زندگی نامه ی هیدئوکوجیما و جان کارمک-خالق عناوین بزرگی مانندمتال گیرسالیدو ولفنشتاین - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: انجمن های عمومی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C) +--- انجمن: گفت و گوی آزاد (https://forum.gamefa.com/Forum-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF) +--- موضوع: زندگی نامه ی هیدئوکوجیما و جان کارمک-خالق عناوین بزرگی مانندمتال گیرسالیدو ولفنشتاین (/Thread-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88%DA%A9%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%DA%A9-%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%82-%D8%B9%D9%86%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%88-%D9%88%D9%84%D9%81%D9%86%D8%B4%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%86) |
زندگی نامه ی هیدئوکوجیما و جان کارمک-خالق عناوین بزرگی مانندمتال گیرسالیدو ولفنشتاین - امیری - 08-21-2012 زندگینامه کوجیما: هیدئو کوجیما در 24 آگوست سال 1963 و در توکیوی ژاپن متولد شد. وقتی وی هنوز کوچک بود با خانوده اش به شهر Shiraski و چندی بعد به Kawanishi مهاجرت کرد.در ابتدا مایل به هنرپیشگی و تصویرگری بود ولی بالاخره به سراغ نوشتن داستان های کوتاه رفت.او داستاهای خود را به مجلات ژاپنی می فرستاد ولی هیچ یک از آن مجلات داستان های کوجیما را برای چاپ شدن مناسب ندانستند.داستان هایی که کوجیما برای مجلات می فرستاد اغب 400 صفحه ای بودند در حالی که مجلات خواهان داستان هایی حداکثر 100 صفحه ای بودند.سرانجام او تمرکز خود را همراه با یکی از دوستانش بر روی فیلم سازی متمرکز کرد . وی در دانشگاه به رشته اقتصاد رفت و وقت های اضافه ای را که داشت به بازی کردن یازی های کوچکی که خود ساخته بود روی آورد.هر روز که می گذشت علاقه وی به بازیسازی بیشتر می شد تا اینکه در سال چهارم دانشگاه با اعلام این خبر که می خواهد به صنعت بازیسازی بپیوندد همه را متحیر کرد؛ این در حالی بود که در ابتدا وی رویای کارگردانی را در سر می پروراند. در 1986 وارد کونامی شد و پروژه متال گیر را آغاز کرد. این بازی در سال 1987 در ژاپن و بعضی از نقاط اروپا عرضه شد . نتیجه کار فوق العاده از آب در آمد و فکر ساخت عناوینی دیگر از این بازی موفق به ذهن سازندگانش افتاد. با انتشار متال گیر سالید بر روی کنسول پلی استیشن ؛ شهرت کوجیما بین المللی شد و وی به عنوان فردی مشهور در ببن رسانه های بازی مطرح گشت. تا کنون بازی های زیادی از سری موفق متال گیر منتشر گشته است که آخرین آنها Metal Gear Solid: Rising نام گرفته است. آثار و فعالیت ها: متال گیر متال گیر متال گیر سالید متال گیر سالید ۳: اسنیک ایتر متال گیر سالید ۴: اسلحههای هموطنان متال گیر سالید: پیس واکر متال گیر سالید: طلوع دیگر بازی ها: Twelve Tender Killers (2008: Mobile Phones) - producer* Super Smash Bros. Brawl (2008: Wii) - designer of Shadow Moses Island stage. Kabushiki Baibai Trainer Kabutore! Next (2007: Nintendo DS) - producer* Stock Trading Trainer : Kabutore (2006: Nintendo DS) - producer* Lost Warld [بنابراین] (1986: MSX, cancelled) - writer/director* Penguin Adventure (1986: MSX) - assistant director فیلم ها: Versus (2000) - cameo (extra) Azumi (2003) - cameo (extra) Metal Gear Solid (TBA) - executive producer/writer صداپیشگی: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008) - Voice of God Metal Gear Solid: Integral (1999) - Genola Policenauts (1994) - AP Officer B جان کارمک دوم ( John D. Carmack II ) پسر سم کارمک ، یک گزارشکر تلویزیون محلی در روز پنجشنبه 20 آگوست 1970 در ’ شاونی میشن’ ( Shawnee Mission ) یکی از توابع ایالت کانزاس چشم به جهان گشود. - دوران کودکی جان که این روزها از آن بعنوان " کاملا معمولی " یاد میکند ، با مجموعه های آزمایشی شیمی ، راکت های دست ساز ، خوندن کتاب های علمی - تخیلی و بازی کردن بازی RPG کلاسیک Dungeons and Dragons ( سیاه چال ها و اژدهاها ) سپری شد.جان به تدریج به علوم کامپیوتر علاقه مند شد. - کامپیوترهای خانگی کم کم به خانه های مردم وارد میشدند و جان و دوستش هم علاقه زیادی به این مهمان تازه وارد داشتند ولی مدرسه محل تحصیل جان از امکان خریداری کامپیوتر برای آموزش دانش آموزان بی بهره بود. همین باعث شد جان 14 ساله و عده ای از دوستانش مخفیانه به مدرسه ای که در محلهثروتمند مجاور آن ها قرار داشت ، وارد شوند و کامپیوتر Apple II مدرسه را بدزدند.اما این اقدام دور از فکر آن ها باعث دستگیر شدن جان شد و چون او هنوز به سن قانونی نرسیده بود به یک سال حبس در زندان نوجوانان ( همون کانون اصلاح تربیت خودمون ) محکوم شد. - بعد از گذراندن دروان حبس ، جان که حالا به یک نوجوان استقلال یافته تبدیل شده بود خود را وقف حرفه برنامه نویسی کرد.او ساعت ها وقتش را در اتاقش به کد نویسی ( کد زبانی است که برنامه های کامپیوتری را تشکیل میدهد ) می گذراند و تنها برای خوردن پیتزا یا قهوه دست از کار می کشید. - در سال 1988 والدین جان که از هوش و پتانسیل بالای جان برای یادگیری با خبر بودند بعد از تمام شدن تحصیلات متوسطه جان در دبیرستان Shawnee East Mission او را به کالج نمونه Missouri کانزاس سیتی فرستادند.اما جان با بی میلی این انتخاب والدینش را پذیرفت.او در کالج فقط در کلاس های کامپیوتر شرکت می کرد.سر انجام او بعد از دو semesters ( دوره های 16 ماهه دانشگاه ) از دانشگاه اخراج شد.حالا جان میتوانست آزادانه به علاقه اصلی خود یعنی برنامه نویسی بپردازد. - جان مدت کوتاهی بعنوان یک پیمان کار مستقل با شرکت Apple II همکاری میکرد.ولی پولی که از این راه بدست می آورد ، بسیار اندک بود. - بعد از مدتی او بالاخره به شغل ثابتی دست یافت و بعنوان یک برنامه نویس به استخدام شرکت نرم افزاری Softdisk در ایالت لوییزینا در آمد.یکی از اولین پروژه های او ، ساخت یک بازی کامپیوتری Arcade دو بعدی به نام Invasion of the Vorticons (تهاجم وورتیکن ها) بود.در جریان همین پروژه او با جان رومرو ( John Romero ) و آدریان کارمک (Adrian Carmack - که البته رابطه خانوادگی ای با جان ندارد ) 2 تن از اعضای کلیدی و اصلی شرکت Id Software در آینده ، آشنا شد. - پس از پروژه IotV جان و گروه دست به ساخت بازی جدیدی به نام Commander Keen ( فرمانده کین ) زدند که توسط Apogee Software انتشار یافت.بازی به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد و همین باعث شد این 3 دوست تصمیم به ترک کمپانی در سال 91 و تاسیس استدیوی شخصی خود ، بگیرند.و این گونه بود که Id Software افسانه ای تاسیس شد.استدیو در ابتدا در Wisconsin واقع شده بود ولی بعده ها به دفتر مرکزی فعلی استدیو یعنی تگزاس ، انتقال یافت. - وقتی جان و رومرو به دنبال ایده ای براس ساخت اولین بازی استدیو ، می گشتند ناگهان به یاد بازی ای که در کودکی رو Apple II میکردند افتادند ، این بازی Castle Wolfenstein ( قلعه ولفنشتاین ) نام داشت.یک بازی در محیطی پر پیج و خم که با کشتن سربازان نازی و جمع کردن گنجینه ها همراه بود. - نسخه ای که Id ساخت Castle Wolfenstein 3D نام گرفت و توانست در زمان عرضه اش در سال 1991 به موفقیت غیر منتظره ای دست پیدا کند.یکی از برگ برنده های بازی این بود که برای اولین بار این حس را به بازیباز القا میکرد که کسی که داخل مانیتور است ، خود اوست. ( و همین پایه های سبک FPS امروزی را بنا نهاد ) - موفقیت RtCW ماهیانه 120,000 دلار سود را وارد جیب های Id میکرد و جان را که یک دانشجوی اخراجی بود به یک فرد پولدار در سن 21 سالگی تبدیل کرد. اما این باعث توقف جان نشد و او همچنان به بیش از 80 ساعت کار خود در هفته ادامه میداد. - بزرگترین موفقیت id در سال 1993 و با عرضه بازی Doom ( مجازات ) اتفاق افتاد. Lev Grossman از مجله معتبر Time درباره بازی میگوید : " دنیای مجازی و سه بعدی بازی آنقدر خوب طراحی و ساخته شده که می تواند دنیای واقعی را تغییر دهد. "داستان بازی چیز خاص و منحصر به فردی نداشت ; یک سرباز فضایی به یک موسسه تحقیقاتی در مریخ فرستاده میشود تا حمله موجودات شیطانی را دفع کند.همین! چیزی که بازی رو منحصر به فرد و استثنائی میکرد ، گرافیک واقعی ( ریئلستیک ) و پیچیده آن بود.قبل ار عرضه Doom بیشتر بازی ها تقریبا فلت ( بدون پیچیدگی ) و غیر واقعی بودند. جان در این باره میگوید : " شما میتونید با بازی های قدیمی خوش باشید ، ولی این ( Doom ) یه چیز غیر از تفریح و سرگرمیه خالی و غیرقابل باوره. " - انبار فروشگاه ها از بازی خالی شده بود و میزان فروش بازی "" فقط "" در سال 94 به بیش از 7 میلیون دلار رسید! همین امر ، بازی رو به لیست پر فروش ترین بازی های تاریخ اضافه کرد و زمینه را برای تبدیل شدن Doom به یک سری بازی ایجاد کرد.علاوه بر این جان و رومرو حالا به مقام و منزلتی در نزد بازی سازان بزرگ صنعت ویدئو گیمز دست پیدا کردند. - جان و Id نوار موفقیت Doom را با ساخت یک بازی جدید به نام Quake ( لرزش ) ادامه دادند.گرافیک این بار حتی از Doom هم طبیعی تر و پیشرفته تر بود.هدف بازیباز در این بازی مولتی پلیر از بین بردن دشمنان در کوتاه ترین زمان ممکن بود.ادامه های بازی با یعنی Quake 2 و Quake 3 هم به ترتیب درسال 96 و 2000 عرضه شدند. Quake 3 یکی از اولین بازی های بود که به تعداد زیادی از بازیکن ها اجازه میداد به صورت همزمان در نقشه های بزرگ به بازی با هم بپردازند. - اما همه چیز خوب پیش نمیرفت ، روابط جان و رومرو به خاطر کاراکترهای کاملا متفاوتشون و عدم تفاهم با هم رو به تیرگی نهاد. سر انجام رومرو در سال 1996 جان و Id را به قصد تاسیس استدیو شخصی خودش ترک کرد.این استدیو که Ion Storm Inc ( طوفان ین ) نام گرفت نمونه یک ریسک ناموفق بود و سر انجام در سال 2005 بسته شد. - جان با همسرش که Katherine Anna Kang نام دارد در جریان نمایشگاه QuakeCon سال 97 ( نمایشگاه اختصاصی Id ) ، آشنا شد.آنها در ژانویه 2000 ازدواج کردند و در سال 2004 صاحب اولین فرزند خود شدند. - پس از موفقیت های مداوم استدیو ، جان با وسواس و دقت بیشتری دست به نوشتن موتور جدیدش زد و پس از گذشت تقریبا یک سال و نیم موتور جدید Id Teach ساخته و در بازی Quake 3 مورد استفاده قرار گرفت.Quake ۳ در زمان خود از آنچنان فیزیک و گرافیک بالایی برخوردار بود که حتی مانند آن نیز در هیچ عنوان دیگری یافت نمی شد - پس از عرضه Quake ۳ جان بار دیگر به سراغ عنوان محبوب خود Wolfenstein رفته و بازی بسیار محبوب Return to Castle Wolfenstein (بازگشت به قلعه ولفنشتاین ) را در تاریخ ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۱ روانه خانه های میلیون ها گیمر کرد. - در تابستان 2004 بزرگترین و رویایی ترین بازی استدیو که میلیون ها نفر در سراسر دنیا مشتاقانه در انتظارش بودند ، عرضه شد ; سومین و آخرین شماره از تریلوژی Doom. بازی توانست مرزها و محدودیت های بازی های آن دوره را شکسته ( از نظر بصری ) و آمار فروش یک میلیون نسخه در 6 ماه اول عرضه را بر جای گذارد. - موتورهای بازی سازی ساخته شده توسط جان تا به حال برای استفاده در بازی های FPS بزرگی مثل CoD , Half-Life و Medal of Honor لایسنس شدند. - وقتی جان به همراه همسر خود در تعطیلات بود چند بازی با موبایل خود انجام داد و تصمیم گرفت یک بازی انحصاری برای گوشی های همراه بسازد و سر انجام این کار Doom RPG بود. - جان علاوه بر کامپیوتر و ماشین های فراری به سفینه های فضایی نیز علاقه شدیدی دارد و این علاقه او را نیز به خوبی می توان در اکثر کارهایش دید. این علاقه جان به فضا و سفینه های فضایی به قدری است که حتی یکبار برای کسب جایزه ۱۰ میلیون دلاری Xprize (مسابقه ای که توسط تو برادر و خواهر ایرانی به نام های انوشه و امیر انصاری با هدف ساخت سفینه ای که بتواند حداقل یک انسان را به جو ببرد، شکل گرفته)، با صرف چندین میلیون دلار شروع به ساخت یک سفینه فضایی کرد! با این وجود این بار بر خلاف اکثر موارد موفق نبود و فقط ضرر چندین میلیون دلاری عائدش شد. - آکادمی هنرها و علوم دیجیتالی (AISI) به پاس خدمات ارزنده جان به دنیای نرم افزار و سخت افزار، نام او را وارد تالار مشاهیر خود کرد و نام او را برای همیشه در میان نام مردان افسانه ای چون میاموتو ، ساکاگوچی و ... جاودانه ساخت. - در ژانویه 2007 جان و گروه برنده 2 جایزه امی ( Emmy ) شدند.id Software اولین کمپانی بازی سازی مستقلی است که تا به حال موفق به دریافت این جایزه شده. - جان و گروه Id در حال حاضر در حال کار برروی عنوان Rage که باز هم با استفاده از آخرین فناوری های روز از جمله Mega Texture توانسته از نظر بصری فوق العاده چشم نواز باشد ( هر چند گیم پلی و داستان بازی چیز خاصی نداره ) این بازی در 13سپتامبر 2011 برای کنسول ها و PC ریلیز خواهد شد. - همچنین شایعه در حال ساخت بودن Doom 4 هم وجود دارد. |