امتیاز موضوع:
  • 6 رأی - میانگین امتیازات: 4.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تقدیم به تو| بررسی بازی Metal Gear Solid V Ground Zeroes
#1
تقدیم به تو

تقدیم به تو سرباز آهنین                            همیشه در قلب ما جاویدان خواهی بود

لحظه آخر و نهایی از آن توست                                  این عذاب، پیروزی توست


گویا برای داستان سرباز ما هیچ پایانی وجود ندارد. مردی که ناجی کشورش بود؛ لقب رییس بزرگ را یدک می کشید و به تنهایی تیم افسانه ای کُبرا را نابود کرد اما غمی بزرگ در دل داشت؛ رازی که دردی سنگین برای تمام عمر بر روی دوش او گذاشت. چه چیز بدتر از این است که خود را تمام و کمال وقف کشور کنید و در پایان با فدا کردن جان خود، آن را از جنگی بزرگ نجات دهید و پس از مرگ، از شما به عنوان یک خائن به وطن یاد شود؟ او این راز را می دانست و توان تحمل نداشت. پس پشت کرد؛ به کشور، به وطن، به ارتش، به عزت، به افتخار، به همه چیز...
ارتشی بدون مرز تشکیل داد و خود را متعلق به هیچ نامید اما هنوز هم درد به دنبال اوست. رنج و عذاب رهایش نمی کنند. شکست دستش، ابتدای راه بود؛ از دست دادن چشم راستش، یک قربانی کوچک بود؛ کشتن استادش، فقط یک سرآغاز بود؛ داستان او برای ما تازه به نقطه شروع رسیده است.



[تصویر:  ovzfybo3vqjlir5h5h0f.png]

به شخصه، هیدئو کوجیما را بسیار تحسین می کنم نه برای ساخت سری بازی های Metal Gear  بلکه برای خلق دنیای سرباز آهنین. در طول سال ها، فیلم و داستان های زیادی درباره سربازهایی که مورد خیانت سردمداران کشور خود قرار می گرفتند ساخته شده است اما هیچ یک به اندازه دنیای سری بازی های Metal Gear عمیق و احساسی به این مسئله نپرداخته اند. هیدئو به دلیل حادثه وحشتناکی که برای ژاپن به سبب تصمیمات د.و.ل.ت.مردان آمریکا رخ داده بود، اقدام به ساخت سری Metal Gear کرد که به نوعی اعتراض این مرد به س.ی.اس.ت های غلط این کشور بوده است. شاید جای بسی تعجب دارد که نه تنها در ژاپن بلکه در تمام دنیا به خصوص امریکا طرفداران بسیاری دارد و حتی از طرف آنان جوایزی نیز دریافت کرده است.
این سری گویای داستان سربازی به نام رمزی  Snake (مار) می باشد که به دلیل رفتار سرد و خشک خود به Solid Snake (مار خشک یا مار سرسخت) معروف بود و ماموریت داشت تا اسلحه ای بزرگ و رباتیک 
به نام Metal Gear که توانایی حمل و پرتاپ موشک های اتمی  داشت را نابود سازد ولی در راه انجام این ماموریت، اتفاقات عجیبی برای وی رخ می دهد که درحال حاضر فرصتی برای توضیح درباره آن ها نیست. در سال 2004 هیدئو کوجیما با انتشار نسخه سوم این سری با عنوان Snake Eater (مارخور) فصل جدیدی در داستان دنیای Metal Gear Solid آغاز کرد و ما را به سال ها قبل از اتفاقات اولین نسخه برد که اینبار ماجرایی جدید از دید ضد قهرمان اصلی این سری، Big Boss (رئیس بزرگ) با نام اصلی جان (نام خانوادگی او مشخص نیست) را دنبال می کردیم که با اسم رمز Naked Snake (مار عریان) شناخته می شد. سربازی بسیار ویژه و کارکشته که به ماموریتی خاص برای نجات یک دانشمند فرستاده می شود اما درمیانه راه مورد حمله استاد خود The Boss قرار می گیرد و اتفاقاتی که در حین بازی رخ می دهد، اولین جرقه های تبدیل شدن Snake به Big Boss را می زنند.


[تصویر:  256px-Mgs3box.jpg]


پس انتشار نسخه چهارم درحالی که تصور همگان بر این بود که باید با Metal Gear خداحافظی کنند، در سال 2010 عنوان Metal Gear Solid Peace Walker (صفیر صلح) برای کنسول دستی PSP منتشر شد که ماجراهای اسنیک پس از نسخه سوم را روایت می کرد و ما در این نسخه با شخصیت هایی از جمله Paz و Chico آشنا شدیم و اسنیک اولین قدم های خود را برای تشکیل ارتش بدون مرز برداشت.
در سال 2012 شرکت کونامی خبر از یک بازی جدید با نام Phantom Pain داد که توسط استودیو تازه کار Mobydick به کارگردانی فردی به نام Joakim در دست ساخت بود و قرار بود با موتور Fox Engine توصعه داده شود. پس از انتشار تریلر این بازی، بسیاری به شباهت عجیب شخصیت اصلی با Big boss پی بردند و همینطور این مسئله که اگر حروف نام Joakim را کمی جا به جا کنیم به کلمه Kojima می رسیم. درنهایت طولی نکشید که مشخص شد استودیو موبی دیک، ساختگی است و Phantom pain نیز با نام کامل Metal Gear Solid V Phantom Pain توسط 
Kojima Productions به کارگردانی هیدئو کوجیما و با موتور FOX برای کنسول های نسل 7 و 8 منتشر خواهد شد اما به دلیل پروسه طولانی ساخت این بازی، کوجیما تصمیم به انتشار عنوان Ground Zeroes که در اصل نام اولین مرحله نسخه پنجم بود، برای آشنایی طرفداران با این بازی گرفت.
Metal Gear Solid V Ground Zeroes به عنوان یک مقدمه و پیش زمینه برای نسخه اصلی (Phantom Pain) در بهار سال 2014 برای کنسول های نسل 7 و 8 منتشر شد و پس از تایید نسخه رایانه های شخصی هر دو عنوان در نمایشگاه TGS، برای PC منتشر و با نمرات مختلفی روبرو شد که تمام آنان از یک ایراد مشترک سخن می گفتند و آن کوتاه بودن بیش از حد بخش داستانی بازی است که باعث می شد ارزش پول یک بازی کامل را نداشته باشد و متای بسیار پایینی را به عنوان یک Metal Gear کسب کند.
با این حال اهمیتی ندارد که یک بازی چه نمره ای می گیرد و تنها مسئله مهم، نظر بازیبازان نسبت به تجربه این عنوان است که آیا می تواند لذت بخش باشد یا صرفاً یک عنوان پر زرق و برق با تبلیغات فراوان است؟



[تصویر:  MGSV_Ground_Zeroes_boxart.jpg] 

نام: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
ناشر: Konami
سازنده: Kojima Productions
کارگردان: هیدئو کوجیما
موتور FOX Engine :
سبک: اکشن، مخفی کاری، سوم شخص
پلتفرم ها: PS3, Xbox 360, PS4, Xbox1, Microsoft Windows
تاریخ انتشار: مارس 2014 برای نسخه های کنسولی و دسامبر 2014 برای رایانه های شخصی


یک ماموریت ساده
-برو به کمپ اومگا تو کوبا. چیکو و پاز رو پیدا کن، آزادشون کن و برشون گردون. فکر کنم به موقع برای شام برسی ولی مهمونامون رو از دست می دی. راستی یادت نره! این یه ماموریت تک نفره ست.
-خوبه. به یکم تنهایی نیاز دارم.
شاید به ظاهر، داستان بازی نیز در همین مکالمه کوتاه خلاصه شود ولی خیلی باید ساده لوح باشید تا چنین چیزی را باور کنید زیرا استاد حتی در یک پیش درآمد نیز نکات بسیار ریزی را می گنجاند که درک آن نیازمند دقت فراوان و بررسی تمام دیالوگ ها و نوارکاست ها می باشد. کوجیما حتی در یک بازی 2 ساعته تمام تلاش خود را برای ارایه یک داستان ناب انجام می دهد. بحث های بسیار زیاد و سوالات و چراهای زیادی بعد از پایان بازی برای شما به وجود می آید که تعدادی از آن ها در خود بازی پاسخ داده شده است و تعدادی دیگر نیز در Phabtom pain مشخص خواهد شد.
ما با یک داستان به ظاهر خطی ولی در اصل پیچیده روبرو هستیم؛ یک ماموریت نجات مانند خیلی از ماموریت های مشابه در دیگر بازی ها و همه چیز به خوبی پیش می رود تا اینکه اتفاقات پیش رو، شما را بارها مات و مبهوت می کند. جمع آوری تمام نوار کاست ها و توجه به تمام دیالوگ ها می تواند به فهم بهتر ماجرا و یکسری نقاط تاریک داستان کمک کند اما با اینحال برای فهمیدن اصل ماجرا، تا انتشار نسخه اصلی باید صبر پیشه کرد.
به طور خلاصه داستان بازی روندی به ظاهر خطی دارد تا اینکه در انتها اتفاقات متهیر کننده زیادی رخ می دهد و همچنین وجود نکات مختلفی که در داستان بازی و دیالوگ ها مانع از این می شود که ما داستان عنوان Ground Zeroes را سطحی بنامیم و به جرئت می توان گفت که برای یک عنوان 2 ساعته، داستانی عالی و سرآغازی فوق العاده طراحی شده است تا ما را به استقبال Phantom pain ببرد.


[تصویر:  3fgvn0e034fpjuagn1vc.jpg]
بدون شرح
علمیات تاکتیکی جاسوسی
-Boss، این ماموریت یک عملیات نفوذی تک ‌نفره است. تجهیزات فقط شامل موارد ضروری میشه. موقعیت هدف در اردوگاه اسرا واقع در یکی از پایگاه‌های نظامیه. اون ها محل رو بدجوری بستند. تنها نیروی پشتیبانیت یک بالگرد نجاته. ما چیز دیگه‌ای نمی‌تونیم برات بفرستیم.
خب اگر از من می پرسید، مکالمه بالا به این معنی است که دلت را به ما خوش نکن چون خودت هستی و خودت. همیشه همین طور بوده است؛ Metal gear بدون تنهایی معنی ندارد پس بازهم باید به صورت تاکتیکی پیش بروید و هر قدم خود را با دقت بردارید. سربازان اینجا با کسی شوخی ندارند؛ در نور و توسط دشمنان دیده نشوید، حضور شما نباید حس شود زیرا با مشاهده Snake و به صدا آمدن آژیر خطر، باید با یک گُردان روبرو شده و تصور نکنید که اینجا هم همچون مامور کچل بارکد دار یا سرباز کهنه کارِ سلول خردشده، می توانید دشمنان خود را نشانه گذاری کنید و همه را یکجا نابود کنید؛ خیر از این خبرها نیست. تنها لطفی که سازندگان درحق ما کرده اند، این است که پس از دیده شدن توسط یک سرباز به مدت کوتاهی صحنه به حالت آهسته می رود تا بتوانید آن فرد را بسرعت بکشید و از به صدا درآمدن آژیرخطر، جلوگیری کنید اما درغیر این صورت اگر خیلی خوش شانس باشید می توانید جایی برای پنهان شدن پیدا کنید و صبر کنید تا آب ها از آسیاب بیفتد. همین نکته نیز یکی از مهمترین ویژگی های این سری است که وضعیت دشمنان با عدم مشاهده شما پس از چند دقیقه از هشدار به حالت آماده باش و پس از آن به حالت عادی باز گشته و درنهایت سربازان به پست های قبلی خود برمی گردند. این نکته زمانی برجسته می شود که شما پس از دیده شدن و خراب شدن نقشه هایتان برای مخفی کاری، علاقه دارید که بازهم با مخفی کاری پیش بروید که پس از بازگشتِ حالت هشدار به عادی، اینکار امکان پذیر خواهد بود.
سیستم تیراندازی بهتر و سرگرم کننده تر از قبل شده و حس تازه ای به این سری که هنگام تیراندازی تبدیل به call of gear می شد منتقل کرده است (منکر این قضیه نمی شوم که همان سیستم اول شخص نیز بسیار ناب بود) البته ناگفته نماند که در عنوان سفیر صلح نیز ما شاهد دوربین سوم شخص در بخش تیراندازی بودیم اما در این نسخه بسیار بهتر و پویاتر شده است.
درست است که شما دست خالی به میدان فرستاده می شوید اما به این معنی نیست که ماموریت را باید با دستان خالی به پایان برسانید. با گشت و گذار در محیط و کمی استفاده از حس کنجکاوی و همچنین بازجویی از سربازان، می توانید انبارهای مهمات و اسلحه دشمن را پیدا کرده و خود را تا دندان مسلح کنید که به شما کمک شایانی برای به اتمام رساندن ماموریت می کند. همچنین Snake توانایی راندن وسایل نقلیه موجود در محیط، حتی تانک ها را دارا می باشد که به بهترین نحو می توانید از تجهیزات دشمن بر ضدشان استفاده کنید ولی بخش مخفی کاری چیز دیگری ست؛ با استفاده از دوربین دشمنان را نشانه گذاری کنید تا در هر لحظه و هر مکان زیر نظرشان داشته باشید، از مبارزه نزدیک یا همان Close Quarters Combat (به اختصار CQC) معروف استفاده کنید و با فشار یک دکمه سربازان را از سر راه بردارید یا از پشت به آنها حمله کنید و در صورت نیاز آنان را کشته یا بیهوش یا از آنان بازجویی کنید. سنگر گیری نیز کمی حرفه ای تر شده و برخلاف عناوین مشابه، نیازی به فشردن دکمه ای نیست تا مانند میخ به دیوار چسبیده و با خیال راحت حرکت کنید بلکه فقط با نزدیک شدن به دیوار، اسنیک به طور خودکار به دیوار تیکه داده و سنگر می گیرد که بیشتر به واقعیت نزدیک است همچنین مانند همیشه شما دارای سه حالت حرکتی ایستاده، نشسته و سینه خیز هستید که حالت ایستاده خود شامل سه حالت دویدن عادی، سریع و قدم زدن هست و نشسته نیز شامل دو حالت دویدن و قدم زدن می باشد که تمام این حالت ها در جلب توجه سربازان تاثیرگذار هستند پس مواظب قدم های خود باشید.
اگر یک بازی برای PC منتشر می شود، اصلی ترین خواسته بازیکنان، یک کنترل درست و حسابی با پشتیبانی کامل از ماوس و صفحه کلید به همراه چینش صحیح و کارآمد دکمه هاست تا لذت بازی چندیدن برابر شود. با سابقه بسیار درخشانی که ژاپنی ها در انتشار عناوین خود برای PC و پورت ها و چینش های افتضاح دکمه ها و زهر کردن بازی برای PC بازان دارند،(اگرچه کپکام جدیدا نسخه های مناسبی برای PC عرضه می کند) اصولا ترس از یک نسخه بیخود و عذاب آور، چندان بیجا نیست اما کوجیما برای ما یک سورپرایز فوق العاده در نظر داشت که معنی واقعی یک Metal gear در PC را بچشیم پس خیالتان راحت باشد که استاد کارش را خوب بلد است و این عنوان علاوه بر پشتیبانی کامل از ماول و صفحه کلید، با یک چینش بسیار دقیق برای دکمه ها همراه است و از این نظر کوچکترین مشکلی ندارد. 
اگر دوست دارید کمی از ایرادات این بخش نیز بشنوید، بسیار خوشنود می شدم که بگویم زهی خیال باطل زیرا در متال گیرهیچگاه نمی توانید ایرادی بیابید اما افسوس که Konami کاری کرد تا برای اولین بار شاهد یک مشکل بزرگ در این سری باشیم. عجله و بی تابی طرفدارنِ تشنه ی آخرین نسخه Metal gear solid برای تجربه این عنوان، طمع این شرکت را برانگیخت تا عنوانی ناقص در حد یک Demo یا چیزی شبیه به مقدمه یا پیش درآمد را به عنوان یک بازی کامل با قیمت 30 تا 40 دلاربه خورد طرفداران بدهد. اهمیتی ندارد که بعدها قیمت بازی کاهش میابد یا این دروغ که این عنوان برای طرفدارن ساخته شده است و... خیر، این یک کلاه برداری آشکار بود و نمی توانید خود را با گفتن اینکه بازی مراحل اضافی و جانبی که هر کدام نهایت نیم ساعت طول می شکند یا حرف های مشابه گول بزنید. متاسفانه کونامی از نام این سری بزرگ سواستفاده کرد تا پولی به جیب بزند و این قابل قبول نیست.




[تصویر:  zvv6cc9m1vg1rr5cug7p.jpg]
او نمی داند که چه در انتظارش خواهد بود


روباه نسل هشت
از دیگر مسائلی که برای یک PC باز هنگام تجربه یک نسخه پورت شده از کنسول ها مهم است، گرافیک بالا در حد نسخه کنسولی یا حتی بالاتر و صد البته بهینه بودن بازی است. متاسفانه عمده بازی های منتشر شده برای PC همواره نیازمند سخت افزارهای گران قیمت و بسیار قدرتمند هستند در حالیکه معمولا گرافیک عناوین مذکور در حدی نیستند که نیازمند چنین سخت افزاری باشند اما به دلیل تنبلی سازندگان یا عدم اهمیت دهی آنان به PCgaming، با انتشار یک نسخه دم دستی و دل خوش کن برای این پلتفرم کار خود را راحت میکنند و به ریش PC بازان می خندند اما اینکارها در مرام استاد نیست؛ پیش تر گفتم که کوجیما و در اصل Kojima productions کارشان را خوب بلدند پس خیالتان راحت باشد استاد یک نسخه مخصوص برای ما درنظر گرفته که گرافیکی بیشتر از نسخه PS4 را داشته و به طور کامل بهینه می باشد و حتی با سیستم های پایین تر از حداقل نیز می توانید این عنوان را تجربه کنید بدون کوچکترین نگرانی از وجود لگ ها و افت فریم های عذاب آور، از یک مخفی کار ناب لذت ببرید.
با بهره گیری از موتور جدید FOX دریچه ای به سوی نسل هشت به طرفتان باز می شود که شما را در دنیای سرباز آهنین غرق می کند. بافت های بسیار با کیفیت و جزییات بالا در تک تک شخصیت های اصلی و فرعی و تمام اشیای محیط، موج می زند افکت های باران نیز به زیبایی هرچه تمام تر طراحی شده اند که در این میان نورپدازی بی نقص بازی نیز مهر تاییدی بر گرافیک فوق العاده بازی است؛ توجه به جزئیات محیط و Draw distance عالی، همچنین انیمیشن های بسیار طبیعی هنگام راه رفتن، دویدن، حرکت برروی پله ها و سطوح شیب دارو... و در کنار آن افکت های زیبای خون و انفجار، کاری می کند که ما فقط زبان به تحسین Fox Engine و استودیو سازنده بگشاییم.
طراحی اسلحه ها و دیگر مهمات جنگی، ساختمان ها و وسایل نقلیه نیز در بهترین حالت قرار دارن و تیم سازنده از کوچکترین جزییات نیز نگذشته و تمام اشیای موجود در محیط دارای بافت های دقیق و با کیفیت هستند. تنها ایرادی که می توان از گرافیک این عنوان گرفت، یک باگ بسیار عجیب است؛ زمانی تعداد زیادی از دشمنان را در یک جا بکشید، به طرز عجیبی شاهد غیب شدن جنازه بعضی از آنان خواهید بود که کمی تو ذوق می زند و امیدواریم چنین چیزی را در Phantom pain شاهد نباشیم.
غیر از مورد بالا، دیگر کوچکترین ایرادی نمی توان از این بخش گرفت و تماشای چنین زیبایی در این محیط کوچک، فقط می تواند مارا بیش از پیش شگفت زده و مشتاق عنوان Phantom pain نماید. کوجیما و تیمش برای گرافیک نسخه PC سنگ تمام گذاشته اند و دل همه ی PC بازان را شاد نمودند.


[تصویر:  hqleturtlzouak90nht2.jpg]
به دنیای "روباه" خوش آمدید

خوب گوش کن
یکی از مهمترین بخش های یک عنوان سبک مخفی کاری، صداگذاری آن است که میزان دقت سازندگان را در طراحی هوش مصنوعی دشمنان را مشخص می کند. صداگذاری بسیار دقیق و توجه به جزئیات، این بخش را نیز مانند سایر قسمت های بازی، بی نقص می کند. قدم زدن بر روی تمام سطوح مختلف از جمله زمین های گلی، آسفالت خیس و خشک و سطوح فلزی به صورت مجزا طراحی شده است و در کنار آن صدای شلیک اسلحه های بازی مانند کلت های بیهوش کننده، رگبارها در حالت عادی و صداخفه کن، مسلسل و همچنین افکت های انفجار، اصابت گلوله، برخورد با زمین یا دیوار و بالگرد، همه و همه با دقت کارشده اند و جایی برای ایراد گرفتن نمی گذارند.
از صداگذاری محیط که بگذریم، به بخشی می رسیم که عصبانیت بسیاری از طرفداران را درپی داشت و آن تغییر صداپیشه اسنیک از آقای دیوید هیتر (David hayter) به آقای کیفر ساترلند (Kiefer Sutherland) (بازیگر سریال 24) است که موج عظیمی از اعتراضات را به دنبال داشت اما بهتر است واقع بین باشیم، کیفر ساترلند در نقش Snake، بسیار عالی ست و کار خود را به خوبی انجام داده است. با صدای او به خوبی هِیتر می توان ارتباط برقرار کرد و توانایی خود را در ایفای نقش رییس بزرگ به رخ همگان می کشد پس بهتر است از فکر دیوید بیرون بیاید و رییس بزرگ جدید بپذرید هرچند که آقای هیتر در اصل به عنوان صداپیشه Slid snake شناخته می شود و حتی در عنوان سلاح میهن پرستان نیز فقط به جای Solid snake صداپیشگی کرد. ناگفته نماند که شایعاتی در پی حضور هِیتر در Phantom pain پخش شده است و احتمال می رود که وی در این بازی نیز صداپیشگی شخصیتی را برعهده داشته باشد. (شاید سالید اسنیک جوان!؟)
جناب رابین آتکین داونز (Robin Atkin Downes) به همراه جیمز هوران (James horan)، تارا لین استرانگ (Tara lyn strong) و آنتونی دل ریو (Antony del rio) به ترتیب صداپیشگی شخصیت های میلر، (
Macdonald "Kaz" miller) صورت جمجمه ای، (Skull face) پاز، (Paz ortega) و چیکو (Chico) را برعهده داشتند که با وجود دیالوگ های نه چندان زیاد، نقش خود را به خوبی ایفا کردند اما باید منتظر هنرنمایی آقایان رابین داونز و جیمز هوران در عنوان Phantom Pain باشیم. در کنار شخصیت های اصلی، صدای سربازان نیز با وجود اندک بودن اما قابل باور است و هیچگاه مصنوعی جلوه نمی کنند.
درباره موسیقی بازی نمی توان زیاد صحبت کرد چون در طول بازی حدود دو یا سه قطعه پخش می شود که یکی هنگام رسیدن بالگرد (مواقعی که چیکو یا پاز را نجات می دهید) به صدا درمی آید و حس پیروزی را به شما منتقل می کند و دیگری نیز هنگامی که توسط دشمنان شناسایی می شوید وآژیر به صدا در می آید پخش می شود که ریتم تند و استرس زایی دارد و در آن محلکه به بالارفتن آدرنالین خونتان کمک شایانی می کند. قطعه آخر، شاهکاری ست که در نسخه چهارم نیز استفاده شد و اینبار نیز در ابتدا و انتهای بازی پخش می شود؛ آهنگ مورد علاقه پاز که با حال و هوای بازی، بسیار همخوانی دارد. موسیقی Here's to you که توسط آهنگساز مشهور ایتالیایی، Ennio morricone و خانم Joan barez نوشته شده و با صدای خود joan barez برای فیلم Sacco e Vanzetti در سال 1971 ساخته شد، به عنوان تم اصلی این بازی قرار گرفت که شنیدنش بسیار لذت بخش است.


[تصویر:  pypxw4rahg5z0xprfurg.jpg]
هیچ چیز همچون صدای قدم های اسنیک هنگام دویدن سریع، دلنشین نیست

آینده، فقط برای انتقام
خیلی کم پیش می آید بتوانید عنوانی را تجربه کنید که دارای کمترین نقص و ایرادی باشد اما دیگر نیازی به گشتن نیست زیرا جدیدترین نسخه از سری Metal Gear اینجاست و در هیچ مورد کم و کاستی را ندارد. با گیم پلی عالی، گرافیک فوق العاده و داستانی نو و از همه بهتر، بازگشت رییس بزرگ، نمی توان هیچ دلیلی برای عدم تجربه این بازی پیدا کرد اما کونامی کاری کرد یک توهین به همه محسوب می شود. درست که بازی فوق العاده است اما تا کِی می خواهید همان مرحله 2 ساعته را بارها و بارها طی کنید. خیر به هیچ وجه این بازی ارزش 30 دلار را ندارد البته اکنون با تخفیفات استیم، قیمت بازی به 10 دلار رسیده که می تواند کمی راضی کننده باشد. با دیدن این عنوان ما بیش از پیش تشنه ی نسخه اصلی با نام Phantom pain می شویم و به انتظار شهریور امسال (اگر تاخیر نخورد) می نشینیم تا آخرین دستپخت Metal gear solid هیدئو کوجیما را بچشیم.






نکات مثبت: داستان خوب، گیم پلی بی نقص و یک اکشن مخفی کاری ناب، کنترل عالی برای PC، گرافیک عالی و کاملا بهینه، صداگذاری بسیار دقیق
نکات منفی: بخش داستانی بسیار کوتاه، غیب شدن اجساد در اثر ازدیاد آن ها
ارزیابی بازی: 8.5 (خیلی خوب)


این بررسی بر اساس نسخه PC می باشد. (نه که تا الان همه فکر میکردن واسه PS4ـه)



[تصویر:  9jyc6vhuj4ntn0122zzu.jpg]
تو این شب بارونی، یه هدیه فراموش نشدنی بهت میدم رییس بزرگ
از طرف من، تقدیم به تو
[تصویر:  8f3_sfv_ed.jpg]
?So who you gonna be when the reaper come knocking
Actions speak louder than words, so stop talking
So watch me break out of this cage
I fight now, I wont change
پاسخ
#2
پیرمون کردی تا این نقد منتشر کنی :D
یه نقد فوق العاده از یه بازی بازی فوق العاده تر!
تعداد کلمات مقدمش، به تنهایی بیشتر از نقد های حالایی فرومه
به شخصه نمی تونم از استاد خودم، ایراد بگیرم
فقط: خیلی کم پیش می آید که بتوانید عنوانی را تجربه کنید که دارای کمترین نقص و ایرادی باشد.
موفق باشی
پاسخ
#3
خیلی خوبه که افراد تگ دار انجمن،دست به قلم شند و از عناوین پر طرفدار نقد مینویسند. خوشحال شدم که بعد از چند ماه، نقدی خوب از نویسنده ای باتجربه و صد البته وسواسی دیدم.
۵۰ اعتبار مثبت شاید تنها کاری باشه که از دست بنده برمیاد.
[تصویر:  Wolves_ofThe_North.jpg]
پاسخ
#4
سلام دوست من و خسته نباشید.
بررسی بسیار زیبایی بود اما چند تا نکته هست که واقعا آزارم میده.
طوری نقد رو نوشتی که انگار این نقد متعلق به PC باز (نه PCباز) هاست و کنسول دارا توش هویج فرض شدن؛ به خصوص تو بخش گرافیک.
سیاست های شرکت ها در ارائه ی بازی ها، هیچ ربطی به منتقد و نقدش نداره و تنها وظیفه ی شما نقد هست و نمی تونید به خاطر این سیاست از بازی نمره کم کنید (قضیه کوتاهی گیم پلی و داستان یه چیز دیگست. با این قاطی نکنی).
احساس می کنم تو متن زیادی از نیش و کنایه استفاده کردی (خوبه ولی نه اینقدر بابا آبروی ژاپنی هارو بردی!).
فکر کنم درست این کلمه سلاح هست نه صلاح.
در کل واقعا عالی بود و خسته نباشید...
---------------------------------
آقای SirX. شما هم مثل اینکه از حاشیه سازی خوشت میاد. شما داری یه فرد حرفه ای رو با افراد تحت تعلیم مقایسه می کنی برادر؟ آخه این منطقی هست؟ خوبه خودت یه زمانی باهاشون هم دوره بودی. شایسته نیست به خاطر یه اختلاف بیخود از هر فرصت برای کوبیدن این عزیزان استفاده کنی. در ضمن واسه بازی با این سابقه و قدمت، باید هم یه همچین مقدمه ای نوشته بشه. به شخصه خودم برای Uncharted 4، کلی مقدمه نوشتم (بیشتر از مقدمه ی دوست خوب و حرفه ایم، PWLG)؛ چون بازی بزرگی هست و باید هم اینطور باشه(تازه اون پیشنمایش بود). در کل امید وارم این زخم زبون هارو کنار بزاری. آخر هم یه جمله ی کلیشه ای میگم ولی انصافا حقیقته. بهتره با هم دوست باشیم و به هم کمک کنیم تا پیشرفت کنیم به جای اینکه هم دیگرو بکوبیم و نا امید و مایوس کنیم.   
 ---------------------------------------
مثل اینکه خدا رو شکر مسئولین فروم تو اخلاقشون تجدید نظر کردن و حالا مهربون تر هستند (و فعال تر). به نقد و بررسی FIFA 15 بنده هم یه ذره اعتبار می دادید، بد نمی شد. حداقل باعث تشویق و روحیه دادن بهم می شد تا بازم از این کارا بکنم (نه فقط من بلکه این کار همه رو تشویق به نوشتن نقد و مقالات می کنه).
[تصویر:  peter_popken_03.jpg]
!Praise Prince of Persia
پاسخ
#5
به نظر من بزرگترین فرنچایز متال و سایلنت هیل هستند. متال در مخفی کاری کنار اسپلینتر سل بهترین وسایلنت هیل هم با داستان خاصش بهترین هست. از شانس خوب ما هردو هم زیر دست کوجیما بزرگ هستند. بی صبرانه منتظر phantom pain هستم تا یک خداحافظی با شکوه رو با اسنیک داشته باشیم.
[تصویر:  tv0b_icarus_landing_system_by_ashwyerio-d6vcvnw.jpg]
پاسخ
#6
(03-31-2015, 11:46 PM)MA 77 نوشته است: سلام دوست من و خسته نباشید.
بررسی بسیار زیبایی بود اما چند تا نکته هست که واقعا آزارم میده.
طوری نقد رو نوشتی که انگار این نقد متعلق به PC باز (نه PCباز) هاست و کنسول دارا توش هویج فرض شدن؛ به خصوص تو بخش گرافیک.
***** های شرکت ها در ارائه ی بازی ها، هیچ ربطی به منتقد و نقدش نداره و تنها وظیفه ی شما نقد هست و نمی تونید به خاطر این ***** از بازی نمره کم کنید (قضیه کوتاهی گیم پلی و داستان یه چیز دیگست. با این قاطی نکنی).
احساس می کنم تو متن زیادی از نیش و کنایه استفاده کردی (خوبه ولی نه اینقدر بابا آبروی ژاپنی هارو بردی!).
فکر کنم درست این کلمه سلاح هست نه صلاح.
در کل واقعا عالی بود و خسته نباشید...


---------------------------------
آقای SirX. شما هم مثل اینکه از حاشیه سازی خوشت میاد. شما داری یه فرد حرفه ای رو با افراد تحت تعلیم مقایسه می کنی برادر؟ آخه این منطقی هست؟ خوبه خودت یه زمانی باهاشون هم دوره بودی. شایسته نیست به خاطر یه اختلاف بیخود از هر فرصت برای کوبیدن این عزیزان استفاده کنی. در ضمن واسه بازی با این سابقه و قدمت، باید هم یه همچین مقدمه ای نوشته بشه. به شخصه خودم برای Uncharted 4، کلی مقدمه نوشتم (بیشتر از مقدمه ی دوست خوب و حرفه ایم، PWLG)؛ چون بازی بزرگی هست و باید هم اینطور باشه(تازه اون پیشنمایش بود). در کل امید وارم این زخم زبون هارو کنار بزاری. آخر هم یه جمله ی کلیشه ای میگم ولی انصافا حقیقته. بهتره با هم دوست باشیم و به هم کمک کنیم تا پیشرفت کنیم به جای اینکه هم دیگرو بکوبیم و نا امید و مایوس کنیم.   


 ---------------------------------------
مثل اینکه خدا رو شکر مسئولین فروم تو اخلاقشون تجدید نظر کردن و حالا مهربون تر هستند (و فعال تر). به نقد و بررسی FIFA 15 بنده هم یه ذره اعتبار می دادید، بد نمی شد. حداقل باعث تشویق و روحیه دادن بهم می شد تا بازم از این کارا بکنم (نه فقط من بلکه این کار همه رو تشویق به نوشتن نقد و مقالات می کنه).
نقد من بر اساس نسخه pc هست و قاعدتا باید با استانداردهای نسخه PC سنجیده بشه. جدیدترین نسخه ی این بازی هم نسخه PC بود. منکه با کنسول بازی نکردم که بخوام براساس معیارهای کنسول نقد رو انجام بدم! بعد از اون اتفاقا وقتی یکی نسخه PC رو نقد میکنه، به همین چیزا باید توجه کنه. اینکه گرافیک بازی لگ و افت فریم نداشته باشه (مثل اویل ویتین) اینکه کنترلش و چینش دکمه ها ایراد نداشته باشه (مثل DMC4 و Metal gear rising) فرق نسخه PC با کنسول ها تو همین چیزاست.
الان یه شکرت ژاپنی به نام تکمو یه بازی بسیار معروف و پرطرفدار خودش رو برای PC عرضه کرده. اولش که تهدید میکنه اگه ماد بسازین واسه بازی، دیگه برای PC منتشرش نمیکنیم. بعدش میاد یه ماه و خورده تاخیر میزنه و بعدش معلوم میشه گرافیک بازی در حد نسل7ـه نه نسل8. گرافیک PC! این یه توهین نیست؟ غیر از اون بخش آنلاین بازی سه ماه دیگه توی یک پچ قراره عرضه بشه! جدا از اینا دوتا زمین مخصوص هم تو نسخه PC وجود نداره. یعنی رسما تف انداخته تو صورت PC بازا. حالا بازم به نظرتون زیادی تیکه انداختم؟
درباره صلاح :D و PCباز هم احتمالا از دستم در رفته. ویرایشش میکنم.
ممنون از نظرتون
[تصویر:  8f3_sfv_ed.jpg]
?So who you gonna be when the reaper come knocking
Actions speak louder than words, so stop talking
So watch me break out of this cage
I fight now, I wont change
پاسخ
#7
(04-01-2015, 12:02 AM)PWLG نوشته است:
(03-31-2015, 11:46 PM)MA 77 نوشته است: سلام دوست من و خسته نباشید.
بررسی بسیار زیبایی بود اما چند تا نکته هست که واقعا آزارم میده.
طوری نقد رو نوشتی که انگار این نقد متعلق به PC باز (نه PCباز) هاست و کنسول دارا توش هویج فرض شدن؛ به خصوص تو بخش گرافیک.
***** های شرکت ها در ارائه ی بازی ها، هیچ ربطی به منتقد و نقدش نداره و تنها وظیفه ی شما نقد هست و نمی تونید به خاطر این ***** از بازی نمره کم کنید (قضیه کوتاهی گیم پلی و داستان یه چیز دیگست. با این قاطی نکنی).
احساس می کنم تو متن زیادی از نیش و کنایه استفاده کردی (خوبه ولی نه اینقدر بابا آبروی ژاپنی هارو بردی!).
فکر کنم درست این کلمه سلاح هست نه صلاح.
در کل واقعا عالی بود و خسته نباشید...



---------------------------------
آقای SirX. شما هم مثل اینکه از حاشیه سازی خوشت میاد. شما داری یه فرد حرفه ای رو با افراد تحت تعلیم مقایسه می کنی برادر؟ آخه این منطقی هست؟ خوبه خودت یه زمانی باهاشون هم دوره بودی. شایسته نیست به خاطر یه اختلاف بیخود از هر فرصت برای کوبیدن این عزیزان استفاده کنی. در ضمن واسه بازی با این سابقه و قدمت، باید هم یه همچین مقدمه ای نوشته بشه. به شخصه خودم برای Uncharted 4، کلی مقدمه نوشتم (بیشتر از مقدمه ی دوست خوب و حرفه ایم، PWLG)؛ چون بازی بزرگی هست و باید هم اینطور باشه(تازه اون پیشنمایش بود). در کل امید وارم این زخم زبون هارو کنار بزاری. آخر هم یه جمله ی کلیشه ای میگم ولی انصافا حقیقته. بهتره با هم دوست باشیم و به هم کمک کنیم تا پیشرفت کنیم به جای اینکه هم دیگرو بکوبیم و نا امید و مایوس کنیم.   



 ---------------------------------------
مثل اینکه خدا رو شکر مسئولین فروم تو اخلاقشون تجدید نظر کردن و حالا مهربون تر هستند (و فعال تر). به نقد و بررسی FIFA 15 بنده هم یه ذره اعتبار می دادید، بد نمی شد. حداقل باعث تشویق و روحیه دادن بهم می شد تا بازم از این کارا بکنم (نه فقط من بلکه این کار همه رو تشویق به نوشتن نقد و مقالات می کنه).
نقد من بر اساس نسخه pc هست و قاعدتا باید با استانداردهای نسخه PC سنجیده بشه. جدیدترین نسخه ی این بازی هم نسخه PC بود. منکه با کنسول بازی نکردم که بخوام براساس معیارهای کنسول نقد رو انجام بدم! بعد از اون اتفاقا وقتی یکی نسخه PC رو نقد میکنه، به همین چیزا باید توجه کنه. اینکه گرافیک بازی لگ و افت فریم نداشته باشه (مثل اویل ویتین) اینکه کنترلش و چینش دکمه ها ایراد نداشته باشه (مثل DMC4 و Metal gear rising) فرق نسخه PC با کنسول ها تو همین چیزاست.
الان یه شکرت ژاپنی به نام تکمو یه بازی بسیار معروف و پرطرفدار خودش رو برای PC عرضه کرده. اولش که تهدید میکنه اگه ماد بسازین واسه بازی، دیگه برای PC منتشرش نمیکنیم. بعدش میاد یه ماه و خورده تاخیر میزنه و بعدش معلوم میشه گرافیک بازی در حد نسل7ـه نه نسل8. گرافیک PC! این یه توهین نیست؟ غیر از اون بخش آنلاین بازی سه ماه دیگه توی یک پچ قراره عرضه بشه! جدا از اینا دوتا زمین مخصوص هم تو نسخه PC وجود نداره. یعنی رسما تف انداخته تو صورت PC بازا. حالا بازم به نظرتون زیادی تیکه انداختم؟
درباره صلاح :D و PCباز هم احتمالا از دستم در رفته. ویرایشش میکنم.
ممنون از نظرتون

خودت احساس نمی کنی بیش از حد رو PC مانور دادی؟ (یه سر به نقد های دیگه بزنی بد نیست عزیزم)
همون اول دقیقا منظورتو از این نیش و کنایه ها فهمیدم که به سازندگان Dark Souls II هست. من خودمم کلی به سازنده ها لعنت فرستادم واسه اون تعامل افتضاح موس، کیبورد و بازی (موس که عملا کار نمی کرد) ولی هنر نویسنده اینه که خودشو کنترل کنه.( اصلا معلومه الانم عصبانی هستی. وقتی داشتم جوابت به خودمو می خوندم گفتم الان از مانیتور میای بیرون منو میزنی). در کل سعی کن اینجور احساساتت رو تو نقدت بروز ندی تا حرفه ای تر باشی ( هستی ولی هر چی بیشتر ، بهتر).
[تصویر:  peter_popken_03.jpg]
!Praise Prince of Persia
پاسخ
#8
(04-01-2015, 12:16 AM)MA 77 نوشته است: خودت احساس نمی کنی بیش از حد رو PC مانور دادی؟ (یه سر به نقد های دیگه بزنی بد نیست عزیزم)
همون اول دقیقا منظورتو از این نیش و کنایه ها فهمیدم که به سازندگان Dark Souls II هست. من خودمم کلی به سازنده ها لعنت فرستادم واسه اون تعامل افتضاح موس، کیبورد و بازی (موس که عملا کار نمی کرد) ولی هنر نویسنده اینه که خودشو کنترل کنه.( اصلا معلومه الانم عصبانی هستی. وقتی داشتم جوابت به خودمو می خوندم گفتم الان از مانیتور میای بیرون منو میزنی). در کل سعی کن اینجور احساساتت رو تو نقدت بروز ندی تا حرفه ای تر باشی ( هستی ولی هر چی بیشتر ، بهتر).

دوست عزیز من کار خودم رو میکنم و به نقدهای دیگه کاری ندارم.
دوباره میگم که این نقد براساس نسخه PC نوشته شده همون طور که میبینی یه بازی پلتفرهای مختلفش، نمرات مختلفی تو متاتریک میگیرن. الان مثلا یکی بیاد dead or alive 5 برای PC رو نقد کنه باید نابود کنه بازی رو. (شوخی میکنما! تا بازی نکنیم نمیتونیم نظر بدیم) دیگه کم یا زیاد و بیش از حد و کمتر از حد نداریم ما. نقد براساس PC ـه و با معیارهای PC سنجیده میشه. دلیلی ندارم که متال گیر بخرم بعد بشینم با دسته بازی کنم و موقع نقد کردن، به نسخه کنسولی هم توجه کنم که اصلا تا حالا از نزدیک ندیدمشون. (چرا البته PS3 رو از نزدیک دیدم و همینطور ORDER رو. کلا شاخ درآورده بودم که تو محله درپیت ما، ORDER هم هست)
گذشته از اون من فقط نسخه اول دارک سولز رو بازی کردم (5 دقیقه فقط) و منظورم بیشتر عناوینی همچون DMC3 و 4 بود که حتی از موس پشتیبانی نمی کردند. بعد داداش من کی عصبانی شدم تو نقد؟ من مخلص شما هم هستم دعوا نداریم که! از کسایی که منو میشناسن بپرس من کلا آدم شوخیم و شما تمام حرف هام رو با لحن ملایم و کمی تا قسمتی خندون بخون.
الان کجای نقد من از اینجور احساسات و عصبانیت به خرج دادم؟ :huh:
[تصویر:  8f3_sfv_ed.jpg]
?So who you gonna be when the reaper come knocking
Actions speak louder than words, so stop talking
So watch me break out of this cage
I fight now, I wont change
پاسخ
#9
به به ببین چه کسی تاپیک زده آقا صادق آفتاب از کدوم طرف در اومده شما اینقدر زیبا شده.
نقد فوق العاده عالی بود به خصوص قسمت مقدمه که به شخصه بیشتر از خود نقد از مقدمه لذت بردم از خوندنش واقعا عالی بود.
در مورد بازی هم که نمیشه حرفی زد چون حرفی برای گفتن نمیمونه در نقد تمام و کمال به بازی پرداخته شده و من در جایگاهی نیستم که بخوام از این بازی حرفی بزنم.
دستت درد نکنه خیلی ممنون که این نقد رو نوشتی و خوشحالمان کردی که تاپیک زدی و خوشحال تر میشیم اگه شما بیشتر توی تاپیک ها شرکت کنی و با نظراتت به کاربر کمک کنی.
این هم شعری تقدیم به شما
فواره وار سر به هوایی و سر به زیر


چون تلخی شراب دل آزار و دلپذیر

ماهی تویی و آب من و تنگ روزگار!

من در حصار تنگ و تو در مشت من اسیر

مرداب زندگی همه را غرق می کند

ای عشق همتی کن و دست مرا بگیر

ای مرگ می رسی به من اما چقدر زود

ای عشق می رسم به تو اما چقدر دیر

شیرینی فراق کم از شور وصل نیست

گر عشق مقصد است خوشا لذت مسیر

چشم انتظار حادثه ای ناگهان مباش

با مرگ زندگی کن و با زندگی بمیر

تو این شب تاریک، یه هدیه فراموش نشدنی بهت میدم PWLG

از طرف من، تقدیم به تو


با سپاسی بی پایان از شما
[تصویر:  bazb_thevideogamegallery_29143_1200x1697.jpg]
پاسخ
#10
فقط میتونم بگم عالیه
:D
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 2,004 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,111 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,145 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,650 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,295 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 4 مهمان