امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فضای مرده ساخته ی دست بشر:بررسی سری dead space
#1
[تصویر:  Dead-Space-2-Artwork.jpg]
هر عنوانی جذابیت خاص خودش را دارد و بر مبنای ویژگی های مختلفش طرفداران مخصوص به خود را پیدا می کند.بعید است که یک عنوان با تمامی سلیقه ها بسازد و هر کسی را مجذوب خودش کند شاید بتوان گفت که عنوان The last of us  فوق العاده زیبا و تحسین برانگیز است ولی توجه داشته باشید که این عنوان فقط برای شما زیبا و خاطره انگیز می باشد و برای فردی که از اینگونه سبک متنفر است یا یک PS3 برای تجربه این عنوان ندارد چگونه می تواند زیبا باشد؟با دیدن تعداد اندکی اسکرین شات یا تریلر هیچ گاه نمی توان در مورد جذابیت یک بازی قضاوت کرد بلکه باید ابتدا عنوان مورد نظر را تجربه کرد و بعد در مورد جذابیتش نظر داد،اینکه من از سری Dead space بخاطر گیم پلی سنگین و کندش متنفرم دلیل بر جذاب بودن این عنوان برای دیگران نمی شود و در حقیقت کسی که متخصص فن بازی های رایانه ای محسوب می شود باید بگوید که ما با چه عنوانی روبه رو هستیم.همانگونه که اکثریت با گیم پلی سری Call of duty  کنار می آیند و اکثریت آن را جذاب می دانند ولی گیم پلی Battle field  را خسته کننده می دانند اما نظر متخصصان و کارشناسان چیز دیگریست آن ها می گویند که Battle field 4 را اگر یک شاهکارندانیم سخت در اشتباه هستیم و این نه نظر یک گیرم است که تعیین می کند Battle field 4 فوق العاده است بلکه منتقدان بازی های رایانه ای هستند که می گویند این عنوان از هر نظر قابل تحسین است.پس جا دارد تا هر عنوانی را نسبت به تمامی جوانبش بررسی کنیم چرا که با داشتن دید یک بعدی به بازی هیچ گاه نمی توانیم پی به جذابیت هایش ببریم.وظیفه ی یک منتقد نوشتن نقد از بازی است حال از بازی خوشش بیاید یا عاشقش باشد و در نوشتن نقد جامع بودن دید مهم ترین اصل می باشد.
به همین منظور در زیر به بررسی یکی از شناخته شده ترین سری ها در بین بازی های رایانه ای می پردازیم:



[تصویر:  Dead_Space_Box_Art.jpg]

سازنده: EA Redwood Shores

ناشر: Electronic Arts

موتور ساخت: Godfather engine  بهمراه Havok 

پلتفرم ها: PC,PS3,XBOX 360,Android

سال انتشار: 2008 میلادی

ژانر: سوم شخص ترسناک
       سبک بقا و ماندگاری


حالت: تک نفره

Dead space 1 یک عنوان ترسناک سوم شخص سبک بقا و ماندگاری است که ساخت و پرداخته شرکت EA می باشد و در اکتبر سال 2008 میلادی برای پلتفرم های PC,XBOX 360,PS 3 منتشر شده است.گیمر در نقش آیزاک کلارک که مهندس برق فضا پیما می باشد نقش ایفا می کند و در نبرد با موجوداتی مضحک و وحشت ناک با نام Necromorphs می باشد.بازی دارای شرایط متفاوت و عجیبی می باشد که بر همین مبنا در سال انتشار خود توانست تا بیش از 2 میلیون نسخه کپی فروش برود.
[تصویر:  dead-space.jpg]
چرا و چگونه می جنگیم:

آیزاک کلارک در سفینه ای که برای استخراج و معدن کاری مورد استفاده بود به دنبال بخت و اقبال خود می جنگد و نابود می کند و این در حالی است که در این سفینه هیچ موجودی جز جهش یافته های مضحک و آدمخوار وجود ندارد.سبک این عنوان با سبک تمامی بازی هایی که تا زمان انتشارش وارد بازار شده بودند متفاوت است به گونه ای که این گیمرست که تعیین می کند که آیزاک چه گونه لباسی را بپوشد یا از چگونه سلاحی برای نبرد خود استفاده کند.بعنوان مثال سیستم Up Grade سلاح های موجود در بازی بسیار متفاوت تر از آن چیزی بود که تاکنون مشاهده کرده ایم و نحوه ی نمایش میزان سلامتی آیزاک بار آبی رنگی بود که در ناحیه ی پشتی لباس آیزاک قرار دارد.انتخاب و تنظیم سلاح ها و مهمات بصورت آپلود و تحت نظر گیمر می باشد به گونه ای که هنگامی که شما در حین تنظیم مهمات خود هستید امکان مورد حمله قرار گرفتنتان وجود دارد.متود نبرد بازی الگو گرفته از نام (استراتژی بریدن) می باشد چرا که شما برای از بین بردن دشمنانتان باید آن ها را قطعه قطعه کنید و قسمت های مختلف بدن آن ها را ببرید.بعنوان مثال با شلیک کردن به سر یک Necromorph نمی توانید آن را زمین گیر کنید و این در حالی است که با قطع کردن دست و پای آن ها به راحتی می توانید زمین گیرشان کنید.بسته به میزان جراحتی که شما به بدن یک Necromorph وارد کرده اید آنها روش های دیگری را برای نبرد با آیزاک اتخاذ می کنند و گاهی حتی قسمت های بریده شده ی آن ها با جوانه زدن قابل ترمیم هستند.از آنجایی که آیزاک مهندس برق می باشد می تواند سلاح هایش را از به هم وصل کردن ابزار معدن کاری بسازد و یا آنها را به کمک همین قطعات Up Grade بدهد.سلاح های عجیب و غریب آیزاک شامل سلاح موج ساز یا تاباننده ی پرتو های پرانرژی می باشند.سلاحی خودکار و اتوماتیک که ساخت ارتش می باشد نیز برای آیزاک قابل استفاده است.تمامی سلاح های قابل استفاده آیزاک دارای توانایی شلیک های ثانویه نیز می باشد به گونه ای که سلاحی که قبلا پرتو های پرانرژی تولید می کرد در عین حال می تواند بمب های موجی ای را تولید کند که دشمنان آیزاک را قطعه قطعه می کند.گیمر پس از کشتن Necromorph ها می تواند با زدن ضربه به آن ها مهمات مختلفی را از بدنشان استخراج کند.شما همچنین می توانید از طریق مراکز خریدی که در قسمت های مختلف سفینه قرار دارند سلاح ها و مهمات مد نظر خود را تهیه کنید.واحد انرژی بازی node می باشد که برای ارتقا جان و قدرت سلاح ها باید از node ها استفاده کنید.هنگامی که گیمر بوسیله ی سلاح هایش هیچ گونه شلیکی نمی کند آیزاک می تواند با تکان دادن سلاحش و یا ضربات فوق العاده سنگین و محکم پاهایش به استقبال Necromorph ها برود.علاوه بر سلاح ها آیزاک می تواند از متود های دیگری برای نبرد با Necromorph استفاده کند که نتیجه بهتر و مناسب تری را بگیرد.آیزاک توانایی استفاده از سیستمی را دارد که با کمک آن می تواند سرعت عکس العمل دشمنانش و همچنین اشیا مختلف را کاهش دهد،علاوه بر این آیزاک می تواند توسط سیستم دیگری که بر روی بازویش قرار دارد اشیا مختلف را جابه کند.در بازی سیستم بی وزنی کامل نیز وجود دارد که آیزاک طی آن می تواند از روی زمین جدا شده و آزادانه به حرکت در هوا بپردازد.اگر آیزاک برای مدت زیادی در این چنین محیط هایی قرار بگیرد به علت تمام شدن اکسیژن تنفسی اش در معرض خطر خفه شدن قرار می گیرد.
[تصویر:  dead_space1.jpg]
نابرابر و سنگین:

شاید بتوان عملا ترس را در کندی حرکات آیزاک و تندی حرکات Necromorph ها دانست به این ترتیب که هنگامی که آیزاک با سرعتی شبیه به یک لاک پشت گام هایی سنگین برمی دارد دشمنان جهش یافته ی  او با سرعتی بشدت دیوانه وار به سمت آیزاک حمله ور می شوند.از دیگر عوامل ایجاد ترس در بازی می توان به ظاهر شدن ناگهانی و یا همان حمله ی ناگهانی دشمنان موجود در بازی اشاره کرد که محدودیت خاصی برای حمله ندارند و عملا از هر شش طرف احتمال مورد حمله قرار گرفتن آیزاک وجود دارد.همان گونه که اشاره شد آیزاک می تواند به کمک چرخاندن سلاح خود و یا زدن ضرباتی محکم به زمین به دشمنانش صدمه بزند اما تاثیر این ضربات بر دشمنان به قدری اندک و محدود می باشد که عملا استفاده از آن ها به منزله ی حدر دادن وقت گرانبهای گیمر تلقی می شود.گاهی شاهد مقابله ی دشمنان آیزاک با این حرکات نیز هستیم به گونه ای که بی اثر بودن ضربات را بیش ار پیش تجربه می کنیم.هر کدام از دشمنان موجود در بازی عملکرد و شیوه ی حمله خاص به خودشان را دارند به گونه ای که اگر دشمنی سرعت کمتری داشته باشد نمی توان آن را بی خطر تلقی کرد بلکه باید توجه ویژه ای به همان موجود داشت تا در فاصله ی دوری از آیزاک آن را به فنا بدهید.برخلاف سایر عناوین سری بقا و ماندگاری شما هیچ گونه کمبود مهماتی را در طول بازی و آن هم در حالت متوسط احساس نخواهید کرد (شکی نخواهد بود که در حالت سخت این قانون به کلی نقض می شود.) ، این کمبود کارایی سلاح های مختلف در بازی است که گریبان گیر شما می شود به گونه ای که هنگامی که نیاز به یک سلاح قدرتمند دارید فقط مهمات لازم برای یک سلاح سبک و نچندان قوی را در دست دارید که این اتفاق گاهی عملا به جای ترساندن فقط روی اعصاب شما می باشد.جا دارد تا متذکر این نکته بشوم که ترس خاصی در بازی جود ندارد و اینکه کسی بخواهد با تجربه ی این عنوان از ترس سکته ناقص بزند فقط تخیلاتی بیهوده و مبهم هست که هیچ گاه در عمل شاهد آن نخواهید بود چرا که عملا حتی در مواقعی که از هر شش طرف مورد حمله قرار میگیرید این سایه ی ترس نیست که بر بدن شما رعشه می اندازد بلکه همان عصبانیت بیش از حدی است که در حال داغ کردن مرکز کنترل بدن شما یا همان مغزتان است.بار ها اتفاق می افتد که بر اثر عصبانیت از دست نبرد های نابرابر بازی برای مدتی از این بازی بشدت آزار دهنده دل می کنید اما بعد از مدتی باز هم حس کنجکاوی اینکه در ادامه چه خواهد شد شما را به ادامه بازی سوق می دهد.یکی از اصلی ترین قسمت های فکری بازی پیدا کردن نقطه ضعف دشمنان می باشد که برای غول های بازی عملا این نقطه ضعف با رنگ زرد زننده ای معین شده است به گونه ای که فقط با شلیک به این نقاط می توانید دشمنان پیل پیکرتان را محار کنید.
[تصویر:  Dead_Space_3_13524201514978.jpg]
چرا مثبت 18؟:

شکی نخواهد بود که محیط انجام بازی بسیار تنگ و طولانی می باشد و مشاهده ی محیط های وسیع و پهناور در بازی باعث شعف و شادمانی شما که نمی شود هیچ بلکه با قرار گرفتن در اینگونه محیط ها مساوی با حمله های همه طرفه می باشد پس نیاز دارید تا به صفحه نمایش گر خیره شده و آماده برای مورد حمله قرار گرفتن از هر طرف شوید.فضای مرده یکی از مضحک ترین بازی هاییست که تاکنون به دست بشر ساخته شده است به گونه ای که در اثر کوچکترین حادثه ای آیزاک تبدیل به قطعات سازنده اش می شود و مشاهده صحنه ی قطعه قطعه شدن آیزاک به هیچ عنوان قابل تحمل نمی باشد مخصوصا هنگامی که باخت های پی در پی سبب خوردی اعصاب شما می شوند پس جا دارد تا برای پیش گیری از عواقب مختلف تجربه این عنوان ابتدا به درجه بندی سنی مثبت 18 سال آن توجه کنید که جدا مناسب و قابل تحسین می باشد.یکی از زیبایی هایی که در این عنوان مشاهده می شود نبود مشکلات غیر اخلاقیست چرا که آیزاک همیشه تنهای تنها است و هیچ گونه کمک دستی همراه او قرار ندارد و اکثر ارتباط های آیزاک با دوستان معدودش بوسیله ی یک سیستم پیشرفته انتقال تصویر و صدا ایجاد می شود.صحنه های مضحک و آزار دهنده ی دیگری در بازی تعبیه شده اند که بعنوان مثال می توان به خودکشی افراد دیوانه یا مورد حمله قرار گرفتن یک انسان در پشت درهای بسته اشاره کرد که عملا در پشت درهای بسته برای آگاهی شما از نحوه عمل دشمنانتان می باشد و به گونه ای موش آزمایشگاهی تلقی می شوند.برخلاف سایر عناوین ترسناک در فضای مرده ما شاهد محیط های تاریک و کم نور نخواهیم بود و جالب است که بدانید سازندگان نور را عامل ترس نمی دانند و بیش تر تاکید بر حملات ناگهانی در ازای تاریکی های بیهوده دارند.
[تصویر:  dead-space-src-rus%20(1).jpg?cb=1314256977]
قضاوت با خودتان است:

موسیقی خاصی در بازی تعریف نشده است و عملا گیمر در حین اجرای گیم پلی عادی بازی فقط صداهای بی معنی و مبهم همچون حالتی که کسی با آیزاک سخن می گوید یا صدا زدن آیزاک را تجربه می کند و شاید هر از گاهی شاهد اجرای یک موسیقی ناگهانی در بازی برای افزایش بیش از پیش ترس باشیم.گیمر با پخش یک موسیقی جذاب برای خودش به راحتی می تواند همان اندک ترس بازی را تبدیل به صفر مطلقی کند که در آن حالت فقط شاهد جنبه ی اکشن بازی هستیم پس نگاه کردن به عنوان فضای مرده از بعد ترسناک عملا سبب شکل گیری تصوری نادرست از بازی می باشد چرا که ترس در این عنوان تبدیل به یک عامل کلیشه ای و حاشیه ای شده است که برای تجربه آن مجبور هستید تا بازی را در خفا و تنهایی کامل بهمراه یک هدفون با کیفیت امتحان کنید بلعکس در عنوانی همچون amnesia هنگامی که به اواسط بازی می رسید از ترس و حول اتفاقاتی که در انتظار شما هستند بار ها می شود که بازی را به هر دلیلی رها کنید و بگویید: نه،خیلی کسل کننده و وقتگیرست دیگر خسته شدم کمی هم Call of duty  بد نیست و اندکی بعد شروع کنید به ادامه ی وحشی گری های خود در یکی از بی هدف ترین گیم پلی هایی که تاکنون طرحی شده است.گرافیک فنی و هنری این عنوان نسبت به سال انتشار خود قابل تحسین است و برخلاف سایر عناوین هم رده ی خود به خوبی توانسته از همین نسخه ی اول گرافیک زیبایی را به گیمر تقدیم کند.
[تصویر:  dead_space1.jpeg]
چه شد که اینگونه شد:

زمان را جلو بزنید تا جایی که به سال 2508 برسیم،هنگامی که سفینه ی فضایی  USG Ishimura در حین حفاری بر روی سیاره Aegis VII می باشد سیگنال آشفته ای را برای شرکت تطابق استخراج یا به اختصار CEC ارسال می کند و در نتیجه CEC سفینه ی USG Kellion را برای جست و جو شناسایی موقعیت USG Ishimura می فرستد.در نزدیکی  USG Ishimura سفینه USG Kellion دچار مشکل می شود و درنهایت در USG Ishimura سقوط می کند،در این شرایط خدمه سفینه ی USG Kellion سعی می کنند تا خود را به هر وسیله ای که شده از این شرایط نجات بدهند.در هنگام ورود به سفینه سکوت سنگین و غیر قابل تحمل محیط نشان از متروکه بودن آنجا دارد و ماجرای اصلی از جایی شروع می شود که طی یک حمله ناگهانی توسط موجوداتی مضحک متوجه خطر نهفته در سفینه می شوند.در همین حین همگی به جز Isaac Clarke که قهرمان اصلی داستان محسوب می شود به طرز فجیعی به خاک سیاه نشانده می شوند.اما نه فرمانده Zach Hammond و متخصص کامپیوتر Kendra Daniels جان سالم به در می برند، Zach Hammondمتوجه خرابی سیستم سفینه ی نجات می شود در نهایت این سه نفر به ناچار مجبور به همکاری با یکدیگر و کمک رساندن به Isaac و آن هم در جهت تعمیر خرابی سفینه می شوند. Isaacدر حین جست و جو برای یافتن بخت و اقبال خود در سفینه متوجه وجود نوشته هایی تصویری در نقاط مختلف و گوشه کنارهای سفینه می شود که جمع آوری اطلاعات حاصل از این نوشته ها وقایع مخوفی را که در این سفینه رخ داده اند را بازگو می کند و همچنین راه نجات آنها را نشان می دهد.در طی حفاری غیر قانونی در سیاره ی Aegis VII خدمه سفینه شی عجیبی را با نام نشانگر سرخ (the Red Marker) پیدا می کنند.مارکر قرمز رنگ در نهایت سبب شکل گیری یک دین متفاوت و قدرمند می شود. Captain Mathius که یکی از مبلغان سرسخت و پرآوازه ی این دین می باشد برای استخراج مارکر قرمز به این سفینه فراخوانده می شود.پس از استخراج مارکر قرمز از سطح سیاره Aegis VII همه اهالی Ishimura دچار تداخل در ذهنیات و تفکرات خود می شوند و دچار توهماتی وحشناک و کشنده می شوند و این اتفاق دقیق قبل از افتادن آن ها به جان هم برای کشتن یکدیگر می افتد. Mathius کمی بعد از اینکه دیوانه می شود سیستم ارتباطات دو طرف از فضا را قطع می کند. Terrance Kyne مدیر ارشد علم مارکر قرمز سعی می کند تا با ظاهرسازی یک مشاجره  Mathius را بکشد و او از سمتش برکنار کند.تحت تاثیر چینش ژنی ویروسی که بر روی مارکر قرمز قرار دارد اهالی سفینه دچار بیماری ناشناخته ای می شوند که Necromorphs نامیده می شود و طی آن انسان ها به مرده های مضحکی تبدیل می شوند که به سرعت به تمامی سیستم ویروس خود را منتقل می کنند.بعد از مدتی Hammond متوجه می شود که مارکر قرمز بسیار با آن چیزی که او فکر می کرد فرق دارد. Kendra از عمد به آیزاک می گوید که Hammond فقط دروغ می گوید و برای اثبات حرف هایش هیچ گونه سند و مدرک معتبری ندارد.طولی نخواهد کشید که آیزاک متوجه نامزدش Nicole Brennan در سفینه می شود اما دسترسی ای به مکان و محل دقیق او ندارد.
هنگامی که آیزاک تمامی وسایل مورد نیاز برای تعمیر سفینه را پیدا می کند متوجه می شود که هنوز یک قطعه ی اصلی دیگر با نام Valor نیز مورد نیاز است و این در حالی است که این قطعه برای نابود سازی سفینه بوده تا بیماری انتقال نیابد.آیزاک و Hammond به خوبی می دانند که هرچه زودتر باید فرار کنند به همین علت تصمیم میگیرند تا هرچه سریعتر قطعه مورد نیاز برای تکمیل سفینه را پیدا کنند.در همین فاصله Hammond بوسیله ی یک Necromorph جهش یافته به قتل می رسد.طولی نمی کشد که ایزاک با یک از بازماندگان که فردی با نام Dr. Kyne است ارتباط برقرار می کند، Dr. Kyne تاکید می کند که آیزاک حتما باید مارکر قرمز را به جای اصلی خود بازگرداند و او معتقد است که این کار سبب غیر فعال شدن سیستمی با نام Hive Mind می شود که غیرفعال شدن جهش یافته های حاصل از مارکر را در پی دارد.بعد از این که آیزاک با کمک Kyne موفق به قرار دادن مارکر در فضاپیما می شود Kendra به طرز وحشیانه ای Kyne را به قتل می رساند و به آیزاک می گوید که من برای بردن مارکر برای مافوق خود مامور شدم. Kendra برای آیزاک ثابت می کند که مارکر قرمز فقط یک کپی سازی از نسخه ی اصلی آن بود که در زمین یافت شده بود و تنها دلیل فرستادن مارکر به سیاره Aegis VII مورد آزمایش قرار دادن تاثیرات مارکر اصلی بوده است.هنگامی که Kendra در مقابل چشمان منتظر و سرشار از ناامیدی آیزاک برای ورود به سفینه قدم بر میدارد مرکز اصلی کنترل Necromorph ها بیدار می شود و او را نابود می کند.آیزاک از فرصت استفاده می کند و برای نجات جان خودش به سرعت وارد سفینه می شود.آیزاک از دور صحنه ی انفجار عظیمی را که بر سطح سیاره ی Aegis VII رخ داده است را می بیند و در پایان آیزاک زمانی که در حال برداشتن کلاه خود می باشد متوجه حضور یک نیروی عجیب در کنار خود می شود و اتفاقی رخ می دهد که زمینه ساز وقایع نسخه ی بعد می باشد.
 


[تصویر:  Dead_Space_2_Box_Art.jpg]

سازنده: Visceral Games

ناشر: Electronic Arts

موتور ساخت: Visceral Engine

پلتفرم ها: PC,XBOX 360,PS3

سال انتشار: 2011 میلادی

ژانر: سوم شخص ترسناک
      سبک بقا و ماندگاری

حالت: تک نفره/چند نفره


Dead space 2 یک عنوان ترسناک سبک بقا و ماندگاری می باشد که ساخته و پرداخته استودیوی Visceral Games  است و توسط شرکت EA برای پلتفرم های PC,XBOX 360,PS3 به انتشار رسیده است.داستان بازی سه سال بعد از نسخه قبلی رخ می دهد و بار دیگر شاهد کاراکتر اصلی آیزاک کلارک هستیم  که به نبرد با Necromorph ها می پردازد و این در حالی است که این اتفاق در یک ایستگاه فضایی در سطح یکی از قمرهای زحل رخ می دهد.برخلاف نسخه ی پیشین در این نسخه ما شاهد حالت مولتی پلیر نیز هستیم.

شب است و شاهد و شمع و Dead spase و شیرینی                   عجب ! گیمر چه فعال است،می بینی

[تصویر:  ds2enemies_pack.jpg]
گیمر کاراکتر آیزاک کلارک را از زاویه ی سوم شخص کنترل می کند و دوربین بازی بیش تر متمایل به شانه ی سمت راست آیزاک می باشد.همانند نسخه قبلی آیزاک از لباس های مدل RIG استفاده می کند که شامل سیستمی می باشند که نشان دهنده پارامتر های مختلف و میزان مهمات گیمر می باشند و برای برقراری ارتباط با دوستان آیزاک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.در حالت هایی که ایزاک در خلا کامل قرار دارد زمان سنجی بر روی دوش سمت راستش شروع به شمارش می کند که حجم  اکسیژن باقی مانده برای تنفس آیزاک را نسبت به زمان فرضی نشان می دهد.همانند قبل در پشت لباس های RIG باری برای میزان سلامتی و جان آیزاک قرار دارد و بار های دیگری نیز برای تعیین سایر پارامتر ها قرار دارند.اگر سلامتی آیزاک به حداقل خود برسد دیگر گیمر قادر به انجام حرکات سریع و انجام عکس العمل سریع نسبت به سایر دشنمانش نخواهد بود.

[تصویر:  Dead-Space-2-action-feature.jpg]
در همان ابتدای بازی آیزاک به سیستم کند سازی و حرکت وسایل و اجسام دسترسی یپدا می کند که بوسیله ی سیستم کند سازی آیزاک حرکت اجسام مختلف را کند تر می کند و در نتیجه می تواند از موانع مختلفی عبور کند و جان سالم به در ببرد.آیزاک همچنین بوسیله ی سیستم پرتاب می تواند از اجسام تیز و یا قسمت های تیز موجودات مضحک بازی برعلیه خودشان استفاده کند.گیمر هم چنین می تواند با استفاده از قسمت هایی با نام  work benches سلاح ها و پارامتر های کاری مختلف خود را آپگرید کند اما باز هم واحد انرژی و آپگرید بازی node ها می باشند.در بازی همچون نسخه ی قبلی ایستگاه های مختلفی برای خرید سلاح قرار دارند که بوسیله ی آن ها می تواند به خرید سلاح های مختلف،مهمات و ... بپردازد و یا وسایلی را که نیازی به آن ها ندارد را در ایستگاه مورد نظر ذخیره کند.
در بازی معماهایی قرار دارد که گیمر مجبور به حل کردن آن ها می شود که سبب کندی پیشرفت بازی می شوند در بعضی از حالت ها آیزاک باید سیستم کنترل درها و ورودی ها را دستکاری کند تا قادر به  ورود به داخل آن ها شود.در بازی معمولا گیمر با محیط هایی با فشار پایین مواجه می شود که طی شکست حصار شیشه ای آن ها آیزاک به خارج از محیط اصلی بازی کشیده شده و اگر گیمر از این اتفاق جلوگیری نکند آیزاک به طرز فجیعی کشته می شود.محیط های خلا بازی ممکن است در خارج از محیط سفینه یا ایستگاه مورد نظر رخ دهند پس باید توجه گیمر علاوه بر میزان اکسیژن مورد نیاز آیزاک به نحوه ی حرکت آیزاک باشد تا در اثر برخود با موانع قطعه قطعه نشود.
همانند نسخه ی پیشین گیمر باید به نبرد با Necromorph ها بپردازد،مکانیسم حمله و نبرد Necromorph ها در این نسخه با نسخه ی پیشین تفاوت چندانی ندارد.مانند نسخه ی پیشین حملات آیزاک از سیستم (استراتژی بریدن) پیروی می کند به گونه ای که اگر به سر یک Necromorph شلیک کنید ممکن است هیچ اتفاقی برایش نیافتد ولی اگر شلیک های موثری به دستان آن Necromorph بکنید یقیا زمین گیر خواهد شد.بسته به میزان جراحت و تخریبی که یک Necromorph متحمل شده است میتواند شیوه ی دیگری را برای نبرد خود انتخاب کنید. Necromorph هایی هم چون حامله ها یا Ubermorph ها از شیوه های خاص خود پس از جراحت استفاده می کنند.
نبرد های Dead spase 2 برخلاف نسخه ی پیشین شامل پنج حالت متفاوت سختی می شوند:
حالت Casual یا ساده،حالت Normal یا عادی،حالت Survivalist و حالت Zealot که تقریبا سخت و با کمی تفاوت در درجه سختی محسوب می شوند و در نهایت حالت Hard Core که پس از یک بار اتمام بازی بوسیله ی گیمر فعال می شود.

مولتی پلیر:

مولتی پلیر Dead space 2  بعنوان حالت شیوع هم شناخته می شود که شامل دو بازیگر که عضو سیستم حفاظت ایستگاه می باشند هست که Necromorph های مختلفی در حالتهایی متفاوت به نبرد با آن ها می پردازند.انسان ها باید مراحل مختلفی را طی کرده و ماموریت های خود راقبل از اتمام زمان مقرر بازی انجام دهند که بعنوان مثال برای مسئولیت های مختلف می توان به آماده سازی سکو های پرتاب و از بین بردن ماشین آلات اشاره کرد و این در حالی است که Necromorph ها مانع از انجام ماموریت آن ها می شوند.دو دور مختلف برای هر نوبت وجود دارد که پس از اتمام هر دور دور ها بین بازی گر ها چینج می خورند.انسان ها با 2 سلاح در انبار خود شروع به کار می کنند، که معمولا شامل دو سلاح Pulse Rifle و Plasma Cutter می شوند که باید از این دو قبل از باز کردن قفل سایر سلاح ها استفاده کنند.برای انسان ها سلاح ها و مهمات مختلف در حین پیشرفتشان فعال می شوند،اما باید توجه کرد که هریک از بازیکنان دارای لباس های مشخص و مخصوص به خود هستند که شبیه به لباس انسان های درحالت تک نفره هستند.این بازیکن است که تعیین می کند تا با چه نوع Necromorph  ای مبارزه کند و بسته به علاقه خود باید تعدادی از آیتم ها را برای مبارزه انتخاب کند.
[تصویر:  screenlg2.jpg]
تغییرات محدودی دیده می شود:

یکی از اصلی ترین عیب هایی که می توان با آن Dead spase 2 را کوبید گیم پلی ای است که دقیقا همانند نسخه ی پیشینش طراحی شده به گونه ای که حتی سازندگان به خود کم ترین فشاری را نیاورده و حتی تقریبا نصف محیطی را که طی می کنید در نسخه ی پیشین عینا تجربه کرده اید و دلیل این امر هم ریسک آیزاک در بازگشت به  به سفینه ی Ishimura می باشد.حتی مکانیسم های موجود در نسخه ی پیشین را در این نسخه دقیقا همانند نسخه پیشین تجربه می کنیم.اولین تفاوتی را که در این نسخه نسبت به نسخه ی پیشین تجربه می کنیم افزایش نچندان زیاد گرافیک هست.تنوع دشمانان نیز بسیار زیاد تر شده و کودکان نیز نقش کلیدی تری  در بین سری  Necromorph ها ایفا می کنند که با توجه به کوچکی جسه اغلب گروهی برای نابود کردن آیزاک حمله می کنند.نبرد تن به تن آیزاک با Necromorph پیشرفت کرده به گونه ای که اگر در نسخه ی پیشین ضربه زدن آیزاک با سلاح به Necromorph هیچ گونه نتیجه ای بهمراه نداشت در این نسخه آیزاک ضربات کشنده تری را بر Necromorph های بیچاره می نوازد و به راحتی با زدن ضربه می تواند دشمنانش را سرنگون کند.صحنه های اکشن ناگهانی و یا به اصطلاح سازندگان Call of duty ghosts صحنه های هالیوودی وارد این نسخه شده اند به گونه ای که در هر مرحله از بازی شاهد حداقل دو صحنه ی اکشن و ناگهانی هستیم که در کنار گیم پلی بازی توانسته اند به خوبی عمل کنند.
[تصویر:  dead_space_2-plasma.jpg]
ترسی که خنده را بر لبتان جاری می کند!:

در نسخه ی پیشین این عنوان شاهد یک گیم پلی خشک و بی روح بودیم که طولی نمی کشید تا تکراری بودنش شما را دلسرد می کرد اما در این نسخه به علت تنوع زیادی که در گیم پلی وجود دارد روند جذاب تری را برای بازی شاهد هستیم.شاید وجود طنز در یک چنین عنوان کمی مضحک بنظر بیاید ولی جالب توجه است که در این نسخه ما شاهد طنزی هستیم که خنده را بر لب گیمر جاری می کند.گفتن در این زمینه هیچ گونه نتیجه ای بهمراه نخواهد داشت و تنها راه تجربه ی این عنوان است که به شما می گوید گیم پلی این عنوان چه نبرد های مضحکی  را برای رقم خواهد زد.اگر نسخه ی اول این عنوان را تجربه کرده باشید دیگر هیچ گونه تازگی ای را در گیم پلی این نسخه حس نخواهید کرد.هنوز هم شاهد برقراری اندک رابطه بین آیزاک و فردی دیگری در روند بازی هستیم و همانند قبل تنها راه برقرای ارتباط سیستمی است که صدا و تصویر را منتقل می کند.
شاید بتوان بهترین سلاح ها را در این نسخه مشاهده کرد،چرا که برخلاف نسخه ی پیشین که سلاح ها معمولا دارای کارایی نچندان زیادی بودند و ساختن یک ترکیب مناسب از چهار سلاح عملا یک رویا بود در این نسخه حتی با داشتن دو سلاح می توانید به بهترین ترکیب ممکنه دست یابید.ایستگاه های ذخیره ی بازی بیش تر شده اند و برخلاف نسخه ی پیشین که بدترین سیستم ذخیره ی ممکن را داشت در این نسخه شاهد سیستم قابل قبول تری برای ذخیره ی بازی هستیم.هنوز هم شاهد تداخلات بدن های بی جان Necromorph ها هستیم که بی دلیل گاهی به تلو تلو خوردن می پردازند.برخلاف نسخه ی پیشین که شاهد دو نوع  Necromorph عزیم الجسه بودیم در این نسخه شاهد حتی یک  Necromorph با عظمت نسخه ی پیشین نیستیم و عملا دشمنان شما بسیار آسیب پذیر هستند و معمولا در ابعاد کوچکی طرحی شده اند اما باید توجه داشت که تعداد نبرد ها بیش تر شده و در هنگام حملات شاهد تعداد فوق العاده زیادی از  Necromorph هستیم که از جهاتی کاملا متفاوت دیوانه وار به سمت شما می آیند.سازندگان وقت بیش تری بر رو ی طرحی چهره و صحنه های مختلف بازی گذشته اند و محکم ترین مدرک برای اثبات این مسئله تغییر چهره ی آیزاک و Nicole نسبت به نسخه ی پیشین می باشد.
[تصویر:  Dead-Space-2_610.jpg]
شخصیت پردازی آیزاک:

یکی از مشکلات نسخه پیشین این بود که عملا شما هیچ گاه چهره ی مبارک آیزاک را مشاهده نمی کردید و همین باعث می شد تا گیمر ها به جای شناخت آیزاک از روی چهره او را از روی نحوه لباس پوشیدنش شناسایی کنند،لباس هایی که با داشتن کلاه خود های عجیب و غریب عملا به هر گیمری حس خاص فضایی بودن را القا می کردند.یکی از دیگر تغییرات این نسخه مشاهده شدن چهره ی آیزاک در بیش تر قسمت های بازی و جان گرفتن شخصیت ایزاک هستیم چرا که در نسخه ی پیشین عملا آیزاک به یک ماشین اجرای دستورات Hammond تبدیل شده بود که باعث ضعیف جلوه کردن شخصیت اصلی بازی می شد اما در این نسخه شاهد سخن گفتن آیزاک و درگیر بودن روح و روان آیزاک با حوادث اطرافش هستیم که توانسته به خوبی آیزاک خشک و سنگینی ای را که در نسخه ی پیشین مشاهده کردیم  روح و جان تازه ای بدهد.
[تصویر:  6841-218306-3.jpg?rand=559ADA15-FF19-4B1...2D69643C46]
مارکر خدای Necromorph ها:

Dead space 2 در یک ایستگاه فضایی بسیار پیشرفته که توسط پوششی از جنس تایتان حفاظت می شود و در سطح یکی از قمر های زحل قرار دارد شروع می شود. Isaacرا در حالی می یابیم که تمام حافظه خود را از دست داده است و هیچ گونه اطلاعی از اتفاقاتی که برایش در Aegis VII افتاده است ندارد.در ابتدای بازی توسط فردی با نام Franco Delille که قصد آزادسازی او را دارد روبه رو می شود و او در حالی که به بیماری   Necromorphها دچار شده است در اثر بیماری تبدیل به یکی از موجودات مضحک می شود و Isaac را با تمام مشکلاتش تنها می گذارد.در همین حین Isaac موفق می شود تا با Daina Le Guin ارتباط برقرار کند، زنی که ادعا می کند علاج مرز Isaac را می داند. Isaacهمچنین با فردی با نام Nolan Stross ارتباط برقرار می کند کسی که علاوه بر داشتن شرایطی شبیه به Isaac از باقی مانده های فاجعه ی رخ داده در نسخه پیشین می باشد. Daina به Isaac می گوید که فردی با نام Hans Tiedemann در حال کار برروی ساخت مارکر جدیدی می باشد که می تواند درمان درد Isaac باشد. Daina همچنین ادعا می کند که کابوس های روزانه ی آزار دهنده ای که Isaac می بیند برای او بسیار خطرناک و کشنده  می باشند و منشا این کابوس را در مارکر قرمز می داند و همچنین تنها راه درمانش را تحت آزمایش Hans Tiedemann قرار گرفتن Isaac می داند.
Isaac  در ابتدا از همکاری با Daina امتنا می کند و او را بعنوان یک مزاحم تلقی می کند پس به راه خود در جهت رسیدن به مقاصدش در دل شهر ادامه می دهد و این اتفاق در حالی می افتد که هنوز انسان های زیادی در شهر هستند و سعی دارند تا خودشان را به هر طریقی که شده از دست موجودات مضحکی که درباره ی آن ها سخن گفته شد نجات بدهند.در همین حین که Isaac قصد رسیدن به اهداف خود را دارد با توهم وجود Nicole نامزد مرده اش روبه رو می شود که عملا سعی در ناامید کردن و جلوگیری از به نتیجه رسیدن تلاش های Isaac  را دارد.طولی نخواهد کشید که Isaac پی به تنها بودن خود می برد به گونه ای که باید بدون هیچ کمکی و با پافشاری و تلاش خودش به اهدافش برسد و نمی تواند به هیچ یک از انسان های ناامید از بقا و ماندگاری اعتماد کند. Dainaدر طی یکی از مراحل بازی پس از رسیدن آیزاک به مقرش او را دستگیر می کند و می گوید که آیزاک فقط و فقط برای ساخت مارکر های دیگه مورد نیاز Daina است و او قصد کمک کردن به ایزاک را ندارد که در همین حین یک بالگرد ارتش های زمینی به سمت آن ها تیراندازی میکند و سبب کشته شدن Daina و آزاد سازی آیزاک می شود در فاصله ی کمی از همین حادثه ایزاک موفق به برقراری ارتباط با Stross می شود و ادعا می کند که آن ها با کمک هم می توانند مارکر را نابود کنند، Strossمکان مارکر را به آیزاک می گوید.آیزاک از آنجایی که هیچ فرصتی برای نجات خود ندارد و هیچ کسی را برای همراهی جز Stross پیدا نمی کند برخلاف میل درونی خود به همکاری با Stross را می پذیرد.در همین حین که آیزاک برای یافتن بخت و اقبال خود بی هدف راهش را طی می کند با Ellie Langford روبه رو می شود کسی که خلبان عضو CEC هست و طولی نخواهد کشید که با آیزاک در رسیدن به اهدافش همراه می شود.آن ها در راه رسیدن به هدفشان با موانع Tiedemann و Necromorph ها مواجه می شوند و این اتفاقات سبب می شوند تا آیزاک بار دیگر ریسک بازگشتن به Ishimura  را به جان بخرد.با این تفاوت که نسبت به نسخه ی پیشین تغییرات زیادی را متحمل شده و برای ضدعفونی شدن و پاک سازی آنجا گروه دیگری به آنجا فرستاده شده است.در همین حین عقل Stross روبه زوال و فنا شدن می رود و کارش به جایی می رسد که چشم سمت راست Ellie را با یک آچار از جایش در می آورد. Ellie موفق به نجات جان خود می شود ولی Stross دیوانه وار به دنبال آیزاک می رود تا او را بکشد و طولی نمی کشد که آیزاک با او روبرو می شود و در حالی که میخواهد با همان آچاری که چشم راست  Ellie را به آن وصل کرده است آیزاک را از بین ببرد آیزاک او را می شکد و آچار را در مغزش فرو می کند.طولی نمی کشد که  آیزاک طی یک درگیری لفظی با Nicole اغرق می کند که نتوانسته  او را نجات بدهد و قدرت انجام این کار را هم نداشت و همین امر باعث بهتر شدن شرایط عقلی و روانی آیزاک می شود.
پس از اینکه آیزاک به مارکر بزرگ می رسد متوجه می شود که Necromorph ها در اطراف آن تجمع کرده اند و به گونه ای در حال عبادت کردن آن هستند.با توجه به راهنمایی Nicole آیزاک از دستگاه تشخیصی NoonLight استفاده می کند که در طی آن مارکر قسمتی از مغز آیزاک را تحت تاثیر قرار می دهد.سپس Nicole به مغز و روان آیزاک نفوذ می کند و به او می گوید که برای تکمیل مارکر فقط به یک Necromorph نیاز هست و کسی بهتر از آیزاک برای این کار وجود ندارد پس از طریق روان و مغز آیزاک سعی می کند او را تبدیل به یک Necromorph کند اما آیزاک طی یک نبرد روانی و مغزی خسته کننده Nicole  را شکست می دهد.آیزاک از رویایش بیدار می شود و مارکر را نابود شده می بیند و طولی نمی کشد که دیوار ها شروع به ریزش می کنند و راکتور های هسته ای شروع به فعال شدن و انفجار می کنند.آیزاک بر روی زمین می نشیند و منتظر فرارسیدن مرگش می شود که ناگهان Ellie برای نجات آیزاک فرا میرسد.پایان بازی آیزاک ناگهان فکر رخ دادن اتفاق نهایی در نسخه ی قبل به ذهنش می رسد اما نه مثل اینکه خبری نیست.
 


