عدالت یا بی عدالتی، مسئله این است | نقد و بررسی بازی Injustice: Gods Among Us
باز هم استودیو ''Nether Realm'' بازگشته است با بازی جدید از سبک Fighting، اما این بار نه با قسمت جدید Mortal Kombat بلکه عنوانی برگرفته از کمیکی از شرکت DC Comics به نام ''Injustice : Gods Among Us'' تا دوباره حس خشونت Mortal Komat را در قالب دنیای قهرمانان به تصویر بکشد اما نه آن قهرمانان مهربانی که ما می شناسیم، نه آن Superman که بسیار دوست داشتنی بود..
Box Art
نام: Injustice: Gods Among Us
سازنده: NetherRealm
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
تاریخ عرضه : April 3, 2013
سبک: Fighting
پلتفرم ها : X360 / PS3 / Wii U
طرفدارن سری بازی Mortal Kombat بیشتر به دلیل خشونت بالا از این بازی استقبال می کنند، اما در Injustice خشونت کمتر شده و شاید همه طرفداران Mortal Kombat را راضی نکند ولی نیمی از آن ها را مطئنا راضی خواهد کرد.
این عنوان به کارگردانی آقای ''Ed Boon'' در 3 آپریل سال 2013 منتشر شد و ترکیبی بود از پتانسیل قوی ''Mortal Kombat'' در قالب قهرمانان که استودیوی ''Nether Realm'' با آگاهی کامل از سبک ''Fighting'' توانست آن را به خوبی نمایش دهد، حال می خواهم، این بازی را زیر ذره بین قرار داده و بررسی کنم.
عدالت یا بی عدالتی، مسئله این است
داستان بازی از جایی آغاز میشود که جوکر، سوپرمن را مسموم کرده و او کنترل خود را از دست داده وشهر را به آشوب می کشد، در همین حین تعداد زیادی از مردم شهر را به قتل می رساند که همسر و پسر خود سوپرمن هم شامل آن می شود. صدای خنده های جوکر از اداره پلیس گاتهام به گوش می رسد، بتمن در حال بازجویی از او است که ناگهان سوپرمن دیوار را مشکند و وارد میشود، جوکر را از روی صندلی بلند میکند، جوکر دوباره با جملات تحریک آمیز خود سوپرمن را عصبی می کند، ناگهان آتش در چشمان سوپرمن زبانه میزند و در جلوی بتمن در قفسه سینه جوکر فرو می کند، خنده های جوکر آرام آرام قطع میشود و صفحه سیاه میشود. داستان فلش بکی به گذشته میزند و حقایق ناگفته داستان را بازگو می کند، جایی که جوکر بمب هسته ای در شهر قرار داده و با فشار دادن دکمه فعال کردن بمب توسط دستگاهی که در نزدیکی بمب وجود دارد، همراه با تعداد دیگری از قهرمانان به زمان آینده تله پورت می شوند، جایی که سوپرمن بیشتر شبیه به یک ضد قهرمان است و جنگی اتفاق می افتد بین کسانی که با بتمن پیمان بسته اند و کسانی که با سوپرمن پیمان بسته اند.
Bye Bye
داستان این بازی شباهت زیادی به داستان های Mortal Kombat دارد به طوری که اول قسمتی از آینده را نشان میدهد و سپس فلش بکی به گذشته میزند، البته باید گفت که کارگردان این بازی هم آقای ''Ed Boon'' که کارگردان سری بازی های Mortal Kombat است. اگر یکی از بازی های Mortal Kombat که توسط Nether Realm ساخته شده باشد را بازی کرده باشید متوجه قوی و گیرا بودن داستان بازی میشود که در این بازی هم صدق میکند. داستان سرایی بسیار جذاب است و شما به سمت خود می کشد و کمی هم پیچیده که با خواندن کمیک های این عنوان داستان را درک خواهید کرد.
مبارزه ای با طعم Mortal Kombat
بخش دیگر که میتوان گفت Nether Realm واقعا سنگ تمام گذاشته همین بخش گیم پلی است. اگر شخصیتی را نمی شناسید اصلا نگران نشوید، بازی فرق خاصی با Mortal Kombat ندارد و بیشتر حرکت ها همان حرکات شخصیت های Mortal Kombat است که در قالب قهرمان های DC قرار گرفته است، مثلا در حرکتی، بتمن با استفاده از یکی از گجت های خود (Bat Claw ) حریف را به سمت خود می کشد و ضربه سهمگینی به او وارد میکند، این حرکت شما را یاد کدام حرکت بازی Mortal Kombat می اندازد؟ معلوم است حرکت معروف شخصیت Scorpion که با استفاده از زنجیر حریف را به طرف خود می کشد. حالت جنگ این بازی کمی با بازی های دیگر این سبک فرق دارد، در اصل سبک Fighting به حالتی است که برنده دو راند، برنده اصلی است، اما در اینجا جان هر بازیکن 2 برابر است ولی فقط در یک نوبت جنگیدن تمام می شود.
اگر این اولین تجربه بازی Fighting برای شماست، نگران نباشید، شما می توانید خیلی ساده و آرام و زمان بندی مناسب بر حریف خود غالب شوید اما اگر یک پلیر حرفه ای سبک فایتینگ هستید، و از این ضربه ها لذت نمی برید میتوان گفت این بازی به درد شما می خورد، حریف خود را له و لورده کنید و از بازی لذت ببرید، در حرکات این بازی کمبو های مختلف گنجانده شده و حالتی دارد که شما با محار کردن ضربه حریف خود به او سهمگین ترین ضربات را وارد کنید ولی به عکس العمل فوق العاده سریع نیاز دارید. لازم به ذکر است قدرت ضربات شخصیت ها با هم فرق دارد و به دلیل ضعیف بودن بعضی از شخصیت ها مانند Wonder Woman و Lobo ممکن است شما هیچگاه آنها را انتخاب نکنید.
یکی از قسمت های دیگر که در آخرین بازی Mortal Kombat مورد توجه بسیار کاربران قرار گرفت همان حالت X-Ray است که با پر شدن نوار پایین صفحه و فعال کردن آن به حریف خود قوی ترین ضربات را وارد می کند و به صورت X-Ray نشان می دهد که استخوان های حریف می شکند، این قابلیت در این بازی هم صدق می کند ولی با کمی تفاوت به صورتی که با پر شده نوار پایین صفحه هر شخصیت با حرکت منحصر به فرد خودش میتواند ضربات محکمی به حریف خود وارد کند مثلا حرکت شخصیت فلش به صورتی است که زمین را به سرعت دور می زند و از پشت به حریف خود ضربه مهلکی وارد می کند، بقیه حرکات هم به این صورت دارای هیجان بالا است و همینطور قسمت زیادی از سلامتی حریف را می گیرد. البته سازنده در بعضی از این حرکت ها کمی اغراق کرده است.
شما در بازی می توانید از وسایلی که در محیط گنجانده شده است، استفاده کرده و برای ضربه زدن به حریف از آن ها استفاده کنید، مثلا با استفاده از سلاح های اطراف با حریف خود شلیک کنید و یا حریف خود را به سمت مجسمه پرت کنید. سیستمی دیگر که البته کمی گیج کننده و ناگهانی است، Wager نام دارد که البته بیشتر شبیه به دوئل است که در این هم باید از همان نوار پایین صفحه استفاده کرد به طوریکه به نوار مخصوص شما به چهار قسمت تقسیم می شود و هر چقدر پر تر باشد می توانید ضربه قوی تری به حریف خود وارد کنید و در دوئل پیروز شوید.
قسمت دیگری که Nether Realm در بازی قبلی Mortal Kombat واقعا خوب کار کرده بود همان حالت های مختلف جنگیدن است، یکی از این حالت ها که معمولا استفاده می شود همان Battle Mode است که خود این قسمت به 24 چالش مختلف تقسیم می شود، فقط یک چیز که کمی عجیب است این است که فقط با به پایان رساندن حالت معمولی و اصلی پایان هر بازیکن نمایش داده می شود که کمی گیج و ناراحت کنندست، چرا Nether Realm این همه چالش برای Battle Mode قرار داده است؟
شخصیت های موجود در بازی، 6 نفر DLC و 24 نفر اصلی
بخش دیگر S.T.A.R نام دارد که در واقع آزمایشگاهی است که شما میتوانید با همه قهرمانان و ضد قهرمانان به انجام چالش های گفته شده بپردازید که شامل 240 چالش (10 چالش برای هر شخصیت) است. ماموریت های این بخش سرگرم کننده است و بعضی چالش های آن فوق العاده سخت است و بعضی چالش ها هم کمی عجیب است، به طور مثال یکی از کار های Super man این است که با نصف جان با شخصیت مقابل بجنگید و با همین شخصیت 200 بار دور سیاره بچرخید و کار های دیگر مثل این که بعضی از این ها با وجود قدرت کم تعدادی از شخصیت ها کار را سخت تر می کند، در پایان هر چالش به شما ستاره ای داده می شود که در پایان هر ماموریت با شخصیت از پیش تعیین شده مقدار ستاره های شما واحد سنجش شما در بازی است و برای باز کردن مراحل دیگر باید مقدار ستاره های شما به قدر کافی باشد، که با وجود قدرت کم بعضی از شخصیت ها تمام کردن کل S.T.A.R و گرفتن تمامی ستاره ها واقعا در حد رویا است.
