04-24-2014, 05:47 PM
(آخرین ویرایش: 04-24-2014, 07:39 PM، توسط Punished Snake.)
.:: Dark Souls 2 ::.
در صنعت بازیسازی، شاهد هستیم که هر روز به تعداد بازی های بدون چالش که بدون هیچ زحمت خاصی میتوان آنها را به اتمام رساند افزوده میشود. شاید کمتر بازیای در این صنعت وجود داشته باشد که به معنای واقعی بازیکنان را به چالش و خون گریه کردن (!) بکشاند. یکی از آن بازیهایی که مدعی یک بازی پر چالش است عنوان Dark Souls 2 میباشد که چندی پیش توانست نمرات بسیار بالایی از منتقدین این صنعت دریافت کند. سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا دارک سولز 2 به وعده خویش مانند گفتههایی که سر نسخه اول بازی داشت وفا کرده؟ آیا عنوان دارک سولز و استودیو From Software همان چیزهایی هستند که بسیاری از بازیکنان منتظر آنها هستند؟ آیا دارک سولز 2 یک سقوط بزرگ برای بازی محسوب میشود یا یک سربلندی بسیار بزرگ برای سری دارک سولز و سازندگان بازی؟ برای جواب این سوال با ادامه متن همراه باشید.
باکسشات رسمی بازی
عنوان: Dark Souls 2
سازنده: From Software
ناشر: Namco Bandai Games
کارگردان: Tomohiro Shibuya, Yui Tanimura
آهنگسازان: Motoi Sakuraba, Yuka Kitamura
پلتفرمها: PlayStation 3, Xbox 360, PC
تاریخ انتشار: 11 مارچ 2014 برای کنسولهای نسل هفتمی / 25 آپریل 2014 برای PC
سبک: اکشن / RPG
سوژهای بی انتها
"سوژهای بی انتها" جملهای میباشد که در وصف داستان سرایی دارک سولز 2 میتوان به کار برد؛ یعنی روایت داستان این عنوان مانند دیگر عناوین سر راست نیست که بتوان به راحتی با پیشبرد بازی به آن پیبرد و باید برای درک و فهمیدن کامل قصه دارک سولز 2 باید تلاش و کوششی متوالی داشته باشید و تمام مراحل را به اتمام برسانید. همچنین به دنبال دست نوشتهها باشید و به حرفهای مردم، صحبت های راوی و... به دفت گوش کنید تا متوجه داستان و جزئیات آن شوید اما اگر بخواهیم به طور کلی داستان را شرح دهیم، باید به جدال و قتال بین روشنایی و تاریکی اشاره کنیم! داستان در زمانهایی بسیار دور مورد روایت قرار میگیرد، جایی که حاکم شدن اژدها بر کره خاکی باعث شده تا شاهد هرج و مرج و سیاهی بزرگی بر دنیا باشیم! اینجاست که جدال و قتال بین روشنایی و تاریکی به وجود میآید و از آتش، چهار مرد بزرگ برای مبارزه آماده میشوند و در نهایت باعث نجات مردم میشوند. پس از مدتی، طولی نکشید که دوباره سیاهی بر کره خاکی حکم فرما شد و باعث به وجود آمدن طلسمی عظیم شد که بسیاری از مردم را تبدیل به Undead یا بهتر بگوییم مردمانی زامبی مانند (!) کرد. شخصیت اصلی بازی که دوباره باید به دست خود بازیکن ساخته شود یکی از همان شخصیتهای زامبی مانند بازی است که میتواند خود را دوباره به انسان تبدیل کند و خواستار این است که از این نفرین که گریبان گیر زندگی او شده رهایی پیدا کند. همانطور که گفته شد، داستان پیچش های مخصوص به خود را دارا است و این تنها کلیات داستان است و برای متوجه شدن آن باید در بازی به دفت پیشروی کنید.
اگر بخواهیم به طور کلی داستان را ارزیابی کنیم، باید کلمات "بسیار خوب" را برای آن به کار ببریم! البته شاید داستان این بازی از معدود بازیهایی باشد که سلیقهای است؛ چرا که ممکن است برخی از افراد از این نوع روایت داستان لذت کافی را نبرند.
