امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
به نام فوتبال|نقد و بررسی FIFA 15
#1
به نام فوتبال|نقد و بررسی FIFA 15
  [تصویر:  ea-sports-fifa-15-listing-thumb-02-ps4-p...p14?%24Icon%24]
   
   تا قبل از سال 2009، عنوان شبیه ساز فوتبال FIFA، زیر سایه ی عنوان PES قرار داشت اما شرکت EA با برنامه ریزی های مناسب و افزایش کیفیت این بازی، سرانجام توانست به رقیبی شایسته و قدرتمند برای رقابت با PES تبدیل شود. بعد از این وقایع بود که هر دو عنوان پا به پای هم پیشروی می کردند و تا جایی رسیدند که در سال 2013، معرفی برترین بازی فوتبال غیر ممکن بود. PES تا سال 2013 سبک آرکید را دنبال می کرد؛ در حالی که FIFA از سبک شبیه ساز فوتبال پیروی می کرد. در این سال هر دو عنوان به اوج بلوغ خود رسیده بودند و فوق العاده عمل کردند؛ هرچند عده ای معتقد بودند که FIFA با ارائه ی همان گیم پلی تکراری و عدم پیشرفت های انقلابی، نسبت به نسخه های گذشته، در رقابت با PES شکست خورده است. اما همه چیز در سال 2014 تغییر کرد. Konami (سازنده ی سری PES) اشتباهی کرد که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این شرکت تصمیم گرفت با تغییر موتور سازنده ی بازی، سبک بازی را نیز تغییر دهد و PES را به یک شبیه ساز فوتبال تبدیل کند. بدین ترتیب این شرکت همه ی تجربه های خود در سبک آرکید را فدای سبکی کرد که در آن هیچ تجربه ای ندارد؛ این در حالی بود که FIFA در این سبک به حکومت می پرداخت. نتیجه ی کار واضح بود. PES 2014 تبدیل به ضعیف ترین نسخه ی این عنوان طی چندین سال اخیر شد. گیم پلی ضعیف و خسته کننده، گرافیک کم و افت فریم شدیدِ PES 2014، همه و همه سبب شدند تا FIFA 14 تبدیل به اولین عنوان در این سری شود که از رقیب دیرینه ی خود جلو می زند. در سال 2015، Konami اعلام کرد که این بار آن ها پیروز از مستطیل سبز خارج می شوند. این شرکت با ذکر اینکه PES 2014 یک بازی ناقص بوده است؛ ضمن عذر خواهی از طرفداران، قول یک عنوان موفق را به طرفداران داد. در این بین شرکت EA Sports هم بیکار نبوده و با تبلیغات زیاد و مانور بر روی بزرگترین پیشرفت FIFA 15، یعنی دروازه بانی واقع گرایانه تر، خط و نشانی برای Konami کشید. سرانجام FIFA 15 در اواخر ماه September به انتشار رسید. حال می خواهیم ببینیم که آیا این عنوان توانسته است انتظارات را بر آورده کند یا خیر. پس در ادامه با ما همراه باشید.    

[تصویر:  fifa15-boxart.jpg]


نام: FIFA 15


شرکت سازنده: EA Sports


ناشر: EA Canada


پلتفرم های مقصد: PS4, PS3, X360, X1, PC


تاریخ انتشار: September 23, 2014


متا: 82 (PS4)



نبرد در مستطیل سبز | گیم پلی 
   در عناوین ورزشی به خصوص PES و FIFA به دلیل نبود داستان، گیم پلی مهم ترین عنصری است که سبب سرگرمی بازیبازان می شود. FIFA 15 با ارائه ی همان گیم پلی سرگرم کننده ی عناوین قبلی و ایجاد پیشرفت های جزئی، توانسته بار دیگر خود را به منتقدان و طرفداران ثابت کند. البته در این بین چند تغییر بزرگ نیز مشاهده می شود که البته نمی توان آنها را "تغییرات انقلابی" نامید اما در هر حال واقعا به بازی بُعد جدیدی اضافه کرده اند. از جمله تغییر در عملکرد و واکنش دروازه بان ها و اضافه شدن تعداد زیادی Emotion (احساسات) که باعث طبیعی تر جلوه دادن بازی شده است. درباره ی دروازه بان ها کلمه ای جز فوق العاده مقصود جمله را ادا نمی کند. توپ گیری های واقع گرایانه، ابراز احساسات زیبا و حرکات منطقی سبب شده اند تا دروازه بانی به نقطه ی قوتی در این بازی تبدیل شود. طبق گفته ی سازندگان، تمام حرکات دروازه بانان، با تکنولوژی Motion Capture ضبط و در بازی گنجانده شده است. همین مسئله گواه بر موفقیت این بخش است. اما تنها حرکات دروازه بانان نیست که طبیعی کار شده است؛ احساسات آنها نیز کاملا واقع گرایانه است. اگر مدافعان غفلت کنند و اجازه ی شوت زنی را به حریف بدهند، دروازه بان به شدت بر سر آنها فریاد می کشد یا بعد از هر واکنش خوب، توسط هم تیمی ها مورد تشویق قرار می گیرد. همان طور که می بینید، این احساسات فقط به دروازه بانان ختم نمی شود بلکه شامل تمام بازیکنان می شود. اما مثل اینکه EA Sports به این هم بسنده نکرده و حتی احساسات و واکنش های نیمکت ذخیره ها را نیز طراحی و برای بازیبازان به ارمغان آورده است. بدین ترتیب شما احساس می کنید که در حال تماشای یک فوتبال واقعی هستید.

[تصویر:  fifa15.jpg?w=600]
در FIFA 15، تنش و درگیری رنگ و بوی تازه ای گرفته است.

   همانطور که در ابتدا اشاره شد، FIFA 15 در بیشتر بخش ها تنها به ارتقا و بهینه سازی پرداخته است تا ایجاد سیستم های جدید. برای مثال اکنون فیزیک توپ و بازیکنان باور پذیر تر از گذشته است. همچنین وزن بازیکنان و توپ نیز قابل احساس است. برای مثال هنگامی که یک بازیکن استارت می زند، احساس می کنید که وزن او بر دوش شماست. البته همین جا یکی از بزرگترین مشکلات این بازی نمایان می شود؛ برخورد های تن به تن و باگ های متعدد. این بخش(نبرد های تن به تن) همچون عناوین گذشته از مشکلات زیادی رنج می برد و گاهی بازی را به شدت غیر قابل تحمل می کند. برای مثال زمانی را تصور کنید که دو بازیکن برای تصرف مالکیت توپ به سرعت به سمت یکدیگر می دوند؛ این صحنه ی زیبا ممکن است با یک برخورد فجیح که تمام قوانین فیزیک را نقض می کند، شما را از خنده روده پر کند؛ اما این پابان کار نیست؛ حتی در برخی موارد این مشکلات آنقدر وخیم تر می شوند که ممکن است تاثیری مستقیم در جریان بازی بگذارند. این باگ ها در بازی به وضوح قابل مشاهده اند و کم تر پیش می آید که در طول 90 دقیقه، هیچگونه باگی مشاهده نشود! این مشکلی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد اما با وجود نقاط قوت متعدد دیگری که در بازی وجود دارند، می توان کمی از آنها صرف نظر کرد. از جمله ی این نقاط قوت می توان به هوش مصنوعی بهتر بازیکنان و رقبا، سبک های منحصر به فرد هر تیم و بازیکنان، تاکتیک های مختلف، حرکات و انیمیشن های جدید، بخش My Career فوق العاده پیشرفته و سرگرم کننده و تعداد زیاد تیم های موجود اشاره کرد.  
  هوش مصنوعی در این عنوان واقعا عالی کار شده است؛ البته بی نقص نیست. اکنون در بازی شاهد هم تیمی های با هوش تری هستیم که با جاگیری های خوب، اجازه ی بازیسازی و ایجاد موقعیت گل را می دهند. دیگر شاهد آن هم تیمی های عجیب با جاگیری های افتضاح نیستیم و به وضوح می توان دید که آنها همیشه در حال حرکت اند. اما مطمئنا بزرگترین نقطه ی قوت هوش مصنوعی را می توان تعامل فوق العاده ی آن با Emotions و گیم پلی دانست. فرض کنید در ابتدای بازی، یکی از بازیکنان شوتی را به سمت دروازه ی حریف روانه کند که داخل چار چوب نباشد. در این صورت این بازیکن از سوی هم تیمی ها مورد تشویق قرار می گیرد اما اگر باز هم به این اشتباهات ادامه دهد، هم تیمی ها به او تذکر می دهند تا با دقت بیشتری اقدام به شوت زنی کند و حتی اگر تیم در نتیجه عقب باشد، به شدت مورد غضب آنها قرار می گیرد. اما شاید همین جا موردی به چشم آید که نمی توان آن را مشکل نامید. اشکال کار اینجاست که در بیشتر مواقع این احساسات و حرکات قابل مشاهده نیستند و آن طوری که در تریلر ها به نمایش در آمده اند نیستند. البته باز هم باید خاطر نشان کنم که این مورد، یک مشکل به حساب نمی آید و در واقع ظلمی است که EA Sports در حق خود و زحماتش انجام داده است. هوش مصنوعی رقبا نیز به خوبی از آب در آمده است و شما را به چالش خواهد کشید؛ به خصوص در درجات سختی بالا که می توان کاملا حس واقعی یک فوتبال را چشید. برای مثال اگر به تیم حریف گلی بزنید، بلافاصله تیم حریف وارد فاز تهاجمی می شود و آنقدر شما را تحت فشار قرار می دهد تا به نتیجه برسد. به خصوص در تیم های قدرتمند که این امر به وضوح قابل مشاهده است. Pressuring رقبا {نوعی تاکتیک هجومی که حتی اجازه ی بازیسازی در زمین خودی را به حریف نمی دهد} آنچنان فوق العاده است که تداعی بخش فوتبال مدرن است. در کل با چشم پوشی از چند مشکل جزئی، می توان هوش مصنوعی را در FIFA 15 عالی دانست.
   یکی دیگر از نقاط قوت این بازی، وجود سبک های منحصر به فرد برای هر تیم است. برای مثال تیم بارسلونا که از تاکتیک مشهور تیکی تاکا استفاده می کند. این تاکتیک دقیقا در این بازی پیاده شده است. پاس کاری های زیاد و البته اعصاب خورد کن بازیکنان این تیم در نزدیکی محوطه ی جریمه ی حریف، شما را به یاد واقعیت می اندازد. البته باید ذکر کنم که این ویژگی مختص به حداکثر 25 تیم برتر جهان است و در تیم های دیگر با وضوح کم تری قابل مشاهده است. اما همین ویژگی، به هر چه بهتر جلوه کردن واقعیت در بازی کمک کرده است؛ چیزی که فقدانش در PES دیده می شود. یکی دیگر از فواید این ویژگی این است که شما را مجبور به استفاده از تاکتیک های متفاوت در برابر تیم های گوناگون می کند. خود بازی نیز با داشتن چندین تاکتیک کاربردی، در تحقق این امر به شما یاری رسانده است. بدین ترتیب FIFA 15 با ارائه ی چنین چالش هایی بازی را عمیق تر و سبب شده است تا بازیباز هرگز احساس یکنواختی نکند. حتی بازیکنان نیز با توجه به ویژگی های واقعی خود طراحی شده اند. برای مثال بازیکنانی چون Eden Harazard یا Cristiano Ronaldo که بازیکنانی پا به توپ و سرعتی اند، از همین ویژگی ها در بازی تبعیت می کنند و با این ویژگی ها تیم حریف را با مشکل مواجه می کنند. EA Sports حتی از این هم فراتر رفته است و جزئیات بیشتری را برای هر بازیکن قرار داده است. مثل پای تخصصی، حالت حرکت و ... که جای هیچگونه ایرادی را ندارد.
  
[تصویر:  fifa-15-eden-hazard.jpg]
Eden Hazard؛ واقعی تر از همیشه!

   در این نسخه، همچون سری های قبلی FIFA، شاهد انیمیشن های طبیعی تری از بازیکنان در هنگام پاس، شوت، دریبل و ... هستیم. تمام انیمیشن های قبلی به زیبایی هر چه تمام تر دوباره بازسازی شده اند و معدود مشکلاتی که در عناوین پیشین وجود داشت را بر طرف کرده اند؛ به علاوه ی تعداد زیادی انیمیشن های جدید در هر بخش که گل سرسبد آنها انیمیشن دروازه بانی و نبرد های تن به تن است (البته اگر از باگ ها فاکتور بگیریم!). یکی از ایراداتی که به چند نسخه ی اخیر سری FIFA وارد شده بود، انیمیشن سر زنی و عدم  کارآمدی آن بوده است؛ به طوری که گلزنی با سر در نسخه های قبلی تقریبا غیر ممکن بود. این مشکل تا حدودی در 2014 FIFA World Cup Brazil حل شد اما هم اکنون و در FIFA 15، این بخش نه تنها به عنوان یک نقطه ضعف بلکه به عنوان یکی از نقاط قوت بازی شناخته می شود. حالا با یک ارسال دقیق می توان دروازه ی حریف را باز کرد؛ حتی با وجود تراکم زیاد مدافعان. انیمیشن های دریبل زنی (Dribbling) نیز طبق سنت همیشگی، نسبت به سری های قبل افزایش پیدا کرده اند و در بازسازی آنها نیز جزئیات بیشتری به کار رفته است. انیمیشن های تکل زنی و توپ گیری نیز تقریبا شبیه نسخه های قبلی اند و شامل چند انیمیشن جدید می شود اما مکانیزم و عملکرد انیمیشن های این بخش به گونه ای است که استفاده از آنها به طرز آزاردهنده ای مشکل است و تا جایی پیش رفته است که سبب می شود افراد مبتدی و تازه کار، قید این بازی را بزنند. درباره ی انیمیشن های دروازه بان ها نیز پیش تر و به عنوان یک تغییر بزرگ صحبت شد. اما چیزی که کل این انیمیشن ها و حرکات بازیکنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد، نوع آب و هواست. برای مثال در هوای بارانی، توپ حرکت آهسته تری دارد، تکل های بلند تری دیده می شود و از همه مهم تر بازیکنان به دلیل خیس بودن زمین، به راحتی تعادل خود را از دست می دهند. این ویژگی را به وضوح می توان در هنگام شوت زنی مشاهده کرد. حتی باران بر عملکرد دروازه بانان نیز موثر است و آنها را در دفع توپ دچار مشکل می کند. در کل در بازی سه نوع آب و هوای صاف، ابری، بارانی و برفی قابل مشاهده است که بسته به ساعت روز نیز دچار تغییر می شوند. برای مثال هوای صاف در ساعات روشنایی روز به صورت آفتابی مشاهده می شود.
   بعد از ذکر تمام نقاط قوت بازی، بهتر است به یکی از بهترین بخش های FIFA 15 یعنی بخش My Career اشاره کرد. در این بخش دو گزینه پیش روی شما خواهند بود؛ مربیگری یا بازیگری در نقش یکی از بازیکنان فوتبال یا ساخت بازیکن جدید. این دو بخش، به خصوص بخش مربیگری آنچنان پیشرفته و حرفه ای است که باعث می شود به شما این احساس دست دهد که واقعا یک مربی واقعی هستید. امکاناتی چون خرید بازیکنان از سراسر جهان، استخدام استعداد یاب و استعداد یابی بازیکنان جوان اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده شما با چالش های دیگری نیز روبرو خواهید شد. برای مثال اگر بازیکنی را برای مدت طولانی بازی ندهید، او از دست شما ناراضی می شود و اگر به این روند ادامه دهید، تیم را ترک می کند. مدیران تیم نیز هر فصل برای شما یک ماموریت کلی را مشخص می کنند که در صورت رسیدن به آن، بودجه ی کافی برای خرید بازیکن های جدید را در اختیارتان قرار خواهند داد اما اگر موفق در تحقق انتظارات آنها نباشید، شما را اخراج یا به هدایت تیم پایه فرا می خوانند. در کل می توان این بخش را یکی از جذاب ترین بخش های FIFA 15 نامید که می تواند بازیبازان را تا مدت ها سرگرم خود نگه دارد. بخش های دیگری چون ترنمنت های (Tournament) گوناگون دیگری نیز در بازی وجود دارند که ارزش بازی را افزایش می دهند اما همچنان فقدان سری مسابقات Champion League، به شدت در بازی حس می شود. 
   اکنون سراغ یکی از شاخصه های اصلی سری FIFA می رویم. تعداد زیاد تیم ها. ویژگی که هر سال بر تعداد تیم های آن اضافه می شود تا طیف وسیع تری از گزینه ها را در اختیار بازیبازان قرار دهد. اهمیت این بخش زمانی بیشتر نمایان می شود که در حال انجام بخش My Career باشید. در این صورت می توانید گزینه های بیشتری برای بستن قرارداد، سرمربی گری و یا پیدا کردن استعداد های جوان از تیم های معمولی داشته باشید. هر چند همچنان نبود تیم های ایرانی و به خصوص تیم ملی ایران که در جام جهانی نیز حضور داشت، در این عنوان آزار دهنده است؛ در شرایطی که تیم های عربی و تیم ملی عربستان که حتی موفق به حضور در جام جهانی نشد، در این عنوان حضور دارند. البته در آخر باید ذکر کنم که به خاطر این مشکل از بازی نمره ای کاسته نخواهد شد. 
   یک نکته ی بسیار جالب درباره ی بخش گیم پلی وجود دارد که تصمیم گرفته ام آن را به عنوان آخرین مورد در این بخش مورد بررسی قرار دهم. مطمئنا اگر بازی های جام جهانی 2014 برزیل را مشاهده کرده باشید، با تکنولوژی نو ظهور خط دروازه آشنایی دارید. این تکنولوژی عینا در بازی FIFA 15 گنجانده شده است و اگر آن را مشاهده کنید، کاملا به یاد بازی های جام جهانی می افتید. هر چند انتظار می رفت اسپری داور نیز در بازی حضور داشته باشد اما به دلایلی نامشخص، فعلا در بازی حضور ندارد و شاید EA Sports بعد ها این ویژگی را در قالب یک پچ یا آپدیت در اختیار طرفداران قرار دهد. در کل تکنولوژی خط دروازه به خوبی در این عنوان گنجانده شده است. البته برخورد با آن یک در هزار است!
   در یک جمع بندی کلی درباره ی گیم پلی FIFA 15 باید گفت، با وجود اینکه FIFA 15 از برخی باگ ها در گیم پلی رنج می برد، اما همچنان با وجود مزیت های گوناگون در این بخش، دارای گیم پلی پویا، حرفه ای و سرگرم کننده است.
  
[تصویر:  14-06-16-04-34-15-4770-ss-4.jpg]
مبارزه؛ شانه به شانه، رو در رو

زیبا تر از همیشه | گرافیک و جلوه های بصری:
   در FIFA 15 گرافیک در یک کلام چشم نواز است. طراحی فوق العاده ی استادیوم ها، جزئیات بالای زمین مسابقه و چمن، افکت های عالی باران و برف، نورپردازی و سایه زنی استادانه، تکسچر های مناسب، طراحی فوق العاده ی بازیکنان، همه و همه دست به دست هم داده اند تا گرافیک در این نسخه قدرتمند تر از همیشه ظاهر شود. البته این بخش کاملا خالی از مشکل نیست و مشکلات جزئی در آن به چشم می خورد اما با وجود این همه مزیت و خوبی اصلا به چشم نمی آیند.
   بهتر است ابتدا از طراحی استادیوم ها شروع کنیم. برای اولین بار در سری FIFA یا بهتر است بگوییم در کل عناوین فوتبالی، شاهد نماهای خارجی از استادیوم های فوتبال هستیم که با جزئیات بالایی طراحی شده اند. از استادیوم Old Traford انگلیس گرفته تا Allianz Arena آلمان. البته باید بگویم که این نماها هم مختص به برترین تیم های هر لیگ می شوند که در مجموع تقریبا به 25 الی 30 استادیوم می رسند. علاوه بر نماهای خارجی، طراحی داخلی هر استادیوم نیز با جزئیات خیره کننده ای شبیه سازی شده است. برای مثال اگر در مسابقات فوتبال دقت کرده باشید، متوجه شده اید که نوع صندلی های نیمکت ذخیره ی لیگ برتر جزیره (انگلیس) با سایر کشور ها متفاوت است. این تفاوت در FIFA 15 کاملا قابل شهود است. این جزئیات در طراحی زمین بازی و چمن نیز به طرز دیوانه کننده ای وجود دارد. چمن زمین بازی کاملا طبیعی طراحی شده است و تنها تصویر زیر می تواند دست رنج سازنده ها را نمایان کند. اما این تنها قسمتی از قدرت FIFA 15 در بخش گرافیکی را نمایش می دهد. هر بار که اقدام به تکل زدن یا شوت زنی می کنید، مقداری از چمن کنده و در هوا پراکنده می شود. این صحنه آنچنان زیبا است که شما را در جای خود میخکوب می کند. همچنین اثرات این حرکات تا پایان بازی بر روی زمین باقی می ماند؛ به طوری که در انتهای بازی، کاهش کیفیت چمن زمین، غیر قابل انکار است. اما بخش دیگری که سازندگان در طراحی آن چیزی کم نگزاشته اند، افکت های باران و برف است. به خصوص باران که کاملا قدرت موتور گرافیکی این بازی -Ignite- را به رخ همگان می کشد. کیفیت عالی قطرات باران، خیسی لباس بازیکنان، پخش شدن آب در هنگام شوت زنی یا دویدن و ... خاطره ی زیبایی از هوای بارانی را در ذهن شما ثبت می کند. آثار به جا مانده از برف بر روی زمین نیز بسیار خوب از آب در آمده و جای هیچ ایرادی در آن وارد نیست! سایه زنی و نورپردازی نیز همچون نسخه های قبلی کاملا حرفه ای است. البته از طراحان کارکشته ی این شرکت چیز دیگری نیز انتظار نمی رود. ولی با تمام این تفاسیر، یک مشکل بسیار جزئی در نورپردازی بازی وجود دارد که ممکن است حتی متوجه آن هم نشوید. گاهی شدت تابش آفتاب به طرزی غیر طبیعی و ناگهانی تغییر می کند که در برابر این همه خوش ساختی، گم می شود. 


[تصویر:  FIFA-15-Match-Day-Live-1-1-MUN-V-WHU-1st-Half_2.jpg]
آیا این تصویر برای اثبات گرافیک بازی کافی نیست؟

   اما سازندگان در همه ی بخش ها عالی نبوده و در مواردی کم کاری دیده می شود. یکی از این موارد تکسچر های {به معنی بافت با حروف لاتین Texture} متوسط است. با وجود چنین موتور گرافیکی قدرتمندی، عجیب است که چرا همچنان سری FIFA از فقدان تکسچر های با کیفیت رنج می برد. البته این بخش به هیچ وجه ضعیف و یا آزار دهنده نیست اما سبب شده است تا آن حس حجیم بودن بازیکنان به ما دست ندهد (چیزی که در NBA 2K 15 به طرز فوق العاده ای خودنمایی کرد). گاهی نیز مشکلاتی در بارگذاری (Loading) تکسچر ها به خصوص تکسچر چمن مسابقه دیده می شود که انکار ناپذیر است. البته تکسچر لباس ها واقعا عالی است و با حرکت بازیکنان، دچار تغییراتی کاملا طبیعی و واقع گرایانه می شود. برای مثال زمانی که لباس یک بازیکن به وسیله ی مدافعان حریف کشیده و یا زمانی که لباس همان بازیکن در اثر برخورد با زمین کثیف می شود، به عمق جزئیات گرافیکی FIFA 15 پی می برید. حرف از جزئیات گرافیکی شد. اوج جزئیات گرافیکی را می توان در تماشاگران دید. طراحی تماشاگران بی نقص، دارای تنوعی خارق العاده و مدل های بی نظیر است که با دقت به هر یک از آن ها متوجه می شوید طراحی آن ها از بسیاری از شخصیت های دنیای گیم در همین سال 2015-2014 بهتر است. در طراحی حرکات تماشاگران نیز EA  Sports چیزی کم نگزاشته است. بعد از هر بار گلزنی تماشاگران از جاهای خود برمی خیزند و به تشویق تیم محبوب خود می پردازند و یا زمانی که تیم محبوبشان گلی دریافت می کند، آرام درجای خود می نشینند (در بخش بعدی، بیشتر درباره ی تماشاگران صحبت خواهد شد). 
   می رسیم به یکی از مهم ترین بخش های گرافیکی این بازی یعنی طراحی بازیکنان. FIFA 15 در طراحی چهره ی بازیکنان سنگ تمام گذشته است و حرفی برای گفتن باقی نگزاشته است. به خصوص در چند مورد که طراحی آنچنان واقعی جلوه می کند که شما در مجازی بودن این بازیکنان شک می کنید. البته در این بین تعدادی طراحی نه چندان جالب به چشم می خورد که در بعضی مواقع دلیل آن ها کم کاری و در برخی مواقع، شمار زیاد بازیکنان است که کاملا قابل درک است. طراحی تنه ی بازیکنان نیز نسبت به سال های گزشته پیشرفت چشم گیری داشته است و دیگر خبری از آن تنه های غیر متعارف (!) در نسخه های قبلی نیست. البته این بخش نیاز به توجه بیشتری دارد و همچنان یک پله از سری PES به خصوص نسخه ی 2013 آن عقب است. اما در کل می توان بخش طراحی بازیکنان را عالی دانست. هر چند اگر این بازی از تکسچر های بهتری بهره می برد، می توانست آنها را بی نقص و "انقلابی" دانست.



[تصویر:  FIFA-15-New-Facial-Scans-Face-Scans-Tech...40x360.jpg]
تفاوت را احساس کنید!
    
آوای خوش استادیوم | صداگذاری و موسیقی:   

  کامل ترین بخش FIFA 15، بخش صداگذاری و موسیقی آن است. گزارشگری فوق العاده، جو باور پذیر استادیوم ها و موسیقی های دلنشین، جان تازه ای در روح FIFA 15 دمیده اند. به لطف آقایان Alan Smith و Martin Tyler، گزارشگری در این عنوان چیزی از یک فوتبال واقعی کم ندارد و هرگز شما را خسته نمی کند (در سری PES همه چیز بلعکس است و Jon Champion با گزارشگری خسته کننده ی خود شما را سیراب می کند). گزارشگران بازی هر صحنه ی خطرناک را مورد بررسی قرار می دهند، سرگذشت کوتاهی از برخی بازیکنان بیان می کنند به خصوص در جام جهانی برای مثال هنگامی که James Roriguez صاحب توپ می شود، گزارشگران از عملکرد او در جام جهانی 2014 برزیل همراه با تیم کلمبیا تعریف و تمجید می کنند. اما مهم ترین عاملی که سبب موفقیت گزارشگری شده است، تنوع بالای آن است به طوری که کمتر پیش می آید گزارشگر از جملات تکراری استفاده کند (کاری که Jon Champion در آن استاد است!). 
   صداگذاری تماشاگران نیز عالی است و جو دلنشینی را در استادیوم ایجاد کرده است. هر بار که صاحب موقعیت خطرناکی می شوید تماشاگران به وجد می آید و با به ثمر رساندن گل، کل استادیوم منفجر می شود و باعث ترشح آدرنالین در خون شما می شود. همین تشویق تماشاگران است که ارزش گل شما را دو چندان می کند و حس بسیار زیبایی به شما دست می دهد. اما مهم ترین و جالب ترین بخش مربوط به تماشاگران، تشویق های منحصر به فرد است که هر تیم تشویق مخصوص خود را دارد. برای مثال در Nou Camp شهر بارسلون، تماشاگران تیم بارسلونا را با سرود هایی خاص تشویق می کنند که با واقعیت مو نمی زند.
   موسیقی های متن نیز نسبت به نسخه ی قبلی مناسب تر هستند؛ هر چند همچنان به موسیقی های فوق العاده ی سری NBA 2K نمی رسد. با این حال می توان تا مدتی از آنها لذت برد. اما چیزی که نسبت به نسخه های قبلی تغییر نکرده است، عدم وجود موسیقی های مشهور و پر طرفدار، در بین موسیقی های این بازی است.
   در کل بخش صداگذاری و موسیقی را می توان کامل ترین بخش FIFA 15 دانست که نوید  آینده ای بهتر برای این بخش را می دهد.  




+ نکات مثبت: گیم پلی جذاب و سرگرم کننده - Emotions های عالی - بخش My Career حرفه ای و بی نقص - گرافیک زیبا - طراحی فوق العاده بازیکنان و تماشاگران - گزارشگری دلنشین - جوسازی عالی

_ نکات منفی: باگ های مضحک و متعدد - تکسچر (بافت) های متوسط - موسیقی های کم تعداد


گیم پلی: 85          گرافیک و جلوه های بصری: 85         صداگذاری و موسیقی : 90 


نمره ی کل: 85


نقد این عنوان با توجه به نسخه ی PC انجام شده است.

[تصویر:  e3_stadium_OLDTRAFFORD.jpg]


کلام آخر:
   
   FIFA 15 عنوانی است که توانسته با ارائه ی همان گیم پلی آشنا و ارتقا یافته به همراه مکانیزم های جدید، گرافیک خارق العاده و بخش های گوناگون و متنوع، موفقیت های قبلی خود را تکرار و بازیبازان را تا مدت ها سرگرم کند. هر چند این عنوان از باگ ها و مشکلاتی جزئی رنج می برد و همچنین عده ای معتقد اند که گیم پلی آن هیچ تغییر بزرگی نداشته است، با این حال به دلیل وجود نقاط قوت زیاد، امسال نیز قدم محکمی برداشته و به موفقیت بزرگی دست یافته که فروش خوب گواه بر این سخن است. در کل اگر از شیفتگان مستطیل سبز هستید، FIFA 15 بهترین گزینه برای شماست و تجربه ی آن به شما پیشنهاد می شود. پس اگر تا کنون این بازی را انجام نداده اید، همین حالا آن را تهیه و از تجربه ی آن لذت ببرید.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


پیشنهاد ویژه:

در این بخش شما را دعوت به گوش دادن این موسیقی بسیار زیبا از بازی FIFA 15 می کنم. امیدوارم از آن لذت ببرید:


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

   سپاس گزارم که نقد اینجانب را مطالعه کردید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم.
با تشکر.


    
پاسخ
#2
من که نمیتونم بازی کنم دستت درد نکنه خسته نباشی
پاسخ
#3
(03-17-2015, 09:38 PM)famous نوشته است: سلام
ممنون از نقد خوبت عزیز :heart:  
خوشم آمد. برای یه بازی ورزشی و نقد FIFA 15 خوب بود.....
تشکر ;)

در باره ی بازی هم بگم سالاره.... حرف نداره. خدایی PES 15 چه داره در مقابل FIFA 15 بگه؟!
گیم پلی و گرافیک FIFA تمیز PES قورت میده! تماشاچی های PES تو نسخه ی 15 بهتر شده بودن ولی بازم FIFA 15 بهتر بود....

یه نکته ی فوتبالی: تیم فقط پرسپولیس و چلسی...

خیلی ممنون از نظرت دوست من. منم از طرفدارای FIFA هستم ولی از موفقیت PES هم خوشحال میشم چون خاطرات خوشی باهبش دارم. تو نقد هم سعی کردم فن بازی در نیارم. در گیم پلی که FIFA 15 خیلی عالیه ولی من احساس می کنم گرافیک فنی PES 2015 یکم بهتره...
یه نکته ی فوتبالی از من: تیم فقط پرسپولیس و رئال مادرید...:D  :heart:
بازیکن هم فقط The Machine Goal  ------> Cristiano Ronaldo  S0 (93) S0 (93) S0 (93)
[تصویر:  peter_popken_03.jpg]
!Praise Prince of Persia
پاسخ
#4
  خسته نباشید و تبریک  می گم بهتون واقعا زیبا بود نقدتون ، بهم چسبید
[تصویر:  238bc43956c72bf464ad6f90c9ccaa6c.jpg]

پاسخ
#5
(03-17-2015, 10:07 PM)unique نوشته است:   خسته نباشید و تبریک  می گم بهتون واقعا زیبا بود نقدتون ، بهم چسبید

خیلی ممنون از نظر شما دوست من. خوشحالم که خوشت اومد... S0 (74)
پاسخ
#6
خیلی ممنون بابت این نقد واقعا زحمت کشیدی
خسته نباشی داداش
من احساس می کنم تو این بازی رئال رو خیلی قوی تر از بارسا درست کردن
ولی اینجور که معلومه امسال سال بارساست
موفق باشی دلاور
پاسخ
#7
(03-18-2015, 02:18 AM)محمد امین 78 نوشته است: خیلی ممنون بابت این نقد واقعا زحمت کشیدی
خسته نباشی داداش
من احساس می کنم تو این بازی رئال رو خیلی قوی تر از بارسا درست کردن
ولی اینجور که معلومه امسال سال بارساست
موفق باشی دلاور


خیلی ممنون از نظرت دوست من...
نه اشتباه می کنی. هنوز هم بارسلونا از رئال قوی تره.  :huh: 
برای مثال Iniesta با اینکه افت کرده قدرتش 90 هست. Blink S0 (5) S0 (17)
رونالدو هم که همه ی جوایز رو درو کرد تو سال 2014 ولی بازم 92 هست ولی مسی 93... S0 (43) S0 (43) S0 (43)
پاسخ
#8
عالی بود آفرین.این بازی به صد تای PES میارزه.
پاسخ
#9
(03-18-2015, 09:54 AM)mahdikafshgar نوشته است: عالی بود آفرین.این بازی به صد تای PES میارزه.

خیلی ممنون... اگر از نقد و بررسی من خوشت اومده، می تونی از کلید "سپاس" استفاده کنی...
PES هم امسال پیشرفت کرده و طرفدارای خودشو داره... منم 5 ساله که FIFA رو بیشتر ترجیح میدم ولی بازم Become A Legend بازی PES یه چیز دیگس. :heart:
پاسخ
#10
(03-18-2015, 09:58 AM)MA 77 نوشته است:
(03-18-2015, 09:54 AM)mahdikafshgar نوشته است: عالی بود آفرین.این بازی به صد تای PES میارزه.

خیلی ممنون... اگر از نقد و بررسی من خوشت اومده، می تونی از کلید "سپاس" استفاده کنی...
PES هم امسال پیشرفت کرده و طرفدارای خودشو داره... منم 5 ساله که FIFA رو بیشتر ترجیح میدم ولی بازم Become A Legend بازی PES یه چیز دیگس. :heart:

حق باشماشت :blush:
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,778 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 952 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 974 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 7,879 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,117 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان