پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs (/Thread-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%DB%8C%D8%A7-%DA%AF%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%9F-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-Sleeping-Dogs) |
پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - Nelo Angelo - 12-19-2013 بسم الله الرحمن الرحیم بازی های Open World معمولا با عناوینی مثل GTA شناخته می شوند که دلیل آن هم این می باشد که سری GTA از نخستین فرانچایز های این سبک بوده است. اما همیشه بازی هایی بوده اند که به خاطر بازی های بزرگ دیگر دیده نشده اند؛Sleeping Dogs هم یکی از همین بازی ها است. بازی که نتوانست به دلیل همزمان شدن انتشارش با بازی های هم سبکش به موفقیت دست یابد. شاید خیلی از گیمر ها حتی نام این بازی را هم نشنیده باشند و اگر شما هم از این دسته گیمر ها هستید و می خواهید اطلاعاتی را در مورد این بازی به دست آورید، با ما همراه باشید. این عنوان Open World در ابتدا قرار بود نسخه ی جدید سری True Crime باشد؛ ولی، حقوق این بازی توسط کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix) از اکتیویژن (Activision) خریداری شد. اما این کمپانی ژاپنی نمی دانست که چه اشتباهی کرده است. آن ها فقط حقوق این بازی را خریده بودند و نه فرانچایز TC را. به همین دلیل، کمپانی سازنده مجبور شد تا بازی خود را با نام دیگری به انتشار برساند. آن ها وظیفه ی ساخت بازی را بر عهده ی استودیوی United Front Games گذاشتند. این استودیو قبل از این بازی تنها سابقه ی تولید چند بازی ماشین سواری (Racing) را داشته است و در این سبک تازه کار است. اما با توجه به تمامی این مسائل و مشکلات، این بازی توانست به یک بازی متوسط مبدل شود که برای سازندگان و ناشر راضی کننده بود. این بازی همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد در سبک جهان آزاد می باشد. هم چنین دارای المان های مخفی کاری و مبارزات تن به تن هم می باشد. در ادامه به بررسی قسمت های مختلف این بازی می پردازیم.کاور بازی نام بازی: Sleeping dogs استودیو ی سازنده: Square Enix London Studios – United Front Games ناشر: Square Enix – Namco Bandai Games سبک بازی: Open World – Action Adventure – Fighting پلتفرم (ها): PS3 – XBOX 360 – Microsoft Windows – On live تاریخ انتشار: 13 آگوست 2012 در Steam – 14 آگوست در آمریکای شمالی – 16 آگوست در استرالیا – 17 آگوست در اروپا و 27 سپتامبر در ژاپن در کنار دوست قدیمی! به یاد دوران کودکی یک دوست یا یک جامعه؟ – داستان شاید این موضوع کمی کلیشه ای باشد که یک پلیس به صورت مخفیانه در میان جنایتکاران نفوذ کند و با به دست آوردن اطلاعاتی از آن ها زمینه ی نابودی آن ها را فراهم سازد. این موضوع اخیرا در فیلم ها و بازی های بسیاری استفاده شده است، ولی در این بازی با تغییراتی همراه بوده است که باعث متفاوت بودن این بازی با سایر بازی ها یا فیلم ها دیگر شده است. شما در نقش یک پلیس وظیفه شناس با نام وی شن (Wei Shen) هستید که باید با نفوذ به باند های جنایت کار اطلاعاتی را از آن ها به دست آورد و آن ها را در اختیار سازمان های ح.ک.و.م.ت.ی و افراد با نفوذ د.و.ل.ت.ی بگذارد. وی شن شخصیتی خشن است که به هیچ کس را دوست ندارد به جز دوست قدیمی و دوران کودکی اش یعنی جکی ما (Jackie Ma) با کسی رفتار انسان دوستانه ندارد. او پس از این اتفاقات با افراد جدید تر و بالا مقام تری (در بین جنایت کاران) رو به رو می شود. رفته رفته وی شن هم تبدیل به یک خلاف کار واقعی می شود و خود او هم یکی از بزرگ ترین جنایت کاران شهر هنگ کنگ می شود. این قاتل بی رحم،، یک فرد هنگ کنگی است که در آمریکا بزرگ شده است؛ ولی، اکنون در هنگ کنگ زندگی می کند. خانواده ی او هم از طبقه ی متوسط بوده اند و حتی یکی از اعضای خانواده اش هم در کار های خلاف دستی داشته است. او هر کاری را برای نابودی باند های جنایت کار و رسیدن به هدف خود می کند و از کشتن یا شکنجه دادن افراد هیچ واهمه ای ندارد. پس اگر دوست دار بازی ها و فیلم های شرقی داستان محور هستید و می خواهید طعم یک بازی خوب با داستان بهتر را بچشید، داستان این بازی مسلما مورد پسند شما واقع خواهد شد. یکی از لحظات هیجان انگیز که برای شما زیاد پیش خواهد آمد. مکس پین یا بتمن؟ – گیم پلی اکثر مردم شرق آسیا را با هنر های رزمی آن می شناسند و از فرهنگ و تمدن آن ها و فلسفه ی هنر های رزمی هم تنها به مبارزات خشن آن ها توجه می کنند. اگر جزء این اکثریت هستید، مطمئنا فیلم های بروس لی را دیده اید و با حرکات رزمی مخصوصش هم آشنایی دارید. اما اگر جزء این گروه نیستید، هم این بازی برای شما سورپرایز هایی دارد که می تواند شما را به ادامه ی آن تشویق کند. با توجه به Open World بودن بازی مسلما شاهد یک جهان بزرگ با مراحل فرعی زیاد و هیجان انگیز هستیم که از خسته شدن شما از بازی جلو گیری می کنند. مراحل اصلی بازی شامل دو بخش خلاف کاری و کارآگاهی می شوند که هر کدام خط داستانی متفاوتی را دنبال می کنند. هر یک از مراحل، شغل ها و... در نقشه با رنگ مخصوصی نشان داده می شوند که به پیدا کردن آن ها کمک می کند. مبارزات بازی هم شباهت زیادی به مبارزات سری بازی های Batman: Arkham دارد ولی تفاوت های جزئی در آن دیده می شود که آن را قابل تحمل می کند. مثلا ضد حمله ها که در دو نسخه ی اخیر سری BA وجود داشت، در این بازی هم وجود دارد. ولی عناصر جدیدی هم در مبارزات تن به تن بازی وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به فینیشر های خشن وی شن اشاره کرد. شما می توانید تمامی قابلیت های خود از جمله مبارزات، دزدی و... را توسط XP هایی که در طول مراحل جمع آوری می کنید ارتقاء دهید. مراحل فرعی بازی هم همان طور که اشاره شد در سطح شهر پراکنده شده اند و شما با گشت و گذار در شهر می توانید یکی یکی به انجام آن ها بپردازید. یکی از نقاط ضعف گیم پلی بازی، بخش ماشین سواری آن است زیرا که رانندگی کردن با یک ماشین معمولی و یک تریلی تفاوت چندانی با هم ندارد! بخش تیر اندازی بازی هم همانند اکثر شوتر های سوم شخص، از سیستم کاور گیری پیشرفته بهره می برد که در هنگام مبارزات خیلی به کار می آید. تنوع اسلحه ها هم خوب است ولی شما به صورت هم زمان فقط می توانید دو اسلحه ی گرم را با خود به همراه داشته باشید. مکانیک آهسته کردن صحنه در هنگام تیر اندازی یا همان Slow Motion هم در مواقع خاصی در بازی وجود دارد و شما می توانید با دقت بیش تری دشمنان خود را هدف بگیرید. أشیاء جمع کردنی بازی هم بسیار متنوع می باشند و شما را برای مدت ها سرگرم خواهند کرد. پارکور نیز نقش اساسی را در بازی ایفا می کند و شما می توانید به جای استفاده از وسایل نقلیه از روی ساختمان ها و یا جاهای دیگر، مسیر خود را طی کنید. مسابقات ماشین سواری و موتور سواری هم از موارد سرگرم کننده ای هستند که برای گذران وقت در بازی خوب هستند. الان تو حسه! شهری زیبا یا شهری آلوده؟ – گرافیک گرافیک بازی در نمای اول خیلی پر زرق و برق به نظر می رسد، ولی هر چه بیش تر بازی را انجام می دهید بیش تر از آن نا امید می شوید. جزئیات یکی از نقاط مثبت گرافیک بازی است و هر وقت در شهر قدم می زنید، جلوه ای زیبا و پر جزئیات از شهر هنگ کنگ می بینید. بافت ها (Texture) باکیفیت هستند و از هر زاویه ای که به آن ها دقت کنید ایرادی دیده نمی شود. طراحی چهره ها هم به خوبی انجام شده است و اجزای صورت شخصیت ها به زیبایی به تصویر کشیده شده است. مکان های بازی هم متنوع می باشند و با توجه به نقشه ی نسبتا کوچک بازی، از تنوع بسیار زیادی برخوردار می باشند. NPC ها (سیاه لشکر) در بازی متنوع اند و کمتر پیش می آید، فردی تکراری در شهر مشاهده کنید. افت فریم در هیچ یک از لحظات و حتی در نبرد های شلوغ بازی دیده نمی شود. سایه زنی های بازی هم باکیفیت هستند و سایه های غیرطبیعی و لبه دار کمتر دیده می شوند. افکت های موجود در بازی هم از کیفیت خوبی برخوردارند و افکت هایی مانند خون، آب و.. به خوبی نمایش داده می شوند؛ در کنار همه ی این موارد مثبت دو نقطه ضعف در گرافیک بازی وجود دارد: در هنگام مکالمه بین شخصیت ها، لب و دهن آن ها با صدای آن ها هماهنگ نیست که گاهی اوقات خیلی آزار دهنده می شود. مورد بعدی، باگ های متعددی است که در بازی وجود دارد. مثلا: وقتی می خواهید به خانه خودتان وارد شوید، در آن به حالت Solid در می آید و شما نمی توانید وارد خانه شوید. در کل گرافیک بازی متوسط است و نه بیش تر. یکی از لحظات جذاب و دیدنی در بازی! باند های بی صدا یا تیر های پر سر و صدا؟ – موسیقی و صدا گذاری در اکثر بازی های جهان باز ایرادات بسیاری در بحث صداگذاری وجود دارد و Sleeping Dogs هم از این قاعده مستثنی نیست. گرچه موسیقی ها و صداگذاری های بازی باعث می شوند که شهر بازی زنده تر به نظر برسد. ولی، صداگذاری بازی مشکلات فراوانی دارد؛ مثلا: لب و دهن شخصیت ها با صدای آن ها هماهنگ نیست که نقطه ضعفی بزرگ است. به غیر از این مورد در صداگذاری، ایراد خاصی در صداگذاری شخصیت ها وجود ندارد. آهنگساز بازیJeff Tymoschuk می باشد که در اکثر موارد کار خود را به خوبی انجام داده است. موسیقی های بازی با شرایطی که پخش می شوند، همخوانی دارند و موسیقی های پس زمینه بازی هم خوب است. در واقع می توان گفت که صداگذاری بعد از گیم پلی، بهترین بخش بازی است. بدون شرح! از یاد رفته - کلام آخر در پایان نتیجه می گیریم که Sleeping Dogs یکی از بازی های خوب سال 2012 است که به دلیل وجود برخی بازی های دیگر و همزمان بودن تاریخ انتشار آن ها با این بازی، به موفقیت نرسید؛ اما، اگر از طرف داران سبک Open World هستید، باید بدانید که این بازی یکی از خوب های این سبک است و اگر سیستمتان بازی های جدیدتر را اجرا نمی کند یا می خواهید بازی های قدیمی تر را تجربه کنید، این بازی را به شما پیشنهاد می کنم و مطمئنم که از انجام آن پشیمان نخواهید شد و تجربه کردن آن خالی از لطف نیست! Sleeping Dogs بالاترین نمره ی متای خود یعنی 83 را بر روی PS3 به دست آورد. نقاط مثبت: داستان درگیر کننده، گرافیک نسبتا پرجزییات، گیم پلی متنوع نقاط منفی: باگ های متعدد، هماهنگ نبودن لب ودهن شخصیت ها با صدایشان، کپی