12-17-2015, 04:35 PM
وقتی خسته از شوترهای آنلاین و گرافیکهای حیرتانگیز و صحنههای سینمایی و اسکریپت شده هستیم و دلمان کمی سادگی و خلاقیت و بدعت میخواهد، بازیهای مستقل خانهای امن برای پناه بردن ما هستند و با تمام سادگی و صمیمیت و قیمتهای چند دلاری و ناچیز خود، هر چه دارند را برای ما که مهمان خانهشان هستیم برسر سفره میآورند تا لقمهای نان و لذت ساده را در هیاهوی منوی رستورانهای عطیم و پوشالی ناشران بزرگ دنیا تجربه کنیم. انگار که از جار و جنجال و ماشینهای صنعتی و ترافیک و… به دل طبیعت پناه بردهایم و هوای تازه را تنفس میکنیم و نسیم خوش خلاقیت را در ریههایمان جاری میسازیم.
نام بازی: Downwell
سازنده: Moppin
ناشر: Devolver Digital
ژانر: شوتر سایداسکرولینگ عمودی پلتفرمر (vertically scrolling shooter roguelike platform)
پلتفرم: IOS ،Android ،PC
تاریخ انتشار: ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۳ مهر ۱۳۹۴)
همواره وقتی بحث بازیهای مستقل پیش میآید نخستین کلمهای که به ذهن ما بازیبازان میرسد خلاقیت است. بازیسازی مستقل عرصهای بود برای جلوگیری از مرگ خلاقیت در زیر دست و پای عناوین تکراری AAA که توسط غولهای این صنعت ساخته میشوند. اگر این عرصه نبود مطمئن باشید که تاکنون اثری از خلاقیت در صنعت محبوبمان باقی نمانده بود، اثری از تیمهای کوچک ۲ نفره و چند نفره و حتی گاهی یک نفره که از تعدادی نابغه با جیب خالی تشکیل شدهاند نمانده بود. اگر بازیسازی مستقل نبود اکنون باید در خواب عناوینی مثل Limbo و Braid و Downwell و … را میدیدیم.
بازیسازی مستقل جایگاه دلساختههاست نه جولانگاه پولپرستان و قاتلان خلاقیت. اینجا عرصهای نیست که سازندگان چند مرحله از بازی خود را بزنند تا بعدا در قالب بستههای الحاقی با قیمتهای نجومی دوباره به ما بفروشند، اینجا سازندگان با قلبشان آنچه که رویایش را در سر میپرورانند، برای ما میسازند تا ما را هم در رویاهایشان سهیم کنند و به راستی که چه رویاهای زیبایی هم دارند این نوابغ. اینجا جایی است که عنوانی پیکسلی مثل To The Moon چنان احساسات شما را برمیانگیزد که اشک ناخواسته بر گونه هایتان جاری میشود و لذت نابی را تجربه میکنید که در هیچ جای دیگر نمییابید. خوشبختانه گیمرها در سراسر دنیا و همچنین تاحدودی در کشورمان ارزش این عناوین را میدانند و با حمایتهای خوب خود از این عناوین و سازندگان آنها، به ناشران و بازیسازان بزرگ نشان میدهند که هنوز هم برای ما گیمرها خلاقیت معنای خود را از دست نداده است و هنوز هم در ذهن و قلبمان، این کلمه محلی از اعراب دارد.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/animated1-feb1.gif[/img]
Downwell… یک بازی خلاقانه، سریع و چالشبرانگیز با اکشنی لذتبخش
“یک بازی کنجکاوانه در مورد جوانی که در چاهی(حفرهای) در حال سقوط است و با کفشهای مجهز به اسلحه خود (Gun Boots) با دشمنان مبارزه میکند، گنجها را جمعآوری میکند و گاهی هم از مغازههایی بازدید میکند.” این جمله ای است که در وبسایت رسمی عنوان مستقل Downwell به زیبایی و طی تصویری از شخصیت اصلی بازی که در حال سقوط است به صورت بخش بخش بازی را معرفی میکند و در همین یکی دو جمله کوتاه کلیت بازی را به ما میشناساند. بگذارید تا کمی در مورد این عنوان برای شما بگویم تا با اطلاعات کلی آن قبل از بررسی تکتک بخشهای آن، آشنا شویم.
عنوان Downwell یک بازی بسیار زیبا و جالب است که المانهای چند ژانر را با هم ترکیب کرده است و معجونی بسیار جذاب و جدید و لذتبخش و البته بسیار پر سرعت و هیجان انگیز پدید آورده است که کمتر کسی میتواند دست رد به سینه آن بزند. Downwell یک عنوان ساید اسکرولینگ است اما نه به صورت افقی، بلکه یک سایداسکرولینگ عمودی و روبه پایین است که المانهای شوتر و پلتفرمر را نیز با خود همراه دارد . این عنوان توسط Moppin ساخته شده است و Devolver Digital آن را منتشر کرده است. پلتفرمهای مقصد Downwell شامل رایانههای شخصی و گوشیهای هوشمند با سیستم عامل اندروید یا iOS هستند و مهر ماه امسال منتشر شده است. حال که با اطلاعات کلی بازی آشنا شدیم، قصد داریم تا در قالب این مقاله به بررسی و نقد بخشها و المانهای مختلف این بازی بپردازیم و ببینیم که چگونه یک عنوان کوچک مانند Downwell میتواند تبدیل به یکی از لذتبخش ترین و برترین عناوین منتشر شده در مدت اخیر شود آن هم در میان تراکم وحشتناک عناوین بسیار پرآوازه AAA. این قدرتی است که خلاقیت دارد…
Downwell
نام بازی: Downwell
سازنده: Moppin
ناشر: Devolver Digital
ژانر: شوتر سایداسکرولینگ عمودی پلتفرمر (vertically scrolling shooter roguelike platform)
پلتفرم: IOS ،Android ،PC
تاریخ انتشار: ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۳ مهر ۱۳۹۴)
پریدن در یک چاله که انتهای آن معلوم نیست خیلی وحشتناک است. جاذبه رحم و مروت ندارد و هر چقدر هم که فکر کنید آماده و مجهز هستید با چنین سقوطی احتمال آسیب جدی دیدن شما بسیار زیاد است. بنیان Downwell بر اساس همین ترس است و در واقع این بازی مظهر ترس از ارتفاع و سقوط است. Downwell بازی شیرجه زدن در ناشناختهها و عادت کردن به پذیرفتن عواقب است. یک بازی بسیار بسیار هیجانی با اکشنی روان و حل شده در بازی.
در Downwell شما کنترل شخصیتی را به عهده دارید که کلا ۳ کار انجام میدهد (در واقع شما ۳ کار انجام میدهید)، رفتن به چپ، رفتن به راست و دکمه مربوط به اکشن. دکمه اکشن هنگامی که شما روی یک سطح باشید باعث پرش شخصیت بازی میشود و وقتی که در هوا و در حال سقوط باشید تعداد محدودی گلوله از کف کفشهای مخصوص شخصیت بازی (Gun Boots) به سمت پایین شلیک میکند. این گلولهها میتوانند طبقات قابل شکستن را از بین ببرند، دشمنان را نابود کنند و همچنین باعث میشوند مدت محدودی بتوانید روی هوا در جهات مختلف مانور دهید (چیزی مثل جت پک). در بازی تنها و تنها یک هدف وجود دارد و آن هم رسیدن به انتهای گودال است و بس.
سیستم کنترل بازی بسیار سرراست و ساده است که این در مورد بازی Downwell بسیار به درد میخورد و انجام بازی را راحت و در دسترس میکند، زیرا بازیباز، دیگر این فکر را که در کدام جهت حرکت کند را ندارد و همچنین لازم نیست تمرکز خود را برای تغییر دکمه از اکشن به پرش کم کند چون هر دو با یک دکمه انجام میشوند. این موضوع باعث میشود که بازیباز تمام تمرکز خود را بر روی انجام بازی و انجام ماموریتی که دارد خرج کند.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/animated2-feb.gif[/img]
حلوای تن تنانی… تا نخوری ندانی!
هر مرحله در بازی به صورت تصادفی ایجاد میشود و البته زمانی نیز ندارید که بایستید و اطراف را بررسی کنید و محل ظاهر شدن دشمنان و تلهها و … را به خاطر بسپارید. در بازی ارتقاهایی وجود دارند که مقدار سلامتی یا تعداد تیرهای شما را افزایش میدهند و یا اسلحههای جدیدی را در اختیار شما قرار میدهند اما اصلا تضمینی نیست که شما در کجای مسیر خود و یا به چه ترتیبی این ارتقا یا اسلحهها را دریافت کنید.ارتقاهایی که در پایان هر مرحله در اختیار شما قرار میگیرد قابلیتهای مفیدی را به شخصیت شما اضافه میکنند مثل این که بلوکها را منفجر کرده و به گلوله تبدیل کنید و یا از بدن دشمنان کشته شده برای پر کردن سلامتی خود استفاده کنید. البته این ارتقاها نیز ترتیب مشخصی ندارند و تصادفی در اختیار شما قرار میگیرند.
موارد rogue-like گونهای که در بالا اشاره کردیم هیچ کدام چیز جدیدی نیستند اما نکتهای که ترکیب این المانها با آن بازی را منحصر به فرد و خاص کرده است، استفاده Downwell از جاذبه است. تنها راه پیشروی در مراحل بازی این است که به سمت پایین بیافتید و در این مسیر نیروی جاذبه با سرعت بسیار بالایی باعث سقوط هر جه سریعتر شما میشود. تمرکز طراحی مراحل بازی Downwell بر پایه دست و پنجه نرم کردن بازیباز با خطراتی است که در مسیر شما قرار دارند و آنها را در لحظات آخر میبینید و با سرعتی سرسام آور به آنها میرسید.شخصیت اصلی بازی از سمت بالا آسیبپذیر است و اگر زمانی که دارید از یک دشمن عبور میکنید حساب او را نرسید، بهتر است که هر چه سریعتر به سمت پایین فرار کنید قبل از آن که از بالا او حساب شما را برسد! مراحل باریک و عمودی بازی جای زیادی برای مانور دادن در اختیار شما نمیگذارند و اگر دشمنان برایتان تله بگذارند و یا گیرتان بیاندازند مرگ بسیار سریع به سراغتان میآید. جدا از نادیده گرفتن و فرار از دست دشمنان، تنها دو راه برای غلبه بر آنها وجود دارد، یکی فرود روی سرشان دیگری با شلیک. البته انواع خاصی نیز از دشمنان وجود دارند که تنها به یک نوع از این دو روش آسیبپذیر هستند. شناخت و عکس العمل به موقع در برابر این خطرات همانطور که در حال سقوط آزاد در مراحل هستید، بسیار سخت و نیازمند تمرکز هستند اما همانقدر هم لذتبخش و جذاب هستند اگر با موفقیت انجام شوند.
موارد rogue-like گونهای که در بالا اشاره کردیم هیچ کدام چیز جدیدی نیستند اما نکتهای که ترکیب این المانها با آن بازی را منحصر به فرد و خاص کرده است، استفاده Downwell از جاذبه است. تنها راه پیشروی در مراحل بازی این است که به سمت پایین بیافتید و در این مسیر نیروی جاذبه با سرعت بسیار بالایی باعث سقوط هر جه سریعتر شما میشود. تمرکز طراحی مراحل بازی Downwell بر پایه دست و پنجه نرم کردن بازیباز با خطراتی است که در مسیر شما قرار دارند و آنها را در لحظات آخر میبینید و با سرعتی سرسام آور به آنها میرسید.شخصیت اصلی بازی از سمت بالا آسیبپذیر است و اگر زمانی که دارید از یک دشمن عبور میکنید حساب او را نرسید، بهتر است که هر چه سریعتر به سمت پایین فرار کنید قبل از آن که از بالا او حساب شما را برسد! مراحل باریک و عمودی بازی جای زیادی برای مانور دادن در اختیار شما نمیگذارند و اگر دشمنان برایتان تله بگذارند و یا گیرتان بیاندازند مرگ بسیار سریع به سراغتان میآید. جدا از نادیده گرفتن و فرار از دست دشمنان، تنها دو راه برای غلبه بر آنها وجود دارد، یکی فرود روی سرشان دیگری با شلیک. البته انواع خاصی نیز از دشمنان وجود دارند که تنها به یک نوع از این دو روش آسیبپذیر هستند. شناخت و عکس العمل به موقع در برابر این خطرات همانطور که در حال سقوط آزاد در مراحل هستید، بسیار سخت و نیازمند تمرکز هستند اما همانقدر هم لذتبخش و جذاب هستند اگر با موفقیت انجام شوند.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/downwell-screen-03-1-e1448517960197.png[/img]
گرافیک بازی ساده و پیکسلی ولی کلاسیک و کاملا مناسب حال و هوای بازی است. رنگبندی هم بسیار هوشمندانه است.
سرعت بازی در ابتدا بسیار شما را نا امید میکند و وسوسه میشوید که سرعت آن را کم کنید. در واقع اگر بخواهیم به طور سختگیرانه ایرادی بر روی بازی بگذاریم باید گفت همین ناامید کننده جلوه کردن بازی (تنها در ابتدا) برای بازیباز ممکن است منجر به رها کردن Downwell توسط وی شود و از این لحاظ نکته ای منفی محسوب شود. در ابتدا تلاش خواهید کرد که هر بار یک پلتفرم را به پایین بپرید، مطمئن شوید که تمام دشمنان از بین رفتهاند و سپس قبل از سقوط مجدد نفسی تازه کنید و ادامه دهید. همچنین وسوسه میشوید که تنها به یک اسلحه که مورد علاقهتان است و شلیکهای پخش کننده در محیط دارد و قابلیتی که به استایل بازی کردن شما بیشتر شبیه است، بچسبید. این روش و استراتژی در مراحل اول بازی جواب میدهد ولی پس از رد کردن دنیای اول بازی، استفاده از این تاکتیک تنها باعث ناامیدی بیشتر شما میشود. انواع تلههای زمینی معرفی میشوند که اگر بیش از حد در بازی مکث کنید به شما آسیب میزنند، یک مکانیسم مبتنی بر زمان نیز جود دارد که شما را وادار میکند هر چه زودتر به انتهای مرحله برسید و همچنین پلتفرمهایی که میتوانید بر روی آنها بایستید کمیاب و کمیابتر میشوند. اما وقتی که با روند و مکانیسم کلی بازی آشنا شوید و یاد بگیرید که چگونه با موقعیتهای مختلف روبرو شوید، آنجاست که بازی کردن Downwell در حداکثر سرعت، بینهایت لذتبخش و جادویی است. همراهی با شخصیتی که با سرعت سرسامآوری در حال سقوط آزاد است و گرفتن تصمیمات بسیار سریع برای مقابله با دشمنان در حالی که باید از پلتفرمها گذر کنید میتواند یک فاجعه باشد ولی مدیریت شخصیت بازی در طول مراحل بازی بدون حتی لمس کردن زمین آن هم در حالی که همه چیز سر راه شما قرار میگیرند، احساسی پر از شادی و شعف به شما خواهد داد، البته اگر موفق شوید.
شخصیت بازی هر قسمت را با یک نوار سلامتی کوتاه و مقدار کمی ظرفیت خشاب آغاز میکند و یکی از راههای افزایش این دو، جمع کردن ارتقاها از اتاقهای کناری در بازی است که به ندرت در طول مراحل ظاهر میشوند. نکته اینجاست که هر کدام از این ارتقاها میتوانند به عنوان یک ماژول سلاح نیز عمل کنند و این یک تصمیم بسیار هوشمندانه در طراحی بازی از سوی سازندگان است زیرا که منجر به انتخابها و تصمیمات حساس و جذابی از سوی بازیباز میشود. مثلا خط جان خود را در یک موقعیت نفسگیر افزایش میدهید و یا ظرفیت خشابهای خود را برای مراحل بعدی که باید سلاح خود را به تفنگی تغییر دهید که شاید مورد علاقهتان هم نباشد، بالاتر ببرید؟ یادگیری نحوه استفاده از تمام سلاحهای بازی مخصوصا در مراحلی که اسلحههای موجود اصلا مناسب با چالشها و سختیهایی که در سر راه شما قرار خواهند گرفت نیستند، می تواند یک مزیت جانبی خوب محسوب شود. این که اصلا ندانید تصمیمی که دارید میگیرید آیا بعدا به ضررتان خواهد شد یا نه، در ابتدا شاید آزار دهنده به نظر برسد ولی وقتی مقداری با روند بازی آشنا شوید کاملا دلیل این موضوع را متوجه میشوید و در مییابید که یکی از اصلیترین دلایل وجود حس ترس و هیجان بسیار زیاد در بازی همین ناشناخته بودن عواقب تصمیماتی است که میگیرید.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/DOWNWELL-4-combo.0.gif[/img]
هیجان، سرعت، استرس و جذابیت در این صحنه کاملا مشخص است.
بزرگترین انگیزهای که بازی Downwell را سریع و پرخطر و ریسکی نگاه میدارد سیستم کمبوی بازی است. هر دشمنی که بازیباز قبل از لمس زمین بکشد یک عدد به شمارهانداز کمبوی بازی اضافه میکند و اگر خوب پیش بروید پاداشهای خوبی به شما میدهد مثل بالا بردن ظرفیت خشاب و یا مقدار زیادی اعتبار برای خرج کردن در مغازههای بازی که گاه و بیگاه در مراحل ظاهر میشوند. به این دلیل که شخصیت شما شلیکهای محدودی قبل از تمام شدن گلولهها در هوا دارد و با توجه به این که پریدن روی دشمنان تیرهای شما را بازیابی میکند، نگهداشتن یک کمبو تبدیل به کاری چالش برانگیز ولی جذاب و حیاتی میشود که با کشتن مداوم دشمنان و تصمیمگیریهای سریع شما گره خورده است. پریدن روی سر یک دشمن در حالی که از دیگری دوری میکنید، ایجاد یک حفره در زمین و عبور از درون آن، سپس تثبیت جایگاه خود و مانور دادن به سمت دشمن دیگری که بتوانید روی سر او فرود بیایید و تیرهای خود را بازیابی کنید، یک پکیج اکشن کامل و بسیار هیجان انگیز و سرعتی و دیوانهوار را برای شما به همراه دارد. یادگیری کامل مهارتها و انواع اسلحهها و قالب کلی گیمپلی بازی به شما این اعتماد به نفس و توانایی را میدهد که زنجیره کمبوهای بسیار طولانی و جذابی را خلق نمایید و آن زمان است که تازه اوج لذتی را که سازندگان در Downwell برای شما به ارمغان آوردهاند را درک میکنید و این بازی برای شما جزو عناوینی میشود که هر بار بگویید “یه دست دیگه برم، فقط یه دست” و همین طور یک دست یک دست به خود بیایید و ببینید چند ساعت است که غرق بازی هستید. تنها نگاهی که به تصاویری متحرک که از اکشن بازی برای شما در این مقاله قرار دادهام کافیست تا لذت و سرعت و چالش انگیز بودن بازی را حس کنید.
ایده سرنگون شدن و سقوط در ناشناختهها ترسناک است ولی Downwell عنوانی است که باعث میشود شما ریسک و خطرهای بزرگ را قبول کنید و البته در ازای آن از پاداش و هیجانی که به شما هدیه داده میشود لذت ببرید و هر بار در صدد ثبت رکورد جدیدی برای خود باشید. دشواری و سختی که برای استاد شدن در Downwell باید بپذیرید، اصلا راحت نیست ولی کنترل فوقالعاده سرراست و راحت آن، نمایش و گرافیک ساده و بیادعا ولی جذاب و کلاسیکش، و البته جریان ثابتی از ایجاد لحظههای هیجان انگیز برای شما این سفر را برایتان تبدیل به تجربهای که به طور پیوسته لذتبخش و چالشبرانگیز است، میکنند و اصلا مهم نیست که چند بار در مرحله اول بازی میمیرید.
به طور کلی و در مجموع باید اعتراف کرد که Downwell یکی از برترین و هیجان انگیز ترین عناوین مستقلی است که در این مدت منتشر شده است و به واقع باید گفت در سبکی که برای خود انتخاب کرده است جای هیچ گونه ایراد گرفتنی را برای بازیباز باقی نگذاشته است و به ویژه اگر از علاقمندان بازیهای چالش برانگیز باشید تجربه آن برای شما لازم و ضروری است. Downwell از آن دست عناوینی است که نشان میدهد قلب تپنده خلاقیت هنوز در پیکرهای به نام بازیهای مستقل میتپد و این عناوین و سازندگان هنرمند آنها، هنر را در اوج سادگی و گاها در قالب مینیمالیسم متبلور و آشکار میسازند.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/11/AG8Kk19hr5YE.878x0.Z-Z96KYq-e1448518012263.jpg[/img]
اگر به زمین برسید شمارهانداز کمبوی شما صفر میشود… خدا اون روز و نیاره مادر!
نقد و بررسی این بازی براساس نسخه PC صورت گرفته است.