Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا

نسخه‌ی کامل: بازگشت انسان ها به آرزوی سفر به کهکشان ( نقد و بررسی Mass Effect 3 )
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
[تصویر:  Mass_Effect_3_boxshot.jpg]
ناشر: Electronic Arts
سازنده: BioWare
سبک: Action Role-Playing
پلتفورم ها: PC | PS3 | X360
تاریخ انتشار: March 6, 2012
رده بندی سنی : +18

مقدمه :
​[/b]
[align=justify]سری بازی های Mass Effect بدون شک یکی از بهترین عنوان هایی هستند که می توان آن ها را تجربه کرد. همچنین این سری را می توان بهترین اثر از استودیوی BioWare دانست. نسخه های قبلی Mass Effect در زمانی که راهی بازار شدند، توانستند به عنوان های خوبی تبدیل شوند. Mass Effect 1 بازی خوبی بود، Mass Effect 2 عنوان بهتری نسبت به نسخه اول بود و Mass Effect 3 عالی ترین نسخه در بین این سه گانه به حساب می آید.
داستاندر سال 2157 میلادی انسان کشف می کند که در دنیا تنها نیست و موجودات دیگری نیز در آن زندگی می کنند. 30 سال بعد، انسان ها در کنار سایر نژادهای موجود در دنیا با هم ارتباط برقرار می کنند و اینگونه به نظر می رسد که کل نژادها به خوبی در کنار یکدیگر زندگی می کنند. اما این زندگی ایده آل با نمایان شدن نژادی دیگر که Reaperها نام دارند، به خطر می افتد. Reaperها در هر 50 هزار سال یکبار، کل دنیا را از موجودات زنده پاک می کنند و همه را از بین می برند و دوباره ناپدید می شوند. رهبران دنیا که شامل افرادی از نژادهای مختلف می شوند، این موضوع را باور نمی کنند. در این بین تنها یک نفر خطر حمله Reaperها را واقعی می داند.او اکنون قهرمانی که است زندگی تمام کهکشان ها در دستانش قرار دارد. Mass Effect 3 با چنین دیالوگ هایی شروع می شود. داستان، دنباله اتفاقاتی است که در نسخه های قبل رخ داده اند. فرمانده شپارد که در نسخه اول به عنوان اولین کارآگاه انسان در کل دنیا انتخاب شد، راهی مأموریتی می شود که در انتهای آن مشخص شد که در آینده ای نه چندان دور، Reaperها قصد نابودی کل دنیا را دارند. در Mass Effect 2 او با تهدیدی دیگر به نام Collectorها مواجه می شود. گروهی که در کنار Reaperها قصد دارند انسان را نابود کنند. شپارد توسط Collectorها کشته می شود، اما توسط تشکیلات دیگری از انسان ها که Cerberus نام داشت، به زندگی بازمی گردد تا بتواند با Collectorها مبارزه کند.
 [align=center][تصویر:  615759_20120308_640screen002.jpg]
در پایان ماجرا، مشخص می شود که ایلوسیومن (Illusiveman) که رئیس Cerberus است، از شپارد برای رسیدن به مقصود خودش سوء استفاده کرده و در حقیقت از شپارد به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف نهایی اش بهره برده است. حال در Mass Effect 3 داستان به مرحله حساس تری رسیده و دنیا بیش از پیش خطر حمله Reaperها را جدی گرفته است. ماجراهای ME3 از جایی شروع می شود که Reaperها به زمین حمله می کنند. شپارد و یارانش در سفینه Normandy برای کمک گرفتن از سایر نژادهای موجود در کهکشان، زمین را ترک می کنند و به تنها امید بشر برای نابودی Reaperها تبدیل می شود.شپارد در اولین مأموریتش به مریخ می رود تا بتواند اطلاعاتی از یک سلاح ویژه که می تواند Reaperها را نابود کند، بدست بیاورد. اما قبل از او، نیروهای Cerberus به آنجا رسیده اند و اطلاعات را زودتر از شپارد بدست می آورند. در طول این مأموریت اتفاقات زیادی رخ می دهند که حتی اشلی ویلیامیز (Ashley Williams) که یکی از یاران شپارد از نسخه اول این سری از بازی ها بود نیز به شدت مجروح می شود. شپارد پس از این مأموریت به Citadel بازمی گردد تا بتواند با ارائه اطلاعات مفید، کاری کند که نژادهای مختلف با هم متحد شوند و نیروهایی برای از بین بردن Reaperها به زمین بفرستند. اما برنامه به صورتی که شپارد در نظر دارد، پیش نمی رود و توافقی در این زمینه صورت نمی گیرد. اینجاست که شپارد باید دست به کارهای مختلفی بزند تا بتواند نژاد های مختلف را برای مبارزه با Reaperها متقاعد کند.
 
