Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: تاریخچه استدیو Bioware|استدیو ای بزرگ اما بی ادعا!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
سلام خدمت تمام عزیزان 
بعد از یه سری مسائل,کمی کارم کمتر شده,گفتم حالا یه مقاله بنویسم,تا بعضی ها بدونن استدیو بازی سازی یعنی چی :Eee
EA lover هم هستم دیگه گفتم از بهترین استدیو EA واستون بگم  S0 (2)البته اگه نگید باز تعصبی مقاله نوشتم  Wall  S0 (45)
ابتدا هم اینجا منتشرش کردم,تا نه بستش بسته بشه( S0 (2)) و هم نظراتتون را در مورد این استدیو بدونم S0 (24)
امیدوارم بخونید و نظرتون را بگید.

اما بریم سر مقاله.



Bioware؟!اسمش را زیاد شندید؟شاید 60 درصد گیمر ها(حتی شاید هم بیشتر!)با نامش آشنایی نداشته باشن,و یا اگر هم دارند,باید کمی مکث کنند,تا یادشون بیاد!می توان شناخته نشدن,این استدیو را اینگونه نام برد,به جرات می توان گفت یکی از بی ادعا ترین استدیو های تاریخ همین استدیو می باشد,نه تعریف آنچنانی از بازی های خود می کند,و نه طرفداران بازی های این استدیو,این استدیو را تا جای یک بت بالا برده اند!و شاید هم دلیل دیگری داشته باشد,زیرا این استدیو یعنی غول RPG باز که شاید برای همه خوشایند نباشد.اگر میخواهید با تاریخچه کوچکی از این استدیو آشنا بشید,بهتره است کامل این مطلب را بخوانید.
[تصویر:  1449587804_bioware-games-1.jpg]
تاریخچه تاسیس
این استدیو در ماه May سال 1995 توسط Ray Muzyka, Greg Zeschuk, Trent Oster, Brent Oster, Marcel Zeschuk, و Augustine Yip در شهر Edmonton ایالات Alberta کشور کانادا تاسیس شد.که این افراد در دانشگاه Alberta مدرک خود را گرفته اند.مانند دیگر استدیو های این شرکت,برای ساخت بازی خود به بودجه زیادی نیاز داشت.ولی تمام سعی خود را کردند,که اولین بازی که می سازند,هزینه بسیار سنگینی نداشته باشد.با توجه به شواهدی که هست,اولین ساخته آنها با بودجه 100هزار دلار در دست ساخت بود.
بازی های این استدیو
اولین بازی این استدیو Shattered Steel نام داشت,که در سبک شبیه سازی رباط ها Mech بود.این بازی با بودجه نسبتا کم 100هزار دلار در تاریخ 30 سپتامبر برای Mac منتشر شد.اولین ناشر این استدیو هم استدیو Interplay بود که نشر بازی را برعهده داشت.این بازی توانست برای علاقمند های این سبک بسیار عالی باشد,ولی باز هم برای شروع کار این استدیو زیاد عالی نبود!همان طور که IGN هم اشاره کرده بود"بازی نسبتا موفق با فروش معقول"بود.
[تصویر:  1449591555_shatteredsteelboxartpc.jpg]
دومین بازی این استدیو را می توان,بزرگترین ریسک این استدیو دانست,زیرا از یک طرف برای ساخت بازی جدید خود نیاز به بودجه داشتن,و نمی دانستند از کدام سبک شروع کنند!اولین بازی آنها زیاد عامه پسند نبود;و سود زیادی هم به این استدیو نرساند.ولی آنها دست به رسیک زدند و دومین بازی خود را به با سبک RPG و به نام Baldur's Gate در تاریخ 21 دسامبر سال 1998 توسط Black Isle Studiosو Interplay Entertainment منتشر شود.
[thumb]http://companyxt.ir/uploads/posts/2015-12/1449592158_baldurs_gate_box.png[/thumb]
این بازی از سوی منتقدان بسیار مورد پسند بود و توانست متای 91 را از سایت Metacritic به دست آورد.به غیر از موفق در کسب نمرات بازی,این بازی توانست بین طرفداران بسیار محبوب ظاهر شود و فروش بسیار خوبی را کسب کند.

به دلیل محبوبیت این عنوان,کارمندان Bioware تصمیم گرفتند یک بسته القایی برای بازی در سال 1999 منتشر کنند,ولی به غیر از این DLC روی یک عنوان دیگر  و نسخه دوم بازی Baldur's Gate کار کنند

سال 2000الی 2002:سالی خوب برای استدیو.

