یاد ترس به خیر، یاد نمسیس ترسناک به خیر، یاد کابوس های کودکی به خیر، یاد لیان و اشلی هم به خیر، یاد کلیسا های دلهره آور RE 4 به خیر، یاد Resident Evil دوست داشتنی به خیر... شاید قسمت ابتدایی متن تنها گوشه ای از سخنان تامل بر انگیز و صد البته ناراحت کننده ی هواداران Resident Evil در باره ی این نگین تاریخ بازی های است که در محافل مختلف مطرح می شود. سری بازی هایی که روزهایی در اوج بودند و روزهایی در پیچ و تاب سقوط اما هیچگاه مانند امروز در پرتگاه فنا قرار نگرفته بودند زیرا بعد از نسخه ی RE 6 که همه چیز داشت بجز ترس هواداران این سری که پس از تجربه ی نسخه ی فراتر از فاجعه ی RE : Opration Raccoon City جان به لب شده بودند از تخریب خاطراتشان به واسطه ی ساخته ی Slant Six Games بازهم در عطش تجربه ی ترس های دوران کودکیشان ماندند و باری دیگر افسوس و افسوس به جای ماند...
در این بهبوه ای که کسی ساز خودش را میزد شاید یکی از نسخه های Resident Evil یا حتی می توان گفت تنها نسخه ی منتشر شده از این سری طی سالیان اخیر که اندکی رنگ و بوی ترس از نوع RE های کلاسیک را به خود داشت نسخه ی نه چندان دوست داشتنی اما تقریبا موفق Revelation بود که در ابتدای امر به صورت انحصاری برای کنسول دستی و فوق العاده محبوب نیتندو یعنی 3DS منتشر شد و تقریبا به انتظارات پیرامون یک بازی آن هم برای کنسول های دستی پاسخ داد. به همین سبب کپکام هم برای بدست آوردن دل هواداران و تجدید خاطرات نسخه های کلاسیک و بدون انکار هم برای پر کردن موقتی جیب خود تصمیم گرفت Revelations را بازسازی و با کیفیتی بیشتر برای رایانه های شخصی و کنسول های نسل هفتمی ( PS3 / Xbox 360 ) روانه ی بازار کند که اینبار هم انتظارات نه چندان بالای هواداران از این نسخه ی باز سازی شده بر آورده شد. بعد از انتشار این نسخه خبری از سال های پر از RE نبود تا اینکه کپکام باری دیگر و بازهم به خاطر دلایل اشاره شده در بالا تصمیم بر بازسازی نسخه ی نخست سری از روی کنسول Gameclub برای رایانه های شخصی و کنسول های نسل هفتمی و هشتمی گرفته شد که اینبار نیز این نسخه ی بازسازی شده که چندی قبل منتشر شد با موفقیتی درخور توجه از سوی منتقدین و هواداران رو به رو شد تا نشانی دیگر از این باشد که سبک ترس و بقا نیازمند یک ناجی است، عنوانی که نفسی تازه در کالبد این سبک نیمه جان بدمد تا باری دیگر مانند دوران نه چندان دور RE 3 و RE 4 همگان در برابر ترسی ناب و هیجان انگیز سر تعظیم فرود آورند کاری که صد تاسف به وسیله ی پدر سبک ترس استاد شینجی میکامی با بازی مناسب اما نه عالی وی یعنی The Evil Within میسر نشد و باری دیگر چشم هواداران به دستان نا مهربان کپکام است تا ببینند می تواند 2 Revelations احیا گر سبک ترس و بقا باشد یا خیر.
جدیدترین نسخه ی در دست ساخت از سری RE همین نسخه ی RE : R 2 می باشد که چندی قبل به صورت رسمی تایید و نشان داده شد کپکام به راستی کمر همت را برای بازگشت این سری به روزهای اوج بسته است و اولین قدم تیم سازنده برای نشان دادن این موضوع این است که در دنیای پر از شخصیت های دوست داشتنی و تنفر بر انگیز RE دو شخصیت مونث را برای عنوان جدید خود انتخاب کرده اند تا از همین ابتدا نشان دهند تحولی نو در راه است با شخصیت هایی که بر خلاف کریس و لیان که به ترتیب در نسخه های پیشین نقش قهرمان بازی ایفا می کردند و همواره در دید هواداران بوده اند با دو شخصیتی که کمتر دیده شده اند؛ قرار است به جنگ اهریمن ره سپار شوید.
روایتی تازه از داستانی قدیمی:
یکی از اتفاقات تعجب بر انگیز پیرامون 2 Revelations این است که بر خلاف اکثر نسخه های پیشین که کپکام دم به دقیقه اطلاعات و تصاویر و حتی نمایش هایی از گیم پلی آنها منتشر می کرد، این بار اندکی حساب شده تر به معرفی بازی جدید خود پرداخته و به خصوص در بخش داستانی این بازی و احتمالا برای باقی مانند کشش این قسمت در طول بازی اطلاعات چندان زیادی را در اختیار خواداران قرار نداده است. بر اساس اطلاعات موجود همانطور که در بالا اشاره شد در RE : R 2 شما کنترل دو شخصیت مونث Claire Red Feild جسور و Moria Burton جوان، شرور و حتی کم تجربه ی که دختر شخصیت قدیمی Barry Burton می باشد را عهده دار می باشید که همین تناقض توانایی های شخصیت های بازی خود می تواند نقطه ی عطفی در داستان سرایی و شخصیت پردازی این عنوان باشد زیرا از کنار هم قرار دادن این دو شخصیت به گونه ای که یکدیگر را به تکامل برسانند می توان یک معجون فوق العاده از شخصیت پردازی بازی های رایانه ای را ارائه داد و از جانب دیگر اگر شیوه ی کنترل شخصیت ها به گونه ای باشد که Claire در طول بازی نقشی مانند یک مادر فداکار را برای Moria ایفا کند مسلما ضربه ی بزرگی به ساختار بازی وارد خواهد آمد اما این گونه که پیداست سازندگان حداقل تا به این لحظه نشان داده اند که تا حد معقولی این حدود را شناخته و آن را رعایت کرده اند به شکلی که نه تنها شما از کنترل کرده هر دو شخصیت در طول بازی خسته نخواهید شد بلکه هرچه بیشتر مجذوب توانایی های هریک از آنها نیز خواهید شد. داستان بازی شروعی مشابه نسخه ی نخست (Revelations ) دارد و مانند نسخه ی نخست که جیل چشمان خود را در اتاقی عجیب و باز می کند در نسخه ی دوم نیز Claire در ابتدای بازی خود را در سلولی نمور و نمناک می یابد و از آن مهم تر دست بندی عجیب که نور سبز تامل بر انگیزی از آن خارج می شود که بر روی دست او و احتمالا برای کنترل وی قرار گرفته است می باشد. دیگر شخصیت اصلی بازی یعنی Moria نیز در بخش دیگری از این مکان شبیه به زندان و در سلول تاریک دیگری قرار گرفته است. تا کنون تنها اطلاعاتی که از چگونگی انتقال این شخصیت ها به این مکان منتشر شده است این است که، در یک روز که همه چیز مثل همیشه بود! گروهی از افراد نا شناس یا بهتر است بگوییم گروهی تروریستی Moria و Claire را ربوده و به این مکان منتقل می کنند. متاسفانه یا خوشبختانه کپکام اطلاعات بیشتری را در مورد داستان این عنوان منتشر نکرده است و تنها به این اطلاعات بسیار مختصر بسنده کرده است. در همین راستا و به منظور آشنایی بیشتر شما با شخصیت های اصلی بازی به معرفی کامل تر آنها می پردازیم:
Claire Red Feild : یکی از شخصیت های جسور دنیای RE همین کلیر رد فیلد می باشد. دختری که در جسارت چیزی از برادر خود " کریس رد فیلد " یکی از قهرمانان محبوب RE کم ندارد. بر خلاف اکثر شخصیت های این سری که به نوعی مستقیم یا غیر مستقیم به واسطه ی فعالیت های خودشان وارد ماجرا های RE شده اند، کلیر تنها به منظور پیدا کردن برادر خود کریس رد فیلد در سال 1998 به شهر خاطره انگیز راکون سیتی برای بازیبازان وارد می شود و اینجاست که وی برای نخستین بار وقاحت و آثار وحشتناک سلاح های بیولوژیکی را بر روی انسان ها از نظر می گذارند. در ادامه و پس از فرار کردن کلیر به همراه لیان اسکان کندی دوست داشتنی و شری برکین از راکون سیتی وی به عضویت سازمانی تقریبا بشر دوست به نام Terra Save در می آید و بعد از آن به مناطق مختلف و سرزمین های دور دست سفر می کند تا مرهمی بر زخم های قربانیان سلاح های کشنده ی بیولوژیکی باشد. اما این طور که پیداست در RE : R 2 باری دیگر پای کلیر به ماجراهای عجیب و مرموزی و آن هم در جزیره ای نا شناس باز شده است.
Moria Burton : شاید اگر نگوییم پرخاشگر ترین و تا حدودی بد دهن ترین شخصیت RE همین مورا می باشد به جرئت می توان گفت این دختر بیست ساله در رده های بالایی بد دهنی و پرخاشگری شخصیت های این سری قرار می گیرد. دختری که فرزند Barry Burton می باشد فردی که نخستین بار در نسخه ی اول سری دیده شد و به واسطه ی دوستی عمیق او با کریس رد فیلد دختر وی ( مورا بورتون ) با خواهر کریس یعنی دیگر شخصیت اصلی بازی کلیر دوست می شوند و بعد از آن مورا نیز به عضویت سازمان Terra Save در می آید و این بار باید صبر کرد و دید این دختر جوان، رک و اندکی ترسو می تواند همکاری مناسب برای کلیر در این جزیره ی شیطانی باشد یا نه.
ارتش دو نفره | گیم پلی:
یکی از بخش هایی که در RE : R 2 امید های هواداران را نسبت به موفقیت این ساخته ی جدید کپکام افزایش داده است، قسمت گیم پلی آن می باشد که بر اساس تصاویر و تریلر های منتشر شده همانند نسخه ی نخست ( RE : R ) این بازی نیز به ریشه های سری پایدار بوده است و باری دیگر شاهد یک ترس کلاسیک با محیط های بسته و تاریک به همراه قسمت اکشن متناسبی هستیم که این بار قرار نیست مانند دو نسخه ی آخر سری بیشتر از یک بازی ترسناک با یک عنوان تیر اندازی سوم شخص رو به رو باشیم. حال و به منظور بررسی دقیق تر بخش گیم پلی این عنوان نگاهی دقیق تر به نمایش گیم پلی منتشر شده از آن که تحلیلی از سایت یورو گیمر نیز برای نمایش وجود دارد می پردازیم و جز به جز آن را بررسی می کنیم.
نمایش اشاره شده از جایی شروع می شود که کلیر در سلولی نمور و تاریک گرفتار شده است اما بعد از چند لحظه درب سلول توسط فردی نا مشخص باز شده و اینک کلیر از سلول خود خارج می شود. در همین ابتدای نمایش چند نکته به خوبی خود نمایی می کنند اولین آنها دست بندی می باشد که در بالا نیز به آن اشاره شد که بر روی دست شخصیت اصلی بازی قرار گرفته است و به نظر باعث کنترل فردی نا مشخص که احتمال می رود دشمن اصلی بازی باشد بر روی او می شود نکته ی بعدی دوربین های جای گرفته در محیط بازی است که نشان می دهد همان دشمن یا دشمنان اصلی که موجب دزدیده شدن نشخصیت های بازی و انتقال آنها به این جزیره شده اند هر لحظه و در هر جای ممکن قصد مشاهده و کنترل دشمنانشان را دارند و موضوع دیگری که به خوبی متوجه آن می شوید این است که گرافیک RE : R 2 بر خلاف چند نسخه ی اخیر ( نسخه های بازسازی شده مد نظر نمی باشند ) که حداقل در زمان معرفی و تا حدودی در زمان انتشارشان حرف هایی برای گفتن در بخش گرافیک داشتند، چندان چیز خاصی در چنته ندارد و بدون تعصب گرافیک این عنوان را به هیچ وجه نمی توان یک یک گرافیک نسل هشتمی خالص دانست زیرا کیفیت بافت های محیط، اشیا موجود در آن و.. بیشتر جلوه گر گرافیک یک بازی نسل هفتمی می باشند تا یک عنوان نسل هشتمی. در ادامه ی گیم پلی کلیر پس از طی کردن مسافتی به سلول دیگری که مورا در آن زندانی شده است می رسد و این بار نیز زاویه ی دید بازیباز به دوربین های مدار بسته ی مستقر در محیط انتقال می یابد و بعد از صحبتی کوتاه که بین دو شخصیت اصلی بازی شکل می گیرد به ناگاه درب سلول باز می شود و مورا و کلیر مسیر را به سمت دیگر راهرو و به دنبال رد خونی که بر روی زمین قرار دارد پی می گیرند. در ادامه ی مسیر کلیر و مورا در اتاقی خوف انگیز به ترتیب یک چاقو و چراغ قو را بر می دارند که از همین سکانس و قسمت بعدی به نمایش در آمده به خوبی می توان تعامل و چگونگی تعادل گیم پلی بازی بین دو شخصیت اصلی آن به منظور عدم یک نواختی مراحل بازی مشاهده می شود. زیرا همانطور که اشاره شد و انتظار می رفت کلیر نقش پررنگ تری را در از میان برداشتن دشمنان ایفا می نماید و مورا نیز تقریبا نقشی همانند اشلی در RE 4 ایفا می کند زیرا در قسمت بعدی نمایش شاهد هستیم به هنگام رویارویی با یک کمد که مسیر را مسدود کرده است بازیبازان می بایست به وسیله ی کلیر مسیر را برای عبور مورا هموار نمایند و سپس خودشان با مشقت بیشتری به پیشروی بپردازند.
در ادامه ی نمایش ملاحضه می شود در طول RE : R 2 علاوه بر دشمنانی که از مقابل و پشت سرتان به شما یورش می آورند برخی از این موجودات پلید همانند دشمنی که در گیم پلی منتشر شده ملاحضه شد به یکباره بر سر مسیر شما قرار می گیرند و بازیباز می بایست با فشردن پشت سر هم یک کلید ( و شاید چند کلید ) دشمن مقابلش را راهی دوزخ کند. در ادامه ی نمایش مشاهده می شود پس از دنبال کردن رد خون موجود بازیباز با شخصیتی به نام " جینا " مواجه می شود که بر اساس صحبت های شکل گرفته میان کلیر و مورا او عضوی از سازمان Terra Save بوده است و به نظر آشنایی قبلی مختصری بازی کلیر نیز دارد اما اینک او به وسلیه هیولا های چندش آور موجود در جزیره زخمی و خونین شده است و جوی پای شما جان خود را بر اثر شددت جراحات از دست می دهد. در ادامه ی مسیر مشاهده می شود کلیر و مورا قصد ورود به دری را که در انتهای راهرو قرار دارد را دارند اما این در قفل شده است و کلید آن از جسد پلیسی که به صورت وارونه در گوشه ای از محیط بازی قرار گرفته است آویزان می باشد و به هنگامی که کلیر در تلاش برای بدست آوردن کلید است زاویه ی دوربین بازهم به درون دوربین های مدار بسته انتقال می یابد و همان شخصیت ناشناس بازی سبب افتادن جد بر روی زمین و دردسری دوباره برای کسب کلید برای بازیبازان می شود. به این ترتیب شما می بایست پلکان کناریتان را به پایین طی نمایید و کلید را از روی جسد بردارید که در این صحنه علاوه بر کلید، کلیر تفنگ و مقداری تیر نیز برای خود از روی جسد بر می دارد و مورد دیگری که به خوبی به چشم می خورد کیفیت بالای خون پاشیده شده در محیط بر خلاف بافت ها و دیوار های اطراف و حتی فردی که به قتل رسیده است و ساختار و کیفیت کلی ضعیف آنها می باشد و تیم سازنده در طراحی این گونه موارد واقعا بهتر می توانست عمل نماید. در همین بخش از نمایش می بینیم بر خلاف تصور کلیر کلید بر اثر سقوط مقتول از روی جسد وی به مکانی دیگر پرتاب شده است و اینبار بازیبازا با قرار گرفتن در نقش مورا و به کمک چراغ قوه ی او می بایست در محیط به دنبال کلید بگردند. البته نکته ی دیگری که تیم سازنده برای چالش بر انگیز شدن کنترل مورا آن را در نظر گرفته اند محدود بودن توانایی بازیباز برای استفاده از چراغ قوی او می باشد که در صورت پایان یافتن نیروی چراغ قوه می بایست برای بهره گیری از نور مجددا به بازیابی آن بپردازید.
در ادامه ی نمایش مشاهده می شود درب قفل شده ای که در سمت چپ شخصیت های بازی قرار دارد باز می شود و چند عدد از دشمنان به سمت بازیباز حمله ور شده که می بایست با فشردن یک کلید بین شخصیت ها تعویض انجام داده و با به دست گرفتن کنترل مورا هیولا های پیشرویتان را نابود نمایید و مسئله ی دیگر اینجاست که مانند برخی از نسخه های پیشین و به خصوص RE 6 با مهماتی تقریبا نا محدود رو به رو نیستید و در استفاده از سلاح هایتان می بایست اندکی با احتیاط تر رفتار کنید. در ادامه ی نمایش مشاهده می شود دو شخصیت بازی به نوعی شروع به فرار کردن از دست دشمنان نه چندان متنوع خود می کنند که در همین هنگام موسیقی و صدا گذاری بازی خودی نشان می دهد و این حس به بازیباز القا می شود که می توان به موسیقی های نواخته شده در این عنوان برای هیجان انگیز تر شدن بازی دل بست. در قسمت پایانی نمایش گیم پلی نیز می بایست در ادامه ی مسیر با وجود طی کردن مسیر، دشمنانی که برخی از آنها با سلاح های سردی همچون تبر و گرز در مقابلتان ظاهر می شود را نابود کنید و هم مقداری مهمات و تجهیزات نیز بردارید. در قسمت انتهایی نمایش نیز ملاحضه می شود هنگامی که کلیر یک شاتگان را از روی جست حاضر در راهرو بر می دارد به مورا نیز پیشنهاد استفاده از اسلحه ی گرم را می دهد اما او از این کار امتناع می کند و در نهایت این نمایش نسبتا طولانی به پایان می رسد.
به صورت کلی در بخش بالا عمومیت و اکثر موارد لازم برای دانستن در بخش گیم پلی و نحوی بازی ارائه داده شد ولی در ادامه اشاره دقیق تری به چگونگی بازیابی سلامت شخصیت های بازی و دیگر موارد حاضر در RE : R 2 می پردازیم. در این نسخه گیاه های سبز کلاسیک که بخصوص در نسخه های قدیمی تر سری از آنها برای تکمیل نوار سلامتی از دست رفته ی بازیبازان استفاده می شد بازگشته اند و به کرات مشاهده می شود بازیباز برای بازیابی سلامتی اش ملزم به استفاده از این گیاه های سبز می باشد که در گوشه و کنار محیط پراکنده شده است و برای پیدا کردن آنها می بایست به جستوجو در اتاق ها و حتی بخش های خارج از دید محیط های مختلف و بعضا مه گرفته ی بازی بپردازید. همچنین احتمال می رود مانند برخی از نسخه های پیشین علاوه بر گیاه های سبز دو نوع گیاه زرد و نارنجی که با ترکیب کردن آنها باهم یک اسپری قدرتمند برای الیام زخم های خود تهیه می کردید نیز در RE : R 2 وجود داشته باشند تا بازی بازهم به سه نسخه ی ابتدایی نزدیک شود. همچنین ملاحضه می شود شما برای نگه داری و برداشتن سلاح ها، گیاه ها، فشنگ ها و... خود با ساختاری همانند چیزی که در RE 4 مشاهده شده است رو به رو هستید و این موضوع بدین معنی می باشد که شما در این عنوان برای ذخیره کردن تجهیزات لازم برای دیگر قسمت های بازی نیز محدود هستید و باید جانب احتیاط را در نظر بگیرید.
در نهایت اگر بخواهیم جمع بندی از تحلیل و متن تقریبا بند بالای قسمت پیشین داشته باشیم باید بگوییم، گیم پلی RE : R 2 شامل جستوجو در محیط، دقت بالا، سرعت عمل در تیر اندازی و فرار کردن به همراه یک همکاری دو نفره می شود که اگر این موارد اشاره شده در محصول نهایی نیز به صورت مناسبی کنار هم قرار بگیرند مسلما عنوانی در خور توجه در سبک ترس و بقا را تحویل عاشقان این سری می دهند. و با توجه نمایش مشاهده شده به صورت کلی گیم پلی این عنوان به بازی های نخست سری RE پایبند است و همین امر مسلما بر عطش هواداران برای تجربه ی آن می افزاید.
به ظرافت خون، به زشتی هیولا:
بر خلاف بخش گیم پلی بازی که سراسر پر از امید و موارد مثبت می باشد متاسفانه RE : R 2 در جنبه های گرافیکی در برابر غول های گرافیکی دنیای بازی های رایانه ای حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته این امر بدین معنا نمی باشد که گرافیک کلی بازی ضعیف است و به اصطلاح تو ذوق می زند بلکه کیفیت گرافیکی آن در مقابل برخی از بازی های درخور توجه نسل هشتمی حرف چندانی برای گفتن ندارد و حتی با توجه به گرافیکی که نسخه ی ششم سری در حدود سه سال پیش از آن بر روی کنسول های نسل هفتمی بهره می برد می توان به چشم گیر نبودن سطح گرافیکی این عنوان اعتقاد آورد. البته بدون سخت گیری و با اغماض در مورد کیفیت دیوار ها و برخی از اشیای حاضر در محیط یکی از نکات مثبت مثبت RE : R 2 همین اتاق ها و راهرو های تو در تو و گه گاه مه گرفته هستند که به خوبی می توانند میان بخش های مختلف بازی تعادل برقرار کنند و باعث افزایش حس کنجاوی بازیبازان در زمینه بررسی قسمت های مختلف برای پیدا کردن آیتم های لازم می شود. افزون بر این همان طور که در بالا نیز اشاره شد کیفیت خونی که در محیط پاشیده شده است یا خون پاشیده شده ی حاصل از زخمی شدن دشمنان راضی کننده و در خور توجه است اما بر خلاف این موضوع طراحی خود دشمنان در برخی موارد و در مورد بعضی از گونه های آنها در نگاهی سطحی مطلوب جلوه می کند اما با نگاهی دقیق تر در میابیم طراحی این دشمنان نیز نقص هایی دارد و تیم سازنده با اندکی کار بیشتر می توانستند به سادگی جزئیات چهره و حالت مختلف آنها را بهبود ببخشند. بخش گرافیک هنری بازی نیز در حد مناسبی قرار گرفته است و در یک نگاه کلی کیفیت نهایی این بخش از بازی مسلما می تواند بازیبازان را راضی کند اما بدون تعصب برای مجذوب کردن بازیباز بخش گرافیکی RE : R 2 جای کار بیشتری دارد.
نوای اهریمن:
بر هیچ کسی پوشیده نیست که بخش موسیقی و صداگذاری یک بازی در موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی نقش به سزایی را ایفا می کند و از آن مهمتر اگر نگاهی به عناوین خاطره انگیز از نظر بازیبازان نگاهی بیندازیم شاهد هستیم این بازی های اکثرا از موسیقی های به یاد ماندنی بهره می بردند و این طور که پیداست کپکام نیز به بخش موزیک و صداگذاری RE : R 2 توجهات لازم را داشته است. همان طور که در تحلیل نمایش اشاره شد یکی از مواردی که سبب امیدواری بازیبازان به جنبه ی صداگذاری این عنوان شده است صدای خر خر گلوی جینای در حال مرگ، نوای دشمنان دیوانه و حتی شلیک های کلیر می باشد که همگی آنها در سطح مطلوبی قرار گرفته بودند و باعث رضایت مندی شما از شنیدنشان می شوند. افزون بر این تا به این لحظه اطلاعات چندانی از بخش موسیقی و تدابیر کپکام برای آن منتشر نشده است اما بر اساس آنچه که در تریلر های مختلف بازی شنیده شده است می توان امیدوار بود در RE : R 2 با موسیقی هایی در خور توجه رو به رو باشیم که به هنگام لازم ریتم گیم پلی بازی را و حرکات شما را تسریع ببخشند و در مواقع لزوم باعث پایین آمدن آدرنالین خون بازیبازا و افزایش دقت و شوند که همه ی اینها و کنار هم قرار دادن موارد ذکر شده در کنار صداگذاری خوبی که برای دو شخصیت اصلی بازی صورت گرفته است می توان از همین حالا به عملکردی مثبت برای این بازی در این بخش امید داشت.
سخن پایانی:
در پایان می بایست گفت اگر قرار باشد عنوانی سری RE را از این سراشیبی سقوط خارج کند و نفسی تازه در کالبد سبک خسته و نیمه جان ترس بدمد همین ساخته ی جدید کپکام می باشد. زیرا بر هیچ بازیبازی پوشیده نیست اگر RE : R 2 نیز مانند چند نسخه ی اخیر تنها به یکی از جنبه های کلاسیک و یا مدرن سری بچسبد جذابیت چندانی را به دنبال نخواهد داشت و اگر نگوییم عملکرد ضعیف این عنوان باعث سقوط سبک ترس از نظر بازیبازان می شود بدون شک سبب افولی احتمالا بدون بازگشت برای سری همیشه خاطه انگیز RE خواهد شد. اما این گونه که پیداست و با توجه به اطلاعات، تصاویر و تریلر ها و نمایش های منتشر شده از بازی همگی نوید یک عنوان دلگرم کننده را می دهد عنوانی که با داستانی مرموز در کنار گیم پلی در خور توجه که ترکیبی از عناوین نخست سری و تا حدود اندکی از بازی های جدید و مدرن سری است به همراه گرافیک و موسیقی راضی کننده مسلما می تواند تکانی به Resident Evil بدهد و امید در را دل هواداران یک ترس و بقای ناب روشن کند. پس باید گفت به موفقیت 2 Revelations Resident Evil امیدوار باشید...
نام بازی : 2 Revelations Resident Evil
سبک : ترس و بقا
سازنده و ناشر : کپکام
تاریخ انتشار : بهار 2015
پلتفرم ها : PC / PS4 / PS3 / Xbox One و Xbox 360
سبک : ترس و بقا
سازنده و ناشر : کپکام
تاریخ انتشار : بهار 2015
پلتفرم ها : PC / PS4 / PS3 / Xbox One و Xbox 360
در این بهبوه ای که کسی ساز خودش را میزد شاید یکی از نسخه های Resident Evil یا حتی می توان گفت تنها نسخه ی منتشر شده از این سری طی سالیان اخیر که اندکی رنگ و بوی ترس از نوع RE های کلاسیک را به خود داشت نسخه ی نه چندان دوست داشتنی اما تقریبا موفق Revelation بود که در ابتدای امر به صورت انحصاری برای کنسول دستی و فوق العاده محبوب نیتندو یعنی 3DS منتشر شد و تقریبا به انتظارات پیرامون یک بازی آن هم برای کنسول های دستی پاسخ داد. به همین سبب کپکام هم برای بدست آوردن دل هواداران و تجدید خاطرات نسخه های کلاسیک و بدون انکار هم برای پر کردن موقتی جیب خود تصمیم گرفت Revelations را بازسازی و با کیفیتی بیشتر برای رایانه های شخصی و کنسول های نسل هفتمی ( PS3 / Xbox 360 ) روانه ی بازار کند که اینبار هم انتظارات نه چندان بالای هواداران از این نسخه ی باز سازی شده بر آورده شد. بعد از انتشار این نسخه خبری از سال های پر از RE نبود تا اینکه کپکام باری دیگر و بازهم به خاطر دلایل اشاره شده در بالا تصمیم بر بازسازی نسخه ی نخست سری از روی کنسول Gameclub برای رایانه های شخصی و کنسول های نسل هفتمی و هشتمی گرفته شد که اینبار نیز این نسخه ی بازسازی شده که چندی قبل منتشر شد با موفقیتی درخور توجه از سوی منتقدین و هواداران رو به رو شد تا نشانی دیگر از این باشد که سبک ترس و بقا نیازمند یک ناجی است، عنوانی که نفسی تازه در کالبد این سبک نیمه جان بدمد تا باری دیگر مانند دوران نه چندان دور RE 3 و RE 4 همگان در برابر ترسی ناب و هیجان انگیز سر تعظیم فرود آورند کاری که صد تاسف به وسیله ی پدر سبک ترس استاد شینجی میکامی با بازی مناسب اما نه عالی وی یعنی The Evil Within میسر نشد و باری دیگر چشم هواداران به دستان نا مهربان کپکام است تا ببینند می تواند 2 Revelations احیا گر سبک ترس و بقا باشد یا خیر.
جدیدترین نسخه ی در دست ساخت از سری RE همین نسخه ی RE : R 2 می باشد که چندی قبل به صورت رسمی تایید و نشان داده شد کپکام به راستی کمر همت را برای بازگشت این سری به روزهای اوج بسته است و اولین قدم تیم سازنده برای نشان دادن این موضوع این است که در دنیای پر از شخصیت های دوست داشتنی و تنفر بر انگیز RE دو شخصیت مونث را برای عنوان جدید خود انتخاب کرده اند تا از همین ابتدا نشان دهند تحولی نو در راه است با شخصیت هایی که بر خلاف کریس و لیان که به ترتیب در نسخه های پیشین نقش قهرمان بازی ایفا می کردند و همواره در دید هواداران بوده اند با دو شخصیتی که کمتر دیده شده اند؛ قرار است به جنگ اهریمن ره سپار شوید.
روایتی تازه از داستانی قدیمی:
یکی از اتفاقات تعجب بر انگیز پیرامون 2 Revelations این است که بر خلاف اکثر نسخه های پیشین که کپکام دم به دقیقه اطلاعات و تصاویر و حتی نمایش هایی از گیم پلی آنها منتشر می کرد، این بار اندکی حساب شده تر به معرفی بازی جدید خود پرداخته و به خصوص در بخش داستانی این بازی و احتمالا برای باقی مانند کشش این قسمت در طول بازی اطلاعات چندان زیادی را در اختیار خواداران قرار نداده است. بر اساس اطلاعات موجود همانطور که در بالا اشاره شد در RE : R 2 شما کنترل دو شخصیت مونث Claire Red Feild جسور و Moria Burton جوان، شرور و حتی کم تجربه ی که دختر شخصیت قدیمی Barry Burton می باشد را عهده دار می باشید که همین تناقض توانایی های شخصیت های بازی خود می تواند نقطه ی عطفی در داستان سرایی و شخصیت پردازی این عنوان باشد زیرا از کنار هم قرار دادن این دو شخصیت به گونه ای که یکدیگر را به تکامل برسانند می توان یک معجون فوق العاده از شخصیت پردازی بازی های رایانه ای را ارائه داد و از جانب دیگر اگر شیوه ی کنترل شخصیت ها به گونه ای باشد که Claire در طول بازی نقشی مانند یک مادر فداکار را برای Moria ایفا کند مسلما ضربه ی بزرگی به ساختار بازی وارد خواهد آمد اما این گونه که پیداست سازندگان حداقل تا به این لحظه نشان داده اند که تا حد معقولی این حدود را شناخته و آن را رعایت کرده اند به شکلی که نه تنها شما از کنترل کرده هر دو شخصیت در طول بازی خسته نخواهید شد بلکه هرچه بیشتر مجذوب توانایی های هریک از آنها نیز خواهید شد. داستان بازی شروعی مشابه نسخه ی نخست (Revelations ) دارد و مانند نسخه ی نخست که جیل چشمان خود را در اتاقی عجیب و باز می کند در نسخه ی دوم نیز Claire در ابتدای بازی خود را در سلولی نمور و نمناک می یابد و از آن مهم تر دست بندی عجیب که نور سبز تامل بر انگیزی از آن خارج می شود که بر روی دست او و احتمالا برای کنترل وی قرار گرفته است می باشد. دیگر شخصیت اصلی بازی یعنی Moria نیز در بخش دیگری از این مکان شبیه به زندان و در سلول تاریک دیگری قرار گرفته است. تا کنون تنها اطلاعاتی که از چگونگی انتقال این شخصیت ها به این مکان منتشر شده است این است که، در یک روز که همه چیز مثل همیشه بود! گروهی از افراد نا شناس یا بهتر است بگوییم گروهی تروریستی Moria و Claire را ربوده و به این مکان منتقل می کنند. متاسفانه یا خوشبختانه کپکام اطلاعات بیشتری را در مورد داستان این عنوان منتشر نکرده است و تنها به این اطلاعات بسیار مختصر بسنده کرده است. در همین راستا و به منظور آشنایی بیشتر شما با شخصیت های اصلی بازی به معرفی کامل تر آنها می پردازیم:
Claire Red Feild : یکی از شخصیت های جسور دنیای RE همین کلیر رد فیلد می باشد. دختری که در جسارت چیزی از برادر خود " کریس رد فیلد " یکی از قهرمانان محبوب RE کم ندارد. بر خلاف اکثر شخصیت های این سری که به نوعی مستقیم یا غیر مستقیم به واسطه ی فعالیت های خودشان وارد ماجرا های RE شده اند، کلیر تنها به منظور پیدا کردن برادر خود کریس رد فیلد در سال 1998 به شهر خاطره انگیز راکون سیتی برای بازیبازان وارد می شود و اینجاست که وی برای نخستین بار وقاحت و آثار وحشتناک سلاح های بیولوژیکی را بر روی انسان ها از نظر می گذارند. در ادامه و پس از فرار کردن کلیر به همراه لیان اسکان کندی دوست داشتنی و شری برکین از راکون سیتی وی به عضویت سازمانی تقریبا بشر دوست به نام Terra Save در می آید و بعد از آن به مناطق مختلف و سرزمین های دور دست سفر می کند تا مرهمی بر زخم های قربانیان سلاح های کشنده ی بیولوژیکی باشد. اما این طور که پیداست در RE : R 2 باری دیگر پای کلیر به ماجراهای عجیب و مرموزی و آن هم در جزیره ای نا شناس باز شده است.
Moria Burton : شاید اگر نگوییم پرخاشگر ترین و تا حدودی بد دهن ترین شخصیت RE همین مورا می باشد به جرئت می توان گفت این دختر بیست ساله در رده های بالایی بد دهنی و پرخاشگری شخصیت های این سری قرار می گیرد. دختری که فرزند Barry Burton می باشد فردی که نخستین بار در نسخه ی اول سری دیده شد و به واسطه ی دوستی عمیق او با کریس رد فیلد دختر وی ( مورا بورتون ) با خواهر کریس یعنی دیگر شخصیت اصلی بازی کلیر دوست می شوند و بعد از آن مورا نیز به عضویت سازمان Terra Save در می آید و این بار باید صبر کرد و دید این دختر جوان، رک و اندکی ترسو می تواند همکاری مناسب برای کلیر در این جزیره ی شیطانی باشد یا نه.
ارتش دو نفره | گیم پلی:
یکی از بخش هایی که در RE : R 2 امید های هواداران را نسبت به موفقیت این ساخته ی جدید کپکام افزایش داده است، قسمت گیم پلی آن می باشد که بر اساس تصاویر و تریلر های منتشر شده همانند نسخه ی نخست ( RE : R ) این بازی نیز به ریشه های سری پایدار بوده است و باری دیگر شاهد یک ترس کلاسیک با محیط های بسته و تاریک به همراه قسمت اکشن متناسبی هستیم که این بار قرار نیست مانند دو نسخه ی آخر سری بیشتر از یک بازی ترسناک با یک عنوان تیر اندازی سوم شخص رو به رو باشیم. حال و به منظور بررسی دقیق تر بخش گیم پلی این عنوان نگاهی دقیق تر به نمایش گیم پلی منتشر شده از آن که تحلیلی از سایت یورو گیمر نیز برای نمایش وجود دارد می پردازیم و جز به جز آن را بررسی می کنیم.
نمایش اشاره شده از جایی شروع می شود که کلیر در سلولی نمور و تاریک گرفتار شده است اما بعد از چند لحظه درب سلول توسط فردی نا مشخص باز شده و اینک کلیر از سلول خود خارج می شود. در همین ابتدای نمایش چند نکته به خوبی خود نمایی می کنند اولین آنها دست بندی می باشد که در بالا نیز به آن اشاره شد که بر روی دست شخصیت اصلی بازی قرار گرفته است و به نظر باعث کنترل فردی نا مشخص که احتمال می رود دشمن اصلی بازی باشد بر روی او می شود نکته ی بعدی دوربین های جای گرفته در محیط بازی است که نشان می دهد همان دشمن یا دشمنان اصلی که موجب دزدیده شدن نشخصیت های بازی و انتقال آنها به این جزیره شده اند هر لحظه و در هر جای ممکن قصد مشاهده و کنترل دشمنانشان را دارند و موضوع دیگری که به خوبی متوجه آن می شوید این است که گرافیک RE : R 2 بر خلاف چند نسخه ی اخیر ( نسخه های بازسازی شده مد نظر نمی باشند ) که حداقل در زمان معرفی و تا حدودی در زمان انتشارشان حرف هایی برای گفتن در بخش گرافیک داشتند، چندان چیز خاصی در چنته ندارد و بدون تعصب گرافیک این عنوان را به هیچ وجه نمی توان یک یک گرافیک نسل هشتمی خالص دانست زیرا کیفیت بافت های محیط، اشیا موجود در آن و.. بیشتر جلوه گر گرافیک یک بازی نسل هفتمی می باشند تا یک عنوان نسل هشتمی. در ادامه ی گیم پلی کلیر پس از طی کردن مسافتی به سلول دیگری که مورا در آن زندانی شده است می رسد و این بار نیز زاویه ی دید بازیباز به دوربین های مدار بسته ی مستقر در محیط انتقال می یابد و بعد از صحبتی کوتاه که بین دو شخصیت اصلی بازی شکل می گیرد به ناگاه درب سلول باز می شود و مورا و کلیر مسیر را به سمت دیگر راهرو و به دنبال رد خونی که بر روی زمین قرار دارد پی می گیرند. در ادامه ی مسیر کلیر و مورا در اتاقی خوف انگیز به ترتیب یک چاقو و چراغ قو را بر می دارند که از همین سکانس و قسمت بعدی به نمایش در آمده به خوبی می توان تعامل و چگونگی تعادل گیم پلی بازی بین دو شخصیت اصلی آن به منظور عدم یک نواختی مراحل بازی مشاهده می شود. زیرا همانطور که اشاره شد و انتظار می رفت کلیر نقش پررنگ تری را در از میان برداشتن دشمنان ایفا می نماید و مورا نیز تقریبا نقشی همانند اشلی در RE 4 ایفا می کند زیرا در قسمت بعدی نمایش شاهد هستیم به هنگام رویارویی با یک کمد که مسیر را مسدود کرده است بازیبازان می بایست به وسیله ی کلیر مسیر را برای عبور مورا هموار نمایند و سپس خودشان با مشقت بیشتری به پیشروی بپردازند.
در ادامه ی نمایش ملاحضه می شود در طول RE : R 2 علاوه بر دشمنانی که از مقابل و پشت سرتان به شما یورش می آورند برخی از این موجودات پلید همانند دشمنی که در گیم پلی منتشر شده ملاحضه شد به یکباره بر سر مسیر شما قرار می گیرند و بازیباز می بایست با فشردن پشت سر هم یک کلید ( و شاید چند کلید ) دشمن مقابلش را راهی دوزخ کند. در ادامه ی نمایش مشاهده می شود پس از دنبال کردن رد خون موجود بازیباز با شخصیتی به نام " جینا " مواجه می شود که بر اساس صحبت های شکل گرفته میان کلیر و مورا او عضوی از سازمان Terra Save بوده است و به نظر آشنایی قبلی مختصری بازی کلیر نیز دارد اما اینک او به وسلیه هیولا های چندش آور موجود در جزیره زخمی و خونین شده است و جوی پای شما جان خود را بر اثر شددت جراحات از دست می دهد. در ادامه ی مسیر مشاهده می شود کلیر و مورا قصد ورود به دری را که در انتهای راهرو قرار دارد را دارند اما این در قفل شده است و کلید آن از جسد پلیسی که به صورت وارونه در گوشه ای از محیط بازی قرار گرفته است آویزان می باشد و به هنگامی که کلیر در تلاش برای بدست آوردن کلید است زاویه ی دوربین بازهم به درون دوربین های مدار بسته انتقال می یابد و همان شخصیت ناشناس بازی سبب افتادن جد بر روی زمین و دردسری دوباره برای کسب کلید برای بازیبازان می شود. به این ترتیب شما می بایست پلکان کناریتان را به پایین طی نمایید و کلید را از روی جسد بردارید که در این صحنه علاوه بر کلید، کلیر تفنگ و مقداری تیر نیز برای خود از روی جسد بر می دارد و مورد دیگری که به خوبی به چشم می خورد کیفیت بالای خون پاشیده شده در محیط بر خلاف بافت ها و دیوار های اطراف و حتی فردی که به قتل رسیده است و ساختار و کیفیت کلی ضعیف آنها می باشد و تیم سازنده در طراحی این گونه موارد واقعا بهتر می توانست عمل نماید. در همین بخش از نمایش می بینیم بر خلاف تصور کلیر کلید بر اثر سقوط مقتول از روی جسد وی به مکانی دیگر پرتاب شده است و اینبار بازیبازا با قرار گرفتن در نقش مورا و به کمک چراغ قوه ی او می بایست در محیط به دنبال کلید بگردند. البته نکته ی دیگری که تیم سازنده برای چالش بر انگیز شدن کنترل مورا آن را در نظر گرفته اند محدود بودن توانایی بازیباز برای استفاده از چراغ قوی او می باشد که در صورت پایان یافتن نیروی چراغ قوه می بایست برای بهره گیری از نور مجددا به بازیابی آن بپردازید.
در ادامه ی نمایش مشاهده می شود درب قفل شده ای که در سمت چپ شخصیت های بازی قرار دارد باز می شود و چند عدد از دشمنان به سمت بازیباز حمله ور شده که می بایست با فشردن یک کلید بین شخصیت ها تعویض انجام داده و با به دست گرفتن کنترل مورا هیولا های پیشرویتان را نابود نمایید و مسئله ی دیگر اینجاست که مانند برخی از نسخه های پیشین و به خصوص RE 6 با مهماتی تقریبا نا محدود رو به رو نیستید و در استفاده از سلاح هایتان می بایست اندکی با احتیاط تر رفتار کنید. در ادامه ی نمایش مشاهده می شود دو شخصیت بازی به نوعی شروع به فرار کردن از دست دشمنان نه چندان متنوع خود می کنند که در همین هنگام موسیقی و صدا گذاری بازی خودی نشان می دهد و این حس به بازیباز القا می شود که می توان به موسیقی های نواخته شده در این عنوان برای هیجان انگیز تر شدن بازی دل بست. در قسمت پایانی نمایش گیم پلی نیز می بایست در ادامه ی مسیر با وجود طی کردن مسیر، دشمنانی که برخی از آنها با سلاح های سردی همچون تبر و گرز در مقابلتان ظاهر می شود را نابود کنید و هم مقداری مهمات و تجهیزات نیز بردارید. در قسمت انتهایی نمایش نیز ملاحضه می شود هنگامی که کلیر یک شاتگان را از روی جست حاضر در راهرو بر می دارد به مورا نیز پیشنهاد استفاده از اسلحه ی گرم را می دهد اما او از این کار امتناع می کند و در نهایت این نمایش نسبتا طولانی به پایان می رسد.
به صورت کلی در بخش بالا عمومیت و اکثر موارد لازم برای دانستن در بخش گیم پلی و نحوی بازی ارائه داده شد ولی در ادامه اشاره دقیق تری به چگونگی بازیابی سلامت شخصیت های بازی و دیگر موارد حاضر در RE : R 2 می پردازیم. در این نسخه گیاه های سبز کلاسیک که بخصوص در نسخه های قدیمی تر سری از آنها برای تکمیل نوار سلامتی از دست رفته ی بازیبازان استفاده می شد بازگشته اند و به کرات مشاهده می شود بازیباز برای بازیابی سلامتی اش ملزم به استفاده از این گیاه های سبز می باشد که در گوشه و کنار محیط پراکنده شده است و برای پیدا کردن آنها می بایست به جستوجو در اتاق ها و حتی بخش های خارج از دید محیط های مختلف و بعضا مه گرفته ی بازی بپردازید. همچنین احتمال می رود مانند برخی از نسخه های پیشین علاوه بر گیاه های سبز دو نوع گیاه زرد و نارنجی که با ترکیب کردن آنها باهم یک اسپری قدرتمند برای الیام زخم های خود تهیه می کردید نیز در RE : R 2 وجود داشته باشند تا بازی بازهم به سه نسخه ی ابتدایی نزدیک شود. همچنین ملاحضه می شود شما برای نگه داری و برداشتن سلاح ها، گیاه ها، فشنگ ها و... خود با ساختاری همانند چیزی که در RE 4 مشاهده شده است رو به رو هستید و این موضوع بدین معنی می باشد که شما در این عنوان برای ذخیره کردن تجهیزات لازم برای دیگر قسمت های بازی نیز محدود هستید و باید جانب احتیاط را در نظر بگیرید.
در نهایت اگر بخواهیم جمع بندی از تحلیل و متن تقریبا بند بالای قسمت پیشین داشته باشیم باید بگوییم، گیم پلی RE : R 2 شامل جستوجو در محیط، دقت بالا، سرعت عمل در تیر اندازی و فرار کردن به همراه یک همکاری دو نفره می شود که اگر این موارد اشاره شده در محصول نهایی نیز به صورت مناسبی کنار هم قرار بگیرند مسلما عنوانی در خور توجه در سبک ترس و بقا را تحویل عاشقان این سری می دهند. و با توجه نمایش مشاهده شده به صورت کلی گیم پلی این عنوان به بازی های نخست سری RE پایبند است و همین امر مسلما بر عطش هواداران برای تجربه ی آن می افزاید.
به ظرافت خون، به زشتی هیولا:
بر خلاف بخش گیم پلی بازی که سراسر پر از امید و موارد مثبت می باشد متاسفانه RE : R 2 در جنبه های گرافیکی در برابر غول های گرافیکی دنیای بازی های رایانه ای حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته این امر بدین معنا نمی باشد که گرافیک کلی بازی ضعیف است و به اصطلاح تو ذوق می زند بلکه کیفیت گرافیکی آن در مقابل برخی از بازی های درخور توجه نسل هشتمی حرف چندانی برای گفتن ندارد و حتی با توجه به گرافیکی که نسخه ی ششم سری در حدود سه سال پیش از آن بر روی کنسول های نسل هفتمی بهره می برد می توان به چشم گیر نبودن سطح گرافیکی این عنوان اعتقاد آورد. البته بدون سخت گیری و با اغماض در مورد کیفیت دیوار ها و برخی از اشیای حاضر در محیط یکی از نکات مثبت مثبت RE : R 2 همین اتاق ها و راهرو های تو در تو و گه گاه مه گرفته هستند که به خوبی می توانند میان بخش های مختلف بازی تعادل برقرار کنند و باعث افزایش حس کنجاوی بازیبازان در زمینه بررسی قسمت های مختلف برای پیدا کردن آیتم های لازم می شود. افزون بر این همان طور که در بالا نیز اشاره شد کیفیت خونی که در محیط پاشیده شده است یا خون پاشیده شده ی حاصل از زخمی شدن دشمنان راضی کننده و در خور توجه است اما بر خلاف این موضوع طراحی خود دشمنان در برخی موارد و در مورد بعضی از گونه های آنها در نگاهی سطحی مطلوب جلوه می کند اما با نگاهی دقیق تر در میابیم طراحی این دشمنان نیز نقص هایی دارد و تیم سازنده با اندکی کار بیشتر می توانستند به سادگی جزئیات چهره و حالت مختلف آنها را بهبود ببخشند. بخش گرافیک هنری بازی نیز در حد مناسبی قرار گرفته است و در یک نگاه کلی کیفیت نهایی این بخش از بازی مسلما می تواند بازیبازان را راضی کند اما بدون تعصب برای مجذوب کردن بازیباز بخش گرافیکی RE : R 2 جای کار بیشتری دارد.
نوای اهریمن:
بر هیچ کسی پوشیده نیست که بخش موسیقی و صداگذاری یک بازی در موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی نقش به سزایی را ایفا می کند و از آن مهمتر اگر نگاهی به عناوین خاطره انگیز از نظر بازیبازان نگاهی بیندازیم شاهد هستیم این بازی های اکثرا از موسیقی های به یاد ماندنی بهره می بردند و این طور که پیداست کپکام نیز به بخش موزیک و صداگذاری RE : R 2 توجهات لازم را داشته است. همان طور که در تحلیل نمایش اشاره شد یکی از مواردی که سبب امیدواری بازیبازان به جنبه ی صداگذاری این عنوان شده است صدای خر خر گلوی جینای در حال مرگ، نوای دشمنان دیوانه و حتی شلیک های کلیر می باشد که همگی آنها در سطح مطلوبی قرار گرفته بودند و باعث رضایت مندی شما از شنیدنشان می شوند. افزون بر این تا به این لحظه اطلاعات چندانی از بخش موسیقی و تدابیر کپکام برای آن منتشر نشده است اما بر اساس آنچه که در تریلر های مختلف بازی شنیده شده است می توان امیدوار بود در RE : R 2 با موسیقی هایی در خور توجه رو به رو باشیم که به هنگام لازم ریتم گیم پلی بازی را و حرکات شما را تسریع ببخشند و در مواقع لزوم باعث پایین آمدن آدرنالین خون بازیبازا و افزایش دقت و شوند که همه ی اینها و کنار هم قرار دادن موارد ذکر شده در کنار صداگذاری خوبی که برای دو شخصیت اصلی بازی صورت گرفته است می توان از همین حالا به عملکردی مثبت برای این بازی در این بخش امید داشت.
سخن پایانی:
در پایان می بایست گفت اگر قرار باشد عنوانی سری RE را از این سراشیبی سقوط خارج کند و نفسی تازه در کالبد سبک خسته و نیمه جان ترس بدمد همین ساخته ی جدید کپکام می باشد. زیرا بر هیچ بازیبازی پوشیده نیست اگر RE : R 2 نیز مانند چند نسخه ی اخیر تنها به یکی از جنبه های کلاسیک و یا مدرن سری بچسبد جذابیت چندانی را به دنبال نخواهد داشت و اگر نگوییم عملکرد ضعیف این عنوان باعث سقوط سبک ترس از نظر بازیبازان می شود بدون شک سبب افولی احتمالا بدون بازگشت برای سری همیشه خاطه انگیز RE خواهد شد. اما این گونه که پیداست و با توجه به اطلاعات، تصاویر و تریلر ها و نمایش های منتشر شده از بازی همگی نوید یک عنوان دلگرم کننده را می دهد عنوانی که با داستانی مرموز در کنار گیم پلی در خور توجه که ترکیبی از عناوین نخست سری و تا حدود اندکی از بازی های جدید و مدرن سری است به همراه گرافیک و موسیقی راضی کننده مسلما می تواند تکانی به Resident Evil بدهد و امید در را دل هواداران یک ترس و بقای ناب روشن کند. پس باید گفت به موفقیت 2 Revelations Resident Evil امیدوار باشید...