ترس در بازی های امروزی فاکتور خنده شده.ترس دیگر جایی ندارد.بازی های قدیمی سراسر ترس بوده اند.البته ترس هنوز در بازی های امروزی به طور کامل نمرده و هنوز بازی هایی هستند که بتوانند ترس را به ما انتقال دهند.اما چرا یک فرد از یک بازی میترسد.دلیل ترس چیست؟!
دلیل ترس نه خشونت است نه کارکتر ترسناک.آخر کدام انسانی را دیده ای که از جی تی ای با این همه خوشنت هایش بترسد!؟یا مثلا چه کسی را دیده اید که از بازی کردن در نقش یک دیو یا یک ارک بترسد.دلایل ترس فرق دارند با آنچه فکر می کنید.در اینجا سعی بر این شده که بیشتر عوامل توضیح داده شود و اگر مواردی از قلم افتاد پوزش می طلبم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریکی.عامل ترس در بسیاری از بازی ها...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریکی:
تاریکی یکی از بزرگترین دلایل ترس است.کارکتر های مانند الن ویک از چنین چیزی الهام گرفته اند.در تاریکی چشم چیزی را نمیبیند و در بازی تنها چشم شما همان چراغ اسلحه یا چراغ قوه ای است که در دست شماست و این برای یک بازی ترسناک نقطه عطف است.نورپردازی خوب.میتواند زیبا باشد و حس ترس را به مخاطب بدهد. حتی چرخ دنده های جنگ ۱ نیز از این ترفند استفاده کرده اند.
تاریکی یکی از بزرگترین دلایل ترس است.کارکتر های مانند الن ویک از چنین چیزی الهام گرفته اند.در تاریکی چشم چیزی را نمیبیند و در بازی تنها چشم شما همان چراغ اسلحه یا چراغ قوه ای است که در دست شماست و این برای یک بازی ترسناک نقطه عطف است.نورپردازی خوب.میتواند زیبا باشد و حس ترس را به مخاطب بدهد. حتی چرخ دنده های جنگ ۱ نیز از این ترفند استفاده کرده اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همکار.کمبود ترس.بالا رفتن احساسات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نداشتن همکار:
همکار.چیزی هست که واقعا در یک بازی ترسناک مهمترین دلیل شکست است.نداشتن همکار انقدر ترس در بازی را زیاد میکند که گاهی از ترس به خود تلقین میکنید که این یک بازی ویدیویی است.(البته اگر مثل من باشید که سیستم را ریست می کنید).سری بازی های رزیدنت اویل بعد از شماره ۴ در همگی همکار در بازی وجود دارد و دیگر ترسی در بازی جای ندارد.اما کپک کام توانست با نور پردازی عالی در قسمت ششم که فضای تاریک تر را فراهم میکرد.کمبود ترس در این چند سال را جبران کند.اما واقعا کسی میتواند بازی رزیدنت اویل ۴ را برای اولین تجربه بازی اش و آن هم تنها بازی کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همکار.چیزی هست که واقعا در یک بازی ترسناک مهمترین دلیل شکست است.نداشتن همکار انقدر ترس در بازی را زیاد میکند که گاهی از ترس به خود تلقین میکنید که این یک بازی ویدیویی است.(البته اگر مثل من باشید که سیستم را ریست می کنید).سری بازی های رزیدنت اویل بعد از شماره ۴ در همگی همکار در بازی وجود دارد و دیگر ترسی در بازی جای ندارد.اما کپک کام توانست با نور پردازی عالی در قسمت ششم که فضای تاریک تر را فراهم میکرد.کمبود ترس در این چند سال را جبران کند.اما واقعا کسی میتواند بازی رزیدنت اویل ۴ را برای اولین تجربه بازی اش و آن هم تنها بازی کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلاح بدون خشاب...در آن لحظه چه میکنید...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نداشتن سلاح:
نداشتن سلاح در یک کمپ پراز دشمن چه حسی دارد.حال که پر از موجودات فضایی باشد.که هر لحظه ممکن است شما را نابود کنند.واقعا نداشتن سلاح دراول بازی ترسناک است.چه بسا بازی رایانه ای مبارزه در خلیج عدن هم برای این که به بازی حس ترس دهد.در ابتدای بازی فردی را که یک خدمه کشتی هست بدون هیچ سلاهی قرار میدهد تا حس ترس و تنهایی را به فرد منتقل کند و بداند که فرد به معنای واقعی بی دفاع است...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نداشتن سلاح در یک کمپ پراز دشمن چه حسی دارد.حال که پر از موجودات فضایی باشد.که هر لحظه ممکن است شما را نابود کنند.واقعا نداشتن سلاح دراول بازی ترسناک است.چه بسا بازی رایانه ای مبارزه در خلیج عدن هم برای این که به بازی حس ترس دهد.در ابتدای بازی فردی را که یک خدمه کشتی هست بدون هیچ سلاهی قرار میدهد تا حس ترس و تنهایی را به فرد منتقل کند و بداند که فرد به معنای واقعی بی دفاع است...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آهنگ اسکایریم...آهنگی پر از تنش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
موسیقی:
موسیقی یکی از عوامل بزرگ در بازی است. بعضی بازی ها آنقدر موسیقیشان مرموز کار شده اند که ناگهان اکشن میشوند و حتی فرصتی برای ترس هم نمیگذارند.اما باید از اسکایریم و موسیقی زیبایش سپاسگذار باشیم.چون چه دشمن از پشت و چه دشمن از جلو حمله کند. به محض این که شمشیر از غلاف بیرون بیاید.موسیقی نواخته میشود و دیگر ترس بی معنی میشود.البته هستند بازی هایی که بدون صدا از پشت سر کارکتر های بازی شما را نابود میکنند.شاید بعضی بازی ها انقدر روی صدا کار کرده باشند که صدای قدم دشمنان نیز شنیده شود.یا مثلا در ۴ بازمانده که به محض این که صدای یک جادوگر (دشمنانی که صدای گریه از خود در آورده و بعد از نزدیک شدن چهره واقعی خود را نشان میدهند) یا نفس یک زامبی میاید.ترس را حس میکنید.اولین کار شما به محض شنیدن صدای دشمن این است.ترس.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نداشتن موسیقی:
همانطور که داشتن موسیقی در یک بازی دلیل ترس است نداشتن موسیقی هم پر از ترس است.مهمترین دلیلش این است که بازیکن حتی نمیداند که در اطرافش چه خبر است. مثلا ممکن است ببینید که ناگهان مورد حمله دشمنان قرار گرفته اید.بازی های قدیمی ترسناک نیز معمولا صدا ندارد.بهتر است اگر دنبال ترس میگردید سراغ آنها بروید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
موسیقی یکی از عوامل بزرگ در بازی است. بعضی بازی ها آنقدر موسیقیشان مرموز کار شده اند که ناگهان اکشن میشوند و حتی فرصتی برای ترس هم نمیگذارند.اما باید از اسکایریم و موسیقی زیبایش سپاسگذار باشیم.چون چه دشمن از پشت و چه دشمن از جلو حمله کند. به محض این که شمشیر از غلاف بیرون بیاید.موسیقی نواخته میشود و دیگر ترس بی معنی میشود.البته هستند بازی هایی که بدون صدا از پشت سر کارکتر های بازی شما را نابود میکنند.شاید بعضی بازی ها انقدر روی صدا کار کرده باشند که صدای قدم دشمنان نیز شنیده شود.یا مثلا در ۴ بازمانده که به محض این که صدای یک جادوگر (دشمنانی که صدای گریه از خود در آورده و بعد از نزدیک شدن چهره واقعی خود را نشان میدهند) یا نفس یک زامبی میاید.ترس را حس میکنید.اولین کار شما به محض شنیدن صدای دشمن این است.ترس.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نداشتن موسیقی:
همانطور که داشتن موسیقی در یک بازی دلیل ترس است نداشتن موسیقی هم پر از ترس است.مهمترین دلیلش این است که بازیکن حتی نمیداند که در اطرافش چه خبر است. مثلا ممکن است ببینید که ناگهان مورد حمله دشمنان قرار گرفته اید.بازی های قدیمی ترسناک نیز معمولا صدا ندارد.بهتر است اگر دنبال ترس میگردید سراغ آنها بروید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ترس دوستان نیز روی شما اثر می گذارد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نداشتن سکانس سینمایی:
در این بخش نبود سکانس اجازه نمیدهد بدانید چه گذشته و میگذرد و واقعا بازی را ترسناک میکند.کسی که در بازی از گذشته و آینده خود خبر ندارد.حالا از حال خود هم بی خبر میشود.اما در مقابل سکانس های هم هستند که بسیار زیبا کار شده اند و حس ترس را به ما می دهند . مثلا در قسمتی از بازی رزیدنت اویل 4 هنگامی که در فاضلاب هستید ناگهان سکانسی از یک چشم سبز که دنبالتان هست را نشان میدهد و بعد دوباره به پیش کارکتر بر میگردد.حالا وقتش است که حرکت کنید و با این که میدانید موجودی سبز رنگ پشت شماست.تنها راه حرکت به جلو به همراه ترس است...
در این بخش نبود سکانس اجازه نمیدهد بدانید چه گذشته و میگذرد و واقعا بازی را ترسناک میکند.کسی که در بازی از گذشته و آینده خود خبر ندارد.حالا از حال خود هم بی خبر میشود.اما در مقابل سکانس های هم هستند که بسیار زیبا کار شده اند و حس ترس را به ما می دهند . مثلا در قسمتی از بازی رزیدنت اویل 4 هنگامی که در فاضلاب هستید ناگهان سکانسی از یک چشم سبز که دنبالتان هست را نشان میدهد و بعد دوباره به پیش کارکتر بر میگردد.حالا وقتش است که حرکت کنید و با این که میدانید موجودی سبز رنگ پشت شماست.تنها راه حرکت به جلو به همراه ترس است...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دیالوگ:
گاهی اوقات دیالوگ ها هم دردسر ساز میشوند.مثلا ممکن است بازی دیالوگی داشته باشد و در بازی حرفی از موجود ترسناکی به میان بیاید که این جای لطف است.اما فرض کنید که بازی شما صدا نداشته و یا از جانب صدا مشکلی داشته باشد.آن وقت است که شما هشدار یاران خود را نشنیده و ممکن است در جلو آن موجود به شما حمله کند.در این مواقع است که واقعا ترس شما را در بر میگیرد...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پایان
دیالوگ:
گاهی اوقات دیالوگ ها هم دردسر ساز میشوند.مثلا ممکن است بازی دیالوگی داشته باشد و در بازی حرفی از موجود ترسناکی به میان بیاید که این جای لطف است.اما فرض کنید که بازی شما صدا نداشته و یا از جانب صدا مشکلی داشته باشد.آن وقت است که شما هشدار یاران خود را نشنیده و ممکن است در جلو آن موجود به شما حمله کند.در این مواقع است که واقعا ترس شما را در بر میگیرد...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پایان