11-28-2015, 02:24 AM
سال ۲۰۱۲ بود که عنوانی به نام Dishonored (رسوا) در سبک اکشن ماجرایی مخفیکاری منتشر شد و توانست توجه تمامی صنعت بازی را به خود معطوف کند و از بازیبازان گرفته تا منتقدین همگی با اتفاق نظر این بازی را در لیست یکی از برترین عناوین سال ۲۰۱۲ قرار دادند و سازندگان بازی را تحسین کردند. عنوانی که بدون ادعا و بی سر و صدا توسط استودیو Arkane ساخته و به وسیله Behesda منتشر شد و با ترکیب المانهای اکشن با مخفیکاری و دادن حق انتخاب به بازیباز و نشان دادن عواقب و سرانجام انتخابهای او در انتهای بازی و همچنین استفاده جذاب از قدرتهای فراطبیعی به بهترین شکل توانست تقریبا در تمام زمینهها کمنقص و حتی بینقص عمل نماید تا تمام کسانی که این عنوان را تجربه کردند همگی از Dishonored به عنوان یکی از برترین تجربههای بازی خود در سال ۲۰۱۲ نام ببرند.
نام بازی: Dishonored: Definitive Edition
سازنده: Arkane Studio
ناشر: Bethesda Software
پلتفرم: Xbox One, PS4
تاریخ انتشار: ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ (۳ شهریور ۱۳۹۴)
امتیاز متا: ۸۰/۱۰۰
——————————————————
گرافیک: Dunwall همچنان به طرز محزونی زیباست اما…
گیمپلی: آبرو و شرافتی که از من به تاراج بردید پس خواهم گرفت، حال مخفیانه یا رو در رو…
نتیجهگیری: هرچه باشد با یک Dishonored طرفیم!
امتیاز نهایی: ۸.۵/۱۰
با آغاز نسل هشتم و جاری شدن سیل عناوین بازسازی شده نسل هفتمی برای کنسولهای PS4 و Xbox One، کمپانی Behesda و استودیو Arkane نیز که بازخوردهای بسیار مثبتی از بازی خود گرفته بودند و فروش خوبی را نیز تجربه کرده بودند فرصت را مغتنم شمرده و تصمیم گرفتند تا آنها نیز سوار بر موج بازسازی عناوین زیبای نسل هفتم برای کنسولهای نسل هشتمی شوند و انتشار نسخه ارتقا یافته و نسل هشتمی Dishonored را در دستور کار قرار دهند. آنها تصمیم گرفتند تا این بازی را به همراه تمامی بستههای الحاقی منتشر شده و البته ارتقاهایی که قصد داشتند روی گرافیک بازی لحاظ کنند، تحت نام Dishonored: Definitive Edition منتشر کنند.
——————————————————نقابها را دوباره به چهره بزنید. Dishonored به نسل هشتم آمده است
نام بازی: Dishonored: Definitive Edition
سازنده: Arkane Studio
ناشر: Bethesda Software
پلتفرم: Xbox One, PS4
تاریخ انتشار: ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ (۳ شهریور ۱۳۹۴)
امتیاز متا: ۸۰/۱۰۰
——————————————————
Dishonored: Definitive Edition شامل بازی اصلی Dishonored، سه بسته الحاقی منتشر شده برای این بازی و برخی آیتمهای اضافه شده به بازی است. حالا نکته اینجاست که آیا نام چنین نسخهای میشود Definitive Edition؟ این نسخه بیشتر شبیه به Game of The Year Edition بازی است که دو سال قبل منتشر شده، اما نکتهای که اینجا وجود دارد تغییرات گرافیکی بازی است که در ادامه مطلب به آنها خواهیم پرداخت تا ببینیم که در چه حد بودهاند و آیا اصلا وجود داشتهاند یا خیر؟!
جندی قبل و در تاریخ ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ برابر با ۳ شهریور ۱۳۹۴ بود که Dishonored: Definitive Edition منتشر شد و در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیقتر تغییرات این نسخه نسبت به نسخه نسل هفتمی بپردازیم و ببینیم آیا این عنوان توانسته است تا جانشینی شایسته برای عنوان زیبای Dishonored (که توانست در نسل هفتم با متای ۹۱ برای PC و ۸۸ و ۸۹ به ترتیب برای ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ به کار خود پایان دهد) باشد یا نتوانسته است تا آنطور که باید شاید به رسالت نسل هشتمی خود عمل کند؟ آیا اصلا این نسخه ارزش خرید برای نسل هشتم را دارد یا خیر؟ پس در ادامه با گیمفا همراه باشید تا نگاهی ریزبینانهتر به این مسئله داشته باشیم.
داستان: آبرویم را پس میگیرماصولا در عناوین بازسازی شده نقد داستان زیاد زیاد نیاز به بررسی جدید ندارد زیرا همان امتیازی که داستان در نسخه اصلی گرفته است در نسخه بازسازی شده نیز کسب میکند. داستان چیزی نیست که با بازسازی شدن یک عنوان عوض شود و تغییر کند گرنه که اسمش بازسازی نیست بلکه میشود Dishonored 2!
داستان بازی Dishonored در یک شهر صنعتی به نام دانوال (Dunwall) اتفاق میافتد و داستان زندگی گارد مخصوص و محافظ اول ملکه شهر یعنی Corvo Atano را بازگو میکند که برای ماموریتی از شهر بیرون رفته و در ابتدای بازی به شهر باز میگردد. کوروو برای مدتها محافظ قابل اعتماد ملکه بوده است اما همه چیز به همین شکل باقی نمیماند و در بازگشت کوروو ملکه به قتل میرسد و (همانطور که حدس میزنید یا احتمالا میدانید برای این که اتفاقات بازی شروع شود) قتل او را به گردن کوروو میاندازند.
کوروو به اتهام قتل ملکه در زندان اسیر میشود ولی در آنجا با فردی عجیب به نام The outsider آشنا میشود که قدرتهای ماوراءالطبیعهای را به کوروو اعطا میکند تا بتواند در راه اثبات بیگناهی خود از آنها استفاده کند…
پیشرفت گرافیکی در بازی نسبت به نسخه اصلی تاحدودی مشاهده میشود.
داستان بازی به مانند نسخه اصلی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و یکی از بهترین و جذابترین داستانهای مدت اخیر را داراست و البته به همین اندازه از روایت جذاب و فوقالعادهای نیز بهرهمند است که بازیباز را تا انتها به دنبال خود و به دنبال اثبات بیگناهی کوروو و انتقام گرفتن از عاملین قتل ملکه میکشاند.
همچنین دو بسته الحاقی داستانی The Knife of Dunwall و The Brigmore Witches نیز در بازی قرار دارند که با هم یک خط داستانی جدا را تشکیل میدهند که در آنها میتوانید در قالب Daud یعنی همان مزدوری که ملکه را به قتل رساند ایفای نقش کنید و داستانی را موازی با بازی اصلی و ماموریت کوروو، تجربه و در حقیقت این بار بازی را از زاویه دید قاتل ملکه دنبال کنیذ. داستان این بسته های الحاقی نیز زیبا و جذاب است اما همانگونه که در همان سال انتشار آنها نیز بارها گفته شد این داستان پتانسیل بیشتری داشت و میتوانست با شاخ و برگ داده شدن بیشتر به آن، داستانی را در سطح قصه بینظیر بازی اصلی در این بستههای الحاقی نیز شاهد باشیم.
به طور کلی بخش داستانی این بازی نمره کاملی را به مانند نسخه نسل هفتم دریافت میکند و ایرادی در این قسمت به بازی وارد نیست.
مبارزاتی جذاب و نفسگیر
گرافیک: Dunwall همچنان به طرز محزونی زیباست اما…
نسخه Dishonored: Definitive Edition به وضوح کیفیت گرافیکی بهتری نسبت به نسخه PS3 و Xbox 360 این عنوان دارد و این مسئله کاملا برای هر بینندهای مشخص است. وضوح تصویر بالاتر، تکسچرها و بافتهای زیباتر و بهتر و رنگبندی باکیفیتتر از جمله پیشرفتهایی هستند که در نسخه نسل هشتمی این بازی وجود دارند اما همانطور که عرض کردم این پیشرفتها تنها نسبت به نسخه PS3 و Xbox 360 مشاهده میشوند و Dishonored: Definitive Edition از لحاظ گرافیکی مشابه و همسطح نسخه اصلی بازی بر روی PC در سه سال قبل است که با یک سختافزار متوسط اجرا میشد.
وقتی نسخههای PS3 و Xbox 360 بازی را با نسخههای PS4 و Xbox One از لحاظ گرافیکی مقایسه میکنیم تفاوتهایی مشاهده میشود ولی همین نسخههای نسل هشتمی در مقایسه با گرافیک نسخه اصلی بازی که یک PC در سه سال قبل اجرا میکرد تفاوت قابل ملاحظهای ندارند و فرقی به چشم نمیآید. البته گرافیک بازی همچنین بسیار خوب و قابل قبول است زیرا نسخه اصلی هم در این مورد ایراد زیادی نداشت ولی وقتی نسخهای برای یک نسل بالاتر با نام Definitive Edition منتشر میشود انتظارات بیشتری میرود.
چون قدرت کنسولهای نسل هشت بیشتر از هفت است نگهبانان بیشتر به هوا پرت میشوند! یک تحلیل کاملا تخصصی از بنده!
در عنوان اصلی که سال ۲۰۱۲ منتشر شد مشکلاتی در نورپردازی بازی، Lip Syncing و برخی تکسچرهای بازی وجود داشت که انتظار میرفت این مشکلات گرافیکی کوچک در نسخه جدید رفع شوند که متاسفانه این مسئله صورت نگرفته است. همچنین بازی به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا نمیشود که فرصت خوبی را در این مورد سازندگان از دست دادهاند. جالبتر اینجاست که زمان بارگذاری نسخه Definitive Edition حتی از نسخه های کنسولی نسل هفتم و PC نیز ظولانیتر است!
یکی از نکات جالب در مورد طراحی گرافیکی این بازی که در نسخه اصلی نیز وجود داشت استفاده از طراحیهای تا حدودی اغراق یافته و بزرگنمایی شده در چهره شخصیتهای بازی است که حالتی خاص و منحصر به فرد به بازی داده است و کاملا با استایل هنری بازی و تضاد اغراق شده شهر Dunwall منطبق است و در واقع جزو تکنینکهای تحسین برانگیز طراحان بازی و سازندگان آن به شمار میرود که کاملا در راستای فضای بازی و هماهنگ با آن عمل کرده است.
در مجموع از بخش گرافیکی عنوان Dishonored: Definitive Edition که به عنوان یکی از اصلیتری بخشهایی است که در یک کوچ از نسلی به نسل بالاتر باید تغییر یابد، انتظار بیشتری میرفت و لااقل سازندگان میتوانستند که اندک ایرادات اشاره شده که در نسخه نسل هفتم وجود داشتند را در این نسخه رفع کنند که متاسفانه این کار هم انجام نشده است.اما بار دیگر نیز میگویم که به هیچ وجه گمان نکنید که با گرافیک ضعیفی روبرو هستید بلکه با عنوانی با گرافیکی بسیار زیبا و جذاب که به خوبی فضای محزون شهر دانوال را به تصویر میکشد روبرو هستید و از آن لذت خواهید برد.
یکی از زیباترین تصاویر بازی…
گیمپلی: آبرو و شرافتی که از من به تاراج بردید پس خواهم گرفت، حال مخفیانه یا رو در رو…
گیمپلی عنوان Dishonored در سال ۲۰۱۲ بینظیر بود و با آزادی عمل فوقالعادهای که به بازیباز هدیه میداد همه را شیفته خود کرده بود. اگر میخواستید آرام و بی سروصدا و بی کشت و کشتار پیش بروید راه به بهترین شکل برایتان باز بود و اگر اهل قتل و خونریزی و انتقامگیری بودید نیز کاملا این مسیر برایتان در دسترس قرار داشت تا کاملا به سلیقه خود بازی کنید و در حقیقت بازی هیچ راهی را به شما تحمیل نمیکرد. البته در آخر بایستی که پای تصمیمی که گرفته بودید میایستادید و اگر همه را از دم تیغ گذرانده بودید با شهری غرق در طاعون و مرگ و… روبرو میشدید و پایان دلانگیزی در انتظارتان نبود. بگذریم… به هر حال گیمپلی این عنوان یکی از بهترینها در نسل هفتم به حساب میآمد و از همه نظر تکمیل و حساب شده کار شده بود به گونهای که جای هیچ ایرادی رابرای کاربران و منتقدان سختگیر باقی نگذاشت.
در نسخه Dishonored: Definitive Edition نیز کلیت گیمپلی بازی همان شاهکاری است که در نسخه اصلی وجود داشت و ترکیبی از المانها و قدرتها و آپگریدهای مختلف در ترکیب با سیستم مخفیکاری بینظیر و اکشن جذاب بازی، معجونی فوقالعاده جذاب را شکل دادهاند که واقعا هر کسی را شیفته و مجذوب خود میکند. البته اضافاتی نیز مانند نسخههای Special Edition و… در این نسخه وجود دارد که در واقع مجموع تمام اضافات نسخههای مختلف بازی است. شاید این را نکته کاملا مثبتی بپندارید اما همین مسئله اگر بیشتر دقت کنیم لطماتی نسبتا بزرگ به بدنه گیمپلی بازی در این نسخه نسل هشتمی وارد آورده است که در ادامه برای شما شرح خواهم داد.
[/url]
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/dishonored_735061-e1447338454778.jpg[/img]
Dishonored Definitive Edition همان اشتباهی را مرتکب شده است که نسخه Game of the Year Edition آن را انجام داده بود و آن در کنار هم و یکجا قرار دادن چهار بسته bonus است که در اصل برای در کنار هم قرار داشتن طراحی نشدهاند. داستان اینگونه بود که در ابتدای معرفی نسخه اصلی بازی در سال ۲۰۱۲، سازندگان چهار نسخه Special Edition در نظر گرفتند که در هر یک از آنها یک بسته bonus قرار دادند و فروش هر یک نیز در اختیار یک فروشگاه خاص قرار گرفت. هر یک از این بستهها آیتمهایی را در ابتدای بازی در اختیار کوروو قرار میدادند (زمانی که از زندان فرار میکرد و به loyalist ها ملحق میشد).
به طور دقیقتر هر یک از این بستهها دارای سه عدد Bone Charm اختصاصی، یک مجسمه برای آزاد کردن قابلیت استفاده از یک Bone Charm اضافی و ۵۰۰ سکه اضافی بوند. ایده این بستهها این بود که هر بازیباز با توجه به این که کدام یک از این قدرتهای اضافی بیشتر به کارش میآید نسخه خود و فروشندهاش را انتخاب کند و از آنجا که هر یک از این بستهها به تنهایی برتری معقولی (نه خیلی زیاد) را در اختیار هر بازیباز میگذاشت تداخلی با سیستم پیشرفت در بازی پیدا نمیکرد.
اشتباهی که نسخههای Game of the Year Edition و حالا Definitive Edition انجام دادند این بود که هر چهارتای این بستهها را از همان اول در اختیار کوروو قرار دادند. بله درست متوجه شدید، یعنی ۲۰۰۰ سکه اضافی، ۱۲ عدد Bone Charm و قابلیت استفاده از هفت عدد Bone Charm اضافی آن هم درست در همان ابتدای بازی! علاوه بر این که این مسئله از نظر داستانی کمی غیر معقول است که شما از خواب بیدار شوید و یکباره توسط این تعداد قدرت و پول و .. در همان ابتدای بازی محاصره شده باشید بلکه مشکل اصلی آنجاست که این قدرتها و آپگریدهای فراوان آن هم به یک باره در اول بازی کاملا برخلاف سیستم گیمپلی بازی عمل میکند و ارززش پیشرفت و آپگرید در طول بازی را کاهش میدهد.
[url=https://gamefa.com/go.php?https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/5013970_bethesda-unveils-dishonored-definitive_b54b78b3_m-e1447338497411.jpg][img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/5013970_bethesda-unveils-dishonored-definitive_b54b78b3_m-e1447338497411.jpg[/img]
دست رو من بلند میکنی؟ الان بهت میگم…
Dishonored طوری طراحی شده بود که شما باید در بازی پیش بروید و با سختی و زحمت پول جمع کنید و پیشرفت کنید و ارتقا بخرید و در مورد Bone Charm ها هم شما باید کلی دربازی جستجو و گشت و گذار میکردید تا یکی از آنها را بیابید. به همین خاطر این همه آیتم و جایزه اضافی در اول نسخه Definitive Edition (بگذریم از این که برخی از قدرتها اصلا جالب و جذاب نیستند) و اینقدر قدرتمند کردن کوروو در اول بازی نکته بسیار منفی و برخلاف روند پیشرفت و ارتقا در بازی به حساب میآید زیرا به طور کامل بالانس و تعادلی را که در نسخه اصلی بازی وجود دارد بر هم میزند. شما در همان ابتدای بازی و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب آن قدر پول دارید که قابلیتهای کوروو برای تجهیز کردن Bone charm ها را تا انتها بالا ببرید و به جای سه عدد از آنها که در بازی اصلی میتوانستید تجهیز کنید اکنون ۱۰ تا برای کوروو استفاده کنید! واقعا که مسخره است!
به غیر از نکات ذکر شده، سایر موارد و المانهای گیمپلی بازی درست مانند نسخه اصلی بازی است و به همان جذابیت و زیبایی و سرگرمکنندگی هستند که بازی اصلی بود و البته خب بازی بر روی کنسولهای نسل هشتم با گرافیک مقداری ارتقایافته لذت بیشتری نیز دارد به ویژه این که دو بسته الحاقی داستانی The Knife of Dunwall و The Brigmore Witches نیز در بازی وجود دارند که میتوانید در قالب Daud داستانی موازی با بازی اصلی را نیز تجربه نمایید.
بازی کردن در قالب Corvo و Daud با داستانهایی متفاوت اما موازی و با استفاده از مجموعهای متفاوت از قدرتهای فراطبیعی که هر کدام در اختیار دارند بسیار جذاب و لذتبخش است از تلپورت کردن و کند کردن زمان گرفته تا تسخیر دیگر افراد و دیدن پشت دیوارها همه و همه مجموعهای عالی را برای شما شکل دادهاند که در ترکیب با مسیرهای متفاوت انجام ماموریت و رازها و آیتمهای زیادی که برای کشف کردن در گوشه و کنار محیط قرار داده شدهاند، شاهکاری فوقالعاده از گیمپلی را برای شما به ارمغان آورده است که تجربه آن واجب و به غایت لذتبخش است.
در مورد موسیقی و صداگذاری بازی از آنجا که هیچ تغییری نسبت به نسخه اصلی بازی صورت نگرفته است در بخشی جداگانه آن را بررسی نمیکنیم. در این مورد باید گفت بازی در بخش موسیقی و صداگذاری شخصیتها و اصوات محیطی و … دقیقا به مانند نسخه نسل هفتم و کاملا موفق عمل میکند. موسیقیهای متن بازی بسیار زیبا و هماهنگ با جو و اتمسفر بازی و شهر Dunwall هستند و صداگذاران شخصیتهای مختلف بازی نیز به بهترین شکل کار خود را انجام دادهاند.
موش بخورتت!
نتیجهگیری: هرچه باشد با یک Dishonored طرفیم!
بگذارید در همین ابتدای نتیجهگیری در مورد این بازی خدمت شما عرض کنم که اگراحیانا به هر دلیلی خود را از چشیدن لذت این بازی در نسل هفتم محروم کردهاید Dishonored: Definitive Edition بهترین فرصت شما به ویژه روی کنسولها برای تجربه این عنوان بینظیر است و نباید در خرید آن هیچ شکی داشته باشید زیرا هنوز که هنوز است این عنوان از بسیاری از عناوین نسل هشتمی برتر و زیباتر و سرگرمکنندهتر است مخصوصا با وجود ارتقاهای هر چند محدود گرافیکی و بستههای الحاقی داستانی و البته لذت بازی کردن با کنترلرهای نسل هشتمی.
گشت و گذار در Dunwall همچنان بینهایت لذتبخش و فوقالعاده است و انجام ماموریتها در کثیفترین و فقیرنشینترین خیابانهای این شهر که غرق در طاعون و مرگ است تا اشرافیترین و مجللترین قصرها و خانهها و مشاهده تضاد بین زندگی مردم در این شهر لذتی ناب را برای شما به همراه خود دارد. از یاد نبرید که نقطه قوت اصلی این بازی حق انتخاب وسیعی است که به شما برای پیش بردن بازی داده میشود و میتوانید حمامی از خون را در خیابانهای شهر جاری کنید و یا حتی ماموریت را بدون کشتن حتی یک نفر به پایان برسانید. شاید نام Definitive Edition خیلی مناسب این نسخه نباشد اما به هر حال این بازی Dishonored است و تجربه آن مخصوصا همراه با بستههای داستانی و ارتقای هرچند محدود باز هم اوج لذت و رضایت را برای شما به ارمغان میآورد.
سازندگان میتوانستند که در این نسخه کار بیشتری انجام دهند و آن را از یک GOTY Edition (با کمی ارتقای گرافیکی) تبدیل به یک Definitive Edition واقعی کنند ولیبه هر حال نمیتوان منکر این شد که این نسخه نیز هیچ چیزی از یک بازی فوقلعاده قدرتمند و بینظیر و از همه مهمتر لذتبخش و سرگرم کننده کم ندارد و جزو برتیرن عناوینی است که از نسل هفتم به نسل هشت امده است.
در حقیقت باید گفت اگر نسخههای نسل هفتمی (مخصوصا PC) راانجام دادهاید شاید این نسخه پیشنهاد خیلی جالبی برای شما نباشد زیرا خیلی نکات جدیدی را برای شما همراه ندارد اما اگر تا به حال این عنوان را تجربه نکردهاید Dishonored: Definitive Edition بیشک یکی از برترین پیشنهادهایی است که میتوانم به شما داشته باشم و حیف است اکنون که فرصت تجربه این عنوان در نسل هشتم را به دست آوردهاید آن را به راحتی از دست بدهید. پس هر چه سریعتر نقاب به چهره بزنید و قدرتهای خود را جمع کنید و برای باز پس گرفتن آبرو و شرافتی که از شما به تاراج بردهاند و تطهیر نام و جایگاه خود در شهر مرگ و طاعون قیام کنید…
ماجراجویی در شهر طاعونزده…
نکات مثبت: داستان زیبا، گیمپلی بسیار متنوع و جذاب، حق انتخاب برای انجام ماموریتها، قدرتهای لذتبخش و مفید، در مجموع تمام نکات مثبت بازی اصلی
نکات منفی: لطمه زدن به بالانس بازی با قرار دادن کلی ارتقا و پول در همان اول بازی، پیشرفت گرافیکی محدود که میتوانست بهتر از این باشد، رفع نکردن ایرادهای گرافیکی که در نسخه اصلی بازی وجود داشت، اجرا نشدن بازی به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه
امتیاز نهایی: ۸.۵/۱۰