Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: روزی روزگاری، در Liberty City | نقد و بررسی Grand Theft Auto IV
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شهر کثیف: مقدمه
 Liberty City،شهر آسمان خراش های سر به فلک کشیده. شهر مجرمان فراری و بی خانمان های در خیابان. شهر قتل های سریالی و قاتلانی که آزادانه می گردند. شهر پلیس های فاسد! آری Liberty City را می توان در جملات فوق الذکر توصیف کرد. شهری که بر خلاف تمام زشتی هایش می توان زیبایی هایی در آن یافت. ساحل های زیبا و طبیعتی منحصر به فرد. این دو کلمه شاید تنها زیبایی این شهر باشند. حال بیایید از همان اول این شهر آغاز کنیم. از هواپیما بیرون می آییم و از فرودگاه خارج می شویم. اولین چیزی که خواهیم دید یک پل است که ماشین ها در آن حرکت می کنند. از ماشین های لوکس گرفته تا ابوقراضه های قدیمی که فقط دود ایجاد می کنند! از پل که عبور کنیم، یک ایستگاه پلیس را شاهد هستیم. پلیس 5 دلار از ما می گیرد. بعد به سمت دیگر پل می رویم. به سمت پایین که می آییم چراغ راهنما را می بینیم که معمولا زمان ورود ما قرمز هستند آه! چه ترافیک سنگینی! تنها راه حل گذر از این ترافیک، پیاده رفتن است. از ماشین خارج می شوم و ادامه ی مسیر را پیاده می روم. در خیابان پلیس را می بینم که مجرمی را دستگیر کرده و به داخل ماشین پلیس می برد. کمی از این شهر می ترسم. آسمانش همیشه خاکستری است. مردی را می بینم که با کت قهوه ای و دستکشی بر دست در حال حرکت می باشد. او تفنگش را از جیبش در می آورد و به سمت من نشانه می رود. من با سرعت فرار می کنم و یک جا پناه می گیرم. وقتی که بر می گردم و آن شخص را نگاه می کنم شاهد قتل عام و کشتار دست جمعی او هستم. تلفنم را در میاورم تا به پلیس زنگ بزنم ولی حیف که شماره ی پلیس این کشور را بلد نیستم. پا به فرار می گذارم و با خود می گویم: (( "یک شهر لعنتی"))

[تصویر:  Grand_Theft_Auto_IV_cover.jpg]

نام: Grand Theft Auto IV
سبک:Action/Third Person/Open World
تاریخ انتشار: سال 2009 میلادی
پلترفوم ها: Xbox 360،PS3،PC
موتور بازی: Rage
سازندگان بازی: Rockstar Games،Rockstar North

فهرست مطالب در این نقد به شرح زیر می باشند!




داستان پر ماجرای یک مرد (نقد و بررسی داستان)
چه خون هایی که ریخته نشد (نقد و بررسی گرافیک)
جسدهای پلیس ها به شکل کوه(نقد و بررسی گیم پلی)
فریاد و جیغ های بی انتها (نقد و بررسی صدا گذاری)
نتیجه گیری(مروری بر موارد فوق) 
سیستم نمره دهی ( نمره ی هر بخش بازی با توجه به عملکرد و نمره ی کلی)

داستان پر ماجرای یک مرد:
  نیکو بلیک، شخصیت اصلی بازی و داستان ما به شمار می آید. او برای دیدن برادر زاده اش و پیداکردن یک کار مناسب به Liberty City سفر می کند. او در ابتدای بازی هیچ پولی ندارد و قرار است با کمک برادر زاده اش که یک آژانس دارد پول زیادی به جیب بزند. نیکو بلیک، جزو شخصیت های کلیدی ارتش حساب می شه به همین دلیل بسیاری از خلافکارها و باندهای مافیایی به دنبال جذب نیکو هستند. نیکو در ابتدا به یک 100دلار یا 70دلار نیز راضی بود ولی فهمید که می تواند پول بیش تری به جیب بزند. به همین دلایل وارد باندهای مافیایی و عرصه ی خلافکاران شد. شما در ابتدا بازی با چه کسی روبرو هستید؟ یک بی پول! ولی در ادامه ی بازی آنقدر پول به جیب می زنید که نمی دانید با بقیه چه کنید! برادر زاده ی نیکو "رومن" در بسیاری از موارد کمک و همراه او بوده است ولی نیکو خیلی زود راهش را از او جدا می کند. داستان بازی را می توان ترکیب 3 عنصر متضاد دانست که از این 3 عنصر، 2تای آن سبک های داستانی هستند و یکی از آنها می تواند یک ترکیب وصفی مناسب برای این داستان باشد. این 3 عنصر عبارتند از (درام،طنز و زیبایی). درام از این دیدگاه که شما چندتن از عزیزانتان را در بازی از دست می دهید. طنز را نیز به این دلیل گفتم که شما در طول بازی شاهد بعضی صحنه های خنده دار و جالب هستید. زیبایی که همیشه در مورد بازی های معروف صدق می کند ولی در این بازی فراتر از تصور ما است.

[تصویر:  Grand_Theft_Auto_IV_gameplay.jpg]
"سیستم کاور گیری در GTA IV"
"اولین بار در این سری بود که از سیستم کاورگیری استفاده می شود"



چه خون هایی که ریخته نشد:
  گرافیک بازی نسبت به نسخه های قبلی 99.9 درصد پیشرفت داشته. افکت های بازی بسیار زیباتر از نسخه های قبلی شدند و شما امکان شناکردن هرچه طبیعی تر در آبها را داشتید. موقع خروج از آب شما شاهد خیسی کامل لباس نیکو خواهید بود که این امری فوق العاده مهم در این بازی به شمار می رود. گرافیک بازی ها در کل هر چه طبیعی تر به نظر برسند، گیمرهای زیادی را به خود جذب می کنند. در بازی وسایل نقلیه مثل Motor و انواع Helicopterها در بازی بسیار عالی طراحی شده اند و در ساخت آن ها به تمام جزئیات دقت شده است. مثلا شیشه ای که شما در هیلوکپترها می بینید کاملا ضد آفتاب و مقاوم در برابر نور آنها است. ماشین ها را که می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. ماشین های (لوکس و اسپورت) و (قدیمی و ابوقراضه). معمولا دسته ی لوکس و اسپورت مجهز به سیستم نیترو هستند ولی قدیمی و ابوقراضه کاملا از سیاهی دود آن ها و خاکی که روی سقف ماشین نشسته می توان به قدیمی بودن آن پی برد. ولی این را به شما بگویم که بعضی از ماشین ها ترکیبی از لوکس و قدیمی هستند. یعنی شما یک "فلوکس واگن"(به عنوان مثال) دارید ولی مجهز به سیستم نیترو است و دارای قدرت های دیگری می باشد که از بعضی خودروهای لوکس متمایز می شود. موتور طراحی بازی، موتور معروف و سازنده ی عناوینی قدرتمند همچون Red Dead Redemption به نام Rage می باشد که توسط خود شرکت Rockstar تولید شده است و ما این گرافیک زیبا را مدیون به موتور Rage هستیم که با عملکرد فوق العاده ی خود یک بازی بسیار زیبا را خلق کرد. در بازی خبری از برف نیست ولی شما شاهد باران های زیادی خواهید بود. قطرات باران موقع برخورد آن ها به زمین بسیار دیدنی هستند و خود شخصیت بازی اگر به جای مناسبی نرود خیس می گردد. اگر بخواهیم به بحث Face شخصیت ها بپردازیم، قطعا باید نگاهی به صورت Niko داشته باشیم. تمام جزئیات صورت او از محاسن کوتاه گرفته تا رنگ چشم های او به خوبی ساخته شده است. افکت های بازی نظیر (خون،آتش و باران) که در نسخه های قبلی کاملا غیر طبیعی و عادی به نظر می رسیدند در این عنوان کاملا پیشرفت کرده اند.

[تصویر:  220px-MichaelHollickCC08.jpg]
"مایکل هولیک صداپیشه ی نیکو بلیک در بازی"

جسد پلیس ها به شکل کوه:
  احتمالا منظورم را از این تیتر(جسد پلیس ها به شکل کوه) فهمیده باشید! پس اگر نفهمیدید برایتان توضیح می دهم. اکثر گیمرها هدفشان از GTA بازی کردن فقط گشت و گردش در بازی و کشتن آدم و پلیس است. خوشبختانه راکستار هر وقت Gta را منتشر می کند برای آن تعدادی Cheat می سازد تا لذتی که از بازی برده می شود 10 برابر لذت قبلی ما باشد. شما می توانید تعداد ستاره های خود را در بازی به 5تا برسانید و با زدن رمز خود را شکست ناپذیر کنید. بعد شما می توانید هر چقدر که خواستید پلیس بکشید و جسدهای آنها را به شکل یک کوه دربیارید. گیم پلی بازی از هر لحاظ برتری خاصی از دیگر عنصرهای این بازی دارد. زیرا شما در گیم پلی بازی قادر خواهید بود به مکان مورد دلخواه خود بروید. در واقع شما می توانید از سبک Open wrold کمال استفاده و لذت زا ببرید. شما امکان این را دارید که از وسایل نقلیه در روند گیم پلی بازی استفاده کنید. وسایل نقلیه اعم از هلیکوپتر و موتور و ماشین ها، که البته کنترل هلیکوپتر در بازی یک امر دشوار است و با کنترل واقعی هلیکوپتر تا حدی برابری دارد. گیم پلی این عنوان از هر سمت که به آن بخواهیم خیره شویم یک چیز خارق العاده است. یکی از امکانات دیگر در گیم پلی بازی این است که شما می توانید در نقش پلیس باشید و با خلافکارهای موجود در بازی مبارزه کنید. پلیس های درون بازی اغلب فاسد هستند ولی میان آن ها می شود یک سری پلیس خوب را نیز مشاهده کرد که البته اندک هستند. بعضی از هلیکوپترهای درون بازی قادر به شلیک موشک و تیرزدن نیز هستند.

[تصویر:  225px-Replay_editor.jpg]
"در بازی می توانید از امکان Rockstar Editor برای تنظیم فیلم هایتان استفاده کنید"

فریاد و جیغ های بی انتها:
 صداگذاری در بازی معمولا مربوط به صدای تفنگ ها و صدای شخصیت های بازی است که از دیگر موارد کمتر به آن می پردازیم. موسیقی متن بازی یکی از نقاط قوت بازی به شمار می رود. موسیقیی که حالت Hip Hopگونه ای به خود گرفته است. این مورد در تمامی سری های GTA صدق می کند که معمولا موسیقی متن آن ها در سبک Hip Hop است. صداگذاری بسیار زیبا و استفاده از صداپیشه های بسیار حرفه ای و زبردست برای گویندگی جزو نکاتی هستند که می توانند این بازی را از بازی های دیگر متمایز کنند. هر تفنگ با توجه به نوع آن، صدای خاصی دارد. صداهایی مثل داد و فریاد مردم در حال فرار کاملا به واقعیت نزدیک بوده و می توان گفت راکستار در این بخش نیز خوب عمل کرده است. صداهای دیگر مثل، صدای هلیکوپتر هنگام روشن شدن موتور، حرکت کردن ماشین ها و موتور ها و رادیوی بازی جزو برتری های عنصر صدا می باشد. رادیوی این بازی دارای چند سبک متفاوت است که از آن ها می شود به سبک های زیر اشاره داشت: Hip Hop، Rock، Dance و Punk.

[تصویر:  gta-iv-pc-screenshot_007.jpg]

نتیجه گیری:

 کوتاه عرض می کنم زیرا تا به این جا زیاد سرتان را درد آورده ام. این بازی توانست متای 98 را از سایت متاتریک دریافت کند که نشان از تحول او در دنیای بازی ها می باشد. با عرضه ی این بازی در سال 2009 انقلابی در عرصه ی بازی های رایانه ای به وجود آمد که تا به حال نظیرش را ندیده بودیم. گرافیک بازی از هر لحاظ زیبا و بدون اندکی نکته ی منفی بود. برای این بازی یک پک الحاقی به نام Episodes From Liberty City یا به اختصار ELFC منتشر گردید. در این DLC ما شاهد دو Game متفاوت به نام های BOGT و TLOD بودیم. این پک الحاقی توانست نمره ی نسبتا خوبی دریافت کند ولی متاسفانه افت فریم آن حتی در سیستم های قوی باعث این شد که از آن کمتر یاد شود. خب می رویم سر اصل مطلب:

سیستم نمره دهی:
 سیستم نمره دهی بر اساس نمره ی سایت های بزرگ مثل GameSpot، IGN و متاتریک است.

Gameplay: 10/10
Graphic:10/10
Sound:10/10
Story:10/10
** Final Score:10/10
داداش کجایی بیام جلوت سر خم کنم ؟
تو یه روز سه تا مقاله رزرو کردی همشو هم نوشتی 
تو هم مثل گرالت ویچیری چیزی هستی ؟ کارت درسته واقعا  124
بازیش که حرف نداره دومین بازی برتر تاریخ از دید متاکرتیک دیگه جایی واسه بحث نمیذاره فقط پورت مذخرفی داشت رو پی سی که اونم تحویل نمیگیریم
 داداش کوچیکش جبران کرد.  :P
نقد خیلی عالی و مختصری بود، من با گرافیک بازی واقعا حال کردم ولی حیف که برای پی سی پرت کردن مضخرف از اب درومد   :(
 با تشکر از دوستان بالا.
باید بگم واقعا پورت مضخرف و افتضاحی رو PC داشت.
اون زمان PCما 2برابر قوی تر از System آی وی بود ولی با این حال رو 600*800 بازی کردیم. :|
TBOGT بازی قابل قبولی به حساب می رفت ولی بازهم یک پورت بد...
ولی V رو سیستم های 20درصد ضعیف تر از سیستم اصلی اجرا شد. مثلا تو Youtube دیدم رو Ram 1 GB هم اجرا کردن!
من خودم رو 2 پلی می کنم و راضی ام..
کارت گرافیکم هم 9500ــه و CPUهم Quad 2 Core یا 4 هسته ایـه. :| :|
ولی بدیش اینه که Crash می کنه زیاد! به هر حال ممنون از بچه های بالا. یا علیــ مدد.
سلام
1- خسته نباشید بابت نقد
2- نقد راضی کننده ای بود، اما می شد به داستان و گیم پلی بیشتر پرداخت
3- خدایی  IV  یه تحول به خصوص از نظر گرافیک تو این سری بود! 
4- موفق باشید ;)
بهترین نسخه از این سری بود، نسخه iv ...
نقد خوبی بود، موفق باشی
(06-03-2015, 09:42 PM)Hamid reza gamer نوشته است: [ -> ]بهترین نسخه از این سری بود، نسخه iv ...
نقد خوبی بود، موفق باشی

بازیش که حرف نداشت ولی با حرفت کاملا مخالفم 
بهترین نسخه سری سن آندرس بود بعد وی بعدم آی وی
اقا واقعا خسته نباشی من که واقعا از نقدت خوش اومد
فکر کنم بقیه هم این حسو کرده باشند که iv از همه لحاظ تغییر کرده بودم
مخصوصا توی گرافیگ
خسته نباشی
(06-08-2015, 04:37 PM)soheil sangari نوشته است: [ -> ]اقا واقعا خسته نباشی من که واقعا از نقدت خوش اومد
فکر کنم بقیه هم این حسو کرده باشند که iv از همه لحاظ تغییر کرده بودم
مخصوصا توی گرافیگ
خسته نباشی

حس نداره که واقعا تغییر کرده بود دیگه تغییر کردن که احساسی نیست
شما سن رو با آی وی مقایسه کنی تو گرافیک خندت میگیره