Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند.
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند.

نویسنده:آرین مرادی

[تصویر:  u1_u4-740x416-250x141.jpg]

اگر جزو طرفداران سبک هک‌ اند اسلش هستید، به احتمال زیاد اولین نسخه از یک سری شاهکار به نام God Of War را تجربه کرده‌اید. دیوید جف (David Jeff) که وظیفه‌ی کارگردانی هنری نسخه‌ی دوم را نیز بر عهده داشت، به رک و راست بودن و داشتن زبانی تند مشهور است. اکنون این کارگردان اعتقاد دارد که نسل بازی‌های AAA در حال نابودی است.

آقای دیوید جف در ویدئویی به مقایسه‌ی عناوین AAA در گذشته و حال حاضر می‌پردازد و در همین حین بیان می‌کند که این بازی‌ها دچار روند تکراری و خسته کننده‌ای شده‌اند. او از ساخته‌ی موفق استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) مثال می‌زند و با نشان دادن تصاویری از نسخۀ اول و چهارم بازی چنین می‌گوید:

نقل‌قول:
خب ما اکنون شاهد تصاویری از بازی Uncharted 1 هستیم. به گیم‌پلی بازی توجه کنید، بسیار روان و عالی. و … حالا چه چیزی می‌بینیم؟ بله ! این بازی Uncharted 4 است. ولی گیم‌پلی چه فرقی با نسخه‌ی اول دارد؟ ما از یک عنوان جدید انتظار نوآوری داریم نه یک ریمستر و بازسازی! گیم‌پلی بازی دقیقا همان چیزی است که در نسخه‌ی اول دیدیم تنها کمی بهبود یافته‌تر. تنها تفاوت نسخه‌ی چهارم و اول که به چشم می‌آید، گرافیک خارق‌العاده‌ی نسخه‌ی چهارم است. ولی فقط همین! قبول دارم که داستان بهتر شده، گیم‌پلی بهبود یافته و گرافیک حرفی برای گفتن به جا نمی‌گذارد ولی با تمام این حرف‌ها، اصلا شاهد تغییر چشمگیری که ما را هیجان‌زده کند نیستیم. ممکن است برای شما همین موارد مهم باشد و در این صورت من اصلا حرفی ندارم ولی برای فردی مثل من، قضیه تفاوت دارد. برای کسی که سری Uncharted را با نسخه‌ی چهارم آغاز می‌کند، این بازی یک شاهکار است ولی برای کسانی مثل من که از نسخه‌ی اول آن را تجربه کرده‌ایم، بازی حرف جدیدی برای گفتن ندارد. این اشکال فقط برای عنوانی مثل Uncharted نیست. همین مشکل برای بسیاری از عناوین AAA وجود دارد. دقیقا به همین دلیل است که من از پروسه‌ی ساخت بازی‌های AAA کناره‌گیری کرده‌ام. من قصد توهین به سازندگان این عناوین را ندارم. آن‌ها بسیار تلاش می‌کنند و تلاششان قابل تقدیر است ولی نسخه‌ی جدیدی که برای یک بازی می‌سازند، همان چیزی است که ما قبلا نیز تجربه کرده‌ایم. این روند تکراری شدن برای سری بازی‌‌هایی مانند FarCry و یا Gears of War نیز پیش آمده است. من این بازی‌ها را مثال می‌زنم چون جزو طرفداران آنان هستم و تمامی نسخه‌های منتشر شده را تجربه کرده‌ام. در حیطه‌ی سینما، اگر شما دومین نسخه از یک فیلم را تنها با پیشرفت جلوه‌های ویژه و بدون هیچ نوآوری تولید کنید، قطعا آن فیلم شکست خواهد خورد. ولی نمی‌دانم چرا در حیطه‌ی صنعت بازی‌های رایانه‌ای این امر توسط بازی‌بازان در نظر گرفته نمی‌شود. این حرف‌ها نظر شخصی من است و ممکن است نبود نوآوری در بازی‌های عصر حاضر اصلا برای شما مهم نباشد ولی برای من این امر یک مورد مهم و اساسی محسوب میشود.

به نظر می‌رسد که در این رابطه اختلاف عقیده‌ی بسیاری وجود دارد. شما کاربران گیمفا در این مورد چه نظری دارید؟ آیا بازی‌های AAA واقعا به سمت تکراری شدن و نهایتا نابودی پیش می‌روند؟