امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فرهنگ خفاش میلیونر | نگاهی بر تاریخ بتمن در دنیای بازی‌های ویدیویی
#1
[تصویر:  Batman-in-video-games-history-250x80.jpg]

«بتمن» از آن زمانی که به وسیله باب کین (Bob Kane) و بیل فینگر (Bill Finger) فقید خلق گردید، تبدیل به یک فرهنگ و شخصیت نمادین شد. این شخصیت ماندگار در طول این سال‌ها، در فیلم‌های سینمایی و سری‌های تلویزیونی زیادی حضور یافته است اما نمی‌توان از بازی‌های ویدیویی به عنوان یک عامل بزرگ برای محبوبیت او نام نبرد. از سال ۱۹۸۰ کمپانی‌ها و شرکت‌های زیادی بتمن را وارد مدیوم‌های قابل بازی کردند. برخی از این بازی‌ها فوق‌العاده بودند و بعضی‌های دیگر تعریفی نداشته‌اند. مطلبی که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید، تاریخ بتمن در دنیای بازی‌های ویدیویی است؛ از پازل‌های ساده بگیرید تا عناوینی با بودجه‌های نجومی. با گیمفا در ادامه مطلب همراه باشید.

فکر می‌کنید که اولین بازی بتمن در تاریخ بازی‌های ویدیویی چیست؟ در سال ۱۹۸۶ یک بازی ایزومتریک اروپایی به نام ساده Batman و به وسیله شرکت Ocean Software ساخته شد. جالب است بدانید که این بازی یکی از اولین عناوین در تاریخ بازی‌های ویدیویی بود که از چک‌ پوینت در روند گیم‌پلی خود استفاده می‌کرد. همان طور که می‌بینید، بازی‌های بتمن از همان ابتدا خلاقانه و مرز شکن بوده‌اند. بازی با استقبال نسبتا خوبی همراه بود و رده بندی ۹۳% را از آن خود کرد، اما هر چقدر در هنگام عرضه مورد استقبال قرار گرفت، به مرور زمان فراموش شد و به تاریخ پیوست. با این که بازی Batman 1986 خیلی در یادها نماند اما طرفداران دو آتشه بتمن چند نسخه بازسازی شده و رایگان از این بازی را منتشر کردند. ژانر پازل ایزومتریک، اولین سبکی نیست که از یک بازی بتمن انتظار می‌رود اما با همین سبک نیز یک بازی سرگرم کننده و خلاقانه ساخته شد. Batman سال ۱۹۸۶ نشان خود را برروی تاریخ بازی‌های ویدیویی گذاشته است؛ یک نشان خفاشی بزرگ که شاید در این روزها کسی چیزی از آن نداند اما جایگاه بزرگی در تاریخ بتمن دارد.
[تصویر:  ZX_Batman.png]
Batman 1986
دنباله بازی Batman، اولین بازی بتمن در منطقه آمریکای شمالی نیز به حساب می‌‌آید. این بازی با نام Batman: The Caped Crusader دو سال بعد منتشر شد و اولین عنوان بتمنی بود که در سبک ساید اسکرولینگ (side scrolling) استفاده می‌کرد. سبکی که در آن زمان به شدت محبوب و پر طرفدار بود و همین موضوع باعث درخشش The Caped Crusader در اواخر دهه ۹۰ شد. این بازی همچنین استایل خاص و زیبایی داشت که اکشن را به صورت کامیک بوک‌ها نمایش می‌داد که ایده بسیار جالبی بود. از این ایده تنها در چند بازی دیگر مانند Comix Zone برروی سگا جنسیس استفاده شد. Batman: The Caped Crusader با این که در هنگام انتشار طرفداران زیادی پیدا کرد و مدتی معروف شد اما مانند بازی قبلی نتوانست به عنوانی ماندگار تبدیل شود و پس از مدتی به دست فراموشی سپرده شد.
[تصویر:  Caped_Crusader_for_Amiga.png]
Batman: The Caped Crusader
در سال ۱۹۸۹، فیلم بزرگ، مشهور و ماندگار Batman با کارگردانی تیم برتون (Tim Burton) اکران شد و اولین بودجه بزرگ بتمن را رقم زد. این فیلم توسط بسیاری از طرفداران و منتقدان مورد توجه قرار گرفت و از آن به عنوان یک اثر محبوب یاد می‌شود. مانند بیشتر فیلم‌های اکشن آن زمان، تصمیم بر این شد که یک بازی بر اساس این فیلم ساخته شود. این بازی هم نام با فیلم بود و به وسیله Ocean Software برای پلتفرم‌های آمیگا، Amstrad CPC، آتاری اس‌تی، کومودور ۶۴، MS-DOS و ZX Spectrum منتشر شد.
بازی بتمن الهام گرفته از فیلم تیم برتون، یک بازی ساید اسکرولر بود اما به بازی‌باز اجازه می‌داد تا در بعضی از مراحل بت موبیل را نیز کنترل کند که از نوآوری‌های بسیار خوب بازی به حساب می‌‌آمد. بازی همچنین یک نوار سلامتی جالب و جذاب داشت که صورت بتمن را نشان می‌داد و با ضربه خوردن، کم کم تبدیل به جوکر می‌شد. این بازی توسط منتقدان تحویل گرفته شد و نقدهای خوبی برای آن منتشر شد. همچنین در آن زمان گزارش شده بود که نسخه کومودور ۶۴ بهتر و بزرگتر از دیگر نسخه‌ها است.
[تصویر:  2016-08-19.png]
در دوران داغ و رقابتی بازی‌های آرکید، بتمن نیز وارد سبق و سیاق آرکیدی می‌شود. یک بازی آرکید beat ’em up به وسیله Data East ساخته و به وسیله آتاری منتشر شد که در آن از کلیپ‌های صوتی مایکل کیتون (Michael Keaton) و جک نیکلسون (Jack Nicholson) استفاده شده بود. علاوه بر این‌ها، تصاویر دیجیتالی جالبی نیز از فیلم در بازی کنجانده شده بود که تجربه آن را در مقایسه با دیگر بازی‌های وابسته به فیلم، در جایگاه بالاتری قرار می‌داد.
[تصویر:  Batman_-_The_Video_Game_NES_02.png]
Batman: The Video Game
پس از آن، یک بازی دیگر بر اساس فیلم ساخته شد که یکی از به یاد ماندنی‌ترین عناوین در تاریخ بازی‌های بتمن نیز به شمار می‌رود. این بازی با نام ساده Batman: The Video Game، به وسیله Sunsoft ساخته و در سال ۱۹۹۰ برای کنسول NES در مناطق آمریکای شمالی و اروپا عرضه شد. در این بازی به یاد ماندنی، بتمن می‌توانست روی دیوارها بپرد و از این قابلیت و گجت‌های پر تعداد برای پشت سر گذاشتن مراحل و دشمنان خود استفاده کند. بازی به طرز فوق‌العاده‌ای سخت بود اما به همان اندازه نیز عمیق و حساب شده طراحی شده بود. نکته جالب و البته مثبت در Batman: The Video Game این بود که رد پای بسیاری از عناوین جواب پس داده و موفق کنسول NES در آن دیده می‌شد. ترکیب مکانیک‌های بازی‌های موفق با استایل و روش‌های خاص بتمن، باعث شده بود تا این بازی به یکی از بهترین بازی‌های زمان خود و به یکی از بهترین بازی‌های وابسته به فیلم تبدیل شود. Batman: The Video Game بعدها برای کنسول‌های گیم بوی و سگا جنسیس منتشر شد اما هیچ کدام از آن‌ها کیفیت و تازگی نسخه NES را نداشتند.
پس از موفقیت Sunsuft بر سر ساخت Batman: The Video Game، وظیفه ساخت بتمن بعدی نیز بر عهده این استودیو گذاشته شد. Batman:Return of the Joker عنوان جدیدی بود بتمن را بهتر نشان می‌داد و اکشن‌های بیشتری نسبت به نسخه پیشین داشت. Sunsoft توانست با استفاده از لایسنس کارهای بزرگی را انجام دهد اما هر آغازی یک پایانی نیز دارد. دوران Sunsoft به پایان رسید و بتمن به دست استودیوها و سازندگانی دیگر افتاد.
[تصویر:  1989-Batman.png]
Batman:Return of the Joker
بازی‌های وابسته به فیلم بتمن در دهه ۹۰ ادامه یافتند و برای سیستم‌ها و پلتفرم‌های بیشتری توسعه و انتشار یافتند. Batman Returns یک بازی در سبک beat-’em-up بود که در سال ۱۹۹۲ برای کنسول‌های NES و SNES منتشر شد. سه سال پس از آن، یعنی در سال ۱۹۹۵ یک عنوان خلاقانه و نو با نام Batman Forever عرضه شد که از گرافیک دیجیتالی (digitized graphics) بهره می‌برد و روی سیستم چند ضرب (کامبو) برای استفاده از گجت‌های بتمن حساب ویژه‌ای باز کرده بود. این تصمیم سازندگان باعث شده بود که نظرات زیادی به بازی جلب شود و نقد‌هایی با توجه به آن نوشته شود. پس از انتشار فیلمی با همین نام، یک بازی آرکید وابسته به آن ساخته شد که از یک فناوری بسیار قابل توجه در کنسول سگا ساترن استفاده می‌کرد. این فناوری به مانند فناوری طراحی شخصیت‌های Mortal Combat بود و اجازه می‌داد مدل‌های واقعی در بازی قرار بگیرند.
[تصویر:  snes_batman_forever_2.gif]
Batman Forever
پس از آغاز پخش سری تلویزیونی Batman: The Animated Series در اوایل دهه ۱۹۹۰، بازی‌های زیادی بر اساس آن ساخته شدند. اولین بازی که هم نام با سری تلویزیونی بود، به وسیله شرکت کونامی در سال ۱۹۹۳ برای کنسول خاطره ساز گیم‌ بوی عرضه شد. با این که بازی ضعف‌های زیادی را در اساس و پایه مکانیک‌ها داشت اما شخصیت رابین (Robin) را به صورت قابل بازی معرفی کرد؛ چیزی که پیش از این هیچگاه دیده نشده بود. کونامی که قصد داشت از موفقیت این عنوان بیشتر استفاده کند، برنامه ریخت تا بازی را برای کنسول NES نیز عرضه کند. اما این تنها یک پورت معمولی نبود و با طراحی دوباره و کامل مراحل، نام بازی نیز به The Adventures of Batman and Robin تغییر کرد. نسخه SNES این بازی توسط کونامی ساخته و منتشر شد اما پورت‌های جنسیس و سگا سی‌دی (SEGA CD) به وسیله یک شرکت به نام Clockwork Tortoise ساخته و توسط سگا منتشر شد. The Adventures of Batman and Robin نظرات و نقدهای منفی و نا امید کننده‌ای را دریافت کرد و علاوه بر سختی بیش از حد، به آن برچسب عمومی و تکراری نیز خورده شد.
[تصویر:  the-adventures-of-batman-and-robin-SNES-...-joker.png]
The Adventures of Batman and Robin
با پایان دوره SNES / Genesis، بتمن به همراه صنعت بازی‌های ویدیویی به دنیای سه بعدی راه یافت. متاسفانه آغاز دوره بازی‌های سه بعدی برای بتمن چندان خوشایند نبود. بازی وابسته به فیلم Batman and Robin که به وسیله Probe Entertainment ساخته شد این افتخار را داشت که در سال ۱۹۹۸ به عنوان اولین بازی سه بعدی بتمن نام بگیرد. نکته ناراحت کننده این جا است که بازی نیز مانند فیلم مورد استقبال قرار نگرفت و نقدهای منفی زیادی دریافت کرد. با تمام این توضیحات، بازی در زمان خود از نظر بصری خوب به نظر می‌رسید و بسیار به روز بود اما چه فایده که کنترل‌ها افتضاح بودند و بازی کردن Batman and Robin را دشوار می‌ساختند. یک نسخه game.com نیز به وسیله Tiger Electronics ساخته و منتشر شد و کسانی از game.com خبر داشته باشند، حتما می‌دانند که تجربه این نسخه نیز خیلی خوب پیش نرفت.
[تصویر:  Batman-1.png]
Batman and Robin
[تصویر:  Batman-Beyond.jpg]
Batman Beyond: Return of the Joker
در سال ۲۰۰۰ عنوان Batman Beyond: Return of the Joker ساخته Kemco منتشر شد که یک بازی ساید اسرولینگ سه بعدی beat ’em up بود و بر اساس فیلمی با همین نام ساخته شده بود. این یکی از چند عنوان بتمنی بود که توسط شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft) منتشر می‌شد. در Batman Beyond: Return of the Joker بازی‌باز این امکان را داشت که لباس‌های مختلف و متنوعی را انتخاب کند که هر کدام، استایل مبارزه را تغییر می‌دادند؛ به عنوان مثال در یکی از لباس‌ها حملات با اثر بیشتری انجام می‌شد، دفاع قوی تر می‌شد یا حرکات سریع تر از حد معمول می‌شد که به نظر ویژگی‌های جالبی می‌رسند. اما با این حال و با وجود مکانیک‌های لباس‌های مختلف، این بازی توسط منتقدان به شدت کوبیده شد و یک عنوان تقریبا ضعیف نام گرفت. دلیل منتقدان نیز این بود که بازی به شدت خسته کننده است و طراحی‌های بسیار ضعیفی دارد. با این حال یوبی‌سافت از بتمن نا امید نشد و کار خود را ادامه داد.
پس از آن، عناوین فرعی متعددی برای بتمن ساخته شد که سبکی نا معمول و غیر قابل انتظار داشتند. بهترین مثال برای این عناوین، بازی The Adventures of Batman and Robin Activity Center در سال ۱۹۹۶ بود که به نوعی مجموعه‌ای از پازل‌های ساده و جور کردن کارت‌های مختلف به حساب می‌آمد. همه این بازی‌های جداگانه نیز با استایل و پس زمینه سری انیمیشنی بتمن تزیین شده بودند. نمونه دیگر از این چنین بازی‌های غیر متعارف بتمن را می‌توان Batman: Gotham City Racer دانست. این بازی همان طور که از نا‌م‌اش پیداست، یک بازی مسابقه‌ای بود که بر اساس سری انیمیشنی بتمن، برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد و در بین بازی کلیپ‌هایی از انیمیشن اصلی نیز گنجانده شده بود. در نهایت، در سال ۲۰۰۳، دو بازی آموزشی برای بتمن عرضه شد که Batman: Justice Unbalanced و Batman: Toxic Chill نام داشتند و سعی کردند تا با کپی کردن استایل سری انیمیشنی جذاب به نظر برسند اما همان طور که خودتان حدس زده اید، راه به جایی نبردند.
[تصویر:  Batman-dark-tommorow.jpg]
Batman: Dark Tomorrow
عصر تاریخ و دوران ضعیف شوالیه تاریکی تا اوایل دهه ۲۰۰۰ و با بازی‌های مختلف و متوسط سه بعدی ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۱ استودیوی Ubisoft Montreal عنوانی با نام Batman: Vengeance منتشر کرد که به سریال تلویزیونی آن زمان، The New Batman Adventures وابسته بود. این بازی مود اول شخص محدود و کنترل بسیار افتضاحی برروی رایانه‌های شخصی داشت. با این که Batman: Vengeance نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند، اما نسخه بعدی با نام Batman: Rise of Sin Tzu در سال ۲۰۰۳ پر قدرت ظاهر شد.
این بازی یک beat ’em up سه بعدی بود که شخصیت Sin Tzu را معرفی می‌کرد؛ یک شخصیت شرور جدید در دنیای بتمن. استقبال بسیار خوبی از این عنوان شد اما در مواقعی نیز گیم‌پلی تکراری بازی مورد انتقاد قرار می‌گرفت. همچنین یک رمان و یک کامیک نیز از این نسخه نوشته شد.
همان طور که می‌بینید تا به این جای کار بیشتر بازی‌های بتمن بر اساس فیلم‌ها و انیمیشن‌های مختلف ساخته شده‌اند و به نوعی سعی کرده‌اند تا از یک منبع الهام بگیرند. بازی بعدی بتمن Batman: Dark Tomorrow نام داشت که سعی کرده بود این سنت و روال را به هم بزند و از کامیک‌ بوک‌های اصیل بتمن الگو گرفته بود. این بازی به وسیله HotGen ساخته و توسط Kecmo و برادران وارنر (Warner Bros) منتشر شده است. انتشار این بازی در سال ۲۰۰۳ همراه بود با نقد‌های منفی و نظرات بد. بسیاری از بازی‌بازان و منتقدان از کنترل سخت، دوربین افتضاح و باگ‌های فراوان بازی ایراد گرفتند و انتقاد کردند.
خوشبختانه پس از Batman: Dark Tomorrow، بتمن در ویدیو گیم جان تازه و خوبی گرفت و از آن دوره تاریک و ضعیف خود فاصله گرفت. این روند خوب با آخرین بازی وابسته به فیلم، یعنی Batman Begins در سال ۲۰۰۵ آغاز شد. Batman Begins به وسیله Eurocom ساخته و توسط الکترونیک آرتز (EA) منتشر شد و به بتمن توانایی ترساندن دشمنان خود با استفاده از گجت‌ها و محیط پیرامون را می‌داد. همین عناصر که البته از فیلم کریستوفر نولان و اصلیت بتمن الهام گرفته شده بودند، باعث می‌شد تا واقعا حس کنید که بتمن هستید. با این که نقدها همه مثبت نبودند و انتقادهایی به بازی وارد می‌شد اما این موضوع بدیهی است که Batman Begins نسبت به نسخه قبلی به طرز قابل توجهی پیشرفت کرده بود. Begins را به نوعی می‌توان آغاز روزهای خوب بتمن در ویدیو گیم دانست. به دنبال موفقیت این عنوان، پروژه ساخت بازی The Dark Knight (وابسته به فیلم اصلی و بلاک باستر) به وسیله Pandemic Studios آغاز شد اما به دلایل نا معلومی ساخت بازی لغو و این بازی به دست فراموشی سپرده شد.
[تصویر:  Batman-begins-game.jpg]
Batman Begins
در سال ۲۰۰۸، پای بتمن به دنیای لگویی Traveller’s Tales باز شد و LEGO Batman: The Video Game به عنوان چهارمین بازی لگویی نام گرفت (در آن زمان مانند دوره کنونی هر کجا پای می‌گذاشتی یک بازی لگویی سر و کله‌اش پیدا نمی‌شد و لگو بتمن پس از LEGO Star Wars 1،۲ و Indiana Jones، چهارمین بازی لگویی حساب می‌شد). این عنوان به مانند هیچ یک از بازی‌های پیشین بتمن نبود و با یک گیم‌پلی معمایی سکوبازی، طیف وسیعی از شخصیت‌های مختلف دنیای بتمن و لباس‌های مختلف بتمن و رابین با قابلیت‌های مختلف، یک تجربه سرگرم کننده را به شما پیشنهاد می‌دهد. LEGO Batman: The Video Game چه از نظر مالی و چه از نظر منتقدان بسیار خوب ظاهر شد و با نمره‌های خوب، تا سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲ میلیون نسخه فروخت.
این عنوان یکی از آن بازی‌هایی بود که باعث شد سری لگویی Traveller’s Tales بهتر دیده شود و به نوعی خود را نشان دهد. در سال ۲۰۱۲ دنباله لگو بتمن با نام LEGO Batman 2: DC Superheroes منتشر شد که تمرکز بیشتری برروی شخصیت‌های مختلف دنیای DC داشت و با داستانی جذاب و محیطی جهان باز، موفقیت قسمت اول را ادامه داد. در سال ۲۰۱۴ نیز آخرین شماره از سری لگو بتمن با نام Batman 3: Beyond Gotham منتشر شد که همان طور که از نام‌اش پیداست به مسائلی فراتر از گاتهام و زمین می‌پرداخت که البته محبوبیت چیمگیری به دست نیاورد.
اما این پایان بتمن در دنیای لگویی نبود و شوالیه تاریکی به عنوان یکی از عناصر اصلی سری لگو کار خود را ادامه داد. در LEGO Dimensions که شاید بزرگ ترین بازی لگویی باشد، بتمن به عنوان یکی از شخصیت‌های پر شمار قابل بازی حضور یافت و لحظه‌های سرگرم کننده و فکاهی جذابی را برای طرفداران رقم زد. در مورد بازی‌های لگویی و فانتزی بتمن صحبت کردیم و مروری کوتاه بر آن‌ها داشتیم؛ حال وقت آن است که به سراغ شاهکار راک استدی در سال ۲۰۰۹ برویم.
[تصویر:  largescreenshot.jpg]
LEGO Batman 2: DC Superheroes
دوران طلایی جدید بتمن با انتشار بازی نخست استودیوی راک استدی (Rocksteady Studios) با نام بتمن: تیمارستان آرکهام (Batman: Arkham Asylum) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۳، ایکس‌‌باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی و در آگست ۲۰۰۹ آغاز شد. این بازی به مدت ۲ ماه و نیم در حال ساخت بوده است و با سبک و سیاقی ماجرایی (Metroidvania) به بتمن اجازه استفاده از گجت‌های مختلف و جست و جو در محیط‌های فوق‌العاده تیمارستان آرکهام را می‌دهد؛ مکانی به شدت محبوب و هیجان انگیز که در بتمن‌های قبلی نمی‌توانستید پیدا کنید. قطعا می‌توان سیستم مبارزاتی که راک استدی برای بتمن خود تدارک دیده بود را یکی از بهترین سیستم‌های مبارزه در بین بازی‌های ویدیویی دانست (که در بازی‌های بعد هم از آن استفاده شد). این سیستم دفاع و بدلی با نام Freeflow شناخته می‌شد و مبارزات را به طرز فوق‌العاده‌ای جذاب می‌کرد.
این بازی همچنین یک حالت جالب به نام مورد کارآگاهی (Detective mode) داشت که با استفاده از آن شوالیه تاریکی می‌توانست پشت دیوارها را مشاهده کند، برخی از معماها را حل کند و دشمنان را با دقت بیشتر زیر نظر بگیرد و علامت گذاری کند. دیگر نیازی نیست اشاره کنم که Batman: Arkham Asylum تا چه حد مورد استقبال بازی‌بازان و منتقدان قرار گرفت. نقد و بررسی این عنوان را می‌توانید از اینجا به قلم حمزه سروری مطالعه کنید.
[تصویر:  batman-arkham-asylum.jpg]
Batman: Arkham Asylum
پیش از آن که راک استدی بتمن بعدی خود را آماده انتشار کند، WayForward یک بازی بر اساس سری تلوزیونی محبوب Batman: The Brave and the Bold برای کنسول‌های Nintendo Wii و DS ساخت. این عنوان یک بازی دو بعدی ساید اسکرولینگ beat ’em up بود استایل هنری آن دقیقا شبیه به سبک هنری سری تلوزیونی کپی برداری شده بود که البته یکی از نکات خوب بازی به حساب می‌آمد. در بازی به بتمن اجازه داده می‌شد که با قهرمانان دیگر سری تلوزیونی مانند گرین ارو (Green Arrow) و مرد پلاستیکی (Plastic Man) یار شود و در مواقع دلخواه از آن‌ها درخواست کمک کند. Batman: The Brave and the Bold به خوبی توسط منتقدان و بازی‌بازان کنسول‌های نینتندو پذیرفته شد و شاید بتوان آن را بهترین بازی بتمن بر اساس یک سری تلوزیونی دانست.
[تصویر:  Batman-the-Brave-and-the-bold.jpg]
Batman: The Brave and the Bold
اما نوبت می‌رسد به بتمن آرکهام بعدی استودیوی راک استدی؛ بتمن: شهر آرکهام (Batman: Arkham City) سال ۲۰۱۱ را می‌توان یکی از انقلابی ترین و ممتاز ترین بازی‌های نسل هفتم بازی‌های ویدیویی و در کل، صنعت است. این بازی گیم‌پلی فوق‌العاده Arkham Asylum را با شهر غنی و جهان باز گاتهام ترکیب کرده بود و علاوه بر بهبودهای چشمگیر گیم‌پلی، گجت‌های بیشتری اضافه کرده و شخصیت‌های شرور پر تعدادی را در خود جای داده بود. Batman: Arkham City از نظر منتقدان یک عنوان فوق‌العاده بود و نمی‌شد نمره کمتر از ۹ و ۱۰ از صاحب نظران برای این بازی مشاهده کرد. شاید بتوان شهر آرکهام را عنوانی نامید که طرفداران بتمن و دنیای شگفت انگیز آن از ابتدا دوست داشتند آن را تجربه کنند. ماجراجویی آزادانه در شهر گاتهام و کلی مکانیک و معمای فوق‌العاده چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنارش عبور کرد. پس از شهر آرکهام، راک استدی به سراغ بتمن بعدی خود نرفت و برای خلق شاهکاری دیگر مدتی را صبر کرد.
[تصویر:  batman_arkham_city_screens-4-1.jpg]
Batman: Arkham City
دو سال پس از شهر آرکهام، دو بازی دیگر از همین سری منتشر شدند. اولین بازی یک ریبوت برای سری بود که به وسیله Warner Bros. Montreal ساخته شده بود و بتمن: ریشه‌های آرکهام (Batman: Arkham Origins) نام داشت. داستان این بازی در مورد اولین رویارویی بتمن و جوکر بود و از نظر گیم‌پلی و حتی از نظر بصری بسیار شبیه به نسخه قبلی، یعنی Arkham City می‌نمود. البته در کنار بخش اصلی، در بازی یک بخش چند نفره جدید نیز گنجانده شده بود که بازی‌بازان باید در آن در نقش بتمن یا رابین گروه‌های درگیر با یکدیگر را متوقف می‌کردند.  Batman: Arkham Origins با این که به طور کلی مورد استقبال منتقدان و طرفداران قرار گرفت اما انتقادهای بسیاری به شباهت زیاد به نسخه قبلی از آن شد. به طور کلی، این عنوان در مجموعه آرکهام راک استدی قرار نمی‌گیرد و جزء سه گانه اصلی حساب نمی‌شود.
در همان روز عرضه Batman: Arkham Origins بود که بازی Batman: Arkham Origins Blackgate برای کنسول‌های دستی ۳DS و پلی‌استیشن ویتا منتشر شد. این بازی در واقع یک برش داستانی به حساب می‌آمد و وقایع آن در زندان مشهور  بلک گیت (Blackgate) رخ می‌داد. این بازی سعی کرده بود از نظر مکانیک‌ها و کلیت، شبیه به نسخه‌های اصلی آرکهام باشد و زاویه دوربین ۲٫۵ بعدی داشت. با این که Batman: Arkham Origins Blackgate عنوان جالبی بود و کمی بعد برای پلتفرم‌های دیگر نیز عرضه شد اما بازخوردهای متوسطی دریافت کرد و به گنگ بودن و بی سر و ته بودن محکوم شد.