عدالت فاقد هنر
در مورد گرافیک به مشکل بزرگی برخوردیم، گرافیک این بازی نه تنها در مقابل Mortal Kombat پیشرفت نداشته است بلکه پسرفت نیز داشته است. درست است که این بازی با موتور بهینه شده Unreal Engine 3 ساخته شده است، ولی باز هم آنطور که انتظار داشتیم پیش نرفت، اگر طراحی خوب بعضی از شخصیت ها و تخریب پذیری و طراحی خوب محیط را کنار بگذاریم، دیگر نکته امیدوار کننده ای در بازی پیدا نمی کنیم، به خصوص در سینماتیک های بازی که کیفیتی مانند پرده سینما را دارا هستند و از خود حالت مبارزه ای بازی هم ضعیف تر هستند، در مورد نور پردازی هم میتوان گفت که واقعا ضعیف و زشت است، که باز هم مشکلات گرافیک این بازی را نمایان می کند.
تنها قسمتی که من را شدیدا از این بازی نا امید کرد، گرافیک آن بود، که فقط طراحی خوب بعضی از محیط ها بود که نارضایتی مرا از گرافیک کمتر کرد، ولی درکل نکته آنچنان درخشانی در گرافیک این بازی پیدا نکردم.
موسیقی گوش نواز و صدای شکستن استخوان دل نواز
موسیقی بازی هم باز مانند Mortal Kombat خوب کار شده که در این مورد بر خلاف گرافیک می توان بازی را ستایش کرد. موسیقی بازی در هر محیط جنگی متفاوت است و یکی از زیبا ترین موسیقی ها که در شروع بازی به گوش می خورد، همان موسیقی منوی اصلی بازی است. زمانی که اولین بار بازی را اجرا کنید وسیقی منو هیجان بالایی به شما وارد می کند ولی کم کم تکراری و یکنواخت می شود.
صدا گذاری بازی هم به کمک صداگذاران مشهور شخصیت های DC مانند Kevin Conroy در نقش بتمن واقعا زیباست ولی صداگذاری جوکر که توسط Richard Epcar انجام شده بود، در مقایسه با سری Arkham و صدای Mark Hamill افسانه ای برای جوکر کمی لنگ می زند. در طول بازی صدای ضرباتی که دو نفر به هم وارد می کنند، حس Mortal Kombat را در شما بر می انگیزد. رجز خوانی شخصیت ها برای یکدیگر و دیالوگ های آنها جالب و بعضی اوقات خنده دار است.
پایان یک قهرمان
در کل استودیوی ''Nether Realm'' این بازی را که در اول تنها ریسک بزرگی بود، به یک بازی خوب تبدیل کرد و باز هم توانایی و شایستگی خود را در سبک ''Fighting'' به رخ رقبای خود کشید. این استودیو با استفاده از یکی از کمیک های DC و پتانسیل موفق Mortal Kombat توانست بازی خوبی خلق کند و طرفداران را تا عرضه سری بعدی Mortal Kombat سرگرم کند.
نکات مثبت: داستان گیرا و جذاب، گیم پلی هیجان انگیز، محتویات اضافه فراوان، قدرت های منحصر به فرد شخصیت ها
نکات منفی: گرافیک رنگ و رو رفته، نقش کم اهمیت بعضی از حالت ها، عدم تعادل در قدرت شخصیت ها
داستان: 100 /95
گیم پلی: 100 / 93
صداگذاری: 100 / 92
گرافیک: 100 / 78
در کل: 100 / 90
در اینجا از زحمات دبیران آکادمی تشکر می کنم و امیدوارم مورد پسندتون قرار گرفته باشه.
SONY :heart: MICROSOFT
LET'S BE FRIENDS
LET'S BE FRIENDS