امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 3.75
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شکستن طلسم مرگ... | نقد و بررسی Dark Souls II
#1
قلمرویی که زمانی باشکوه بود... قلمرویی که شاهی بلند مرتبه آن را بنا کرده بود... قلمروهی که زمانی شکوه و عظمتش زبانزد بود و عدالت بر آن حکمفرمایی میکرد، اکنون دیگر مثل سابق نیست... حال درگیر طلسمی شده که سایه تاریکی و وحشت را بر آن انداخته... حال طلسمی تیره و تاریک بر آن سرزمین حکم فرماست... طلسمی که شاید در راه شکسته شدن آن هزاران بار باید جان خود را فدا کرد.

به احتمال زیاد بازیبازانی که از تجربه عناوین تکراری و آسان خسته شده بودند، سال 2011 را به خوبی به یاد دارند. سالی که در آن عنوان Dark Souls منتشر شد. عنوانی که همزمان با انتشارش، انقلابی را در درجه سختی بازی های آن زمان ایجاد کرده بود. سختی بازی به گونه ای بود که خیلی از بازیبازان را در همان اوایل کار از بازی کردن باز داشت و عده ای هم که موفق به اتمام آن شدند هم اکنون در کارنامه خود از یک موفقیت بزرگ برخوردارند. پس از انتشار این عنوان، بازیبازان حرفه ای مدت زمان نسبتا زیادی را سر کردند تا بالاخره عنوان بعدی با نام Dark Souls II در سال 2014 منتشر شد. انتشار این عنوان تمام خاطرات عنوان پیشین را بازگرداند و بازیبازان توانستند تا باری دیگر با مرگ دست و پنجه نرم کنند. 
[تصویر:  DarkSouls2.png]

عنوان: Dark Souls II

سازنده: From Software

ناشر: Bandai Namco Games

سبک: Action – Role Playing

موتور گرافیکی: Havok

پلتفرم: X360 – PS3 – Microsoft Windows


گذرگاه مرگ
 داستان این عنوان به سالها پیش برمیگردد. زمانی که پادشاهی بلند مرتبه، سرزمین باشکوهی به نام Drangliec را بنا نهاد. همه چیز خوب بود تا اینکه طلسمی تیره و تاریک سرزمین را فرا گرفت. در این میان شمار زیادی در راه شکسته شدن طلسم از جان خود گذشتند ولی در نهایت این شما هستید که باید پس از صرف ساعت ها وقت و گذشتن از سد راه موجوداتی عجیب و البته قوی، این طلسم را از بین ببرید. داستان کلی این عنوان همین است. طلسمی که فراگیر میشود و شخصی که میخواهد آن را از بین ببرد. شاید این داستان در نگاه اول جالب باشد اما مطمئنا تکراری و کلیشه ایست و پیش از این همانند آن را در بازی های دیگر و شاید فیلم ها دیده ایم. جزییات داستان خوب و قابل قبول است اما اصل داستان کمی کلیشه ایست که همین مسئله برای این عنوان یک نقطه منفی به شمار میرود. روایت داستانی کند است و باید زمان زیادی را صرف کرد تا به داستان کامل پی برد. این امری مثبت است چرا که باعث میشود تا بازیباز کاملا در محیط بازی جا افتاده و تمام جزییات داستانی را درک کند. همچنین این امر به طولانی شدن گیمپلی از نظر زمانی هم کمک خواهد کرد که این امر ارزش خرید این بازی را به مراتب افزایش میدهد که این امر نیز، فاکتوری مثبت تلقی میشود.
[تصویر:  Dark-Souls-II-Screenshot-02.jpg]

!YOU DIED
 اگر این عنوان را تجربه کرده باشید، مطمئنا خواندن تیتر شما را متعجب نخواهد کرد! چرا که این جمله را در بازی به تعداد موهای سرتان خواهید دید! در این عنوان مرگ حرف اول را میزد. شاید در اوایل کار این امر کمی آزار دهنده باشد و شما را برای کنار گذاشتن بازی وسوسه کند اما کمی که به بازی کردن ادامه دهید، خواهید فهمید که مرگ جزیی از بازی است و از زنده ماندن در بازی بیشتر تعجب خواهید کرد! اما با این حال سختی بازی دلنشین بوده و هر چه در بازی جلوتر میروید، چالش های جدیدی خود را نشان خواهد داد. این است شاهکاری که From Software به جامعه ی گیمران تحویل داده در ابتدای بازی قابلیت شخصی سازی وجود دارد. کلاس های متفاوتی در دسترس شما هستند که از بین آن ها باید یکی را انتخاب کرده و تا پایان بازی با همان کلاس ادامه دهید. هر کدام از کلاس ها قابلیت منحصر به فردی خواهد داشت که هر کدام از این قابلیت ها، در جایی از بازی خود را نشان خواهد داد. در زمان ساخت کرکتر مورد نظرتان، گزینه های متنوع و زیادی را در اختیار خواهید داشت تا بتوانید شخصیت خود را باب میلتان طراحی کنید. پس از ساخت شخصیت اصلی، کار شما تازه شروع شده و باید تنهایی پا به سفر خود بگذارد. سفری که هیچ وقت معلوم نیست در آن، چه چیزی انتظار شما را میکشد. بازی نسیت به نسخه پیشین خود، ریشه هایش را به خوبی حفظ کرده. در بازی همچنان BonFire ها وجود دارند. مکانی که در آن میتوانید بازی را ذخیره کنید. اما رسیدن به آنها به هیچ وجه کار آسانی نیست. به طوریکه وقتی یکی از BonFire ها را در محیط میبینید، خوشحالی وجودتان را فرا خواهد گرفت و با نیرویی مضاعف بازی کردن را ادامه خواهید داد. در بازی همچنان قابلیت Pause وجود ندارد. این بدین معناست که نمیتوانید بازی را حتی برای چند لحظه رها کنید زیرا اگر این کار کار را انجام دهید، مطمعنا عبارت YOU DIED! بر صفحه نقش میبندد! هنوز هم در بازی Soul ها نقش پول را ایفا خواهند کرد و اگر کشته شوید تمام Soul هایتان از بین خواهد رفت و برای پس گرفتن آنها باید دوباره تلاش کنید. بازی بسیار وسیع است. محیط های زیادی با رنگ و لعاب های متنوعی در بازی وجود خواهد داشت و در هر محیط، دشمنان منحصر به فردی وجود دارند. تنوع دشمنان بسیار بالاست. دشمنانی که باید انتظار کشته شدن از سوی تک تک آنان را داشته باشید. محیطی به نام Majula که آن را در اوایل بازی خواهید یافت، حکم پایگاه اصلی را دارد و بسیاری از کارهایتان از قبیل خریدن تجهیزات تازه، خریدن آیتم های جدید و آپگرید کردن شخصیت اصلی در این مکان میسر خواهد شد. به رغم عنوان پیشین، در این بازی شما قادر نیستید در هر BonFire شخصیتتان را آپگرید کنید. این کار تنها در Majula امکان پذیر است و به همین دلیل، قابلیت