12-17-2013, 12:05 PM
سبک ترس و بقا از جمله سبک هایی می باشد که طی عمر چندین و چند ساله ی خود دچار تغییرات و دگرگونی های چشم گیری شده است. اگر نخستین بازی های محبوب در این سبک را در نظر بگیریم به راحتی متوجه تفاوت آن ها و بازی های ترسناک کنونی می شویم. گیمرها ی مدرن اهمیتی به اجنه و اشباح موجود در بازی ها نمی دهند و بیش تر طالب ترس های ناگهانی و مداوم می باشند. اگر در گذشته سری ای همچون Silent Hill یک سری محبوب در زمینه ی بازی های ترس و بقا محسوب می شد دیگر اینگونه نمی باشد. موجودات نخراشیده ای که هدفی جز کشتن گیمر نداشته اند هم اکنون به تاریخ پرفراز و نشیب این سبک پیوسته اند. سری هایی همچون سری Dead Space دیگر کارایی سابق خود را ندارند و اغلب از آن ها بعنوان یک تجربه ی بشدت تنفر برانگیز و اعصاب خورد کن یاد می شود. دنیای بازی های ترسناک نیازمند ایده های جدیدی برای ترساندن گیمرهای مدرنی است که روزانه کاری جز نشستن در مقابل کنسول هایشان را ندارند. گیمرهای مدرن توجه خاصی به داستان و صدا گذاری بازی های ترسناک دارند. تنها موسیقی های ملایم و دلهره آور به خودی خود می توانند چیزی حدود 90 درصد از ترس مورد نیاز را به یک گیمر القا کنند. اخیرا استودیوهای سازنده ی بازی های ترسناک تاکید خاصی بر روی بخش روانی کارهایشان داشته اند، در حقیقت این استودیوها سعی دارند تا با غلبه بر احساسات و روان گیمر جو مخوف بازی هایشان را به وی القا کنند. بازی Amnesia TDD را به خاطر بیاورید، در این بازی هیچ گونه برخورد فیزیکی قابل توجهی میان گیمر و دشمنان او صورت نمی گیرد. بازی Outlast نیز در این زمینه موفق بوده است و به خوبی می تواند حس ترس و دلهره را به گیمر القا کند. دیگر دشمنانی همچون موجودات بی سر، انسان های تغییر یافته و اشباح قابلیت القای حس ترس را به گیمرهای مدرن ندارند و در عوض موجودات مبهم و ناشناخته ای همچون مرد قلمی بیش ترین پتانسیل ممکن را برای ترساندن آن ها دارند. استودیوی F.G یکی از پیشگامان در طرحی سبک جدیدی به نام ایده ی فرار می باشد. در این سبک تنها روش مقابله با دشمنان گیمر فرار از دسترس و میدان دید آنهاست. اگر بتوان با عامل ترس خود مقابله کرد دیگر هیچ گونه دلیلی برای ترسیدن از آن وجود نخواهد داشت. بازی Outlast را به خاطر بیاورید، در هنگام رویارویی با هریک از دشمنان تنها کاری که از عهده ی ما بر می آمد فرار از محدوده ی عملکردی آن بود. هر از گاهی این ترس جای خود را به عاملی برای عصبی کردن گیمر می دهد اما فرصت تجربه ی آن ترس را از ما نمی گیرد. اخیرا استودیوی F.G از عنوان جدید خود با نام SOMA رونمایی کرده است. به جرات می توان گفت که SOMA مرموزترین عنوانی می باشد که بر بازی های ویدئویی نهاده شده است. بد نیست تا با بررسی برخی از زوایای این عنوان پی به هدف طرحی آن ببریم.
ساخت و توسعه: Frictional Games
ناشر: Frictional Games
موتور گرافیکی: HPL Engine 3
پلتفرم ها: PS4 و PC
سال انتشار: 2015 میلادی
ژانر: ترس و بقا
حالت: تک نفره
"واقعیت چیزیست که اگر اعتقاد به آن را از دست بدهیم بازهم پابرجا باشد."
