Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا
آشنایی با زبان گیم میکر(GML) - نسخه‌ی قابل چاپ

+- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com)
+-- انجمن: صنعت بازی سازی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C)
+--- انجمن: انجمن بازی سازان (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86)
+---- انجمن: مطالب آموزشی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C)
+---- موضوع: آشنایی با زبان گیم میکر(GML) (/Thread-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D9%85-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1-GML)



آشنایی با زبان گیم میکر(GML) - kernel - 01-15-2014

با سلام خدمت تمامی دوستان
دیدم بازی که میزارم زیاد طرفدار نداره برای همین تصمیم گرفتم آموزش ساخت بازی بزارم.
تو این تاپیک می خوام یه آشنایی کلی با زبان برنامه نویسی گیم میکر داشته باشیم و بعداً هم یه سری آموزش های دیگه میزارم.
پیشنهاد میکنم قبل از خوندن این آموزش یه آشنایی با برنامه گیم میکر داشته باشید
اگه بخوام در مورد فواید استفاده از کد توی بازی بگم درواقع میشه گفت حجم بازی رو کاهش میده چون شما دیگه نیازی به استفاده از اکشن های آماده ندارید.دوم انعطاف بازی بیشتر میشه یعنی شما میتونید هرچیزی رو که می خوتید به روش خودتون توی گیم میکر پیاده سازی کنید
نسخه پیشنهادی من برای این آموزش گیم میکر 8 هست البته توی نسخه های دیگه هم جواب میده.

توجه داشته باشید که تمامی کد های شما باید درون دو {...} نوشته بشند و در پایان هر دستوری که مینویسین هم باید ; قرار گرفته بشه.

متغیر

متغیر ها در واقع حافظه هایی هستند که شما می تونید چیز هایی رو که می خواین در اونها نگهداری و ذخیره کنید
در گیم میکر سه نوع متغیر وجود داره که به ترتیب:number,string و Bool رو شامل میشه
تعریف متغیر کار خاصی نداره فقط کافیه شما یک اسم انتخاب کنید و بعد یک مقدار برای اون تعریف کنید که این مقدار میتونه یکی از اون سه حالت باشه.
برای انتخاب اسم دقت داشته باشید که از اسم منابعی که خودتون وارد کردید استفاده نکنید مثل اسپرایت ها،صداها و آبجکت ها
توجه داشته باشید که اگر نام متغیر را با حروف کوچک مینویسید در آبجکت های دیگر هم با همان حروف کوچک بنویسید زیرا گیم میکر به بزرگی و کوچکی حرف ها حساس است.
نمونه هایی از متغیر ها: 
;a=100 متغیری از نوع عدی یا number 
;move=false متغیری از نوع منطقی یا bool
;"name="houman متغیری از نوع رشته ای یا string


عملگرها

+,-,/,*


عملگر +


این عمل گر برای جمع دو متغیر یا رشته استفاده می کنیم
مثل:

;a=10
;b=10
;c=a+b


پس در واقع مقدار c میشه 20
البته حتماً لزومی نداره از عدد استفاده کنید متغیر میتونه رشته ای باشه و جمع هم بسته بشه.

پس عملگر های دیگه مثل منها،تقسیم و ضرب کارشون مشخصه


شرط ها

if


این شرط در واقع همون اگر خودمونه که کاربردش به این صورته

}(if(score==100
;()game_end
{


ابتدا if رو نوشتیم و بعد در داخل پرانتز شرطی که می خواستیم رو نوشتی مثلاً من اینجا نوشتم اگر امتیاز به صد رسید.دقت داشته باشید که بهتر است برای شرطمون از یک مساوی استفاده نینیم زیرا مساوی برای متغیرهاست و برای انتساب به کار میره.


and
 
این شرط برای تعیین دو یا چند چرط به صورت همزمان است
مثلاً:


}(f(live==0 and score==0
;()game_end
{


or

این شرط به معنی یا هست و کارش هم دیگه نیاز به توضیح نداره
این شرط همانند شرط بالا استفاده میشود.

بزگتر و کوچکتر > < و بزرگتر مساوی یا کوچکتر مساوی <== ==>

دیگه معلومه که چیکار می کنند و به این صورت استفاده میشن:

}(if(a < 10
;a = a+10 
}
                                                  
}(if(p <= 1
;p = p-20 




فکر می کنم تا اینجا کافی باشه بقیه شرط ها و قسمت ها رو هم بعداً اضافه می کنم
با تشکر
 

 


RE: آشنایی با زبان گیم میکر(GML) - nami1 - 01-15-2014

کار خیلی جالب و خوبی میکنین که اموزش قرار میدین حتما ازش استفاده میکنم[img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]