![]() |
قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - نسخهی قابل چاپ +- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com) +-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C) +--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C) +--- موضوع: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight (/Thread-%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%DA%A9%D9%85-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-Shardlight) |
قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - mohireza - 03-20-2016 اول از همه فرا رسیدن عید سعید نوروز و سال جدید را به تمامی گیمفایی ها تبریک میگویم و برایتان بهترینها را آرزو دارم. قبل از شروع مطلب میخواهم کمی با شما صحبت کنم پس بدون مقدمه شروع میکنم. جنگ چیست؟ از جنگ چه میدانید؟ جنگ را چه تعریف میکنید؟ یا دقیقتر بگویم جنگ را برایمان چه تعریف کرده اند؟ در طی سال هایی که در دنیای بازی های ویدئویی بودهایم جنگ برایمان فقط کشت و کشتار تعریف شده، جنگ فقط به عنوان کشتن انسان ها و بدست آوردن پیروزی شناخته شده است، تنها تعریفی که میتوانیم در مورد جنگ در دنیای محبوبمان ارائه دهیم کشت و کشتار انسان هاست و اگر خوشبینانه تر نگاه کنیم جنگ یعنی تمام اتفاقات خوب و بدی که در طول درگیری بین دو یا چند گروه اتفاق میافتد اما... اما آیا جنگ فقط در همین توضیحات خلاصه میشود؟ یا تعاریف و پیامد های دیگری نیز دارد که ما از آن بیخبریم... بگذارید سوال دیگری بپرسم: تا به حال بازی یا کمپانیای را دیده اید که بخواهد به فجایع پس از جنگ بپردازد و در این کار موفق شود؟ تا به حال چند بازی را دیدهاید که از وقایع پس از جنگ، بدون کشت و کشتار صحبت کنند و مانند Witcher، سری COD و... محبوب و شناخته شده باشند؟ حتی سری Fallout هم که مطمئناً به یادتان آمده است یک عنوان اکشن است در تم آخرالزمانِ پس از جنگ که هیچ چیز خاصی را در این مورد به تصویر نمیکشد. اما در اینجا وضع فرق میکند، فرقی بسیار با بازی های آخرالزمانی که موجودات عجیب و هیولاهای عجیبتر قصد جان قهرمان را میکنند، در این دنیا هیچ عدالتی وجود ندارد، ثروتمندان و اشراف پادشاهی میکنند و مردم عادی نوکری، کلاغ ها از بیماران پرستاری میکنند و افرادی در زیر زمین شورش ... آری به دنیای Shardlight خوش آمدید. ![]() نام بازی: Shardlight پلتفرم: PC سبک: ادونچر کلیکی-معمایی سازنده: Wadjet Eye Games ناشر: [font=Arial Black]Wadjet Eye Games تاریخ انتشار: 8 مارس 2016[/font] داستان Shardlight چندین سال بعد از یک بمباران اتمی آغاز میشود. مردم شهر به بیماری ناشی از بمباران دچار شدهاند که Green Lung نام دارد. این بیماری از طریق تنفس نوعی سم سبز رنگ موجود در هوا بهوجود میآید که باعث تخریب ریه های انسان میشود. در این جهان افراد ثروتمند و اشراف همانند سلاطین، مردم عادی را مانند بردگان به کار های سخت و کثیف وا میدارند تا (مردم) اجازه یابند که در قرعه کشی واکسن ضد این بیماری شرکت کنند و عمر بیشتری برای زندگی در این دنیا ی کثیف برای خود بخرند و سلاطین هم بتوانند زیر ماسک ها و لباس های ضد بیماری به خوشی بپردازند. شخصیت اصلی و یا همان قهرمان بازی ما نیز در یکی از همین شهر ها با وضعیتی همانند مردم دیگر وارد داستان میشود، داستانی که دنیا را متحول میکند. بخش اصلی و اولیه ی داستان از جایی شروع میشود که اِمی(Amy)، قهرمان داستان برای بهدست آوردن بلیط قرعهکشی وارد فاضلاب میشود تا یک ژنراتور از کار افتاده را تعمیر کند، پس از تعمیر شدن ژنراتور امی از اتاقک خارج میشود تا برود اما ناگهان نگاهش به مردی میافتد که زیر آوار مانده است، هنگامی که امی به کمک مرد میشتابد او از امی درخواست میکند نامهای را به دست شخصی در شهر برساند. مرد میگوید که: همه چیز تغییر خواهد کرد... به این صورت داستان شروع میشود و در ادامه امی با گروهی از مردم زیرزمینی برخورد میکند که قصد مبارزه با سلاطین دروغین را دارند و امی نیز در طول داستان باید این حکومت پست را براندازد و همچنین بیماری Green Lung را از بین ببرد. در بازی شخصیت های اصلی بیشتر کسانی هستند که امی از آن ها درخواست کمک میکند یا با آن ها مبارزه بنابراین شخصیت پردازی قدرتمندی در بازی دیده نمیشود. گرافیک بازی بصورت پیکسلی میباشد که با این داستان به خوبی ارتباط برقرار میکند. در طول بازی با گردش در محیط به یاد سری Fallout و خرابه های پس از بمباران میافتیم. در بازی ساکنین شهری کوچک برای خود ساخته اند که امی باید با متحد کردن این افراد به موفقیت برسد. در خیابان های شهر جنازه های زیادی روی زمین افتاده اند که بعضی از آنها ممکن است شما را بترسانند. داستان بازی بیشتر در زیرزمین، سطح شهر و خانه ها اتفاق میافتد که اگر از رزولوشن پایین بازی بگذریم بخوبی طراحی شدهاند. ![]() طراحی جزئیات بازی به خوبی انجام شده است
طراحی شخصیت ها نیز همچون بازی پیکسلی است و به خوبی انجام شده. شخصیت امی یکی از برترین طراحی های پیکسلی را در میان سایر شخصیت های همنوع خودش داشته که این نیز یکی نقاط قوت بازی محسوب میشود اما به علت رزولوشن پایین این طراحی ها به وضوح دیده نمیشوند. حرکات شخصیت ها و متحرک سازی اکثر قسمت ها بسیار عالی است و با توجه به سبک گرافیک بازی فقط این کلمه مناسب پویانماییهاست. میان پرده های بازی اکثرا مکالمه هستند و صحنه های بدون مکالمه بسیار کم در میان پرده ها دیده میشوند که ممکن است داستان را برای کسانی که از زبان انگلیسی سررشته ندارند کمی گنگ و نامفهوم کند. برخلاف بسیاری از بازی های پیکسلی که فقط از متن برای مکالمات استفاده میکنند این بازی در صداگذاری شخصیت ها بسیار عالی عمل کرده و میتوان وجود گویندگی و صداگذاری حرفهای در بازی را به راحتی حس کرد همچنین حرفهای ترین گویندگی بازی را مربوط به شخصیت اصلی بازی دانست که بسیار زیبا انجام گرفته است. موسیقی زمینه ی بازی در حد متوسطی قرار دارد، و نه آنقدر عمیق است که بتواند آدرنالین را در خون شما ترشح کند و نه آنقدر سطحی که بخواهید در هنگام بازی صدا را قطع کنید بلکه چیزیست میان این دو که حداقل مانند برخی بازی ها حوصله سر بر نمیباشد و دلیل تنفر شما از بازی نمیشود. گیم پلی بازی در سبک ماجراجویی کلیکی میباشد که سبکی بسیار قدیمی و کلیشه ای در تم مرموز است. بازی بیشتر بر سه پایه ی گشتوگذار، حل معما و مخفی کاری میباشد؛ ترکیبی که بار ها شاهد آن بوده و هستیم و معمولا هم در بازی های ترسناک این سه عنصر را یکجا دیدهایم. ![]() در بازی از علم کمک زیادی گرفته میشود گشت و گذار نیز در بازی به خوبی جاسازی شده و گاهی ممکن است مدت ها در بازی بدنبال راه ورودی بگردید که داستان نسبتا کوتاه بازی را برایتان به چندین ساعت و یا روز تبدیل کند. اما اشتباه نکنید بازی Shardlight یک عنوان open-world نیست که بخواهید در آن به گشت و گذار بپردازید بلکه یک بازی معمایی با دنیایی وسیع است و معما های کلیشهای و گاها جالب و وقت گیر. اما یکی از ایده های بد در مورد این بازی تبدیل کردن آن از یک ادونچر ساده به یک ادونچر کلیکی بود که اصلی ترین دلیل کسر امتیازات بازی است. با این سبک شما حس یک بازی ماجراجویی را از دست میدهید و بیشتر یاد بازی های hidden object میافتید چرا که در طول بازی باید بارها کلیک کنید