امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اموزش بازی سازی دو بعدی با GameMaker-قسمت اول
#1
                                                                                                   بسمه تعالی
سلام در خدمت شما هستم با اموزش بازی سازی دو بعدی با GameMAKER
ابتدا  این نرم افزارو از  یکی از لینک های زیر دانلود کنید
http://uploadboy.com/ti0aquugs63o.html
http://www.rodfile.com/z8xjayljvigr
http://www.uploadbaz.com/s281lgwjlv4h
بعد از اکسترکت کردن فایل به نصب فایل بپردازید مراحل را دنبال کنید  و محل  نصب را یادداشت کنید و پس از اتمام کار نرم افزار را اجرا نکنید 
فایل crack sfx install  را اجرا کنید در پنجره ی باز شده  دقت کنید که در قسمت destination folder همان ادرسی باشد که نرم افزار  نصب 
شده است باشد گزینه install رو انتخاب می کنیم... اگر  نرم افزار فشرده سازی ندارید(که احتمالش خیلی کمه) می تونید از پوشه crack
استفاده کنید به این صورت که محتویات داخل پوشه رو کپی و در محل نصب نرم افزار paste کنید.................................نرم افزار نصب شد 
اشنایی با محیط
[تصویر:  09751785412873573715.png] عکس1در قسمت نوار ابزار قسمت هایی وجود دارد که در توضیحات ان به شرح زیر است
1- از این طریق می تونید بازی جدیدی بسازید
2-بازی های ساخته شده را وارد نرم افزار کنید
3-بازی را سیو(save)کنید
4-فایل اجرایی بازی را ایجاد کنید
5-بازی را در سایت yoyo games به اشتراک بذارید
6-پروژه(بازی) رو اجرا کنید
7-اجرا کردن پروژه به همراه اشکال زدائی
8-تصویر شخصیت های بازی  را اضافه کنید
9-صدا اضافه کنید
10-تصویر پش زمینه اضافه کنید
11-مسیر اضافه کنید
12-از کد نویسی استفاده کنید
13-فونت دلخواه خودتونو برا ی نوشته ها استفاده کنید
14-محدوده زمانی خاص اضافه کنید برای اینکه کار خاصی انجام شود
15-شئ اضافه کنید
16-زمین بازی یا مرحله ایجاد کنید
17-راهنما به بازی اضافه کنید
18-تنظیمات بازی
19-پکیچ اضافه کنید
20-راهنمای نرم افزار
21-هنگامی که چیزی ایجاد می کنید اعم از اشیا ,زمین بازی ,مرحله و.... رو از اینجا می تونید پیدا کنید
22-پنجره های خصوصیات  و تنضیمات در این منطقه قرار می گیرد
ساخت شخصیت 
ابتدا از گزینه ی file روی new کلیک می کنیم تا بازی جدیدی ایجاد شود و در نوار ابزار گزینه یcreate a sprite رو انتخاب می کنیم(تصویر یک شماره ی 8)
[تصویر:  31468714912018137845.png]عکس2در قسمت  Name نامی را انتخاب کنید
در load sprite تصویر شخصیت را مشخص کنید
*خود این نرم افراز دارای تصاوی از پیش ساخته شده در فولدر خود نرم افزار  می باشد
[تصویر:  71397081028602869087.png]
عکس3درedit sprite  میتوانید تصویر شخصیت را ویرایش کنید
[تصویر:  64522291081434500511.png]عکس4همون طور که می بینید  شخصیت ما به مجموعه ی شخصیت ها اضافه شده است
شئ مقدم بر  شخصیت
در این نرم افزار  از می خواهیم چیزی حرکت کند باید ان چیز یک شئ(object) باشد برای این کار در نوار  ابزار create an object رو انتخاب می کنیم بایک همچین صفحه ای رو برو می شویم

[تصویر:  l3690_gmaker7.png]عکس5
توضیحات قسمت های بالا به شرح زبر است
 1-نام شئ انتخاب کنید
2-تصویر شخصیت رو اضافه کنید
3-از  اینجا تصویر شخصیت رو فراخوانی کنید
4و5-تنضیمات نمایش یا عدم نمایش
7-رویداد اضافه کنید
8-رویداد ها رو حذف یا تغییر دهید
9-کادر action
از10 تا 18 اکشن هایی است که در ادامه به معرفی به کار بردن ان ها می پردازیم
برای به حرکت در اوردن شخصیت به ترتیب زیر عمل کنید: به رو add event جفت کلیک کنید . با چنین پنجره ای روبرو می شوید
[تصویر:  98003217974711774799.png]
عکس 6
از میان ایتم ها  روی key board  کلیک کنید و از زیر شاخه ان ایتم <up> را کلیک کنید و در حالی که up در قسمتeventها مشخص شده است ایتم move fixed (شماره3 عکس 7) رو به قسمت action بکشید(drog&drop کنید) و پس از اضافه شدن به قسمت اکشن(شماره2 عکس هفت) رو ان جفت کلیک می کنیم تا پنجره ای باز شود و ازمیان فلش ها بالا (شماره 4 عکس هفت)رو انتخاب کنید و
ok(شماره پنج عکس هفت) رو انتخاب کنید
[تصویر:  53742403774648098068.png]عکس هفت
برای بقیه جهت ها رو نیز این کار رو بکنید
حالا بیایید یک زمین بازی بسازیم تا ادمک بر روی ان راه برود
ساخت زمین بازی
ساخت زمین بازی یا به قول نرم افزارroom(اتاق) بسیار اسان است.فقط کافی است که در نوار ابزار از create a room استفاده کنید(ایتم 16 عکس1) با زدن این دکمه با چنین صفحه ای روبرو می شوید


[تصویر:  12212333022091163450.png]در سمت چپ این پنجره دارای سر برگ ها مختلفی می باشد که به شرح زیر است:
1-view:همان طور که از اسمش پیداست  برای تنظیمات  نمایش زمین بازی است
2-back ground:تصویر پس زمینه  را تنظیم کنید
3-settings:تنظیمات کلی مربوط به زمین را این جا انجام دهید
4-objects:گذاشتن یا برداشتن اشیا در این قسمت انجام دهید
5-tiles:تنظیمات کاشی ها را اینجا انجام دهید
*حالا شاید هنگامی که در سر برگ backgrouds میخواهید تصویر زمینه اضافه کنید
  نمی دونید چه کار کنید 
باید از نوار ابزار ایتم create a back ground (شماره10 عکس1) تصویر پس زمینه ی مورد نظر رو واردکنید
و در در سر برگ background در  پنجره ی تنظیمات زمین بازی از ایتم 1 عکس9
*خود نرم افزا تصویر زمینه های اماده ای در محل نصب فایل داراست
[تصویر:  62821160362764841248.png]
عکس نه
و در سربرگ objects متحرک مورد نظر را ازایکون مشابه بالا فراخوانی کنید و در همان قسمت سربرگ انتخاب و در محل دلخواه در زمین بازی کلیک کنید تا متحرک به زمین بازی منتقل شود 
حال بازی را از طریق ایتم run the game (ایتم6 عکس1) اجرا کنید 
حال مشکلی پیش می اید[img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img]
چرا ادمک حرکت نمی کند؟؟؟
جوابش این است که وقتی شما در مرحله عکس هفت بودید  به مقدار speed(عکس هفت شماره6) عددی 
ندادید ... در واقع ادمک حرکت می کند ولی باسرعت صفر حرکت می کند!!!
برای  رفع این مشکل به تنظیمات رفته و برای هر کدام ازspeed جهت ها عددی غیر از صفر و منفی  بدهید
بازی را سیو و دوباره اجرا کنید

دوباره مشکلی پیش می اید[img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img][img]images/smi/s0 (60).gif[/img]
چرا ادمک پس از حرکت کردن  نمی توان ادمک را نگه داشت؟؟؟
چون برای بازی تعریف نکرده ایم که وقتی دکمه ای فشار داده نمی شود بایستد
برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید
در  پنجره ی تنظیمات ادمک  add event>keyboard>no key  را دنبال کنید و no key را انتخاب کنید
[تصویر:  59069939721269699889.png]
بعد از ان move fixed رو به کارد اکشن بکشید با دبل کلیک در تنظیمات و در میان فلش ها نقطه ی وسط رو انتخابکنید و okرا بزنید

[تصویر:  88976629544956943997.png]
تموم شد حالا بازی رو سیو کنید و اجرا کنید و با ادمکتون قدم بزنید
توضیحات قسمت های توضیح داده نشده
عکس 5

حال که نحوه ی کار با event و action را یاد گرفتید به بررسی بقیه اکشن ها می پردازیم
(یعنی موارد10 تا 18)
10-همان طور که می دانید این اکشن به شئ امکان حرکت در جهت های مشخص می دهد
11- امکان حرکت  شئ به طور اتفاقی در زاویه ی تصادفی می دهد
12-فرستادن شئ به نقطه خاص
13- سربرگ ها مختلف برای ساخت جدول امتیاز یا صدا و... که در قسمت بعد به بررسی کامل می پردازیم
14- این اکشن  هنگامی که شئ از صفحه ی بازی خارج می شود ان را از سمت مقابل ان به      داخل صفحه باز می گرداند
15-پرش(از چپ به راست پرش به نقطه ی خاص,پرش به شروع,پرش به نقطه ی تصادفی)
16-برخورد(برخورد,برخورد و بازگشت)
17-مسیر(انواع و اقسام تعیین مسیر برای شئ که معمولا برای دشمن به کار می رود)
18-از چپ به راست دنبال کردن و دوری کردن
عکس6
این ها اتفاق است
1-تعیین ماهیت و ذات شئ
2-موقعی که نابود می شود
3-از اسمش معلوم است موقعی که الارم به صدا در می اید
4- استپ که در  مواقعی به کار می رود که بخواهیم از روی شانس اکشنی رخ دهد(مثلا شلیک گلوله توسط دشمن)
5-مواقعی که شئ با شئ خاص دیگری برخورد می کند
6- مواقعی که کلید خاصی فشرده می شود یا فشرده نمی شود
7-مواقعی که در موس اتفاقی بیفتد یا نیفتد(مانند حرکت کردن یا راست کلیک و..)
8-مواقعی که اتفاق های زیر می افتد:
-شئ از صفحه خارج می شود
-بازی شروع می شود
-بازی تمام می شود
-هنگامی که تعداد دوباره شروع کردن صفر می شود
-هنگامی که جان شئ تمام می شود
9-هنگامی که چیزی کشیده می شود
10-هنگامی که کلیدی فشرده می شود
11-هنگامی که کلیدی رها می شود
trigger:
12-کنسل کردن اضافه کردن event
13-اضافه ی event
14-فرا خوانی شخصیت

 به دلیل زیاد شدن مطالب,مطالب رو به دونیم کردیم تا راحت تر باشید برای ورود به قسمت دوم اینجا کلیک کنید
در ضمن سوالاتون رو هم می تونید در پست بپرسید
نویسنده:کیان نژادشمسی
پاسخ
#2
واقعا فوق العاده بود این آموزش.[img]images/smi/s0 (24).gif[/img]خیلی واسم مفید بود.[img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پاسخ
#3
لطفا ادامه بدید ...[img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
در ضمن چیکار کنیم شخصیت راه بره!؟[img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

[تصویر:  76561198078353517.png]

پاسخ
#4
(06-30-2013, 08:57 PM)'Farhan' نوشته است: لطفا ادامه بدید ...[img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
در ضمن چیکار کنیم شخصیت راه بره!؟[img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]


اموزشش رو فردا صبح می ذارم 
 خوشحالم که برگشتم S0 (2)
پاسخ
#5
واقعا خیلی ممنون که پیش قدم شدی و چیزی که قرار بود ما یاد بدیم رو داری یاد میدی [img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (43).gif[/img][img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
[تصویر:  6a673f09493a.jpg]
پاسخ
#6
دمت گرم داداش . برو که تا آخرش من یکی که هواتو دارم چون عاشق بازی سازی هستم . [img]images/smi/s0 (62).gif[/img]
This is my Property but its Belonging Belonging to god
 
[تصویر:  90690522632158621801.jpg]
پاسخ
#7
امیدوارم براتون سودمند باشه این اموزش
 خوشحالم که برگشتم S0 (2)
پاسخ
#8
من یه مشکلی دارم ،‌ من می خوام مثل mario  شخصیت اصلی بازی  رو به جلو بره و دوربین با اون حرکت کنه ولی room کوچیکه . خواهشا کمک کنید . [img]images/smi/s0 (41).gif[/img]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آموزش ساخت بازی با یونیتی قسمت دوم alirseo 0 1,624 07-23-2018, 07:41 PM
آخرین ارسال: alirseo
  آموزش ساخت بازی با یونیتی قسمت اول alirseo 0 1,513 07-23-2018, 07:38 PM
آخرین ارسال: alirseo
  آموزش های تخصصی ساخت بازی با Unity - آپدیت روزانه (استاد کوجیمای بعدی شمایید!) Rise of Duty 32 10,710 05-18-2016, 05:11 PM
آخرین ارسال: azizi_372
  کتاب «بازی سازی با گیم میکر» منتشر شد Pooriya__kh 0 2,093 05-10-2015, 12:40 PM
آخرین ارسال: Pooriya__kh
  اموزش بازی سازی دو بعدی با GameMaker-قسمت دوم kian 10 6,623 11-21-2014, 06:27 PM
آخرین ارسال: sajjad3011

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان