امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انتقام،تنها راه است/نقد و برسی Dishonored
#1
 2012سالی بود که عناوین زیادی منتشر شدن.برخی دنباله ای بر عناوین گذشته بودن و برخی هم عناوین جدیدی بودن که شرکت های سازنده،آن ها را معرفی می کردن.یکی از این عناوین جدید Dishonored بود که پس از انتشار چشمان زیادی را خیره و دهن های بسیاری را به تحسین وا داشت.این بازی یکی از نامزد های اصلی گوتی سال 2012 بود که در نهایت این مردگان متحرک بودن که به این مقام رسیدن.چندی پیش هم نسخه جدید آن معرفی شد که ادامه ای بر نسخه قبلی آن است.به هر حال در این مقاله سعی در نقد و برسی این عنوان موفق داریم.


[تصویر:  Dishonored.jpg]
[font=tahoma]سازنده: Arkane Studios[/font]
[font=tahoma][font=tahoma]ناشر: Bethesda Softworks[/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]پلتفرم: PC/Xbox 360/PS3[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]سبک:اکشن ماجراجویی/مخفی کاری[/font][/font][/font]

[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]داستان(*خطر لو رفتن داستان)[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]داستان از جایی شروع می شود که کورو شخصیت اصلی بازی از سفری که برای برسی وضعیت کشور داشته برمی گردد تا گذارش سفر را به ملکه بدهد زمانی که این دو در حال صحبت هستن افرادی به ملکه حمله می کنند و او را به شدت زخمی می کنند.دختر ملکه،امیلی،هم که شاهد تمام ماجرا بود دزدیده میشود.زمانی که کورو،بالای سر ملکه می رسد،ملکه آخرین درخواستش را می کند و از او می خواهد که دخترش را نجات دهد و از دنیا می رود!در همین حال محافظین وارد میشوند و کورو رابه اعنوان قاتل ملکه دستگیر می کنند....[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]شاید به نظرتان داستان تکراری و خسته کننده برسد ولی نباید فریب شروع ساده ی آن را بخورید.در طول روند بازی با اضافه شدن شخصیت های جدید و پیچیده شدن داستان،نظرتان تغییر خواهد کرد. با پیشروی در مراحل شما با داستان هایی موازی داستان اصلی مواجه می شوید که هر کدام این توان را دارن که شما را از دنبال کردن داستان اصلی باز دارد و به سمت خود بکشد.این شاخ و برگی هایی که استدیوی سازنده به داستان اصلی بازی می دهد باعث هر چه بیشتر غرق شد بازیکن در دنیای بازی می شود.البته شما این آزادی را دارین که بدون دنبال کردن آن ها تنها به داستان اصلی به پردازید. این ماموریت ها را می توان در طول بازی و با جمع کردن یاداشت ها ویا گوش کردن به صحبت های NPC ها پیدا کرد که همین نکته ارزش تکرار چند باره ی بازی را بالا می برد.[/font][/font][/font]

[تصویر:  Dishonored.jpg]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]کورو،برای امیلی و ملکه بیشتر از یک محافظ بوده[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]گرافیک[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]گرافیک بازی را می توان به دو بخش هنری و فنی تقسیم کرد. در بخش هنری می توان سرافکنده را یک شاهکار دانست البته با توجه به سابقه ی استدیوی سازنده و این که آن ها مسئول طراحی بخش هنریهbioshock بوده اند اصلا جای تعجب ندارد .معماری های شهری که بازی در آن روایت می شود(دونوال)شبیه به لندن،در زمان انقلاب صنعتی می باشد که بسیار خوب کار شده و  به حال و هوای بازی می خورد.[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]در بخش فنی بازی کمی می لنگد!البته بستگی به این دارد که تعریف شما از گرافیک چه باشد. مثل من گرافیک را در هرچه واقعی تر بودن می بیند(مانند کریسیس)و یا طرح های فانتزی تری مانند مردگان متحرک را نیز گرافیک می دانید.در نظر من گرافیک سرافکنده چیزی بین این دو است.طراحی چهره ها عالی نیست ولی در حد قابل قبولی قرار دارد ولی نکته شایان ذکر این می باشد که تمامی شخصیت های بازی و حتی NPC ها در همین حد هستن و افتی را در طراحی آن نمی بینیم.بافت ها کمی مشکل دارن مخصوصا لباس ها که به نظر می آید سازنده در این مورد کم کاری کرده.البته نمی توان از نور پردازی عالی و فوق العاده آن به راحتی گذشت.[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]در نهایت گرافیک سرافکنده  را می توان ضعیف ترین بخش آن دانست.ولی این به معنای ضعیف بودن گرافیک بازی آن نیست.[/font][/font][/font]

[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma][تصویر:  04_tallboyle-11404942.jpg][/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]به سایه ها و نور پنجره ها دقت کنید![/font][/font][/font]

[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]موسیقی و صدا گذاری[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]یکی از برگ های بنده ی سرافکنده همین بخش هستش و استدیوی آرکان خوشبختانه در این بخش خوب عمل کرده.ابتدا موسیقی؛موسیقی بازی بسیار خوب کار شده و به تم بازی می خورد.در زمان مخفی کاری موسیقی،بسیار آرام دنبال می شود طوری که شاید وجود آن را حس نکنید ولی در زمان تعقیب و گریز موسیقی ریتم تندی پیدا میکند که خود باعث بالا رفتن هیجان بازی میشود.صدا گذاری بازی بسیار عالی است.صداها متناسب با شخصیت هاست و سازگاری خوبی با کارکتر های بازی دارد.البته گاهی نا هماهنگی هایی بین لب های شخصیت ها با صدای آن ها مشاهده می شود ولی در آن حدی نیست که مشکل ساز شود و اذیت کننده باشد.[/font][/font][/font]

[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma][تصویر:  Voicecast-dishonored-1.jpg][/font][/font][/font]

[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]گیم پلی[/font][/font][/font]
[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma]باید قبول کرد که سازندگان سرافکنده بیشتر تمرکز خود را روی این بخش گذاشته اند و تمام بخش های دیگر بازی تحت تاثیر گیم پلی آن قرار میگرد.می توان گیم پلی سرافکنده را بی نقص دانست.در هر مرحله،بازی به شما یک هدف میدهد و این شمایید که باید راه خود را در یک دنیای واقعا بزرگ پیدا کنید.به شخصه هفت بار بازی را تمام کردم ولی حتی در بار هفتم هم راهی جدید برای رسیدن و از بین بردن اهدف پیدا می کردم.شما این آزادی را دارین که مثل یک شبح بروید و هدف را نابود کنید و یا راه راست را پیش بگیرید و همه را از دم  تیغ بگذرانید.هنوز راضی نشدید؟بازی این آزادی را به شما می دهد که با هدف خود هر کاری که می خواهید بکنید.میتوانید کنترل او را در دست بگیرد و از پنجره به پایین پرتش کنید و یا خیلی کلاسیک با او رو در رو شوید پس از کمی شمشیر بازی او را از پای در آورید و یا می خواهید با ایجاد تفرقه میان دشمنانتان،خودشان خودشان را نابود کنند؟البته نباید فراموش کرد که این انتخاب ها در روند بازی تاثیر گذار است.آزادی کامل!این تنها کلمه ای است که می توان در توصیف گیمپلی این بازی به کار برد.تنها نکته منفی که من یافتم سیستم شمشیر زنی بازی بود که اصلا چالش بر انگیز نیست.مهم نیست حریفتان چقد قوی باشد تنها کافی است که از این فرمول استفاده کنید:دفاع و بعد حمله.در کل می توان گیم پلی سرافکنده را بی نظر دانست و از اندک مشکلات آن به راحتی گذشت.[/font][/font][/font]

[font=tahoma][font=tahoma][font=tahoma][تصویر:  Dishonored.jpg][/font][/font][/font]

در نهایت می توان Dishonored را عنوانی خوب دانست که ارزش چند بار تکرار را دارد و با بهره گرفتن از گیم پلیی عالی،گرافیکی خوب و موسیقی هایی زیبا به عنوانی تبدیل میشود که در ذهن باقی می ماند.تجربه این عنوان را به تمام طرفداران سبک مخفی کاری پیشنهاد می کنم و اگر هم از طرفداران سبک RPG هستید،سرافکنده شما را ناامید نخواهد کرد.

داستان:9
گرافیک:8
موسیقی و صدا گذاری:9
گیمپلی:10
ارزش کل:9,5
ازاین که حوصله کردین و مقاله را مطالعه کردید ممنون.

(دوستان این اولین نوشته ی من بود.ممنون میشوم نقدم کنید.)
[تصویر:  dishonored-2-hd-wallpaper.jpg]
!!!!!  This Will Kill Me
پاسخ
#2
سلام و ممنون از ذوقى كه براى نوشتن دارى!
فقط براى مقدمه و سخن پايانى يك سرى مشكلش رو ميگم:
 
نقل‌قول: 2012سالی بود که عناوین زیادی منتشر شدن.برخی دنباله ای بر عناوین گذشته بودن و برخی هم عناوین جدیدی بودن که شرکت های سازنده،آن ها را معرفی می کردن.یکی از این عناوین جدید Dishonored بود که پس از انتشار چشمان زیادی را خیره و دهن های بسیاری را به تحسین وا داشت.این بازی یکی از نامزد های اصلی گوتی سال 2012 بود که در نهایت این مردگان متحرک بودن که به این مقام رسیدن.چندی پیش هم نسخه جدید آن معرفی شد که ادامه ای بر نسخه قبلی آن است.به هر حال در این مقاله سعی در نقد و برسی این عنوان موفق داریم.


يك مشكلى كه در تمام فعلات بود اين هستش كه يك "د" پايانشون نگذاشته بودى و در نتيجه رسمى نبود. برات بالا قرمزشون كردم.
يك مشكل ديگه اين بود كه نوشته بودى دهن كه درستش ميشه دهان كه البته اينم نياز نبود و مى تونستى بنويسى مثلا:
منتقدان بسيارى را به تحسين وا داشت.
گوتى هم مى نوشتى بازى سال بهتر بود.

نقل‌قول: در نهایت می توان Dishonored را عنوانی خوب دانست که ارزش چند بار تکرار را دارد و با بهره گرفتن از گیم پلیی عالی،گرافیکی خوب و موسیقی هایی زیبا به عنوانی تبدیل میشود که در ذهن باقی می ماند.تجربه این عنوان را به تمام طرفداران سبک مخفی کاری پیشنهاد می کنم و اگر هم از طرفداران سبک RPG هستید،سرافکنده شما را ناامید نخواهد کرد.

اول اينكه بايد فاصله باشه بين علائم نگارشى مثل ويرگول و نقطه و... با كلمه ى بعدشون در حالى كه به قبلى چسبيدن.
در پايانش هم نوشتى "سرافکنده شما را ناامید نخواهد کرد." كه اشتباه كلاً

آفرين براى اولين كارت خيلى بود و به كارت ادامه بده  113 و بازهم اين ذوقى كه براى نوشتن دارى خيلى خوبه  111
[تصویر:  image.jpg]
پاسخ
#3
خسته نباشی. در کل با توجه به سابقه کمت خوب بود
نقاط قوتت رو که خب خودت به طبع آشنایی هایی باهاش داری و من می رسم سراغ نکات منفی
مشکلات نگارشی بسیار زیاده. لحنه محاوره مثل منتشر شدن. عدم استفاده درست از ویرگول در جاهای درست. عدم استفاده از فاصله بعد از نقطه و ویرگول. عدم استفاده از نیم فاصله
بیشتر منتقد ها و نویسنده های ایرانی تازه کار به دنبال پیروی از استاندارد های معمولی نویسندگی هستن در حالیکه خلاقیت باید حرف اول بزنه. خلاقیت هایی مثل عدم قسمت بندی نقد هات. چون روش قسمت قسمت نوشتن نقد دیگه منسوخ شدست و باید حداقل تلاش هایی رو در این خصوص انجام داد
توضیحات بخش گیم پلی کافی نبود اصلاً. شما خودت در نقد اشاره کردی که گیم پلی بیشترین توجه بهش شده و به همون اندازه گرافیک ازش می نویسی؟ بازی این همه مکانیزم های پیچیده داره که بهش اشاره نشده.
در ضمت توضیحات گرافیک فقط به ذوق هنری در طراحی محیط و بحث فنی معطوف نمیشه و بحث در خصوص کیفیت تکسچر ها، انیمیشن ها، و سایر افکت ها به نوعی برای یک نقد استاندارد واجبه.


موفق و خسته نباشی
پاسخ
#4
یکی از بهترین بازی هایی بود که تا حالا بازی کردم. از گیمپلی فوق العادش و گرافیک بسیار زیباش خیلی خوشم اومد. داستانش به نظرم میتونست بهتر باشه و میشه گفت که تاحدودی کلیشه ای بود.
نقل‌قول:  اگر هم از طرفداران سبک RPG هستید،سرافکنده شما را ناامید نخواهد کرد
راستش این جمله به نظرم درست نیست. Dishonored اصن RPG نیست، اما خب چند تا از المان های اون رو داشت اما خب به شکلی نبود که اصن بگیم طرفداران این سبک رو ناامید میکنه یا نه چون اصن نقش چندانی نداشت.
سیستم آپگرید موجود در بازی به نظر من ناکارآمد بود. بازی طوری طراحی شده بود که بازیکن بدون آپگرید کردن شخصیت و یا اسلحه هاش میتونست خیلی راحت با استفاده از مخفی کاری بازی رو به پایان برسونه.
من فقط خودم از دو قدرت استفاده میکردم که یکیش Blink بود و اون یکی هم دقیق یادم نیست چی بود، اما خب چیزی که میخوام بگم اینه که توی بازی این همه قدرت وجود داشت، اما بازیکن اصلا احتیاجی نداشت که از اونا استفاده کنه و به راحتی میتونست بازی رو بدون استفاده از اونا به پایان برسونه.
سیستم آپگرید اسلحه ها هم همین طور بود و بازیکن اصلا نیازی به آپگرید کردن اونا نداشت. من خودم که بازی رو با مخفی کاری پیش میبردم هیچ نیازی به آپگرید کردن سلاح ها ندیدم. فقط برای مرحله آخر آپگریدشون میکردم تا با استایل خاص و جالبی که داشتن (خیلی براق و شیک شده بودن با آپگرید) بازی رو به پایان برسونم. D:
البته نمیگم که کاملا بدرد نخور بودن، اما خب تاثیر خاصی هم توی بازی نداشتن.
پیچیدگی طراحی محیط و این که بهت اجازه میداد که با روش های مختلفی مراحل رو به پایان برسونی واقعا خیلی عالی بود. بازی واقعا سخت بود و اکشن پیش رفتن رو خیلی سخت میکرد و مجبورت میکرد که از مخفی کاری استفاده کنی، چیزی که به نظرم واقعا خوبه و به نظرم باید توی Dishonored 2 تو هم همین طور پیش برن و سیستم مبارزات رو سخت تر هم کنن تا بازیکن رو مجبور به استفاده بیش تر از مخفی کاری کنن. البته خیلی بعید به نظر میرسه چون با توجه به تریلر معرفی و اخبار منتشر شده به نظر میاد که میخوان Dishonored 2 رو طوری بسازن که بازیکنن دستشون توی مبارزات باز تر باشه و راحت تر باشن.
موسیقی بازی هم خیلی خوب بود و همیشه با تمامی کار هات هماهنگ بودش و حس رو به خوبی بهت منتقل میکرد. مثلا وقتی که یه قایم شده بودی و یه نگهبان داشت همین طوری رد میشد موسیقی هم یهو تند میشد و استرس تو رو بیش تر میکرد.
بهترین بخش بازی همون طور هم که خودت گفتی گیمپلیش بود. فوق العاده بودش. بازیکن رو مجبور به استفاده از مخفی کاری میکرد و برای پیش برد مراحل هم همون طور که بالا تر اشاره کردم گزینه های مختلف بسیار زیادی پیش روت میزاشت.
متاسفانه تصمیماتی که در طول بازی میگرفتین (راستش دقیق یادم نیست شاید اصن تصمیم خاصی نمیگرفتین) در پایان بازی تاثیر نداشتن و تمام پایان های بازی با توجه به کار هایی که شما در همون مرحله آخر انجام میدادین شکل میگرفتن.
پاسخ
#5
تشکر از همه
حتما در نقد های دیگم دقت می کنم به این موارد.
[تصویر:  dishonored-2-hd-wallpaper.jpg]
!!!!!  This Will Kill Me
پاسخ
#6
سلام و خسته نباشی
من از نوشتت خوشم اومد، بخصوص برای اولین کارت خوب بود.
دوستان نکات بسیار خوبی رو گفتن؛ من هم به چند نکته کوتاه اشاره میکنم
مقدمه همیشه یکی از بخش ‌های مهم در مقاله هست، در واقع مقدمه خوب میتونه خواننده رو علاقه‌مند به خوندن مقاله کنه؛ مقدمت برای اولین نقد خوب بود، در عین حال می‌تونستی مقدمه‌ای جذاب‌تر هم بنویسی. در قسمت مقدمه خلاقیت هم میتونه خیلی کمک کننده باشه. این موضوع در مورد جملات پایانی نقد و مقاله هم تقریبا صدق میکنه، آخرین جملات و پایان‌بخش ارتباط با خواننده میتونه جملاتی تأثیر گذار باشه و مهم هست.
اون صحبتی که  دوستمون LICH KING در مورد بخش بندی کردن نقد گفتن در واقع درسته، البته برای شروع همین بخش‌بندی کردن میتونه کمک کننده باشه و در ادامه نحوه نوشتن یک نقد یا مقاله بر میگرده به خلاقیت یک نویسنده تا در کلیشه ها متوقف نشه.
اما پرداختن به بازی از زوایای مختلف و تحلیل متناسب تمامی بخش ها برای اولین نقدت خوب بود، من لذت بردم.
موفق و پیروز باشی و منتظر کارهای بیشتری ازت هستم.
[تصویر:  Last_Warrior.png]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عشق فداکاری تغییر ، نقد و برسی بازی Brothers A Tale Of Two Sons kaladin 3 2,263 10-04-2019, 03:53 PM
آخرین ارسال: kaladin
  نقد و بررسی Dishonored 2 amirthesaint 0 1,167 02-04-2018, 04:44 PM
آخرین ارسال: amirthesaint
  نقد و برسی بازی NFS:Payback (آقایِ کُدی گونه) mr_code 9 2,605 12-29-2017, 12:41 PM
آخرین ارسال: mr_code
Smile استخدام نویسنده نقد و برسی بازی Claydon 2 1,889 08-25-2017, 05:57 PM
آخرین ارسال: mohireza
  قدرت شگفت‌ انگیز انتقام | نقد و بررسی Attack on Titan: Wings of Freedom B.A.T 0 1,672 09-24-2016, 05:52 AM
آخرین ارسال: B.A.T

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان