امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بقا در دمای زیر صفر: نقد و بررسی عنوان Lost Planet 3
#1
[تصویر:  49018023558939274343.png]

[font=times new roman]تابستان سال 1392 هجری شمسی نفس های آخر خود را می کشد.معمولا تابستان بازار بازی های ویدئویی در ایران گرم تر از همیشه می باشد.امسال نسبت به سال گذشته شاهد عناوین ضعیف و معدود تری بودیم، در حقیقت تابستان امسال به یک کابوس تلخ برای PC بازان تبدیل شده است.تمامی عناوینی که تاکنون برای پلتفرم PC در تابستان سال 92 به انتشار رسیده اند به هیچ وجه بازخورد مناسبی در میان جامعه ی گیمران از خود نشان نداده اند.وضع نامناسبی که با انتشار عنوان شکست خورده ی DARK استارت خورد و با Lost Planet 3 خاتمه یافت.در حقیقت عملکرد پلتفرم PC برای تابستان امسال بشدت ضعیف و آزار دهنده بنظر می رسد و این در حالیست که تابستان سال گذشته با عناوین عظیم و سرگرم کننده ای همچون Max Payne 3 مواجه بودیم که فوق العاده عمل کردند. حتما تاکنون خبر انتشار عنوان Lost Planet 3 به گوشتان رسیده است.عنوانی که احتمال می رفت تا کمی از داغ دل PC بازان بکاهد. Lost Planet 3 نام عنوانیست که شاید بتواند واپسین روزهای تابستان شما را لذت بخش بنماید.اگر اندکی در اسکرین شات های بازی دقیق شده باشید قطعا پی به شباهت های ظاهری دو عنوان Lost Planet 3 وDead Space 3 می برید.این اولین چالشیست که می تواند Lost Planet 3 را تبدیل به کابوسی دیگر برای PC بازان تبدیل بنماید.درست است، یک کابوس واقعی که شاید تاکنون بعضی از گیمران به حقیقت آن پی برده باشند.بیایید تا کمی حرفه ای تر بحث کنیم، آیا می توان تنها با چند اسکرین شات پی به تقلیدی بودن یک عنوان برد؟
یقینا جواب منفیست.شکی نخواهد بود که تاکنون نقدهای گوناگونی را چه به زبان انگلیسی و چه فارسی پیرامون این عنوان مطالعه کرده اید.نقدی که پیش روی شماست با تمامی نقدهایی که تاکنون خوانده اید تفاوت های بسیار زیادی خواهد داشت.نحوه ی نگارش نقد یک موضوع  سلیقه ای است، پس شکی نخواهد بود که محتویات هر نقد با نقد دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.این نقد نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.اگر علاقه مند به تهیه ی این عنوان هستید یقینا این نقد به شما کمک بسیار بزرگی خواهد کرد.
[/font]

[تصویر:  Lost_Planet_3.png]

ساخت و توسعه : Spark Unlimited

ناشر : Capcom

موتور ساخت : Unreal Engine 3

پلتفرم ها : XBOX 360، PS3، PC

سال انتشار : 2013 میلادی


ژانر : اول شخص/شوتر/بقا

حالت : تک نفره/چند نفره


سبک سوم شخص همواره طرفداران خاص خودش را داشته است. شکی نخواهد بود که سبک سوم شخص مورد پسند همگان نیست، زاویه ی دید این سبک توانایی های خاصی را به گیمر می دهد و در عین حال از میزان اکشن بودن صحنه بشدت می کاهد.در حقیقت دید اول شخص به دلیل نزدیک بودن به دید واقعی یک انسان بیش تر مملوس و قابل درک بنظر می رسد.عنوان Lost Planet 3 به علت طرحی شدن بر مبنای سبک سوم شخص از اوایل رونمایی اش برای بسیاری از گیمران که میانه ی خوبی با این سبک ندارند شناخته شده بود.اگر تاکنون با اسکرین شات های Lost Planet 3 مواجه شده باشید یقینا پی به جو سرد و سنگین بازی برده اید.سرما و یخبندان در بازی حرف اول را می زند، چه در طرحی مکانیسم ها چه در طرحی محیط ها و یا حتی موسیقی های بازی می توان سرما را احساس کرد؛ در حقیقت سرما و یخزدگی هسته و مرکز بازی را شکل می دهد و دیگر ویژگی ها پیرامون همین مرکز طرحی شده اند.اگر سرما و دمای زیر صفر را از Lost Planet 3 بگیریم شاید به عنوانی بسیار شبیه به Max Effect 3 برسیم که در حقیقت می توان 50-60 درصد از مکانیسم ها نبرد این عنوان را با عنوانی همچون Max Effect 3 یکسان گرفت.داستان نسخه ی سوم از سری Lost Planet آنچنان پرت و جدا از سایر نسخه ها به نظر نمی رسد.بازی به زمان پیش از شروع داستان نسخه ی اول این سری مربوط می شود که همانند همان نسخه دقیقا در سیاره ای با نام E.D.N III شکل می گیرد که باز هم همانند نسخه ی آغازین این سری شامل محیطی یخبندان می شود که به گونه ای می توان آن را دوران عصر یخبندان این سیاره توصیف کرد.در این سیاره افرادی ملقب به "مهاجرین" سکونت می کنند که در ابتدای بازی بنظر می سرد که فقط سیستم و ساختاری با نام "NEVEC" را شامل می شوند.در اوایل بازی NEVEC یک سیستم حکومتی انسان دوستانه و در جهت پیشرفت نسل بشری محسوب می شود، موضوعی که دقیقا عکس نسخه ای اول این بازی بنظر می رسد.در نسخه ی اغازین این سری NEVEC نام سازمانی بود که در صدر دشمنان ما فعالیت می کرد.در بازی شما کنترل "جیم پیتون" که یک "مهاجر" محسوب می شود را در دست خواهید گرفت.جیم از زمین به E.D.N III برای کمک به سازمان NEVEC مهاجرت کرده است.کار اصلی او در این سیاره کمک به حفر زمین و انتقال مواد معدنی مربوطه به سیاره ی زمین است.جیم ازدواج کرده است و صاحب یک فرزند پسر شده است.در یکی از گفت و گو های بازی جیم به این مسئله اشاره می کند که به NEVEC برای سه چیز پیوسته است: همسرش،پسرش و ""Rig (نام یکی از تجهیزات کاری جیم که به بررسی آن خواهیم پرداخت)
[تصویر:  HUB_Lost_planet_3.jpg]
بنظر می رسد که جیم از دوری همسرش آنچنان رازی نیست.این مسئله در پیام های صوتی و تصویری ای که جیم برای همسرش می فرستد به خوبی حس می شود.در آغاز بازی شاهد یک سری صحنه ها خواهیم بود که در حقیقت مربوط به دوران پیری و لحظاتی قبل از مرگ جیم می شوند.دختری که جیم را "پدر بزرگ" خطاب می کند و او را پس از صدای یک انفجار از زیر آوار سنگ ها خارج می کند "دیانا" نام دارد.در حقیقت گیمر در بازی داستان را مطابق با گفته های جیم 82 ساله که آخرین لحظات عمرش را سپری می کند طی می کند.در ابتدای بازی جیم از اشتباهات و اینکه چه خطاهایی را در دوران جوانی اش مرتکب شده است برای دیانا می گوید.در همین شرایط بازی به زمان گذشته باز می گرد، یعنی زمانی که جیم دقیقا 32 سال سن داشت.گیم پلی Lost Planet 3 با سقوط ناگهانی و هولناک یک سفینه استارت می خورد.در این سفینه ی کوچک جیم تنها نیست و همراه با یک دانشمند وارد جو آشفته ی E.D.N III می شود.پس از مدتی جیم بالاخره وارد مرکز فرماندهی NEVEC می شود.فرمانده ی جیم و سایر همراهان او در این ماموریت مردی با نام "برد داک" می باشد که جیم را بعلت سابقه ی درخشانش برای این ماموریت استخدام کرده است.جیم به جای ماموری با نام "دیاز" استخدام شده است که به نظر میرسد ناگهان ناپدید شده و هیچ گونه اثری از او باقی نمانده است.پس گذشت مدت زمانی از آغاز بازی جیم به شرایط کاری اش عادت می کند و در حقیقت با شرایط سیاره انس می گیرد.به مرور زمان این روند کسل کننده برای جیم خسته کننده تر از هر بار می شود.اما شرایط برای جیم ثابت باقی نمی مانند و به مرور زمان پی به حقایقی پیرامون سازمان NEVEC می برد که بار دیگر روند ثابت زندگی او را دگرگون می کنند و در حقیقت جیم از حقایق تلخ سازمان NEVEC پرده برداری می کند.در یکی از مراحل با مخفف واژه ی NEVEC آشنا خواهیم شد که "Neo-Venus Construction Company" می باشد.در همین حین جیم متوجه حضور انسان های دیگری پیرامون خودش می شود.دکتر "رومان" محقق و دانشمندی که در روند بازی رفتارهای مرموزی را از خودش نشان می دهد به این حقیقت اشاره می کند و مسئله را جدی تر از پیش جلوه می دهد.جیم بارها سعی می کند تا موضوع را به مافوقش برد داک گزارش دهد اما اوهر بار حاشا می کند و می گوید که از کار زیاد خسته شده است و وجود انسان های دیگر در سیاره فقط یک خیال و توهم است.در اغلب صحنه هایی که جیم وجود یک انسان بیگانه را احساس می کند با موجودات عظیم الجثه ی سرگردان در سیاره روبه رو می شود.موجودات بیگانه ی سیاره ی E.D.N III "آکرید" نام دارند.در اوایل بازی با گروهی از آکریدها روبه رو می شویم که "شکارچیان" نام دارند و دقیقا همانند گرگ های مناطق سردسیر کره ی زمین گله ای حمله می کنند.

سایر کاراکترهای Lost Planet 3 :
[تصویر:  116px-Gale_Holden_LP3.png]
"گیل" : پسر جوانی که ساخت و ارتقا Rig را بر عهده دارد.گیل معمولا سریع و ناشمارا صحبت می کند، حتی نوشته های زیر نویس بازی قدرت پشتیبانی سرعت تکلم گیل را نخواهند داشت و اغلب از او عقب می مانند.
[تصویر:  Lost-Planet-3-BestBuy-Pre-Order-Bonus-As...iler_1.jpg]
"بردی" : مرد میانسالی که خرید و ارتقای اسلحه ها را بر عهده دارد.معمولا بردی هنگام خرید یک سلاح توضیحاتی را پیرامون آن می دهد و گفت و گوهای مختصری را با جیم خواهد داشت.
[تصویر:  180px-Mira_Render.png]
"میرا": دختر جوانی که ظاهرا در مراحل آغازین بازی شما را تعقیب می کند.او عضوی از سازمان NEVEC نیست و دوبار جان جیم را نجات می دهد.میرا جانشین مناسبی برای همسر جیم بنظر می رسد.
[تصویر:  180px-Renard_LaRoche.png]
"لاروچ" : لاروچ یکی از نیروهای کارکشته ی NEVEC محسوب می شود که پس از مرگ جیم نیز زنده خواهند ماند.
[تصویر:  LP3_2.jpg]
در مواقعی که یک موجود بیگانه بر روی بدنتان می پرد و می خواهد شما را از بین ببرد بازی به شما دستور پشت هم فشاردادن یک دکمه را می دهد.معمولا باید این کار را با سرعت زیاد انجام بدهید.پس از اتمام مرحله ی فشار یک دکمه نوبت به هدف گیری بر روی بدن آکرید می شود که باید به او ضربه بزنید.

