![]() |
نقد و بررسی The Walking Dead: Season 1 - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: نقد و بررسی The Walking Dead: Season 1 (/Thread-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-The-Walking-Dead-Season-1) صفحهها:
1
2
|
نقد و بررسی The Walking Dead: Season 1 - Arash-Fire - 03-16-2016 این مردگان دوستداشتنی!
چند سالی است که تب زامبی و زامبی کشی صنعت گیم و حتی سینما را فرا گرفته است؛ از این رو سازندگان تصمیم گرفتهاند که محصولاتی با این محور تولید کنند. رفته رفته عناوین و محصولات زامبی محور هم به مانند خیلی از داستانها این چنینی، روند تکراری را دنبال کرد و از اینجا بود که این زامبیها هم تبدیل به کلیشه دو صنعت ذکر شده، شدند. شاید برایتان جالب باشد که وقتی قرار بود حق امتیاز سریال The Walking Dead خریداری شود، شبکهای خطاب به دستاندکاران آن گفت: «عالیه. عاشقشم؛ ولی حتما باید توش زامبی باشه؟!». در آخر هم این شبکه AMC بود که این ریسک را پذیرفت و حق امتیاز TWD را خرید و در حال حاضر TWD یکی از بهترین و پرطرفدارترین سریالها روز است. وضعیت این موجودات دوستداشتنی (!) در صنعت گیم نیز چنین بود. اینقدر از این قبیل بازیها تولید شده بود که دیگر کسی میل به تجربه یک بازی با این محور نداشت. کل داستان عناوین زامبی محور در این چند جمله خلاصه میشد، "کل دنیا را زامبی گرفته و تعداد آنها روزبهروز در حال افزایش است، در این بین گروهی از بازماندگان وجود دارند که حتی قهرمانان دنیا دیسی و مارول هم حریفشان نمیشوند و همیشه خدا موفق شدند و میشوند و خواهند شد!". البته شایان به ذکر است که در اوایل کار، این داستانها بسیار جذاب بود و مورد پسند مخاطبان قرار میگرفت، ولی گذشت زمان آن را تکراری کرد. تلتیل گیمز با ارائه یک عنوان زامبی محور به همگان نشان داد که هر گردی، گردو نیست. فصل اول این بازی در پنج اپیزود عرضه شد که ما در این مقاله سعی بر این داریم تا فصل اول این عنوان را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید. همانطورکه از نام بازی پیدا است، با یک عنوان آخرالزمانی روبهرو هستیم. عنوانی که با داستانی تکراری، ولی همراه با روایتی فوقالعاده و مناسب، هر بازیبازی را به پای خود مینشاند تا لحظاتی ناب را برایش در دنیا گیم رقم بزند. هر چند داستان بازی از Comic Bookای (به نویسندگی رابرت کرکمن) به همین نام الهام گرفته شده است، ولی شخصیتها بازی را خود سازندگان خلق کردهاند که ارزش این عنوان را به مراتب بالا میبرد. لی اورت و کلمنتان دو شخصیت اصلی بازی هستند که ما کنترل شخصیت لی را در دست داریم. لی استاد دانشگاه در رشته تاریخ بود که به خاطر قتل سناتوری که با همسر وی رابطه داشته، راهی زندان میشود و طی اتفاقاتی که در مسیر منتقل شدن به زندان رخ میدهد، با کلمنتان آشنا میشود. کلمنتان دختر کوچک و بامزهای است که قبل از شیوع بیماری (که انسانها را تبدیل به زامبی یا همان واکر میکند)، پدر و مادر او به شهر ساوانا سفر کردند. لی که میبیند کلمنتان نمیتواند به تنهایی در این دنیا دوام بیاورد، او را همراه خود میکند و با هم ماجراجوییها بازی را رقم میزنند. با پیشرفت در بازی با شخصیتها جدیدی آشنا میشوید که هر کدام خصوصیات مخصوص به خود را دارند و به خوبی به آنها پرداخته شده است. روابط عاطفی و طرز رفتار بین افراد عالی کار شده است و شما را درگیر خود میکند و برای لحظاتی حس میکنید که خودتان در آن شرایط هستید. برای آشنایی بیشتر با دیگر افراد گروه خود میتوانید از آنها سوالها مختلفی بپرسید که هر کدام یک وجه از شخصیتشان را نشان میدهد. بعضی افراد احساسی هستند، بعضی تند برخورد میکنند و بعضی... البته نباید از تاثیر شگرف صداگذاری غافل شد. صداگذاری شخصیتها و حتی محیط را میتوان از نقاط قوت بازی دانست که کمک بزرگی به بیان احساسات و طرز رفتار شخصیتها بازی میکند. بیشک به غیر از کارگردانی کم ضعف میان پردهها، شخصیت پردازی قوی، روایت عالی و... این صداگذاری بازی است که وظیفه ابراز احساسات را بر عهده دارد. در آخر باید گفت داستان در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و میتواند شما را ساعتها درگیر خود کند. ![]() در اینجا با روح و روان شما بازی میشود!
داستان با توجه با انتخابهایی که شما در طول بازی انجام میدهید، پیش میرود. پس باید مراقب تصمیمات خود باشید، چون راه برگشتی وجود ندارد. منظور از "انتخابها"، فقط برگزیدن یک دیالوگ نیست. ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که فقط امکان نجات جان یک نفر از دست مردگان متحرک وجود داشته باشد؛ یا اگر بحثی در گروه پیش آمد، با کدام یک از شخصیتها موافق و با کدام مخالف هستید که البته احتمال ناراحت شدن شخصی که طرفش را نگرفتید، بالا است. نوار سفید رنگی در پایین صفحه، نمایش داده میشود که آن مدت زمانی است که برای تصمیمگیریها در اختیار دارید. کار جالب سازندگان در این بخش، مدت زمان آن نوار است که با توجه به وضعیت و شرایط تغییر میکند. اگر میخواهید یک دیالوگ ساده انتخاب کنید، نیازی به عجله نیست؛ اما برای نجات دوستان خود، باید عجله کنید. نکته منفی موجود در این مکانیزم، خطی بودن داستان است. درست است که انتخابهایی در پیشرو دارید، اما کل داستان در یک خط مستقیم حرکت میکند و تصمیمهای شما همیشه فرعی هستند و مسیر کلی داستان را عوض نمیکنند. صدالبته که اگر این مشکل وجود نداشت، ارزش به پایان رساندن مجدد بازی، بیشتر میشد. در پایان هر اپیزود، لیست انتخابهایی که شما در طول بازی کردید، نمایش داده میشود و میتوانید مشاهده کنید که چند درصد از بازیبازان در موقعیتها مختلف مثل شما تصمیم گرفتند. بخش اعظم دیگر گیمپلی بازی، مربوط به گشتوگذار در محیط است. بازی شما را در موقعیتهایی قرار میدهد که مجبور به گردش در طبیعت میشوید. گردش و گشتوگذار در محیط بازی که آنچنان هم بزرگ نیست، ممکن است به منظور پیدا کردن یک مدرک، پیدا کردن بنزین و... باشد. با اینکه این مکانیزم در ادامه چیز قابل توجه برای ارائه ندارد و تکراری میشود، ولی به هیچ عنوان حس خستهکننده بودن را به بازیباز انتقال نمیدهد. دلیل آن هم میتواند حس کنجکاوی انسان باشد! ![]() مکانیزم انتخاب بازی. در نگاه اول، کیفیت بصری بازی بسیار سطح پایین بهنظر میرسد. درست است که گرافیک فنی بازی آنچنان که باید و شاید، قوی نیست، ولی نباید از این نکته غافل شد که این بازی، یک عنوان داستانمحور است. در بخش فنی، همانطورکه ذکر شد، بازی هیچ ادعایی ندارد و از این رو نباید ایرادات زیادی از آن گرفت. عقیده من این است که انتخاب سازندگان برای مانور ندادن بر روی گرافیک فنی، کاملا درست بود. برای همچین عنوانی، گرافیک فنی و بالا نیاز نیست و باید به دیگر بخشها آن، مخصوصا داستان توجه بیشتری کرد. اما در کیفیت هنری، بازی حرفها زیادی برای گفتن دارد. حداقل در یک بازی داستانمحور میتوان توقعاتی از کیفیت هنری بازی داشت، نمیتوان؟! از این رو تلتیل گیمز در این بخش به خوبی کار کرده است تا بازیباز از گرافیک فنی پایین بازی خسته نشود و به نوعی بخش هنری میتواند آن ضغف را بپوشاند. مردگان متحرک تلتیل گیمز، یک عنوان خوش ساخت همراه با دستانی ستایشبرانگیز و گیمپلی سرگرمکننده است که میتواند تجربه خوبی را برایتان رقم بزند. این عنوان با استفاده از روایت داستانی مناسب و گرافیک هنری زیبا توانست بسیاری از جایزهها، از جمله جایزه "بهترین بازی سال" را از آن خود کند. اگر از طرفداران و دنبال کنندگان سریال مردگان متحرک نیز هستید، این عنوان حتما به مذاق شما خوش میآید و اگر هم در تجربه این عنوان شک و تردید داشتید، حال میتوانید تصمیم خود را بگیرید. نکات مثبت:
داستانی قوی با روایتی مناسب شخصیت پردازی بسیار خوب گیمپلی سرگرمکننده صداگذاری بینقض نکات منفی: ضعف موجود در مکانیزم "انتخابها" نمره: 9/10 RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - BadBoy4Ever - 03-16-2016 درود نیل جان بلاخره تموم کردی بازیو ؟ یادمه پارسال یه سوال ازم درباره مرحلش پرسیده بودی ![]() این بازی (فقط و فقط این بازی) به تنهایی تمام مهره های صنعت گیمو جا به جا کرد واسه تل تیل و جدا از گوتی شدن در کنار رقیبای گولاخش یه سیستم کاملا جدید وارد صنعت گیم کرد که نتیجشو میشه امروز تو بازی هایی مثه LIFE IS STRANGE دید که یه تقلید کامل از اینن هر چند تل تیل اصلا نتونست رسالتو به سر انجام برسونه و رسما گند زد به بازی های آیندش (به جز موارد معدودی مثل وولف آمونگ آس) مرسی بابت نقد RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - Arash-Fire - 03-16-2016 (03-16-2016, 09:57 PM)BadBoy4Ever نوشته است: درودسلام ![]() خیلی وقته تمومش کردم! ![]() ![]() ممنون که نقد رو خوندی! RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - EL-Mander - 03-16-2016 خب اول باید بگم نقد رو کامل خوندم. خیلی خوب بود. اما یه ایراد کوچولو داشت که البته ایراد تو نیست. تقریبا 95% افرادی که درباره بازیها نگارش میکنن، کلمه «گیمر» رو «بازیباز» ترجمه میکنن. این مشکل توی مطالب صفحه اصلی و سایتهای رقیب هم هست. باید بگم کلمه بازیباز نه از لحاظ لغوی، نه از لحاظ نگارشی معنی درستی نمیده. بهتر هست از خود کلمه گیمر، یا دیگه نهایتش از کلمه «مخاطب» استفاده بشه. درسته مخاطب اصلا ارتباط معنایی با گیمر نداره. اما منظور نویسنده منتقل میکنه. در کل من دیگه مشکلی ندیدم توی مقاله. ممنون بابت زحمتی که کشیدی. منتظر نوشتههای بعدیت هستم.
RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - Geniuss - 03-17-2016 یه نقد «مختصر و مفید» از بازی. ( ![]() ممنون بابت نقد، خسته نباشی! RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - You Never Win - 03-17-2016 خسته نباشید! نقد زیبایی هست! فقط یه خورده کمه! یکی از احساسی ترین و بهترین بازیای عمرم با زیبا ترین داستان موجود! این بازی یه راه جدید رو وارد صنعت گیم کرد! خدایی حقش بود گوتی 2012 شد! بازم ممنون بابت مقاله. RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - Arash-Fire - 03-17-2016 (03-17-2016, 12:04 PM)You Never Win نوشته است: خسته نباشید! نقد زیبایی هست! فقط یه خورده کمه!ممنون که مطالعه کردید. کمه؟! چه نکاتی از بازی رو نگفتم؟! RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - You Never Win - 03-17-2016 (03-17-2016, 05:35 PM)Neil Druckmann نوشته است:خواهش می کنم.(03-17-2016, 12:04 PM)You Never Win نوشته است: خسته نباشید! نقد زیبایی هست! فقط یه خورده کمه!ممنون که مطالعه کردید. بله! منظورم رو اشتباه برداشت کردید! منظورم این نبود نکته ای از بازی رو ذکر نکردید! فقط مقداری به جزئیات بسیار ریز همون نکات مطرح شده می پرداختید بهتر می شد. این هم در حد یک نظر شخصی هست و مقاله از نظر رسمی ایرادی نداره. RE: بررسی The Walking Dead: Season 1 - Arash-Fire - 03-17-2016 (03-17-2016, 05:48 PM)You Never Win نوشته است:ممنون از اینکه توجه می کنید به نکات.(03-17-2016, 05:35 PM)Neil Druckmann نوشته است:خواهش می کنم.(03-17-2016, 12:04 PM)You Never Win نوشته است: خسته نباشید! نقد زیبایی هست! فقط یه خورده کمه!ممنون که مطالعه کردید. نظر شخصیم این هست که نباید زیاد به جزئیات پرداخت، چون کسی که داره نقد رو میخونه، دوست داره بفهمه که بازی در چه سطحی هستش، نه اینکه کل نکات گیمپلی و... براش لو بره! باز هم ممنون! RE: نقد و بررسی The Walking Dead: Season 1 - parda$ - 03-17-2016 وای وای،این بازی رو من تابستان دانلود کردم...فصل یک و فصل دو رو یک هفته ای تمومش کردم! به معنای واقعی کلمه «شاهکار» بود...گرچه من فصل اول رو بیشتر دوست داشتم چون انتخاباش چالش برانگیز تر بود تا فصل دوم! بی صبرانه هم منتظر فصل سومش هستم تا ببینم سرنوشت Kenny و Clementine و اون پسربچه چی میشه! خوشحالم میبینم کاربرهای ماندگار هم دست به قلم شدند!نقد بی نقصی بود آرش،خسته نباشی منتظر نقد بعدیت هستیم!:دی |