03-03-2016, 10:08 AM
در دنیای وسیع و پهناور بازیهای رایانهای که پر است از دنیاهای کوچک و بزرگ، افسانههای رنگارنگ و شخصیتهای گوناگون و مختلف، از دیرباز شخصیتها و کاراکترهایی وجود داشتهاند و وجود دارند که هر یک به دلیلی و یا به دلایلی تبدیل به یک شخصیت خاص و یا نماد یک سری و حتی نمادی برای کل این صنعت گشتهاند. برخی به دلیل ظاهر منحصر به فردشان مثل الطائر (برای اولین بار)، گاها به دلیل شخصیت خاص و جذابشان (اسنیک بزرگ) و برخی نیز به دلیل بهره بردن از هر دو مورد (مانند کریتوس افسانهای) توانستهاند تا با مخاطبین خود یعنی گیمرها ارتباط برقرار کنند و جای خود را بین این همه بازی و شخصیت رنگارنگ در دل گیمرها باز نمایند.
در این بین یکی از شخصیتهایی که قطعا از همه نظر خاص و منحصر به فرد بوده است و توانسته خود را به عنوان یک نماد در این صنعت معرفی نماید شخصیت محبوب مامور۴۷ یا همان Hitman خودمان است. وی با بارکد حک شده در پشت سر، کت و شلوار مشکی و همیشه اتو کشیدهاش، کراوات قرمز رنگ و دو اسلحهی مجهز به صداخفهکنی که همیشه همراه دارد توانسته است تا خود را در زمره جذابترین شخصیتها از لحاظ ظاهری جای دهد و از سویی دیگر با رفتاری سرد و به ظاهر کاملا بی احساس (البته گاهی خلاف این را نیز دیدهایم) که گویا تنها کشتن هدف در زندگی برایش اهمیت دارد و بس، نیز توانسته است تا خود را به عنوان یک قاتل بی احساس و گاها سنگدل و البته کاملا حرفهای به بازیبازان معرفی نماید.
موهای تراشیده، بارکد و دو اسلحه با صدا خفهکن یعنی هویت یک قاتل با نام مامور ۴۷…
با ذکر این مقدمهی کوتاه در مورد شخصیت عناوین سری Hitman به سراغ بحث اصلی این مقاله میرویم. همانطور که حتما اطلاع دارید نسخهی جدید از سری عناوین محبوب Hitman که دنباله یا شمارهای را نیز با نام خود یدک نمیکشد توسط IO Interactive در حال ساخت است و در حدود ۸ روز آینده یعنی ۱۱ مارچ سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ بخش اول آن با نام “Intro Pack” برای پلتفرمهای PS4 ،Xbox One و PC منتشر خواهد شد. این بازی بر خلاف دیگر بازیهای قبلی این سری یک نسخهی کامل یا به اصطلاح “one and done” نیست و حتی در ابتدا به صورت فیزیکی نیز منتشر نخواهد شد. Hitman یک بازی دیجیتالی و دانلودی میباشد که تنها با چند ماموریت به صورت پایه منتشر خواهد شد و سپس در طول زمان IO Interactive محتوای جدید را برای آن عرضه خواهد کرد. این محتواها شامل ماموریت، اهداف و همچنین محیطهای جدید میباشد. سازندگان اعلام کردهاند برنامهای برای انتشار DLC یا micro-transactions ندارند و تمامی محتواهای جدید که برای بازی منتشر خواهند شد رایگان خواهند بود که اگر واقعیت داشته باشد بسیار جذاب است.
با توجه به نوع انتشار این نسخه و اطلاعاتی که تاکنون از آن منتشر شده است قطعا نگرانیهایی در میان طرفداران این سری محبوب و همچنین منتقدان و حاضرین در صنعت بازیهای رایانهای به وجود آمده است که البته در برخی موارد قابل تامل میباشند. در این مقاله سعی بر آن شده است تا با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از این بازی منتشر گردیده است به بررسی برخی دلایل نگرانی طرفداران در مورد این بازی بپردازیم و ۵ مورد از مهمترین دلایلی که باعث میشوند نسبت به موفقیت و کیفیت نسخهی جدید Hitman نگرانی داشته باشیم را با شما عزیزان مطرح خواهیم کرد و البته امیدوار هستیم که این دلایل که بعضا در حالت بدبینانه به موضوع نگاه کردهاند در هنگام انتشار بازی همگی غلط از آب در بیایند و سازندگان فکر همه چیز را کرده باشند.
یک نمای زیبا از تیراندازی مامور ۴۷
۱ – فقط ۷ ماموریت داستانی؟
بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از از بازی منتشر شده است عنوان جدید Hitman تنها دارای ۷ ماموریت داستانی خواهد بود که واقعا تعداد کمی به نظر میرسد. حتی اگر راههای مختلفی برای انجام مراحل وجود داشته باشد و هر ماموریت شامل چندین ماموریت کوچکتر باشد نیز، باز هم تعداد ۷ ماموریت داستانی برای این عنوان به نظر کمتعداد میرسد و شک و تردیدهایی را برای طرفداران بازی به همراه دارد.
همچنین اگر قرار باشد ماموریتهای داستانی بیشتری نیز در ماههای بعد از انتشار بازی از سوی سازندگان بازی منتشر شوند، آیا این بدان معنی است که داستان ما را تشنه نگاه خواهد داشت تا ماموریت بعدی منتشر گردد؟ سازندگان بازی باید این نکته را در نظر بگیرندکه پایانهای cliff-hanger همواره و برای هر داستانی بهترین گزینه نیستند و گاها برای ارائهی داستانی قانع کننده و جدی (شاید مانند Hitman) نباید از این راهکار استفاده کرد.
البته اگر کمی هم خوشبین باشیم میتوان گفت که وجود ماموریتهای LIVE ممکن است ارزش تکرار بازی را بالا ببرد و وجود تنها ۷ ماموریت داستانی را تحت پوشش خود قرار دهد. باید صبر کرد و امیدوار بود.
باز هم انواع راههای مختلف برای انجام ماموریت وجود دارند
۲ – ساخته شدن LIVE (زندهی) مراحل
در مورد سیستم ایجاد ماموریتهای LIVE (مانند “public events” ها در بازی Destiny) در نسخهی جدید Hitman شک و تردیدهایی وجود دارد که ممکن است طرفداران را نگران کند. این ماموریتها تنها در یک بازیی زمانی خاص ظاهر میشوند و تنها در همان مدت وجود دارند، پس باید در همان پنجرهی زمانی که بازی مشخص کرده است آنها را انجام دهیم وگرنه از بین خواهند رفت و دیگر به وجود نمیآیند. پیچیدگی این ماموریتها در مقایسه با ماموریتهای داستانی بازی چقدر است؟ آیا این ماموریتهادر محیطهای جدید و با تجهیزات جدیدی انجام خواهند شد یا تنها یک چرخهی تکرار شونده از بازی اصلی هستند؟ از همه مهمتر این که آیا این ماموریتها در همان مکانهایی اتفاق میافتند که روند داستانی بازی در جریان است؟ هر ماموریت چقدر خاص و منحصر به فرد است؟ اگر ما در انجام یکی از این ماموریتها شکست بخوریم آیا این ماموریت دوباره در یک مکان جدید و در قالبی نو ظاهر خواهد شد و یا دقیقا پاداشها و طراحی مشابه با ماموریت شکستخورده را دارد؟
تمام این اما و اگرها و پرسشها در نهایت به این باز میگردند که سازندگان بازی در IO Interactive چند سناریوی مختلف برای این بازی در نظر گرفته و طراحی کردهاند. ممکن است نگرنی ما بیمورد باشد و در نسخهی نهایی بازی شاهد چندین و چند LIVE Mission خاص و کاملا متمایز از یکدیگر و منحصر به فرد باشیم. امید است که انسان را زنده نگاه داشته است، اینطور نیست؟
مامور ۴۷ در سبد کالا به همراه بارکد!
۳ – ماموریتهای قراردادی چقدر اهمیت دارند؟
مد ماموریتهای قراردادی (Contracts mode) در بازی Hitman Absolution جذاب و سرگرم کننده بود و به گیمر اجازه میداد تا ماموریت و هدف خاص خود را خلق نماید تا او را ترور نماید. این مد در عنوان جدید Hitman نیز بازگشته است و در بازی حضور خواهد داشت و شکی نیست که اتفاقات جذابی در این قرار دادها در انتظار ما خواهد بود، اما آیا در ازای انجام این قرار دادها پیشرفتی را در پروفایل گیمر مشاهده خواهیم کرد؟ آیا در این قراردادها پاداشهای بسیار ویزه و منحصر به فردی وجود دارد تا موفق شوند گیمر را ترغیب نمایند تا ماموریتهای LIVE و بخش تکنفرهی بازی را نادیده بگیرد و روی این قراردادها تمرکز نماید؟ به غیر از حس سهیم شدن ایدهی خود با دیگران، چه انگیزه و محرک قوی دیگری برای گیمر جهت خلق این قراردادها وجود خواهد داشت؟
در حال حاضر، به نظر میرسد IO Interactive از قراردادها به عنوان یک روش جذاب برای گسترش تجربهی بازی برای طرفداران هاردکور بازی که تمام ماموریتهای تکنفره را انجام دادهاند و به دنبال تجربهای خارج از LIVE Mission ها میباشند، استفاده کرده است. در بازی Hitman Absolution چون گیمر بعد از اتمام بخش داستانی هیچ قسمتی را به غیر از ماموریتهای قراردادی در دسترس نداشت این بخش عملکرد مثبتی را از خود نشان داد و توجه گیمرها را به خود جلب کرد، اما در این نسخهی جدید که LIVE Mission ها نیز حضور دارند آیا باز هم این بخش مفیذ خواهد بود؟ باید دید سازندگان با چه محرکی گیمرها را تشویق و ترغیب به انجام ماموریتهای قراردادی خواهند کرد؟ همه چیز با گذشت زمان مشخص خواهد شد.
بیچاره کسی که صداخفه کن به قصد جان او نصب میشود… قطعا کارش تمام است
۴ – بدشانسی ماه اول
مهم نیست که بخش آنلاین یک بازی چقدر برای زمان لانچ خود بهینهسازی شده باشد، چند گروه تستر بازی را تست کرده باشند، میلیونها دلار خرج صرف بازی شده باشد و سازندگان با اطمینان از بدون مشکل عرضه شدن بازی آنلاین خود سخن بگویند. مهم این است که با تمام این موارد باز هم در اوایل انتشار یک بازی، در بخش آنلاین حتما مشکلاتی وجود خواهد داشت. حتی بازیهای بینظیری مثل Grand Theft Auto Online و Destiny با بودجههای ساخت وحشتناک هم در زمان انتشار خود از مشکلات تکنیکی زیادی رنج میبردند که این موارد شاید در اوایل انتشار یک بازی بسیاری از گیمرها را از آنلاین بازی کردن و یا رفتن به سمت بازیهای تماما آنلاین منع نماید.
امیدوار هستیم که لااقل ماموریتهای بخش داستانی Hitman به صورت آفلاین قابل بازی باشند. سازندگان بازی در IO Interactive هنوز تاییدی مبنی بر “همیشه آنلاین” بودن بازی نداشتهاند اما از شواهدی مثل ماموریتهای LIVE و آپدیتهای محتوایی مداوم و… این گونه به نظر میرسد که “همیشه آنلاین” بودن بازی اصلا دور از ذهن نیست. در این صورت، مشکلات اتصال به سرورها و باگها و موارد فنی ریز و درشت در زمان انتشار بازی نیز مواردی هستند که احتمال زیادی دارد وجود داشته باشند.
درست است که Hitman یک بازی “early access” و یا نسخهی بتا نیست، اما در ماههای نخست انتشار ممکن است چنین حسی را داشته باشیم. این جالت بدبینانه و البته محتمل بود که خدمت شما عرض کردیم، اما از آن سو میتوان امیدوار بود که این بازی سنت ماه اول انتشار را بشکند و بدون هیچ مشکلی در زمان لانچ، منتشر شود که با توجه به تاریخ آرزویی بسیار دور است اما غیرممکن نیز نیست.
با دقت و ریزبین مثل همیشه
۵ – مکانیکهای متمایز گیمپلی و حضور رقبا
بازی جدید Hitman مانند نسخههای قبلی نیست. مراحل بازی به فرم سندباکس کلاسیک بازگشتهاند نقشهها چندین برابر بزرگتر از Absolution هستند اما این قطعا برای موفقیت یک عنوان آنهم با بار سنگینی که با نام Hitman یدک میکشد، کافی نخواهد بود. این عنوان از سوی دیگر عناوین آنلاین با ستون محتوایی مجکم و سفت و سخت، تهدید خواهد شد. هر چقدر هم که گیمپلی این نسخه جذاب و زیبا باشد باز هم عناوین آنلاین قدرتمند با تعداد نسبتا زیادی وجود دارند که ممکن است توجه گیمرها را از بازی Hitman به سوی خود جلب کنند. بدون شک دور کردن طرفداران عنوانی مثل Destiny از بازی محبوب خود و جذب آنها به سوی نسخهی جدید Hitman کار آسانی نخواهد بود. حالا بماند که عناوین آنلاین قدرتمندی مثل Tom Clancy’s The Division نیز حضور دارند والبته از این نکته نیز نمیتوان غافل شد که Hitman جدید تا کنون هیچ بخش co-op یا competitive (رقابتی) را معرفی نکرده است.
شک و تردید جایی در این چهره ندارند