06-30-2016, 09:34 PM
(آخرین ویرایش: 06-30-2016, 09:57 PM، توسط mohammadjavad.)
[font=Arial]به سوی مرگ[/font]
[font=Arial]«به سوی ماه» را باید تجربه کرد؛ عنوان مستقلی که با 70 مگابایت حجم، لذت و تاثیر گذاری بعضا بیشتری از یک عنوان 40 گیگابایتی دارد.[/font][font=Arial]
[/font]
[/font]
مرگ؛ یکی از معدود واژه هایی است که همه ی انسان ها با مفهوم آن آشنا هستند. در دنیای واقعی این واژه، روزانه چندین نفر را در سراسر دنیا گرفتار خود می کند؛ که البته این گرفتاری برای بعضی خوشایند و برای بعضی دیگر ناراحت کننده است.
اما تنها "مرگ حقیقی" است که در دنیای واقعی انجام می پذیرد. مرگ ساختگی- که البته توانایی هر چند کمتر از مرگ حقیقی اما تاثیرگذار روی انسانها دارد- گاهی در سریال ها، فیلم های سینمایی و تلویزیونی نیز دیده می شود؛ که البته صنعت بازی نیز از این قاعده مستثنا نیست.
«به سوی ماه» عنوانی مستقل با گرافیک پیکسل آرتیست که برای روایت قصه ی کم نظیر خود، همین مرگ را هدف قرار داده است؛ اما سوال اصلی اینجاست که چه چیزی در بازی وجود دارد که آن را از دیگر بازی هایی که برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر روی بازیکنان، مرگ ساختگی را چاشنی داستان خود کرده اند، متمایز می کند؟
طلوع ماه
دو دکتر به نامهای "اوا روزالین" و "نیل واتس" در آژانس پزشکی و روان درمانی "زیگموند" کار می کنند. این دو دکتر موفق به ساخت دستگاهی می شوند که با استقاده از آن می توانند به درون ذهن بیمارانی که مرگ آنها قطعی شده، نفوذ کرده و خاطرات آنها را مرور کنند. آنها به سراغ بیمارانی می روند که در هنگام مرگ، به آرزوی خود نرسیده اند که آنها از این بابت ناراحت بوده و این حس نارضایتیشان از زندگی برباد رفته ی خود، در هنگام مرگ به اوج خود می رسد که این امر باعث مردن بیمار همراه با دردی بسیار و قلبی پرشده از اندوه میشود. وظیفه ی دو دکتر آژانش پزشکی و روان درمانی "زیگموند" این است که علاوه بر پرسش از نزدیکان بیمار، به درون ذهن او رفته و خاطرات او رو مرور کرده تا به آرزوی برآورده نشده ی او پی ببرند. بعد از انجام این کار، دو دکتر با استفاده از دستگاهی که ساخته اند، بار دیگر وارد خاطرات بیمار شده و در تمامی مراحل زندگی (سختیها، شادیها و غمهایش)، با او همراه شده و به عقب میروند. در این بین، آنها به اتفاقاتی برمی خورند که لحظات کلیدی زندگی بیمار میباشند که باعث شدهاند که مسیر زندگی او تغییر کند. زمانی که به تمام این لحظات کلیدی دست پیدا کردند، خاطراتی را در درون ذهن بیمار می کارند که این کار باعث ایجاد فکر برآورده شدن آرزوی خویش در او می شود تا راحت و خوشنود از این جهان فانی به دنیای ابدی سفر کند؛ آرزویی که در واقع اصلا برآورده نشده است.
آنچه خواندید، پیش داستان عنوان بسیار زیبا و البته مستقل «به سوی ماه» است که توسط استدیو freebirdgames ساخته شده است.
بازی از جایی آغاز میشود که دو دکتر نامبرده، توسط خدمتکار پیرمردی ثروتمند که "جان" نام دارد استخدام شده اند. جان مدتی است که به کما رفته و مرگش نزدیک و حتمی است. نقش دو دکتر در بازی این است که مرگ او را برایش رضایت بخش کنند.دکترها وارد با استقاده از دستگاهی که موفق به ساخت آن شده اند، وارد ذهن جان شده و متوجه می شوند که آرزوی برآورده نشده ی او، سفر به کره ی ماه بوده است. نه دکترها، نه خدمتکارِ پیرمرد و نه خود جان می دانند که چرا آرزوی وی سفر به ماه بوده است. بنابراین، دو دکتر سفری را در خاطرات جان آغاز می کنند که رازهای زندگی جان و البته انگیزه ی او از آرزوی سفر به ماه را برای ما فاش میکند؛ سفری که 6 ساعت طول می کشد.
سبک بازی، ماجرایی اشاره و کلیک است که دوربین ایزومتریک و گرافیک پیکسل آرتی دو بعدی آن را همراهی می کند. [font=Arial]
سه فعالیت عمده گیم پلی بازی را تشکیل می دهند؛ اولین و اصلیترین این فعالیت ها، رفتن به درون ذهن جان در دوران سنی مختلف زندگی اش –پیری، میانسالی، جوانی، نوجوانی و کودکی- برای پیدا کردن حلقه های مرتبط کننده ی زندگی اوست.[/font]
این حلقه ها می توانند یک عکس، دیالوگ و گاهی نیز یک شیء باشند که ادامه ی روند سفر در دوره های مختلف زندگی جان را برای اوا و نیل میسر می سازند. دومین عنصر گیم پلی بازی، حل معماهای بسیار ساده ای است که بر سر راه شاهدان زندگی جان وجود دارد و در نهایت سومین عنصر گیم پلی بازی که از دو عنصر قبلی نقش کمرنگ تری در گیم پلی دارد، مبارزه با هیولاهای کم تعداد ذهن جان است که در مواردی اندک بر سر راه دو دکتر قرار می گیرند که در این قسمت بازی اندکی سبک آرکیدی به خود می گیرد. به دلیل نبودن عنصرهای بیشتر و پیچیدگی در گیم پلی بازی، میتوان عنوان «به سوی ماه» را یک "رمان گرافیکی" یا به عبارت ساده تر "رمان متحرک" نامید. حقیقت این است که گیمپلی در «به سوی ماه» تنها بهانه ای برای روایت قصه ی کم نظیر بازی است. قصه ای که با بهترین دیالوگ های ممکن مزین شده و دقت و وسواس در نوشتن آنها باعث شده است که زیاد بودن تعداد آنها، بازیکن را خسته نکند. باید بگویم که شما همانند عنوان بزرگی چون "اسکایریم" در انتخاب دیالوگ های بازی نقشی ندارید و آنها از پیش تعیین شده هستند؛ که البته مفهومی را که دیالوگ های بازی بیان می کنند، امروزه در کمتر عنوانی مشاهده خواهید کرد.
ندایِ ماه
موسیقی بازی توسط "کان جائو" که هم کارگردان استدیو سازنده ی بازی، هم طراح و هم آهنگسازِ بازی است، با استفاده از پیانو، نواخته شده است. تم موسیقی بازی بینظیر است؛ به طوری که توصیف آن در کلام، همانند توصیف زیبایی غروب خورشید ناکام است و تا خودتان به آن گوش ندهید، زیبایی آن و آرامشی که هنگام گوش دادن به موسیقی بازی در شما به وجود می آید را درک نخواهید کرد.
[font=Arial]از آنجایی که برای شخصیت های بازی صداگذار تعیین نشده، به همین علت دیالوگ های متعدد بازی تنها به صورت نوشتاری هستند؛ همین امر باعث می شود که بخش موسیقی و صداگذاری بازی را نتوان بیشتر مورد نقد و بحث قرار داد؛ البته نبودن صداپیشه برای شخصیت های بازی، هیچ لطمه ای را به بازی وارد نکرده است. به طور کلی میتوان گفت که بازی در این بخش سربلند بیرون می آید.[/font]
به درخشندگی ماه
«به سوی ماه» یکی از بهترین بازی هایی است که در مورد مرگ، ناتوانی انسان در رسیدن به آرامش و دیگر مضامین تلخ انسانی منتشر شده است. این عنوان مستقل به ما یادآوری کرد که بازیهای رایانه ای هنوز هم میتوانند درباره ی عمیق ترین مفاهیم زندگی ما باشند؛ طوری که میتوان زیبایی و عمیق بودن این بازی را به زیبایی درخشندگی ماه در شب تشبیه کرد. اکنون در میان موج عظیم بازی های پر زرق و برق، عدم تجربه ی این بازی کم لطفی است و مطمئن باشید از در صورت بازی کردن این عنوان، از تجربه ی آن پشیمان نخواهید شد.
نکته اول:این بازی مدت زمان زیادی است که منتشر شده. هدف از انتشار این نقد، صرفاً معرفی بازی به دوستان عزیزِِ گیمفایی می باشد.
نکته دوم: عدم انتشار نمره برای بخش های مختلف بازی، تصمیم شخصی نویسنده ی مطلب می باشد؛ چرا که نویسنده فکر می کند استثنائاً این بازی نیازی به ارزش گذاری در بخش های متفاوت را ندارد و تنها ارزش کلی بازی ملاک است.
نکته دوم: عدم انتشار نمره برای بخش های مختلف بازی، تصمیم شخصی نویسنده ی مطلب می باشد؛ چرا که نویسنده فکر می کند استثنائاً این بازی نیازی به ارزش گذاری در بخش های متفاوت را ندارد و تنها ارزش کلی بازی ملاک است.