Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: جنگاوران مدرن/نقد و برسی COD:ModernWarfare 2
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
                                                                                       بسم الله الرحمن الرحیم




                         [تصویر:  k934759_cod6-cover.jpg]
                                                                                       کاور رسمی بازی 
                        
Genre:First-Person Shooter
 Publisher: Activision
Developer: Infinity ward
Release Date: November 11, 2009
MSRP:$59.99
 Platforms:PC,XBOX360,Ps3
ESRB:M
score:9.9/10
 داستان داستان بازی MW2 دقیقا بعد از اتمام MW اغاز می شود. در MW دیدیم که امیران زاخائف قصد بازگشت به دورانی را دارد که اکنون سپری شده است دوران پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی. دولت روسیه که خود را در مقابل زاخائف ناتوان می بیند از ناتو کمک میخواهد. نیرو های انگلیسی برای سرکوب زاخائف وارد عمل می شوند. اما زاخائف جان سالم به در می برد. در یکی از مراحل MW شما باید زاخائف را ترور میکردید که متاسفانه گلوله شما به بازوی او اصابت کرد و او کشته نشد. از ان پس به بعد زاخائف 15 سال ناپدید شد. ولی اکنون او بعد از 15 سال بازگشته این نکته یاد اوری میکند که تروریسم اتش زیر خاکستر است. 


شکل گیری دوباره این گروه تروریستی باعث می شود که سران کشور ها امنیت بین المللی را در خطر دیده و گروهی از نیرو های یگان ویژه چند ملیتی را برای خنثی کردن زاخائف به نقاط مختلف اعزام کنند. بر خلاف نسخه قبلی این بار مک تاویش قابل بازی نیست و در مقابل گروهبان گری رک اندرسون شخصیت قابل بازی در MW2 خواهد بود.داستان بازی حول این شخصیت میچرخد و پیچیدگی خاصی ندارد. ولی IW هنر خود را در MW2 در روایت داستان، شخصیت پردازی و روابط میان شخصیت ها که داستان بازی را زیبا و سراسر هیجان انگیز و احساسی کرده است نشان می دهد. 


ما چیزی که همواره در سری COD جبران داستان نه چندان قوی ان را به دوش می کشید گیم پلی سریع و مهیج ان است. حتی نسخه های قدیمی این بازی که در مورد جنگ جهانی دوم بودند با وجود فقدان داستان هیچ گاه مورد سرزنش بازیباز ها و منقدان قرار نگرفتند چون گیم پلی بسیار عالی و زیبای ان ها جبران داستان نه چندان پیچیده ان ها بود به طوری که حد اقل یک بار پس از پایان بردن بازی تازه به یاد داستان ان می افتادید.


تروریسم همواره یکی از موانع بزرگ برای محقق شدن پروژه لیبرالیسم بوده است. همیشه اقلیتی وجود دارند که خود را در بهره مندی از ارامش و امنیت سهیم نمی دانند و پیروزی عقل و ازادی برایشان مفهمو غریبی است. به خصوص اگر این پیروزی مخالف عقاید تحریف شده مذهبیشان بوده باشد. تلاش این اقلیت کند تر کردن هر چه بیشتر روند پروژه لبیرالیسم است. فرض کنید تروریست ها نواحی مختلفی از ایران و عربستان و یا اصلا نواحی مسلمان نشین را مداوم مورد حمله قرار دهند.: دیروز یک بانک منفجر شده بود،امروز یک رستوران منفجر می شود و فردا یک مدرسه منفجر خواهد شد. نتیجه از دست رفتن امنیت چیست؟امار مسافرت به این نواحی کم می شود، تمامی تورسیت ها و مردم خارجی از این نواحی می ترسند و .... حرفم این است که بازی همانند COD که از ابتدا همیشه مسلمانان مخصوصا مسلمانان ترک و دیگر نواحی را تروریسم خوانده و تمامی جنگ ها را از ان ها می داند. در پس این بازی زیبا داستانی بسیار زننده وجود دارد که کمتر کسی به ان توجه میکند. ما باید به این نکته توجه کنیم که بازی های رایانه ایی امروزه به یک رسانه تبدیل شده اند و رسانه ها حکم چشم و گوش انسان ها هستند. چند نفر از شما ها تا به حال ژاپن را از نزدیک دیده است؟ پس از کجا میدانید که چنین کشوری وجود دارد؟رسانه ها به ما میگویند که چنین نقطه ایی در شرق اسیا با فلان مشخصات وجود دارد.حالا فرض کنید در شرق ژاپن جزیره ایی بزرگ وجود داشته باشد که هیچ رسانه ایی در هیچ کجای جهان به ان اشاره ایی نکرده اند نتیجه چیست؟ انگار اصلا ان نقطه وجود نداشته است. رسانه ها میتوانند چیز هایی که وجود ندارند را به وجود بیاورند و چیز هایی که وجود دارد را از بین ببرند.



