تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon (/Thread-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%8C-%D9%84%D8%B0%D8%AA%E2%80%8E%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-Darkest-Dungeon) |
تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - saeed aghababaee - 02-01-2016 [font=tahoma]میتوان گفت نسل جدید از عناوین سخت و دشوار با بازی Demon’s Souls آغاز شد. عنوانی که در نسل هفتم و در زمانی که بسیاری از عناوین ساده شدن را در دستور کار داشتند و خطهای سلامتی پر شونده بازیها را تسخیر کرده بود، ناگهان توسط بازیساز جوانی به نام هیدتاکا میازاکی انحصارا برای پلیاستیشن 3 ساخته و منتشر شد و سبک جدیدی را از عناوین اکشن نقشآفرینی دشوار و مرگبار را به نسل هفتم و دنیای عناوین مدرن معرفی کرد. Demon’s Souls عنوانی بود پر از مجازات برای کوچکترین اشتباهها و بازی که واقعا کسی جرات نمیکرد سراغش برود ولی هیچ کس و هیچ منتقدی شکی در این نداشت که یک عنوان باکیفیت است که مخصوص دنیای بازیبازان هاردکور و علاقمند به نقشآفرینیهای کلاسیک و سخت ساخته شده است. [/font] پس از این بازی و در ادامه، سری موفق Dark Souls سبب شدند تا دیگر بازیسازان نیز متوجه شوند ساختن عناوین دشوار دلیل بر این نخواهد بود که بازی کم بفروشد و از آن استقبال نشود. در واقع تعداد بازیبازان هاردکور در دنیا کم نیست و قطعا از عناوین اینچنینی که سخت و چالشبرانگیز هستند استقبال خواهند کرد و حتی بسیاری از بازیبازانی که شاید با این سبک آشنایی نیز نداشته باشند ممکن است به این سمت جذب شوند که همینگونه هم شد و سری Souls با استقبالی عالی از سوی بازیبازان و منتقدان در سراسر دنیا روبرو شد و در واقع راه را برای دیگر بازیسازان در دنیا برای ساخت عناوی دشوار باز کرد و این جرات را به آنها داد.
تاریکترین سیاهچال، عنوانی مناسب برای بازیبازان هاردکور
پس از این موفقیت بود که بسیاری عناوین دشوار و چالشبرانگیز خصوصا در سبکهای نقشآفرینی و roguelike در سراسر دنیا ساخته شد که برخی از آنها واقعا نیز باکیفیت و زیبا بودند و هستند. یکی از عناوینی که اخیرا منتشر شده است و دشوار بودن را در صدر موارد پیاده شده در بازی قرار داده است Darkest Dungeon نام دارد. این بازی که توسط Red Hook Studios برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا و رایانههای شخصی ساخته شده است ترکیبی از سبکهای نقشآفرینی و Roguelike را با المانهایی محدود مدیریتی در قالب یک عنوان دشوار و تاریک و زیبا با گیمپلی نوبتی و چالشبرانگیز منتشر کرده است که موفق شده نظر مثبت بازیبازان و منتقدان را در صنعت بازیهای رایانهای جلب کند و عنوانی خوشساخت را برای علاقمندان به بازیهای هاردکور و کلاسیک به ارمغان بیاورد.
در این مقاله قصد داریم تا به بررسی عنوان Darkest Dungeon بپردازیم و نکات قوت پرتعداد و نقاط ضعف کمتعداد بازی را با یکدیگر برشماریم و ببینیم چگونه سازندگان خلاق بازی در استودیو Red Hook موفق شدهاند عنوانی خوشساخت و جذاب را در قالب یک نقشآفرینی-Roguelike نوبتی دشوار به صنعت بازیهای رایانهای معرفی کنند.
نقطه قوت بازی، تنوع مبارزات و فنون و اسلحههای مختلف آن است که برای هر کلاس متفاوت است
میتوانم بگویم نسبت به عناوین سبک roguelike توعی از رابطه عشق و نفرت توامان در من وجود دارد که البته قسمت عشق آن شدیدا به بخش نفرت میچربد و به آن ارجحیت دارد. شاید در بسیاری بازیبازهای دیگر نیز همین حس نسبت به سبک roguelike وجود داشته باشد. المانهای غافلگیر کنندهای که در این سبک بازیها وجود دارند و معمولا توسط به وجود آمدن تصادفی مراحل خود را مینمایانند از مورد علاقهترین بخشهای این سبک برای بنده است ولی از طرفی گاها المانهای شدیدا تنبیهکننده که در این سبک بازیها وجود دارند انسان را به مرز جنون و دیوانگی میکشاند و اعصاب را خرد و خمیر میکند که گاهی هم برای بازیبازان مازوخیست مثل من لذتبخش است! بازی Darkest Dungeon هم المان ایجاد شدن تصادفی مراحل را دارد و هم permadeath. همچنین یک مکانیک استرس و Affliction در بازی وجود دارد که میتواند سریعا شخصیت شما را به دیوانگی بکشاند. Darkest Dungeon از آن دست بازیهایی است که میتواند در ابتدا کاری کند که از آن متنفر شوید ولی باید بگویم پس از مدت کوتاهی که صبر و حوصله به خرج دهید عاشق و شیفته آن خوهید شد، مانند هر بازی دشوار و هاردکور دیگری.
طرف رو از وسط نصف کرده اونوقت فقط ۸ تا آسیب دیده!
Darkest Dungeon مظهر یک بازی تاریک است، نه این که فکر کنید فقط به خاطر اسم بازی. شما بازی را با به ارث بردن یک عمارت گوتیک از اجداد خود آغاز خواهید کرد. عمارتی که تقریبا تمام عمر خود را در آن صرف کردهاید آن هم در ناز و نعمت، اما کنجکاوی او در مورد قدرتی که در اعماق این عمارت وجود دارد بالاخره کار دستش میدهد و وی باعث باز شدن یک پورتال شیطانی میشود که انواع و اقسام موجودات نفرین شده و دیو ها رو به خانه وی سرازیر میکند. ترس از موجودات و وقایع خوفناکی که وی مشاهده میکند او را به مرز جنون و خودکشی میکشاند و اینجاست که شما باید به مبارزه با شیاطین و هیولاهای این عمارت نفرین شده بروید و آنها را برای همیشه از بین ببرید.
کلیت فرضیه و زمینه بازی بسیار ساده به نظر میرسد اما اشتباه نکنید، اتفاقات و وقایع بسیار زیادی در زیر این پوشش ساده در جریان هستند و کار را بسیار پیچیدهتر میکنند. شما به همراه ۳ ماجراجوی دیگر تیمی ۴ نفره را تشکیل میدهید که به داخل بخشها و قسمتهای مختلف این عمارت سفر میکنید تا هیولاهای سکنی گزیده در آن را نابود کنید.هر کدام از این بخشها به صورت تصادفی به وجود میآیند و مخلوطی از گنج، تله و دشمنان مختلف هستند. ماموریتهایی که شما قبل از سفر به هر یک از این مناطق قبول میکنید شامل موارد پایهای و ساده مثل “کشف کردن ۹۰% از یک منطقه” یا “کشتن تمامی دشمنان یک بخش” هستند و البته مواردی بسیار سختتر و چالشبرانگیز تر مثل “به پایان رساندن بازی بدون این که هیچ یک از اعضای تیم مبارزانتان حتی یک بار بمیرند” نیز برای کسانی که به دنبال چالشهای مرگبار هستند، وجود دارد. جابجایی و حرکت در بازی به راحتی و با کلیک ماوس امکانپذیر است. البته با استفاده از دکمههای صفحه کلید نیز میتوانید یارانتان را حرکت دهید. حرکت در بازی و محیط آن کاملا حالت ۲ بعدی دارد که حال و هوای جذابی را به بازی داده است و برای چنین عنوانی کاملا مناسب به نطر میرسد. مبارزات بازی نیز از سیستمی کاملا نوبتی (Turn-Based) استفاده میکنند.
فضای بازی تاریک و خوفناک است و اتمسفر غریبی دارد.
تمامی محیط گوتیک و فانتزی و زیبای بازی کاملا با دست طراحی شدهاند و استایل هنری بینظیری دارند که واقعا باید از کلمه شگفتانگیز در مورد ان استفاده کرد. هیچگونه طراحی و گرافیکی مناسبتر از سبک هنری کنونی بازی برای آن وجود ندارد و شاهد بهترین استایل طراحی هنری برای این عنوان و حال و هوای آن هستیم که در این زمینه باید از سازندگان و طراحان بازی تقدیر کرد. همه چیز از مدلهای شیطانی طراحی شخصیتها گرفته تا راهروهای تاریک و لجن گرفته بازی، طوری طراحی شدهاند که باید گفت کاملا در انحصار Darkest Dungeon هستند و بازی طراحی و اتمسفر خاص و انحصاری خود را دارد که در هیچ عنوان دیگری وجود ندارد و این موضوع در زمانه و دوره تقلیدهای وقیحانه بازیهای مختلف از یکدیگر، بسیار ارزشمند است.
بازی همچنین از یک داستانسرایی فوقالعاده نیز بهرهمند است که توسط Wayne June به بهترین شکل ممکن انجام میشود و به تمام ماجراجوییهای شما حسی شوم و نحس اضافه میکند در حالی که به ندرت نیز بخشهایی از خط داستانی تاریک خود را برای شما آشکار میکند. اتمسفر تاریک و افسردهکننده در تمام جنبههای بازی نمایان است در حالی که به طور هنرمندانهای خستهکننده و بیش از حد نمیشود که این مورد نیز از نکات بسیار عالی و مثبت Darkest Dungeon است.
مامور مخصوص حاکم بزرگ… من!
Darkest Dungeon از لحاظ درجه سختی واقعا کشنده و سخت عمل میکند. در بازی همواره مواردی وجود دارند که به شما حقه بزنند و اگر مراقب نباشید این پتانسیل را دارند که تمام زندگی شما را نابود کنند (البته در بازی!). حتما مطمئن شوید که قبل از ورود به هر منطقه تعداد زیادی شمع بخرید زیرا هر چه که تاریکتر میشود دشمنان سرسختتر و قدرتمندتر میشوند. البته این نکته وسوسه کننده را هم در نظر بگیرید که پاداش غلبه بر دشمنان سرسختتر طعا بیشتر و بهتر است، پس تصمیم با خودتان است که چقدر خود را حرفهای بدانید که با دشمنان سرسخت در تاریکی مبارزه کنید و پاداش بهتر بگیرید و یا در روشنایی و با دشمنان ضعیفتر بجنگید و پاداش کمتر بگیرید. همچنین دقت کنید که با خود غذلی فراوانی را همراه داشته باشید تا هم برای درمان و پر کردن خط سلامتی خود و یارانتان از آن استفاده کنید و هم برای زمانهای محدودی که آنها گرسنه میشوند. اینجا هم نکتهای وجود دارد که کار را پیچیده میکند. هر چه بیشتر با خود چیزی حمل کنید کمتر میتوانید آیتمهای Loot را جمعاوری کنید پس اینجا هم باید تصمیم بگیرید غذا و امکانات بیشتر با خود بیاورید یا این که سبکتر به مبارزه بروید و بیشتر Loot کنید. سیستم پاداش و جزا در بازی بسیار شرور و ظالمانه است و شما باید به طور مداوم ارزیابی کنید که آیا فقط به بقا رضایت دهید و یا ریسک کنید و برای دستیابی به اهداف بالاتر و موفقیت شلیک کنید.
هر کلاس قابلیتها و تواناییهایی کاملا منحصر به فرد دارد
تعیینکنندهترین ویژگی که در مورد بازی Darkest Dungeon وجود دارد قطعا سیستم Affliction (رنج) است که باعث میشود اعضای حاضر در تیم یاران شما از مواردی مثل آسیب خوردن، تمام شدن منابع غذایی، بودن در تاریکی برای مدت طولانی و مواردی از این قبیل، همگی دچار استرس شوند. اگر درجه این استرس زیاد بالا رود آنها شروع به دیوانه شدن و انجام کارهای جنونآمیزی مثل حمله کردن به یاران خودی، دولا شدن و قایم شدن از ترس دشمنان و حتی بالاتر بردن استرس دیگر یاران تیم با سرزنش کردن آنان به طور مداوم، میکنند. وقتی یاران شما اینگونه به جنون میرسند، برای رفع این دیوانگی و از بین بردن Affliction آنها باید در خارج از میدان نبرد اقدام کنید که این باعث میشود مقابله و از بین بردن هر بار Affliction که یارانتان به آن دچار میشوند، بسیار دشوار شود حتی اگر گاهی این حملات عصبی باعث ایجاد افزایشها و یا Boostهایی مفید در برخی Statهای یارانتان شود.
استراتژی یک المان بسیار مهم در Darkest Dungeon است و برای حرفهای شدن در بازی نیز حیاتی است، زیرا همه چیز در این بازی میتواند در چشم به هم زدنی از این رو به آن رو شود و تمام زحماتتان را نابود کند. انتخاب درست برای تشکیل ترکیب تیم یارانتان و همچنین ترتیب قرارگیری انها در میدان نبرد بسیار مهم است به گونهای که مثلا باید قویترین عضو تیم را در خط مقدم و شفادهنده ها را در انتهای لاینآپ مبارزانتان قرار دهید. همچنین حتما مطمئن شوید که شخصیت موردنظرتان در موقعیت درستی برای ضربه زدن به برخی دشمنان خاص قرار داشته باشد.
طراحی گرافیکی بازی در یک کلام… فوقالعاده!
آیتمهای شفادهنده مقدار بسیار ناچزیز از خط سلامتی شما را پر میکنند، پس همواره باید حواستان باشد که کمترین مقدار سلامتی ممکن را در یک زنجیره از چندین مبارزه مختلف در یک منطقه از دست دهید تا مبادا شخصیت و مبارزی از ترکیب تیم شما جان خود را از دست دهد.شما نمیتوانید یک ماموریت را بدون این که تمام آیتمهایی که تا آن لحظه در آن ماموریت کسب کردهاید را به عنوان جریمه از دست بدهید، در حقیقت یک سناریوی همه یا هیچ همواره در بازی وجود دارد. یا باید تا آخر ماموریت بروید و همه آیتمها را کسب کنید و یا اگر در نیمه راه از ماموریت خارج شوید تمام جوایز را جریمه خواهید داد. این مورد سختی بازی را چند برابر کرده است و لحظات بسیار پرتنش و نفسگیری را در بازی خلق میکنید.
به این دلیل که اغلب مبارزات بازی خصوصا در اواخر ماموریتها در شرایطی ناگهان به سراغ شما میآیند که چند مبارز شما در مرز مرگ قرار دارند و در حقیقت فاصله آنها با مرگ فقط یک مبارزه است. تازه کمی جلوتر میروید و مشاهده میکنید یکی از باسهای بیتهایت سخت و مرگبار بازی در آن سمت منتظرتان ایستاده است و با وضعیتی که مبارزانتان دارند در زمانی کوتاه کل تیم قلع و قمع میشوند و تمام پیشرفتتان به باد میرود و اینگونه است که خونتان از دست سازندگان به جوش میآید و یاد مرد شریفی به نام استاد میازاکی میافتید!
با سلام!…
Darkest Dungeon به طور مداوم بازی را ذخیره خودکار میکند و به شما فرصت نمیدهد تا بدشانسیها و اتفاقات شومی که ممکن است برایتان بیافتد (و حتما هم میافتد!) را دور بزنید و از آنها فرار کنید چن همه چیز سریعا ذخیره میشود. اینجاست که دوباره شخص شخیص هیدتاکا میازاکی و سری سولز را یاد خواهید کرد.
همانگونه که قبلا اشاره کردیم وقتی خط سلامتی یک شخصیت به صفر میرسد آن شخصیت دیگر از دست میرود و به قبرستان منتقل میشود. با توجه به این که مرگ در این بازی یکی از رایجترین اتفاقات ممکن است پس حتما باید دریاچهای نامحدود از شخصیتهای چایگزین برای کسانی که فوت شدهاند وجود داشته باشد و Darkest Dungeon همیشه کلی مبارز جایگزین دارد که به جای مبارزان مرحوم شمابه تیمتان اضافه شود. شخصیتهای جدیدی که در دسترس شما قرار میگیرند از بین چندین کلاس مختلف انتخاب شدهاند که هر یک تواناییها، قدرتها، اسلحه و زره محصر به فردی دارند که قابل ارتقا نیز هستند. اگر یک شخصیت را برای مدتی طولانی در بازی حفظ کنید و زنده نگاه دارید میتوانید وی را در زمینههای مختلف به بالاترین شکل ارتقا دهید تا تبدیل به نیرویی بسیار قدرتمند برای تیم مبارزانتان شود. اما این مسئله نکتهای منفی نیز دارد و آن هم بیشتر شدن عذاب و سختتر شدن هضم موضوع است وقتی که این شخصیت قدرتمند که کلی برایش زحمت کشیدهاید در مراحل بسیار بسیار سخت و مرگبار بازی بمیرد (که مطمئن باشید حتما میمیرد).
بازی نیاز به استراتژی و مدیریت دارد.
خوشبختانه بازی تاخیرهایی کوتاه را بین مراحل مجازات کننده خود از طریق Hamlet که در واقع hub اصلی بازی است ایجاد میکند. در Hamlet میتوانید کارهایی از قبیل به دست آوردن مبارزان بیشتر، ارتقا دادن سلاحها و زرهها و حتی پرداختن به مواردی مثل استرس و Affliction یارانتان را انجام دهید. فرستادن یک مبارز به مرخصی برای رفع شدن استرس و Affliction وی چیزی حدود یک هفته از زمان بازی را لازم دارد که در زمان واقعی برابر با انجام یک ماموریت در بازی است. پس بایستی همیشه چند تیم آماده و تجهیز شده داشته باشید تا کمبود مبارزانی که به مرخصی فرستادهاید را جبران کنند.
شما به تدریج Hamlet را با گنجها و ایتمهایی که در طول ماموریتها کسب میکنید گسترش خواهید داد که باعث میشود مزایای بیشتری برای شما آزاد شوند و همچنین قادر به ساخت تجهیزات کارآمدتر و قدرتمندتر شوید. مدیریت Hamlet به وقاع یکی از سرگرمکنندهترین فعالیتها در بازی است و حال و هوای شما را پس از انجام ماموریتها عوض میکند.
شهری مناسب برای زندگی… الکی!
بشتابید طرفداران عناوین هاردکور
Darkest Dungeon یک بازی فوقالعاده عالی است به ویژه برای طرفداران چالش و سختی در بازیها و علاقمندان به نقشآفرینیهای old-school و کلاسیک. بازی هیچجا دست شما را نمیگیرد، البته فقط به یکباره دستتان را میگیرد و مستقیم به وسط جهنم پرتابتان میکند. در واقع Darkest Dungeon برای کسانی که نمیتوانند این نوع تنبیه و مجازات در بازیها را تحمل و مدیریت کنند کشنده و سخت است ولی برای بقیه یک تجربه بینهایت لذتبخش است که به هیچ وجه از دست نخواهند داد و تنها چند دقیقه بازی کردن آن برایشان کافیست تا دیگر نتوانند آن را رها کنند.
[font=tahoma][url=https://gamefa.com/go.php?https://gamefa.com/293391/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%8c-%d9%85%d8%b1%da%af%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%8c-%d9%84%d8%b0%d8%aa%e2%80%8e%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7/darkest-dungeon-grade/][/url][/font]RE: تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - سجاد محمدی پور - 02-01-2016 این بازی جزو اون دسته بازی هاییه که ارزش بازی کردن رو داره .این نکته هم تو نمرهی بازی و هم تو نقد کاملا مشهوده . از طرفی بنده عاشق سبک هارد کور هستم و یقینا این بازی رو از دست نخواهم داد ... ممنون بابت نقدتون .باز هم لذت بردیم آقا سعید و مثل همیشه حرفی برای گفتن باقی نذاشتید . RE: تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - saeed aghababaee - 02-01-2016 (02-01-2016, 12:17 PM)سجاد محمدی پور نوشته است: این بازی جزو اون دسته بازی هاییه که ارزش بازی کردن رو داره .این نکته هم تو نمرهی بازی و هم تو نقد کاملا مشهوده . ممنون از شما سجاد جان. لطف دارید. این بازی من رو واقعا سورپرایز کرد و ازش همچین انتظاری نداشتم البته می دونستم خوبه ولی نه تا این حد. معرکه بود مخصوصا به خاطر سختی و تنبیهات شدیدش. برای بازی بازهای هاردکور بازی عالیه. RE: تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - Mr.ISO - 02-01-2016 نقدتون خیلی عالی بود، امتیازدهی هم کاملا عادلانه بود. من میمیرم برای این بازی واقعا سرگرم کنندس و ارزش بازی کردنو داره. RE: تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - saeed aghababaee - 02-01-2016 (02-01-2016, 12:31 PM)Hunterson نوشته است: نقدتون خیلی عالی بود، امتیازدهی هم کاملا عادلانه بود. خوشحال هستم که نقد منصفانه بوده به نظرتون و ممنونم از شما به خاطر لطفتون. مطمئن باشد امکان نداره پشیمون شید از بازی کردنش. شدیدا عمیقه مبارزات بازی و شدیدا اتمسفر گیرا و تاریک و بی نظیری داره. RE: تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - BadBoy4Ever - 02-01-2016 به لطف سعید جان بازی های ارزش مندی که نمیشناسیمشون رو میتونیم به سادگی کشف کنیم همین الان زدم برا دانلود فقط یه چیزی نقلقول: میتوان گفت نسل جدید از عناوین سخت و دشوار با بازی Demon’s Souls آغاز شد. عنوانی که در نسل هفتم و در زمانی که بسیاری از عناوین ساده شدن را در دستور کار داشتند و خطهای سلامتی پر شونده بازیها را تسخیر کرده بود، ناگهان توسط بازیساز جوانی به نام هیدتاکا میازاکی انحصارا برای پلیاستیشن ۴ ساخته و منتشر شد دیمن سولز برا PS3 بودا RE: تاریک، مرگبار، لذتبخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon - saeed aghababaee - 02-01-2016 (02-01-2016, 04:34 PM)BadBoy4Ever نوشته است: به لطف سعید جان بازی های ارزش مندی که نمیشناسیمشون رو میتونیم به سادگی کشف کنیم کار خوبی کردی کسری جان. بازی واقعا جذاب و خاصه. کاملا درست میگی. اشتباه شده از بس حواسم به نسل هشت و پلی استیشن 4 بوده نوشتم پلی استیشن 4. مرسی که اطلاع دادی و ممنون از دقتت کسرای عزیز. |