[تصویر:  250px-Dead_Space_3_PC_game_cover.jpg]

سازنده: Visceral Games

ناشر: Electronic Arts

موتور ساخت: Visceral Engine

پلتفرم ها: PC,XBOX 360,PS3

سال انتشار: 2013 میلادی

ژانر: سوم شخص ترسناک 
         سبک بقا و ماندگاری

حالت: تک نفره/دو نفره


Dead spase 3 یک عنوان ترسناک سبک بقا و ماندگاری می باشد که ساخته و پرداخته شرکت Visceral Games است.شرکت EA این عنوان را در فوریه ی سال 2013 میلادی منتشر کرد.این عنوان ادامه ی نسخه های یک و دو این سری می باشد.بازی در سیاره ی  Tau Volantis اتفاق می افتد و همانند نسخه های پیشین گیمر کنترل کاراکتر آیزاک کلارک را بر عهده دارد و این در حالیست که آیزاک کمک دستی بهمراه خود دارد با نام  John Carver و آنها قصد دارند تا Necromorph ها را برای همیشه از بین ببرند.
[تصویر:  eurogamer-amiybk.jpg]
سوژه ی جدیدتر چیست؟:

این نسخه پیرامون اتفاقاتی می باشد که برای آیزاک کلارک و John Carver طی نبردشان با Necromorph ها رخ می دهد.در این نسخه بار دیگر شاهد لباس های مدل RIG هستیم که همچون نسخه های پیشین دارای مکانیسم هایی برای نشان دادن سلامتی و سایر پارامتر ها هستند.در محیط های خلا زمان سنجی بر روی شانه ی سمت راست کاراکتر اصلی ظاهر می شود که نشان دهنده میزان اکسیژن باقی مانده برای تنفس می باشد که اگر به اتمام برسد منجر به مرگ کاراکتر اصلی می شود.آیزاک و Carver توانایی پناه گرفتن برای جلوگیری از صدمه دیدن را را دارند.کارکنان شرکت Visceral Games داشتن این تونایی را امری حتمی و ضروری می دانستند چرا که آن ها نمی خواستند گیمر ها بخاطر حرکات سنگین و کند آیزاک از مرده هایی متحرک بترسند و آن ها می خواهند ترس و وحشت بازیگر از اتفاق هایی باشد که دربازی رخ می دهند.آنها همچنین پناه گرفتن را عضوی از ذات  بازی تعریف می کنند و اعلام کردند که نیازی نسیت تا گیمر گریزان از دشمنانش به گوشه کنار بازی برای پناه گرفتن حمله ور شوند بلکه این آیزاک و Carver هستند که بهترین کار را برای پناه گرفتن انجام می دهند.
[تصویر:  Dead-Space-3-3.jpg]
تغییرات قابل لمس:

علاوه بر بازگردانی Necromorph هایی که در نسخه ی پیشین شاهد آن ها بودیم در این نسخه سری های جدیدی به لیست Necromorph های مضحک اضافه شده اند.بعنوان مثال Waster یکی از جدیدترین دشمنان شما در بازی می باشد که بسته به محل تخریب یا صدمه ای که می بیند می تواند خود را بوسیله ی حشرات تکمیل کرده و با شکلی مخوف تر در برابر شما ظاهر شود.دستگاهی که در نسخه های یک و دو این سری برای آپگرید اصلحه از آن استفاده می شد در این نسخه دچار تغییرات فراوانی شده است به گونه ای که حتی نام Weapon Bench را به خود گرفته است.در این سیستم جدید گیمر می تواند با وصل کردن قطعاتی که در طول مسیر خود یافته سلاح های قدیمی اش را آپ گرید کرده و آنها را به سلاحی کاملا جدید با قدرتی متفاوت تبدیل کند.گیمر می تواند سلاح های خودش را با دو فریم متفاوت طرحی کند فریم یک دستی یا فریم دو دستی که فریم یک دستی سبک ولی فریم دو دستی سنگین می باشد که طی فریم سنگین گیمر می تواند دو سلاح مختلف را ترکیب کرده و سلاح جدیدی را بسازد که بعنوان مثال می توان به سلاح الکتریکی که میخ پرتاب می کند یا سلاح آتش زا اشاره کرد.چنان چه گیمری علاقه به ساخت سلاح نداشته باشد می تواند از نقشه های از پیش تعیین شده ساخت سلاح استفاده کند که شامل سلاح های کلاسیک نسخه هاس پیشین می باشد.شما می توانید سلاح های ساخته شده خود را در حالت دو نفره نیز استفاده کنید.
[تصویر:  dead-space-3-61.jpg]
حالت دو نفره:

نبرد های Dead spase 3 شامل دو حالت تک نفره یا دو نفره آنلاین می باشند که طی حالت دو نفره آنلاین گیمر قابلیت های جدیدی را پیدا می کند بعنوان مثال جزئیات بیش تری در داستان بازی پیدا شده و یا مکانیسم های گیم پلی ای را که گیمر فقط شاهد آن ها در این حالت خواهد بود که شامل کنترل گروهبان John Carver می باشد.هر کاراکتر تداخلات روحی روانی مربوط به خودش را دارد بعنوان مثال هنگامی که Carver سرباز های پلاستیکی ای را در یک آزمایشگاه زیستی می بیند کلارک به هیچ عنوان آن سربازها رویت نمی کند.هر کاراکتر شرایط مخصوص خودش را دارد بعنوان مثال هنگامی که Carver در حال باز کردن یک در می باشد ناگهان دچار اختلالات ذهنی شده و کلارک باید تا زمانی که Carver به حالت اولیه خود باز می گردد از او در برابر موج حملات Necromorph ها محافظت کند.استودیو ی Visceral Games اعلام کرد که ما همواره در فکر پیاده کردن ایده ی حالت دو نفره ی آنلانین برای سری Dead spase بوده ایم.
[تصویر:  dead_space_3_49.jpg]
در دو سوی بهترین ها و بدترین ها:

یکی از مهم ترین خصیصه هایی که در این نسخه میتوان به پیشرفت آن اشاره کرد روح و جانیست که در کالبد شخصیت آیزاک دمیده شده یعنی آیزاک دیگر آن آیزاک خشک نسخه های پیشین یا بهتر بگویم  آیزاکی که با کمتر کسی ارتباط برقرار می کرد نیست،بلکه ایندفعه آیزاک نسبت به شرایط مختلف و مرگ اطرافیانش عکس العمل نشان می دهد و عملا خشکی عکس العمل آیزاک کنار گذاشته شده است.
یکی از افتضاح ترین قسمت های بازی نحوه جدا شدن آیزاک از دوستانش می باشد که بعنوان مثال این جدایی ممکن است براثر افتادن نردبان یک متری رخ بدهد که واقعا بی خود و بی معنی می باشد و یا عقب افتادن آیزاک از همراهانش که باز هم از نظر عقلانی در ببیش تر مواقع بشدت مضحک و خنده دار بنظر می رسد.میزان سختی گیم پلی حد و حدود خاص خودش را دارد ولی در این نسخه برخلاف معیار های مختلف حالت به ظاهر نرمال و معمولی گیم پلی بازی بقدری عذاب آور می باشد که عملا گیمر از ادامه ی بازی زده می شود و برای این امر دلایلی هم وجود دارد که بعنوان مثال:
سرعت حمله دشمنان به قدری زیاد می باشد که عملا گیمر فرصت انجام هیچ گونه عکس العملی را ندارد و به راحتی در برابر حملات دشمنانش شکست  می خورد و بشدت آسیب پذیر می باشد.
 موج عظیم دشمنان شما در هنگام حمله کردن منجر به عصبانیت دوچندان می شود به گونه ای که در هنگام حمله حتما شاهد یک سواری جانابه بر پشت و کتف های ایزاک بیچاره خواهیم بود و جای نگرانی هم وجود ندارد چرا که اگر سر یک دشمن را مورد هدف قرار دهید باز هم به حرکتش ادامه می دهد و یا اگر به پاهایش شلیک کنید طولی نمی کشد که خودش را ترمیم می کند و عملا غیر قابل تحمل ترین گیم پلی را در این عنوان شاهد هستیم.
سیستم طرحی سلاح به قدری پیچیدست که برای ساخت یک سلاح مناسب باید سال ها با دستگاه ساخت اسلحه کار کنید که شاید سلاحی با قابلیت های مورد نظرتان را پیدا کنید.
از همان ابتدای بازی با Necromorph های شکست ناپذیری روبه رو می شوید که همواره باید از دست آن ها در فرار باشید اما ایا سازندگان بازی فکر این را نکرده اند که فرار تا کی؟آیا فرار از دست این چنین موجوداتی جذاب می باشد؟آیا این همان گیم پلی جذابی بود که وعده ی آن را می دانند؟
در این نسخه شخصیت آیزاک یک شخصیت بی معنی و بی خود می باشد چرا که برخلاف نسخه های پیشین که امید همه به آیزاک بود در این نسخه بار ها شاهد کوتاه آمدن آیزاک در برابر کاپیتان Norton هستیم به گونه ای که حتی گذشته ی درخشان و فداکارانه و قابل تحسین آیزاک طی چند ثانیه ی محدود در جلوی چشمان گیمر نابود می شود.در این نسخه همواره شاهد این نکته هستیم که دیگران از آیزاک بعنوان یک وسیله برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند ولی به محض اینکه کمی اوضاع را مناسب دیدند آیزاک را به هر شکل ممکن تحقیر می کنند،آیا سازندگان به این نکته توجه نکرده اند که از انجایی که گیمر بعد از مدتی با بازی انس می گیرد خود را کاراکتر اصلی بازی تلقی کرده و تمامی اتفاقاتی که برای این کاراکتر رخ می دهد را به نوعی برای خود می داند؟ پس در نهایت با تحقیر شدن آیزاک گیمر نیز به گونه ای تحقیر خواهد شد!
[تصویر:  DeadSpace3_promo_450x197.jpg?cb=1338839644]
sam fisher یا آیزاک کلارک؟!:

یکی از مضحک ترین قسمت های بازی قمست نبرد با سرباز های دشمن می باشد که در اینگونه نبرد ها دشمنان شما بی دریغ آیزاک را به رگبار سنگین گلوله می بندند،در قسمتی شاهد وجود یک تک تیرانداز با سلاحی فوق مخرب در بالای یک ساختمان هستیم اما آیا آیزاک کلارک که یک مهندس برق می باشد قادر است تا با چنین دشمنانی مقابله کند؟جالب تر از همه این مسئله است که حمله Necromorph ها و یا سربازان Unitologist هیچ گاه با هم همراه نمی شوند و پس از مرگ آخرین هر کدام دیگری شروع به حمله می کند،آیا چنین چیزی در عمل ممکن است؟آری ممکن است مخصوصا هنگامی که سازندگان فکر آزار گیمر را در سر دارند.در این نسخه بیش تر محیط های بازی باز و وسیع می باشند که عملا این کار با نام ژانر ترسی که بربازی نهاده اند مغایرت دارد.باز بودن محیط بهترین فرصت را به گیمر می دهد تا از ترس خود بکاهد و هیچ گونه نگرانی ای نسبت به حمله ی ناگهانی دشمنانش نداشته باشد.
[تصویر:  dead-space-3-wallpapers-hd-2013-e1360871...00x337.jpg]
ولی این بار در سرما:

بازی در Tau Volantis شروع می شود،در محلی که برف و بوران است و همه جا سفید است،سیاره ای که بسیار شبیه به ماه است جایی که زیر نظر نیروهای مسلح می باشد که در آن  Tim Kaufman و Sam Ackerman به دنبال یک وسیله ی مرموزی  با نام اسناد دکتر Earl Serrano هستند.آن ها بعد از فرار از دست Necromorph ها اسناد را پیدا می کنند. Ackerman در یک بهمن کشته می شود و همین سبب می شود تا Kaufman به اجبار سراغ فرمانده اش جنرال Mahad  برود و این موضوع را به اطلاعش برساند. Mahad   تنها کسی است که زنده مانده او ابتدا اسناد را از دست Kaufman می گیرید و پس از کشتن Kaufman اسناد را نابود می کند و همچنین دست به خود کشی میزند.
200 سال بعد آیزاک کلارک و Ellie Langford به یکدیگر علاقه مند می شوند اما طولی نمی کشد که از یکدیگر جدا می شوند.آیزاک در یک اپارتمان بر روی سطح ماه برای ادامه ی زندگی نحس خود میرود.مدتی بعد کاپیتان Robert Norton و گروهبان John Carver وارد خانه ی او  می شوند و به ایزاک توضیح می دهند که اخرین بازماندگان ارتش های زمینی هستند .آنها از آیزاک می خواهند تا به آن ها در پیدا کردن Ellie و تیمش کمک کند.بنظر می رسد که سه نفر آن ها مورد حمله ی سرباز های Unitologist قرار گرفته اند.در حین فرار یکی از سرباز های جدا شده از  Unitologist مارکر تازه ساز را فعال می کند در نتیجه دوباره شاهد شیوع Necromorph ها خواهیم بود و به همین دلیل آیزاک و Carver و Norton فرصت فرار از USM Eudora را پیدا می کنند. Norton قصد جلوگیری از انتقال Ellie را به Tau Volantis دارد.گروه قصد رسیدن به سیگنال  SOS الی( Ellie)  را دارند و این در حالی است که سیاره Eudora بر اثر معادنی که روی آن ایجاد شده است در حال متلاشی شدن است.گروه برای فرار از انفجار به سمت CMS Roanoke حرکت می کنند ولی آنجا آلوده شده به Necromorph ها می باشد.آن ها قصد نجات دادن تیم مارکر را دارند که شامل Ellie ، Jennifer Santos، Austin Buckell می باشد در همین حین آیزاک متوجه رابطه ی عاطفی جدیدی بین Norton و El
پاسخ
#2
عالی بود.اصلا بازی ترسناکی نیست.تو این چند ساله یه بازی ترسناک کردم اونم فینکس معرفی کرد.یه بازی فلش بود.باید سازنده های عنواین بزرگ از اون یاد بگیرن[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
[img=0x224]http://upload7.ir/uploads/thumb_1f232dc811e0c556ec34d08224b68ffb57b1f995.jpg[/img]
پاسخ
#3
عزیزان به علت طولانی بودن مقاله فروم انتهاشو نزده اگر علاقه مند به خواندن ادامه ی مقاله هستید بگید تا به هر طریقی شده در معرض دید شما و سایر علاقه مندان به این سری قرار دهم
با تشکر[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پاسخ
#4
آفرین پسر خوب نوشتی معلومه بدجوری داری برای نقد نوشتن زحمت میکشی حیف کسی نیست قدرتو بدونه.[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
پاسخ
#5
ممنون هادی جان ... هنوز کامل نخوندمش .... ولی دلیلتو واسه استفاده از کلمات مضحک و یا ترس خنده دار نمی فهمم ... نسخه ی دوم خیلی عالی بود ... ترس داشت ولی اصلا خنده نداشت . نکرومورف ها هم به نظرم هیچ وقت مضحک نبودن .
یه مورد دیگه اینکه گیم پلیش مثل قبل بود به نظرم نمره منفی بازی نیست ... البته به نظرمن .... در کل خوب بود [img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (24).gif[/img]
به نام خدای خاکستری ....
Grey Pen
BLOG: Gpen.ir
Y! ID: Grey_joker
FB ID: Hadi.Jourbonyan1
پاسخ
#6
خیلی زیاده [img]images/smi/s0 (66).gif[/img] [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] نصف کمترش رو خوندم [img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
فقط با نسخه دومش یه کم ترسیدم [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
سپس هادی جان.
 [تصویر:  j08g1cx50a5k23ahqkwt.png]
پاسخ
#7
عالی بود خسته نباشید ,من متاسفانه نتونستم نسخه سه رو بازی کنم ولی اگر به نظر من هم دشمنان اصلا مضحک نبودند بلکه به لطف صدا و محیط بسیار هم ترسناک جلوه میدادند من خودم به شخصه نسخه ی یک رو بیشتر دوست دارم.
اما در مورد نقد سعی کنید تا حد امکانتون خلاصه کنید تا همه بتونن استفاده کنن,چون اکثرا ابتدا نگاه به حجم میکنند و بعد شروع به خوندن میکنند,یا اگر خلاصه نویسی امکان نداره سعی کنید مطلبتون جای کمتری بگیره تا مخاطب فکر نکنه مطلب زیاده و حوصلش نکشه بخونه (در واقع دچار خطای دید بشه)[img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پاسخ
#8
(07-05-2013, 11:55 AM)'eprima' نوشته است: عالی بود خسته نباشید ,من متاسفانه نتونستم نسخه سه رو بازی کنم ولی اگر به نظر من هم دشمنان اصلا مضحک نبودند بلکه به لطف صدا و محیط بسیار هم ترسناک جلوه میدادند من خودم به شخصه نسخه ی یک رو بیشتر دوست دارم.
اما در مورد نقد سعی کنید تا حد امکانتون خلاصه کنید تا همه بتونن استفاده کنن,چون اکثرا ابتدا نگاه به حجم میکنند و بعد شروع به خوندن میکنند,یا اگر خلاصه نویسی امکان نداره سعی کنید مطلبتون جای کمتری بگیره تا مخاطب فکر نکنه مطلب زیاده و حوصلش نکشه بخونه (در واقع دچار خطای دید بشه)[img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
والا خودمم تاکیدی بر افزایش حجم و نوشتن یک چنین مقالاتی ندارم ولی مطئصفانه بعضی ها معیار خوبی و بدی یک مطلبو به حجمش می دونن،سعی کردم تا حداکثر حجمو به کار ببرم تا واقعا برای همه اثبات بشه که حجم زیاد فقط زحمت خوندنو بیش تر میکنه و دگیر هیچ[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
 
پاسخ
#9
خیلی عالی . خسته نباشی .
فروم به این نوع مطالب بسیار نیاز داره و جای خوشحالی داره که اعضای فروم اینگونه مطالبی می نویسند .
فقط یه نکته بگم اونم اینه که نسخه دومش عالی بود و نسبت به بازی های ترسناک این نسل ، خیلی ترسناکتر ([img]images/smi/s0 (41).gif[/img]​) بود .
پاسخ
#10
(07-05-2013, 12:02 PM)'HSH' نوشته است:
(07-05-2013, 11:55 AM)'eprima' نوشته است: عالی بود خسته نباشید ,من متاسفانه نتونستم نسخه سه رو بازی کنم ولی اگر به نظر من هم دشمنان اصلا مضحک نبودند بلکه به لطف صدا و محیط بسیار هم ترسناک جلوه میدادند من خودم به شخصه نسخه ی یک رو بیشتر دوست دارم.
اما در مورد نقد سعی کنید تا حد امکانتون خلاصه کنید تا همه بتونن استفاده کنن,چون اکثرا ابتدا نگاه به حجم میکنند و بعد شروع به خوندن میکنند,یا اگر خلاصه نویسی امکان نداره سعی کنید مطلبتون جای کمتری بگیره تا مخاطب فکر نکنه مطلب زیاده و حوصلش نکشه بخونه (در واقع دچار خطای دید بشه)[img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
والا خودمم تاکیدی بر افزایش حجم و نوشتن یک چنین مقالاتی ندارم ولی مطئصفانه بعضی ها معیار خوبی و بدی یک مطلبو به حجمش می دونن،سعی کردم تا حداکثر حجمو به کار ببرم تا واقعا برای همه اثبات بشه که حجم زیاد فقط زحمت خوندنو بیش تر میکنه و دگیر هیچ[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

 
شما کاملا درست میفرمایید متاسفانه اکثرا اینطور هستند و استفاده از روشهایی مثل خلاصه نویسی و کم حجم نویسی باعث میشه که زحمت خودتون حدر نره و مخاطب بیشتری جذب مقالتون بشه.[img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,779 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 952 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 976 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 7,882 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,119 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان