07-03-2013, 08:34 PM
(آخرین ویرایش: 07-03-2013, 08:37 PM، توسط grey joker.)
رشد چشمگیری که در این چند سال بازی های رایانه ای داشته باعث شده است که هر کشوری پا به این عرصه بگذارد . یکی از این کشور ها ایران است که حدود 5 سال در این زمینه شروع به فعالیت کرده است و تا الان بازی های زیادی از شرکت های بزرگ و کوچک عرضه شدند ، که بعضی از آن ها ازنظر فنی و کیفی در سطح بالایی قرار داشتند و می توان آن ها را با نمونه های خارجی مقایسه کرد.شرکت اسپریس پویا نما یکی از این شرکت ها است که با درس گرفتن از عناوین قبلی ، کار خود را به طور پیشرفته تری ادامه می دهد . این شرکت که بازی میر مهنا را در سال 90 برای پلتفرم PC عرضه کرد اکنون در حال ساخت پروژه ای سنگین تر از قبل و صد البته بهتر از قبل است . این بازی جدید مثل عنوان قبلی یک اکشن اول شخص با داستانی تاریخی به اسم ترکمنچای است . داستان این بازی حدود نیم قرن بعد از حماسه آفرینی های میرمهنا در جنوب کشور, این بار توسط آذری های دلاور در شمال غرب کشور صورت میگیرد.
بازی ترکمنچای در زمان قاجار و در مورد بسته شدن قرار داد ننگین ترکمنچای است . این قرار داد در سال 1206 پس از پایان جنگ ایران و روسیه در قفقاز جنوبی و آذربایجان بین روسیه و ایران امضاء شد . پس از پیمان نامه ی گلستان دوره ی دوم جنگ های ایران و روسیه آغاز شد . سپاه ایران به فرماندهی عباس میرزادر مقابل سپاه روس به فرماندهی پاسکوویج صف آرایی می کنند که طی چند مرحله جنگ ایران شکست می خورد و شاه ( فتحعلی شاه ) هم برای جلو گیری از ادامه جنگ و کشیده نشدن آن به طهران تن به این عهد نامه میدهد.
داستان بازی در مورد شخصیت هایی است که در این جنگ ها حضور داشته و در مقابل نیروهای روسی مبارزه می کنند . بازی در یک برهه زمانی چند ساله به وقوع می پیوندد و در طی این زمان شما با شخصیت هایی تاریخی مثل عباس میرزا و افراد مشهور دیگری آشنا می شوید . در بازی شما در نقش دو فرد که در این بازه زمانی حضور داشتند قرار خواهید گرفت و با انجام مراحل شخصیت به طور خودکار عوض می شود که بر جزابیت های بازی می افزاید .
یکی از مواردی که سازندگان در مورد داستان بازی بیان کردند صحنه های سینمایی ( کات سین ) هستندکه از قبل توسط تیم سازنده آماده شده و در بازی برای روایت داستان استفاده می شود . تعداد این کات سین ها چیزی قالب بر 35 عدد است که به زبان های مختلف از جمله آذری و فارسی دوبله شده و به همراه زیرنویس عربی ، انگلیسی ، ارمنی ، آلمانی ، روسی ، فرانسوی و ترکی در بازی گنجانده شده است .
در بازی شخصیت های مختلف به زبان آذری و فارسی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و همچنین صدای دشمنان به زبان روسی و توسط گویندگان ایرانی مسلط به زبان روسی انجام می شود.
دوبله و صداگذاری بازی به سرپرستی آقای مهرداد میر اکبری مجری و دوبلور صدا و سیما انجام و توسط گویندگان حرفه ای فیلم و انیمیشن صدا گذاری می شود . در زمینه موسیقی ، ترکمنچای ، دارای موسیقی با تم سنتی و آذری است و در سطح قابل قبولی قرار دارد .
بازی ترکمنچای دارای وضعیت های آب و هوایی مختلف و همچنین زمان های مختلف مثل شب و روز می باشد . البته وجود شب و روز به صورت یک چرخه ی زمانی مثل بازی های GTA درترکمنچای وجود ندارد بلکه به صورت خودکار این نوع تغییرات در بازی اعمال می شود . آب و هوای بازی هم فقط به دو صورت بارانی و هوای صاف در بازی وجود دارد که در بیشتر موارد آب و هوای بارانی در بازی پیاده شده است .
گرافیک بازی ترکمنچای در ظاهر شبیه میر مهنا است ، طراحی افکت های مختلف همچون آب و دود و آتش اشاره همچنان ساده است، همچنین بافت ها در بازی بسیار ابتدایی کار شده است . در بازی از قابلیت Motion Capture برای ساخت کات سین ها استفاده شده ولی تا الان مشخص نشده است که این قابلیت در کل بازی هم مورد استفاده قرار گرفته یا نه ولی در بازی انیمیشن افراد مختلف خوب و درسطح قابل قبولی طراحی شده است و با انیمیشن های روانی روبه رو هستیم.
بازی در مکان های مختلفی همچون جنگل های آذربایجان ، قلعه های مختلف و بندر ها اتفاق می افتد که از طراحی به نسبت خوبی برخوردارند . مثل بازی میر مهنا با محیطی خالی سروکار نداریم بلکه محیط ها کاملا پر هستند و از اجزای مختلفی تشکیل شده اند . وجود مکان های مختلف در بازی و همچنین سیستم متغیر آب و هوا باعث متنوع شدن بازی در مراحل مختلف می شود که اگر مراحلی نظیر مخفی کاری و فرار و نفوذ به یک منطقه یا نجات در بازی وجود داشته باشد تنوع بازی چند برابر می شود . همانطور که گفته شد یکی از نقاط مثبت بازی طراحی محیط است که پیشرفت خوبی داشته ولی در زمینه ی طراحی دشمنان و پیاده نظام خودی تنوع بسیار کم است و در بیشتر اوقات افراد شبیه هم هستند. همچنین امید واریم که هوش مصنوعی دشمنان ، که یکی از مشکلات عمده بازی های رایانه ای ایرانی می باشد ، در این بازی مشاهده نشود و چالش هایی به غیر از مدت زمان برای تیراندازی در بازی وجود داشته باشد . یکی دیگر از ویژگیهای ترکمنچای مکانیک و گیم پلی جدید و همچنین تنوع سلاح ها در کنار بهینه شدن روند بازی است که همین مورد از مزیت های این بازی ایرانی است .
اغلب بازی های ایرانی مدت زمان خیلی کمی را برای به پایان رساندن آن می طلبند و چیزی حدود 1 تا 1.5 ساعت وقت برای آن ها کافی است . ولی طبق ادعای سازندگان این بازی طولانی ترین بازی ایرانی می باشد که از 12 مرحله تشکیل شده مدت زمان آن بیشتر از میر مهنا و دیگر بازی ها است.
بازی ترکمنچای هر چند مشکلاتی در زمینه گرافیکی دارد ولی با شیوه های جدید داستان سرایی و بهره بردن از دوبلور های حرفه ای یکی از وقایع مهم تاریخ ایران را بازگو می کند که به وسیله آن نیمی از ایران به غارت رفت .
و در آخر بهترین چیز صحبت هایی از زبان آراز شخصیت اول بازی :
بازی ترکمنچای در زمان قاجار و در مورد بسته شدن قرار داد ننگین ترکمنچای است . این قرار داد در سال 1206 پس از پایان جنگ ایران و روسیه در قفقاز جنوبی و آذربایجان بین روسیه و ایران امضاء شد . پس از پیمان نامه ی گلستان دوره ی دوم جنگ های ایران و روسیه آغاز شد . سپاه ایران به فرماندهی عباس میرزادر مقابل سپاه روس به فرماندهی پاسکوویج صف آرایی می کنند که طی چند مرحله جنگ ایران شکست می خورد و شاه ( فتحعلی شاه ) هم برای جلو گیری از ادامه جنگ و کشیده نشدن آن به طهران تن به این عهد نامه میدهد.
داستان بازی در مورد شخصیت هایی است که در این جنگ ها حضور داشته و در مقابل نیروهای روسی مبارزه می کنند . بازی در یک برهه زمانی چند ساله به وقوع می پیوندد و در طی این زمان شما با شخصیت هایی تاریخی مثل عباس میرزا و افراد مشهور دیگری آشنا می شوید . در بازی شما در نقش دو فرد که در این بازه زمانی حضور داشتند قرار خواهید گرفت و با انجام مراحل شخصیت به طور خودکار عوض می شود که بر جزابیت های بازی می افزاید .
یکی از مواردی که سازندگان در مورد داستان بازی بیان کردند صحنه های سینمایی ( کات سین ) هستندکه از قبل توسط تیم سازنده آماده شده و در بازی برای روایت داستان استفاده می شود . تعداد این کات سین ها چیزی قالب بر 35 عدد است که به زبان های مختلف از جمله آذری و فارسی دوبله شده و به همراه زیرنویس عربی ، انگلیسی ، ارمنی ، آلمانی ، روسی ، فرانسوی و ترکی در بازی گنجانده شده است .
در بازی شخصیت های مختلف به زبان آذری و فارسی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و همچنین صدای دشمنان به زبان روسی و توسط گویندگان ایرانی مسلط به زبان روسی انجام می شود.
دوبله و صداگذاری بازی به سرپرستی آقای مهرداد میر اکبری مجری و دوبلور صدا و سیما انجام و توسط گویندگان حرفه ای فیلم و انیمیشن صدا گذاری می شود . در زمینه موسیقی ، ترکمنچای ، دارای موسیقی با تم سنتی و آذری است و در سطح قابل قبولی قرار دارد .
بازی ترکمنچای دارای وضعیت های آب و هوایی مختلف و همچنین زمان های مختلف مثل شب و روز می باشد . البته وجود شب و روز به صورت یک چرخه ی زمانی مثل بازی های GTA درترکمنچای وجود ندارد بلکه به صورت خودکار این نوع تغییرات در بازی اعمال می شود . آب و هوای بازی هم فقط به دو صورت بارانی و هوای صاف در بازی وجود دارد که در بیشتر موارد آب و هوای بارانی در بازی پیاده شده است .
گرافیک بازی ترکمنچای در ظاهر شبیه میر مهنا است ، طراحی افکت های مختلف همچون آب و دود و آتش اشاره همچنان ساده است، همچنین بافت ها در بازی بسیار ابتدایی کار شده است . در بازی از قابلیت Motion Capture برای ساخت کات سین ها استفاده شده ولی تا الان مشخص نشده است که این قابلیت در کل بازی هم مورد استفاده قرار گرفته یا نه ولی در بازی انیمیشن افراد مختلف خوب و درسطح قابل قبولی طراحی شده است و با انیمیشن های روانی روبه رو هستیم.
بازی در مکان های مختلفی همچون جنگل های آذربایجان ، قلعه های مختلف و بندر ها اتفاق می افتد که از طراحی به نسبت خوبی برخوردارند . مثل بازی میر مهنا با محیطی خالی سروکار نداریم بلکه محیط ها کاملا پر هستند و از اجزای مختلفی تشکیل شده اند . وجود مکان های مختلف در بازی و همچنین سیستم متغیر آب و هوا باعث متنوع شدن بازی در مراحل مختلف می شود که اگر مراحلی نظیر مخفی کاری و فرار و نفوذ به یک منطقه یا نجات در بازی وجود داشته باشد تنوع بازی چند برابر می شود . همانطور که گفته شد یکی از نقاط مثبت بازی طراحی محیط است که پیشرفت خوبی داشته ولی در زمینه ی طراحی دشمنان و پیاده نظام خودی تنوع بسیار کم است و در بیشتر اوقات افراد شبیه هم هستند. همچنین امید واریم که هوش مصنوعی دشمنان ، که یکی از مشکلات عمده بازی های رایانه ای ایرانی می باشد ، در این بازی مشاهده نشود و چالش هایی به غیر از مدت زمان برای تیراندازی در بازی وجود داشته باشد . یکی دیگر از ویژگیهای ترکمنچای مکانیک و گیم پلی جدید و همچنین تنوع سلاح ها در کنار بهینه شدن روند بازی است که همین مورد از مزیت های این بازی ایرانی است .
اغلب بازی های ایرانی مدت زمان خیلی کمی را برای به پایان رساندن آن می طلبند و چیزی حدود 1 تا 1.5 ساعت وقت برای آن ها کافی است . ولی طبق ادعای سازندگان این بازی طولانی ترین بازی ایرانی می باشد که از 12 مرحله تشکیل شده مدت زمان آن بیشتر از میر مهنا و دیگر بازی ها است.
بازی ترکمنچای هر چند مشکلاتی در زمینه گرافیکی دارد ولی با شیوه های جدید داستان سرایی و بهره بردن از دوبلور های حرفه ای یکی از وقایع مهم تاریخ ایران را بازگو می کند که به وسیله آن نیمی از ایران به غارت رفت .
و در آخر بهترین چیز صحبت هایی از زبان آراز شخصیت اول بازی :
نقلقول: من سالهای زیادی رو توی جنگ بودم . بهترین سالهای عمرم رو، جنگ هایی که یا اجنبی ها به ما تحمیل کردن و یا خیانت یه عده و بی کفایتی یه عده دیگه باعث روشن شدن آتیششون شد. جنگ هایی که هم من خیلی از مهمترین چیزهای زندگیمو توش از دست دادم ، هم خیلی از مردم کشورم و هم خود کشورم .ما با تمام توان از کشورمون دفاع کردیم ، اما شاید تمام توانمون کافی نبود. ما با دشمنمون مردانه جنگیدیم و از جون مایه گذاشتیم . من وجدانم راحته که کم فروشی نکردیم. این وسط فقط عده کمی بودن که خائن و یا بی کفایت بودن . اما مشکل اینجا است که اون افراد خائن و بی کفایت در نتیجه جنگ ، مؤثرتر از کسانی بودن که وطن پرست بودن و تمام زندگیشون رو برای دفاع خرج کردن .ما توی جنگ شکست خوردیم و خیلی خسارت دیدیم. این یه حقیقته. ما قسمت های زیادی از خاک کشورمون رو از دست دادیم و استقلال کشورمون تحت تأثیر نتیجه جنگ قرار گرفت. کسی نمی تونه منکر خسارت هایی بشه که نه تنها به مردم، بلکه به سرزمینمون وارد اومد .ضررهایی که ما توی این جنگ بهمون وارد شد و حقارتی که کشیدیم مثل یه بغض شد تو دل تمام مردم با وجدان این سرزمین . من و تمام مردم این بغض رو به فرزندانمون و اونها هم به فرزندانشون انتقال می دن . این بغض نسل به نسل با ما است تا روزی اگه دوباره اجنبی فکر تجاوز به خاک ما از سرش گذشت ، سر باز کنه . وقتی اون بغض سر باز کنه ، فرزندان ما اون رو سر دشمنشون خالی می کنن و من می دونم که اونها مردونه خواهند جنگید . فرزندان ما از ما درس می گیرن و یک ذره از خاکمون رو تسلیم دشمن نخواهند کرد .من، آراز، قول می دم که ترکمنچای؛ عقده ای شده که خودش مانع تکرار خودش خواهد بود. فقط نسل به نسل باید منتقل بشه، باید داستانش به هر زبانی تعریف بشه تا غبار تاریخ اون رو محو نکنه .
لازم به ذکر است که این پیش نمایش اولین تراوشات عقل ( نصفه و نیمه ی ) اینجانب بر روی کاغذ می باشد . همچنین هیچ کلمه ای از آن را تا حال تغییر ندادم و همان پیش نمایش دیروزی با نامی جدید ولی متنی قدیمی در این فروم قرار گرفته است .
هر نوع نقدی بر این اثر مجاز می باشد ولی فقط این نکته را هم بگویم که اولین اثرم با مشکلات فراوانی همراه بود پس بنده را به بزرگی خود ببخشید .
نکته ی آخر در مورد این مقاله ، چون تعداد کپی برداری ها از این اثر مقدار قابل توجهی توسط وبلاگ نویسان جوان می باشد ، پس ممکن است که قبلا با اینچنین نوشته ای مواجه شده باشید . ( دلیل اصلی اینکه مقاله در سایت منتشر نشد همین موضوع کپی برداری از اثر می باشد )
هر نوع نقدی بر این اثر مجاز می باشد ولی فقط این نکته را هم بگویم که اولین اثرم با مشکلات فراوانی همراه بود پس بنده را به بزرگی خود ببخشید .
نکته ی آخر در مورد این مقاله ، چون تعداد کپی برداری ها از این اثر مقدار قابل توجهی توسط وبلاگ نویسان جوان می باشد ، پس ممکن است که قبلا با اینچنین نوشته ای مواجه شده باشید . ( دلیل اصلی اینکه مقاله در سایت منتشر نشد همین موضوع کپی برداری از اثر می باشد )
در آخر هم بابت مشکلات پیش نمایش دوباره عذر خواهی می کنم ، چون اولین نگارش بنده بود .