اگر بخواهیم به طور کلی داستان را ارزیابی کنیم، باید کلمات "بسیار خوب" را برای آن به کار ببریم! البته شاید داستان این بازی از معدود بازیهایی باشد که سلیقهای است؛ چرا که ممکن است برخی از افراد از این نوع روایت داستان لذت کافی را نبرند.
شاید شما نیز وقتی چشمتان به جمال این تصویر روشن شد، مانند خیلی از افراد دیگر فکر کردید این هم یک باسفایت آسان دیگر است که هزاران بار با آن مواجه شدهاید اما این موحودات غول پیکر فقط دشمنانی ساده هستند که 100ها برابر از باسفایتهای God of War قویتر هستند! فقط کافی است چند بار با آنها مبارزه کنید تا خواستار مرگ خود شوید!
مرگ هم زیبا به نظر میآید!
دارک سولز 2 به وعده خویش از حیث گیم پلی عمل کرده و یک بازی فوقالعاده دشوار را به ثمر رسانده است. این بازی مانند نسخه قبلی خود آن قدر سخت است که برخی مواقع میخواهید دسته کنسول را به دیوار پرت کنید! درجه سختی بازی با نسخه قبلی خود هیچ تفاوتی ندارد و در واقع، برای تنوع در آن برخی از موارد که سبب سخت شدن بازی میشد را حذف کرده است؛ مانند نبود Fast Travel بین مناطق و از بین نرفتن دشمنان پس از چندین بار کشتنشان و به جای آنها مواردی جدید را اضافه کرده سختی قبلی خود را هنوز حفظ کرده است؛ برای مثال میتوان به کم شدن سلامتی یا خون بازیکن پس از هر بار مردن اشاره داشت و هرچه بیشتر در بازی کشته شوید، از مقدار سلامتی شخصیت اصلی کمتر می شود و باید با استفاده از آیتم Human Effigy دوباره خود را انسان کنید تا سلامتی پر شود. همچنین شایان ذکر است که با پیشروی در بازی باز هم مراحل سخت و سختتر خواهند شد و کلید طلایی بازی برای به اتمام رساندن مراحل، تنها صبر و شکیبایی و همچنین درس گرفتن از شکستهای خود در طول بازی است.
در بازی مانند قبل میتوانیم به وسیله روحهایی که از کشتن دشمنان، پیدا کردن آیتمهای مختلف و از بین بردن باس فایتها به دست آورده ایم خود را آپگرید یا قویتر کنیم البته با هر بار مردن تمامی روحهای شما از بین میرود و برای به دست آوردن آن دوباره باید به محل مرگ خود برویم تا روحهایی که از دست رفتهاند را بازیابیم اما اگر دوباره کشته شوید دیگر تمامی روحها برای همیشه نیست و نابود میشوند. در دارک سولز 2 این دفعه سریعتر میتوانیم لِوِل خود را بالا ببریم اما این بدین معنا نیست که بازی آسانتر شده است؛ بلکه باز هم مانند نسخه قبل، حتی اگر لول 1000 را داشته باشید اما بیخود و بیجهت و بدون استراژی مبارزه کنید و حواستان به تله های مختلف محیط نباشد، در یک صدم ثانیه از بین میروید! خوشبختانه قابلیت حمل و نقل سریع بین مناطق افزوده شده است و دیگر مانند قبل برای رفتن به Bonfire (محلهایی که بازی در آن سیو میشود) لازم نیست دوباره کیلومترها راه بروید و دوباره با دشمنان قبلی خود برای رسیدن به بونفایر قبلی تلاش کنید بلکه تنها با رفتن به بونفایر نزدیک خود میتوانید به هر بونفایری که میخواهید سفر کنید. حتماً در طول نسخه قبلی، به یاد دارید که با از بین بردن دشمنان، وقتی به بونفایری میرسیدید و بازی را سیو میکردید دوباره تمامی دشمنان (به جز باسفایتها) زنده میشدند؛ این عامل به این نسخه نیز راه یافته است اما با این تفاوت که پس از چندین بار سیو کردن و نابود کردن دشمنان آنها برای همیشه از بازی محو خواهند شد! مراحل بازی مانند اکثر بازیها به جز مراحل اصلی، مراحل فرعی نیز در آن وجود دارد و دارک سولز 2 از این قائده مستثنی نیست و مراحل فرعی علاوه بر اینکه در پیشبرد داستان نقش دارد، بسیار سخت و زیبا هستند. به لطف وجود محیطهای بسیار متنوع و فراوان، گیم پلی بازی به هیچ وجه خسته کننده نمیشود و بازی را برای ادامه بازی بیشتر و بیشتر تشویق میکند.
دشمنان در بازی مانند قبل، تنوع به شدت زیادی دارند و بسیار عجیب و غریب هستند! دشمنان از سربازانی کوچک مانند زامبیها تشکیل شدهاند تا غول و اژدهاهایی بسیار بزرگ که هزاران برابر یک انسان، طول و قدرت دارند. باسفایتها نیز مانند دشمنان بازی، تنوع بسیار زیادی دارند و برای کشتن هر یک از آنها باید از روش نسبتاً مخصوصی استفاده کرد و در این بین برای کشتن هر یک از باسفایتها ممکن است ترفندهایی وجود داشته باشد که میتواند کاری کند تا دشمن مورد نظر سریعتر از بین رود. NPC ها در بازی قرار داده شدهاند و در سرتاسر دنیای دارک سولز در مناطقی امن میتوانیم با آنها ملاقات داشته باشیم و کارهای مختلفی برای آنها انجام دهیم و به ازای آن پاداشی دریافت کنیم؛ مثلاً میتوانیم به یکی از سنگبرهای بازی اشاره کنیم که در مغازهاش قفل است و با پیدا کردن کلید آن میشود مغازه او را دوباره باز کرد و مقدای روح دریافت کند و از سنگبر وسایل مختلفی مانند شمشیر و سپر بخرد. حال که اسم شمشیر و سپر را آوردیم، بد نیست کمی هم درباره این موضوع صحبت کنیم. مبارزات با شمشیر و سپر بسیار لذت بخش هستند؛ هر سپر و شمشیری قدرت مخصوص خود را دارا است و بعد از مدتی استفاده، آنها ضعیف میشوند و در آخر میشکنند و باید آنها را تعمیر کرد یا ارتقا داد.
در آخر باید به شخصی سازی شخصیت اصلی بازی اشاره داشت. خوشبختانه یا متاسفانه ساخت شخصیت دلخواه مورد نظر بازی مانند سری Saints Row در این نسخه وجود دارد، با این تفاوت که کلاسهای بیشتر و جزئیات بیشتری به آن اضافه شده است که دست بازیکن را برای ساخت شخصیت دلخواه بیشتر باز میگذارد. همانطور که پیشتر اشاره شد، بازی از جهت گیم پلی مشکلی ندارد و سازندگان به وعده خویش وفا کردهاند و گیم پلی بسیار دشوار و طولانیای را در بازی قرار دادهاند. در هر حال، گیم پلی علی رغم زیباییها و چالشهایی که دارد ممکن است برای افراد بیاعصاب بسیار مضر باشد!
در بازی مانند قبل میتوانیم به وسیله روحهایی که از کشتن دشمنان، پیدا کردن آیتمهای مختلف و از بین بردن باس فایتها به دست آورده ایم خود را آپگرید یا قویتر کنیم البته با هر بار مردن تمامی روحهای شما از بین میرود و برای به دست آوردن آن دوباره باید به محل مرگ خود برویم تا روحهایی که از دست رفتهاند را بازیابیم اما اگر دوباره کشته شوید دیگر تمامی روحها برای همیشه نیست و نابود میشوند. در دارک سولز 2 این دفعه سریعتر میتوانیم لِوِل خود را بالا ببریم اما این بدین معنا نیست که بازی آسانتر شده است؛ بلکه باز هم مانند نسخه قبل، حتی اگر لول 1000 را داشته باشید اما بیخود و بیجهت و بدون استراژی مبارزه کنید و حواستان به تله های مختلف محیط نباشد، در یک صدم ثانیه از بین میروید! خوشبختانه قابلیت حمل و نقل سریع بین مناطق افزوده شده است و دیگر مانند قبل برای رفتن به Bonfire (محلهایی که بازی در آن سیو میشود) لازم نیست دوباره کیلومترها راه بروید و دوباره با دشمنان قبلی خود برای رسیدن به بونفایر قبلی تلاش کنید بلکه تنها با رفتن به بونفایر نزدیک خود میتوانید به هر بونفایری که میخواهید سفر کنید. حتماً در طول نسخه قبلی، به یاد دارید که با از بین بردن دشمنان، وقتی به بونفایری میرسیدید و بازی را سیو میکردید دوباره تمامی دشمنان (به جز باسفایتها) زنده میشدند؛ این عامل به این نسخه نیز راه یافته است اما با این تفاوت که پس از چندین بار سیو کردن و نابود کردن دشمنان آنها برای همیشه از بازی محو خواهند شد! مراحل بازی مانند اکثر بازیها به جز مراحل اصلی، مراحل فرعی نیز در آن وجود دارد و دارک سولز 2 از این قائده مستثنی نیست و مراحل فرعی علاوه بر اینکه در پیشبرد داستان نقش دارد، بسیار سخت و زیبا هستند. به لطف وجود محیطهای بسیار متنوع و فراوان، گیم پلی بازی به هیچ وجه خسته کننده نمیشود و بازی را برای ادامه بازی بیشتر و بیشتر تشویق میکند.
دشمنان در بازی مانند قبل، تنوع به شدت زیادی دارند و بسیار عجیب و غریب هستند! دشمنان از سربازانی کوچک مانند زامبیها تشکیل شدهاند تا غول و اژدهاهایی بسیار بزرگ که هزاران برابر یک انسان، طول و قدرت دارند. باسفایتها نیز مانند دشمنان بازی، تنوع بسیار زیادی دارند و برای کشتن هر یک از آنها باید از روش نسبتاً مخصوصی استفاده کرد و در این بین برای کشتن هر یک از باسفایتها ممکن است ترفندهایی وجود داشته باشد که میتواند کاری کند تا دشمن مورد نظر سریعتر از بین رود. NPC ها در بازی قرار داده شدهاند و در سرتاسر دنیای دارک سولز در مناطقی امن میتوانیم با آنها ملاقات داشته باشیم و کارهای مختلفی برای آنها انجام دهیم و به ازای آن پاداشی دریافت کنیم؛ مثلاً میتوانیم به یکی از سنگبرهای بازی اشاره کنیم که در مغازهاش قفل است و با پیدا کردن کلید آن میشود مغازه او را دوباره باز کرد و مقدای روح دریافت کند و از سنگبر وسایل مختلفی مانند شمشیر و سپر بخرد. حال که اسم شمشیر و سپر را آوردیم، بد نیست کمی هم درباره این موضوع صحبت کنیم. مبارزات با شمشیر و سپر بسیار لذت بخش هستند؛ هر سپر و شمشیری قدرت مخصوص خود را دارا است و بعد از مدتی استفاده، آنها ضعیف میشوند و در آخر میشکنند و باید آنها را تعمیر کرد یا ارتقا داد.
در آخر باید به شخصی سازی شخصیت اصلی بازی اشاره داشت. خوشبختانه یا متاسفانه ساخت شخصیت دلخواه مورد نظر بازی مانند سری Saints Row در این نسخه وجود دارد، با این تفاوت که کلاسهای بیشتر و جزئیات بیشتری به آن اضافه شده است که دست بازیکن را برای ساخت شخصیت دلخواه بیشتر باز میگذارد. همانطور که پیشتر اشاره شد، بازی از جهت گیم پلی مشکلی ندارد و سازندگان به وعده خویش وفا کردهاند و گیم پلی بسیار دشوار و طولانیای را در بازی قرار دادهاند. در هر حال، گیم پلی علی رغم زیباییها و چالشهایی که دارد ممکن است برای افراد بیاعصاب بسیار مضر باشد!
از حق نگذریم، گرافیک فنی بازی جای کار داشت.
کیفیت یک جهنم
گرافیک دارک سولز 2 بسیار تا بسیار پیشرفت داشته و افت فریم فوقالعاده زیاد نسخه قبلی را از این نسخه محو کرده است. گرافیک فنی بازی هرچند ضعیف است و بافت و تکسچرهای ضعیفی در خود قرار داده ولی گرافیک هنری همان قدر زیباست و پر از نکات مثبت است. دورنماها عالی هستند و برخی مواقع بازیکن را تحریک میکند تا دسته را کنار بگذارد و فقط به محیط چشم نواز و نورپردازی قدرتمند بازی خیره شود! گرافیک بازی جو خاصی بر دنیای دارک سولز 2 حکم فرما کرده که میتواند حس یک دنیای به هم ریخته را به خوبی القا کند. مکانهای تاریک و روشن هر کدارم از آنها به خوبی پردازش شدهاند. تخریب پذیری محیط و اشیاء در سطح راضی کنندهای قرار دارد. طراحی محیط همگی فوقالعاده هستند و با دنیای دارک سولز 2 همخوانی دارند و همگی باید این نکات مثبت را مدیون موتور بازی سازی عمومی Havok باشیم که سازندگان به خوبی از پتانسیل آن استفاده کردهاند. گرافیک دارک سولز 2 در یک کلام شگفت انگیز است و نسبت به نسخه قبلی خود تماماً پیشرفت محسوب میشود اما متاسفانه بازی در هنگام انتشار نتوانست مانند تریلرهای قبلی خود آن گرافیک را ارائه دهد و در نهایت با پسرفت مواجه شد. گرافیک فنی همانطور که اشاره شد از وضعیت نسبتاً بدی رنج میبرد ولی با این وجود، گرافیک بازی هنوز هم راضی کننده و عالی است.
سکوتی دلنشین
هنوز هم در این نسخه بیشتر شنونده سکوت هستیم تا موسیقی! در جنگ با دشمنان بازی که اکثریت بازی را شامل میشود به جز صدای برخورد شمشیر چیز دیگری شنیده نمیشود و فقط وقتی با باسفایتها در حال جنگیدن هستیم و در بعضی مناطق قدم میزنیم صدای موسیقی شنیده میشود. هر چند موسیقی زیادی در بازی وجود ندارد ولی همان موسیقیهای محدود گنجانده شده به لطف آهنگساز معروف بازی و پر سایقه صنعت بازیسازی و انیمه یعنی آقای Motoi Sakuraba ریتم موسیقیها به شدت با حال و هوای بازی همخوانی دارد و علاوه بر آن، موسیقی ها دلنشین و بسیار زیبا هستند. همانطور که گفته شد در طول بازی و مبارزه با دشمنان شاهد موسیقی خاصی نیستیم اما صداگذاری برخورد شمشیرها با یک دیگر و نعرههای عظیم دشمنان، تا حد زیادی توانسته خلاء نبود موسیقی در هنگام مبارزات با دشمنان را پرکند ولی باز هم این مورد نکتهای منفی برای بازی حساب میشود. بازی از نظر موسیقی و صداگذاری خوب است اما تا حدود زیادی از کمبود موسیقی رنج میبرد.
DS2، همان چالشی بود که بسیاری منتظر آن بودند...
و شد، آنچه باید میشد
در پایان، باید دوباره یادی از زیبایی و کمالات بازی داشته باشیم. دارک سولز 2 بازی کم نقصی و چالش برانگیزی بود که مدتی دراز بود این صنعت به خود چنین بازیای ندیده بود. داستانی پرمحتوا که نحوه فهمیدن آن چیز جدیدی است، گیم پلیای سراسر چالش که به شما یاد میدهد چگونه باید از شکست خود درس بگیرید، جلوههای بصیری زیبا، موسیقیهایی که مو را به تن سیخ میکنند و... همگی قطرهای از ویژگی های مثبت بازی به شمار میرود. اگر بازیکن صبوری هستید، منتظر چه هستید؟ دارک سولز 2 همان بازیای است که دنبال آن هستید.
نکات مثبت: متفاوت بودن نحوه فهمیدن داستان | گیم پلی چالش برانگیز و میحطهای متنوع | جلوههای بصری بسیار خوب | موسیقیهای هر چند محدود اما زیبا
نکات منفی: بافتهای ضعیف | کمبود موسیقی
نمره کل: 9.0/10
عالی
*مطلب نوشته شده دارای 2000 کلمه است.*