مکانیسم های مختلفی که در نبردهای Lost Planet 3 به کار گرفته می شوند آنچنان پیچیده و جدید بنظر نمی رسند.تکنیک پناه گرفتن در پشت موانع همواره قابل بهره برداری نخواهد بود.این تکنیک فقط زمانی استفاده می شود که گیمر با آرکیدهای تیرانداز و با قابلیت پرتاب بمب روبه رو شود.هنگامی که جیم در پشت یک مانع پناه می گیرد با فشردن کلید راست موس بدون بیرون آمدن از پشت جان پناه به سمت آرکیدها شلیک خواهد کرد.سلاح های قابل حمل برای جیم شامل دو اسلحه ی سنگین و یک کلت کمری می شوند.میزان تیر کلت کمری جیم نامحدود است اما میزان تیر سایر اسلحه ها محدود خواهد بود.گیمر برای تهیه تیر و مهمات باید از صندوق ها و بسته های تیری که در جای جای بازی قرار دارند استفاده کند.تنوع سلاح های سنگین جیم اندک است.مجموع سلاح های موجود در بازی به سختی به 10 عدد می رسد.علی رغم تنوع کم و کارایی ضعیف سلاح های سنگین طرحی فوق العاده ای دارند.نحوه ی خشاب گذاری سلاح های موجود در بازی مخصوصا در سلاح های تک تیرانداز فوق العاده و بی نقص بنظر می رسد.جزئیاتی که در طرحی سلاح های موجود در بازی مشاهده می شود تحسین برانگیز می باشد.تمامی سلاح های موجود در بازی قابلیت ارتقا و آپگرید شدن را دارند، اغلب آپگریدها شامل افزایش قدرت سلاح های موجود در بازی می شود و شاهد تاثیر معدودی در ظاهر سلاح های ارتقا داده شده هستیم.نارنجک ها نیز نقش موثری در نبردهای زیر زمینی و درون غاری بازی دارند.جیم از قلابی برای بالارفتن از موانع و صخره ها استفاده می کند.این قلاب چه در صعود ها و چه در پایین آمدن از ارتفاعات جیم را یاری خواهد کرد.بر روی دست سمت چپ جیم وسیله ای وجود دارد که از طریق آن با فرمانده اش ارتباط برقرار می کند.این وسیله فقط قبلیت انتقال صوت را دارد و قابلیت انتقال هیچ گونه تصویری را ندارد.این وسیله همچنین برای تعمیر و ترمیم وسایل الکتریکی و وسایل موجود در بازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.بد نیست که بدانید جیم هنگام ترمیم یک وسیله از نیروی مکانیکی بهره نمی گیرد و اغلب کارش را از فاصله ی 30 سانتی به انجام می رساند.این ترمیم زمان بندی خاصی دارد و بعضی مواقع بسیار آهسته و آزار دهنده عمل می کند.محیط بازی 90 درصد مواقع شامل لایه های ضخیم برف و یخ می شود.راه رفتن بر روی لایه ها و توده های عمیق برف آن هم در عنوانی همچون Lost Planet 3 یقینا باید همراه با عکس العمل های مخصوص به خودش باشد.رد جیم بر روی برف ها مطابق و متناسب با کفش هایش بنظر نمی رسد و اغلب مواقع بسیار بزرگ تر از سطح کفش های او می باشد که به هیچ عنوان طبیعی بنظر نمی رسد.برای جیم ظرفیت تنفسی خاصی تعریف نشده است و هنگام دویدن در سرعت های بالا حتی کوچکترین تغییری در سرعت او و حالات جسمانیش ایجاد نمی شود.عکس العمل جیم نسبت به کسانی که با او سخن می گویند و نحوه ی عملکرد او در گفت و گوها بشدت غیر طبیعی و مصنوعیست.بعنوان مثال هنگامی که جیم در حال گفت و گو با دکتر رونان است دست هایش را به هم گره می زند و به آسمان نگاه می کند! این وضعیت همواره در گفت و گوهای جیم در حالت "In Game" حفظ می شود.نحوه ی نگاه کردن جیم در گفت و گو ها و خشک و بی روح عمل کردن او این کاراکتر را به یک کاراکتر خشک و بی روح تبدیل می کند.در حقیقت نحوه ی عملکرد و واکنش جیم نسبت به حوادث و رویدادهای پیرامونش بشدت سرد و بی روح است به گونه ای که برقراری ارتباط بین جیم و گیمر به امری غیرممکن و محال مبدل می شود.طرحی چهره و قسمت های مختلف بدن و پوشش جیم زیبا و ایده دار بنظر می رسد.مردی 32 ساله با موهای نارنجی رنگ که صورت کشیده  و روحیه ای نرم و لطیف دارد و هیچ گاه بلند و خشن سخن نمی گوید و ... ، همه ویژگی های خاصی هستند که جیم را همانند محیط خاص بازی خاص و بی مانند جلوه می دهند.میزان سلامتی جیم وابسته به هیچ گونه دارو یا ماده ی خاصی نیست و در حقیقت میزان سلامتی جیم همانند عناوین سبک شوتر اول شخص بی نهایت است.در صورت برخورد ضربات متعدد به جیم به مرور زمان صفحه ی نمایشگر شما سرخ رنگ خواهد شد و اگر برای پناه گرفتن و یا فرار از دید دشمنان هیچ گونه تلاشی نکنید جیم خواهد مرد؛ پس از مرگ جیم صفحه ی نمایشگر به سرعت یخ می زند.
[تصویر:  ss14_zoom-1.jpeg]
ذخیره ی پیشرفت های گیمر در بازی فقط و فقط بوسیله ی " "Check Point ها و سیوهای اتوماتیک صورت می گیرد و گیمر هیچ گونه نقشی در این قسمت نخواهد داشت.دشمنان موجود در بازی همانگونه که پیش تر ذکر شد آکرید نام دارند.آکرید ها در اندازه ها و جسه های متفاوت طرحی شده اند.آکرید های کوچک تر معمولا بوسیله ی چند شلیک از پا در می آیند اما ارکیدهای ذره ای و بزرگ تر بر اثر شلیک به نقاط حساسشان از پار در می آیند.بدن آرکیدهای بزرگ و ذره ای ضد گلوله است اما گیمر می تواند با شلیک به نقاط قرمز (سرخ/نارنجی) موجود بر روی بدنشان آن ها را شکست دهد.تنوع آرکیدها به نسبت بالاست.در طرحی ظاهر آرکیدها از الگوهایی همچون عقرب ، عنکبوت و گیاه استفاده شده است. عملکرد و میزان هوش مصنوعی تمامی آرکیدها فوق العاده بنظر می رسد.طرحی دست و پاهای آرکیدهای عظیم الجسه ی بازی معمولا ضعیف و مشابه است.نبردهای آرکیدهای عظیم الجسه نیز شامل یک روند و چرخه ی ثابت می شود که معمولا قابل پیش بینی هست و جذابیت نبردها را بشدت کاهش می دهد.پرش نیز به یکی از مکانیسم های مهم بازی تبدیل شده است که برای جای خالی و گذر دادن حملات ناگهانی آکریدها مورد استفاده قرار می گیرد.طرحی پرش ها نیز معمولا زیبا و متناسب با وضعیت آکرید مورد نظر و سرعت حمله ی آن می باشد،اما گاهی اوقات صحنه ی پرش جیم تاثیر غیر مستقیمی را بر روی سرعت آکریدها می گذارد.محل قرار گیری نقاط سرخ و ضعف آکریدهای بزرگ معمولا بر روی بازوها،زیر شکم،پشت بدن و یا بر روی سر آنهاست.سیستم خرید و فروش بازی برپایه ی اعتباری ساخته شده است که می توان آن را از طریق به پایان رساندن یک ماموریت یا کشتن یک آکرید جمع آوری کرد.آکریدها دو نوع سیستم مرگ دارند: سیستم مرگ مخصوص آکریدهای کوچک و سیستم مرگ مخصوص آکریدهای ذره ای و عظیم الجثه. اعتبارها به شکل مایع زرد رنگی که بخار تولید می کند طرحی شده اند. پس از مرگ آکریدهای کوچک بدن آن ها متلاشی می شود و گیمر به راحتی می تواند اعتبارهای حاصل از مرگ آن ها را جمع آوری کند، اما پس از مرگ یک آکرید ذره ای بدن آن به سرعت منجمد می شود و گیمر مجبور است تا برای جمع آوری اعتبار لاشه ی آن ها را از بین ببرد.
[تصویر:  Lost.Planet.3.Mech_.570x341.jpg]
Rig"" نام ساخت های عظیم الجسه ای است که جیم با سوار شدن بر آنها می تواند قابلیت ها و مصونیت های مختلفی را پیدا کند.شاید اساس کار Rig ها را بتوان در نبرد با آکریدهای عظیم الجسه ای که قدرت فراوان و جسه ی بسیار بزرگی دارند، دانست.برخلاف جسه ی بسیار بزرگی که Rig ها دارند بسیار آسیب پذیر و ضعیف هستند.میزان سلامتی یک Rig با نوار رنگی ای که در میان شیشه ی مقابل آن قرار دارد نشان داده می شود.تغییر رنگ این نوار از سبز به قرمز می باشد و هنگامی که این نوار قرمز رنگ شود به این معنی خواهد بود که Rig شما در وضعیت بهرانی ای قرار دارد.در صورت تمام شدن ظرفیت سلامتی Rig ،جیم به خارج از Rig پرتاپ خواهد شد.بد نیست که بدانید Rig شما هیچ گاه برای همیشه نابود نمی شود بلکه با هر بار تمام شدن ظرفیت سلامتی Rig بعد از مدتی خودش را ترمیم می کند و آماده ی بهره برداری خواهد بود.برای سوار شدن بر یک Rig، گیمر باید یکی از دو قلابی که در دو طرف Rig قرار دارند را بکشد. Rigها دارای سیستم پخش موسیقی نیز می باشند.سازندگان بازی از پیش تعدادی موزیک ملایم را در لیست موسیقی های قابل پخش قرار داده اند که گیمر می تواند به دلخواه خود سیستم را متوقف و یا خاموش کند.بد نیست که بدانید سازندگان این اجازه را به گیمران داده اند تا بتوانند موسیقی ها و آهنگ های موجود بر روی سیستم شخصی خودشان را نیز امتحان کنند که این کار با فشردن چند دکمه ی ساده میسر می شود.
[تصویر:  lost-planet-3-new-screen-8.jpg]
محیط های بازی اغلب بسیار وسیع و پهناور و بیش تر شبیه به بازی های جهان آزاد طرحی شده اند اما دسترسی به تمامی نقاط آن ها ممکن نخواهد بود.در طرحی محیط ها سعی سازندگان بر این بوده است تا جو بازی را بسیار متفاوت تر از آنچه که در زمین موجود است جلوه بدهند.ابرهای سفید،تندرها و نور ضعیف آفتاب شرایطی را برای گیمر فراهم می آورند که یقینا سختی و خشونت محیط را به رخ گیمر می کشانند.در بازی هر از گاهی طوفان های مهیبی رخ می دهد که گاهی ممکن سبب یخ زدی Rig و یا شکستن شیشه های آن شود.طوفان ها اغلب همراه با پرتاب و حمل ذرات بزرگ سنگ و یخ هستند که می توانند بسیار مخرب عمل کنند.برای آکریدهای عظیم الجثه مکان مشخصی تعریف نشده ولی برای آکریدهای کوچکی همچون "Enbee" مکان های خاصی همچون غارهای طولانی و عمیق بازی مشخص شده است.غارها مملو از مواد لزج و چسبناک و از حفره هایشان معمولا مواد تار مانندی که بیش تر حالت زندگی حشرات را ایجاد می کنند، آویزان هستند.
[تصویر:  180px-Tarkaa.png]
"Tarkaa" کوچک ترین آرکید موجود در بازیست که اغلب در مناطق خفه و بسته همچون ایستگاه های تحقیقاتی زندگی می کند. Tarkaaها سرعت فوق العاده زیادی دارند و به همین دلیل مقابله با آن ها ممکن است سخت و آزار دهنده بنظر برسد. Tarkaa ها معمولا درون تخم های ژله ای و قرمز رنگی جاسازی شده اند که در صورت نزدیک شدن جیم به آن ها به سرعت خارج می شوند و به او حمله می کنند.بعضی از تخم های موجود در غارهای بازی خاصیتی شبیه به مین های هوشمند واقعی را دارند که در اثر نزدیک شدن جیم به آن ها به سرعت و به صورت گروهی منفجر می شوند.
[تصویر:  180px-Goonroe.png]
"Goonroe" نام موجود ترسناکیست که در بازی با نام شکارچی شناخته می شود. Goonroeها معمولا به صورت گله ای به شما حمله می کنند و سرعت و قدرتشان فوق العاده بنظر می رسد اما جسه ی کوچک تری نسبت به آکریدهای عظیم الجثه دارند. Goonroe ها ظاهرا بهترین و زیباترین طرحی ممکن را در میان آکریدهای موجود در بازی Lost Planet 3 دارند.
[تصویر:  330px-Hiveen.png]
"Hiveen" عظیم ترین آکریدیست که در بازی با آن مواجه خواهید شد.از پا در آوردن Hiveen در سه مرحله ی مختلف که ابتدا در دو مرحله به صورت پیاده و سپس در یک مرحله بوسیله ی Rig با او مبارزه خواهید کرد.حتی پس شکست دادن Hiveen،او با ضربه ای محکم Rig شما را به قعر دره ای پرتاب خواهد کرد.
[تصویر:  Lp31.jpg]
در بعضی از سکانس های بازی جیم باید از لبه ی یک پرتگاه یا از روی یک میله حرکت کند،این قبیل حرکت ها هیچ گاه برای شما چالش برانگیز نخواهند بود و معمولا بهع یک شیوه ی ثابت و به راحتی قابل اجرا خواهند بود.جیم همچنین می تواند از زیر موانع و از میان حفره های باریک عبور کند.عبور از محیط های مختلف بازی همواره همراه با موسیقی خاص و کشیده ای خواهد بود که بیش تر شبیه به صدای زوزه ی باد و برف و بوران می باشد.موسیقی های بازی متنوع و اغلب برای ترساندن و حیرت زده کردن شما طرحی شده اند اما عملکرد ضعیفی را از خود نشان می دهند.در بازی توجه خاصی به انعکاس اصوات شده است و همانگونه که پیش ر ذکر شد محیط های بازی اغلب وسیع و یخ زده طرحی شده اند، پس انعکاس صدا نیز باید یکی از ویژگی های جدا ناپذیر از محیط بازی باشد.یکی از عیب های اساس نبردهای بازی تعداد فراوان دشمنان شما در هر نبرد است.در هر نبرد شما با کلاس های مختلفی از آکریدها روبه رو خواهد شد که شامل دو حالت حمله ی مکانیکی و غیر مکانیکی می شود.بعضی از آکریدها از فاصله ی چند متری به سمت شما تیرپرتاب خواهند کرد و بعضی ها رو در رو با شما مبارزه می کنند.در بازی مناطق مختلفی برای تغییر سلاح های سنگین طرحی شده است که می توان به پای Rig اشاره کرد.بد نیست که بدانیدخرید و آپگرید دادن یک سلاح بسیار متفاوت تر از تغییر آن سلاح  می باشد.در طرحی محیط ها توجه خاصی به پردازش دو نور سفید و آبی شده است که در حقیقت هر دو در ذات یخ ها و برف های محیط قرار دارند.محیط های بازی شامل پس زمینه های آبی و جزئیات طرحی شده با رنگ سفید درخشان می شوند Unreal engine 3نام موتور ساخت بازی Lost Planet 3 است که به خوبی توانسته از عهده ی ساخت قسمت های مختلف آن بر بیاید.یکی از ویژگی های جالب محیط های Lost Planet 3 نحوه ی انعکاس نور از آن هاست، انعکاس نور از سطح اجسام آهنی بسیار بیش تر از انعکاس از سطح اجسام غیر آهن و تیره خواهد بود.در حقیقت میزان درخشش یک وسیله جنس آن وسیله را برای شما مشخص خواهد کرد.نور پردازی نیز یکی از ویژگی های بارز و فوق العاده ایست که در عنوان Lost Planet 3 به آن توجه خاصی شده است و در حقیقت نورپردازی این عنوان را می توان بی نقص و عالی در نظر گرفت.پردازش نور ضعیف موجود در بازی و پخش شدن آن از پشت برف و بوران و سایر اجسام موجود در بازی روح و جذابیت بی نظیری را به محیط بازی می دهد.
[تصویر:  Jever.jpg]
Bill Watterson هنرپیشه ی شخصیت جیم پیتون