[تصویر:  1371044027-baob-e3-glide-kick.jpg]
Batman: Arkham Origins Blackgate
در ادامه سال ۲۰۱۳ اتفاق جالبی رخ داد؛ زمانی که طرفداران بتمن حتی فکرش را هم نمی‌کردند روزی بتمن باز هم پای خود را به بازی‌های آرکید باز کند، این اتفاق رخ داد و شاهد عرضه Batman برروی دستگاه‌های آکید بودیم. این عنوان به وسیله Specular Interactive و Raw Thrills تهیه شده بود و تنها برروی اتوموبیلرانی با بت‌موبیل تمرکز داشت. شخصیت‌های شرور دنیای بتمن مانند مستر فریز (Mr. Freeze)، بین (Bane) و جوکر (Joker) هر کدام اتوموبیل جنگی مخصوص به خود را داشتند و در هر مرحله با بتمن مقابله می‌کردند. نسخه‌های مختلفی از بت‌موبیل در بازی گنجانده شده بود که طرفداران بتمن به خوبی آن‌ها را می‌شناسند؛ از نمونه‌های بت موبیل می‌توان به مدل سری تلوزیونی ۱۹۶۶ و مدل فیلم The Dark Knight Rises اشاره کرد. قطعا ایده ساخت چنین عنوانی آن هم برروی دستگاه‌های آرکید عالی و سرگرم کننده بود و هیجان و تنش موجود در بازی، بازی‌باز را غرق خود می‌کرد اما انتظار چیز بیشتری را نباید از آن داشته باشید.
[تصویر:  Batman-arcade-game-2013.jpg]
Batman
در ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۵، بازی بتمن: شوالیه آرکهام (Batman: Arkham Knight) به عنوان حسن ختام سری آرکهام و ساخته‌های استودیوی ماهر راک استدی منتشر شد. تمام مکانیک‌ها و عناصری که در طی این سال‌ها در سری آرکهام وارد شده بود، در شوالیه آرکهام به اوج خود رسید و اعضای استودیوی راک استدی با ارائه یک داستان جذاب و یک گیم‌پلی خارق‌العاده به طور قطع ثابت کردند که «استادان بتمن ساز» هستند. علاوه بر تکامل مکانیک‌های قدیمی، شوالیه آرکهام پر بود از عناصر و مکانیک‌های جدید؛ لباس جدید و فوق‌العاده بتمن، بت‌موبیل و یک دنیا عنصر جدید دیگر. استفاده از بت‌موبیل در گیم‌پلی بازی آن‌چنان لذت بخش بود که دوست داشتید ساعت‌ها با آن برانید و مبارزه کنید. طراحی محیط‌ها و در کل طراحی گاتهام آن چنان بی نقص و زیبا بود که در پایان سال ۲۰۱۵ در بین کاندید‌های برترین طراحی هنری قرار گرفت. با انتشار شوالیه آرکهام، طرفداران بتمن به معنی واقعی به آرزوی خود رسیدند و می‌توانستند ساعت‌های متوالی و بسیاری را «بتمن باشند» (اشاره به شعار بازی). نقد و بررسی این عنوان به قلم محمد حسین صفری را می‌توانید از اینجا مطالعه نمایید. همچنین بررسی همه محتواهای الحاقی داستانی این بازی به قلم بنده را نیز می‌توانید از اینجا بخوانید.
[تصویر:  Screenshot-07_07_2015-05_54_01.jpg]
Batman: Arkham Knight
سال گذشته در The Game Awards 2015، استودیوی تل تیل گیمز (Telltale Games) اعلام کرد که آن‌ها در حال ساخت یک بازی بتمن هستند و با توجه به سبک و سیاق بازی‌های تل تیل، بازی‌بازان متوجه شدند که با یک بازی کاملا داستان محور و البته قوی (با توجه به گذشته استودیو) طرف خواهند بود. قسمت اول Batman: The Telltale Series در ۲ آگست سال جاری منتشر شد و علاوه بر ارائه یک داستان جذاب و پر کشش، ویژگی‌های جدیدی مانند Crowd Play نیز به بازی‌های تل تیل اضافه کرده بود. قسمت اول Realm of Shadows نام داشت و تمرکز بسیار زیادی بر هویت اصلی شوالیه تاریکی، بروس وین کرده بود؛ به شکلی که لایه جدیدی از رفتار و زندگی این شخصیت فوق‌العاده نمایان شود و چالش‌های تازه و منحصر به فردی بر سر راه او قرار بگیرد. طبق اطلاعات تل تیل گیمز، قرار است همه قسمت‌های این بازی تا آخر سال ۲۰۱۶ منتشر شوند و خوشبختانه اگر بازی عملکرد خوبی داشته باشد، احتمال ساخت فصل‌های دیگری برای آن نیز وجود خواهد داشت.
[تصویر:  batman-telltale-ds1-670x377-constrain.jpg]
Batman: The Telltale Series
به آینده که می‌نگریم، عناوین بسیار و مورد انتظاری از بتمن وجود دارد. Batman: Return to Arkham یک بازسازی جالب و البته حساب شده از دو عنوان Batman: Arkham City و Batman: Arkham Knight برای کنسول‌های نسل فعلی است که البته قرار بود در تابستانی که گذراندیم عرضه شود اما این گونه نشد و با تاخیری که به دلیل پولیش بهتر بازی و رفع مشکلات کوچک دریافت کرد، باید در ماه نوامبر منتظر آن باشیم.
علاوه بر این، در نمایشگاه E3 2016 استودیوی راک‌ استدی از یک عنوان به شدت نو و تازه که دنیای بتمن را به مرحله واقعی تری نزدیک می‌کند، رونمایی کرد که Batman: Arkham VR نام داشت. این بازی به صورت واقعیت مجازی قابل بازی است. با این که قرار گرفتن در نقش بتمن به صورت واقعیت مجازی فوق‌العاده است و هر کسی علاقه دارد تا از دید بتمن به دور و اطراف نگاه کند، اما شاید طرفداران در ابتدا تصور می‌کردند که این بازی «رویای قدم زدن در گاتهام» را به حقیقت تبدیل کند اما این گونه نیست و بازی برروی فعالیت‌های کارآگاهی و حل معماها تمرکز دارد. اما از هر منظر و از هر زاویه‌ای که به Batman: Arkham VR بنگریم، این بازی سرانجام توانسته تا معنای «بتمن بودن» را به واقعی ترین شکل ممکن برساند. این بازی برای هدست واقعیت مجازی سونی، یعنی پلی‌استیشن وی‌آر منتشر می‌شود.
[تصویر:  batman-arkham-vr.jpg]
Batman: Arkham VR
همان طور که می‌بینید، بتمن در طول تاریخ خود در صنعت بازی‌های ویدیویی، وارد همه نوع سبکی از بازی‌ها شده است؛ از معمایی ایزومتریک بگیرید تا واقعیت مجازی، همه و همه سایه بتمن را برروی خود دیده‌اند. به نظر شما بتمن در مراحل و سال‌های بعدی وارد چه سبکی می‌شود و یا چه سبکی را ادامه می‌دهد؟
دنیا و شخصیت بتمن آن‌ قدر پتانسیل دارد که شرکت‌ها و استودیوهای زیادی هر ساله دست به ساخت و تهیه کامیک‌ها، فیلم‌ها و البته بازی‌های متفاوتی از آن می‌زنند و بتمن بدون حتی مقداری افت جذابیت، با قدرت رو به جلو حرکت می‌کند. نشان بتمن همیشه بر پیکر صنعت بازی‌های ویدیویی نمایان است؛ فرقی نمی‌کند چه استودیو یا شرکتی به سراغ آن برود، بتمن همیشه رشد می‌کند و تاریخی تر می‌شود.
از این که این مطلب را مطالعه کردید از شما سپاس گزاریم. به همراه بتمن از شما خداحافظی می‌کنیم:
[تصویر:  giphy.gif]
So Long

[تصویر:  y0m7deepvqx6.jpg]

Darkness travels along my sight...Opening the windows to reveal the light
BAT#
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال White Beard 1 1,674 05-17-2023, 12:49 AM
آخرین ارسال: Ali Gudarzi
  تاپیک جامع اسپویل داستان بازی های ویدیویی Devil Prince 106 46,588 05-17-2023, 12:38 AM
آخرین ارسال: Ali Gudarzi
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 913 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  زمین بازی خدایان،نقد بازی INJUSTICE GODS AMONG US Funny Man 29 13,570 11-28-2020, 06:39 AM
آخرین ارسال: saeid15
  دنیای خمیری (نقدی کوتاه از بازی بیاد ماندنی neverhood)+دانلود بازی ALAN PAYNE 14 9,083 04-11-2020, 02:31 PM
آخرین ارسال: peyman_eun

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان