![]() |
ماورای بارانی شدید : تحلیلی بر آثار دیوید کیج و قصه گویی تعاملی - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: ماورای بارانی شدید : تحلیلی بر آثار دیوید کیج و قصه گویی تعاملی (/Thread-%D9%85%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%AC-%D9%88-%D9%82%D8%B5%D9%87-%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C) |
ماورای بارانی شدید : تحلیلی بر آثار دیوید کیج و قصه گویی تعاملی - Reza_Funny - 09-08-2013 آدمها دو دسته اند البته بهتر است بگویم گیمر ها دو دسته اند. یک دسته آنهایی که آثار دیوید کیج مانند فارنهایت و باران شدید را بازی به حساب می آورند و دسته دیگر کسانی که آنها را در گروهInteractive Story Telling ها قرار می دهند. به نظر می رسد گیمر های دسته ی دوم حرف سختی می زنند و خدا می داند که آن کلمه ی بیگانه ی عجیب و غریب چه چیزی هست. البته در ادامه با این لغت عجیب آشنا خواهیم شد. در این مقاله قصدم این است که موضوع را کمی شفاف کنم تا دیدمان نسبت به آثار دیوید کیج کمی بازتر شود. در همین راستا به بررسی باران شدید و اثر جدید کیج یعنی ماورا می پردازم. به دلیل طولانی بودن مطلب، مقاله را به سه بخش تقسیم می کنم. ![]() اگر به صورت لغت به لغت به خواهیم کلمه را ترجمه کنیم به کلمه ی "قصه گویی تعاملی" خواهیم رسید. حالا کمی وضع بهتر شد!!! اگر بخواهیم به تاریخچه قصه گویی تعاملی نگاهی بیاندازیم باید از وادی بازی های رایانه ای دور شویم و وارد دنیای کتاب ها و رمان ها شویم. این مفهوم در زبان قصه گویی و داستان سرایی بحثی آشناس و از هزاران سال پیش در بین نویسندگان مطرح بوده است. اگر کمی اهل رمان خواندن باشید احتمالا برایتان پیش آمده که در انتهای داستان یا اواسط آن دلتان می خواهد که اتفاقات داستان طوری دیگر رقم بخورند و یا قهرمان داستان انتخاب دیگری بکند و به جای نجات شاهزاده برود مسابقات اسب سواری شرکت کند و یا این فکر که اگر قهرمان داستان انسان بدی میشد قصه به کدام سمت میرفت. اگر این قبیل چیزها به فکر شما هم رسیده پس بدانید هزاران سال پیش نیز به فکر داستان نویسان هم رسیده است. شاید کمی تعجب آور باشد ولی در حال حاضر رمان هایی وجود دارند که شما می توانید بعضی از تصمیمات مهم داستان را خودتان بگیرید و روند قصه را عوض کنید. مثلا در جایی از قصه می توانید بین نجات دادن دوستتان یا پدرتان یکی را انتخاب کنید، اگر دوستتان را نجات دهید باید ادامه داستان را از همان صفحه بخوانید و اگر پدرتان را نجات دهید باید از 100 صفحه جلوتر داستان را ادامه دهید. قبل از اینکه به دنیای بازی های رایانه ای برگردیم بهتر است با یک مفهوم دیگر به نام Branch نیز آشنا شویم. اگر به مثال بالا دقت کنید میبینید که با انتخاب شما داستان به صورت کلی عوض می شود و نجات پدر باعث می شود شما صفحات مربوط به نجات دوستتان را از دست دهید و بلعکس. این امر که موجب تغییر خط داستان میشود را Branch می گویند که به نوعی زیر مجموعه ی Interactive Story Telling نیز به حساب می آید. ![]() ![]() نویسنده این مطلب خودم هستم و هیچ کپی از سایت بازی وود صورت نگرفته
RE: ماورای بارانی شدید : مقاله ای در باب قصه گویی تعاملی - Wayne - 09-08-2013 كپي از سايت هاي فارسي زبان ممنوعه ! RE: ماورای بارانی شدید : مقاله ای در باب قصه گویی تعاملی - Reza_Funny - 09-08-2013 عزیز من این نوشته ی خود منه. کپی چیه [img]images/smi/s0 (86).gif[/img] RE: ماورای بارانی شدید : مقاله ای در باب قصه گویی تعاملی - Qeiji - 09-09-2013 به نام خدا تا اونجایی که میدونم مطالبت باید اختصاصی باشه. شاید بسته بشه. |