Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: شهری که هیچ‌گاه نمی‌خوابد | نقد و بررسی بازی The Divisio
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  ggkk_tom-clancys-the-division-hd-wallpaper.jpg]

صدای شلیک گلوله‌ها در یک شهر متروکه بسیار خاص می‌شود؛ آواها از ساختمان‌ها کمانه می‌زنند و انعکاس‌شان از کوچه‌های تاریک به‌گوش می‌رسد. به‌نظر می‌رسد که از هر طرفی به‌طور همزمان، گلوله‌ای شلیک می‌شود و فردی برروی زمین می‌افتد. این بدین معناست که خطر می‌تواند از هرجا و در هر زمانی شما را گرفتار خویش نماید؛ اما معنای دیگری هم وجود دارد؛ این‌که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. زمانی که از خانه امن خود بیرون می‌آیید، سعی در رفع اضطراب خود دارید و کمی هم خواهید خندید. این دنیای The Division است؛ دنیایی که دوران ترسناک پس از حمله‌ای سمی به New York را نشان می‌دهد. The Division عنوانی آنلاین و غارت‌محور است و به‌طور هوشمندانه‌ای، نقش‌آفرینی را نیز در دل خود جای داده که در قالب یک بازی سوم‌شخص شوتر به بازار روانه می‌گردد. با انجمن گیمفا در نقد و بررسی بازی The Division همراه باشید. 

------------------------------------------------------------

[تصویر:  bq6falvzx45w69j6a1v9.jpg]


نام کامل بازی: Tom Clancy’s The Division 
توسعه‌دهنده: Massive Entrainment 
پلتفرم‌ها: Xbox One ،PS4 ،PC
سبک بازی: اکشن شوتر سوم‌شخص
---------------------------------------------------------

در حالی که داستان بازی در وهله اول بر روی استعاره بقا تمرکز دارد، روایت آن با قدرت تمام اجرا می‌شود. لحظات کلیدی دارای میان‌پرده‌های کاملی هستند و در این بین، به‌طور مداوم صدای رادیویی را خواهید شنید که توضیح می‌دهد ماموریت گسترده پیش روی شما چگونه از عوامل نجات‌دهنده New York از فرصت‌های فاسد و تاریک است. شما همیشه می‌دانید که باید چه کاری انجام دهید و چرا؛ این امر مهم به‌تنهایی باعث می‌شود که بفهمید اعمال شما تا چه حد پرمعنا هستند. همچنین به هیچ عنوان از شما یک قهرمان به‌تصویر کشیده نمی‌شود. The Division با احترام، متعهد به تلخی و چشم‌انداز حاصل از آخرالزمان پزشکی است و این روایت بسیار دلپذیر است؛ اگرچه برخی ایده‌های The Division نیاز به توسعه بیش‌تری داشتند (مخصوصا در رابطه با دشمنان که در ادامه مقاله درباره آن حرف خواهیم زد)، ولی بهطور کلی مطمئن باشید که بر روی The Division سرمایه‌گذاری خواهید کرد و در دنیای آن غرق خواهید شد. 

بازسازی مرکز شهر Manhattan فراموش نشدنی است و می‌توان نقشه آن را چشم‌گیرترین نقشه‌ای که توسط توسعه‌دهنده‌ای به‌جز Rockstar ساخته شده است، دانست. محیط متراکم و پرجزئیات آن با دقت و زحمت فراوان سرهم‌بندی شده است. هر محله ویژگی‌های متمایزی دارد و مهم نیست که کجا پرسه می‌زنید؛ بدون شک وارد سازه‌ای فوق‌العاده و هیجان‌انگیز خواهید شد. تنوع و اصالت این عنوان همواره شما را به گشت‌و‌گذار در محیط بازی دعوت می‌کند؛ درست مثل بیابان‌های Red Dead Redemption و کوه‌های Skyrim. تنها شکایت وارد بر این بازی از این لحاظ این می‌بلشد که ممکن است در اوایل بازی، افرادی یکسان و تکراری در گوشه‌های یکسان که نزدیک HQهای شما هستند را به‌قتل برسانید. آیا The Division این دشمنان را تصادفی به‌سراغ شما می‌فرستد یا حضور این افراد برای قتل شما برنامه‌ریزی شده است؟ اگر مورد اول درست باشد، مطمئنا جهانی پویاتر را شاهد هستیم. 

متاسفانه هوش مصنوعی بازی تقریبا قابل پیش‌بینی است. هر چهار گروه بازی دارای یگان‌های یکسانی هستند (که عبارتند از ولگردها، تک‌تیر‌اندازها، بمب‌اندازها و...). اهمیتی ندارد که در مقابل چه گروهی قرار می‌گیرید، شما می‌دانید که حرکات دشمنان چگونه است و آن‌ها را می‌توانید به‌راحتی شناسایی نمایید که این امر باعث می‌شود سلاح‌های کم‌یاب و عجیب بازی، بسیار معمولی به‌نظر آیند. همچنین برخی از مکانیک‌های پایه گیم‌پلی بسیار بی‌نظم‌اند. شما می‌توانید به‌راحتی هدف‌گیری کنید و دشمن‌تان را به‌قتل رسانید؛ اما توانایی دولا شدن، پرش و دمر شدن را ندارید؛ یعنی تنها راه مخفیانه کار کردن، پشت کاور ماندن و فشردن دکمه A برای یورش بردن به‌سمت کاور یا جسم بعدی است. متاسفانه در عمل کاورگیری نیز مشکلاتی پیدا می‌شود؛ مثلا در برخی مواقع به‌طور ناخواسته از کاور خارج می‌شوید در حالی که دکمه خارج شدن از کاور را نفشرده‌اید و این موضوع می‌تواند آزاردهنده یا حتی کشنده باشد. 

اگرچه در برخی از مکانیک‌های The Division لغزش‌هایی مشاهده می‌گردد، در بقیه موارد، این عنوان بی‌نظیر است. نوار سلامتی که به چند قسمت تقسیم شده است، با توجه به میزان خسارتی که به آن وارد می‌شود، بازسازی می‌گردد و باعث می‌شود که تنوانید بدون کم کردن درجه سختی، نبرد سهلی داشته باشید. همچنین دست‌یابی به مواردی که برای‌تان قفل است، بسیار لذت‌بخش می‌باشد. سیستم ارتقای تنومند The Division همه‌نوع مهارتی را حاصل می‌نماید؛ قابلیت‌هایی مثل معادن جستجوگر، کاورهای جابه‌جاشونده و یک ایستگاه سلامتی قابل حمل که سبب متمایز شدن The Division در تمامی لحظات تیراندازی می‌گردد. 

در ادامه باید بگوییم که در گیم‌پلی بازی، جزئیات گیرایی مشاهده می‌شود که می‌تواند غافل‌گیری‌های جدی و لذت‌های زیادی را به‌وجود آورد. شما می‌توانید از شیشه جلوی اتومبیل‌ها به دشمنانی که در حالت خم‌شده قرار دارند شلیک کنید. حتی قادر هستید با شلیک کردن به مخازن سوخت‌های دشمنان‌تان، آن‌ها را وحشت‌زده نمایید. شما قادر هستید با استفاده از گلوله‌های تک‌تیر‌اندازها، به نارنجک‌های دشمنان حمله‌ور شوید و آن‌ها را منفجر کنید. اگر تیری را با مواد منفجره اصابت دهید، افسر یا گروهبان آن تیم به‌طور غیر‌عمد توسط خودشان کشته شود که لذت خاصی از این واقعه خواهید برد؛ لذتی که باعث کاهش استرس شما می‌گردد و این امر، ماهیت درگیری‌ها را مشخص می‌کند. به‌طور کلی، گیم‌پلی The Division سرگرم‌کننده و جذاب به‌نظر می‌رسد؛ برخلاف هوش‌مصنوعی دشمنان. بله، حرکات آنشها قابل پیش‌بینی‌ست، ولی زمانی که به‌سوی شما یورش می‌آورند و سعی در منفجر کردن‌تان دارند، باید هدف‌گیری کنید، با برنامه پیش روید و دائما کاورگیری نمایید. این عمل بسیار چالش‌برانگیز است و بعضی مواقع نیز ممکن است خسته‌کننده شود و یا حتی آدرنالین شما در دنیای واقعی را افزایش دهد. 

[تصویر:  owogy4n0alf2li6uwdha.jpg]
همان‌طور که ماموریت‌ها را انجام می‌دهید و قدرت پردازش را باز می‌کنید، Base شما بسیار بزرگ‌تر، تمیزتر و کامل‌تر می‌شود؛ بازتابی ظریف و لذت‌بخش. 

متاسفانه این هیجان و آدرنالین، گاه و بی‌گاه دچار سراشیبی و افت شدیدی می‌شود؛ حداقل برای زمانی معین. بسیاری از ماموریت‌های فرعی، در طول بازی بازیافت می‌شوند. این در  حالی‌ست که ماموریت‌های اصلی سناریوهای استادانه‌ای دارند و محیط‌شان با دقت فراوان طراحی گشته است. ماموریت‌های فرعی The Division معمولا تکراری و به‌طور معمول، در پنج یا شش حالت هستند و به‌طور ناگهانی در یک مکان ظاهر می‌شوند؛ اما در حال، محیط‌های متنوع، دقت و تنوع بیش‌تری به این رویارویی‌ها می‌دهند. متاسفانه با این وجود هم احساس تکراری بودن به شما دست خواهد داد. این صحبت ما زمانی رخ می‌دهد که سطح شخصیت‌تان بالا رفته و برای باز شدن مراحل اصلی دیگر، نیاز به دست‌و‌پنجه نرم کردن با این ماموریت‌های فرعی خسته‌کننده دارید. 

خوشبختانه داستان درخشان The Division، کم‌کاری‌های موجود در بخش‌های دیگر را جبران می‌کند. به‌طرز معجزه‌آسایی می‌توانید بدون هیچ‌گونه صبر برای بارگذاری بازی، از Hub بازی، این ماموریت‌ها را انتخاب نمایید و به انجام آن‌ها بپردازید و وقتی این کار را انجام می‌دهید، تقریبا نمی‌دانید چه چیزی در انتظارتان است و چه چیز‌هایی پیدا خواهید کرد. یک ماموریت شما را به تونل می‌برد و دیگر، به ایستگاهی بزرگ. تنوع مراحل فوق‌العاده است و در تمامی این مراحل و نبردها گیم‌پلی نسبتا خوب بازی موج می‌زند و باس‌فایت‌های سختی در انتظار شما خواهد بود. 

این‌که باید برای بالا رفتن سطح مامور خود، در بین ماموریت‌ها وقفه ایجاد کنید و استراحت کنید، بسیار ناخوشایند است. در هر حال، بخش Campaign بازی بدون شک قوی‌ترین و برترین بخش آن است. همچنین الگوهای ساختاری که در طول بازی ظهور می‌کنند، خالی از لطف نیست: یک ماموریت داستانی انجام دهید، چهار یا پنج ماموریت فرعی انجام دهید، به ابزار و وسایلی که به‌دست آورده‌اید مجهز شوید و حالا برای انجام مرحله اصلی بعدی، آماده هستید. این ماموریت‌های فرعی باعث می‌شوند که دنیای Open World عنوان The Division را بهتر درک کنید و با آن به تامل بپردازید. سرعت دنیای بازی The Division کاملا اندازه‌گیری شده است. بازی The Division به‌طور مصنوعی و به‌دلیل رنج‌آور بودنش طولانی نشده است و در واقع، محتوای سنگینی دارد. بخش Campaign بازی به‌تنهایی 30 ساعت به‌طول می‌انجامد؛ پس وقتی که سطح مامورتان بالا رود، دزدی‌های‌تان را مدیریت کنید، در دنیای بازی به‌گردش بپردازید و ...، زمان بازی ‌‌بیش‌تر هم می‌شود.  

در اواخر بازی و در ماموریت‌های روزانه‌تان، با دشمنان سطح بالا و قدرتمند مبارزه می‌کنید تا تاراج جدید و بهتری را به‌دست آورید. متاسفانه هیچ تسحیلاتی که در بازی، عملکرد مجزایی داشته باشد نیافتیم؛ مثلا بیگانه‌های Destiny. این کمبود در The Division باعث می‌شود که بخشی از بازی، بی‌معنا جلوه کند. البته اگر بازی را کاملا به‌پایان برسانید، عنوانی کامل و متقاعد‌کننده در سبک تیراندازی را برای ده‌ها ساعت تجربه نموده‌اید. این تجربه، آلاینده و در عین حال منسجم می‌باشد. 

بعد دیگر The Division، بخش چندنفره آن است که برای همیشه سرگرم‌کننده می‌ماند و تکراری نمی‌شود. همان‌طور که در بندهای بالایی نیز اشاره نمودیم، هوش مصنوعی The Division بسیار ضعیف کار شده است؛ اما بخش چندنفره می‌تواند این خلاء را به‌درستی پر کند. ممکن است در اولین بازی‌تان با یکی از غول‌های The Division روبه‌رو شوید و یا با فردی تازه‌کار شروع به تیراندازی کنید. همچنین اگر بتوانید با دوستان‌تان گروهی چهار نفره تشکیل دهید، گیم‌پلی بازی در جهات مختلفی شکوفا می‌شود؛ برای مثال می‌توانید هم‌تیمی‌های زخمی خود را احیا کنید، به‌طور گروهی از جناحین به‌سمت دشمنان حمله‌ور شوید و از مجموعه گسترده‌تری برای پردازش شخصیت‌ها استفاده کنید. با انجام این کارها متوجه می‌شوید که هوش مصنوعی بازی در درگیری‌ها و مخصوصا در بخش چندنفره، عملکرد بهتری از خود به‌جای می‌گذارد. 

[تصویر:  15gh_605513.jpg]
ترسناک است نه؟ بحرانی در New York و Manhattan 

اگر حس می‌کنید که بازیکنی تعاونی نیستید، می‌توانید به منطقه Dark Zone بروید که در مرکز نقشه است. Dark Zone هر چه که نباشد، تجربه فوق‌العاده‌ای است. در این منطقه هم دشمنانی با هوش مصنوعی را مشاهده می‌کنید و هم بازیکنان آنلاین واقعی. هوش مصنوعی از چپاول محافظت می‌کند و بازیکنان آنلاین دیگر هم... چه کسی می‌داند؟ شاید به‌شما کمک یا شاید شما را بکشند و هرچه سلاح خریداری کرده‌اید را به‌غارت ببرند. این موضوع باعث می‌شود که حس کنید در حال انجام یک شوتر مدرن هستید و Dark Zone نیز منطقه واقعی و پویای آن است. ژانر The Division بسیار مطیع Open World و  بر اساس کاورگیری است؛ اما Dark Zone (که برای انجام آن حتی نیاز نیست ثانیه‌ای صبر کنید و بارگذاری‌های آن بسیار سریع‌اند)، یک نوآوری در صنعت بازی‌های رایاینه‌ای است که باید آن را به‌رسمیت شناخت. 

همانند Dark Zone، سیستم غارت The Division نیز پیوندی جدایی‌ناپذیر با تجربه دارد. همچنین باید حتما به آمارتان دقت کنید و بدانید که این آمارها برای زیبایی در بازی وجود ندارند! اگر به‌خوبی از این آمارها استفاده نمایید، پیروز و اگر به آن‌ها اهمیتی ندهید، خواهید باخت؛ پس همه جوانب از سلاح‌ها گرفته تا زانوبند‌ها را بررسی نمایید و در ورطه، از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنید. لازم به‌ذکر است که متغیر‌هایی در بازی و آمار وجود دارند که ذهن شما را در هم می‌شکنند و تاثیر به‌سزایی بر روی شانس شما برای زنده ماندن می‌گذارند. خیلی از بازی‌بازان آن‌قدر صبور نیستند که قادر باشند پیچیدگی‌های بخش غارت The Division را بپذیرند؛ اما این عنوان ابزارهایی زیبا و متفکر را در اختیار شما می‌گذارد تا کمی قدرتمند‌تر شوید. زمانی که مواردی را دزدیدید و دیگر به‌کارتان نمی‌آیند، می‌توانید با فشردن Sell All، همه آن‌ها را بفروشید. همچنین قادر هستید که تو وسیله یا سلاح را با یکدیگر مقایسه نمایید. 

[تصویر:  5zrrt0y80pk5nnqog6we.jpg]
اگرچه سرورهای The Division بسیار خوب کار می‌کنند، ولی برای انجام باید باید همیشه آنلاین باشید و این موضوع خوشایند نیست

در عمل، سیستم غارت The Division شما را مجبور به بازی کردن این بخش بیش‌تر ار تمامی جنبه‌ها می‌کند. The Division بسیار بی‌رحم است و شما را وادار به کشتن افراد در هر ثانیه از بازی می‌کند و اگر این کار را مدتی انجام دهید، مشاهده می‌کنید که بسیار قدرتمند‌تر شده‌اید و سلامتی‌تان کم‌تر از بین می‌رود؛ به‌طور کلی این دزدی‌ها کمک‌های شایانی به‌شما خواهند کرد. 

متاسفانه در زمینه لوارم و ابزار و همچنین XPها، The Division بسیار خسیس است. کوله‌پشتی‌تان تا وقتی که بازی را به‌پایان نرسانید، کاملا مجهز نمی‌شود. این موضوع دربراه سلاح‌های High-End نیز صدق می‌کند. حتی اگر در بالاترین سطح (Level) باشید، ممکن است نتوانید از بسیاری ابزار و تسحیلات بازی استفاده کنید. البته The Division پاداش‌های خوبی نیز به‌شما می‌دهد؛ اما اگر XPهایی که به بازی‌باز داده می‌شود کمی بیش‌تر بود و ابزار کم‌یاب بیش‌تری در اخیتار تجربه‌کنندگان قرار می‌گرفت، بسیار عالی می‌شد.

در نهایت باید بگوییم که هوش مصنوعی بازی، تقریبا ناامیدکننده است؛ اما با وجود این مشکل بزرگ، نمی‌توانید دست از بازی کردن بکشید. دنیای The Division بسیار جذاب است و سیستم غارت نیز فریبنده می‌باشد. پس از تنها چند ساعت انجام The Division، تمامی معایب آن را فراموش خواهید  و در  دنیای آنلاین و چندنفره آن، غرق خواهید شد. مشکلات بازی هیچ‌گاه از بین نمی‌روند؛ اما بازی کردن در سختی هم شاید لذت‌بخش باشد. 

نکات مثبت:

  • دنیایی پرجزئیات 
  • مراحل قدرتمند 
  • سیستم غارت پیچیده 
  • بخش چندنفره عالی
نکات منفی:
  • هوش مصنوعی ضعیف
  • مراحل فرعی نسبتا تکراری
  • مشکلات گیم‌پلی
[تصویر:  a6i7_the-division-flamethrowers.jpg]
این نقد از وب‌سایت معتبر GameSpot ترجمه شده است 
مرسی بابت ترجمه ی زیبا و روان کوروش جان

خب راستش من چیزایی راجب هوش مضنوعی شنیده بودم که الان مطمئن شدم راست هست، البته یوبی میتونه با انتشار آپدیت مشکلات هوش مصنوعی رو فیکس کنه.

ولی مراحل فرعیش رو نمیدونستم، واقعا کار سختی هست یه بازیساز بتونه مراحل فرعی یبازی رو پر فراز و نشیبی درست کنه، که توی یه سری از بازیها میبینیم که مراحل فرعی به اندازه ی مراحل اصلی زیبا هستن.

و اما دارک زون! بچه هایی که بازی کردن ازش خیلی تعریف میکردن :)) البته تمام دوستان LVL30 اونجا میگردن و جایی برا کوچولو موچولو ها نیست انگار

به طور کل باید بگیم که یوبیسافت تونست یه بازی در حد انتظار و هایپاش منتشر کنه! گیم اسپات هم تقریبا همینو میگه انگاری

بازم ممنون کوروش جان
کل نقد رو خوندم ولی به یه نکته اشاره نکرد.
شخصیت بازی رو خودمون میسازیم؟
در ضمن با نقد عطش من دوبرابر شد چرا اینکارو با من میکنید؟  S0 (2)
اگه من بازی رو تهیه کنم برا بخش کمپین هم نت سرعت بالا لازمه یا فقط برای چک کردنه و نت سرعتش مثل من 256 مخابرات باشه جواب میده ؟
ممنون باب ترجمه عالی داداش کوروش!
The Division بازی زیبایی بود! از اولم این معلوم بود! پتانسیل بالایی هم داشت ایده ش! ولی به نظرم تمام آنلاین بودنش یه ضعفه! بخش تک نفره و داستانی نیاز نداشت آنلاین باشه! از اول هم این ایده اشتباهی بود! بازی گرافیک خوبی هم داره و این لذت تجربه ش رو دو برابر می کنه!
ولی عجیبه نقدای گیم اسپات این قدر کمه!
بازم ممنون بابت ترجمه!
(03-15-2016, 07:29 PM)You Never Win نوشته است: [ -> ]ممنون باب ترجمه عالی داداش کوروش!
The Division بازی زیبایی بود! از اولم این معلوم بود! پتانسیل بالایی هم داشت ایده ش! ولی به نظرم تمام آنلاین بودنش یه ضعفه! بخش تک نفره و داستانی نیاز نداشت آنلاین باشه! از اول هم این ایده اشتباهی بود! بازی گرافیک خوبی هم داره و این لذت تجربه ش رو دو برابر می کنه!
ولی عجیبه نقدای گیم اسپات این قدر کمه!
بازم ممنون بابت ترجمه!

کمه؟ آسفالت شدم باو S0 (2)
گیم‌اسپات سعی نمیکنه با مطالب غیر لازم، میزان کلمات نقد رو بالا ببره و در نهایت، یه چیز با کیفیت رو ارائه میده S0 (24)

(03-15-2016, 06:44 PM)Lincoln Clay نوشته است: [ -> ]کل نقد رو خوندم ولی به یه نکته اشاره نکرد.
شخصیت بازی رو خودمون میسازیم؟
در ضمن با نقد عطش من دوبرابر شد چرا اینکارو با من میکنید؟  S0 (2)

سلام، 
خب مشخصه، این یکی از اطلاعاتی بود که درباره دویژن منتشر شد و همه هم میدوننش و مشخصه شما هم میدونید S0 (24)
ضمنا این نقد ترجمه‌ست و این‌طوری نیست چیزی از قلم افتاده باشه S0 (24)
(03-15-2016, 07:50 PM)$$Big Bo نوشته است: [ -> ]
(03-15-2016, 06:44 PM)Lincoln Clay نوشته است: [ -> ]کل نقد رو خوندم ولی به یه نکته اشاره نکرد.
شخصیت بازی رو خودمون میسازیم؟
در ضمن با نقد عطش من دوبرابر شد چرا اینکارو با من میکنید؟  S0 (2)

سلام، 
خب مشخصه، این یکی از اطلاعاتی بود که درباره دویژن منتشر شد و همه هم میدوننش و مشخصه شما هم میدونید S0 (24)
ضمنا این نقد ترجمه‌ست و این‌طوری نیست چیزی از قلم افتاده باشه S0 (24)

نه کوروش جان من از این تعجب کردم چرا درمورد بخش ساخت بازیکن توضیحاتی نداد وگرنه میدونم که شما فقط ترجمه کردی و تقصیری نداری 113

Mobin Ahmadi

ممنون کوروش جون بابت ترجمه این بررسی، کار خیلی خوبی کردی.

S0 (62)
سلام پینگ من 66 می تونم بدون لگ بازی کنم Gameemag.ir_smiley (49)
(03-25-2016, 04:34 PM)mjmk نوشته است: [ -> ]سلام پینگ من 66 می تونم بدون لگ بازی کنم Gameemag.ir_smiley (49)

اینجا نقد و بررسی بازی هست نه تاپیک رسیدگی به مشکلات 

لطفا توی این تاپیک سوالتون رو بگید

تاپیک جامع سوالات و مشکلات شما در بازی های آنلاین