سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! (/Thread-%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%85-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%84%D9%88%D8%B4%D9%86%E2%80%8C%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%DB%8C) |
سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - It's Time - 09-23-2016 چطور به اینجا رسیدیم؟ چه شد که خود را به عنوان یک گیمر در این بلبشو و بساط مسخره و آشفتهبازار صنعت گرافیک و رزولوشنپرستی دیدیم و گیمینگ واقعی را فراموش کردیم؟ گیمینگ هم گیمینگ قدیم! ۴K؟ بیخیال! نورپردازی خفن و اچدیآر؟ بیخیال! اینها را ولش کنید سازندهها و شرکتهای عزیز. من از شما فقط یک سوال دارم؛ کِی میتوانیم دوباره یک شاهکار واقعی را تجربه کنیم؟! احتیاج نیست که از کهنهکاران گیم باشید تا عصر درخشان صنعت بازیهای ویدیویی را بخاطر بیاورید. در این سالّها میگویند که در عصر طلایی صنعتمان هستیم اما این عصر طلایی شمارش همان دلارهاییست که هرروز به جیب سازندهها و شرکتها و ناشرها و حامیان میرود وگرنه گیمرها باید با باگهای کوفتی و آپدیتهای روز اول (!) بازیها سروکله بزنند و با ورود به رسانه به خود تلقین کنند که بازیهای جدید هم قابل قبول و باکیفیت هستند! اما چرا خود را فریب دهیم؛ گیمینگ هم مسخره شد!
نسل هشتم را در نظر بگیرید که شروع همه این سیاستها و برنامهّهای فریبنده بود. بله، سختافزار جدید معرفی شده بود و همه هیجان داشتیم تا ببینیم که چه قابلیتهای گرافیکی جدیدی در اختیار سازندگان قرار میدهد تا بازیهایشان را واقعگرایانهتر بسازند. اما سونی و مایکروسافت میدانستند که جامعه گیمرهای فعلی حاضر نیستند برای یک کنسول بیشتر از ۴۰۰ دلار هزینه کنند و برای همین از همان ابتدا مجبور شدند در معماری کنسولهای جدیدشان به سراغ سختافزار بهینه بروند (بهترین کیفیت برای حداقل قیمت!) اما به هرحال بازهم این کنسولها به قدری قدرت داشتند که مارا راضی نگه دارند. (من از شما میپرسم: مگر الان گرافیک آنچارتد ۴ قابل قبول نیست؟ قابل قبول که هیچ، خیلی هم خیرهکننده است. دیگر چیزی بیشتر از این میخواهید؟ پس چرا انقدر به گرافیک گیر دادهایم؟ این کنسولهای میاننسلی دیگر از کجا سر در آوردند؟)
یعنی واقعاً اهمیت این تصویر را درک نمیکنید؟ در نسخه پلیاستیشن ۴ بافت صورت لارا خیلی واقعیتر است و موهایش هم به صورت جدا پردازش میشوند. این مسئله خیلی مهم است! اصلاً اگر این کیفیت بیشتر نباشد و ما نتوانیم موهای لارا را واقعیتر ببینیم بازی فایده ندارد! مگر نه؟ سونی به راحتی با قدرت پردازشی بیشتر پلیاستیشن ۴ بازار را در دست خود گرفت چرا که به سادگی هیچ شخصی دیگر به عناوین و خود محصولات توجهی نمیکرد بلکه همه میگفتند بازیهای سونی با وضوح تصویر ۱۰۸۰ و فریمریت ۶۰ اجرا میشوند و آن هم با ۱۰۰ دلار قیمت کمتر نسبت به کنسول اکسباکسوان! کاری نداریم که بازیهای لانچ این کنسولها یکی پس از دیگری ضعیف بودند (متوجه هستیم که نباید در لانچ توقع زیادی داشت. اما اینها همه بهانه و دلیلی برای توجیه این فاجعه که آن را «نسل هشتم» مینامیم است.) میخواهیم بگوییم که بازیهای پس از آن هم تاکنون آنطوری که باید راضیکننده و در حد شکوه نسل هفتم نبودهاند!
اصلا انحصاریها و بازیهای دیگر را فراموش کنید! نسخههای بازسازی و ریمسترها را کجای دلمان بگذاریم؟ یعنی استودیوهای بازیسازی انقدر ناتوان و خالی از هرگونه ایده و خلاقیت هستند که باید بر بازیهای قدیمی و نسل هفتمی خود تکیه کنند؟ اگر بخواهیم این بازیّهای ریمستر شده را لیست کنیم از تعداد بازیهای نسل هشتم بیشتر میشوند! کالکشن بایوشاک؟ کالکشن آنچارتد؟ مجموعه هیلو؟ فاینال فانتزی؟ رزیدنت ایول؟ Heavy Rain؟ دارک سایدرز؟ گاد آو وار؟ Dishonored؟ دارک سولز؟ Gears of War؟ گریم فاندانگو؟ Saints Row؟ اسلیپینگ داگز، توم ریدر، مترو ۲۰۳۳ و تازگیها بازیهای لگو هم؟! اینها لیست کوچکی از بازیهایی هستند که برای نسل هشتم کنسولها با گرافیک نسبی بهتر و رزولوشن و فریم بالاتر توسط شرکتهای سازندهشان عرضه شدهاند. مشکل کجاست؟
چه کاری است! این همه وقت و هزینه و سرمایه بگذاریم و بازیهای جدید و خلاقانه بسازیم؟ همان بازیهای قدیمی را با رزولوشن و گرافیک بهتر به ملت میفروشیم. بیایید یک نگاه به بازیهای خیلی خوب این چند سال اخیر بیندازیم. مثلا یکی از این بازیها ویچر ۳ است. میدانید چرا دیگر باید چندسال برای عرضه یک بازی خیلی خوب صبر کنیم؟ سازندگان این بازی یعنی سیدیپراجکت اولین بار در سال ۲۰۱۱ اعلام کردند که در حال ساخت نسخه سوم این بازی هستند! بازی چه زمانی منتشر شد؟ سال ۲۰۱۵! این یعنی سیدیپراجکت حداقل ۵ سال برروی این بازی کار کرده است. کوجیما وقتی کارش را با بازی Guns of the Patriots در سال ۲۰۰۸ به پایان رساند، شروه به ایدهپردازی در مورد پتانسیل قسمت پنجم مجموعه متال گیر سالید کرد و بازی در سال ۲۰۱۲ اولین نمایش خود را داشت. در آن زمان بخش زیادی از مراحل تولید و ساخت به پایان رسیده بود و در اوایل ۲۰۱۳ هم اولین دموی گیمپلی آن را دیدیم! در آن زمان بازی خیلی کامل به نظر میرسید اما به هرحال متال گیر سالید ۵: فنتوم پین اواسط ۲۰۱۵ منتشر شد. این یعنی کوجیما بیش از ۵ سال برروی بازی خود کار کرده است.
قبلاً بیشتر سازندهها چنین سیستمی برای بازیهای خود پیاده کرده بودند. یعنی فرآیند ساخت یک بازی حداقل ۳ سال طول میکشید و بعد تازه وارد مرحله تبلیغات و آزمایش میشد! اما الان شرکتی مثل اکتیویژن سه استودیو را گماشته تا بدون هیچگونه وقفهای تاجایی که میتوانند زرت و زرت Call of Duty بسازند! بیایید برویم به سراغ یوبیسافت! یونیتی را که بخاطر دارید؟ این بازی مشکلات فنی زیادی داشت اما از همه بیشتر کاربران نسبت به افت فریم آن در کنسولهای نسل هشتم غر میزدند. مشکل اینجا بود که گرافیک یونیتی در برابر بهینهسازی انجام شده توسط سازندگان به سادگی برای کنسولهای نسل هشتم بیش از حد ممکن سنگین بود و برای همین بازی با این مشکلات همراه شد. یک سال گذشت و یوبیسافت چه چیزی تحویل ما داد؟ Assassin’s Creedای دیگر اما اینبار وقتی گرافیک آن را با یونیتی مقایسه کنید حس میکنید که مثلا سیندیکت در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است و یونیتی در ۲۰۱۶!
شمای مخاطب اگر پلیاستیشن ۴ پرو را هم نخرید، سونی قول شرف داده که خیلی هم در تجربه تفاوتی ایجاد نخواهد کرد! مثلاً در بازی Deus Ex: Mankind Divided که گاهی در کنسولهای معمولی نرخ فریم روی ۲۰ هم میرود، این مشکل در پیاس۴ پرو نخواهد بود… خیلی که موضوع بزرگی نیست! با همه این تناقضات و همه این آشفتهبازاری که با آن در نسل هشتم سر و کار داریم، یک دفعه میبینیم که صحبت از کنسولهای میاننسلی میشود! کنسولهای میاننسلی دیگر چه صیغهای است؟ مگر شعار کنسول این نبود که بخصوص برای اجرای بازیها طراحی شده و مانند رایانههای شخصی نباید هرچند سال یک بار ارتقا داده شود؟ خب یک دفعه بیایید همه بازیها را برای رایانههای شخصی بسازید و سر و ته قضیه را هم آورید. میخواهید اسم این را بگذارید تکامل و پیشرفت برای صنعت؟ نخیر! ما اسمش را چیز دیگری میگذاریم؛ بیایید ببینیم ارزشهایمان چقدر نسبت به سالهای گذشته و نسل هفتم تغییر کرده است و چرا در این نسل به سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی دچار شده ایم. کجایند آن داستانهای غنی و پولیش شده و شخصیتپردازیهای عمیق که قبلاً در بازیها میدیدیم و آن همه نوآوری در گیمپلی و سیستمهای آن یک دفعه به کجا رفت؟ آن زمان کجاست که موسیقی متن بازیها نامزد دریافت جایزه گرمی میشد؟ الان مگر دیگر موسیقی بیادماندنی هم میسازند؟ خیر! الان فقط برای ما و برای سازندگان بازیها مهم است که رزولوشن بازی برروی فول اچدی ۱۰۸۰ باشد و حتی ۹۰۰ پی هم برایمان افت دارد!
الان دیگر مهم نیست که همه بازیها بدون استثنا بخاطر بیدقتی و کمکاری سازندگانشان باید آپدیتها و پچهای روز اول با حجمهای فضایی داشته باشند که بسیاری (بخصوص هموطنان خودمان) از دریافت آنها عاجزند. بدی این قضیه این است که بدون این آپدیتهای روز اول به سختی میتوان بازی را با آن همه مشکلاتش تحمل کرد. گیمرها و کاربران عزیز، همه اینها را کنار هم قرار دهید و به نسل هشتم بازیهای ویدیویی میرسید!
تا دو ماه دیگر پلیاستیشن ۴ پرو منتشر میشود. سال بعد تقریباً در همین تاریخ کنسول مایکروسافت با نام اسکورپیو منتشر خواهد شد. پلیاستیشن ۴ پرو ۴ ترافلاپس قدرت پردازش دارد که دو برابر نسخه معمولی آن و اکسباکسوان است و اسکورپیو هم ۶ ترافلاپس و خوردهای قدرت پردازشی خواهد داشت و به راحتی از پس بازیهای ۴K برخواهد آمد. تنها کافیست یک سال بگذرد و با توجه به قدرتی که اسکورپیو به سازندگان میدهد، سونی مجبور میشود که دوباره از کنسول بعدی خود رونمایی کند که شاید همان نسل نهم خودمان (پلی استیشن ۵) باشد و تاریخ انتشار آن را بتوان اواخر ۲۰۱۸ در نظر گرفت؛ دو سال دیگر! این چرخه همینطور ادامه پیدا میکند و این دو شرکت بزرگ هر دو سه سال یک بار به شما میگویند که اگر میخواهید کیفیت بالاتری در بازیهای خود داشته باشید و آنها را روانتر و بهتر اجرا کنید باید با ما جلو بیایید.
داداچ داری اشتباه میسازی! چند سال قبل وقتی میگفتند بازیهای موردانتظار کدام است یک لیست طویل روبهرویتان قرار میدادیم و نسبت به تک تک آنها هیجان داشتیم. الان وقتی میگویند برای چه بازیهایی انتظار میکشی باید فقط ۱۰ دقیقه فکر کنیم! بازیها یکی پس از دیگری از نظر فنی مشکل دارند و همچنان اعتماد بازیکن را نسبت به شرکت سازندهاش کم میکنند. حتی بازیهای انحصاری سونی هم آنطوری که باید نمیدرخشند و فعلا پشت تریلرها و نمایشهای خیرهکننده و فریبنده پنهان شده اند. مثلاً اگر به تحلیل عمیق همین هورایزن که خیلی در انتظار آن هستیم بپردازیم میبینیم که بازی تقریباً هیچ چیز جدیدی از خود ندارد و ترکیبی از عناصر خوب و بدردبخور تمام بازیهای جهانآزاد و اکشن ماجراجویی قبل از خود است. دیگر بتزدا هم بتزدای قدیم نیست! فالاوت ۴ در روز اول خود ۷۰۰ میلیون دلار فروش داشت! خیلی از این فروشها نسخههای پیسی بودند که بعد از گذشتن این همه ماه هنوز از مشکلات فنی و افت فریم شدید رنج میبرند و تجربه بازی را برای دارندگان رایانههای شخصی زهر کرده اند.
همانگونه که سونی و مایکروسافت و بقیه شرکتهای مشارکتکننده با آنها رو به زوال میروند، بازیهایی مثل Inside به میدان میآیند و با سادگیِ کمنظیر خود به همه آنهایی که به سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی دچار شده اند تلنگر و طعنه میزنند. این حرفهای دردناک واقعیتهایی هستند که از همان ابتدای نسل توسط خیلیها بیان شدند اما آن موقع به شدت کورکورانه در هیجان تکنولوژیهای جدید بودیم و هایپ عوض شدن نسل را داشتیم! کلاً از این به بعد صنعت بازیهای ویدیویی تکنولوژیمحور خواهد شد و طولی نمیکشد که دیگر آثار هنری آن ناپدید شوند و از نقاط غیرمنتظره سر در آورند. آیا این جز حرف دل همه گیمرهاست؟
در این میان از همه مسخرهتر طرفداران معتصب این دو شرکت هستند که همچنان از سیاستهای غلط هر دو طرف دفاع میکنند و با دیگر کاربران در سراسر فضای مجازی به مشاجره میپردازند. یکی نیست بگوید برادر من اینها خودشان هم نمیدانند چکار میکنند و تکلیفشان با خودشان مشخص نیست شما چرا جوش میزنی و الکی دفاع میکنی! ما که از همهاش خسته شدهایم، برویم سراغ وی یو شاید فرجی شد و جادوی نینتندو توانست شوق و اشتیاق گیمینگ و بازیهای ویدیویی را باری دیگر برایمان زنده کند. این پیام را هرکسی میتواند به مایکروسافت یا سونی برساند: نخواستیم آقا! نخواستیم!
RE: سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - Clegane - 09-23-2016 تعریف از خود نباشه عرفان جان ولی من ۴ سالِ پیش همین حرفها رو میزدم، خصوصا راجع به یوبی سافت و میگفتم داره سالی یک زباله به اسم AC میده بیرون ولی فقط فحش میخوردم، بعضا الان هم همینه مثل فالآوت 4. متاسفانه مخاطبِ ما کمی دیر این قضیه رو میگیره و چیزی در حدود همون 4 سالی که گفتم طول میکشه که بفهمه بتسدا یا یوبی سافت و خیلیهای دیگه، در حقیقت زباله میسازن تا بازی. حالا الان، تازه بعد از این همه مدت کم کم داره این جا میفته که نسل هشت، در حقیقت نسل پشمه (واژه آخر بی ادبی نیست، صرفا برای قافیه است و ادای حق مطلب)
RE: سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - Marcus Holloway - 09-23-2016 ممنون آقای استادی خیلی خوب بود اساسین سندیکا کلی باگ و ارور و مشکل داشت به کنار داستان هم نداشت!! گرافیکشم از یونیتی کمتر بود با اینکه فن یوبیسافتم ولی واقعا یوبی سافت دیگه بازیاش داستان ندارن و فقط داره روی گیم پلی و گرافیک کار میکنه و الان باید منتظر واچ داگز 2 باشیم تا ببینیم یوبیسافت میخواد به دوران اوجش برگرده یا نه! RE: سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - You Never Win - 09-23-2016 واقعاً عجب چیزی شده. عزیزان مایکرو و سونی برای رقابت با هم پای رزولویشن 4K رو وسط میکشن و این که فلان بازی با 60 فریم روی فلان کنسول اجرا میشه و روی اون یکی 30 فریم میده و یا اون کنسول اینجوریه بیاین یه ایده جدید بریزیم که نه کنسول بد بشه نه ما ضرر کنیم و این ایده میشه کنسولهای میان نسلی. واقعاً به هیچ وجه نیاز به اینا رو درک نمیکنم! یعنی یک بازی برای بی نظیر شدن به رزولویشن 4K و 60 فریم کامل یا بیشتر احتیاج داره؟ من ویچر رو جوری اجرا کردم که هر کسی ببینه حالش به هم میخوره ولی میتونم قسم بخورم اون لذتی که از بازی بردم از کسی با نهایت تنظیمات اجرا کرده بیشتر بوده. گرافیک تنها چیزیه که از نظر من وجودش بیهوده و چرته. کافیه نیم نگاهی هرچند کوچیک به 3 عنوان INSIDE، Limbo و Undertale بندازیم. گرافیک لیمبو خالص سیاه و سفیده و هنوزم که هنوزه فرد از تجربه ش لذت فراوان رو میبره. گرافیک INSIDE هم نسبت به لیمبو فقط یک رنگ زیاد کرده که رنگ قرمز هست. این بازی حتی صورتها رو هم طراحی نکرده و اونا خالین ولی این چیزی از لذت بازی کم میکنه؟ معلومه که نه! در آخر میرسیم به Undertale که واقعاً از نظر گرافیکی هیچی نیست! ولی از دیگر زوایا این عنوان بی نظیر و عالیه! بازم میگم برای خوب شدن بازی هیچ نیازی به کنسول میان نسل و نمیدونم فلان فریم و اینا نیست. من خودم به 2 فریمم راضیم فقط کافیه بازی در دیگر زمینه ها کار کرده باشه. RE: سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - 0099 - 09-23-2016 (09-23-2016, 03:43 PM)Marcus Holloway نوشته است: ممنون آقای استادی خیلی خوب بود روی گیمپلی هم زیاد کار نمیکنه واقعا فرق خاصی بین واچ داگز ۱ و ۲ تا اینجا ندیدم تازه بخش مورد علاقم یعنی digital trip رو هم حذف کردن RE: سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - Dark Of The Shadow - 09-23-2016 فقط یک چیز میگم! یاد نسل هفت عناوین عالیش به خیر! ببیند چقدر نسل هفت با بازخورد مثبت روبرو شده که دارن ریمستر می کنن. ریمستر.ریسمتر و ریمستر = پول سازی RE: سندرم گرافیک و رزولوشنپرستی | نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی! - Marcus Holloway - 09-23-2016 (09-23-2016, 07:16 PM)0099 نوشته است:(09-23-2016, 03:43 PM)Marcus Holloway نوشته است: ممنون آقای استادی خیلی خوب بود اما خیلی چیزها هم بهش اضافه کردن مثل هک گسترده تر، پهپاد و اون ماشین کوچولوئه و ... بنظر میرسه بازی موفقی میشه محیط بازی خیلی عالیه |