نـقـطـه ای مـتـفـاوت در دنـیـا| مـقـدمـه
میان اقیانوس هند در سواحل شرقی آفریقا، نقطه ای متفاوت در دنیا وجود دارد. به جای برج ها و آسمان خراش های بلندِ شهری، درختان تنومند و انواع گل های رنگارنگ جایگزین شده اند که فضا را عطرآگین کرده اند. در این مکان، دیگر خبری از آلودگی صوتی نیست و روزنامه ای ندارند که خبر از قتل و حوادث ناگوار باشد. نه چیزی به نام "قاتل" وجود دارد و نه چیزی به نام "دزد" رواج دارد. مردم های این مکان نه سنگی به سوی حیوانات پرتاب می کنند و نه محیط زیست را آلوده می سازند. دیگر خبری از دودِ ماشین نیست تا جامه ای سیاه بر تنِ آسمان کند، در عوض ابرها رنگ صلح و آرامش را به آسمان هدیه می دهند. به ماداگاسکار خوش آمدید! به علاوه وضعیت جغرافیایی بی نظیر این جزیره، وجود گنج افسانه ایِ "هنری اِوری" شهرت زیادی را برای ماداگاسکار بنا کرده است. هنری اِوِری یک چهره تاریخی، ماجراجو، جسور و پولدار است که با ثروت هنگفت خود توانسته برادران دریک را به یک ماجراجویی جدید دعوت کند.
نام: Uncharted 4: A Thief’s End
سازنده: N_aughty Dog
ناشر:Sony Computer Entertainment
تاریخ انتشار: بهار 2016
سازنده: N_aughty Dog
ناشر:Sony Computer Entertainment
تاریخ انتشار: بهار 2016
گـرگ بـاران دیـده | داسـتـان :
داستان بازی سه سال پس از آخرین ماجراجویی «نیتن دریک» اتفاق می افتد. اکنون نیتن با تجربه تر از قبل خود به نظر می رسد. وی در نسخه های قبل ماجراجویی های زیادی در جنگل های بارانی آمازون، فلات مرتفع تبت، جزیره بورنئو، منطقه بیابانی ربع الخالی و ... کرده است که سرانجام باعث بدست آوردن تجربه ای گرانبها می شود و قهرمان داستان را به یک گرگِ باران دیده تبدیل می کند. در حال حاضر، شکارچیِ گنج بازنشسته شده است و با همسرش؛ «اِلنا فیشر» یک زندگیِ آرام و عادی را می گذراند. پس از مدتی سر و کله برادر بزرگ نیتن؛ یعنی «سَم دریک» که ظاهراً گمشده بود، پیدا می شود و از نیتن درخواست کمک می کند. رو به رو شدنِ این دو برادر باعث ایجاد یک ماجراجویی جدید برای یافتن گنجِ افسانه ای هنری اوری می شود. نیتن و سم به یک جزیره کوچک در اطراف ماداگاسکار سفر کرده ولی در بین راه به دلیل طوفان، هر دوی آن ها از قایق پرتاب شده و با جریان های اقیانوسی از هم جدا می شوند. نیتن، در یک ساحل به هوش می آید و به دلیل طوفان گرمسیری، میدانِ دید محدود شده و پیدا کردن سم غیرممکن می شود. نیتن چاره ای جزء پناه بردن به یک غار ندارد و حتی نمی داند که سم زنده است یا نه...
سَم پنج سال از نیتن بزرگتر است، ولی نیتن به دلیل تجربه هایی که از ماجراجویی های قبل به دست آورده است، استعداد بیشتری نسبت به سَم دارد. همین موضوع باعث برانگیختن حسادت در وجود سَم می شود و رقابت بین این دو برادر صحنه هایی جالبی را در بازی خلق خواهد کرد! ماجراجوییِ برادران دریک از سفر به لیبرتالیا شروع می شود و بعد از آن در مکان های مختلفی مانند مناطق برفی، شهری و ... این ماجراجوییِ بزرگ ادامه پیدا می کند. راه پیدا کردن گنج به صورت کامل برای سم و نیتن باز نیست و ماجراجویانی دیگر به نام های «ریف آدلِر» و «نادین راس» تمام تلاش خود را برای متوقف کردن این دو برادر می کنند. نادین دارای یک شرکت امنیتی در آفریقای جنوبی است و مسلماً دسترسیِ زیادی به انواع اسلحه ها و نیروهای نظامی دارد که هر لحظه می تواند مانعی را بر سر راه نیتن ایجاد کند.
نگهداری از سم، فشار روحی ناشی از دوری همسر و رقابت با نادین و ریف بر سر پیدا کردن گنج، مانند یک طوفان در زندگی نیتن هرج و مرج ایجاد کرده است. همه ی این موارد، فراخوانِ یک داستان قوی و جالب را می دهد که می تواند ساعت ها ذهن بازیکن را مشغول کند...
کـلـاس هـای آمـوزشـی بـتـمـن و لـارا کـرافـت! | گـیـم پـلـی
در دوره زمانی بازنشستگی نیتن، کلاس هایی تحتِ نظر بتمن و لارا کرافت برگزار شده بود که یکی از دانش آموزان این کلاس ها، نیتن دریک است. وی توانسته مهارت های جدیدی را یاد بگیرد و صددرصد گیم پلی را از همیشه بهتر و جذاب تر نمایش خواهد داد. البته دیده شده که لباس لارا کرافت را بر تن کرده و یا می خواهد مثل بتمن از ساختمان بپرد! ولی کارهای خوبی هم یادگرفته است. برای مثال او برای ماجراجویی جدیدش قلاب صخره نوردی لارا کرافت را خریده و صحنه های سینمایی و اکشن جدیدی را از بتمن یاد گرفته است.(البته بتمن هم طناب خود را به نیتن، هدیه داده است.)
آزادی عـمـل
اگر تریلر هایی که از گیم پلی بازی منتشر شده است را مشاهده کرده باشید حتما متوجهِ راه و روش های مختلفی که برای گذراندن مرحله استفاده می شود، شده اید. برای مثال در تریلری که در E3 امسال پخش شد، بازیکن می توانست راه های مختلفی را برای رفتن انتخاب کند تا در دید دشمنان نباشد و مورد اصابت قرار نگیرد. البته می تواند راه انتخابی شما آنقدر پرپیچ و خم باشد که ترجیح دهید از همان راه اصلی بروید! به دلیل مانور زیاد بر روی آزادی عمل، باید عواقب را پیشگویی کنیم و بهترین انتخاب را بکنیم.(درست مانند تصمیم گیری در زندگی واقعی!)
کـار تـیـمـی
ما انسان ها در طولِ زمان، مشارکت های تیمی را یاد می گیریم تا کارهایمان (حتی کوچکترین کار) را با استواری کامل و با سرعتی بیشتر انجام دهیم. ناتی داگ مطمئناً در این نسخه تاکید بیشتری بر روی کار تیمی دارد و همین باعث به وجود آمدن اتفاقات دوستانه و جالب در بازی می شود. در ثانیه های اولِ بازی، شاهد تیراندازی نیتن به دو فرد مسلح بودیم که ناگهان تیر نیتن تمام می شود. در همانجا ویکتور سالیوان با تیراندازی، حواس دشمنان را پرت می کند. نیتن از فرصت استفاده کرده، خشاب را عوض می کند و اینبار او به سالیوان کمک می کند.(درست مانند دو دوست واقعی!)
اتـفـاقـات غـیـرمـنـتـظـره
در چه مواقعی شما هیجان زده می شوید؟ جواب سئوال معلوم است! زمانی که با یک پدیده و اتفاق غیرقابل پیشبینی مواجه می شویم هیجان زده می شویم(دقیقا همان چیزی که در بازی ها و فیلم های ترسناک استفاده می شود!) در دقیقه دوم تریلر، نیتن در حال تیراندازی بود (هر بازیکنی در آن لحظه تمرکزش بر روی تیراندازی است) و متوجه پشت سر خود نبود که ناگهان فردی از پشت، او را گرفت و اگر سالیوان در آن موقع به کمک او نمی آمد، دار فانی را وداع گفته بود! یا در دقیقه چهارم تریلر، به دلیل وضعیت قرارگیری دوربین، بازیکن نمی توانست وضعیت جاده را بعد چرخش پیش بینی کند و اگر ترمز نمی کرد، ایندفعه ماشین و سالیوان و نیتن همه باهم دار فانی را وداع می گفتند!
اکـشـنِ سـیـنـمـایـی و نـاب
مثل اینکه نیتن به خوبی درس های بتمن را به خاطر سپرده و یک رزمی کار حرفه ای شده است! در اوایل تریلر بازی [بهتر است بگوییم!] شاهد سکانسی از یک فیلم اکشن بودیم. نیتن دشمن خود را با لگد به سمت دیوار پرت کرد و از آن به عنوان ابزاری برای بالا رفتن استفاده نمود و بعد با حرکتی پرشی از دشمن خود پذیرایی کرد. مطمئنا وجود این صحنه ها در بازی، می تواند ارزش بازی را چندین برابر کند. در دقیقه نهم تریلر گیم پلیِ قبلی (که در همایش بیست سالگی پلی استیشن به نمایش در آمد.) یکی از دشمنان نارنجکی را در کنار نیتن می اندازد. او برای فرار از وضعیت فعلی با طنابی که از بتمن گرفته بود با دشمن احوال پرسی می کند و اسلحه اش را همانطور که در هوا معلق است، می گیرد.
واقـعـیـت را لـمـس کـن | گـرافـیـک:
اولین موردی که به چشم هر بازیکنی می آید گرافیک است، پس یک بازیِ موفق باید دارای کیفیت و گرافیک خوبی باشد تا در همان مرحله اول بتواند بازیکن را راضی کند. برای درک بهتر این موضوع باید دسته های فرعی گرافیک یک بازی را مورد بررسی قرار دهیم. اولین مورد، متریال است. متریال، مشخص کنندهِ خواص فیزیکی یک مدل سه بعدی است؛ به عبارتی دیگر جنس یک شئ را مشخص کرده و به یک مدل سه بعدیِ بی حس با اضافه کردن ویژگی هایِ واقعی حس می دهد. اینکه یک ظرف شیشه ای نور را بازتاب کند و شکننده باشد یا یک ظرف پلاستیکی نور را بازتاب نکند و شکننده نباشد بستگی به همین متریال دارد! پس اگر بخواهیم یک مدل سه بعدی مو را به واقعیت نزدیک کنیم، همواره باید خواص های فیزیکی که یک مو در واقعیت دارد را به آن اضافه کنیم. حال، به نظر شما مو می تواند چه مشخصاتی داشته باشد؟ نور را بازتاب کند، وقتی خیس می شود حالت آن تغییر کند، در صورت مواجه با باد مو پراکنده شود، موی سرِ یک سوئدی بلوند و شکننده باشد، موی سرِ یک ژاپنی کلفت و سیاه باشد و هزاران جزئیات دیگر که با قرارگیری در کنار هم یک مدل سه بعدی را بیشتر و بیشتر به واقعیت تبدیل می کنند.
جالب است بدانید که صورت هر انسان به صورت تخمینی بین 40 تا 90 ماهیچه دارد که هر کدام می توانند حالت های مختلفی را در صورت شما به وجود بیاورند؛ یعنی حالت خوشحالی، غمگین بودن، عصبی بودن و ... را ماهیچه های صورت شما مشخص می کنند و جالب تر، این است که ناتی داگ کاری فرا انسانی کرده و از 800 انیمیشن در صورت نیتن استفاده کرده است. در صورتی که در نسخه سوم بازی، صورت نیتن دارای 120 انیمیشن بود و مسلماً هر چه تعداد چندضلعی و انیمیشن یک مدل سه بعدی بیشتر باشد (همانطور که قبلا گفته شد!) واقعیت در بازی ملموس تر خواهد شد.
سـوار بـر آهـنـگ طـبـیـعـت | مـوسـیـقـی و صـداگـذاری
چشمانتان را ببندید، می خواهیم به دو سفر خیالی برویم. اول منظره ی شهری را تصور کنید که مملوء از صدایِ بوق اتومبیل های مختلف است، حال با پاک کن ذهن خود، این تصویر را پاک کنید. اینبار می خواهیم به ماداگاسکار سفر کنیم. مکانی که ضرب آهنگِ ملایم آبشار، فضای آنجارا فرا گرفته و پرندگانِ زیبا با صدای دلنشین خود، آواز می خوانند. چه چیزی باعث می شود تا وقتی اسم شهر می آید حس بدی به ما دست بدهد، ولی وقتی اسم طبیعت می آید به ما حس خوبی دست می دهد؟ جواب این سئوال یک چیز است : جادویِ موسیقی!
همانقدر که یک موسیقی می تواند انواع امواج منفی را به مغز ما برساند و حس بدی به ما بدهد، می تواند احساس خوبی را هم به ما بدهد. با این توصیف، ناتی داگ نیازمند به یک آهنگساز قوی دارد تا بتواند یک طبیعت بی حس را به ماداگاسکار تبدیل کند! این شخص آقای «هنری جکمن» است. کسی که موسیقی هایش قبل از این به خوبی توانست از پس عناوینی همچون Turbo،Pixels،X-MEN و ... بر بیاید. همان کسی که خوب موقعیت ها را درک کرده و با توجه به آن، به کارکتر های 3 بعدی و محیط اطراف آن ها حس و جان می دهد.
#حاشیه: صداگذاری نیتن دریک، توسط نولان نورث انجام می شود که از جمله کارهای او می توان Desmond Miles در اساسینز کرید، The Penguin در سری آرکهام سیتی، David در TLOU و Captain Martin در Spec Ops The Line نام برد. همچنین صداگذاری سم دریک توسط تروی بیکر انجام شده و از جمله کارهای او هم می توان Booker در بایوشاک و پگان مین در FarCry 4 نام برد.
[/font]
چشمانتان را ببندید، می خواهیم به دو سفر خیالی برویم. اول منظره ی شهری را تصور کنید که مملوء از صدایِ بوق اتومبیل های مختلف است، حال با پاک کن ذهن خود، این تصویر را پاک کنید. اینبار می خواهیم به ماداگاسکار سفر کنیم. مکانی که ضرب آهنگِ ملایم آبشار، فضای آنجارا فرا گرفته و پرندگانِ زیبا با صدای دلنشین خود، آواز می خوانند. چه چیزی باعث می شود تا وقتی اسم شهر می آید حس بدی به ما دست بدهد، ولی وقتی اسم طبیعت می آید به ما حس خوبی دست می دهد؟ جواب این سئوال یک چیز است : جادویِ موسیقی!
#حاشیه: صداگذاری نیتن دریک، توسط نولان نورث انجام می شود که از جمله کارهای او می توان Desmond Miles در اساسینز کرید، The Penguin در سری آرکهام سیتی، David در TLOU و Captain Martin در Spec Ops The Line نام برد. همچنین صداگذاری سم دریک توسط تروی بیکر انجام شده و از جمله کارهای او هم می توان Booker در بایوشاک و پگان مین در FarCry 4 نام برد.
ماجراجویی برادران افسانه ای | سخن پایانی
[font=Tahoma, sans-serif]وقتی ناتی داگ آمپول آنچارتد را به نسل هفتم تزریق کرد شاهد افتخارات زیادی بودیم که در نهایت باعث به وجود آمدن پیشینه ای طلایی برای سونی شد. حال ناتی داگ دوباره آمپول قدیمی خود را آورده تا نسل هشتم را از دست میکروب های مزاحم نجات دهد. گیم پلی شما را با دعوت کردن به غیرمنتظره ترین اتفاقات به چالش می کشد، گرافیک با واقعیت نهفته درخود شما را متحیر می کند، موسیقی شما را جادو می کند و داستان شما را درگیر زندگی یک برادر مهربان، دوست صمیمی و همسر وظیفه شناس می کند. Uncharted 4 : a Thief's End در بهار 2016 به صورت انحصاری برای PS4 منتشر خواهد شد.[/font]
Over my dead body I'm taking you