بعد از دیده شدن این استدیو توسط گیمرها و البته شرکت های منتشر کننده بازی,این استدیو توانست یک همکاری بسیار بهتر با  Interplay Entertainment شروع کنند,و به غیر از ساخت دوم بازی موفق خود یعنی Baldur's Gate یک بازی دیگر که در سبک سوم شخص بود,به نام MDK2 منتشر کرد.بگذارید از نسخه دوم Baldur's Gate سخن بگویم.

نسخه دوم Baldur's Gate به نام Baldur's Gate II: Shadows of Amn وارد بازار شد,نه تنها توانست موفق تر ظاهر شود,بلکه فروش این عنوان هم بسیار بهتر از نسخه قبل خود بود,تا جایی که 2 میلیون نسخه از این عنوان به فروشید رسید.از نظر متا هم اگر به بازی نگاه کنیم,این عنوان موفق به کسب نمره 95 شد.

بازی دیگر این استدیو که در سال 2000 منتشر شد,بازی MDK2 که همانطور که بیان کردیم,سبک بازی سوم شخص بود,اما نتوانست ماننده بازی های قبل خود زیبا موفق ظاهر شود.نسبت به نسخه اول این عنوان بیشتر زیادی کرده بود,ولی Bioware تصمیم گرفت,این دیگر بازی های خود را فقط در سبک RPG بسازد.نکته قابل توجه انتشار بازی MDK2 این بود که,این بازی اولین بازی استدیو بود,که برای کنسول های وفت منتشر شد.

[تصویر:  1449682328_mdk2_packshot.jpeg]
در سایت 2001 این شرکت بیشتر مشغول IP جدید خود بود,و تنها یک بسته القایی را در سال 2001 به نام  Throne of Bhaal برای Baldur's Gate II منتشر کرد.اما برخلاق سال 2001 سال 2002 یک سال بسیار عالی برای این استدیو بود,زیرا بعد از محبوبیت بین طرفداران و همچنین,تبدیل شدن به یکی از بهترین سازنده های بازی های RPG,این استدیو توانست یک همکاری خوب را با LucasArts شروع کند,و ساخت بازی جدیدی از فیلم Star wars را برعهده داشته باشد.حالا از همکاری بگذریم و به معرفی بازی جدید این استدیو که در همان سال 2002 به نام Neverwinter Nights بازار شد,بپدازیم.این باز با توجه به اینکه یک IP جدید بود,بسیار عالی ظاهر شد,و توانست بسیاری از گیمرها را به سوی خود جلب کند.
سال 2003:سال طلایی برای استدیو
در این سال بود که شرکت Bioware توانست,بازی Star Wars: Knights of the Old Republic را منتشر کنند.بازی که توانست بهترین بازی سال شود,و فروش بسیار خوبی را کسب کند.
 
[تصویر:  1449684614_kotorbox.jpg]
سال 2004 الی 2005:همکاری نزدیک با مایکروسافت

بعد از منتشر کردن,بازی Star Wars: Knights of the Old Republic محبوبیت و نام این استدیو بسیار بیشتر از قبل بود,زیرا Star wars یکی از نام های کشور آمریکا بود.همین دلیل هم باعث شد,که شرکت بزرگ مایکروسافت,با این شرکت همکاری کند,و یک انحصاری برای کنسول های این بازی بسازد.
بازی انحصاری که برای Xbox ساخت,بازی Jade Empire بود که یکی از پروژه های بزرگ این شرکت هم به حساب می آید.

سال 2006:تحولی بزرگ در استدیو

در سال 2006 این استدیو تصمیم گرفت,استدیو خود را فرارتر از خاک کانادا ببرد,و در همین سال بود,که بخش آتریشی خود را افتتاح کرد.

