06-25-2019, 09:10 PM
رئیس برادران وارنر: سیستم اشتراکی جای فروش بازیهای ویدئویی را نخواهد گرفت
صنعت توسعهی بازیهای ویدئویی در حال آغاز حرکت رو به جلوی دیگری در حوزهی پردازش ابری و استریم بازی است و همراه با بازوی شرکتهای گوگل (Google) و مایکروسافت (Microsoft) و همچنین با دسترسی گستردهی جامعه به اینترنت پر سرعت و با کیفیت (مشخصا خارج از ایران) به نظر میرسد که اینبار شاهد موفقیت گستردهی فناوری استریم و پردازش ابری در این صنعت باشیم.
البته معرفی و عرضه سیستم پردازش ابری در واقع ابتدای سبک ارائهی بازیها به صورت اشتراکی نبوده است. بسیاری از شرکتها طی دو سال گذشته دست به معرفی سیستم اشتراک ماهیانهی بازیهای ویدئویی زدهاند و که سال گذشته نیز شرکت مایکروسافت با معرفی سرویس اکسباکس گیمپس (Xbox Game Pass) به عرضهی کتابخانهی گستردهای از بازیهای ویدئویی و تنها با پرداخت اشتراک ماهیانه به دارندگان و مشترکین پلتفرم اکسباکس اقدام کرد که در نوع خود نسبت به دیگر سیستمهای دسترسی اشتراکی، بسیار گستردهتر هست.
حال و با توجه به گسترش سیستمهای پرداخت و دسترسی اشتراکی به بازیهای ویدئویی از طرف شرکتهایی مانند گوگل، مایکروسافت، سونی و الکترونیک آرتس (Electronic Arts)، به نظر میرسد که به زودی این سیستم ارائه، بر سیستم فروش سنتی بازیها غلبه کند اما برخی افراد در این صنعت، به خلاف موضوع مورد نظر باور دارند.
دیوید حداد (David Haddad)، رئیس شرکت برادران وارنر (Warner Bros)، طی مصاحبهای نظرات خود را در رابطه با سیستم ارائهی اشتراکی بازیها با طرفداران به اشتراک گذاشت:
نقلقول:پردازش ابری بازیهای ویدئویی بسیار گسترده است. همچنین این سیستم برای توسعه و در دسترس قرار دادن بازیهای AAA نیز بسیار مناسب خواهد بود.
وی افزود:
نقلقول:ما نسبت به ورود شرکتها و پلتفرمهای بازیهای ویدئوی به این بخش بسیار هیجان زده هستیم. به لطف سیستم پردازش ابری و شیوهی دسترسی اشتراکی به بازیها، موانع بسیاری از سر راه بازیبازان برای تجربهی آثار مورد علاقهی خود برداشته میشود.
اما وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که معنای پردازش ابری، صرفا دسترسی بازیبازان به یک عنوان به صورت اشتراک ماهیانه نیست و در واقع رویهی پردازش ابری باید کاملا متفاوت از سرویسهایی مانند گیمپس و اوریجین اکسس (Origin Access) باشد.
نقلقول:مشاهدات ما نشان دادهاند که سیستمهای پردازش ابری به صورت خودکار شیوهی ارائه اشتراکی بازیها را در پیش میگیرند اما از نظر ما این شیوهی ارائه به هیچ وجه الزامی و تنها گزینهی موجود و حاضر نمیباشد.
وی ادامه داد:
نقلقول:بسیاری از بازیبازان در طول سال حدود ۳۰ الی ۱۰۰ ساعت از وقت خود را صرف اثری خاص میکنند که آن را با حساسیت و دقت بسیاری انتخاب و تهیه کردهاند. از نظر بسیاری از افراد، پرداخت مبلغ خاصی در قبال یک اثر و صاحب شدن آن برای همیشه، بهتر از تهیهی اشتراک چندین بازی است که به صورت محدود در دسترس قرار گرفته و البته تجربه هم نمیشوند. از نظر بسیاری از کاربران، پرداخت هزینه برای یک سرویس اشتراکی و تجربهی تنها تعداد محدودی از آثار حاضر برروی آن به نوعی هدر دادن پول است.
در کل و با توجه به صحبتهای حداد، میتوان نتیجه گرفت که جامعهی بازیبازان خرید یک اثر و در اختیار داشتن آن به صورت مادام العمر را نسبت به خرید اشتراک تعداد بسیاری از بازیهای ویدئوی اما با زمان دسترسی محدود ترجیح میدهند.
نظر شما چیست؟ آیا باور دوید حداد صحیح است یا اینکه در آیندهی نزدیک سیستم ارائهی اشتراکی بازیها بر سیستم فروش سنتی غلبه خواهد کرد؟