Philip K.Dick
SOMA یک بازی ترسناک به سبک Sci-Fi می باشد که در حال حاضر توسط استودیوی F.G مراحل ساخت و طرحی خود را طی می کند. استودیوی F.G عناوین درخشانی را همچون Amnesia TDD و سری Penumbra از خود به جای گذاشته است.
بررسی تیزر رونمایی شده از این عنوان :
در PATHOS-2 ارتباط رادیویی قطع می شود. به محض اینکه تنهایی و انزوا مهندس در حال کار با وسایل اتاق تحقیقات را تحت تاثیر قرار می دهد اتفاقات مبهمی به وقوع می پیوندند. ماشین ها خصلت های انسانی را پیدا و ساختارهای بیگانه شروع به مداخله می کنند. جهان اطراف آن ها به یک کابوس واقعی مبدل می شود. تنها راه رهایی از این شرایط وخیم دست زدن به اعمالی دور از تصور می باشد.
کمی بعد از انتشار این تیزر مرموز استودیوی F.G عنوان جدید خود را رسما رونمایی کرد. استودیوی F.G طی بیانیه ی مختصری پیرامون عنوان جدید خود اینگونه می گوید:
" SOMAیک عنوان اول شخص به سبک ترس و بقا می باشد که در فضای خارج از جو زمین طرحی شده است. این عنوان در سال 2015 میلادی برای پلتفرم های PCو PS4 به انتشار خواهد رسید."
مدیر خلاق ساخت بازی آقای Thomas Grip اطلاعات جدیتری را پیرامون عنوان جدید استودیوی خود که سه سال تمام مخفی بوده است منتشر می کند:
"شخصیت اصلی و قهرمان داستان بازی SOMA یک دریاسالار یا جنگ جوی نخبه نیست، بلکه انسان عادی ای می باشد که در اثر یک سری اتفاقات و حوادث استثنایی اندکی پا فراتر از قابلیت های همیشگی خود می گذارد."
"اساس ساخت عنوان SOMA بر مبنای آگاهی و بیداری می باشد."
Thomas Grip ادامه می دهد:
"به شخصه اساسی ترین سوالی که برایم پیش آمد اینگونه بود: چگونه ممکن است که احساس تجربه ی شخصی از یک تکه گوشت و یا تن بی جان بوجود آید؟ بررسی کردن این سوال بعدا ما را متوجه سوال های دیگری ساخت: آیا ماشین ها می توانند آگاه و هوشیار باشند؟ و اینکه : آیا ما آینده ی مبهمی خواهیم داشت؟ این مسئله بشدت بحرانی و بحث برانگیز است و ظاهرا سوژه ی مناسبی برای خلق بازی های ترسناک در آینده ای نزدیک می باشد. SOMA یک نوع Sci-Fi می باشد که ما قصد ساخت آن را داریم."
دو تیزر زنده ای که از بازی SOMA منتشر شد در یک اتاق ویژه و با یک ماشین اسرار آمیز به نمایش در آمده اند که این ماشین Vivarium نام دارد. در این اتاق رباط دیگری با نام Nocking bird (مرغ مقلد) قرار دارد که تصور می کند یک انسان است و در عین حال فردی با نام Adam Gloaski که یک مهندس ارشد می باشد در حال تحقیق و پژوهش در آن اتاق است. در یکی از تیزرهای منتشر شده از بازی شاهد بخش کوتاهی از گیم پلی هستیم. در این تیزر شخصیت اصلی داستان پس از یک سری اتفاقات مبهم و مرموز در یک آزمایشگاه که تمام گوشه های آن آغشته به خون هستند به هوش می آید.
Thomas Grip می گوید:
" SOMA یک بازی Sci-Fi مناسب و شایسته می باشد و برای به وقوع پیوستن این ایده باید به این مضمون ها اجازه ی توضیح بعدی را ندهیم. Sci-Fiهای مورد علاقه ی من به بررسی مسائلی می پردازند که در محدوده ی زمین و جو آن قابل بررسی نیستند. نویسنده های بزرگ Sci-Fi همچون Asimov ، Dick و Heinlein از همین شیوه پیروی کرده اند. ما می خواهیم همین مضامین را به طور دقیق به عنوان SOMA القا کنیم."
Grip ادامه می دهد:
"هدف ما از ساخت و طرحی SOMA جلوگیری از شکل گیری ترس ها کم ارزش و نامرغوب است. در حقیقت ما قصد داریم تا گیمران را تا عمق وجودشان بترسانیم و آن ها را با سوالاتی پیرامون موجودیت و زندگیشان مواجه کنیم."
یقینا بازی SOMA از اساس و بنیان بعنوان یک SCP شکل گرفته است. Thomas Grip در اینباره می گوید:
"به نظر من باید بخش اصلی بحث ها را سامان ببخشیم: آیا SOMA از SCP الهام گرفته است؟ جواب مثبت است! در حقیقت SCP منشا و زمینه ای برای تمامی ابتکارات ما بوده است. بازی SOMA به خودی خود هیچ گونه شباهت خاصی به SCP ندارد. تعدادی الهام از SCP در بازی SOMA وجود دارد اما به طور نامحسوس که بیش تر به تفکر ما پیرامون هیولاها و موجودات خیالی بستگی دارد. بسیاری از مضمون های بازی SOMA از طریق فعل و انفعالات دشمنان نشان داده می شوند و این یعنی عقیده ای که از SCP منشا گرفته است."
بر اساس شواهد موجود اینگونه می توان گفت که SOMA یک عنوان علمی تخیلی به سبک ترس و بقا می باشد. اتفاقات بازی در مکانی با نام PATHOS-2 به وقوع می پیوندند، اتاق تحقیقات کنترل از راه دوری که برای القای خصوصیات انسانی به ماشین آلات طرحی شده است. در بازی زاویه ی دید اول شخص می باشد. بر طبق گفته های آقای Grip در بازی گیمر با تعدادی از موجودات عجیب و غریب روبه رو می شود که هر یک از آن ها دارای یکی از خصوصیات و وجوه انسانی است. هیچ گونه سلاح و وسیله ای برای مقابله با دشمنان طرحی نشده است و فرار کردن تنها راه نجات از دست دشمنان می باشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت که عنوان SOMA همانند سایر آثار استودیوی F.G دارای جوی مخوف و تاریک برای هرچه بیش تر ترساندن بازیکنان می باشد. با توجه به سخنان Grip پیرامون نسل هشتمی بودن این عنوان می توان پی به گرافیک جذاب و دیدنی آن برد. Grip پیرامون علاقه اش برای انتشار نسخه ی کنسولی Amnesia AMFP سخن هایی گفته بود که نتیجه ی این سخنان را در رونمایی از عنوان SOMA می بینیم. با توجه به سرمایه گذاری های بیش تر استودیوی F.G بر روی این عنوان و افزایش مثال زدنی تیم ساخت بازی می توان پی به پیشرفت ها و حساسیت ساخت عنوان SOMA برد. به راحتی می توان پیش بینی نمود که نسخه ی کنسولی این عنوان به لحاظ جذابیت و ترسناک بودن در حد نسخه ی رایانه ای آن نمی باشد. تمامی شرایط به گونه ای رقم خورده است تا بار دیگر استودیوی F.G قدرت خود را در ساخت بازی های ترسناک به رخ همگان بکشد. اطلاعات زیادی پیرامون این عنوان ناگفته مانده و زمان طولانی ای برای ادامه ی ساخت آن پیش بینی شده است. تنها کاری که در این زمینه از عهده ی ما برمی آید صبر است و صبر است و بازهم صبر!
Thomas Grip
Amnesia TDD = Amnsia The Dark Descent
Amnesia AMFP = Amnesia a machine for pigs
F.G = Frictional Games
Sci-Fi = Science_fiction (علمی تخیلی)
SCP = Super Caesars Palace (نام یک بازی به سبک ترس و بقا)
ساخت و توسعه: Frictional Games
ناشر: Frictional Games
موتور گرافیکی: HPL Engine 3
پلتفرم ها: PS4 و PC
سال انتشار: 2015 میلادی
ژانر: ترس و بقا
حالت: تک نفره
"واقعیت چیزیست که اگر اعتقاد به آن را از دست بدهیم بازهم پابرجا باشد."