سال 2007:سالی بزرگ برای استدیو و ملعق شدن به EA

سال 2007 سالی بسیار خوب برای این استدیو بود,از یک جهت,توانست یک IP جدید و بسیار موفق را همراه با داستان عالی وارد بازار کند,و از یک سو این استدیو به شرکتی ثروتمند ملقع شد,و توانست برای بخش اتریشی خود را به بهترین شکل ممکن,بسازد.
در تاریخ 11 اکتبر 2007 بود که این استدیو توسط EA خریداری شد,در سالی که من آن سال را سال گسترش شرکت EA می نامم زیرا از سال 2006 الی 2008 استدیو های خلاقی را خریداری کرد,تا جای که نزدیک بود استدیو بزرگ Rackstar را نیز خریداری کند. و این استدیو هم,همانطور که بیان کردیم در تاریخ 11 اکتبر 2007 به EA ملحق شد تا به یکی از بهترین استدیو های شرکت EA تبدیل شود,و IP های بیشتری را خلق کند و استدیو خود را گسترش دهد.
از IP بسیار موفق حرف زدیم,بگذارید از این بازی نام ببریم,بازی Mass Effect که یکی از بهترین بازی های RPG تاریخ می باشد,که شاید خیلی از شما ها هم ماننده من!منتظر نسخه جدید این عنوان باشید,که قرار است در پایان سال 2016 یا اوایل 2017 منتشر شود.
سال 2009الی 2010:گسترش استدیو,و ساخت یک IP موفق دیگر و ادامه آنها.
در سال 2009 این استدیو بخش سوم خود را به شهر Montreal کانادا,بنا نهاد,تا بتواند سریع تر و بهتر بازی ها خود را روانه بازار کند.همچنین در این سال,یک IP دیگر را با نام Dragon Age منتشر شد.که بسیار موفق ظاهر شد,و گیمر های زیادی را به سوی خود جلب کند.اولین سری از این عنوان با نام Dragon Age: Origins منتشر شد.
[تصویر:  1449686843_dragon_age_origins_cover.png]
 
به غیر از این بازی در سال 2009 یک بازی برای سیستم عامل iOS به نام Mass Effect Galaxy منتشر کرد.
بعد از موفقیت نسخه اول Mass Effect این استدیو نسخه دوم این عنوان را با منتشر کرد,نه تنها توانست,موفقیت های سری قبل را تکرار کند,بلکه بسیار بهتر از نسخه اول ظاهر شد.
هر سازنده ای بعد از موفقیت یکی از نسخه های بازی خود,برای بازی DLC در نظر می گرد,BioWare هم همین کار را برای و Dragon Age: Origins یک DLC جدید با نام Dragon Age: Origins – Awakening منتشر کرد.

سال 2011:سالی بد برای استدیو!

BioWare متعلق به EA است,و اگر شرکت EA دچار مشکلی شود,بدون شک آنها هم دچار مشکل می شوند.در این سال به دلایی که جایش اینجا نیست,بیان شود,دچار مشکلاتی شد و عنوانی که در ان سال منتشر کرد,بسیار موفق ظاهر نشد,بازی که در آن سال منتشر کرد,نسخه دوم  Dragon Age بود.
سال 2012 الی 2015:درس گرفتن از سال 2011 و عنوان های موفق تر!


بعد از سال بد 2011 که بازی استدیو موفق ظاهر نشد,درس عبرتی بود برای این استدیو,تا وقت بیشتر,خلاقت بهتر,و همچنین بدون مشکل بازی های خود را ماننده قبل منتشر کند.
در سال 2013 بود که سومین نسخه موفق بازی Mass Effect را منتشر کرد,که بسیار موفق ظاهر شد,و به ریشه های نسخه های پیش از خود نیز پای بند بود.
اما سال 2014 و ساخت بهترین بازی سال!نسخه سوم Dragon Age به نام  Inquisition در سال 2014 منتشر شد,و توانست موفقیت های بسیار زیادی را کسب کند,از جمله به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد.

معنی نام و لوگوی این استدیو
[spoiler]
BioWare معنی خاصی ندارد,و اگر آن را به صورت آلمانی به طور جدا بنویسیم,Bio Wäre معنی آن می شود"بیوگرافی"که واقعا هم همینطور است,زیرا در داستان سرای این استدیو بسیار عالیست!
لوگوی قدیم این استدیو به صورت زیر می باشد.
[تصویر:  1449688628_bioware-1995.png]
 ولی هم اکنون لوگوی این استدیو به صورت زیر می باشد.
[تصویر:  1449688797_2000px-bioware_logo.svg.png]
[/spoiler]
مکان ها و مدیر های استدیو
[spoiler] 
این استدیو در 2 کشور فعالیت دارد,و استدیو اش به 3 بخش تقسیم می شود.
کشور کانادا
BioWare Edmonton:این بخش استدیو از همان روز  تاسیس استدیو بود و الان مدیرت این بخش به عهده Aaryn Flynn می باشد.
BioWare Montreal.این استدیو برای کمک به استدیو BioWare Edmonton تاسیس شد,و مدیریت این بخش هم بر عهده Aaryn Flynn می باشد.
کشور اتریش
BioWare Austin:همانطور که در بالا اشاره شد,این استدیو در سال 2006 تاسیس شد و مدیریت این بخش برعهده Jeff Hickman می باشد.
اما مدیریت کلی این استدیو بزرگ بر عهده Matthew Bromberg است.
[/spoiler]
متای تمام بازی های این استدیو(بعضی ها دقت کنن  S0 (2) )
[تصویر:  1449692510_meta.png]
 BioWare در آینده
هم اکنون این استدیو به غیر از ساخت Mass Effect: Andromeda که قرار است در آخر سال 2016 یا اوایل سال 2017 منتشر شود,بر روی یک IP جدید کار می کند.باید دید که آیا می تواند این روند شاهکار ساختنش را ادامه دهد یا خیر؟
پایان
بهترین استدیو بازی سازی در سبک های RPG بدون شک BioWare می باشد,که سلطان این سبک است.این استدیو برخلاق بسیاری از استدیو ها,بازی های خود را بزرگ نمی کند,و بدون ادعای زیاد عنوان های خود را منتشر می کند,و همه آنها جز شاهکار های زمان هستن.داستان سرایی,شخصیت پردازی,گیم پلی و دیالوگ در بازی های این استدیو حرف اول را می زند.
با قاطعیت می توان گفت,این استدیو جزء 5استدیو برتر تاریخ می باشد,و البته بهترین استدیو شرکت بزرگ EA!


اشتباه املایی هم داشتید دیگه ببخشید,تو یه شب نوشتمش  S0 (24)
امیدوارم مقاله را بخونید,و نظرتون را در مورد این استدیو بگید.
S0 (74)
من بعد از بازی کردن DA inquisition طرفدار این استدیو شدم S0 (2)
متاسفانه وقتی می خوان بهترین استدیو هارو نام ببرن bioware رو به کلی فراموش می کنن
الان تو سایت یکی کامنت گذاشت bioware هم یکی از بهترین RPG ساز هاست 5 تا منفی خورد Wall
خرید این استدیو توسط EA هم جز ده خرید پر خرج تاریخ بازی هاست با بیشتر از 800 میلیون دلار قیمت
مقاله خوبی بود خسته نباشی. من خودم متاهارو دیدم اینجوری شدم:  Blink
S0 (2)
فقط عکسا بعضیاش لود نمیشه. وسط چین هم کنی بهتره S0 (24)
مقاله جامع و خوبی بود خسته نباشید.
فقط تیتر هارو با فونت بزرگ بنویسید بهتره..
بایوور واقعا شرکت عالی هست من که با دراگون ایج زندگی کردم!!!!
بدون هیچ حرف اضافه و بی منطقی Bioware خالق یکی از 5 بازی برتر تاریخ یعنی مس افکت 2 هست 
بازی ای که همچنان پیشتاز 3 بازی برتر RPG تاریخ هست 
مقاله عالی  S0 (62)
(12-10-2015, 03:56 PM)0099 نوشته است: [ -> ]من بعد از بازی کردن DA inquisition طرفدار این استدیو شدم S0 (2)
متاسفانه وقتی می خوان بهترین استدیو هارو نام ببرن bioware رو به کلی فراموش می کنن
الان تو سایت یکی کامنت گذاشت bioware هم یکی از بهترین RPG ساز هاست 5 تا منفی خورد Wall
خرید این استدیو توسط EA هم جز ده خرید پر خرج تاریخ بازی هاست با بیشتر از 800 میلیون دلار قیمت
با نظرت موافقم
واقعا اگه به چند نفر بگن,5 استدیو برتر بازی سازی جهان را نام ببر,فکر نکنم Bioware به ذهنش بیاد....
بسی مفید و به درد بخور بود S0 (2)
خسته نباشی
به جرعت می تونم بگم از نظر من PCباز، بایویر بهترین استودیو بازیسازی تاریخ و به طور کلی یکی از بهترین استودیوهای تاریخ بازیهای رایانهای است.
من بعد از مدت ها فرصت کردم و الان دارم Star Wars: Knights of the Old Republic رو بازی می کنم و باید بگم که این عنوان تونست چند روزی منو از محیط اطراف دور کنه و حتی طوری بود که بازی هایی مثل Star Craft 2 Legacy of the void و Fallout 4 رو هم برای تجربه این عنوان، به کلی فراموش کردم!
به PC بازای عزیز پیشنهاد می کنم حتما این بازیو با حجم ناچیز 2 گیگابایتشی بگیرند که همین الان هم از خیلی از بازی های 50 گیگابایتی این دوره زمونه بهتره.
دیگه شاهکارهای دیگر استودیو مثل mass effect و  Dragon Age و البته دروازه بالدور بماند...
با تشکر از مقاله بسیار خوب شما S0 (62) S0 (2)
ممنون از شما ، نقد بسیار عالی و همه جانبه ای بود
میانگین متای عناوین این اسنودیو 91 هست که خودش گویای همه چیزه
صفحه‌ها: 1 2