11-17-2015, 02:44 PM
(آخرین ویرایش: 11-17-2015, 02:46 PM، توسط saeed aghababaee.)
برخی عناوین هستند که در بازاری مملو از عناوین نخنما شده و تکراری در صنعت بازیهای رایانهای، به محض اجرای آنها متوجه میشوید که با دیگر بازیها فرق دارند و با یک عنوان تکراری و ساده و تقلیدی دیگر طرف نیستید. حال این خاص بودن میخواهد با ارائه یک داستان بینظیر و خاص باشد و یا با نوآوریهایی فوقالعاده و انقلابی در گیمپلی یک ژانر یا هر نوع المان دیگری که رنگ و بوی خاصی به یک بازی ببخشد و آن را از سایر بازیها جدا کند. یکی از عناوینی که قطعا و از همان شروع بازی متوجه میشوید که در دسته دوم و در واقع در دسته بازیهای خاص جای دارد بازی زیبای Everybody’s Gone to the Rapture است که مدتی قبل به صورت انحصاری برای پلتفرم نسل هشتمی سونی یعنی PS4 منتشر شد و توانست نظر مثبت افراد حاضر در صنعت بازیهای رایانهای را به ویژه از برخی جهات به خود جلب کند.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/maxresdefault2.jpg[/img]
Everybody’s Gone to the Rapture… عنوانی خاص و زیبا
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/jpg-e1447330697473.jpg[/img]
مگر از این زیباتر هم ممکن است؟ تنها به تلالو نور از لابهلای شاخهها دقت کنید… شگفت انگیز است
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/everybodys-gone-to-the-rapture-review-main.jpg[/img]
بازی پر است از رمز و رازهایی که باید کشف کنید… بدون هیچ راهنمایی
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/maxresdefault-1.jpg[/img]
طراحی فوقالعاده زیبا همراه با رنگبندی محزون محیط
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/everybodys-gone-to-the-rapture-screen-08-ps4-us-14apr15.jpg[/img]
یک منظره بسیار زیبا. بازی پر است از چنین صحنههایی
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/jpg-1-e1447330953966.jpg[/img]
گرافیک؟ شاهکار و بس!
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/original1.jpg[/img]
این روزها همه به Rapture رفتهاند… شما چطور؟!
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/Everybodys-Gone-To-The-Rapture%E2%84%A2_20150811233536.jpg[/img]
آسمان شب در بازی شبیه یک معجزه است
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/Everybodys-Gone-To-The-Rapture%E2%84%A2_20150811163347.jpg[/img]
محیط بازی منحصر به فضاهای باز نیست و چنین مکانهایی نیز در بازی وجود دارند که هیچ دست کمی از طراحیهای زیبای فضای آزاد در بازی ندارند
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/everybodys_gone_to_the_rapture_23_0.jpg[/img]
داستان بازی اینگونه روایت میشود
[url=https://gamefa.com/go.php?https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/ratinggame-1.png][/url]
Everybody’s Gone to the Rapture… عنوانی خاص و زیبا
از آنجایی که شاید برخی از شما و البته میتوان گفت بسیاری از شما ممکن است با این عنوان و سبک آن یا استودیوی سازنده بازی آشنایی نداشته باشید بهتر است تا در ابتدا اطلاعاتی کلی در مورد این عنوان خدمت شما عزیزان ارائه دهیم و سپس با دقت و ریزبینی بیشتری به نقد و بررسی و تحلیل بخشها و المانهای مختلف این بازی در قالبی تخصصیتر بپردازیم و بیشتر با زوایای مختلف آن آشنا شویم.
بازی Everybody’s Gone to the Rapture عنوانی است که در زیرشاخه ژانر اول شخص ماجرایی (first-person adventure) و کاملا داستان محور قرار میگیرد و توسط استودیو خوشنام The Chinese Room با سابقه ساخت عنوان زیبای Dear Esther و همچنین با جمایت و کمک استودیو سانتامونیکای سونی (SCE Santa Monica Studio) که با آوازه وشهرتی که دارد نیازی به معرفی ندارد، ساخته شده است. Everybody’s Gone to the Rapture در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ (برابر با۲۰ مرداد ۱۳۹۴) توسط شرکت سونی که از پتانسیل این بازی آگاه بود و به آن علاقمند شده بود، منتشر شد و به همین دلیل هم به عنوانی انحصاری برای PS4 تبدیل شد وگرنه در ابتدا این عنوان در قالب یک بازی PC معرفی شده بود.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/jpg-e1447330697473.jpg[/img]
مگر از این زیباتر هم ممکن است؟ تنها به تلالو نور از لابهلای شاخهها دقت کنید… شگفت انگیز است
داستان: زیبا و مرموز، آرام و استوار
داستان عنوان Everybody’s Gone to the Rapture که به نوعی میتوان گفت دنباله معنوی عنوان قبلی استودیو The Chinese Room یعنی بازی زیبای Dear Esther است، در یک شهر کوچک و یا بهتر بگوییم یک روستا در انگلستان اتفاق میافتد که ساکنین آن به طور مرموز و عجیبی ناپدید شدهاند و گویی شهر تخلیه شده است. نقش بازیباز در بازی این است که با گشت و گذار در شهر و قسمتهای مختلف محیط و تعامل با یک سری اجسام و اشکال نورانی که هر یک قسمتی از داستان را بازگو میکنند، پرده از راز ناپدید شدن ساکنین این شهر بردارد و داستان را برای خود شفاف کند.
بازی اینگونه آغاز میشود که بازیباز در جلوی یک دروازه ایستاده است و صدایی مثل یک پیغام در محیط پخش میشود که میگوید: ” من دکتر Katherine Collins هستم. نمیدانم که کسی این پیام را میشنود یا خیر. همه چیز تمام شد. تنها من باقی ماندهام.”
به زودی بازیباز متوجه میشود که در یک شهر رها شده کوچک به نام Yaughton در منطقه Shropshire قرار دارد و باید دریابد که چه اتفاقی برای ساکنین شهر رخ داده است و این مسئله نکته اساسی داستان این عنوان است. بگذارید تا بیشتر از این در داستان بازی پیش نرویم و آن را برای شما بازگو نکنیم تا اگر قصد تجربه آن را دارید لذت ناب داستان را از دست ندهید زیرا داستان پایه اصلی این بازی و در واقع همه چیز این بازی است که به عنوان ریشه و شالودهای محکم، گرافیک، گیمپلی و … بر روی آن بنا شده است و اگر داستان برایتان اسپویل شود دیگر بازی جذابیتی نزد شما نخواهد داشت.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/everybodys-gone-to-the-rapture-review-main.jpg[/img]
بازی پر است از رمز و رازهایی که باید کشف کنید… بدون هیچ راهنمایی
نکتهای که در بازی کاملا برای بازیباز محسوس است وجود حس غربت و تنهایی عجیبی است که در بازی لمس میشود و گاها با رگههایی از احساس پوچی نیز همراه میشود و حسی عجیب را به بازیباز منتقل میکند. البته کاملا مشخص است که این امر، خودخواسته و از روی عمد و البته با حرفهایگری توسط سازندگان در بازی قرار داده شده است تا بازیباز آن را حس کند.
البته در مورد داستان شاید بتوان گفت یک نکته نسبتا منفی نیز وجود دارد و آن هم احتمال سردرگم شدن بازیباز در داستان به خصوص در اوایل بازی است که البته اگر تحمل کنید و مدتی بگذرد با آشناتر شدن با روند بازی و با بهرهگیری از ذهنیت و تفکر خود می توانید کمکم قطعات مختلف داستان را به یکدیگر مرتبط کنید و دیگر دچار سردرگمی نشوید. البته نمیشود چنین موردی را در امتیازدهی به داستان بازی زیاد لحاظ کرد زیرا تنها با کمی صبر و تحمل کاملا رفع میشود و برای بسیاری بازیبازان نیز اصلا از همان ابتدا هم پیش نمیآید.
به طور کلی باید گفت داستان بازی Everybody’s Gone to the Rapture نه تنها موفق به کسب نمره کامل میشود بلکه شاید لیاقت بیشتر از آن را نیز دارد زیرا توانسته است تا با قرار دادن صحیح المانهای جذاب داستانی در کنار روند صحیح داستانسرایی و قصهگویی محیطی و ترکیب آنها با محیطی رازآلود، بازیباز را لحظه به لحظه برای ادامه بازی و پیگیری و کشف داستان مشتاقتر از قبل کند و تحسین منتقدان و افراد حاضر در صنعت بازیهای رایانهای را نیز برانگیزد.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/maxresdefault-1.jpg[/img]
طراحی فوقالعاده زیبا همراه با رنگبندی محزون محیط
گرافیک: چشمنواز و دلانگیز
گاهی وقتها یک کلمه کار تمام جملات را بیان میکند و در مورد گرافیک بازی Everybody’s Gone to the Rapture در چند کلام باید گفت فوقالعاده و شاهکار و چشمنواز. نخستین چیزی که پس از شروع بازی چشم بازیباز را خیره میکند و از زیبایی آن حیرتزده میشود گرافیک فنی و هنری زیبای بازی و طراحی محیط به غایت عالی سازندگان است، به ویژه در محیطهای جنگلی بازی که خیره کننده کار شده است و تعدادی از تصاویر آن را در همین مقاله نیز مشاهده میکنید که تاییدی بر صحبتهای بنده است.
گرافیک بازی چه از لحاظ فنی و چه هنری بی نظیر است و جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمیگذارد. گاهی وقتها واقعا دوست ندارید حتی از جای خود تکان بخورید زیرا منظره اطرافتان به قدری زیباست که تنها میخواهید بایستید و تماشا کنید، حالا چه منظرهای از یک مزرعه سرسبز یا منطقهای جنگلی زیبا باشد و چه اجسام و اشکال نورانی و عجیبی که در آسمان زیبای شب مشاهده میکنید.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/everybodys-gone-to-the-rapture-screen-08-ps4-us-14apr15.jpg[/img]
یک منظره بسیار زیبا. بازی پر است از چنین صحنههایی
توجه به جزییات در گرافیک بازی از سوی سازندگان واقعا تحسین برانگیز است و کلاس درسی برای بسیاری از سازندگان عناوین به اصطلاح AAA است که با بودجههای کلان از پس تحویل دادن یک گرافیک زیبا و شسته و رفته به بازیباز هم بر نمیآیند، حال توجه به جزییات که دیگر جای خود دارد (منظور از جای خود دارد همان بخورد توی سرشان است!). سطح جزییات گرافیکی که در Everybody’s Gone to the Rapture وجود دارد خیرهکننده است و باید به سازندگان بازی که اینگونه از سختافزار قدرتمند پلیاستیشن ۴ استفاده بردهاند واقعا تبریک گفت.
به طور کلی و در مجموع باید گفت در زمینه گرافیک هیچگونه ایرادی به Everybody’s Gone to the Rapture وارد نیست و چه از منظر فنی و چه هنری، سازندگان سنگ تمام گذاشتهاند و بهترین کار را در این قسمت انجام دادهاند. این باعث شده است تا این گرافیک چشمنواز در ترکیب با داستانسرایی زیبای بازی و سایر قسمتها، مخلوطی عالی را به وجود بیاورد که باعث پیشرفت هر کدام از این بخشها به تنهایی شده است. گرافیک عنوان Everybody’s Gone to the Rapture هر بییندهای را محو تماشای خود خواهد کرد و بیشک لب به تحسین خالقان این دنیای زیبا خواهد گشود.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/jpg-1-e1447330953966.jpg[/img]
گرافیک؟ شاهکار و بس!
گیمپلی: اینجا سلیقه مطرح است
با وجود این که داستان و گرافیک این بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارند اما این دلیل نمیشود که همه بازیبازان به آن علاقمند شوند و مورد اقبال عمومی قرار گیرد. دلیل این موضوع به بحث گیمپلی بازمیگردد که اصلیترین بخش در یک بازی رایانهای به حساب میآید و رضایت اصلی یک بازیباز و یا عدم رضایت او از یک بازی مستقیما به آن باز میگردد.
بازی Everybody’s Gone to the Rapture از یک گیمپلی ساده با روندی کند و آرام برخوردار است که باب میل هر بازیبازی نیست و در واقع کسانی که شدیدا به بازیهای ماجرایی با داستانهای جذاب علاقمند هستند به آن جذب میشوند. در واقع عامل پیشبرنده بازیباز در این عنوان داستان و گاها گرافیک است، نه گیمپلی. پس کسانی که عاشق و دلباخته عناوین شدیدا اکشن و شوتر و به قول خودمان عشق کالاف هستند دلبستگی به این بازی پیدا نخواهند کرد!
بگذارید تا سادهتر بگویم. در بازی با آنالوگ چپ راه میروید، با آنالوگ راست دوربین را میچرخانید، با دکمه ضربدر با اجسام و محیط تعامل میکنید و با R2 مقداری تندتر راه میروید. همین و بس! شما در بازی و در محیط راه میروید و با تلویزون و تلفن و رادیو و … تعامل میکنید و در مواردی خاص نیز گوی نورانی که همراه شماست از حرکت میایستد و میتوانید با آن نیز تعامل کنید (با چرخاندن کنترلر Sixaxis) و در این لحظات قسمتهایی از آخرین ساعتها و دقایق این شهر یا روستای کوچک را قبل از ناپدید شدن ساکنین مشاهده میکنید. این صحنه ها از طربق به نمایش درآمدن سیلوئتهایی(شبحهایی) از انسانهای ساکن این شهر که با نور طلایی ساخته شدهاند نمایش داده میشوند و داستان ساکنینی را میگوید که دیگر برای همیشه رفتهاند…
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/original1.jpg[/img]
این روزها همه به Rapture رفتهاند… شما چطور؟!
تمام گیمپلی بازی در همین چند سطر بالا خلاصه میشود که البته وقتی آن را انجام دهید آن قدر جذب داستان میشوید که گیمپلی هم شما را زده نمیکند و هر بار برای چسباندن قطعات پازل داستانی بازی به یکدیگر مشتاقتر خواهید شد. به هر حال این عنوان یک بازی خاص از لحاظ گیمپلی است و باب میل بازیبازان علاقمند به داستانهایی گیرا و پیچیده و در کل باب میل بازیبازان علاقمند به سبک ماجرایی و رمانهای تعاملی که بر پایه داستان قوی بنا شدهاند، است (مانند Walking Dead) البته با این تفاوت که اینجا یک گرافیک حیرتانگیز نیز داریم.
یکی دیگر از ایرادهایی که به گیمپلی بازی مربوط است و واقعا دل بازیباز را میسوزاند این است که در اطراف خود دنیایی در نهایت زیبایی و جذابیت را میبیند ولی تقریبا با هیچ چیز نمیتواند تعامل داشته باشد و تنها باید نظارهگر باشد. این ایرادی است که در عنوانی مثل Until Dawn نیز وجود داشت و اتفاقا در چنین عناوینی بیشتر نیز به چشم میآید زیرا گرافیک فوقالعادهای دارند و بازیباز علاقمند میشود تا با محیط بیشتر تعامل داشته باشد ولی…
درمجوع باید گفت گیمپلی Everybody’s Gone to the Rapture بسیار ساده و همراه با روندی کند است که البته نیازهای بازی و علاقمندان به آن را پاسخ میدهد ولی ایرادهایی نیز ار نظر ساده بودن و بدون هیجان بودن به آن وارد است. همجنین جا داشت که سرعت حرکت بالاتری برای بازیباز در نظر گرفته میشد زیرا حتی با نگه داشت دکمه R2 نیز تنها کمی سرعت بازیباز بیشتر میشود و در کل دارای سرعتی بسیار پایین است. همچنین هیچ گونه راهنما و نشانهای در بازی برای شما موجود نیست و مخصوصا در ابتدای بازی بسیار به غرق شدن در محیط بدون راهنمای بازی و رها کردن آن در همان ابتدا نزدیک میشوید، مخصوصا اگر به این سبک علاقمند نیز نباشید.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/Everybodys-Gone-To-The-Rapture%E2%84%A2_20150811233536.jpg[/img]
آسمان شب در بازی شبیه یک معجزه است
صداگذاری و موسیقی: نوای نیستی در دل آوای هستی
صداگذاری در عنوان Everybody’s Gone to the Rapture بسیار حرفهای کار شده است. حتما میدانید که وقتی هیچ چهرهای از یک شخصیت را نمیبینیم بسیار سختتر است که با وی ارتباط برقرار کنیم و با او همدردی و همذات پنداری داشته باشیم مگر آن که صداگذاری وی آنقدر عالی باشد که تنها با صدای وی او را مانند یک شخصیت قابل مشاهده بپنداریم. در این عنوان صداگذاریها در همین حد عالی و با کیفیت است، از astronomer که در رادیوهای بازی صدای وی را میشنویم گرفته تا تمام دیگر شخصیتها به نحو احسن صداگذاری را انجام دادهاند و به قدری در این کار موفق بودهاند که حتی خصوصیات هر شخصیت را تنها با صدای وی میتوان درک کرد و هر شخص تنها با صدای خود و نوع صحبت کردن خود کاملا از دیگری قابل تمیز دادن است و باید مانند بسیاری از دیگر بخشهای این بازی کار سازندگان و صداپیشگان این بازی در این زمینه را ستود.
موسیقی بازی که توسط خانم Jessica Curry خلق شده است به عبارتی یک Perfect Match یا هماهنگترین موسیقی ممکن با این عنوان است که نشان از هنر و توانایی این سازنده دارد. اغلب موسیقیهای بازی سبکی شبیه به کارهای سازندگان کلاسیک انگلیسی مانند Vaughn Williams و Elgar دارند که کاملا مناسب با حال و هوای بازی است. موسیقی کاملا در بدنه بازی نشسته است و بسته به این که شما کجا هستید و یا در چه موقعیتی هستید fade in و fade out میشود و همواره شما را در طول بازی بدون این که شاید متوجه شوید همراهی میکند و البته روی شما تاثیر میگذارد.
اگر بگوییم هدف soundtrack یک بازی ایجاد احساسات همگام با دیدههای بازیباز در بازی است، پس باید اقرار کرد که خانم Jessica Curry به بهترین شکل این کار را انجام داده است و مشخص است که خود وی در ابتدا بازی را کاملا درک کرده است که موفق شده است چنین موسیقی متناسب با حال و هوای بازی و گاهی همراه با حالاتی از بیوزنی و پوچی بسازد. به واقع باید گفت شاید ساختن موسیقی متناسبتر از موسیقی کنونی برای این عنوان ممکن نیست و در بهترین حالت شاید همینقدر متناسب با حس بازی باشد. در مجموع موسیقی و صداگذاری بازی کاملا بهینه و متناسب با دیگر بخشهای بازی هستند و به بهترین شکل ممکن ساخته و اجرا شدهاند. پس برای کمی طنز هم که شده با هم میگوییم “Jessica خسته نباشی خدا عزتت بده!”
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/Everybodys-Gone-To-The-Rapture%E2%84%A2_20150811163347.jpg[/img]
محیط بازی منحصر به فضاهای باز نیست و چنین مکانهایی نیز در بازی وجود دارند که هیچ دست کمی از طراحیهای زیبای فضای آزاد در بازی ندارند
نتیجه گیری: یا بینظیر، یا عمرا!
Everybody’s Gone to the Rapture یک بازی بینظیر است اما برای مخاطب خودش. اینجا امتیازی برای کسب کردن نیست، دشمنی برای کشتن نیست، آیتمی برای جمعآوری کردن نیست و حتی شاید برخی هدف بازی را نیز متوجه نشوند. اگر اهل این سبک عناوین باشید مطمئنا از لحظه لحظه بازی سرشار از شوق و لذت خواهید شد و غرق در زیبایی دنیا و داستان بازی میشوید اما اگر علاقمند به این قبیل بازیها نباشید بازی برای شما تبدیل میشود به یک شبیه ساز پیادهروی آن هم باسرعت پایین!
در برخورد با این بازی تنها دو دسته بازیباز وجود خواهند داشت. دستهای که از ابتدا تا انتهای بازی که حدود ۵ ساعت طول میکشد غرق در لذت و زیبایی فوقالعاده بازی خواهند شد و در هر قدم، بازی و سازندگان را خواهند ستود و دستهای دیگر که همان ابتدا در داستان و گیمپلی بازی سردرگم میشوند و بلافاصله بازی را رها میکنند و دیگر هیچگاه به سمتش نخواهند رفت. پس مطمئن باشید که برای علاقمند بودن یا رد کردن این بازی کار سختی ندارید و مطمئن هستم که حتی با خواندن همین مقاله نیز تاکنون موضع خود را در برابر این عنوان مشخص کردهاید و یا علاقمند به آن هستید و یا دارید میگویید به هیچ وجه سمت این بازی و این قبیل بازیها نمیروم.
Everybody’s Gone to the Rapture در سبک خود نقاط ضعف بسیار کمی دارد ولی یک عنوان کاملا سلیقهای است که برای بسیاری از بازیبازان حتی نقاط قوت آن نیز چندان نقطه قوت محسوب نمیشوند و به طور کلی با سیستم و سبک آن به مشکل میخورند. اما به هر حال نمیتوانیم منکر زحمات بسیار زیاد سازندگان برای خلق یک بازی بینظیر در سبک خود و خلق یک دنیای بسیار زیبا و چشمنواز، شویم چرا که به معنای واقعی در خلق یکی از برترین عناوین سبک ماجرایی داستانمحور موفق بودهاند و این عنوان برای علاقمندان به این دسته از بازیها بدون شک یک بازی بینظیر و فوقالعاده محسوب میشود و عنوان انحصازی قدرتمندی را در سبک ماجرایی به لیست انحصاریهای سونی و PS4 افزوده است. این بازی تاییدی بر این نکته است که سونی همواره برای علاقمندان به تمام سبکهای مختلف بازی، عنوانی انحصاری داشته است و دارد. در انتها اگر در یک جملهای کوتاه قصد تعریف Everybody’s Gone to the Rapture را داشته باشیم باید بگوییم “یک دنیای چشمنواز و زیبا که تنها یک جفت چشم برای دیدن جزییات و یک جفت گوش برای شنیدن دیالوگها لازم دارد و بس”.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/everybodys_gone_to_the_rapture_23_0.jpg[/img]
داستان بازی اینگونه روایت میشود
[url=https://gamefa.com/go.php?https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/ratinggame-1.png][/url]
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/ratinggame-1.png[/img]