Philip K.Dick
SOMA یک بازی ترسناک به سبک Sci-Fi می باشد که در حال حاضر توسط استودیوی F.G مراحل ساخت و طرحی خود را طی می کند. استودیوی F.G عناوین درخشانی را همچون Amnesia TDD و سری Penumbra از خود به جای گذاشته است.
بررسی تیزر رونمایی شده از این عنوان :
در PATHOS-2 ارتباط رادیویی قطع می شود. به محض اینکه تنهایی و انزوا مهندس در حال کار با وسایل اتاق تحقیقات را تحت تاثیر قرار می دهد اتفاقات مبهمی به وقوع می پیوندند. ماشین ها خصلت های انسانی را پیدا و ساختارهای بیگانه شروع به مداخله می کنند. جهان اطراف آن ها به یک کابوس واقعی مبدل می شود. تنها راه رهایی از این شرایط وخیم دست زدن به اعمالی دور از تصور می باشد.
کمی بعد از انتشار این تیزر مرموز استودیوی F.G عنوان جدید خود را رسما رونمایی کرد. استودیوی F.G طی بیانیه ی مختصری پیرامون عنوان جدید خود اینگونه می گوید:
" SOMAیک عنوان اول شخص به سبک ترس و بقا می باشد که در فضای خارج از جو زمین طرحی شده است. این عنوان در سال 2015 میلادی برای پلتفرم های PCو PS4 به انتشار خواهد رسید."
مدیر خلاق ساخت بازی آقای Thomas Grip اطلاعات جدیتری را پیرامون عنوان جدید استودیوی خود که سه سال تمام مخفی بوده است منتشر می کند:
"شخصیت اصلی و قهرمان داستان بازی SOMA یک دریاسالار یا جنگ جوی نخبه نیست، بلکه انسان عادی ای می باشد که در اثر یک سری اتفاقات و حوادث استثنایی اندکی پا فراتر از قابلیت های همیشگی خود می گذارد."
"اساس ساخت عنوان SOMA بر مبنای آگاهی و بیداری می باشد."
Thomas Grip ادامه می دهد:
"به شخصه اساسی ترین سوالی که برایم پیش آمد اینگونه بود: چگونه ممکن است که احساس تجربه ی شخصی از یک تکه گوشت و یا تن بی جان بوجود آید؟ بررسی کردن این سوال بعدا ما را متوجه سوال های دیگری ساخت: آیا ماشین ها می توانند آگاه و هوشیار باشند؟ و اینکه : آیا ما آینده ی مبهمی خواهیم داشت؟ این مسئله بشدت بحرانی و بحث برانگیز است و ظاهرا سوژه ی مناسبی برای خلق بازی های ترسناک در آینده ای نزدیک می باشد. SOMA یک نوع Sci-Fi می باشد که ما قصد ساخت آن را داریم."
دو تیزر زنده ای که از بازی SOMA منتشر شد در یک اتاق ویژه و با یک ماشین اسرار آمیز به نمایش در آمده اند که این ماشین Vivarium نام دارد. در این اتاق رباط دیگری با نام Nocking bird (مرغ مقلد) قرار دارد که تصور می کند یک انسان است و در عین حال فردی با نام Adam Gloaski که یک مهندس ارشد می باشد در حال تحقیق و پژوهش در آن اتاق است. در یکی از تیزرهای منتشر شده از بازی شاهد بخش کوتاهی از گیم پلی هستیم. در این تیزر شخصیت اصلی داستان پس از یک سری اتفاقات مبهم و مرموز در یک آزمایشگاه که تمام گوشه های آن آغشته به خون هستند به هوش می آید.
Thomas Grip می گوید:
" SOMA یک بازی Sci-Fi مناسب و شایسته می باشد و برای به وقوع پیوستن این ایده باید به این مضمون ها اجازه ی توضیح بعدی را ندهیم. Sci-Fiهای مورد علاقه ی من به بررسی مسائلی می پردازند که در محدوده ی زمین و جو آن قابل بررسی نیستند. نویسنده های بزرگ Sci-Fi همچون Asimov ، Dick و Heinlein از همین شیوه پیروی کرده اند. ما می خواهیم همین مضامین را به طور دقیق به عنوان SOMA القا کنیم."
Grip ادامه می دهد:
"هدف ما از ساخت و طرحی SOMA جلوگیری از شکل گیری ترس ها کم ارزش و نامرغوب است. در حقیقت ما قصد داریم تا گیمران را تا عمق وجودشان بترسانیم و آن ها را با سوالاتی پیرامون موجودیت و زندگیشان مواجه کنیم."
یقینا بازی SOMA از اساس و بنیان بعنوان یک SCP شکل گرفته است. Thomas Grip در اینباره می گوید:
"به نظر من باید بخش اصلی بحث ها را سامان ببخشیم: آیا SOMA از SCP الهام گرفته است؟ جواب مثبت است! در حقیقت SCP منشا و زمینه ای برای تمامی ابتکارات ما بوده است. بازی SOMA به خودی خود هیچ گونه شباهت خاصی به SCP ندارد. تعدادی الهام از SCP در بازی SOMA وجود دارد اما به طور نامحسوس که بیش تر به تفکر ما پیرامون هیولاها و موجودات خیالی بستگی دارد. بسیاری از مضمون های بازی SOMA از طریق فعل و انفعالات دشمنان نشان داده می شوند و این یعنی عقیده ای که از SCP منشا گرفته است."
بر اساس شواهد موجود اینگونه می توان گفت که SOMA یک عنوان علمی تخیلی به سبک ترس و بقا می باشد. اتفاقات بازی در مکانی با نام PATHOS-2 به وقوع می پیوندند، اتاق تحقیقات کنترل از راه دوری که برای القای خصوصیات انسانی به ماشین آلات طرحی شده است. در بازی زاویه ی دید اول شخص می باشد. بر طبق گفته های آقای Grip در بازی گیمر با تعدادی از موجودات عجیب و غریب روبه رو می شود که هر یک از آن ها دارای یکی از خصوصیات و وجوه انسانی است. هیچ گونه سلاح و وسیله ای برای مقابله با دشمنان طرحی نشده است و فرار کردن تنها راه نجات از دست دشمنان می باشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت که عنوان SOMA همانند سایر آثار استودیوی F.G دارای جوی مخوف و تاریک برای هرچه بیش تر ترساندن بازیکنان می باشد. با توجه به سخنان Grip پیرامون نسل هشتمی بودن این عنوان می توان پی به گرافیک جذاب و دیدنی آن برد. Grip پیرامون علاقه اش برای انتشار نسخه ی کنسولی Amnesia AMFP سخن هایی گفته بود که نتیجه ی این سخنان را در رونمایی از عنوان SOMA می بینیم. با توجه به سرمایه گذاری های بیش تر استودیوی F.G بر روی این عنوان و افزایش مثال زدنی تیم ساخت بازی می توان پی به پیشرفت ها و حساسیت ساخت عنوان SOMA برد. به راحتی می توان پیش بینی نمود که نسخه ی کنسولی این عنوان به لحاظ جذابیت و ترسناک بودن در حد نسخه ی رایانه ای آن نمی باشد. تمامی شرایط به گونه ای رقم خورده است تا بار دیگر استودیوی F.G قدرت خود را در ساخت بازی های ترسناک به رخ همگان بکشد. اطلاعات زیادی پیرامون این عنوان ناگفته مانده و زمان طولانی ای برای ادامه ی ساخت آن پیش بینی شده است. تنها کاری که در این زمینه از عهده ی ما برمی آید صبر است و صبر است و بازهم صبر!
Thomas Grip
Amnesia TDD = Amnsia The Dark Descent
Amnesia AMFP = Amnesia a machine for pigs
F.G = Frictional Games
Sci-Fi = Science_fiction (علمی تخیلی)
SCP = Super Caesars Palace (نام یک بازی به سبک ترس و بقا)