قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale (/Thread-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%82%D8%B4%E2%80%8E%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DA%A9%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-Undertale) |
قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - saeed aghababaee - 01-07-2016 صنعت محبوبمان الحق که چه زیباست. به راستی که چه هنرمندانی در این صنعت داریم و چه شاهکارها و عناوین بینظیری در آن خلق میشوند. هر کدام یک اثر هنری هستند و یک تابلوی متحرک. تابلوهایی به غایت زیبا که برعکس بقیه آثار در شاخه های دیگر هنری، ما هم حق دست بردن در آنها را داریم و میتوانیم آنها را به دلخواه خود رقم بزنیم. کدام اثر هنری و کدام تابلوی نقاشی و کدام فیلم سینمایی و تئاتر است که از The Witcher 3: Wild Hunt زیباتر باشد؟ کدامین اثر هنری است که داستانی پر و پیمانتر و پیچیدهتر از شاهکاری به نام Metal Gear solid دارد؟ کدام شاخه هنری است که نابغههای آن با کمترین امکانات و کمترین بودجه شاهکاری مانند To The Moon یا FEZ بسازند؟ کدام اثر هنری ذهن شما را بیشتر از Bloodborne و Dark Souls به چالش میکشد؟ کدامین اثر، داستان را زیباتر از The Last of Us و Bio Shock روایت میکند؟ فکر میکنم جواب تکتک این سوالها را بهتر از من میدانید. صنعت محبوبمان پر است از بهترینها. پر است از شاهکارهای هنری که هر یک از دیگری زیباتر هستند و قدرت و نبوغ و خلاقیت خالقشان را به رخ دنیا میکشند. اگر به صنعت محبوبمان ببالیم، حق داریم و اگر به گیمر بودنمان افتخار کنیم حقا که سزاواریم. اینجا جایگاهی است که بازیهایی مثل Undertale منتشر میشوند و همه را انگشت به دهان میگذارند و کسی نیست که بتواند آنها را تحسین نکند. عناوینی که به دنیا میگویند در صنعت بازیهای رایانهای چنین هنرمندانی وجود دارند و چنین آثار هنری ساخته میشوند و از آنها لذت میبریم.
عنوانی که باید قدرش را دانست
عناوین بزرگ و شاهکار AAA را معمولا تمام گیمرهای دنیا میشناسند و کمتر کسی است که یکی از آنها را از دست بدهد یا نشناسد. با تبلیغات بزرگی که ناشران ثروتمند و بزرگ این صنعت برای غولهایشان انجام میدهند همه و همه در مورد آن بازی خبردار میشوند و آن را تجربه میکنند. اما در این بین شاخهای هست به نام بازیهای مستقل. شاخهای که در آن چه شاهکارهایی که نمیبینیم. شاخهای با عناوینی سرشار از خلاقیت و زیبایی که گاها با پیکسلهای ساده کاری را که عناوین بزرگ دنیا انجام میدهند را انجام داده و همان سطح از لذت و گاها بیشتر را برای ما به ارمغان میآورند.
عناوین مستقل متاسفانه گاها زیاد شناخته نمیشوند و برخی از آنها را گیمرها به دلیل ناشناخته بودن بازی نمیکنند زیرا تبلیغات عظیمی برایشان انجام نمیشود. البته جای شکرش باقی است که در چند سال اخیر کمی اوضاع این عناوین بهتر شده است و جایگاهی برای شناخته شدن و جولان دادن پیدا کردهاند و مثلا عنوانی مثل Her Story میآید و کلی جایزه در مراسم برترینهای سال و در رقابت با عناوینی بزرگ برنده میشود و به لطف امتیاز متا و نقد سایتهای بزرگ دنیا، بیشتر شناخته میشوند و شانس مورد توجه واقع شدن زا پیدا کردهاند.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/12/5600af79eb26c.image_-e1451452325282.jpg[/img]
Undertale
نام بازی: Undertale
سازنده: tobyfox
ناشر: tobyfox
ژانر: Role-playing
پلتفرم: PC
تاریخ انتشار: ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ (۲۴ شهریور ۱۳۹۴)
امتیاز متا: ۹۳/۱۰۰
موفقیت اتفاقی نیست…
یکی از عناوین مستقل و فوقالعاده زیبایی که چندی پیش منتشر شد و تمامی صنعت بازیهای رایانهای یکصدا آن را تحسین کردند و بسیار مورد استقبال نقشآفرینی بازان قرار گرفت عنوان زیبای Undertale است که به راستی یکی از افتخارات صنعت محبوبمان محسوب میشود. با وجود نقدهای فوقالعاده و امتیازات بسیار بالا شاید بسیاری از شما حتی نام این بازی را نیز نشنیدهاید چه برسد به این که آن را بازی کرده باشید. به همین خاطر است که تصمیم بر نقد این عنوان شاهکار گرفتیم تا اگر احیانا کسی از شما عزیزان و مخصوصا علاقمندان به سبک نقشآفرینی با این بازی آشنا نیست و آن را تجربه نکرده است بتواند یک عنوان بینظیر را به لیست عناوین خود اضافه کند و لذت انجام یکی از برترین عناوین امسال را از خود دریغ نکرده نباشد.
مطمئن هستم که پس از تجربه Undertale چنان حس لذت خالص و شور و شوقی دارید که با کلمان قابل وصف نیست و تمامی وجودتان از هنر سازندگان این عنوان لبریز و مشعوف خواهد شد. پس اجازه دهید تا با هم به بررسی قسمت های مخنلف این بازی بپردازیم و ببینیم چگونه سازندگان بازی موفق شده اند چنین بازی زیبا و منحصر به فرد و البته ساختارشکنی را برای ما آماده کنند. در ادامه این مقاله با وبسایت گیمفا همراه باشید.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/12/undertale-screenshot-e1451452533224.jpg[/img]
شخصیتهای بازی بینظیرند…
دوستان عزیزم بگذارید در ابتدای این نقد یک نکته را برای شما روشن کنم. واقعا اگر میخواهید Undertale را بازی کنید، از همین قسمت، دیگر ادامه نقد را نخوانید. هر چه کمتر در مورد این بازی قبل از انجام آن بدانید، لذت و شگفتی بازی برای شما بیشتر خواهد بود. نقد این بازی بسیار کار سختی است زیرا به هیچ وجه نباید چیزی را در مورد بازی اسپویل کرد و بدون اسپویل کردن نیز کار نقد بازی بسیار سخت میشود زیرا نمیشود اوج لذتی را که بازی به شما هدیه میدهد را شرح داد. با این که کاملا سعی بر این دارم که هیچ موردی از بازی و روند آن را اسپویل نکنم ولی باز هم میگویم اگر میخواهید بازی را انجام دهید این نقد را نخوانید. اگر قصد دارید از روی این نقد تصمیم بگیرید که آیا بازی را انجام دهید یا خیر بگذارید برایتان یک نقد یک جملهای انجام دهم: اگر ذرهای در بازی کردن Undertale شک به دل خود راه دهید بدانید که دارید اشتباه بزرگی میکنید و یکی از بهترینهای ۲۰۱۵ را از خود دریغ میکنید. Undertale را تجربه کنید تا لذتی جدید، خندهدار، سرگرمکننده، چالشبرانگیز، شگفتیساز و پر از سورپرایز را تجربه کنید. فکر میکنم اکنون میتوانید تصمیم بگیرید که بازی کنید یا خیر. با هم نقد را ادامه میدهیم.
راست گفتهاند که نباید زود قضاوت کرد. زمانی که بازی Undertale را آغاز میکنید در همان صحنههای ابتدایی بازی گمان میکنید با یک نقشآفرینی کلیشهای روبرو هستید که در آن در یک جهان مرموز بیدار میشوید و رهسپار سفری خواهید شد به امید آن که زندگی عادی خود را باز پس گیرید. علیرغم این فرضیه آشنا، به زودی متوجه خواهید شد که موضوع به همین سادگیها هم نیست و خبری از کلیشه و … که نیست هیچ، بلکه کلی هم سورپرایز عجیب و غریب و جدید انتظارتان را میکشد. در حالی که بسیاری از بازیها تلاش بسیار زیادی برای آموزش اصول اولیه بازی به شما انجام میدهند، Undertale تلاش میکند که نه تنها شما را با محتوای عظیم بازی آشنا کند بلکه به شما بیاموزد هیچ چیزی را در بازی از روی ظاهرش قضاوت نکنید. بگذارید در این مورد مثالی بزنم:
مبارزات بازی عجیب، خلاقانه و چالشبرانگیز است.
نخستین شخصیتی که در بازی ملاقات میکنید از شما میخواهد که خوب و عادلانه بازی کنید ولی بعد، آن موزیک شاد و مهربانانه جای خود را به خندههای شیطانی او میدهد و “دوست” جدیدتان، شما را یک احمق خطاب میکند و متوجه میشوید که وی دشمنتان است. اینجاست که پیغام بازی را میگیرید: منتظر هر چیزی در بازی باشید. Undertale با تکنیک های داستانسرایی غیرمعمول و مکانیک مبارزه مخصوص به خود، نامی برای خود دست و پا کرد و خود را از دیگر عناوینی که فکر میکنید از آنها تقلید کرده است، جدا میکند.
همچنین لازم به ذکر است که بازی بسیار بسیار هوشمندانه نوشته شده است و به طور مداوم انتظارات شما از بازی را دگرگون میکند. بسیاری موارد فوقالعاده جذاب در مورد داستان و روند بازی وجود دارد که شدیدا وسوسه میشوم که آنها را برایتان اسپویل کنم ولی وارد شدن زیاد به جزییات بازی، یک المان اصلی بازی را برایتان نابود میکند، المان سورپرایز، چیزی که Undertale در آن تبحر زیادی دارد.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/12/Undertale_screen-e1451452445935.jpg[/img]
گرافیک بازی هر جور دیگری بود به این خوبی با فضای بازی هماهنگ نمیشد.
در حالی که ابتدا به نظر می رسد Undertale یک بازی است که در درجه اول برای طرفداران RPG (نقش آفرینی) طراحی شده است، اما بسیاری از جوکها و شوخیهای این بازی در خواست تجدید نظر در این مسئله را دارند! یک جفت اسکلت کمیک بوکی بی کفایت، به طور منظم و مرتب در حال پرتاب کردن انواع چوکها و مسخره بازی ها به سمت شما هستند در حالی که تلاش میکنند – و البته شکست میخورند!- تا شما را از پیشرفت در بازی باز دارند. همچنین ضعف خندهدار و مشهود روابط اجتماعی یکی از منابع اصلی خنده در بازی است. بازی پر است از موجودات عجیب و غریب و دیوانه. مثلا یک هیولای دیوانه در بازی به نام Woshua وجود دارد که فقط از شما میخواهد تمیز باشید و یا یک روح که برای این که مودب باشد و شما را ناراحت نکند وقتی به او حمله میکنید خودش از جان خود میکاهد تا مثلا شما فکر کنید با ضربه شما اینطور شده است!
شخصیت پردازی در بازی بسیار هوشمندانه صورت گرفته است و البته عجیب و غریب و نامتعارف. مثلا تصور کنید که شما با دقت شرایطی در بازی را پیش میبرید و با توجه به رفتارهای عرف، انتظار دارید که فلان موضوع به فلان شکل در بازی پیش برود و آن نتیجهای را که انتظار دارید ببینید اما سخت در اشتباهید! چنان واکنشهای عجیب و غریب و نامتعارفی را در بازی از سوی شخصیتها می بینید که دیگر در بازی پیشبینی نمیکنید. با همین موارد ساده ولی هوشمندانه است که بازی خنده و لذت را به شما هدیه میدهد.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/12/undertale_07-e1451452432579.jpg[/img]
بازی پر است از سورپرایز کردن شما آن هم به غیرمنتظرهترین شکل ممکن!
بازی شما را تشویق میکند که به جای پیشروی سریع در داستان، بایستید و با تک تک شخصیتها در بازی تعامل و گفتگو گنید و این را بدانید که لازم است این کار را انجام دهید زیرا همین صحبتها و تعاملات سرگرمکننده و متنوع با هیولاها و … اطلاعات بسیار ارزشمند و مهمی را در مورد جهان گسترده بازی برای شما به همراه دارد. Undertale پر است از اتفاقات عجیب و غریب و ساختارشکن و غیر معمول که به بهترین شکل ممکن شما را شگفتزده میکند و لبخند را به کرات بر روی لبهای شما مینشاند. به طور همزمان بازیهای مختلف و طبیعت انسان را شوخی میگیرد و شما را سرگرم میکند. لذتی که از این بازی میبرید از جنسی متفاوت با دیگر بازیهاست و طنز بسیار ظریف و هوشمندانهای که در رگهای سراسر بازی جریان دارد کاملا شما را نیز با خود همراه میکند و هر بار برای شنیدن طنز و شوخی بعدی در بازی تشنهتر میشوید.
همچنین باید بگویم تجربه بازی Undertale از آن دست تجربههایی است که شما را وادار میکند برای بار دوم یا سوم نیز بازگردید. این امر به این دلیل است که در دورهای مثلا ۵ ساعته در بازی، شما کلی تصمیمات بزرگ میگیرید که کل جهان اطراف شما را تحت تاثیر قرار میدهد. اهمیت انتخاب، مخصوصا خود را هنگام مبارزات بازی نمایان میکند که به شما اجازه میدهد مبارزه کنید و یا با صحبت کردن خود را از جنگیدن و میدان نبرد خلاص کنید. تلاش برای قانع کردن حریفان در بازی بسیار پاداشدهنده تر از مبارزه کردن با آنهاست. و این پروسهای است که برای هر نوع مختلف از دشمنان متفاوت است.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/12/undertale_05-e1451452407711.jpg[/img]
بازی شیوه داستانسرایی بسیار هوشمندانهای دارد… غور غوری!
برای به دست آوزدن لطف دشمنان، باید رفتار آنها را کاملا تجزیه و تحلیل کنید و زنجیره صحیح رفتار در برابر آنها را کشف کنید. در یک سناریو شما ممکن است بخواهید با یک سگ خشن و وحشی دوست شوید و در یک سناریوی دیگر ممکن است تصمیم بگیید که یک روح با اعتماد به نفس پایین را تشویق کنید و به او روحیه دهید! موفقیت شما به تواناییتان در همدردی و واکنش صحیح نشان دادن در موقعیتهای مختلف بستگی دارد. بازی از از لحاظ تنوع دشمنان و حریفان، فوقالعاده عمل میکند و شما را کاملا راضی نگاه میدارد. تنوع دشمنان متمایز و سرگرمکنندهای که با آنها در بازی روبرو میشوید و تنوع بسیار بالای حملات و رفتارهای آنها، کمک میکند تا یک مشکل که در بسیاری از عناوین نقشآفرینی مشترک است و وجود دارد حل شود، یعنی برخوردهای تکراری تصادفی.
با توجه به این که اکثر دشمنان در بازی به راحتی نظرشان جلب نمیشود، در نهایت شما باید بدون توجه به این که قصد مبارزه دارید یا نه، از خود دفاع کنید. شاید در ابتدا نوع رویکرد بازی به مبارزات و مکانیکهای آن به نظرتان عجیب و کمی آزاردهنده به نظرتان بیاید ولی پس از مدتی، سرانجام کاملا در دلتان جا باز میکند و به آن علاقمند میشوید مخصوصا اگر کمی اهل چالش باشید، زیرا این مسئله مبارزات را کاملا درگیر کننده و غیرقابل پیشبینی میکند البته در یک مسیر خوب و لذتبخش. حملات دشمنان به مانند موجهایی از اشیای پرتاب شونده به سمت شما به پرواز در میآیند و همین طور که به سمت شما پرواز میکنند شما باید یک آیکون قلب کوچک را به دور از مسیر حرکت آنها هدایت کنید تا آسیب نبینید. این یک مکانیک غیر معمول است ولی به سادگی قابل درک است و به طرزی هوشمندانه پیاده سازی شده است تا هم چالشبرانگیز و هم لذتبخش باشد.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/12/Conversation-e1451452405393.png[/img]
دوست یا دشمن؟ نه اشتباه نکنید… نمیخوام بگم مسئله این است!
حتی در وسط مبارزه نیز، Undertale لایههای طنز خود را از دست نمیدهد. گاهی اوقات شما یک گلوله را جاخالی میدهید درحالی که باید مراقب قورباغههایی که عضله دو سر آنها مجهز به اسلحه شده است و حتی اشکهای یک دشمن افسرده نیز باشید! مرتبط کردن شکل، سایز و رفتار این اشیایی که به سمت شما پرتاب میشوند با رفتار و خصوصیات شخصیتی مختلف دشمنان، بازی را چالش برانگیز نگاه میدارد و همچنین شما را به خنده بیشتر وا میدارد مخصوصا هنگامی که مشغول جاخالی دادن از انواع و اقسام حملات عجیب و غریب و گاها پوچ هستید.
واقعا نمیشود که از بازی Undertale صحبت کنیم و اشاره ای به ساندترک بینظیر آن نکنیم که پر است از ملودیهای Bit-based بسیار زیبا که کاملا با اعمال و اتفاقات رخ داده در صحنه بازی هماهنگ است و ترکیب بینظیری را شکل میدهند. هر باس در بازی یک تم موسیقی مخصوص به خود را دارد که کاملا در جهت پررنگ تر کردن ویژگیهای رفتاری خاص آن باس عمل میکند. این موسیقیها به طور خاصی به شما انرژی میبخشند و باعث میشوند در هر لحظه بازی روی صندلی خود نیمخیز باشید چه در زمان مبارزه و چه در زمانی که سعی میکنید محبت و دوستی حریفان را به خود جلب کنید. در خارج از مبارزه نیز این آهنگها کاملا مود و ریتم مناسبی دارند، از یک موسیقی بسیار خوشریتم و جذاب در دهکده Temmie تا یک ملودی غمانگیز که در نزدیک به انتهای بازی کاملا کشش و کیل شما را به بازی بیشتر میکند. علیرغم استایل رترو که موسیقی Undertale داراست، ولی کاملا در به هیجان آوردن و بیرون کشیدن احساسات شما فوقالعاده و عالی عمل میکند.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/12/81791f1e452b9753b02bb73ed351609f-e1451452367487.gif[/img]
اسکلتهای عقب مانده خنگ!
واقعا نقد این بازی بدون اسپویل کردن راههای بسیاری که بازی برای ضایع کردن شما و غیر قابل پیشبینی بودن، رو میکند، شرح دادن و روشن کردن این که این عنوان تا چه حد بینظیر و فوقالعاده است، ممکن نیست. شما نمیتوانید این بازی را با یک نگاه گذرا و سطحی بشناسید اما این را مطمئن باشید که Undertale یکی از برترین، پیشروترین و خلاقانهترین عناوین نقشآفرینی است که نه فقط در امسال، بلکه در چندین سال اخیر منتشر شده است. Undertale به طرز بسیار شجاعانهای در جهت خلق نوآوری پا روی سنت گذاشته است و باید گفت کاملا و به طور صددرصد و بدون ذرهای اشتباه، توانسته است به این موفقیت دست یابد. این عنوان با قدم گذاشتن در مسیری ساختارشکن و شخصیتپردازیهایی نامتعارف و سیستم مبارزات عجیب و … موفق میشود تا از هر نظر شمارا راضی و خشنود نگاه دارد.
Undertale از آن دست عناوینی است که یک نقشآفرینیباز نباید سال را بدون تجربه آن به پایان ببرد وگرنه قطعا یکی از چند نقشآفرینی با ارزش سال پر از نقشآفرینیهای بزرگ را از دست داده است. شاید لذتی که عنوانی مثل Undertale به شما میدهد از جنس متفاوتی نسبت به غولهایی مثل ویچر و فالآوت و بلادبورن باشد ولی این را مطمئن باشید که اگر این عناوین شاهکار هستند (که هستند)، Undertale نیز بیشک شاهکاری در قالب و کلاس رترواستایل خود است. باز هم سازندگان مستقل خلاقیت و هنر خود را به رخ دنیا کشیدند و نشان دادند که با امکانات کم چه گارها میتوان کرد. میتوان عنوانی به نام Undertale ساخت که از بزرگترین رسانههای گیم دنیا و از مجموع ۳۰ نقد، امتیاز متای ۹۳ را دریافت کند. میدانید ۹۳ یعنی چه؟ ۹۳ یعنی امتیاز متای The Witcher 3: Wild Hunt، یعنی امتیاز متای برترین بازی سال ۲۰۱۵٫ همانطور که طبق قانونی که برای خود دارم همیشه گقتهام باز هم میگویم: بد بودن متای یک عنوان دلیل بر بد بودن بازی نیست ولی بالا بودن متای یک بازی قطعا دلیل بر جذابیت و زیبایی بازی است. پس عجله کنید و تا دیر نشده به تجربه Undertale بپردازید، به ویژه اگر نقشآفرینی باز و علاقمند به عناوین رترواستایل هستید.
[url=https://gamefa.com/go.php?https://gamefa.com/wp-content/uploads/2016/01/undertale-grade.png][/url][img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2016/01/undertale-grade.png[/img]
RE: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - PG.AMiRHoSsEiN - 01-07-2016 حتی بیشتر از ویتچر دوستش داشتم(الان فنا میریزن سرم ) ساده-جذاب-طنز! ولی بعضی جاهاش دیگه خیلی سخت میشد! دست آقا سعیدم درد نکنه با مقاله هاش RE: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - saeed aghababaee - 01-07-2016 (01-07-2016, 07:20 PM)EXECUTIONER نوشته است: حتی بیشتر از ویتچر دوستش داشتم(الان فنا میریزن سرم ) ممنونم از نظر لطفتون. سلیقه اس دیگه. یه نفر ممکنه اصلا از ویچر خوشش هم نیومده باشه ولی خرده ای بهش نمیشه گر فت. درسته بازی یه جاهایی خیلی سخت می شد ولی در مجموع یه شاهکار عالی بود. RE: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - بازی_خور - 01-07-2016 باشد تا بازی ساز های ما هم یاد بگیرند یاد بگیرن که که یک بازی برای موفقیت نه داستان فوق العاده می خواد نه گیم پلی عالی نه گرافیک بی نظیر فقط یک چیز نیاز داره " خلاقیت" چیزی که بازی های ما ندارن و بازب ساز ها کمترین توجه رو بهش می کنن RE: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - BadBoy4Ever - 01-08-2016 تقریبا میشه گفت از همون لحظه ای که اسم بازیو شنیدم (اون موقع تازه اومده بود با متای 98 !) رفتم تو کارش و هنوز که هنوزه تمومش نکردم یعنی در عین کوچک بودن خیلی عظیمه یعنی واقعا هم عظیمه با اون همه شخصیت پردازی فوق العاده مثه اون داداشای اسکلت که یکیشون میخواست نگهبان سلطنتی بشه تا خود نقش اصلی... واقعا بازیه نابیه واقعا دست آقا سعید درد نکنه از عظیم ترین بازی های تا بازی های وطنی و مستقلو هم مورد بررسی قرار میده خیلی خیلی خیلی ممنون RE: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - saeed aghababaee - 01-08-2016 (01-08-2016, 02:07 AM)BadBoy4Ever نوشته است: تقریبا میشه گفت از همون لحظه ای که اسم بازیو شنیدم (اون موقع تازه اومده بود با متای 98 !) رفتم تو کارش و هنوز که هنوزه تمومش نکردم یعنی در عین کوچک بودن خیلی عظیمه یعنی واقعا هم عظیمه دقیقا همین طوره کی میگید. یکی از بهترین بازیهای سال 2015 بدون شک همین بازی بود. خیلی از شما ممنونم که همیشه لطف دارید به بنده و از حمایتتون متشکرم. امیدوارم همیشه بتونم راضی نگه دارم کاربرای عزیز گیمفغا رو. RE: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - Last Warrior - 01-09-2016 خسته نباشید میگم به نویسندهی عزیز، فقط یه نکته بگم دربارهی اوایل مقاله اولا باید بگم همیشه اعتقاد داشتم و دارم، فردی که میخواد نقد و بررسی بنویسه باید نظرات شخصی خودش رو داشته باشه، چون خودشه که داره اون بازی مورد نظر رو نقد میکنه و نه افراد دیگه و نباید کاری به متا و نظرات و ... داشته باشه و برداشتهای خودش رو با رعایت اصول نقد و نوشتن به رشتهی تحریر در بیاره، اما . . . نقلقول: کدام اثر هنری و کدام تابلوی نقاشی و کدام فیلم سینمایی و تئاتر است که از The Witcher 3: Wild Hunt زیباتر باشد؟ . . .این جمله( و تعدادی از جملات بعدیش) دیگه به نظرم ماورای یه نظر شخصی هستن! از محتوای این جمله به نظر میاد که شما منظورتون اینه که کل هنرها یه طرف و ویچر 3 هم یه طرف! یا بهتره بگم با این جمله تمام هنرها و ارزشها و شاهکارهای هنری( به نظر کل تاریخ، چون به محدودهی خاصی هم اشاره نکردید) رو در مقابل ویچر3 قرار دادین و ویچر رو هم براحتی زیباتر اعلام کردین! بله، ویچر عنوان شایستهای هست(با اینکه ممکنه بعضیها اصلا خوششون نیاد ازش) ولی آیا چنین مقایسهای اصولا درسته؟! که بیاییم یه هنر رو بایه هنر و یا چند هنر از شاخه های گوناگون مقایسه کنیم و هنری رو هم که دوست داریم(!) برنده اعلام کنیم؟! انگار مثلا فردی بگه چه هنری زیباتر از نقاشی وجود داره؟! یا یکی دیگه بگه هیچ هنری به پای تئاتر نمیرسه!! یا مثلا موسیقی برتر از سینماست!!! آخه بر چه اساسی و بر چه منطقی؟ صرف اینکه من یه بازی ویدئویی رو دوست دارم میتونم بگم کدام هنره که به جذابیت بازی من برسه؟! ببینید هر کدام از هنرها جایگاه خودشون رو دارن و جذابیتهای خودشون رو. مقایسهی چند هنر ثابتشده و تاثیرگذار به این شکل درست نیست. هر یک از اونها ارزشهای خودشون رو دارن و علاقهی فردی نمیتونه به این جایگاه خدشهای وارد کنه. نقاشی با قدمت چند هزار ساله، فیلم با قدمتی حدود صدساله، بازی رایانهای نوپا و . . . میتونن به نوبهی خودشون ارزشمند تلقی بشن و شاهکارهای مثال زدنی داشته باشن و برای هر فردی هر کدوم از اونها و یا چند تا از اونها میتونه به نوبهی خودش زیبا، جذاب، تاثیرگذار، منحصر به فرد و البته، قابل احترام باشه. RE: قدرت یک نقشآفرینی ساختارشکن | نقد و بررسی بازی Undertale - Mohammad.Hl.. - 01-22-2016 ممنون از نقده عالیتون ! والا من زیاد چیزی از این بازی نمیدونم و بازیش نکردم ولی از نظرات و نقد شما میشه فهمید بازی بسیار جذابیه در کل ممنون بابت نقد عالی و خسته نباشید ! |