Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: مایکروسافت بودجه‌ی نامحدودی را به توسعه‌ی بازی‌های انحصاری اختصاص داده است.
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مایکروسافت بودجه‌ی نامحدودی را به توسعه‌ی بازی‌های انحصاری اختصاص داده است.

نویسنده:سعید حلاجیان

[تصویر:  Phil-Spencer-250x141.jpg]

مایکروسافت یکی از غول‌های صنعت نرم افزارو سخت افزار است که ثروت و منابع نامحدودی را در اختیار دارد. با این وجود، باز هم این شرکت نسل هشتم را به دلیل کمبود بازی‌های انحصاری کنسول اکس باکس وان، به شرکت سونی واگذار کرد. حال گزارشات حاکی از این هستند که مایکروسافت بودجه‌ی نامحدودی را در اختیار توسعه‌دهندگان گذاشته است تا به توسعه‌ی بازی‌های انحصاری جدید بپردازند.
سونی و مایکروسافت در نسل هشتم دقیقا بر خلاف یکدیگر حرکت کردند. سونی که دوران خوبی را در نسل هفتم تجربه نکرد (به دلیل کمبود بازی‌های انحصاری کنسول پلی‌استیشن ۳) نسل هشتم را با هدفی جدید آغاز کرد؛ تاسیس استودیوهای فرست پارتی و توسعه‌ی بازی‌های انحصاری. همین موضوع سبب شد تا فروش کنسول پلی‌استیشن ۴ به حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه برسد؛ به علاوه سونی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و به نظر می‌رسد در اواخر نسل هشتم نیز بازی‌های انحصاری دیگری به مانند Ghost of Tsushima و یا The last of Us Part 2 را عرضه خواهد کرد.
در مقابل، به نظر می‌رسد مایکروسافت شکست را در نسل هشتم قبول کرده است.  یکی از دلایل عمده‌ی شکست مایکروسافت در نسل هشتم را می‌توان به کمبود بازی‌های انحصاری نسبت داد. سرمایه گذاری مایکروسافت بر‌روی استودیوهای فرست پارتی در نسل هشتم تقریبا صفر بود. مایکروسافت حتی راه دیگری را نیز آزمایش کرد. این شرکت سعی داشت تا با خرید بازی‌های ترد پارتی، آن‌ها را به صورت انحصاری و یا انحصار زمانی برای کنسول اکس باکس وان عرضه کند و از این طریق فروش این کنسول را افزایش دهد؛ متاسفانه این روش نیز بر خلاف انتظارات آنچنان خوب پیش نرفت. حال دیگر مایکروسافت جایگاه دوم در نسل هشتم را پذیرفته و از حالا به فکر آینده یعنی نسل نهم و کنسول اکس باکس وان اسکارلت است.
همان طور که می‌دانید مایکروسافت طی رویداد E3 2018، به این موضوع اشاره و اعلام کرد که استودیوهای زیادی را از قبیل استودیوی موفق نینجا تئوری خریداری کرده و از همین حالا خود را آماده می‌کند تا بتواند نسل نهم را با قدرت آغاز کند. از آن زمان تا به حال، استودیوهای دیگری نیز به زیرمجموعه‌ی استودیوهای مایکروسافت پیوسته‌اند و به نظر می‌رسد مایکروسافت در تصمیم خود کاملاً جدی است.
حال به تازگی یکی از کاربران شناخته‌ شده‌ی یوتیوب با نام  Boogie2988، طی پادکستی جدید اشاره کرد که وی اخیراً مصاحبه‌ای با مایک یابارا (Mike Ybarra)، معاون بخش اکس باکس شرکت مایکروسافت داشته و طی این مصاحبه از وی پرسید «چرا مایکروسافت در اواخر نسل هشتم اقدام به خرید تعداد زیادی از استودیوهای بازی‌سازی کرده است» می‌توان گفت پاسخ به این سوال بسیار ساده است و مایکروسافت خود را برای نسل نهم آماده می‌کند. مکالمات آقای یابارا را در قسمت پایین مشاهده می‌کنید:

نقل‌قول:
مایک یابارا مستقیماً به استودیوهای مورد نظر رفته و از آن‌ها پرسید «می‌خواهید چه پروژه‌ای بسازید» و آن‌ها نیز پاسخ دادند «بودجه‌ی ما چقدر است». آقای یابارا در ادامه پاسخ داد «من فکر نمی‌کنم که شما سوال من را متوجه شده باشید. سوال ما این نبود، سوال ما این است که شما دوست دارید چه بازی بسازید؟ ما مایکروسافت هستیم، بودجه‌ی لازم را در اختیار داشته و فقط می‌خواهیم بدانیم که شما می‌خواهید چه بازی بسازید و رویای چه چیزی را در سر دارید؟»

به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد تا از قدرت مالی خود استفاده کرده تا بتواند بهترین و بزرگ‌ترین لاین‌آپ بازی‌های انحصاری را برای نسل نهم و کنسول اکس باکس اسکارلت در اختیار داشته باشد. دلیل این‌که مایکروسافت در ارتباط با بازی‌های آینده‌ی خود سکوت اختیار کرده و بازی جدیدی برای اکس باکس وان معرفی نمی‌کند نیز همین موضوع است زیرا مایکروسافت برای کنسول اکس باکس اسکارلت برنامه‌ریزی می‌کند.
در هر صورت تا زمان عرضه‌‌ی کنسول اکس باکس اسکارلت حداقل دو سال دیگر زمان باقی است و اخیرا نیز شایعه شده که سونی در سال ۲۰۱۹ و طی رویداد PlayStation Experience، از کنسول نسل جدید خود یا همان پلی‌استیشن ۵ رونمایی خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد هر دو شرکت آماده‌ی نسل نهم و رقابت با یکدیگر هستند. رقابت میان شرکت سونی که مسلماً انحصاری‌های زیادی در اختیار خواهد داشت و مایکروسافت که بودجه‌ی نامحدودی را به استودیو های جدید خود اختصاص داده است، بسیار نزدیک، نفس‌گیر و جذاب خواهد بود.
نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ دیدگاه خود در این زمینه را با ما حتما به اشتراک بگذارید.