Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا
قابلیت انحصاری huma در ابرکنسول ps4 چیست؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com)
+-- انجمن: کنسول ها (https://forum.gamefa.com/Forum-%DA%A9%D9%86%D8%B3%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%A7)
+--- انجمن: ™ PlayStation 3 , PlayStation 4 - SONY (https://forum.gamefa.com/Forum-%E2%84%A2-PlayStation-3-PlayStation-4-SONY)
+--- موضوع: قابلیت انحصاری huma در ابرکنسول ps4 چیست؟ (/Thread-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C-huma-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D9%86%D8%B3%D9%88%D9%84-ps4-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F)



قابلیت انحصاری huma در ابرکنسول ps4 چیست؟ - osali - 10-15-2014

[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcSbbr9PAazzOrjN3YlzA52...B7aY5P4Tqg]

توضیح مختصر:فناوری hUMA شرکت ای‌ام‌دی بر اساس معماری سیستم ناهمگن یا HAS - Heterogeneous System Architecture این شرکت ساخته شده تا یکپارچکی CPU و GPU برای یک تراشه چندمنظوره را میسر سازد تا تمام هسته‌های اصلی CPU و GPU بتوانند بصورت همزمان به یک حافظه دسترسی داشته باشند.

اگر بخواهیم از روی مشخصات سخت افزاری قضاوت کنیم، باید گفت که پلی استیشن 4 به لطف پردازشگر گرافیکی و رم سریع‌تری که دارد، گوی رقابت را از رقیب خود(جعبه) ربوده است.
اما ps4 قابلیت دیگری دارد که کمتر به آن پرداخته شده و آن huma است.مدیر بخش بازاریابی AMD در نمایشگاه Gamescon توضیح داد که چگونه این قابلیت می‌تواند پلی استیشن 4 را چند پله بالاتر از ایکس باکس وان قرار دهد. hUMA که کوتاه شده‌ی عبارت (heterogeneous Uniform Memory Access) و به معنی «دسترسی ناهمگن یکنواخت حافظه» است، به پردازنده و کارت گرافیک اجازه می‌دهد تا در یک زمان و به صورت اشتراکی، به داده‌های موجود در حافظه دسترسی داشته باشند.در حالت عادی هر کدام از دو قسمت CPU و GPU به نوبت به حافظه دسترسی دارند یعنی اگر CPU در حال استفاده از حافظه باشد GPU باید منتظر بماند تا کار CPU با حافظه تمام شود. حال اگر GPU بخواهد به همان اطلاعاتی که CPU در حال استفاده از آنها است، دسترسی داشته باشد، باز هم باید همان اطلاعات را مجددا در حافظه نوشته یا بخواند.اما در این نوع از پردازش که به موازات یکدیگر صورت می‌گیرد می‌توان دو مزیت مهم یافت. اول این‌که دیگر نیاز نیست داده‌های یکسان، یکبار برای مصرف پردازنده به درون رم فراخوانده و باز نویسی شده و دوباره به حافظه اصلی برگردند و مجددا این عمل برای کارت گرافیک انجام شود، بلکه هر دو می‌توانند به صورت مشترک به پردازش اطلاعات بپردازند. از سوی دیگر، فضای RAM اشغال شده در هر چرخه‌ی پردازشی که هم پردازنده‌ی اصلی را درگیر می‌کند، هم پردازشگر گرافیکی را، تا میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. اما در ایکس باکس وان و سایر کنسول ها فرآیندی که برای بارگذاری و استفاده‌ی داده‌ها توسط پردازنده و کارت گرافیک تعریف شده قدیمی است و برای استفاده‌ی موازی، داده‌ها باید دو بار درون رم کپی شوند و این خود مراحل را طولانی‌تر و در نتیجه از کارایی کلی می‌کاهد.البته شاید این تفاوت را نتوان در بازی‌هایی که در اولین فصل فروش کنسول‌ها به بازار می‌آیند حس کرد، اما از نیمه‌ی دوم سال اول فروش و پس از روی کار آمدن بازی‌های انحصاری هریک، hUMA رخ خواهد نمایاند و تفاوت ملموس‌تر خواهد شد. همچنین ممکن است که توسعه دهندگان مستقل نیز از کدهای hUMA در بازی‌های خود استفاده کرده باشند که این می‌تواند کار را برای ایکس باکس قدری بسیار مشکل کند.