تاریخچه ی شرکت EA - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: انجمن های عمومی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C) +--- انجمن: گفت و گوی آزاد (https://forum.gamefa.com/Forum-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF) +--- موضوع: تاریخچه ی شرکت EA (/Thread-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-EA) |
تاریخچه ی شرکت EA - Yashar - 08-20-2012 الکترونیک آرتس الکترونیک آرتز یا به طور مختصر ایاِی (به انگلیسی: Electronic Arts) شرکتی آمریکایی است که از بزرگترین شرکتهای تولید و توزیع بازیهای کامپیوتری به شمار میآید. تریپ هاوکینگز این شرکت را در سال ۱۹۸۲ تأسیس کرد و هدف اولیهٔ او تولید انواعی از بازیهای کامپیوتری بود که در خانه میتوان با آنها بازی کرد. ایاِی در اواخر دههٔ ۸۰ به بهبود و توسعهٔ حوزهٔ کاری خود در زمینهٔ بازیهای کامپیوتری پرداخت و با جذب چندین چهرهٔ مبتکر، موفق به رشد و توسعهٔ بسیار در این زمینه شد. شرکت ایاِی در سال ۲۰۰۷ رتبهٔ هشتم در فهرست بزگترین شرکتهای طراحی نرمافزار را به خود اختصاص داد. درآمد سالانهٔ شرکت ایاِی در مه ۲۰۰۸ به بیش از ۴٫۰۲ میلیارد دلار رسید و این مقدار، رو به افزایش است. موفقترین بازیهای ایاِی، بازیهای ورزشی ( که توسط بخش EaSports، وابسته به این شرکت تولید میشود)، بازیهای برگرفته از فیلمهای محبوب و البته بازیهای معروفی است که این شرکت همواره به ساختن آنها مشغول بوده است؛ از جملهٔ این بازیها میتوان به بازیهایی مانند رُود راش، نید فور اسپید، مدال افتخار، سیمز، بَتِل فیلد و برن اَوت اشاره کرد. تاریخچه ۱۹۸۲-۱۹۹۱ در فوریهٔ سال ۱۹۸۲ تریپ هاوکینگز با دان ولنتاین از شرکت سیکویا کپیتال جهت سرمایه گذاری در زمینهٔ تازه و توأم با ریسک یعنی تأسیس شرکت Amizin' Software (تولید نرمافزارهای سرگرم کننده) جلسهای تشکیل داد. دان ولنتاین، هاوکینگز را تشویق به ترک شرکت اپل که او در آنجا مدیر بازاریابی تولید بود-کرد و به او اجازهٔ استفاده از محیط خالی دفتر خود را داد تا او بتواند فعالیت خود را آغاز کند. در ۲۸ می سال ۱۹۸۲ هاوکینگز با سرمایهای معادل ۲۰۰٫۰۰۰ دلار شرکت خود را به ثبت رساند. هفت ماه بعد او این سرمایه را، با توجه به وام هایی که از شرکتهایی مانند سیکویا کپیتال، کلِینر پرکینز اند بایِرز و سِوین روزِن فاندرز گرفته بود، به ۲ میلیون دلار افزایش داد. در همان سال او به همراه اولین کارمند خود، ریچ مِلمون، برنامهٔ شرکت خود را بهبود بخشید. در همان زمان او دو تن از کارمندان قبلی خود را که با او در شرکت اپل کار میکردنند، به جمع کارمندان خود اضافه کرد و به کمک این دو تن او در ماههای سپتامر و اکتبر توانست برنامهٔ تجاری شرکتش را بهبود بخشد. در این بین، هاوکینگز که به دلیل استخدام ۱۱ نفر دیگر به کمبود مکان در دفتر ولنتاین دچار شده بود، دفتر شرکتش را به سَن مَتِئو نقل مکان داد. دفتر این شرکت به باند فرودگاه سَن فرانسیسکو مشرف بود. تغییر نام کارمندانی که تازه استخدام شده بودند از اسم این شرکت (Amazin' Software) خوششان نمیآمد. به همین دلیل هاوکینگز جلسهای برگزار کرد. آن شب همهٔ کارکنان قول دادند که تا قبل از طلوع آفتاب با اسمی جدید به توافق برسند. هاوکینگز به کسانی که در شرکتش طراحی نرمافزارها را بر عهده داشتند، Software Artists (طراحان نرمافزار) میگفت و به همین دلیل او و مِلمون عبارت SoftwareArts را پیشنهاد دادند. اما دَن بریکلین این نام را نپذیرفت. هاوکینگز کلمهٔ Electonic را خیلی دوست داشت، بنابراین او عبارت Electronic Artists و Electronic Arts را پیشنهاد کرد. به نظر میآمد که همه از عبارت Electronic Artists خوششان آمده باشد تا اینکه استیو هِیس جملهای را به زبان آورد: "ما طراحان نیستیم آنها هستند..." یعنی کسانی که ایدهها را میدهند طراح هستند نه کسانی که آنها را میسازند. بنابراین همه با عبارت Electronic Arts موافقت کردند و نام شرکت از Amazin' Software به Electronic Arts تغییر یافت. خروج هاوکینگز بعد از سالها فعالیت موفقیت آمیز، هنگامی که شرکت ایاِی تصمیم به ساخت بازی برای دیگر کنسولها گرفت، تریپ هاوکینگز از شرکت الکترونیک آرتز استعفا کرد. ۱۹۹۱-۲۰۰۷ در حال حاضر مقر اصلی شرکت الکترونیک آرتز در ردوود شورز (Redwood Shores)، در همسایگی شهر ردوود سیتی (Redwood City)، کالیفرنیا است. بعد از خروج تریپ هاوکینگز، لری پروبست رئیس این شرکت شد. ۲۰۰۷ در این سال لری پروبست از سمت خود استعفا کرد و به جمع مدیران پیوست؛ بدین ترتیب، جان ریسیتیلو به عنوان رئیس ایاِی انتخاب شود. بخش بندی در ژوئن سال ۲۰۰۷ ریسیتیلو اقدام به بخش بندی این شرکت کرد: هر بخش مسئول بازیهای خود. با این کار نه تنها کیفیت بازیها افزایش یافت، بلکه سرعت انتشار و توزیع آنها هم بالاتر رفت. بازی برای مکینتاش در سال ۲۰۰۷ شرکت ایاِی اعلام کرد که از این پس در کنار هر نسخه از بازیهای خود، نسخهٔ مکینتاش آن بازی را هم تولید میکند تا استفاده کنندگان این سیستمعامل هم بتوانند از محصولات این شرکت استفاده کنند. بخشها و استودیوهای مختلف شرکت ایاِی الکترونیک آرتز از 4 بخش اصلی درست شده است(به همراه نام استودیوهای هر بخش): ایاِی گِیمز (EaGames): این بخش مسئول ساخت بازیهای حادثهای ماجرایی، مسابقهای، رزمی و نقش بازی (Role Playing) است. رهبری این بخش را فرانک گیبو بر عهده دارد. ایاِی ردوود شورز (Redwood Shores) ایاِی لوس آنجلس (LosAngles) ایاِی مونترال (Montreal) بایو وِیر (BioWare) دایس (Dice) پندمیک (pandemic) بلک باکس (Black Box) مکسیس (maxis) فینامیک (Phenomic) کریتریون (Criterion) میتیک (Mythic) ایاِی اسپرتز (EaSports): این بخش بازیهای ورزشی را تولید میکند. این بازیها عبارتند از:فوتبال (فیفا ساکر)، فوتبال آمریکایی (مَدن انافال)، بسکتبال (انبیای)، بوکس (فایت نایت)، گلف (تایگروودز پی جی اِی تور)، هاکی (اناچال) و راگبی. رهبری این بخش را پیتر مور در اختیار دارد. ایاِی تیبوران (فلوریدا) (Tiburon) ایاِی کانادا (ون کو وِر) (Canada) ایاِی اسپرتس بیگ (سن فرانسیسکو) (Big) ایاِی کژوال اینترتینمنت (Ea Casual Entertainment): این بخش برای کسانی که به طور معمول از این بازیها استفاده میکنند و نیز کسانی که استفاده کنندهٔ همیشگی این بازیها نیستند، بازی تولید میکند. کیتی ورابک این بخش را رهبری میکند. ایاِی ردوود شورز (Redwood Shores) ایاِی لوس آنجلس (LosAngles) سیمز (The Sims): این بخش بازیهای شبیه سازی زندگی را تولید میکند که از معروفترین این بازی میتوان به سریهای سیمز اشاره کرد. راد هامبل رهبر این بخش است. ایاِی ردوود شورز (کالیفرنیا) (Redwood Shores) منبع:ویکی پدیا RE: تاریخچه ی شرکت EA - Expellite - 08-20-2012 بهترین شرکت بازیسازیه! 62:62:62: RE: تاریخچه ی شرکت EA - Alpha - 08-20-2012 موافقم بهترین شرکت بازی سازی هست 62: RE: تاریخچه ی شرکت EA - Yashar - 08-20-2012 منتظر مطالب جدیدتر از جانب من باشید25:25:25:25: |