در پایان با توجه به تمامی پارامترها و ویژگی های ممکن می توان Lost Planet 3 را به عنوان یک بازی سطح خوب در نظر گرفت.هر چند ضعف ها و مشکلات فراوانی در روند بازی دیده می شود اما بد نیست که کمی عادلانه تر قضاوت کنیم و سعی نکنیم که فقط بدی های این عنوان را در نظر بگیریم.در حقیقت Lost Planet 3 برخلاف بسیاری از ضعف هایش شامل ابتکارها و خلاقیت های متعددی می شود که می تواند الگو و سرمشقی برای پیشرفت سایر عناوین قرار بگیرد.تجربه ی Lost Planet 3 یقینا برای کسانی که نتها از پلتفرم PC بهره می گیرند فوق العاده خواهد بود، پس اگر PC تنها پلتفرم شماست تجربه ی Lost Planet 3 را از دست ندهید.
 
نقاط  قوت:

+ تنوع فوق العاده ی محیط ها و آکریدها که جذابیت نبردهای بازی را افزایش می دهد.
+ طرحی زیبا و چشم نواز محیط ها و همچنین سلاح های موجود در بازی
+ نورپردازی فوق العاده
+ داستان طولانی و تا حدودی درگیر کننده
+ استفاده از Rig ها بعنوان یک خانه و مسکن موقت برای جیم


نقاط ضعف:

- تنوع معدود مکانیسم های نبرد بازی
- طرحی و فیزیک ضعیف آکریدهای عظیم الجثه
- مراحل  ثابت و بدون چالش بازی
- سرعت و حمله بشدت سریع و کوباننده ی آکریدها
- کیفیت پایین صداهای محیط

 
امتیازات بازی :
داستان : 9 از 10
گیم پلی : 7 از 10
صداگذاری و موسیقی : 7.5 از 10
گرافیک : 8 از 10

امتیاز کل : 7.5 از 10


 
پاسخ
#2
استاد هادی بازم ترکوندی با اینکه به شدت از باززی بدم میاد چون از کپکام انتظار چنین بازی رو نداشتم ولی نقدن فوق العاده زیبا بود فقط یکم نمره ی گرافیک رو زیاد ندادی؟ [img]images/smi/s0 (60).gif[/img]
[تصویر:  sgxkn2e1hxo6xwa6yjbm.jpg]
پاسخ
#3
(09-16-2013, 09:21 AM)'snake' نوشته است: استاد هادی بازم ترکوندی با اینکه به شدت از باززی بدم میاد چون از کپکام انتظار چنین بازی رو نداشتم ولی نقدن فوق العاده زیبا بود فقط یکم نمره ی گرافیک رو زیاد ندادی؟ [img]images/smi/s0 (60).gif[/img]
نمره ی گرافیک که واقعا زیاده ولی چون با کیفیت بالا امتحانش کردم بیش تر تحت تاثیر گرافیکش قرار گرفتم.
ولی بازم 8.5 یا 9.5 برای گرافیک تاثیر زیادی روی میانگین که تقریبا همون امتیاز کل هست نمیذارن.
 
پاسخ
#4
بزارید جمله رو اینطوری شروع کنم واقعا ؟ نه واقعا ؟ 
متاسفم برای کسایی که نقد هاشون احساسی هست یعنی من نمره داستان رو باهاش سخت مخالف هستم اما اینو ول میکنم گرافیک 9.5 خجالت بکش اون همه بافت ضعیف و باگ های گرافیکی بعد این نمره . درسته که نقد ها نمر هاشون از نظر منتقد هست و باید بهش احترام گذاشت اما نمزه های شما واقعا برای این بازی الکی هست .
[تصویر:  7n1ft9nre9w5m9wf9ys1.jpg][تصویر:  heic1502a.tif]
پاسخ
#5
مرسی ولی چقدر نقدت نسبت به اون چیزی که من نوشتم فرق داره مخصوصا نکات مثبت و منفی!!!!
پاسخ
#6
(09-16-2013, 09:29 AM)'p.s' نوشته است: بزارید جمله رو اینطوری شروع کنم واقعا ؟ نه واقعا ؟ 
متاسفم برای کسایی که نقد هاشون احساسی هست یعنی من نمره داستان رو باهاش سخت مخالف هستم اما اینو ول میکنم گرافیک 9.5 خجالت بکش اون همه بافت ضعیف و باگ های گرافیکی بعد این نمره . درسته که نقد ها نمر هاشون از نظر منتقد هست و باید بهش احترام گذاشت اما نمزه های شما واقعا برای این بازی الکی هست .
همیشه گفتم بازم میگم،من هیچوقت به نقدام نمره ریز به ریز نمیدم،اگه به دستور سردبیر سایت نبود الان نمره های ریز به ریز به بازی نمی دادم.دوست عزیز نمی دونم چی بگم ولی انگار گیمران ایرانی با هر جور نمره ای مشکل دارن.یه نگاه به نقد آقا ی مانی میرجوادی بندازید، بنده خدا رو بخاطر کم دادن نمرات و کوبوندن بازی دیوانه کردید،نمره ی گرافیک و امتیاز کل ویرایش شد ولی دوست عزیز فقط نظر شما که نیست،یکی از بازی خوشش اوومده نمره کم بدی میگه نمره کم دادی،یکی از بازی بدش اوومده نمره بهش زیاد بدی یقتو میگیره میگه چرا احساسی رفتار کردی!
 
پاسخ
#7
نقدت عالی بود اما با این جمله کاملا مخالفم [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[font=times new roman]تمامی عناوینی که تاکنون برای پلتفرم PC در تابستان سال 92 به انتشار رسیده اند به هیچ وجه بازخورد مناسبی در میان جامعه ی گیمران از خود نشان نداده اند.وضع نامناسبی که با انتشار عنوان شکست خورده ی DARK استارت خورد و با Lost Planet 3 خاتمه یافت[/font] .
پس این چیه Total War: Rome II [img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
نکته دیگه هم اینکه که بخش بندی نکردی. من همون اول دلم میخواست بدونم صدا گزاری و موسیقی این بازی چطوریه اما نتونستم پیداش کنم ( هر چند در مورد این قسمت اصلا توضیحی ندادی [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]) [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پیدا کردن یک آهنگساز و صداگزاران بازی در منوی سازندگان به آسانی قابل رویته [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
عالی بود موفق باشید به امید پیشرفت روز افزون شما [img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]

[تصویر:  76561198078353517.png]

پاسخ
#8
البته بنده نقد اقای مانی میر جوادی رو سخت قبول دارم و ازش به خاطر همچین نقد خوبی هم تشکر کردم و از شما هم تشکر میکنم نمیخواستم ناراحت بشی اما اگر یکم توجه کنی میبینی که همه دارن میگن این بازی حتی 5 هم حقش نبوده (در سایت های خارجی ) من به اینم کاری ندارم اما دیگه گرافیک چیزی نیست که نظر شخصی باشه یا داستان بازی این دو برای همه یکی هست اما گیم پلی شاید یکی مثل من لذت نبره یکی مثل شما ببره .به هر حال باید قبول کرد که این نسخه از بازی خیلی خوب کار نشده بود اما نسخه اول بازی رو بنده میپرستم بخاطر اینکه یکی از برترین بازی هایی بوده که بازی کردم.
[تصویر:  7n1ft9nre9w5m9wf9ys1.jpg][تصویر:  heic1502a.tif]
پاسخ
#9
(09-16-2013, 10:01 AM)'Farhan' نوشته است: نقدت عالی بود اما با این جمله کاملا مخالفم [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[font=times new roman]تمامی عناوینی که تاکنون برای پلتفرم PC در تابستان سال 92 به انتشار رسیده اند به هیچ وجه بازخورد مناسبی در میان جامعه ی گیمران از خود نشان نداده اند.وضع نامناسبی که با انتشار عنوان شکست خورده ی DARK استارت خورد و با Lost Planet 3 خاتمه یافت[/font] .
پس این چیه Total War: Rome II [img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
نکته دیگه هم اینکه که بخش بندی نکردی. من همون اول دلم میخواست بدونم صدا گزاری و موسیقی این بازی چطوریه اما نتونستم پیداش کنم ( هر چند در مورد این قسمت اصلا توضیحی ندادی [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]) [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پیدا کردن یک آهنگساز و صداگزاران بازی در منوی سازندگان به آسانی قابل رویته [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
عالی بود موفق باشید به امید پیشرفت روز افزون شما [img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
سازندگان بازی از پیش تعدادی موزیک ملایم را در لیست موسیقی های قابل پخش قرار داده اند که گیمر می تواند به دلخواه خود سیستم را متوقف و یا خاموش کند.بد نیست که بدانید سازندگان این اجازه را به گیمران داده اند تا بتوانند موسیقی ها و آهنگ های موجود بر روی سیستم شخصی خودشان را نیز امتحان کنند که این کار با فشردن چند دکمه ی ساده میسر می شود.
عبور از محیط های مختلف بازی همواره همراه با موسیقی خاص و کشیده ای خواهد بود که بیش تر شبیه به صدای زوزه ی باد و برف و بوران می باشد.موسیقی های بازی متنوع و اغلب برای ترساندن و حیرت زده کردن شما طرحی شده اند اما عملکرد ضعیفی را از خود نشان می دهند.در بازی توجه خاصی به انعکاس اصوات شده است و همانگونه که پیش ر ذکر شد محیط های بازی اغلب وسیع و یخ زده طرحی شده اند، پس انعکاس صدا نیز باید یکی از ویژگی های جدا ناپذیر از محیط بازی باشد

اگه درباره ی صداگذاری و موسیقی بازی بحثی نکردم پس اینا رو درباره ی داستان نوشتم
[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]

صداگذاری رو موسیقی یه بخش ناچیز هست و معمولا تویه ی نقد ازش حرفی به میان نمیارن،نقد آقای مانی میرجوادی هم درباره ی صداگذاری بحثی نداره[img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
کلا نقد آقای مانی میرجوادی سوژه ای شده تا من بقیه رو توجیه کنم،برای اینکارم دلیلم دارم،ایشون سابقشون عالی و خیلی بیش تر از من هست[img]images/smi/s0 (29).gif[/img]
اون Total War: Rome II هم که فرصتی دیگه نمونده تا بخوای تویه ی تابستان بازیش کنی[img]images/smi/s0 (45).gif[/img]
 
پاسخ
#10
(09-16-2013, 10:28 AM)'Ronan' نوشته است:
(09-16-2013, 10:01 AM)'Farhan' نوشته است: نقدت عالی بود اما با این جمله کاملا مخالفم [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[font=times new roman]تمامی عناوینی که تاکنون برای پلتفرم PC در تابستان سال 92 به انتشار رسیده اند به هیچ وجه بازخورد مناسبی در میان جامعه ی گیمران از خود نشان نداده اند.وضع نامناسبی که با انتشار عنوان شکست خورده ی DARK استارت خورد و با Lost Planet 3 خاتمه یافت[/font] .
پس این چیه Total War: Rome II [img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
نکته دیگه هم اینکه که بخش بندی نکردی. من همون اول دلم میخواست بدونم صدا گزاری و موسیقی این بازی چطوریه اما نتونستم پیداش کنم ( هر چند در مورد این قسمت اصلا توضیحی ندادی [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]) [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
پیدا کردن یک آهنگساز و صداگزاران بازی در منوی سازندگان به آسانی قابل رویته [img]images/smi/s0 (24).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
عالی بود موفق باشید به امید پیشرفت روز افزون شما [img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
سازندگان بازی از پیش تعدادی موزیک ملایم را در لیست موسیقی های قابل پخش قرار داده اند که گیمر می تواند به دلخواه خود سیستم را متوقف و یا خاموش کند.بد نیست که بدانید سازندگان این اجازه را به گیمران داده اند تا بتوانند موسیقی ها و آهنگ های موجود بر روی سیستم شخصی خودشان را نیز امتحان کنند که این کار با فشردن چند دکمه ی ساده میسر می شود.
عبور از محیط های مختلف بازی همواره همراه با موسیقی خاص و کشیده ای خواهد بود که بیش تر شبیه به صدای زوزه ی باد و برف و بوران می باشد.موسیقی های بازی متنوع و اغلب برای ترساندن و حیرت زده کردن شما طرحی شده اند اما عملکرد ضعیفی را از خود نشان می دهند.در بازی توجه خاصی به انعکاس اصوات شده است و همانگونه که پیش ر ذکر شد محیط های بازی اغلب وسیع و یخ زده طرحی شده اند، پس انعکاس صدا نیز باید یکی از ویژگی های جدا ناپذیر از محیط بازی باشد

اگه درباره ی صداگذاری و موسیقی بازی بحثی نکردم پس اینا رو درباره ی داستان نوشتم[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]

صداگذاری رو موسیقی یه بخش ناچیز هست و معمولا تویه ی نقد ازش حرفی به میان نمیارن،نقد آقای مانی میرجوادی هم درباره ی صداگذاری بحثی نداره[img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
کلا نقد آقای مانی میرجوادی سوژه ای شده تا من بقیه رو توجیه کنم،برای اینکارم دلیلم دارم،ایشون سابقشون عالی و خیلی بیش تر از من هست[img]images/smi/s0 (29).gif[/img]
اون Total War: Rome II هم که فرصتی دیگه نمونده تا بخوای تویه ی تابستان بازیش کنی[img]images/smi/s0 (45).gif[/img]


 
این که نه شد موسیقی و نه شد صداگزاری شخصیت ها .
اومدیم یکی آقای مثل آقای میر جوادی در مورد سازنده موسیقی های بازی و صداگزاران شخصیت ها صحبت نکرد اونوقت شما نباید مقاله ایشون رو گسترش بدی !؟
تازه در هر صورت این بازی اومده و اون قسمت مقدمت غلط میشه . حالا شما فرصت برای بازی کردن نداشتی ما که با رم داریم کولاک میکنیم [img]images/smi/s0 (25).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
تازه آخر هم توضیح ندادی که بخش بندی نشده چرا ؟!

[تصویر:  76561198078353517.png]

پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,980 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,094 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,117 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,523 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,271 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان