Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: مروری بر اخبار و اطلاعات منتشر شده از پلی استیشن ۴.۵
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  ps4.5-640x338.jpg]

مدتی از انتشار کنسول پلی‌استیشن ۴ توسط سونی می‌گذرد و طرفداران هم‌اکنون برای یک چیز بزرگ دیگر آماده هستند اما اگر فرض کنیم پلی‌استیشن ۵ تا چند سال آینده منتشر نشود، چه چیزی می‌تواند جای خالی آن را پر کند؟ به‌تازگی شایعاتی منتشر شده که به انتشار کنسول پلی‌استیشن ۴٫۵ اشاره دارند. حال قصد داریم مروری بر اطلاعاتی که از آن داریم داشته باشیم. در ادامه با گیمفا همراه باشید.


تاکنون منابع زیادی ساخت این کنسول را تایید کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد پلی‌استیشن ۴٫۵ حقیقت دارد اما این کنسول چیست و قادر به انجام چه چیزهایی خواهد بود؟ ما به‌تازگی تصمیم گرفتیم با توجه به شایعات و زمزمه‌های بین طرفداران، مطلبی برای شما آماده کنیم تا مروری بر اطلاعات داشته باشیم و بدانیم این کنسول چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

۱- این کنسول از رزولوشن ۴k پشتیبانی می‌کند اما نه آن‌طور که احتمالا شما انتظار دارید

[تصویر:  3bced76d55c049a07322927a5dc49839-650-80.jpg]
در حالی که رزولوشن ۱۰۸۰p استاندارد تلویزیون‌های HD است، بسیاری از مردم خواهان داشتن تصویری با کیفیت‌تر و واضح‌تر هستند. تعداد پیکسل‌های رزولوشن ۴K، در واقع چهار برابر رزولوشن ۱۰۸۰p است و به‌تازگی کاهش قیمت تلویزیون‌هایی که دارای خروجی ۴K هستند، باعث وسوسه‌شدن بسیاری از مردم شده است. رویدادهای ورزشی برروی این کیفیت بالا به‌خوبی اجرا می‌شوند و این ویژگی باعث شده تا بسیاری از سرویس‌های استریم ویدیو با کیفیت‌تر و البته روان‌تر شوند و در حال حاضر هم بسیاری از فیلم‌های پشتیبانی از رزولوشن ۴K آماده فروش هستند.

کنسول پلی‌استیشن ۴، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم برای تجربه بازی‌های امروزی در چند سال اخیر، قادر به پشتیبانی از رزولوشن ۴k نیست البته منظور ما فقط در اجرای بازی‌ها با چنین رزولوشنی است. این کنسول می‌تواند ویدیوها و تصاویر با کیفیت ۴k را به‌خوبی اجرا کند. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد پلی‌استیشن ۴٫۵ می‌خواهد این طلسم را بشکند و به رزولوشن ۴k در بازی‌ها دست یابد اما خیلی هم تند نروید!

فن‌آوری‌های تامین انرژی گرافیک‌های ۴k باید برای قرار گرفتن در یک کنسول بسیار قدرت‌مند و گران قیمت باشند. در حال حاضر قدرت‌مندترین رایانه‌های شخصی دسکتاپ در حال کلنجار رفتن برای رسیدن به یک کیفیت گرافیکی به اندازه UHD هستند و اگر شما حاضر باشید برای پلی‌استیشن ۴٫۵ تقریبا ۲۰۰۰ دلار بپردازید، باز هم دست‌یابی به رزولوشن ۴k بعید است. حتی اگر سونی بتواند به فن‌آوری یک سیستم با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۴k دسترسی پیدا کند، سازندگان هم باید قدرت فوق‌العاده‌ای برای توسعه بازی برروی آن داشته باشند. به همین ترتیب می‌توان گفت شایعه پشتیبانی از رزولوشن ۴k کمی غیر واقعی و غیر منطقی است.

بسیاری از منابع می‌گویند دستگاه سازگار با رزولوشن ۴k در دست توسعه است. چه‌طور چنین چیزی امکان دارد؟ ۴K فقط مربوط به رزولوشن نیست و محدوده دینامیکی و رنگ‌های تصویر بسیار وسیع‌تری در صفحه نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با یک هزینه جزئی هم تجربه جذاب و نسبتا پایداری داشته باشید.

۲- احتمالا یک پردازنده جدید خواهد داشت

[تصویر:  d2f9ea19d765e2534b94c8c48c60df35-650-80.jpg]

AMD برنامه‌های خود را برای پردازنده‌های APU که کنسول پلی‌استیشن ۴ هم در حال حاضر آن‌ها را دارا است، پنهان نکرده و مانند تمام پیشرفت دیگر سخت‌افزارها، این ابزار اندازه کوچیک‌تری دارند اما کار آمدتر هستند. هم‌اکنون برنامه این کمپانی به گونه‌ای است که اندازه این پردازنده‌ها را از ۲۸ نانومتر (همان چیزی که در حال حاضر یکی از ویژگی‌های پلی‌استیشن ۴ است) به ۱۴ ماژول در اندازه نانومتر کاهش دهد. سونی می‌تواند از این پردازنده‌های کوچک و جدید استفاده کند تا یک چیپست به اندازه مدل‌های فعلی بسازد؛ اما با دو برار قدرت محاسباتی!

در نظر داشته باشید که گفتیم دو برار قدرت پردازنده، نه دو برابر قدرت کل سیستم! ارتقاهای بیشتر در بخش‌های دیگر مانند قابلیت‌های گرافیکی بهبود یافته و حافظه رم بیشتر و سریع‌تر ممکن است برای پلی‌استیشن ۴٫۵ نیاز باشد تا بتواند دو برابر از پلی‌استیشن ۴ قدرت‌مندتر ظاهر شود البته معماری کارت گرافیک جدید کاملا بعید است چراکه کارت گرافیک‌های جدید می‌توانند ناسازگاری خود را با عناوین جدید پلی‌استیشن ۴ نشان دهند و امکان دارد کار برای مشتری و توسعه‌دهنده بسیار سخت شود. سونی باید یک پردازنده گرافیکی جدیدی را بر اساس معماری فعلی در نظر بگیرد تا مشکلی پیش نیاید و این کار حداقل می‌تواند امکان‌پذیر باشد.

۳- می‌تواند مدل اسلیم پلی‌استیشن ۴ باشد

[تصویر:  de669b6ee28ff4f0eac8643843107ceb-650-80.jpg]

حتی در روزهای اول عرضه پلی‌استیشن، سونی برای عرضه مجدد یک کنسول با طراحی شیک‌تر اشتیاق زیادی از خود نشان می‌داد. فقط کافی است تا ببینید کنسول پلی‌استیشن ۲ تا چه‌اندازه نسبت به طرح اصلی خود در مدل اسلیم تغییر پیدا کرد یا تغیرات پلی‌استیشن ۳؛ مطمئنا کنسول پلی‌استیشن ۳ مثال بسیار خوبی است چراکه اندازه پردازنده آن در زمان عرضه، ۹۰ نانومتر بود اما در آخرین مدل آن ما شاهد پردازنده ۴۵ نانومتری بودیم که باعث کاهش اندازه خود کنسول هم شد. این موضوع را هم ما در بخش دوم ذکر کردیم و گفتیم سونی قصد دارد اندازه پردازنده‌ را از ۲۸ به ۱۴ نانومتر کاهش دهد.

بسیاری می‌گویند کنسول پلی‌استیشن ۴٫۵ از ۴K پشتیبانی می‌کند اما به‌یاد داشته باشید پلی‌استیشن ۴ هم‌اکنون قادر به انجام چنین کاری است. تنها کاری که سونی باید انجام دهد، این است که یک مدل جدید با قیمتی مناسب، طراحی خوب و جذاب به‌همراه شعار پخش ویدیوهای ۴K (مانند پشتیبانی از دیسک‌های بلوری ۴K) معرفی کند و سپس بوم! شما صاحب یک پلی‌استیشن ۴٫۵ هستید که می‌تواند فیلم‌ها و ویدیوهای ۴K را پخش کند که با شایعات در حال حاضر هم سازگار است.

البته این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران می‌شود. کنسول پلی‌استیشن ۴ در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون واحد فروش داشته و تقریبا اکثر آن‌ها از خرید خود راضی هستند اما اگر به دارندگان فعلی گفته شود شایعه ساخت کنسول بسیار قدرت‌مندتر پلی‌استیشن ۴٫۵ با قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار که نویسنده درباره آن صحبت می‌کرد، فقط یک اشتباه بود ممکن است این افراد را شادتر هم کند! شعارهایی مانند “پلی‌استیشن ۴ مرده است، درود بر پلی‌استیشن ۴٫۵” کاملا بعید به‌نظر می‌رسند.

در هر حال، بسیاری از شواهد نشان می‌دهند پلی‌استیشن ۴٫۵ حقیقت دارد و به‌زودی به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد البته به‌یاد داشته باشید سونی هنوز چیزی را تایید نکرده و با نزدیک‌تر شدن به E3 2016، اگر این موضوع تغییر پیدا کرد، چندان هم تعجب نکنید.