Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: بررسی کنسول دستی PlayStation Vita سونی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  vita_package_02.jpg]
اولین کنسول دستی سونی یعنی PlayStation Portable موفقیت نسبتا خوبی را بدنبال داشت، اما بازار کنسول‌های دستی و قابل حمل در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات جدی شده است. با ورود تبلت‌ و تلفن‌های هوشمند و بازی‌های جذاب و ارزان قیمتی همچون پردندگان خشمگین، تقاضا برای خرید کنسول‌های بازی قابل حمل با کاهش چشم‌گیری روبرو شده است. حتی نینتندو که کنسول‌های بازی قابل حملش همواره پرفروش بوده‌اند برسر فروش 3DS به شدت به مشکل بر خورد و چندین بار قیمت آن را کاهش داد. اما سونی برای جذب دوباره علاقمندان بازی به کنسول دستی جدید خود تمام تلاشش را بکار گرفته تا همه چیز را در یک ابزار کوچک قابل حمل گرد هم آورد و قیمت آن را نیز به حداقل برساند.
[تصویر:  PS_Vita_Zoomit_11.jpg]
PlayStation Vita اولین بار در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۱ در کنفرانس اختصاصی پلی‌استیشن و توسط مدیرعامل فعلی سونی و البته با نام رمز NGP معرفی شد. کمی بعد در نمایشگاه E3 2011، این کنسول دستی با نام Vita به نمایش گذاشته شد و نهایتا در ۲۲ فوریه ۲۰۱۲ رسما وارد بازار اروپا و امریکا گردید. شاید اگر ویتا را در دست نگرفته باشید تصور کنید که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با PSP ندارد، اما در حقیقت ویتا به مراتب خوش ساخت‌تر از PSP بوده و از نظر قدرت سخت‌افزاری و امکانات جانبی به شدت ارتقاء یافته است.
در داخل جعبه PS Vita: کنسول بازی ویتا، شارژر، کابل برق، کابل USB وجود دارد و خبری از کارت حافظه و هدفون نیست.
طراحی ظاهری و سخت‌افزار
ویتا هر آنچه برای خلق بازی‌های خلاقانه نیاز است،یکجا دارد
سونی طراحی کلی پلی‌استیشن قابل حمل خود را تغییر نداده است یعنی PS Vita شباهت زیادی به PSP دارد. اما هر چند قالب کلی هر دو نسل کنسول دستی پلی‌استیشن یکسان می‌باشد ولی از نظر کیفیت ساخت بدنه و تجهیزات سخت‌افزاری، ویتا یک سرو گردن از نسل قبلی، خوش ساخت‌تر است. در واقع جنس‌بدنه ویتا از پلاستیک مرغوب‌ و مستحکم‌تری ساخته شده و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا در ویتا شبیه به دکمه‌های آيفون ۴ گردیده‌اند.[تصویر:  PS_Vita_Zoomit_2.jpg]
[تصویر:  PS_Vita_Zoomit_9.jpg]
[تصویر:  PS_Vita_Zoomit_10.jpg]
[تصویر:  PS_Vita_Zoomit_00.jpg]
ویتا مجهز به دو دوربین یکی در جلو و یکی در پشت، صفحه نمایش چندلمسی در جلو و صفحه لمسی در پشت، دو استیک آنالوگ، دکمه‌های جهت (D-Pad)، دکمه‌های بالا یا Shoulder و همچنین دو خروجی اسپیکر در طرفین است. اگر اهل بازی باشید حتما از کنترل کاملی که این دکمه‌ها در بازی‌های مختلف در اختیار کاربر قرار می‌دهند آگاه هستید.
[تصویر:  Fixed_techs.jpg]
همانطور که در اینفوگرافی بالا مشاهده می‌کنید، در قسمت بالا علاوه بر دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا، دکمه پاور، اسلات حافظه (برای اضافه کردن کارت‌های حاوی بازی) و پورت لوازم جانبی که احتمالا در آینده وارد بازار خواهند شد نیز وجود دارند. در قسمت پشت ویتا یک دوربین VGA و زیر آن یک صفحه لمسی بزرگ قرار دارد که کنترل بازیکن برروی بازی‌ها را بیشتر می‌کند. در قسمت پایین نیز پورت USB، جک هدفون و اسلات حافظه گنجانده شده است.

دو اسپیکر با کیفیت نیز در کنار کنترلرهای آنالوگ جای گرفته‌اند. کیفیت اسپیکرها برای یک ابزار پرتابل بسیار خوب است و اگر در اتاق آرام، در حال بازی با ویتا باشید از صدای خروجی آن‌ها لذت خواهید برد. هرچند نمایشگر ویتا نسبت به نسخه قبلی یعنی PSP-3000 بزرگتر شده اما ضخامت آن هنوز ۱۸.۶ میلی‌متر است. اگر پیش از این تجربه استفاده از کنسول‌های دستی را داشته باشید، می‌دانید که اگر ضخامت از این باریک‌تر شود دیگر استفاده از آن راحت نخواهد بود و به خوبی در دست جای نخواهد گرفت.
[تصویر:  PS_Vita_Zoomit_14.jpg]
سونی در طراحی ویتا تمام تلاش خود را کرده تا یک ابزار ارگونومیک و دوست داشتنی را خلق کند. حقیقا بازی کردن با ویتا لذت بخش بوده و این وسیله بسیار خوب در دست جای می‌گیرد، کنترلرهای آنالوگ اندازه مناسبی دارند و دکمه‌ها نیز به خوبی طراحی شده‌اند. عادت کردن به استفاده از نمایشگر لمسی پشت دستگاه و همچنین خود صفحه نمایش لمسی جلو کنسول نیاز به کمی زمان دارد اما سونی تمام سعی خود را کرده تا دست بازی‌سازان را باز بگذارد تا آثار خلاقانه‌ای بسازند.

نمایشگر
نمایشگر OLED ویتا کیفیت بی‌نظیر و دوست‌داشتنی دارد
شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های ویتا نمایشگر فوق‌العاده با کیفیت و دوست‌داشتنی آن باشد. ویتا مجهز به یک نمایشگر ۵ اینچی از نوع Super AMOLED Plus با رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۴ پیکسل می‌باشد که توسط سامسونگ تولید شده است. این نمایشگر، رنگ مشکی را فوق‌العاده عمیق و دیگر رنگ‌ها را جذاب و دقیق نمایش می‌دهد. تصویر در تمام قسمت‌ها با کیفیت یکنواخت و قابل قبول قابل مشاهده بوده و زاویه دید آن نیز بسیار خوب است. زوایه دید مناسب یکی از نکات ضروری برای نمایشگر یک کنسول دستی است، با ویتا شما می‌توانید به راحتی از زوایای مختلف به نمایشگر نگاه کرده و از بازی لذت ببرید.
[تصویر:  vita_display_2-8b92baaa8f.jpg]
[تصویر:  vita_display_3-57f86d1be9.jpg]
[تصویر:  vita_display_4-89f661cb73.jpg]
هرچند نمایشگر از نوع براق است، اما انعکاس نور در محیط‌های روشن خیلی آزاردهنده نیست. البته استفاده از آن در محیط‌های پرنور نیز خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد. تراکم‌ پیکسل‌ها در نمایشگر ویتا 220ppi (پیکسل در اینچ) است. اگر بخواهید آن را با تلفن‌های هوشمند مقایسه کنید، لازم است بدانید که تراکم پیکسل نمایشگرهای رتینا حدود 326ppi و نمایشگر Galaxy Nexus حدود 316ppi است.

خوشبختانه چیدمان پیکسل‌ها در نمایشگر ویتا از نوع RGB بوده و خبری از ماتریس Pentile نیست. تراکم پیسکل‌ها نیز به اندازه کافی بالاست تا هیچ پیکسلی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشد.

صفحه لمسی این نمایشگر که بیشتر برای استفاده در منوها و گشت و وب‌گردی استفاده می‌شود به خوبی تلفن‌های هوشمند مدرن امروزی کار می‌کند و حرکت منوها و صفحه‌های مختلف به نرمی انجام می‌شود.

بازی‌ها

[تصویر:  vita_uncharted_screenshot.jpg]
بازی‌های کنسول ویتا بر روی کارت‌های حافظه‌ای اختصاصی به بازار عرضه می‌شوند، سونی نام "ویتا کارت" را برای آن‌ها برگزیده است. ویتا کارت در جعبه‌ای آبی رنگ هم‌ عرض جعبه بازی‌های PSP و سه چهارم ارتفاع آن قرار داده می‌شود. علت اندازه بزرگ این جعبه نسبت به ویتا کارت این است که باید در فروشگاه‌های بازی به اندازه کافی جلوه‌ی تبلیغاتی داشته باشد، ولی به نظر ما نصف این اندازه هم برای ویتا کارت کافی است، چون واقعا ویتاکارت کوچک است و همراه بازی دفترجه راهنما وجود ندارد (بر خلاف بازی‌های 3DS که دفترچه راهنما دارند ولی در جعبه بزرگتری عرضه می‌شوند). گزینه دیگر این است که شما در کارت حافظه‌ای که برای ویتا خریداری کرده‌اید فضای کافی برای دانلود بازی داشته باشید و بازی را از بازار پلی‌استیشن دانلود کنید. تمامی بازی‌های عرضه شده برای ویتا در فروشگاه پلی‌استیشن قابل دانلود خواهند بود و در صورت دانلود نسخه دیجیتال شما از تخفیف برخوردار خواهید شد. به طور مثال نسخه دیجیتال بازی Uncharted : Golden Abyss برابر ۴۴.۹۹ دلار است در صورتی که نسخه ویتاکارت آن ۶۰ دلار می باشد.
همچنین ویتا امکان اجرای بازی‌های PSP که از طریق شبکه پلی‌استیشن دانلود کرده‌اید را دارد که شامل 275 بازی می‌شود. سونی اعلام کرده که برخی از این بازی‌ها با ویتا کاملا سازگار نیستند ولی جزییاتی در این رابطه به علاقه‌مندان ارایه نشده است. از آنجایی که رزولوشن بازی‌های PSP پایین‌تر از رزولوشن صفحه نمایش ویتا است، بازی‌های سازگار شده با ویتا با رزولوشن ۴ برابر رزولوشن اصلی‌شان نمایش داده می‌شوند. این تغییر رزولوشن خیلی هم بد به نظر نمی‌رسد (همان اتفاقی که برای اپلیکیشن‌های آیفون 3GS در آیفون 4 افتاد). البته گزینه‌ای وجود دارد که از روش bilinear filtering استفاده می‌کند و به طور نرم‌افزاری لبه‌های تیز را صاف و تا حدی از مشخص بودن پیکسل‌ها جلوگیری می‌کند. پیشنهاد ما این است که این فیلتر را تنها برای بازی‌های سه بعدی استفاده کنید و برای بازی‌های دو بعدی از آن استفاده ننمایید، چون تا حدی جزییات را تار می‌کند و از زیبایی تصویر می‌کاهد. انتخاب دیگری که وجود دارد این است که شما گستره رنگ صفحه را در حالت صفحه PSP اصلی قرار دهید (گستره رنگ صفحه OLED ویتا از PSP بیشتر است، بنابراین این انتخاب امکان‌پذیر شده است). همچنین شما می‌توانید انتخاب کنید که کدامیک از دوربین‌های ویتا برای بازی PSP استفاده شود.

طول عمر باتری

همانطور که سونی نیز اعلام کرده بود طول عمر باتری ویتا براساس نوع استفاده بین ۳ تا ۵ ساعت است. آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم نیز این طول عمر باتری را تایید کرد. اکر بدون وقفه با ویتا بازی کنید حدود ۳:۳۰ دقیقه دوام می‌آورد البته اگر کمی روشنایی تصویر را کم کنید این مدت زمان تا حدود ۵ ساعت افزایش می‌یابد.
[تصویر:  vita_battery.jpg]
همچنین اگر بخواهید بازی‌های سبک مانند نمونه‌های پورت شده از PSP را اجرا کنید طول عمر باتری تا ۶ ساعت نیز افزایش خواهد یافت. این زمان‌ها در شرایطی است که Wi-Fi نیز روشن باشد. اگر Wi-Fi را خاموش کنید در بهترین حالت می‌توانید حدود ۶:۳۰ دقیقه بدون نیاز به شارژ از ویتا کار بکشید.

جمع‌بندی
ویتا در حال حاضر قوی‌ترین کنسول دستی بازی دنیا است. نزدیک‌ترین رقیب ویتا 3DS که از نظر سخت افزاری فاصله نسبتا زیادی با ویتا دارد. ویتا هرآنچه را که یک گیمر دوست دارد در خود جای داده است. صفحه نمایش با کیفیت لمسی، صفحه لمسی پشت، دو کنترلر آنالوگ، دکمه‌های دوست داشتنی، بدنه با کیفیت، گرافیک بسیار دوست داشتنی و ظاهر جذاب، همگی باعث شده‌اند تا ویتا به یک وسیله تفریحی تمام‌ عیار بدل شود. اما یکی از مشکلات اساسی ویتا قیمت بالای بازی‌های آن است. شما برای هر بازی باید حدود ۶۰ دلار هزینه کنید. البته همانطور که سونی در Gamescom اعلام کرد، این شرکت تدابیری نیز برای این موضوع اندیشیده است، به عنوان مثال از این پس هر بازی PS3 که خریداری کنید اگر نسخه ویتا آن وجود داشته باشد، نسخه مجانی ویتا را نیز به همراه آن دریافت خواهید کرد.

قیمت ویتا نیز نسبتا مناسب است این کنسول بازی در دنیا با قیمت حدود ۲۵۰ دلار و در کشور ما نسخه Wi-Fi حدود ۵۵۰ هزار تومان و نسخه 3G حدود ۶۵۰ هزار تومان است. البته به این مبلغ هزینه حدود ۸۰ هزارتومانی برای حافظه ۸ گیگابایت را نیز اضافه کنید که بدون آن تقریبا هیچ‌بازی قابل اجرا نیست.

مقاله مرتبط:
هر آنچه پیش از خرید کنسول بازی PlayStation Vita باید بدانید
از طرفی با همگانی شدن تبلت‌ها و کاهش قیمت آنها و همچنین تنوع بازی‌های ارزان قیمت مبتنی بر این ابزارها، فروش کنسول‌های دستی از جمله ویتا با چالش‌های جدی روبرو شده است. درست است که هیج تبلتی امکانات دوست داشتنی مخصوص بازی، ویتا را ندارد و کمتر می‌توان بازی شبیه به Uncharted را در لیست بازی‌های تبلت‌ها یافت اما ویتا نیز از نظر کارایی در امور دیگر به خوبی تبلت‌ها عمل نمی‌کند. در واقع بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا با خرید یک تبلت نیازهای روزمره خود مانند مرور صفحات وب و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را پوشش داده و همچنین اوقات خالی خود را نیز با بازی‌های سرگرم کننده پر کنند. اما اگر اهل بازی باشید و اولویت اول شما لذت بردن از بازی باشد ویتا در حال حاضر بهترین گزینه است.

نقاط قوت:
بدنه با کیفیت و مستحکم
نمایشگر فوق‌العاده دقیق و باکیفیت ۵ اینچی لمسی
رابط کاربری متفاوت و دوست داشتنی
کنترلرهای مناسب و راحت به همراه دو کنترلر آنالوگ
نقاط ضعف:
دوربین ضعیف
طول عمر باتری نسبت کم
عدم وجود حافظه داخلی با حجم قابل استفاده و الزام خرید حافظه خارجی
قیمت گران بازی‌ها

منبع:zoomit