Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: بررسی علل فروش ناامید کننده Max Payne 3
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نسخه سوم Max Payne در سال جاری میلادی توسط Rockstar برای پلتفرم های ps3 و xbox360 و pc منتشر گردید. ژانر این عنوان همانند نسخه های پیشین سوم شخص شوتر است و از آن میتوان به عنوان دنباله ای موفق برای نسخه پیشین یاد کرد. اما چیزی که همه ی طرفداران این سری و سازندگان آن را بسیار ناراحت کرد، فروش غیر قابل پیش بینی و نا امید کننده ی این بازی بود که عوامل سازنده این عنوان نیز به آن اعتراف کرده اند. طبق آخرین آمار گیری این عنوان چیزی بین 3.5 الی 4 میلیون نسخه فروش کرده است که چیزی فراتر از این رقم برای فروش آن انتظار میرفت. قصد بررسی دلایل مهم این فروش غیر قابل پیش بینی رو دارم که در ادامه این موارد را مشاهده میکنید.


1 - مقابله با شیطان


[تصویر:  52m4ho1ps4vhokn8j7gv_thumb.png]


همانطور که میدانید، تاریخ عرضه ی جهانی Max Payne 3 دقیقا برابر با انتشار جهانی عنوان Diablo III بود. ریسکی که عوامل سازنده ی این بازی متحمل شدن به ضرر آن ها تمام شد و به جرعت میتوان گفت مهم ترین دلیل افت فروش این بازی نسبت به انتظاراتی که از فروش آن میرفت، این دلیل است. نسخه ی سوم دیابلو تا کنون بیش از 7 میلیون نسخه فروخته است و یقینا پیروز این نبرد سخت بوده است. زمانی که دو بازی بزرگ حدودا در یک تاریخ منتشر میشوند، یکی از عناوین و گاها هردوی آن ها ضرر بزرگی میکنند. مسیله ای که گریبان گیر PES 2013 در آمریکای شمالی خواهد شد! نکته ی جالب توجه که انحصاری بودن بازی بزرگ Diablo III است که با وجود این، فروش آن از مکس پینی که از لحاظ فروش و سه پلتفرمه بودن شانس بیشتری نسبت به این بازی داشت بیشتر شد! اما کیست که نداند 12 سال انتظار، بیشتر از 9 سال انتظار است ؟؟!


2 - ترک خالقی دوست داشتنی

[تصویر:  3m46ddxnzfxqvfxnd2_thumb.jpg]



Sam Lake خالق و نویسنده ی این سری که شاهکاری های خود را در دو نسخه ی قبل بر جای گذاشت، این بار نویسندگی این نسخه را بر عهده نداشت و آقای دن هوسر ( Dan Houser ) جانشین وی در این امر شد. هر چند این نویسنده ی با تجربه بار ها و بارها با نسخه های متعدد GTA و عناوین RDR و Bully کار خود را ثابت کرده است، اما متعهد ماندن به موارد نویسندگی اصلی بازی و نکات جزیی و داستانی فقط و فقط از پس خالق یک عنوان بر می آید و اوست که در این امر موفق تر از همه عمل خواهد کرد.


3 - تغییرات نه چندان خوش آیند


اینجا را کلیک کنید تا این تصویر را در اندازه واقعی آن ببینید.



تغییر چهره ی یک کارکتر دوست داشتنی، خصوصا زمانی که چهره ی او برای طرفداران و سایر گیمر ها جا افتاده باشد، اشتباه بزرگی محسوب میشود. کاری که کپکام با تغییر رنگ مو و معتاد کردن دانته و راک استار با کچل کردن مکس پین دست به آن زدند. نه تنها استقبال چندانی از این چهره ی جدید نشد، بلکه اکثرا از این تغییر انتقاد کردند و هرگز آن را نمیپسندیدند. البته قرار بود مکس پین با سر تاس خود بر روی کاور این بازی حضور داشته باشد که راک استار، حداقل کار ممکن را برای طرفداران این سری کرد و او را با موهای سابق بر روی کاور فرستاد!! دیگر تغییری که مورد استقبال طرفداران واقع نشد، تغییر ناگهانی جو از تاریکی به روشنایی کور کننده بود. به طوری که تاریکی و ماه شب نیویورک جای خود را به خورشید برزیل واگذار کرد.

[تصویر:  5ps4i1777nn8no6kxy0s_thumb.jpg]
4 - ایراداتی که وجود خارجی نداشت


اینجا را کلیک کنید تا این تصویر را در اندازه واقعی آن ببینید.



در زمان عرضه ی یک بازی بزرگ، عده ی بسیار زیادی از منتقدین و بازی بازان برای بزرگ کردن اسم خود و تبدیل شدن به یک چهره ی نسبت معروف جنجالی، سعی در تخریب یک بازی دارند که بار ها و بارها شاهد این عمل از سوی edge با نمرات عجیبی که به بازی های بزرگ میدهد بوده ایم. عده ای نیز با ایراد گرفتن های بیخودی سعی در تخریب این بازی و تبدیل شدن به یک چهره را داشتند، این کار ابتدا از جانب یکی از منتقدین gamespot شروع شد، وی با اشکال گرفتن از شیوه ی روایت داستانی مکس پین و همچنین کلیشه ای شدن انتقام های این کارکتر دوست داشتنی، اعتبار آقای دن هوسر را تا حد زیادی زیر سوال برد. مسلما همچین رفتاری، نظر عده ای که منتقدین را بهترین اشخاص در امتیاز دهی به بازی ها میدانند ( تقریبا همه! ) مقداری تغییر خواهد داد.


5 - خداحافظی با Remedy


[تصویر:  0qlr9s715j5vh6jpyhrg_thumb.jpg]


اکثرا رمدی را با نسخه های آلن ویک میشناسند. همه منتظر معرفی نسخه ی جدید مکس پین از سوی رمدی بودند که، این ناشر محبوب نسخه های پیشین اینبار جای خود را به Rockstar داد. اما اینکه " راک استار چقدر در انجام اهداف خود موفق بود؟ " سوالیست که نمیتوان با قاطعیت به آن پاسخ داد. نسخه ی قبلی، مکس پین 2 عرضه شده در تاریخ 15 اکتبر 2003 همچنان با رکورد 8 میلیون نسخه فروش ، پرچم دار فروش این سری است. ( البته باید به این نکته توجه کرد که هنوز 9 سال از عرضه ی Max Payne 3 نگذشته است! )


نتیجه گیری:





عنوان مکس پین 3 یقینا دنباله ی موفقی برای نسخه ی قبل خود بود که نشانگر با تجربه بودن استدیو های راک استار در امر ساخت بازی، به خصوص بازی های سوم شخص اکشن است. مهم ترین علل فروش دور از انتظار این عنوان رو بررسی کردیم. البته این فروش ممکنه دلایل خیلی خیلی زیادی داشته باشه اما به مهم ترین دلایل اشاره شده است. نظر شما چیست ؟ فروش نا امید کننده ی مکس پین 3 چه چیزی میتواند باشد ؟

منبع