تا بتوانید راه یا معمایی را کشف کنید و به بازی ادامه دهید درصورتیکه اگر بازی در سبک ماجراجویی خالص بود ممکن بود وضع فرق کند. در کل بازی Shardlight یک بازی ماجراجویی کلیکی است که بر پایه ی حل معما و ماجراجویی ساخته شده است. این بازی یکی از معدود بازی هایی در این سطح است که شخصیت هایش از یک دوبله و صداگذاری خوب بهره میبرد. گرافیک بازی پیکسلی است که طراحی های بسیار زیبایی دارد اما متأسفانه به خاطر رزولوشن پایین بازی این طراحی ها آنچنان که باید دیده نمیشوند. داستان Shardlight نیز یک داستان خطی و عاری از هرگونه پیچ و خم شدید داستانی است و این مورد بعلاوه ی معماهای تکراری بازی باعث کلیشهای شدن این عنوان شده است. اما کلام آخر اینکه حتی اگر بازی Shardlight یک عنوان ضعیف باشد حداقل فهمیدیم که جنگ یعنی چه: نبرد و فجایع پس از آن... نقاط قوت: معماهای جالب، صداگذاری کارکترها، گرافیک بالای پیکسلی، جهان وسیع نقاط ضعف: کلیشه ای بودن بازی، رزولوشن پایین، کلیکی بودن، داستان کاملا ساده امتیاز کل: 6/10 در پایان می خواهم این مطلب را به تمامی مردم جنگ زده ی جهان تقدیم کنم و از صمیم قلب آرزوی صلح و و خوشبختی برای تمامی مردم جهان دارم RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - Yves Guillemot - 03-20-2016 با سلام چرا مقاله به صورت نقل قوله؟ RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - mohireza - 03-20-2016 (03-20-2016, 08:47 PM)Yves Guillemot نوشته است: با سلامنمیدونم ولی اصلاح شد عذرخواهی میکنم. RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - arshia.hidden12 - 03-20-2016 نمی دونم من اینجوری حس میکنم یا نه! ولی احساس می کنم یکم کوتاه بود ![]() منظورتون از رزولوشن پایین توی نکات منفی چی بود؟ RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - mohireza - 03-20-2016 (03-20-2016, 09:55 PM)arshia.hidden12 نوشته است: نمی دونم من اینجوری حس میکنم یا نه!منظورم از رزولوشن پایین همون کیفیت پایین بود یعنی وقتی وارد بازی میشید تمام صفحه کمی تار به نظر میرسه و انگار روش یه ذره زوم کردن ماشاءالله اعضاء انجمن خیلی بهتر از من میدونن. و کوتاه بودنش هم به این خاطره که چون من عناوین کوچک رو نقد میکنم مقاله هم نمیتونه طولانی باشه. RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - The Last King On The Earth - 03-21-2016 نقد خوبی بود ممنون. نقدت یه سری مشکلات داشت که به مرور زمان و تمرینات پیاپی حل خواهد شد. مقدمۀ نقدت بسیار ناهماهنگ بود. زیاد منو به خواندن ادامۀ مقاله وادار نکرد. نقلقول: جنگ چیست؟ از جنگ چه میدانید؟ جنگ را چه تعریف میکنید؟ یا دقیقتر بگویم جنگ را برایمان چه تعریف کرده اند؟ در طی سال هایی که در دنیای بازی های ویدئویی بودهایم جنگ برایمان فقط کشت و کشتار تعریف شده، جنگ فقط به عنوان کشتن انسان ها و بدست آوردن پیروزی شناخته شده است، تنها تعریفی که میتوانیم در مورد جنگ در دنیای محبوبمان ارائه دهیم کشت و کشتار انسان هاست و اگر خوشبینانه تر نگاه کنیم جنگ یعنی تمام اتفاقات خوب و بدی که در طول درگیری بین دو یا چند گروه اتفاق میافتد اما... اما آیا جنگ فقط در همین توضیحات خلاصه میشود؟ یا تعاریف و پیامد های دیگری نیز دارد که ما از آن بیخبریم...متن بالا رو چندین بار خوندم ولی چیزی نصیبم نشد. عامیانه نوشته بودی. بزرگ ترین مشکل نقدت همین مقدمه بود. داستان بازی رو هم که فقط تعریف کردی و تحلیل نشده. البته تعریف داستان و اسپویل آن ایرادی ندارد، تا زمانی که تحلیل درست حسابی نیز در کنار شرح داستان وجود داشته باشد. کلا قصد ندارم به مشکلات نقد بپردازم ولی به عنوان نقد های اولیه، بسیار خوب است. آفرین! فقط سعی کن در نقد های بعدی عامیانه ننویسی. همچنین رو مقدمه نوسی خوب کار کن. مقدمه مهم ترین رکن یک مقاله است که خواننده رو به خواندن امدامۀ مقاله تحریک میکنه. RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - Writer Bot - 03-21-2016 سلام پیشنهاد میکنم نقد های نویسنده ها رو بخونی و الگو برداری کنی اینجا RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - You Never Win - 03-21-2016 دوست عزیز مقاله جالبی و خوبی بود و بعضی قسمت ها بسیار عالی نوشته شده بود اما ایراداتی هم داره که بنده در زیر عنوان می کنم: 1- (نظر شخصی) سعی کنید از فونت پیش فرض انجمن استفاده کنید و اون رو عوض کنید! برای نوشتن زیر عکس ها هم بهتره فونت رو به یه سایز کوچیک تر یعنی 2 عوض کنید! 2- قبل از شروع مطلب میخواهم کمی با شما صحبت کنم پس بدون مقدمه شروع میکنم. جمله بالا اضافی است! مقاله شما صرفاً دارای مقدمه هست ولی نوشتن چنین جمله ای وجود اون رو زیر سوال می بره! پاراگرافی که پایینش نوشتید به عنوان مقدمه می تونه استفاده بشه و بسیار جالب هم هست! در کل در متن نقد سعی کنید از جملاتی که از زبان خودتون بیان شده جلوگیری کنید و بیشتر آخر مقاله این کارو بکنید. 3- شما مقداری سعی کردید نقد رو به صورت درهم بنویسید و جدا جداش نکنید که جالب نیست! برای یه نقد فعلاً بهتره به صورت جدا نوشته بشه تا درهم و برای هر بخش هم یه تیتر گذاشته شده باشه و با کمی مقدمه چینی توضیح داده باشه! در آخر یه سوالی ازتون دارم! رزولویشن پایین به عنوان مشکل محسوب می شه؟ نمی دونم بازی رو تجربه نکردم ولی کل بازی هایی که تا الان بازی کردم می تونستی رزولویشن رو کم و زیاد کنی! خسته نباشی و موفق باشی. RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - Destiny - 03-21-2016 مقاله خوبی بود ممنون ![]() نکاتو دوستان گفتند فقط من یه نکته ای بگم شما تو نکات منفی گفتید که کلیکی بودن دوست عزیز کلیکی بودن نکته منفی نیست و این سبک بازی هست مثل بازی هایی مثل: Heavy Rain - Life Is Strange - Beyond Two Souls و .... در کل خوب بود موفق باشید ![]() RE: قهرمانی که کم آورد! | نقد و بررس عنوان Shardlight - mohireza - 03-21-2016 (03-21-2016, 08:20 PM)Erik-1999 نوشته است: مقاله خوبی بود ممنونبا سلام خدمت شما این رو بگم که لایف ایز استرنج و... بازی هایی در سبک این بازی نیستن و ایرادی به کلیکی بودن آنها وارد نیست اما اگه به سبک این بازی نگاه کنید میبینید ادونچره نه hidden object و بعلاوه اینکه بازی دوبعدیه و پر از معما به همین خاطر ممکنه برای پیدا کردن یه آبجکت توی یه محیط مدت ها وقت صرف کنید و خب عصبانیتی وحشتناک وجودتونو فرا میگیرد که هنوز چسب زخم تو پامه بابتش؛ واسه همین اگه بازی با کلید های صفحه کلید کنترل میشد و فقط معما ها کلیکی بودن وضع بهتر میشد و امتیازات بازی اینطوری نمیشدن. (03-21-2016, 08:06 PM)You Never Win نوشته است: دوست عزیز مقاله جالبی و خوبی بود و بعضی قسمت ها بسیار عالی نوشته شده بود اما ایراداتی هم داره که بنده در زیر عنوان می کنم: درمورد نکته ی یک اینکه بنده دسترسی به سیستمم ندارم برای اطلاعات بیشتر به پروفایل اینجانب مراجعه شود. دو اینکه چشم درستش میکنم. درمورد نکته ی سه من دیگه گیج شدم بعضی از دوستان به بنده میگن که نقد های حرفهای بخش بندی ندارم بعد یه سری دیگه از عزیزان میان باید بخشبندی وجود داشته باشه. درمورد رزولوشن بازی اینکه بنده هرکاری کردم این کیفیتش پایین بود کسی تونست راهی پیدا کنه به منم اطلاع بده. ممنون بابت تذکرات صمیمانتون. |