[تصویر:  615759_20120308_640screen003.jpg]
Mass Effect 3 داستان بسیار خوبی را برای بازیکنان روایت می کند. این بازی از صحنه ها و قسمت های بسیار زیادی تشکیل شده که داستان بازی را هیجان انگیز و عالی جلوه می دهد. یکی دیگر از قسمت های جالب در روایت داستان این است که در این بازی بیش از پیش با ترس ها و رویاهای شپارد رو در رو می شوید. در این نسخه می توانید از زوایای جدیدتر نیز با شخصیت شپارد آشنا شوید. مبارزه او با Reaperها آسان نیست و به خوبی بر این موضوع آگاهی دارد. همین موضوع باعث شده تا در این نسخه با نگرانی های او در اینباره نیز بیشتر آشنا شوید. از طرف دیگر استودیوی BioWare داستان بازی را بسیار Interactive کرده تا بازیکنان بتوانند تأثیر بیشتری در روند سپری شدن داستان داشته باشند. بازی از تصمیم گیری ها و انتخاب های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن ها می توانند تأثیر زیادی در روند بازی داشته باشند. این موضوع نه تنها باعث شده که هر بازیکن یک تجربه منحصر به فرد از این عنوان را بدست بیاورد، بلکه باعث شده ارزش چند بار بازی کردن آن نیز بیشتر شود.
 
[تصویر:  615759_20120131_640screen004.jpg]
گرافیکاین بازی همانند نسخه های قبلی توسط موتور بازیسازی Unreal Engine 3 ساخته شده است. Mass Effect 3 در مقایسه با نسخه قبلی اش بهتر ظاهر شده و بازیکنان شاهد Polish بیشتر بازی هستند. کیفیت بافت ها بالاتر رفته و از جزئیات بیشتری تشکیل شده اند. بازی از محیط های بسیار زیادی تشکیل شده که هر کدام از آن ها به زیبایی طراحی شده اند و تنوع آن ها نیز باعث شده بازی همیشه برای بازیکنان جذابیت داشته باشد. در تمام محیط های بازی شاهد جزئیات بسیار خوبی خواهید بود و این موضوع بیانگر این است که تیم سازنده دقت بسیار خوبی روی طراحی محیط ها داشته و از چیزی به سادگی عبور نکرده است. طراحی شخصیت های بازی خوب از کار درآمده است.در کنار شخصیت هایی اصلی بازی که تعداد آن ها کم نیست، شخصیت های معمولی بازی نیز با جزئیات مناسبی طراحی شده اند و قابل قبول به نظر می رسند. از طرف دیگر، طراحی لباس های آن ها نیز بسیار خوب به نظر می رسند. جلوه های ویژه مانند انفجارها، دود، آتش، تخریب ها و... نیز واقعاً سینمایی در بازی طراحی شده اند و جلوه تازه ای به این عنوان بخشیده اند. انیمیشن های شخصیت های بازی در مقایسه با نسخه های قبلی نیز بسیار بهتر شده اند. این موضوع در شخصیت شپارد بیشتر می شود. اضافه شدن انیمیشن هایی مانند پریدن به اطراف، پنهان شدن بهتر پشت اشیاء مختلف، دویدن های بهتر و... باعث شده که کنترل او بسیار روان و خوب به نظر برسد.
 
[تصویر:  995452_120305_640screen009.jpg]
موسیقی/صداگذاریموسیقی های بسیار خوبی برای Mass Effect 3 ساخته شده اند. تنوع آن ها بسیار خوب است و همیشه یک موسیقی بسیار زیبا را در طول بازی می شنوید. در صحنه های مختلف موسیقی به بهترین شکل شما را در فضای بازی قرار می دهد که واقعاً این کار به شکل بسیار خوبی طراحی شده است. در Mass Effect 3 شاهد لحظات احساسی زیادی خواهید بود که موسیقی در آن ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در این صحنه ها موسیقی های آرامی که برای بازی ساخته شده، پخش می شوند که واقعاً آن صحنه را پر از احساس می کند. در صحنه های اکشن نیز موسیقی های حماسی بازی واقعاً خوب از کار درآمده اند و هیجان بسیار بالایی را به بازیکنان انتقال می دهند.موسیقی های این بازی یکی از بهترین المان های موجود در بازی هستند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که موسیقی های این بازی توسط آهنگسازان مختلفی ساخته شده اند. برخی از موسیقی های بازی ساخته آقای کلینت منسل (Clint Mansell) هستند که فیلم های زیادی چونBlack Swan  را آهنگسازی کرده است. در کنار او، آقای کریستوفر لنرتز (Christopher Lennertz) نیز برخی دیگر از موسیقی های بازی را ساخته که از آثار قبلی او می توان به ساخت موسیقی های MoH: Rising Sun ،MoH: Pacific Assault ،MoH: European Assault و DLCهای Mass Effect 2 اشاره کرد. همچنین برخی از موسیقی های بازی ساخته آقای ساشا دیکیسیان (Sascha Dikiciyan) است که کارهای او را در بازی های Borderlands ،Prototype و Splinter Cell: Double Agent شنیده اید.
 
[تصویر:  aa.jpg]
آقای کریس ولاسکو (Cris Velasco) نیز از دیگر آهنگسازان بازی است که قبلاً برخی از موسیقی های سری God of War ،Clive Barker's Jericho و چند عنوان دیگر را ساخته است. در آخر نیز آقای سم هالیک (Sam Hulick) نیز قرار دارد که موسیقی های Mass Effect و Mass Effect 2 را ساخته بود. استفاده از آهنگسازان بسیار خوب باعث شده تا شاهد نتیجه عالی ای در بخش موسیقی باشیم. از طرف دیگر، صداگذاری روی شخصیت های بازی نیز بسیار خوب کار شده و شاهد این موضوع هستیم که صداگذاران به خوبی توانسته اند جای شخصیت های بازی صحبت کنند. صداگذاری روی شخصیت مرد فرمانده شپارد توسط مارک میر (Mark Meer) صورت گرفته که علاوه بر کار صداگذاری در نسخه های قبلی این سری از بازی ها، در بازی های Dragon Age ،Jade Empire ،Neverwinter Nights و... نیز به صداگذاری پرداخته و در انیمیشن ها و فیلم های مختلف هم به ایفای نقش پرداخته است.همچنین اشخاصی مانند جنیفر هیل (Jennifer Hale) بجای فرمانده شپارد زن، وون استراهوسکی (Yvonne Strahovski) بجای میراندا (Miranda)، تریسا هلفر (Tricia Helfer) بجای شخصیت ادی (EDI)، ست گرین (Seth Green) بجای جوکر (Joker)، مارتین شین (Martin Sheen) بجای ایلوسیومن به همراه صداپیشگان دیگر در این بازی روی شخصیت های مختلف صحبت کرده اند. دیالوگ های خوبی برای بازی خلق شده اند که به شکل خوبی توسط صداپیشگان در طول بازی گفته می شوند. در Mass Effect 3 بیش از 40 هزار دیالوگ دارد که هر کدام از آن ها می تواند شامل مدت زیادی صحبت کردن باشد.
[تصویر:  Mass-Effect-34-N-328055-13.jpg]
گیم پلیMass Effect 3 در بخش گیم پلی تغییرات خوبی را شاهد بوده و همین تغییرات باعث شده که افراد بیشتری به سمت این بازی جذب شوند. از مهمترین تغییرات بازی این است که بازیکنان در این نسخه این حق انتخاب را دارند که روند بازی را از ابتدا خودشان انتخاب کنند. بازی برای شروع، 3 حالت را پیش روی بازیکنان قرار می دهد. در منوی Choose your Experience که در ابتدای بازی پیش روی بازیکنان قرار می گیرد، می توانید از بین 3 حالت Action ،Role-Playing و Story یکی را انتخاب کنید و وارد بازی شوید. در حالت Action با یک بازی اکشن روبرو خواهید و دیگر خبری از انتخاب دیالوگ ها و المان های نقش آفرینی در آن نخواهد بود.در واقع با انتخاب این حالت می توانید تجربه یک Gears of War جدید را از این بازی بدست بیاورید. با انتخاب گزینه Role-Playing بازی را به شکل کلاسیک سری بازی هایMass Effect  دنبال می کنید که در این حالت می توانید شخصیت خود را خلق کنید، قدرت های مختلف برای او به وجود بیاورید و دیالوگ ها را خودتان انتخاب کنید و در روند بازی دخالت داشته باشید. با انتخاب حالت Story نیز می توانید کنترل شپارد را در حالتی بدست بگیرید که قسمت های مهم بازی به صورت Cutscene روایت می شوند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که اگر از جمله بازیکنانی هستید که قصد دارید با استفاده از Save بازی Mass Effect 2 این عنوان را ادامه دهید، دیگر با این انتخاب ها روبرو نخواهید بود و بازی شما را به حالت Role-Playing می برد.
 
[تصویر:  995452_20120104_640screen001.jpg]
اگر از Saveهای نسخه قبل وارد این بازی شوید، می توانید قدرت های خود را داشته باشید و بازی را با شکل بهتری آغاز کنید. در نسخه های قبلی المان های اکشن بازی بیشتر از المان های نقش آفرینی بودند، اما در این بازی المان های نقش آفرینی بیشتر شده و بازیکنان با تعادل بهتری روبرو خواهند شد. می توانید شخصیت خود را به هر شکل که دوست دارید خلق کنید و کلاس های مختلف را برای او انتخاب کنید. انتخاب این کلاس ها در شکل مبارزه و قدرت های ویژه ای که در اختیار شخصیت بازی قرار می گیرند، تأثیرگذار هستند. شخصیت اصلی از المان های مختلفی برخوردار است که در طول بازی باید به اشکال گوناگون آن ها را ارتقاء دهید.البته همچنان حالت Auto نیز برای این بخش قرار دارد که می توانید به وسیله آن، قدرت های شخصیت بازی را به شکل خودکار ارتقاء دهید. البته ما پیشنهاد می کنیم که قدرت ها را به صورت دستی افزایش دهید تا بتوانید قسمت های مورد نیاز را زودتر تقویت کنید. در ME3 انتخاب هایی که پیش رو خواهید داشت، بیشتر از نسخه های قبلی هستند و این موضوع یک چالش بزرگتر را پیش روی بازیکنان قرار داده است. با انتخاب دیالوگ های مناسب می توانید میزان مشخصی Reputation بدست بیاورید. همانند Mass Effect 2 هر چه از Reputation بیشتری برخوردار باشید، می توانید دیالوگ های بهتری را انتخاب کنید و در تصمیم گیری ها موفق تر باشید. این موضوع یکی از مهمترین قسمت های بازی است که باید حتماً به آن توجه داشته باشید.
 
[تصویر:  ss_preview_me3_e3_screen_1.jpg.jpg?slideshow=true]
همان طور که در قسمت داستان اشاره کردیم، انتخاب ها نقش مهمی را در این بازی ایفا می کنند که میزان Reputation در آن ها نقش مهمی خواهد داشت. البته باید به این موضوع اشاره کرد که حالت Reputation همچنان دارای دو قسمت خوب و بد است که میزان آن به نوع انتخاب دیالوگ ها تغییر می کند. انتخاب هایی که در این بازی انجام می دهید، در نحوه پایان یافتن بازی نیز تأثیرگذار هستند و به همین دلیل ممکن است هر بازیکن با یکی از چند پایان مختلف که برای این بازی در نظر گرفته شده، مواجه شود. قسمت های اکشن نیز روی المان های نقش آفرینی پایه ریزی شده اند. اگر قدرت های شخصیت بازی را به شکل خود ارتقاء ندهید، در مبارزه ها با مشکلات زیادی برخورد خواهید کرد و روند بازی برای شما سخت تر از حالت معمول می شود. تنوع دشمنان در این بازی بیش از نسخه های قبلی است.این موضوع به این معنا است که باید با دشمنان جدید به شکل های مختلف مبارزه کنید. استفاده از قدرت شخصیت اصلی و دو هم گروهی ای که در اکثر مراحل همراه شما هستند، باعث می شود که بتوانید در نبردها بهتر از دشمنان عمل کنید. در حالت نقش آفرینی، میزان سلامتی به صورت خودکار پر نمی شود و بازیکنان باید به وسیله قابلیتی که در اختیار دارند، سلامتی خود را بازگردانند. پس باید به این موضوع نیز توجه کنید که نمی توانید در زمان مبارزه همانند یک بازی اکشن ظاهر شوید. باید از مهماتی که در اختیار دارید به خوبی استفاده کنید و در مکان های مناسب پنهان شوید تا بتوانید در مبارزه ها پیروز شوید.
 
[تصویر:  995452_20120104_640screen007.jpg]
اگر نسخه های قبلی را تجربه کرده باشید، حتماً Omni Toolsهایی که شخصیت های اصلی در اختیار دارند را مشاهده کرده اید. در ME3 به وسیله Omniها می توان در نبردهای نزدیک دشمنان را از بین برد که این قابلیت در بسیاری از قسمت های حساس می تواند کارگشا باشد. در Mass Effect 3 برای اولین بار شاهد قسمت آنلاین هستیم. قسمتی که با دارا بودن بخش های مختلف می تواند ساعت ها گیم پلی و هیجان را برای شما به ارمغان بیاورد. در بخش چندنفره بازی که Galaxy at War نام دارد، بازیکنان می توانند با 3 نفر دیگر راهی مأموریت هایی شوند که در قسمت داستانی وجود ندارند و از این نظر بسیار منحصر به فرد هستند. اگر این قسمت ها را به پایان برسانید، شانس بیشتری دارید تا بتوانید بازی را در قسمت داستانی در حالت Perfect Ending به پایان برسانید.
[تصویر:  mass-effect-3-screenshots-06-large.jpg]
نتیجه گیرینسخه سوم سری Mass Effect بدون شک یکی از بهترین بازی های امسال خواهد بود. این بازی با دارا بودن یک بخش داستانی فوق العاده و بخش چندنفره هیجان انگیز می تواند بازیکنان زیادی را به سمت خودش جذب کند. Mass Effect 3 یک پایان بسیار خوب برای داستان فرمانده شپارد است.

امتیازات:
 
[align=right]گیم پلی: 
9
 
[align=right]گرافیک: 
9
 
[align=right]نوآوری: 
8
 
[align=right]صداگذاری: 
10
 
[align=right]جذابیت: 
10
 
امتیاز کل:[align=right] 
9.1


 
خیلی بازی خوبی بود.می خوام دوباره بازی کنم
(07-31-2013, 04:29 PM)'arvin2013' نوشته است: [ -> ]گند ترین بازی جهان...........  گیم پلی: 1  گرافیک: 1  نوآوری: 1  صداگذاری: 1  جذابیت: 1 امتیاز کل: 1
_____________________________________________

داداش باز یه چیز میگفتی که بشه باور کرد .
اخه گرافیک 1[img]images/smi/s0 (5).gif[/img]
اگه یک باشه که از قارچ خور هم چرت تر میشد.
ولی خب هر کسی یه نظری داره و من هم به نظر شما احترام میزارم.
ممنون که نظر دادین[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
 
نقدت خوب بود آفرین[img]images/smi/s0 (62).gif[/img]
بازیش یک نقش آفرینی بی نظیر بود
با نقدت سازگار بودم اما با بازی نه افتضاهه اصلا نمیدونی سرو ته بازی کجاس[img]/images/smi/new/112 (1).gif[/img]
تنها بازی نقش افرینی که  خوشم اومد و تمومش کردم.
ممنون نقدت خوب بود.[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
من تا به حال این عنوان رو تجربه نکردم.[img]images/smi/s0 (60).gif[/img] ارزش خریدن و بازی کردن داره؟؟[img]/images/smi/new/7.gif[/img] 
والا من که مشکلی تو این بازی ندیدم [img]images/smi/s0 (43).gif[/img] اونا یی هم که میگن بازیش بده مطمئن باش نوبی بیش نیستند [img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
سپاس بابت مطلب.
آره هرچی نوب در کاره یا فن سونی هستش یا میان از بازی هایی که اختصاصی سونی نیست رو میگن مشکل داره! [img]images/smi/s0 (83).gif[/img][img]images/smi/s0 (86).gif[/img][img]images/smi/s0 (38).gif[/img]
آخه من موندم اینا کی میخوان درست فکر کنن؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (66).gif[/img]
یه بازی به این خوبی رو میگید آشغال ؟! [img]images/smi/s0 (34).gif[/img][img]images/smi/s0 (5).gif[/img] واقعا که متاسفام براتون ! [img]images/smi/s0 (53).gif[/img]
[img]images/smi/s0 (41).gif[/img][img]images/smi/s0 (41).gif[/img][img]images/smi/s0 (41).gif[/img] ای خدا دوباره یادم آوردید !! [img]images/smi/s0 (41).gif[/img][img]images/smi/s0 (41).gif[/img][img]images/smi/s0 (41).gif[/img]
من برم از شماره 1 شروع کنم بازی رو .[img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
آهای،کسایی که دارید به این بازی توهین می کنید،باید بگم که به هیچ وجح چیز بدی توی این بازی نمی شه پیدا کرد...[img]images/smi/s0 (86).gif[/img]

از همه نظر عالی.داستان تاثیر گذار،گیم پلی خیلی خوب و روون،صدا گذاری و آهنگو ایناش که دیگه اصلا جای حرف نمیزاره،جذابیتش هم که بیست[img]images/smi/s0 (29).gif[/img]

من به هیچ وجهاز این بازی بدم نیومد،و به نظر من توی این بازی هیچ ضعفی دیده نمی شد. و در ضمن،آقای 
Amir Knight،به نظر من حتما بازیو بگیر،اگه نگیری نصف عمرت بر فناست
[img]images/smi/s0 (24).gif[/img]
صفحه‌ها: 1 2