08-18-2013, 09:20 AM
خب قبل از این که مقاله رو شروع کنیم بهتره کمی در مورد سبک شوتر اول شخص توضیح کوتاهی بدیم:
اکشن اول شخص قدیمیترین و پر طرفدارترین سبک های Action بوده که معمولا بازیکن بازی را از زاویه دید و چشم کاراکتر داخل بازی میبیند.
در اول شخص کلاسیک معمولا شما در کالبد یک جنگجو اسلحه به دست به مصاف تعداد زیادی دشمن میروید و از آنجا که در محیطی 3 بعدی در حال بازی هستید جاذبه ی زمین، نور، فیزیک عناصر و ... باید خیلی نزدیک به واقعیت باشند.
اکشن اول شخص قدیمیترین و پر طرفدارترین سبک های Action بوده که معمولا بازیکن بازی را از زاویه دید و چشم کاراکتر داخل بازی میبیند.
در اول شخص کلاسیک معمولا شما در کالبد یک جنگجو اسلحه به دست به مصاف تعداد زیادی دشمن میروید و از آنجا که در محیطی 3 بعدی در حال بازی هستید جاذبه ی زمین، نور، فیزیک عناصر و ... باید خیلی نزدیک به واقعیت باشند.
درسال های 1993 بازی های دو بعدی محبوبیت زیادی نسبت به بازی های سه بعدی بودند.مخصوصا بازی های شوتر اول شخص سه بعدی که گیمر ها چندان علاقه ای به بازی کردن آنها نشان نمیدادند.از مشکلات بازی های سه بعدی شوتر اول شخص آن زمان میتوان به ساده بودن بیش از حد آن و کیفیت بد تصاویر اشاره کرد که اصلا تصاویر قابل تشخصیص نبود.گیمر ها در آن زمان آرزو یک بازی سه بعدی خوب شوتر اول شخص داشتند که آرزوی آنها به زودی به واقعیت تبدیل شد.بازی DOOM آروزی گیمر هارا پس از مدت ها برآورده کرد.میخواهم به یک نکته اشاره کنم که خیلی از ماها در اشتباه هستیم..به خاطر این که فکر میکنیم که بازی اولین بازی اول شخصی تاریخ بوده ولی این بازی نه تنها اولین بازی اول شخص نبوده بلکه جز اولین بازی های شوتر اول شخص هم به حساب نمیاد پس اشتباه نکنید.بازی های اول شخص اولیه بسیار قدیمی تر از هستند.یه کم از بحث اصلی منحرف شدیم حالا میخواهیم برسی کنیم که چه تغییراتی در بازی های اول شخص پس از عرضه این بازی به وجود آمد
هیچ گیمری وجود ندارد که بازی DOOM را بازی نکرده یا نامی از آن نشنیده باشد.این بازی تحولی در بازی های شوتر اول شخص بعد از خودش ایجادکرد و بازی های شوتر اول شخص بعد از آن به گونه ای از این بازی الهام گرفته اند.خب حالا به سراغ مشخصات این بازی میرویم..این بازی درسال 1993 توسط تیم ID SOFTWARE به وجود آمده است.معروف ترین عضو گروه و برنامه نویس ارشد گروه جان کارمک نام داشت.سندی پیترسون هم وظیفه طراحی مراحل رو برعهده داشت.در کل تیم تشکیل شده از افراد افسانه ای بود.حال در مورد داستان بازی صحبت میکنیم.همواره در صنعت سینما و گیم ایده حمله موجودات فضایی به زمین و سفر در زمان و از اینجور چیزا همواره مشاهده شده است اما تیم سازنده برروی داستانی کار میکردند که از این ایده های کلیشه ای به دور باشه.جان کارمک درمورد داستان بازی ایده ای داد و ایده او توسط اعضای تیم قبول شد.داستان این بازی مربوط به افسر نیروی دریایی که در دنیای عجیب و قریب و پر از اجساد با انسان ها و هیولا های جهنمی که جهان را در اختیار گرفته اند مبارزه کند.این داستان در زمان خود بی نظیر بود و باید آن را منحصر به فرد ترین و اصیل ترین داستان های مربوط به بازی های کامپیوتری محوسب کرد.که موجب شد تا سازندگان بازی های شوتر اول شخص سعی کنند مانند داستان این بازی داستانی زیبا و اصیل تحویل گیمر ها دهند.
موتور بازی قابلیت های جدیدی را پشتیبانی میکرد که باعث خلق محیط هایی با ظاهری طبیعی میشد و تعاملی با محیط را برای بازیباز مقدور میساخت.بازی نوآوری جدید به همراه داشت که در بسیاری از بازی های آینده به چشم نمیخوند.در این بازی استفاده از سویچ ها و مکان هایی از بازی برای به جریان در آوردن حوادث و داستادن بازی دیده شد.کارمک برای ساخت این بازی موتور قدیمی را کنار گذاشت.این بازی ساختار پیچیده تری نسبت به عنوانین قبلی این شرکت بود.کلیه سطوح دارای بافت باکیفیت بوده اند و علاوه برآن وقتی شخصیت بازی اسلحه به دست حرکت میکند اسلحه و شخصیت بازی نسبتا طبیعی حرکت میکنند و حالت مصنوعی که در عنوانین قبلی وجود داشت در این بازی وجود ندارد.همانطور که این بازی رو بازی کردید شاهد تکان خوردن دیوار ها بوده اید ..در اون زمان به دلیل طبیعی حرکت کردن دیوار هاترس و وحشت خاصی در دل گیمر ها به وجود می آمد.در آن زمان یکی از عوامل محبوبیت این بازی گرافیک بی نظیر آن در زمان خودش بود.
جان کارمک از موتور بازی DOOM برای بسط طراحی Texture mappin های قبلی استفاده کرد که این اجازه را میداد که از تکسچر در سقف و روی زمین استفاده شود تا بتوان مراحل را ارتقا داد. از نوع خاصی از تکسچر ها استفاده میکرد که با نام SKY شناخته میشد.هربار که بازی باز بیرون را تماشا میکرد و به ماجراجویی و گشت و گذار در محیط خارجی مشغول بود میتوانست تصویری از آسمان را مشاهده کند که کل صفحه را اشغال کرده بود!این تکسچر کهنه و قدیمی همچنان در بازی های حاظر سبک شوتر اول شخص حضور دارند.جای پای این بازی برای همیشه در تاریخ بشر جاودانه ماند و تاثیری که بر روی دنیای گیم به خصوص بر روی سبک شوتر اول شخص گذاشت میتوان گفت این بازی باعث پیشرفت این سبک شد.