امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ترافلاپس چیست؟
#1
اگر قصد خرید کارت گرافیک یا کنسول بازی را دارید، ممکن است با اصطلاحاتی مواجه شوید، که برخی از آنها برایتان نامفهوم باشد. یکی از این واژه ها، ترافلاپس است که ممکن است از معنی آن کاملا مطمئن نباشید. ترافلاپس عملکرد GPU را اندازه گیری می کند و در هنگام غربالگری همه کارت های گرافیک، اغلب مهم است. اما FLOPS دقیقاً چیست؟ تفاوت بین teraFLOPS و petaFLOPS چیست؟ چگونه مورد استفاده قرار می گیرند، و در مورد آینده ابر رایانه با عملکرد بالا چه چیزی را نشان می دهند؟ بیایید نگاهی به FLOPS بیندازیم و به همه این سوالات پاسخ دهیم.
وضعیت در حال تکامل فناوری، وضعیتی است که به طور مداوم کاربران عادی و قدرت را روی انگشتان خود نگه می دارد. اصطلاحات دائماً در جریان است زیرا نوآوری های جدید جان می گیرند و فناوری اصلاح شده قدرت جدیدی به خود می گیرد. همانطور که به دروازه انقلاب چهارم صنعتی نزدیک می شویم، وضعیت ابر رایانه ها ما را به آینده ای که تحت کنترل FLOating-point OPERATIONS در هر ثانیه (FLOPS) است نزدیک می کند.
ترافلاپس چیست؟
FLOP مخفف اختصار عملیات نقطه شناور در ثانیه است. عملیات نقطه شناور شامل اعداد غیر منطقی و اعشار است و بسیار پیچیده تر از عملیات نقطه ثابت هستند که محدود به اعداد صحیح باینری هستند. به دلیل دشواری ذاتی عملیات نقطه شناور، از آنها برای اندازه گیری توان محاسبه یک سیستم خاص استفاده می شود.
برخلاف گیگاهرتز (گیگاهرتز) که سرعت کلاک پردازنده را اندازه گیری می کند، TFLOP اندازه گیری ریاضی مستقیم عملکرد رایانه است.
به طور خاص، ترافلاپس به توانایی پردازنده برای محاسبه یک تریلیون عملیات نقطه شناور در ثانیه اشاره دارد. برای مثال قطعه ای دارای "6 TFLOPS" است، به این معنی که تنظیم پردازنده آن می تواند به طور متوسط در هر ثانیه 6 تریلیون محاسبه نقطه شناور را کنترل کند.
مایکروسافت پردازنده سفارشی Xbox Series X خود را در 12 TFLOP ارزیابی می کند، به این معنی که کنسول می تواند در هر ثانیه 12 تریلیون محاسبه نقطه شناور را انجام دهد. برای مقایسه، پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro درون MacBook Pro 16 اینچی اپل با 4 ترافلاپ برتر است، در حالی که Mac Pro (که در سال 2019 معرفی شده است) با طراحی مجدد می تواند تا 56 تررافلاپ قدرت داشته باشد.
آیا ترافلاپ ها برای بازی مهم هستند؟
مایکروسافت اخیراً جزئیاتی را در مورد  Xbox Series X خود فاش کرده و بیان کرده است که پردازنده گرافیکی آن می تواند 12 ترافلاپ عملکرد داشته باشد. این دو برابر 6 ترافلاپ Xbox One X است! این شرکت این را به عنوان "جهش نسلی واقعی در پردازش و گرافیک" توصیف کرد. سرعت پردازنده همه چیز برای عملکرد بازی نیست (به عنوان مثال ببینید کاری که PlayStation 5 با نوآوری های ذخیره سازی جدید انجام می دهد). هنوز هم، این یک عامل اصلی در چگونگی بازی خوب و تعداد گرافیک و عمل محاسبات در هر زمان خاص است.
تمام این قدرت اضافه شده، نرخ فریم و پشتیبانی از وضوح بالاتر و همچنین ردیابی اشعه با سرعت سخت افزاری را امکان پذیر می کند. با اجرای یک الگوریتم سفارشی برای سایه گذاری با نرخ متغیر (VRS)، که صحنه ای را با جزئیات مختلف بسته به محل تمرکز، ارائه می دهد، این عملکرد بیشتر تقویت می شود. این به حداکثر رساندن عملکرد در بیشترین میزان نیاز کمک می کند، و بدون داشتن نیاز به استفاده از تمام منابع سیستم برای انجام این کار، بازی را خارق العاده جلوه می دهد.

ترافلاپ بیشتر به معنای دستگاه های سریعتر و گرافیک بهتر است؟
گرچه در برخی موارد این فرض درست است، اما مشاهده GPU هایی با teraflops بالاتر که عملکرد بسیار پایین تری دارند، غیر معمول نیست. اگرچه این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما کاملاً مشابه آنچه با ولتاژ می بینیم است. عملکرد نهایی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. ترافلاپس علاوه بر سرعت هسته، پردازنده ها و بافرهای فریم، تنها یک فاکتور است که باید در نظر گرفته شود.
TFLOPS معمولاً سرعت سریعتر و گرافیک بهبود یافته ای را ارائه می دهد. آنها می توانند سرعت شدیدی بدهند که در سالهای گذشته دیده نشده است. بسیاری از دستگاه ها نمی توانند به یک سطح TFLOP نزدیک شوند. امروز، 56 واحد استاندارد است.
پتانسیل ابر رایانه های دارای بیش از 100 پتافلاپ (یک پتافلاپ هزار ترافلاپ است) در حال تبدیل شدن به واقعیت است. رکورد فعلی متعلق به ابررایانه ای از ژاپن به نام Fugaku است. فوگاکو 442 پتافلاپ دارد.

پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان