لوگو و برندسازی معنا و مفهوم مشترکی ندارند. برندسازی به فرآیندی اطلاق میشود که طی آن هویت یک برند طراحی شده و از طریق تبلیغات مجموعه فعالیتهای این کمپانی و سازمان خاص، به بازار معرفی میشود. لوگو، آرم یا نشانه تصویری است از آنچه یک برند قصد دارد به مخاطبان نشان دهد. این تصویر ممکن است شامل لغات و عبارات، تصاویر و نمادها، و یا هردو باشد. لوگو خیلی فراتر از صرفاً یک نماد و تصویر است، اولین و مهمترین زیرساخت شناسایی شما توسط مشتریان است. برای مثال وقتی نام برند اپل را میشنویم به سرعت علامت و نماد لوگوی اپل و آن سیب گاز زدهی معروف در ذهنمان تصویر میشود. بدون داشتن این نماد و آرم، هرگز امکان نداشت به این سرعت با یک برند ارتباط برقرار کرد. در واقع لوگو یکی از ابزار لازم برای برندسازی است.
[b]نگاهی به اهمیت لوگو در برندسازی[/b]
[b]نگاهی به اهمیت لوگو در برندسازی[/b]
همانطور که اشاره شد، لوگو المانی است که برند را در معرض دید، شناخته شدن بهتر و جاودانه شدن در ذهن مخاطبان قرار میدهد. اما چرا تا این حد باید به داشتن لوگو برای هر کسب و کاری اهمیت قائل شد؟
- [b]لوگو ماهیت [/b][b]برند شما[/b][b] را به مخاطبان میشناساند.
[/b]لوگو، مالکیت شما بر کسب و کار و برندتان را نشان میدهد. در واقع سکوی پرتابی است برای شناخته شدن و دیده شدن توسط مخاطبان هدف. بدون داشتن لوگو نمیتوان به راحتی خود را به مشتریان شناساند. در بازار رقابتی و تجارت جهانی امروز، بدون داشتن لوگو نمیتوان کسب و کاری را معرفی و در ذهنها ماندگار کرد. لوگو نه تنها شما را به افرادی که در محدوده شما و نزدیک به شما هستند آشنا میکند، بلکه میتواند شما را در سطح جهان نیز معرفی کند. مانند لوگوی برند شنل.
- [b]توجه مخاطبان جدید را به شما جلب میکند.
[/b]در صورتیکه از عناصر طراحی لوگو به درستی استفاده شود و لوگوی شما جذاب باشد، توجه بسیاری افراد را جلب میکند تا با کسب و کار شما آشنا شوند و این بستر بسیار مناسبی برای رشد و شناخته شدن شما خواهد بود.
- [b]لوگو شما را بیشتر در معرض دید قرار میدهد.
[/b]برای مثال شخصی را در نظر بگیرید که به تازگی وارد شهری شده و میخواهد به دنبال مکانی برای غذا خوردن است. در صورتیکه لوگوی شما به چشم شخص آشنا باشد و شما را از قبل بشناسد از بین تبلیغات و لوگوهای مختلف و ناآشنا، به سرعت شما را شناسایی و انتخاب خواهد کرد.
- [b]لوگو نشان میدهد شما خاص هستید.
[/b]لوگو نشان میدهد شما یکی از مدعیان زمینه فعالیت خود هستید. لوگویی که منحصر بفرد و قابل ثبت باشد، به مخاطبان نشان میدهد شما خاص هستید و برندتان با دیگر رقبا متفاوت است. برای دستیابی به این هدف لازم است یک لوگوی خوب و چشم نواز داشته باشید. همانقدر که داشتن یک لوگوی خوب برندتان را رشد میدهد، لوگویی که بد طراحی شده باشد نتیجه منفی خواهد داشت.
- [b]لوگو نشان میدهد شما حرفهای هستید.
[/b]بدون داشتن یک لوگوی خوب برای کسب و کارتان، چندان حرفهای بنظر نمیرسید. در واقع یکی از ضروریترین و ابتداییترین کارهایی که هر برند در شروع فعالیت خود برای برندسازی باید انجام دهد، طراحی و ثبت لوگو است. بنابراین در غیر این صورت میتوان این برداشت را داشت که برندی که لوگو ندارد، حرفهای نیست.
- [b]لوگو اعتماد مشتری را جلب میکند چون نشان میدهد همیشه هستید.
[/b]وقتی یک بیزنس از ابتدا درست پایه گذاری میشود و یک لوگوی خوب و ماندگار طراحی میکند، حس اعتماد را به مشتری انتقال میدهد. در واقع مشتری به برندی اعتماد میکند که همیشگی و پابرجا و در دسترس باشد و با یک لوگوی خاص شناخته شود. تصور کنید تنها نام یک برند را بشنوید و هیچ تصویری از آن در ذهن نداشته باشید، در این صورت خیلی سخت میتوان به این برند اعتماد کرد.
- [b]لوگو جذابیت بصری برندتان را افزایش میده[/b]