 به نظر خودم بزرگترین لطمه‌ای که به این بازی خورده است ناشی از کوتاه بودن بخش داستانی بازی است. شما اگر کمی حرفه‌ای باشید در کمتر از 5 ساعت می‌توانید بازی را به پایان برسانید. البته شما بعد از پایان قسمت داستانی هنوز بخش Special Ops را دارید که بسیار پرهیجان می‌باشد. در این بخش شما بعضی از مراحل بخش داستانی را با ماموریتی جدید بازی می‌کنید. شما قبل از ورود به بازی باید درجه‌ی سختی بازی که با ستاره نمایش داده می‌شود را انتخاب کنید و بعد از آن شما وارد بازی می‌شود. مثلاً در یکی از مراحل شما به عنوان یک تک‌تیر‌انداز باید دشمنانی که وارد محوطه می‌شوند را نابود کنید، این دشمنان به صورت دسته‌ای وارد محوطه می‌شوند و هدفشان هم شما هستید (البته تجهیزات دیگری علاوه بر اسنایپ هم در اختیار شما قرار می‌گیرد). بخش Special Ops یک چالش واقعی برای کسانی است که خود را حرفه‌ای میدانند. اما از آن گذشته بخش چند نفره یک شاهکار تمام عیار است!  همانطور که می‌دانید می‌توانید بخش داستانی و همچنین Special Ops را کلاً نادیده بگیرید چون بخش چند نفره وجود دارد! در بخش چند نفره که به صورت آنلاین با دوستان خود به بازی می‌پردازید، شاهد کلکسیونی از انواع گیم‌ها می‌باشید. بیش از 10 نوع گیم در بخش چندنفره وجود دارد که هر کدام هیجان مخصوص به خود را دارند. شما در این بخش با یک موضوع جدید در بازی‌های سبک اول شخص روبرو خواهد شد! سوم شخص! چه کسی فکرش را می‌کرد که CoD را هم به صورت سوم شخص بشود بازی کرد؟ بله در Call of Duty: Modern Warfare 2 می‌شود و باید گفت یکی از بهترین تجربه‌های شما هم خواهد بود! در حالت سوم شخص وقتی گزینه‌ی Hardcore روشن باشد، شما در صفحه جز کاراکتر چیز دیگری نمیبینند یعنی کلاً HUD وجود ندارد و این هیجان آن گیم را به اوج خود میرساند. یکی از نکات جالب در بخش چند نفره وجود درجه است. یعنی شما با بدست آوردن امتیاز ارتقاء درجه پیدا می‌کنید و این یک نکته‌ی مثبت برای ایجاد انگیزه است و شما هرچه این درجه را بالاتر ببرید می‌توانید اسلحه‌های جدیدتر، لوازم جدیدتر و ... را آزاد کنید. همچنین همانند گذشته کلاس های مختلفی وجود دارد که با انتخاب هر کلاس اسلحه و مهمات شما تغییر می‌کند و همچنین شما می‌توانید کلاس خود را هم به این لیست اضافه کنید یعنی کلاس خود را بسازید و هر زمان که دوست داشتید از آن استفاده کنید. بعضی اسلحه‌هایی را که در شماره ی قبلی فقط می‌توانستید به عنوان اسلحه‌ی اول انتخاب کنید در این شماره فقط به عنوان اسلحه‌ی دوم در اختیار داشته باشید یعنی شما می‌توانید شاتگان و یا Assault Rifle را به جای یک کلت به عنوان اسلحه‌ی دوم انتخاب کنید، البته پیشنهاد می‌شود اسلحه‌ی دوم را یک اسلحه‌ی سبک انتخاب کنید چون همیشه تعویض اسلحه بین یک اسلحه‌ی سبک و یک اسلحه‌ی سنگین سریع‌تر است از خشابگذاری مجدد. 

              [تصویر:  s34334_call-of-duty-modern-warfare-2-1.jpg]                                     بعضی از کرکتر ها با monsterclip نمایش داده میشوند که همیار باوفا و در نوع خود اعجوبه ای هستند

گرافیک

از هم تغییراتی که سازندگان در موتور بازی به وجود اورده اند به کمک گرافیک بازی شتافته است. گرافیک و جلوه های بصری در بازی نسبت به نسخه قبل بهبود یافته است. میدان دید بسیار زیاد شده و افکت های مختلف به بخش گرافیک بازی اضافه شده اند. افکت HDR در بازی واقعا عالی طراحی شده است و در بعضی از مراحل بازی نور منعکس شده از سطح دریا شما را از خود بی خود میکند. همچنین افکت های دیگری چون Pixel Shader و Intel lisample در بازی عالی کار شده اند و نشان از نبوغ بالای اعضای IW دارند. نسخه قبلی در انیمیشن های شخصیت های بازی فوق العاده بود ولی MW2 در قسمت انیمیشن نسخه قبلی خود را هم تحت شعاع قرار داده است.انیمیشن های پریدن، پناه گرفتن، دویدن، شلیک کردن و.... دشمنان به لطف موشن کپچر در معنای واقعا کلمه فوق العاده هستند. تغییرات در موتور بازی بسیار زیاد شده است محیط فوق العاده پر جزییات تر شده است. افکت های برف باران ابر اتش گرد غبار و دود با نهایت دقت کار شده اند. موتور MW2 دیگر مانند نسخه قبلی با نزدیک شدن به دشمنان بافت ها را لود نمیکند. بلکه با تغییرات سازنده گان موتور این بازی ابتدا Texture ها را Stream میکند. همین قابلیت باعث شده است که بافت ها فوق العاده پر جزییات تر شوند و محیط بزرگ تر و میدان دید وسیع تر و افکت ها به نهایت حد خود برسند.همه Texture ها در بازی با نهایت کیفیت طراحی شده اند و افکت اب فوق العاده زیبا طراحی شده است. به طوریکه از دیدن این افکت در MW2 شگفت زده خواهید شد. همچنین افکت برف که واقعا در نوع خود عالیست البته باز هم این افکت به پای عناوینی چون UNCHARTED 2 نمی رسد. همچنین به گفته سازندگان این بازی از نهایت قدرت کنسول XBOX360 استفاده می کند.


 IW سعی کرده با تغییرات بسیار در موتور این بازی گرافیک را بسیار بالا تر ببرد. نور پردازی در MW2 واقعا عالیست و در این زمینه حرف اول را بر روی کنسول XBOX360 می زند. سایه ها هم کاملا داینامیک هستند و بسیار نرم طراحی شده اند. اجساد دشمنان پس از مرگ غیب نمی شود. کل بازی به صورت 60 فریم بر ثانیه اجرا می شود که در نوع خود فوق العاده است. البته در بعضی موارد شاهد افت فریم بر روی نسخه XBOX360 بازی بودم مانند لحظه هایی که تعداد دشمنان فوق العاده زیاد بود و انفجار های تمام صفحه و عظیم و نشستن خاک بر روی لنز دوربین! البته با اینکه هر دو نسخه کنسولی MW2 را بازی کردم شخصا هیچ تفاوتی بین دو نسخه PS3 و XBOX360 پیدا نکردم! این دو نسخه 99 درصد مشابه یکدیگر هستند و پیدا کردن تفاوت در این دو نسخه کاری بسیار سخت است البته لود بازی بر روی کنسول PS3 سریع تر انجام می گیرد که این یک چیز طبیعی هست چون SPU ها کد های بازی را فوق العاده سریع تر بارگذاری می کنند.در کل واقعا باید به IW افرین گفت! چون سعی کرده بازی در همه نسخه ها یکسان باشد. در کل گرافیک بازی بسیار بهتر از نسخه قبلی خود شده است. 

                       [تصویر:  c42857_k-bigpic.jpg]
                                گرافیک این نسخه تحت تاثیر محیطی داخلی آن اونم متناسب با زمان خودش ساخته شده

گیم پلی
گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه ی قبل تفاوت های چندانی ندارد و باید بگوییم که از همان هسته‌ی بسیار جذاب استفاده شده که با تغییراتی موجب بهبود آن نیز شده است تا جایی که باید بگویم گیم‌پلی این بازی نظیر ندارد. بخش Special Ops جدید که بسیار هم پر هیجان هم می‌باشد به شما این اجازه را میدهد که بعضی از مراحل قسمت داستانی را با دوستان خود و یا به صورت کاملاً تنها سپری کنید و بتوانید توانایی های خود را محک بزنید و افزایش دهید. همچنین بخش چند نفره‌ی بازی که بسیار قدرتمندتر و زیبا تر از نسخه‌ی قبلی ظاهر شده است.

هوش مصنوعی بازی در نوع خود عالیست و نمی شود ایرادی از ان گرفت. دشمنان به خوبی پناه می گیرند مخفی می شوند و به موقع حمله می کنند.​در این نسخه دشمنان شما میتوانند از بمب های خوشه ای استفاده کنند  که موجب به خسارات جدی در نیرو های شما میشود. هوش مصنوعی دشمنان در حالت هارد شما را وادار به عقب نشینی خواهد کرد به طوریکه در بعضی مواقع از تصمیم خود پشیمان خواهید شد. دشمنان به صدای پا های شما واکنش نشان می دهند همچنین ان ها می توانند دنبال شما بیایند در ها را باز کنند از ساختمان ها بالا بروند و یا از پشت به شما حمله بکنند. در عوض هوش مصنوعی یاران خودی انچنان تعریفی ندارد البته می شود گفت در بعضی از مراحل بازی خوب هستند ولی در بیتر مراحل بازی دست و پا گیر می شوند البته با عظمت بازی هیچ کدام از این موارد به چشم نخواهد امد در کل هوش مصنوعی یاران خود در سطح متوسط قرار دارد که می توانست بهتر از این باشد.


                           [تصویر:  i665674_callofduty402.jpg]
                          سیستم کاور گیری هم دست خوش تغییراتی شده البته نه به عنوان فقط پناهگیری

صداگذاری


صدا گذاری بازی که دیگر حرفی برای گفتن ندارد. MW از لحاظ صدا گذاری و موسیقی هنوز هم عالیست ولی MW2 باز هم صدا گذاری و موسیقی را عالی تر کرده است. موسیقی و صدا گذاری این بازی بدون شک شما را به اعماق میدان جنگ می برد. صدای اسلحه ها نارنجک ها و... واقعا عالی طراحی شده اند و دیگر بهتر از این نمی شود. حرکات لب شخصیت های بازی با صدای ان ها هم خوانی کامل دارد. همچنین صدای کاپیتان مک تاویش و دیگر شخصیت های بازی از گویندگان و بازیگران معروف قرض گرفته شده است در کل موسیقی بازی فوق العاده مهیج و با تم جنگی در بازی قرار گرفته است و دوبله شخصیت ها هم کاملا حرفه ایی انجام شده است. در کل صدا گذاری این بازی همانند شاهکار های هالیوودی شما را به اعماق بازی پرت خواهد کرد! پس اقعا بی انصافی است که بازی را با ولوم پایین تمام کنید!



فداکاری(این بخش رو از خودم اضافه کردم)
خوب شاید هممون تجربه کردیم که در این بازی چه خیانت هایی و چه فداکاری هایی طعنه ی بازی رو رنگین تر کرده.یکی از جلوه های خوب این بازی که حتی در نسخه های قبل تر مثل COD:world at war دیدیم فداکاری های شما در برابر دوستانتان وبلعکس است.من شخصا یکی از دلایل زیبایی و تاثیر گذاری بیشتر COD نسبت به BF رو در همین امر میدونم البته شاید در BF4 هم فداکاری وجود داشته باشه اما برگ برنده همیشه با COD بوده.مثلا در نسخه پنجم میبینیم که reznov که در COD:black ops 1 هم همراهیتون میکنه،به شما کمک میکنه تا پرچم Russia رو بر فراز ساختمان ساختمان قرار بدید.یا در COD:black ops 1 یکی از معدن چیان خودشو به زیره در قرار میده تاشما به راحتی رد شید و سپس خودش زیره فشار جان میده.

[تصویر:  o468387_call-of-duty-modern-warfare-2-20...6_640w.jpg]


                          [تصویر:  v964661_cache_2414296693.jpg]
                                                                     آماده،و حرکت به سوی جنگاوری

[تصویر:  x6294_call-of-duty-modern-warfare-2-2009...8_640w.jpg]
                                                                            سیستم جوی مختلف

DLCدر مورد تعداد نقشه‌ها هم باید بگویم کم نیستند و چه بسا با DLC‌هایی که در آینده برای آن در نظر گرفته شده است زیاد هم خواهند بود. بخش چندنفره با استفاده از فرمول موفق شماره‌ی قبلی و ارتقای آن، بسیار مهیج تر و سریع تر و مرگبار تر از بخش داستانی و Special Ops شده است. در این بخش شما با کلکسیونی از جوایز Kill Streak روبرو هستید. در شماره‌ی قبلی شما می‌توانستید حمله‌ی هوایی، حمله‌ی هلیکوپتر و بدست آوردن رادار را داشته باشید ولی در این شماره این جوایز بسیار بیشتر شده‌اند و شما علاوه بر آن می‌توانید رادار دشمن را از کار بیندازید، یک تانک داشته باشید، با استفاده از لپ‌تاپ موقعیت دشمن را گزارش کنید تا بمب بر سرشان ریخته شود و ... . مثلاً اگر شما بخواهید یک هلیکوپتر داشته باشید یا یازده Kill Streak داشته باشید ولی اگر نتوانید، مشکلی نیست چون جوایزی از این دست را می‌توانید در میدان جنگ پیدا کنید، فقط باید کمی جستجو کنید. در مورد Kill Streak باید تعریف کنم: یعنی شما قبل از اینکه توسط کس دیگری کشته شوید چند نفر را بکشید! هر مرده یک امتیاز.

نتیجه گیری

بازی در بخش داستانی نوآوری خاصی را برای نمایش ندارد ولی در دو بخش Special Ops و Multiplayer شاهد نوآوریهای بسیاری هستیم. با تمام این اوصاف شما شاهد بهترین FPS ساخته شده هستید و این یعنی Infinity Ward توانسته یک شاهکار دیگر را به دنیای بازی‌های رایانه‌ای معرفی نماید تا جایی که می‌توان گفت این عنوان بهترین FPS موجود است.

نویسنده:کیهان مقبلی                                                                                     با تشکر از شما





 
اساسا بازی ها را  بیشتر از 1  بار نمیرم  ولی  اینو 5 ار رفتم.نمیدونم چرا؟؟[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
کالاف اگه دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش [img]images/smi/s0 (29).gif[/img][img]images/smi/s0 (29).gif[/img][img]images/smi/s0 (29).gif[/img]

اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش [img]images/smi/s0 (29).gif[/img][img]images/smi/s0 (29).gif[/img][img]images/smi/s0 (29).gif[/img]

راستی اون سیاه پوسته که اول بازی بهت اموزش میده ( foley ) خیلی شبیه  اون سیاه پوسته که تو اولین دموی call of duty ghost , بود هستش !!!!!!!!!

دقت کرده بودین ؟؟؟؟ به نظرم خودشه !!!!!!!!!![img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img]
 
 
داداش نقدت عالی بود ولی باید بیشتر درباره ی موزیک های خارقالعاده این بازی(شاهکار هانس زیمر) مینوشتی[img]images/smi/s0 (41).gif[/img]
نقل‌قول: ببخشید اصلا هواسم نبود دفعه بعد دیگه مینویسم
 
خیلی دوستش داشتم ، بخصوص پایان بازی ؛ واقعا عالی تموم شد...[img]images/smi/s0 (24).gif[/img]

ممنون بابت نقد عالیتون![img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img]
واقعا بازیه عالیی بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img]
من اونجاش که ghost مرد گریم گرفت[img]images/smi/s0 (38).gif[/img][img]images/smi/s0 (38).gif[/img][img]images/smi/s0 (38).gif[/img]
اساساً در موقع مرگ ghost  باید یک کرکتر مجذوب دیگه ای جاش انتخاب میکردن.نمیدونم چرا؟![img]images/smi/s0 (66).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img]
واقعا این سری رو بیشتر از سری COD دوست داشتم[img]images/smi/s0 (24).gif[/img]
ممنون به خاطر نقدت [img]images/smi/s0 (74).gif[/img] یاد چند سال پیش افتادم[img]images/smi/s0 (83).gif[/img]
دمت گرم خیلی خلی خوب بود اینو همین جوری نمیگم دارم راستش رو میگم چون کلا ادمی هستم که بیخودی از
کسی تعریف نمیکنم
خیلی خوب نوشتی برای همه بخش ها وقت گذاشته بودی (البته بعضی چیز ها رو چند بار نوشتی ))

از نظر نگارشی خیلی خوب بود ولی در یه قسمت دیگه خیلی از کلمه(( شما)) استفاده کردی
خسته نباشی
____
در مورد خود بازی هم که شاهکار بود خیلی ازش خوشم اومد (برعکس نسخه 3 این بازی )
صفحه‌ها: 1 2