01-07-2019, 06:28 PM
متاکریتیک: کنسول اکس باکس وان هیچ بازی انحصاری واقعی با نمرهی بالایی نداشته است
نویسنده: سعید حلاجیان
در پایان هر سال، وبسایت متاکریتیک بهترین بازیهای سال را از نظر نمرهای که توسط منتقدین دریافت کردهاند مشخص میکند. با پایان یافتن سال ۲۰۱۸، وبسایت متاکریتیک (Metacritic) اعلام کرد که نسخهی اکس باکس وان بازی Red Dead Redemeption 2 بالاترین نمره را از سوی منتقدین دریافت کرده و بازی Forza Horizon 4 به عنوان برترین بازی انحصاری اکس باکس وان در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. اما از دیدگاه منتقدان، کنسول اکس باکس وان هیچ انحصاری واقعی با نمرهی بالا نداشته است.
در سال ۲۰۱۸ بازیهای زیادی برروی کنسول اکس باکس وان عرضه شد اما تمامی این بازیها، عناوین انحصاری نبودهاند. بخشی از آنها بازیهای مولتی پلتفرم بوده که علاوه بر کنسول اکس باکس وان، برروی سایر پلتفرمها نیز در دسترس قرار گرفتند. اما بخشی دیگر مربوط به بازیهای انحصاری میشود. حقیقت این است که در سال ۲۰۱۸ تقریبا هیچ بازی به صورت کاملاً انحصاری برای کنسول اکس باکس وان عرضه نشده است. به بیان سادهتر بازیهایی به مانند Forza Horizon 4، اگرچه نمرهی بالایی از سوی منتقدین دریافت کردهاند اما این بازیها، انحصاری پلتفرمهای مایکروسافت به حساب میآیند و نه کنسول اکس باکس وان. زیرا علاوه بر کنسول اکس باکس وان، برروی پلتفرم رایانههای شخصی نیز در دسترس قرار دارند.
اگرچه این موضوع رضایت بازیبازان پلتفرم رایانههای شخصی را در پی داشته است، اما بسیاری دیگر از کاربران نسبت به این موضوع انتقاد داشته و اشاره کردهاند که در این صورت چه دلیلی دارد آنها کنسول اکس باکس وان را به کنسول پلیاستیشن ۴ ترجیح دهند؛ آنهم در حالی که تمام بازیهای فرست پارتی شرکت مایکروسافت برروی پلتفرم رایانههای شخصی (ویندوز ۱۰) نیز در دسترس است.
شاید فکر کنید با وجود عرضهی بازیهای اکس باکس برروی پلتفرم رایانههای شخصی، تمامی آنها برروی این پلتفرم، نمرهی بالایی را از سوی منتقدین کسب کردهاند اما این طور نیست و جالب است بدانید به گفتهی وبسایت Metacritic، سال ۲۰۱۸ از این نظر اصلاً سال خوبی برای پلتفرم رایانههای شخصی نبوده و آخرین بازی که نسخهی رایانههای شخصی آن توانسته نمرهی بالای ۹۰ را از سوی منتقدان کسب کند، بازی Into the Breach بوده است.
همان طور که اشاره کردیم، در حقیقت کاربران اکس باکس به چند دلیل از عملکرد مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ ناراضی هستند. اولا تعداد بازیهای انحصاری عرضه شده برای کنسول اکس باکس وان در سال ۲۰۱۸ بسیار پایین بوده و دوم اینکه برخی بازیهای عرضه شده به مانند State of Decay 2 و Sea of Thieves نیز نتوانسته نمرات بالایی کسب کنند و با انتقاد بسیاری از منتقدین مواجه شدهاند. در نهایت دلیل عمدهی نارضایتی کاربران اکس باکس این بوده که حتی معدود بازیهای انحصاری عرضه شده، انحصاری واقعی نبوده و برروی پلتفرم رایانههای شخصی نیز عرضه شدهاند. در هر صورت شاید کنسول اکس باکس وان یک بازی کاملاً انحصاری یا به عبارت دیگر انحصاری واقعی نداشته باشد اما این موضوع بدین معنی نیست که بازیهای تولید شده توسط مایکروسافت آیندهی روشنی ندارند.
مایکروسافت طی یک سال اخیر اقدام به خرید استودیوهای بازیسازی زیادی کرده و از همین حالا قصد دارد تا خود را برای یک شروع قدرتمند در نسل نهم و تولید بازیهای فرست پارتی آماده کند. بنابراین اینطور به نظر میرسد که طی سالهای آینده، شاهد انحصاریهای بیشتر و حتی با کیفیت بالاتری از سوی مایکروسافت برای کنسول اکس باکس خواهیم بود؛ بازیهایی که شاید پلتفرم رایانههای شخصی نه از همه، بلکه از برخی از آنها محروم شود.
نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا مایکروسافت در نسل آینده نیز به عرضهی بازیهای انحصاری خود برروی پلتفرم رایانههای شخصی ادامه خواهد داد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.