برداری از بازی های دیگر نمرات بازی داستان: 90 از 100 گیم پلی: 85 از 100 گرافیک: 85 از 100 موسیقی و صدا گذاری: 90 از 100 نمره کل: 80 از 100 این نقد وبررسی بر اساس نسخه ی PS3 این بازی انجام شده است. سخن نویسنده: از همه ی شما دوستان عزیز به خاطر قدیمی بودن بازی که آن را نقد کرده ام، عذر می خواهم و امیدوارم که بتوانم در آینده بازی های بهتری را نقد کنم. علت قدیمی بودن بازی مورد نظر این بود که من از قوانین نویسندگان مبتدی اطلاع نداشتم و به همین خاطر هم این طور شد. RE: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - PicaSSO - 12-19-2013 مرسی، خیلی خوب بود! [img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img] فقط بعضی جا ها می تونستی جملاتت رو زیباتر بیان کنی و از کلمات بهتری بهره بگیری، مثلاً: "این بازی همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد در سبک جهان آزاد می باشد. هم چنین دارای المان های مخفی کاری و مبارزات تن به تن هم می باشد." اینو این جوری بگی بهتره: همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، این بازی در سبک Open-World بوده و دارای المان های مخفی کاری و مبارزات متعددی است که به جذابیت این اثر می افزاید. میشه گفت تو جمله بالایی یکی از فعل ها حذف میشه و جملت زیباتر بیان میشه! موضوع دیگه اینه که بعضی جا ها جمله ها رو به هم پیوست دادی؛ ولی از فعل های تکراری استفاده کردی: "این موضوع اخیرا در فیلم ها و بازی های بسیاری استفاده شده است، ولی در این بازی با تغییراتی همراه بوده است که باعث متفاوت بودن این بازی با سایر بازی ها یا فیلم ها دیگر شده است." این رو باید این طوری شرح میدادی: این موضوع اخیرا در فیلم ها و بازی های بسیاری استفاده شده؛ ولی در این بازی با تغییراتی همراه بوده که باعث متفاوت بودن این بازی با سایر بازی ها یا فیلم های دیگر شده است. این جا من فقط فعل های اضافی رو حذف کردم و هیچ تغییر دیگه ای تو ساختار جمله ایجاد نکردم! بعضی جا ها هم دو بار ویرگول گذاشتی یا اینکه جملت ساختار اشتباهی داره، برای رفع این سری مشکلات بهتره که بعد از اتمام مقاله، دو بار از روش بخونی. می تونستی یک کمی هم جمله هات رو کامل تر بیان کنی، مثلاً: "یکی از نقاط ضعف گیم پلی بازی، بخش ماشین سواری آن است زیرا که رانندگی کردن با یک ماشین معمولی و یک تریلی تفاوت چندانی با هم ندارد!" مطمعناً با توجه به عناوین ساخته شده توسط استودیو سازنده بازی، انتظار ماشین هایی پرداخته شده و ریزه کاری شده را دارید؛ ولی ... یک ذره هم به نظر من نقاط منفی و مثبتت با متنی که نوشتی جور در نمیاد! خسته نباشید! [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img] RE: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - VLAdMIR VAMpIRE - 12-19-2013 ممنون از مقالت [img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img] من فقط میتونم بگم که تو جملاتت از چند حرف زد و نقیض استفاده کردی:در متن ها خیلی بازی رو به زیر سوال بردی و در آخر,بازی رو بازیه خوبی در سال 2012 خوندی[img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img] RE: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - dark_prince277 - 12-19-2013 بازی قشنگی بود. حداقل تو قحطی بازی تو تابستون، SD خیلی چسبید بهم. اما بریم سراغ بررسی تاپیک 4 مورد نگارشی داشتی و 1 غلط املایی: غلط املایی هم سر "اشیا" بود. رسم الخط جدید دیگه قبل و یا روی الف، همزه نمیذارن. تیتر بندی خوب بود. پاراگراف بندیت هم ردیف بود. فقط تو تیترها یا بزن "صدا، گرافیک، داستان و ..." یا اون تیترهای خودت. جفتش با هم به کار بردن زیاد جالب نیست. - تو قسمت گیم پلی زدی تو کار بروسلی و یه خرده بی راهه رفتی. یه جور مقدمه سازی کردی وسط نقدت که اصلا درست نیست. کاری که منتقد های مشهور می کنن با کاری که شما می کنی فرق می کنه. احساس می کنم خواستی از نقدهای منتقدهای دنیای بازی تقلید کنی ولی اون عزیزان، آقای رسولی و ایزدی صاحب سبک هستن و مقدمه ای که شما ساختی با متد اونا فرق داره. شما الان سعی کن تند و تیز نقد کنی و در حال حاضر خودت رو درگیر سبک نکنی - فینیشر تو متن بهتره بگیم " تمام کننده". استفاده از کلمات انگلیسی نامانوس توی متن فارسی ممنوع! - صحبت کردن و لب زنی تطابق نداره رو میگن Synch. - تو جمله خبری، بعد از کلمه "ولی"، به هیچ عنوان ویرگول نمیذاریم[img]images/smi/s0 (43).gif[/img] - تو نتیجه گیری هیچ وقت نزن " در پایان نتیجه میگیریم". پسر خوب، انشا که نمی نویسی! نقد می نویسی. مثلا اگه دست من بود این نقد، این شکلی تمومش می کردم. یک نویسنده خوب و ماهر فقط به مقدمه نویسی توپ نیست بلکه باید از اونور، خوب و حساب شده تمومش کنه. نتیجه گیری من: در اوج قحطی بازی های ویدئویی در تابستان، ماجراجویی های وی شن مصداق یخ در بهشتی شیرین است که می تواند عطش بازیبازها را برای مدتی کوتاه برطرف سازد. اگر به دنبال یک بازی در سبک Open world و اکشن می گردید، بازی Sleeping Dogs گزینه خوبی است. این بازی در تاریخ XXX برای پلتفرم های PC، Xbox 360 و PS3 منتشر شده است. نمره در پست اول قرار داده شد. تاپیک مباحث آموزشی هم مطالعه کنید. منتظر کارهای بهتری از شما هستیم[img]images/smi/s0 (74).gif[/img] RE: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - Arthas - 12-19-2013 خیلی عالی حسین جان آفرین[img]images/smi/s0 (74).gif[/img] مشکلات رو هم جناب خردمندی و آقا علی بیان کردن و چیزی برای ما نگذاشتن[img]images/smi/s0 (25).gif[/img] کیفیت نقدت بالا بود و خیلی خوب نوشته بودی.[img]images/smi/s0 (74).gif[/img] یکم بیشتر به نکات نگارشی توجه کن، نمره 20 رو می گیری. RE: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - Ruthless - 12-19-2013 این بازی رو با دسته بازی کردم دلتون بسوزه رو pc ![img]images/smi/s0 (25).gif[/img] تمومش هم کردم خیلی با حـــــــــــــال بود . RE: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - Nelo Angelo - 12-20-2013 از نظراتی که دادید تaکر میکنم و امیدوارم تو نقد های بعدیم بتونم این اشکالات رو هم بر طرف کنم. در مورد ویرگول باید بگم که من کلا علاقه ی زیادی به ویرگول دارم و توی نقدام زیاد به کارشون میبرم! غلط املایی رو که واقعا فک میکردم اینجوری مینویسن. موردای نگارشی هم احتمالا از سر بی حوصلگی بوده اصلا فکرشو نمیکردم از آقای خردمندی 18 بگیرم! RE: پلیس یا گانگستر؟ | نقد و بررسی بازی Sleeping Dogs - Delsin Rowe - 12-20-2013 ممنون عالی بود به نظرم 18 خیلی نمره زیادیه با توجه به نمرات نویسندگان سابق[img]images/smi/s0 (25).gif[/img] ممنون بابت مقاله فقط یه نکته لطفا تیتر هارو برجسته کن تا از متن مجزا بشن[img]images/smi/s0 (74).gif[/img] |