جدیدی به نام Travel به بازی اضافه شده که میتوانید در بازی به راحتی بین BonFire ها سفر کنید و کارهای مورد نظر خود را انجام دهید. در بازی اشخاصی وجود دارند که دشمن شما نیستند و غالبا برای دریافت آیتمی خاص باید برای آنها کاری انجام دهید. همچنین میتوانید آن ها را به مبارزه بطلبید و پس از کشتن آنها، آیتم دیگری دریافت کنید. انتخاب با خودتان است. اما بر خلاف نسخه پیشین، در این عنوان پس کشتن افراد مهم در بازی، میتوانید آنها را تا مرگ بعدیتان به صورت موقت احیا کنید! Estus Flask ها را به خاطر دارید؟ آیتمی که باعث افزایش خط سلامتی شما میشود. در این نسخه هم این آیتم همچنان به قوت خود باقی است با این تفاوت که تعداد آنها محدو بوده و یافتن آیتم خاصی به نام Estus Flask Shard میتوانید تعداد آن را افزایش دهید. همچنین آیتم جدیدی به نام Life Gem نیز به این عنوان اضافه شده که خط سلامتی شما را به صورت تدریجی اقزایش خواهد داد. جای Humanity ها را آیتمی با نام Human Effigy گرفته که این دو از نظر عملکرد کاملا یکسان بوده و شما را به حالت انسان باز میگردانند. باس های بازی از لحاظ طراحی فوق العاده اند. هر کدام ظاهری با ابهت و منحصر به فرد دارند و البته روشی خاص برای پیروز شدن در برابرشان! گرچه شاید امکان داشته باشد که بتوانید تمام باس ها را به یک روش از بین ببرید اما این بدان معنا نیست که راز و رمز و راه حلی مخفی برای شکست باس های این عنوان وجود نداشته باشد. محیط های بازی پر شده از تله ها و نکات مخفی که این نکات تمام افراد مشتاق به کشف کردن در بازی را راضی نگه داشته و به وجد می آورد. اگرچه گاهی اوقات اکتشاف زیاد ممکن است به ضررتان تمام شود و یک باس فرعی جلویتان سبز شود! ممکن است پس از ساعت ها وقت گذاشتن و اکتشاف، به صندوقچه ای برسید و با هزار امید آن را باز کنید اما خواهید دید که آن تله بوده و شما مسموم خواهید شد. از این قبیل اتفاقات در بازی زیاد رخ میدهد! تعداد آیتم هایی هایی که در بازی خواهید یافت بسیار زیاد است. بعضی از آیتم ها صرفا جهت افزایش خط سلامتی به کار میرود. بعضی دیگر برای افزایش قدرت سلاحتان به طور موقت کاربرد دارد. بعضی دیگر باعث باز شدن دری خاص یا نمایان شدن راهی مخفی به کار میرود و... حلقه ها (Rings) همچنان به قوت خود باقی مانده اند. هر کدام به منظور خاصی ساخته شده اند که استفاده به جا از آنها باعث میشود تا بتوانید پیشرفت زیادی را در بازی حاصل کنید. تنوع سلاح ها در بازی بی نظیر است. از سلاح های معمولی دشمنانتان گرفته تا شمشیرهایی که خودتان هم از دیدن آنها تعجب خواهید کرد! در بازی اشخاصی به نام Blacksmith وجود دارد که سلاح هایتان را در ازای دریافت Soul آپگرید خواهند کرد.
[تصویر:  dark-souls-ii-8.jpg]

تغییری که مرگ را باورپذیرتر کرد
 این عنوان با موتور گرافیکی Havok ساخته شده است. گرافیک نسبت به نسخه پیشین پیشرفت چشمگیری داشته. جزییات محیط بسیار بالاست. کیفیت بافت ها خوب و قابل قبول است. نور پردازی بسیار عالیست. اکثر محیط ها تیره و تاریک هستند و محیط های بازی به شدت غمگین کننده است که این مسائل به درک طلسم ایجاد شده کمک شایانی کرده است. در این عنوان قادر خواهید بود تا اکثر اشیای موجود در بازی را تخریب کنید که این امر نیز یکی دیگر از نکات مثبت این بازی به شمار می آید. اشکالاتی از قبیل افت فریم، فرو رفتن اجزای محیط در یکدیگر و معلق ماندن برخی از اجزای محیط در هوا وجود دارد که نقطه ضعفی برای بازی به حساب می آیند.
[تصویر:  Dark_souls_2_concept1.jpg]

لالایی مرگ!
صداگذاری این عنوان هماهنگی بسیار خوبی با محیط های بازی دارد و اغلب فضاهای مرده را برای بازیباز باور پذیرتر میکند.به عنوان مثال در محیطی تاریک در حال حرکت هستید که ناگهان نجوایی به گوشتان میرسد. این امر شما را دو دل خواهد کر و حس کنجکاویتان را برانگیخته میکند که به دنبال منشا صدا بروید یا نه! تصمیم با خودتان است چرا که ممکن است همین منشا صدا اسباب مرگ شما در بازی شود! همانطور که اشاره شد، اغلب صداهای بازی حالت مرده و غمگین و بعضی اوقات رعب انگیز دارند. اما صداهایی که در Majula میشنوید متفاوت است. در این محیط موسیقی ملایم و آرامش بخشی به گوش میرسد که  پایداری امید مردم آنجا را به ما یادآور میشود.
افکت های صدایی بازی نیز خوب و قابل قبول اند. از صدای دویدن در علفزارها و برخورد شمشیر ها گرفته تا نعره باس های بازی همه و همه به خوبی کار شده اند.
هنوز هم در این نسخه همانند نسخه پیشین، صدای شخصیت اصلی را نمیشنویم... این امر دو فاکتور منفی را به همراه دارد: یکی اینکه ارتباط بازیباز با شخصیت اصلی را کم میکند و دیگری این که شخصیت اصلی بدون صحبت کردن میتواند با دیگر افراد در بازی ارتباط برقرار کند!
[تصویر:  Dark-Souls-II-Warrior2.jpg]

سخن پایانی
نکته ای که مشخص و غیر قابل انکار است، این است که این عنوان نمیتواند تمامی بازیبازان را راضی نگه دارد ولی مطمئنا بازیبازانی که به دنبال جستجو و چالش در بازی ها هستند، این عنوان گزینه مناسبی خواهد بود. سختی بازی لذت بخش است به این دلیل که غیر منطقی نبوده و همیشه راهی برای گذراندن مراحل سخت بازی وجود خواهد داشت. این امر کاملا مشخص است که سازندگان بازی وقت زیادی را برای طراحی بازی صرف کرده اند و در نهایت عنوانی با سختی منطقی خلق کرده اند. در ادامه با نمره این عنوان همراه باشید:
نکات مثبت: سختی دلنشین بازی , تنوع محیط و دشمنان , روایت داستانی عالی , موسیقی خوب

نکات منفی: هسته اصلی داستان کمی کلیشه ای است , صدایی برای شخصیت اصلی وجود ندارد , باگ

نمره کل: 88/100

 

 

 
پاسخ
#2
خوب بود . ولی این که شخصیت صدا نداره ، فک نکنم ایراد بزرگی باشه . خیلی از بازی ها (مخصوصا اول شخص ها) همین جوری هستن.
البته شاید به خاطر این که بازی سوم شخصه این رو ایراد میدونید.
به هر حال هر کس سلیقه ای داره. [img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

[img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[تصویر:  j7hb_59873-true-detective-cohle-quotes.jpg]
پاسخ
#3
صدایی برای شخصیت اصلی وجود ندارد[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
این نمی تونه دلیل مهمی برای ضعف باشه چون بازی های بزرگی چون اسکایریم هم شخصیت اولشون صدا نداره[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]

همچنین بند بندی رو رعایت کن چون متن رو زیبا می کنه و باعث میشه افراد بیشتری متنت رو بخونند.

نقدت خیلی خوب بود[img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (24).gif[/img]
موفق باشی[img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پاسخ
#4
درود بر شما
مقاله خوبی بود (و هست)
ولی خیلی سخته! اما به قول شما، سختی دلنشینی داره [img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[تصویر:  0nxp_assassins_creed_fanart_by_barbeanic...4og5u0.jpg]
پاسخ
#5
نقد خوبی بود[img]images/smi/s0 (24).gif[/img]من عاشق این بازیم و به نظرم این سری یکم آسون شده هر چند برای من فرقی نمی کنه چون این باس ها هستند که باید از من بترسند[img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
پاسخ
#6
خیلی نقد خوبی بود هر چند که فکر می کنم کمی به این بازی نمره زیاد دادین چون من خودم خیلی از گیم پلی خوشم نیومد البته باید بگم این بازی واقعا شاهکاره
ممنون[img]images/smi/s0 (29).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,778 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 949 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 974 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 7,878 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,116 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان