این دو جمله کاملا متضاد هستند! اون هم توی یک مقاله که خودت این پیشنهاد رو دادی!
نقل‌قول: Bullet Time در مکس پین یا X-Ray در اسنایپر الایت
فکر کنم زیاد رسمی نیست که اسم بازی ها رو به صورت فارسی بنویسی!!!!
توی نتیجه گیری COJ همه ی نتیجه گیری توی یک جمله بلند بیان شده و همش از کلمات ربطی استفاده کردی که جالب نیست زیاد!!!
نقل‌قول: موسیقی خیلی می تواند در یک بازی تاثیر بگذارد، اجازه دهید من یک مثال بزنم، مثلا: شما هم شاید مثل من از آن دسته گیمر هایی باشید که هنگام انجام بازی های ترسناکی مانند: Dead Space  صدای اسپیکر خود را خاموش کنید چون موسیقی بازی می تواند به خوبی آن جو و اتمسفر بازی را برایتان به ارمغان بیاورد تا حتی از رفتن به دستشویی نیز حراس داشته باشید!
اینجا که از جو رسمی به صورت شوکه کننده ای وارد فضای خودمونی شدی [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
نقل‌قول: صدای جِر و جَر در ها و زامبی هایی که جلویتان ظاهر می شوند و می گویند: ها ها ها اومدم بخورمت، چه می شود؟
[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]  اشاره به:
نقل‌قول: اگر "طنز" می نویسید مانند بنده با مخاطب خودمانی نشوید !
ــــ
نقل‌قول: یک پارچگی و به هم پیوستگی متن نشان دهنده قدرت نویسنده، کاری بسی سخت !
خیلی از جمله هات مثل این جمله فعل ندارند!!
و آخرین نکته اینه که به نظر من باید از تیتر توی مقاله استفاده کرد تا مخاصب بتونه با نوشته ارتباط برقرار کنه!
____________
امیدوارم ناراحت نشده باشی[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
به نظر من اگر ایراد های خودت رو رفع کنی راحت به تیم تحریریه راه پیدا می کنی![img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

 
[تصویر:  86411457899054623182.png]
پاسخ
#10
(05-01-2014, 05:17 PM)'Alireza A' نوشته است: ممنون مهدی جان مقاله ی خوبی بود[img]images/smi/s0 (24).gif[/img]
ولی اگر مایل باشی اشکالاتت رو بگم. خود من مدتی نویسنده بودم و میدونم نویسنده برای مطلبش تلاش می کنه که به بهترین نحو ارائه بشه ولی اول راه همیشه و برای همه مشکلات وجود داره.
ــــــــــــــــــــــــــــ
نقل‌قول: موسیقی و صداگزاری :
خب درستش صداگذاری هست!!
نقل‌قول: اگر "طنز" می نویسید مانند بنده با مخاطب خودمانی نشوید !
نقل‌قول: کلی زحمت کشیدم این عکس را انداختم تا بزارم فیس بوق دوتا لایک بکنند! بیخیال به گرافیک بازی حتی در این وضعیت توجه کنید!
 این دو جمله کاملا متضاد هستند! اون هم توی یک مقاله که خودت این پیشنهاد رو دادی!
نقل‌قول: Bullet Time در مکس پین یا X-Ray در اسنایپر الایت
فکر کنم زیاد رسمی نیست که اسم بازی ها رو به صورت فارسی بنویسی!!!!
توی نتیجه گیری COJ همه ی نتیجه گیری توی یک جمله بلند بیان شده و همش از کلمات ربطی استفاده کردی که جالب نیست زیاد!!!
نقل‌قول: موسیقی خیلی می تواند در یک بازی تاثیر بگذارد، اجازه دهید من یک مثال بزنم، مثلا: شما هم شاید مثل من از آن دسته گیمر هایی باشید که هنگام انجام بازی های ترسناکی مانند: Dead Space  صدای اسپیکر خود را خاموش کنید چون موسیقی بازی می تواند به خوبی آن جو و اتمسفر بازی را برایتان به ارمغان بیاورد تا حتی از رفتن به دستشویی نیز حراس داشته باشید!
اینجا که از جو رسمی به صورت شوکه کننده ای وارد فضای خودمونی شدی [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
نقل‌قول: صدای جِر و جَر در ها و زامبی هایی که جلویتان ظاهر می شوند و می گویند: ها ها ها اومدم بخورمت، چه می شود؟
[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]  اشاره به:
نقل‌قول: اگر "طنز" می نویسید مانند بنده با مخاطب خودمانی نشوید !
ــــ
نقل‌قول: یک پارچگی و به هم پیوستگی متن نشان دهنده قدرت نویسنده، کاری بسی سخت !
خیلی از جمله هات مثل این جمله فعل ندارند!!
و آخرین نکته اینه که به نظر من باید از تیتر توی مقاله استفاده کرد تا مخاصب بتونه با نوشته ارتباط برقرار کنه!
____________
امیدوارم ناراحت نشده باشی[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
به نظر من اگر ایراد های خودت رو رفع کنی راحت به تیم تحریریه راه پیدا می کنی![img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

 

 

سلام علیرضا جان خیلی ناراحت شدم ازت که فکر کردی ازت ناراحت میشم [img]images/smi/s0 (43).gif[/img] تو نگی کی بگه پس ؟ تو عین داداشم می مونی به جون خودت [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

صداگذاری درست میشه چشم !

درمورد دومی باید بگم که خب خودم گفتم مثل من خودمونی نشن 2_ در مقدمه گفتیم که بذله گویی بهترین جامه ای است که ....

آره COJ واسه مدت ها پیش بود واسه اون موقعی  که تو فروم پ ر د ی س  می نوشتم و اشکالاتشو رفع نکردم

دد اسپیس مراجعه شود به قسمت دومی [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

اون بسی سخت رو استش رو معمولا نمی زارن تو خودمونی و شوخی کردنا ما هم نزاشتیم این جمله یه استثنا هم محسوب میشه البته ! نمونه دیگه ای پیدا کردی حتما بگو

من چند نفر حرفه ای پرسیدم گفتن استفاده نکن ما هم گفتیم باشه شما هم اینکارو بکن [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

موفق باشی عزیزم [img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

 
                [تصویر:  b7obiqb22m40mxrq72ov.png]
اون که رفته دیگه هیچ وقت نمی یاد...  تا قیامت دلِ من گریه می خواد
ســــرنوشـــت  
چشاش کوره نمی بینه...
زخم خنجرش میمونه تو سینه
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  (شیوه ای جدید در مقاله نویسی)Battlefield-vs-Call of duty one.aiden 13 5,101 04-11-2020, 02:39 PM
آخرین ارسال: peyman_eun
  [مقاله] هیولاها دیگر زیر تخت نیستند… | نقد و بررسی بازی Sea of Solitude White Beard 0 1,253 08-25-2019, 11:05 PM
آخرین ارسال: White Beard
  [مقاله] قاب‌های مینیمال | برترین بازی‌های اندروید و iOS (قسمت اول) White Beard 0 1,421 08-24-2019, 11:03 PM
آخرین ارسال: White Beard
  [مقاله] ماجراجویی ادامه دارد | هر آنچه که دوست داریم در Uncharted 5 ببینیم White Beard 0 1,124 08-13-2019, 06:14 AM
آخرین ارسال: White Beard
  آموزش بازی سازی: چگونه عناصر تکراری مراحل را جذاب کنیم؟ MoeinTN 0 1,354 12-25-2017, 12:10 PM
آخرین ارسال: MoeinTN

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان