چند هفتهی پیش شاهد عرضهی Mirror's Edge Catalyst توسط الکترونیک آرتز بودیم که این عنوان هم مانند اکثر بازیهای این شرکت توسط موتور فراستبایت 3 ساخته شده است. فراستبایت 3 شاید یکی از بهینهشدهترین موتورهای بازیسازی است. با نگاه به نتیجهی بررسی عملکرد این عنوان برروی رایانههای شخصی و با توجه به اینکه شاهد عنوانی جهان باز هستیم، Mirror's Edge Catalyst یکی از بهینهترین بازیهای رایانهی شخصی در سال 2016 است.
برای بررسی عملکرد Mirror's Edge Catalyst از سیستمی با مشخصات زیر استفاده شده است:
- پردازنده: Intel i7 4930K (تو 4.0Ghz تقویت شده است)
- رم: 8 گیگابایت
- کارت گرافیک: GTX980Ti و GTX690 از انویدیا
- سیستم عامل: ویندوز 10- 64بیت با آخرین درایور WHQL انویدیا
Mirror's Edge Catalyst با کارت گرافیک GTX690، کیفیت 1080p و تنظیمات Ultra برروی 60 فریم بر ثانیهی ثابت اجرا میشود. جهت جلوگیری از هرگونه محدودیت ممکن VRAM، ما GPU Memory Restriction را فعال کردهایم. با توجه به نتیجه و با وجود اینکه برخی بافتهای با کیفیت کم توسط این تنظیمات بهوجود آمدهاند، بازی کاملا خوب برروی GTX690 اجرا میشود (مقیاسگذاری و عملکرد SLI عالی است).
با توجه به اینکه Mirror's Edge Catalyst بهخوبی برروی GTX690 اجرا میشود، جای تعجب دارد که GTX980Ti قادر به ارائهی 60 فریم بر ثانیهی ثابت با آخرین درجهی تنظیمات بازی، یعنی Hyper است و باید بگوییم که همه چیز بهصورت ایدهآل اجرا میشود. GTX980Ti این بازی را با بیش از 60 فریم در تمامی اوقات برروی کیفیت 1080p و تنظیمات Hyper اجرا میکند.
برای پیداکردن اینکه این بازی در پردازندههای مختلف چگونه عمل میکند، یک پردازندهی دوهستهای و یک پردازندهی چهارهستهای شبیهسازی کردهایم. فراستبایت 3 بهطرز باورنکردنیای در موضوعات مختلف عمل میکند و Mirror's Edge Catalyst هم از آن بهره میبرد.
در صحنهی خاصی که در تصویر بالا قابل مشاهده است، بازی فقط با 60 فریم بر ثانیه برروی پردازندهی دوهستهای شبیهسازیشدهی ما اجرا میشود (با تنظیمات Ultra). درحالی که با اجرای بازی با 80 فریم بر ثانیه برروی پردازندهی چهارهستهایمان، لکنت زیادی را تجربه کردیم (پردازندهی چهارهستهای شبیهسازیشدهی ما تا آخرین درجهی ممکن استفاده شده، پس مطمئنیم که این لکنت بهدلیل استفادهی حداکثر و مفرط از پردازنده است). در اسرع وقت که Hyper Threading را فعال کردیم، شاهد افزایش عملکرد عظیم بازی در سیستم دوهستهای بودیم (بازی با 60 فریم بر ثانیه هنگام فعالبودن Hyper Threading اجرا میشد). فقط این نیست و سیستم چهارهستهایمان با فعالبودن Hyper Threading تجربهای بدون لکنت را ارائه میکرد. از این رو، ما فعالکردن Hyper Threading برای این عنوان خاص را به شما پیشنهاد میکنیم، بهخصوص اگر از پردازندهی دوهستهای یا چهارهستهای استفاده میکنید.
گرافیک Mirror's Edge Catalyst معقولانه است و شگفتانگیز بهنظر میرسد. این بازی برخی از بازتابهای واقعا چشمگیر را در خود دارد و طراحی هنری و مراحل باورنکردنیای را داراست که شامل شخصیتهای باجزئیات، محیط رنگارنگ، نورپردازی شگفتانگیز و اکثرا بافتهای باکیفیت میشوند و اگر به تصاویر 4K این عنوان نگاهی بیاندازید، میتوانید به زیبایی آن پی ببرید. بعد از همهچیز، بر همه آشکار است که فراستبایت 3، جلوههای بصری عالی و عملکرد فوقالعادهای را ارائه میدهد و Mirror's Edge Catalyst هم از این قضیه مستثنا نیست.
بهطور کلی، Mirror's Edge Catalyst عملکردی عالی برروی رایانههای شخصی دارد و شگفتانگیز بهنظر میرسد. دایس هم پا را فراتر گذاشته و تنظیمات Hyper را برای این بازی قرار داده که شامل اسلایدر FOV و شاخصهای برروی صفحهکلید میشود که از هرگونه مسائل شتاب موس جلوگیری میکند. درآخر، تنها شکایت ما از Mirror's Edge Catalyst، تنظیمات گرافیکی کمی محدود آن است.
منبع: DSO Gaming