![]() |
بررسی بازی FarCry Primal - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: بررسی بازی FarCry Primal (/Thread-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-FarCry-Primal) |
بررسی بازی FarCry Primal - Mobin Ahmadi - 03-02-2016 «سفری به عمق حیاتوحش؛ اینبار در فارکرای!»
![]() در یک جنگل روشن به راه میافتم، از فاصله نسبتا دوری، پرتقالی درخشان میبینم؛ کنجکاویام باعث میشود به سمتش بروم. اما بعد از مدتی متوجه میشوم که آن پرتقال دارد به سمت من میآید! بهتر که تماشا میکنم میبینم اصلا پرتقالی درکار نیست. تمام این مدت به «خرسی خیره شده بودم که آن را آتش زده بودند!» خرسی بزرگجثه که از شدت درد ناله میکند. از میان بوتهها صدای انسان میشنوم؛ صدایی که توسط درختان منعکس میشد ... در تاریکی پنهان میشوم تا از دید خارج شوم، گروهکی شکارچی را میبینم که خرس را به این حال و روز انداختهاند. کمی آنها را دنبال میکنم و صحنه عجیبی مرا مجذوب خود میکند: خرس که در آتش زجر میکشید، به یکباره به سمت آن افراد حملهور شد و آنها را از پا درآورد. این، یکی از آن لحظات زیبایی است که در اویل برخورد به FarCry Primal مرا مجذوب خود کرد. یکی از آن لحظات ... دنیای FarCry Primal پر است از چیزهای سردرگرمکننده و در عینحال جذاب؛ دنیایی که یکنواختی در آن معنایی ندارد و فقط بلد است شما را در خود غرق کند! FarCry Primal به معنای واقعی کلمه، پراست از چیزهای «احمقانه»! اما احمقانه از نوع خوبش! یوبیسافت تا قبل از انتشار رسمی بازی، اطلاعات زیاد و جذابی را از بازی منتشر کرد؛ اطلاعاتی که نشان میداد قرار است یک فارکرای متفاوت را تجربه کنیم. یوبیسافت پس از عرضه دو نسخه نسبتا مشابه از این سری، تصمیم گرفت این بار ساختار و بافت بازی را متحول کند. یوبیسافت فارکرای را به 10 هزار سال پیش برد تا نشان دهد فارکرای در عصرِ حجر هم جذاب است. ![]() محیط زنده و پویای بازی
فارکرای از نوع قدیمی!در بازی هیچ سلاح گرمی وجود ندارد. پس از گذر مدتی نهچندان طولانی با روند اصلی بازی آشنا میشوید و باید بگوییم یوبیسافت در این زمینه واقعا خوب عمل کرده است. وقایع بازی در سرزمینی سرسبز و غنی از پوشش گیاهی به نام Oros اتفاق میافتند. واقعبینانه بگویم، Oros شکوهمند، جذاب و حسابی تودلبرو است! در اولین دقایق بازی بهراحتی میتوانید طراوت این سرزمین را درک کنید. نور خورشید در روز و مهآلود شدن هوا در برخی اوقات نشان میدهند یوبیسافت خلاقیت زیادی برای طراحی این سرزمین به خرج داده است. در تاریکی شب، نور ماه واقعا جذاب جلوه میکند. در یک کلام، دنیای FarCry Primal بسیار باطراوتتر و جذابتر از نسخههای قبلی است و این موضوع بسیار لذتبخش است. آسمان FarCry Primal هم پراست از موجودات عجیب و غریبِ بدوی. دیدن پرندگانی که اکنون منقرض شدهاند، آنهم با آن کیفیت و حالوهوا واقعا لذتبخش است. هرجارا که نگاه کنید یکی از حیوانات ماقبل تاریخ را میبینید؛ از ببرهای دندانشمشیری گرفته تا ماموتهای پشمالو. از نظر جهانسازی، FarCry Primal یکی از بهترین بازیهای نسل محسوب میشود. البته شاید اگر FarCry 4 را بازی کرده باشید، کمی عادت به محیط FarCry Primal سخت باشد، اما اگر بتواند خودش را در دلتان جا کند، دیگر بیرونبرو نیست! FarCry Primal یکی از بهترین جهانبازهای یوبیسافت است. تناسب میان تنش و لذت در عصر حجر در FarCry Primal شما در نقش فردی به نام «تاکار» ظاهر میشوید. شکارچیای که در تلاش است تا افراد قبیله خود (Wenja) را دوباره دورهم جمع کند و قبیلهاش را به شکوه و عظمت گذشتهاش برساند. یوبیسافت برای اینکه گیمر را هرچه بیشتر در دنیای FarCry Primal غرق کند، با گروهی از زبانشناسان زبده برای ساخت زبانی اختصاصی مذاکره کرد و به نتیجه رسید. اکنون در بازی میبینیم که واقعا چقدر این زبان با دنیای FarCry Primal سازگار است. البته بدیهی است که نمیتوان از گفتوگوی بین شخصیتها چیزی فهمید و باید به زیرنویس بازی رجوع کرد. یکی از اصلیترین تفاوتهای FarCry Primal با نسخههای قبلی این است که بازی فقط و فقط بر روی یک آنتاگونیست تمرکز نکرده؛ اینجا خبری از «پاگان مین» و «وآس مونتنگرو» نیست. در طول بازی، شما با دو آنتاگونیست اصلی روبهرو هستید. یول، جنگسالار قبیله بسیار بدوی اودام و باتاری، مادر خانواده ایزیلا. شما در بازی با این شخصیتها ملاقات میکنید، با آنها تعامل خواهید کرد و اطلاعات مختلفی درباره آنها به دست خواهید آورد. یکی از نکات واقعا لذتبخش در FarCry Primal، توانایی شخصیت اصلی بازی در رامکردن حیوانات است. این حیوانات میتوانند بهخوبی جای خالی سلاح گرم در بازی را برای شما پر کنند. در اوایل، موجودات بازی به چند گرگ و تعدادی حیوان درنده دیگر محدود میشوند؛ اما با گذر زمان و پیشرفت در بازی، با حیوانات دیگری هم روبهرو خواهید شد که از بین آنها میتوان به ماموتهای بزرگ و پشمالو اشاره کرد که شما میتوانید با رامکردنشان، از آنها به عنوان سلاح استفاده کنید. ![]() ایده «ماموتسواری» در FarCry Primal به معنای واقعی کلمه، احمقانه است!
اسلحههای شما در بازی شامل تعدادی از برگزیدگان (!) عصر حجر همچون چماق، نیزه و تیروکمان میشود. گاهی در بازی آرزو میکردم کاش میشد در عصر حجر با یک AK-47 به دل دشمن زد و همه را لتوپار کرد! اما حیف که نمیشود! حیف که اسلحههای موجود در Primal نسبت به نسخههای قبلی واقعا محدود است و این موضوع کمی آزاردهنده است. البته آنقدر هم اوضاع بد نیست! صدای برخورد نیزهها به سینه دشمن و شکستشه شدن استخوانها چیز جدیدی است که واقعا در Primal لذتبخش است.
در طول بازی با پیشبرد مراحل، موسیقیهای متناسب با شرایط پخش میشود که واقعا جذاب هستند؛ اصولا من با صداگذاری یوبیسافت خوب جور میشوم. باید خودتان FarCry Primal را تجربه کنید تا بفهمید صداهای بازی چقدر بهموقع پخش میشوند و واقعا چقدر لذتبخش هستند. ![]() FarCry Primal اثر جدید یوبیسافت است و آمده تا باری دیگر سری فارکرای را در دل طرفداران جا دهد؛ این بار قرار است به 10 هزارسال پیش بروید و حسابی کیف کنید! به جرات میگویم FarCry Primal یکی از بهترین اتمسفرها را در بین بازیهای یوبیسافت دارد؛ محیط بازی بسیار غنی و زیباست. دیدن حیوانات ماقبل تاریخ در بازی جدید یوبیسافت واقعا لذتبخش است. FarCry Primal واقعا بازی خوبی است؛ اما حیف که بازی چیزی جز «یک مشت سرگرمی» (!) نیست. کاش یوبیسافت کمی به داستان و روایت بازی بیشتر اهمیت میداد و کاش یوبیسافت در طراحی شخصیتهای بازی بیشتر خلاقیت به خرج میداد. اما با این همه، تجربه FarCry Primal را به شما پیشنهاد میکنم؛ مطمئن باشید اینبار یوبیسافت قرار است دلتان را حسابی بدست بیاورد! ![]() RE: بررسی بازی FarCry Primal - Yves Guillemot - 03-02-2016 با تشکر از مبین جان بخاطر ترجمه ای که کردن. پیاده کردن سبک و ایده های جدید در بازی های یوبی به خوبی دیده میشه. درکل ممنون بابت مقاله ![]() RE: بررسی بازی FarCry Primal - You Never Win - 03-02-2016 تشکر بابت ترجمه! خیلی زیباست! بازی خوبیه ولی بیشتر واسه گیمپلیش به نظرم خوبه! داستان زیبایی نباید داشته باشه! از یه روایت از ماقبل تاریخ و انسان های اولیه چه انتظاری می شه داشت؟ گرچه این یک نسخه Spin Off از فارکرای هست و کلاً نباید انتظار یک فارکرای کامل رو ازش داشت. RE: بررسی بازی FarCry Primal - Free man - 03-02-2016 این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی ![]() نقلقول: گرچه این یک نسخه Spin Off از فارکرای هست و کلاً نباید انتظار یک فارکرای کامل رو ازش داشت. اسپین آف کیلویی چند؟! ![]() RE: بررسی بازی FarCry Primal - You Never Win - 03-02-2016 (03-02-2016, 10:20 PM)Free man نوشته است: این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی عجب!! چرا درست نی؟ مگه این Spin Off نیست؟ اصلاً کاملاً اسپین آف هست!! RE: بررسی بازی FarCry Primal - سجاد محمدی پور - 03-02-2016 ممنون بابت مقاله آقای احمدی. یوبیسافت با این بازی دو چیز رو رسما ثابت کرد: 1- هر موقع که دلش بخواد میتونه ایده های نو و جذاب طراحی کنه 2- تاریخچه عناوین براش اصلا مهم نیست. برای گزینهی دوم دلیل هم میتونم بیارم. نمونش سری Assassiins Creed که از اون هیبت و کمالات فقط یه گیم پلی تکراری ازش باقی مونده و از تغییرات توش خبری نیست. سری فارکرای هم داره میشه یه چیزی شبیه این موضوع. فارکرای عنوانی بود که بیشتر به اکشن هاش و صحنه های تیراندازی مشهور بود. مخصوصا شخصیت پردازی های عالیش... تو این نسخه بنظر من این دو مورد اصلا بهش اهمیت داده نشده در حالی که این موضوع جزو کارنامهی عناوین فارکرای هم محسوب میشه... در کل بابت این مقالهی جذاب و پربار ممنون. RE: بررسی بازی FarCry Primal - Free man - 03-02-2016 (03-02-2016, 10:24 PM)You Never Win نوشته است:(03-02-2016, 10:20 PM)Free man نوشته است: این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی منظورم این نیست هر عنوانی که نسخه فرعی بود قراره بازی ضعیفی باشه یا اگه ضعیف بود بگیم اشکال نداره چون اسپین آف هست ![]() مثلا همین پرایمال بیشتر از نسخه چهارم براش زحمت کشیده شده بود.... ![]() اسپین آف بودن دلیل بر ضعیفی عنوان یا اینکه تیم سازنده کم کاری کنه نمیشه، چون اگه موفق بشه تیم سازنده رو دار میشه ![]() RE: بررسی بازی FarCry Primal - You Never Win - 03-02-2016 (03-02-2016, 10:34 PM)Free man نوشته است:دقیقاً! کاملاً موافقم!(03-02-2016, 10:24 PM)You Never Win نوشته است:(03-02-2016, 10:20 PM)Free man نوشته است: این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی ولی نمی شه از یه اسپین آف انتظار یه عنوان کامل رو داشت! سازنده با توجه به خواسته خودش بازی رو تغییر می ده و داستان جدید، ایده جدید و ... رو تو بازی جا می ده که ممکنه طرفدارای بازی رو به 2 قسمت تقسیم کنه! یکی عده ای که عاشق ایده جدید شدن! و دیگری عده ای که ایده جدید براشون خوشایند نبوده و دنباله همون ایده قدیمی رو می گیرن! در کل اسپین آف به نظرم یه امتحان سازنده از خودشه که اگه بخواد این ایده جدید رو تو سری اصلی وارد کنه آیا مورد قبول واقع می شه و به عنوان موفقی تبدیل می شه یا نه؟ RE: بررسی بازی FarCry Primal - Devil Prince - 03-03-2016 (03-02-2016, 10:28 PM)سجاد محمدی پور نوشته است: ممنون بابت مقاله آقای احمدی.شخصیت پردازی عالیش؟! Kidding Me این بازی تو شخصیت پردازی های افتضاح، گل سرسبد تمام عناوین هم سبک ـه! حالا اینکه یه بار اومده یه شخصیت منفی نسبتا خوب به نام Vaas ساخته که دلیل نمیشه بگیم کل شخصیت پردازی بازی خوبه! تو نسخه ی قبلی شخصیت اصلی یه فاجعه ی به تمام معنا بود. کسی که حتی از کشته شدن یه نفر در جلوی چشمش می ترسید، در طول 24 ساعت تبدیل به ترمیناتور میشه؛ بدون هیچ آموزشی. بقیه ی شخصیت ها هم در حد خیلی معمولی و بیشتر به حالت دکور حضور دارن. شخصیت پردازی AJ در نسخه ی چهارم بازی هم تعریف چندانی نداره؛ اگرچه از Jason بهتره. نسخه ی 2 بازی هم که کلا شخصیت پردازی نداره! نسخه ی اول رو بازی نکردم و بعید می دونم اون هم شخصیت پردازی خوب (حالا عالی که بماند) داشته باشه. درباره ی Vaas هم به نظرم زیادی بزرگنمایی شده. اصلا اون چیزی که دوستان فکر می کنند نیست. شخصیت منفی که وسط بازی بمیره و یکی دیگه جایگزینش بشه، ارزش انقدر ستایش رو نداره؛ تازه مرگش هم اصلا جالب نبود. تو کل بازی هم که بیشتر از 5 - 6 بار دیده نمیشه. چیه این شخصیت انقدر باحاله؟! حالا یه بار گفته: «می خوای جنون رو واست تعریف کنم؟» که دلیل خفن بودنش نیست. نمیگم خوب نیست ولی اون خدایی که دوستان ازش ساختن هم نیست. یه شخصیت منفی خوب. همین. نقلقول: ایده «ماموتسواری» در FarCry Primal به معنای واقعی کلمه، احمقانه است!جواب سازنده ها: تخصص ما همین حماقته! |